Jump to content

Kjære Wenger


RP7

Recommended Posts

Kjære Wenger.

 

Stiler dette som et brev, eller rettere sagt en ønskeliste for neste sesong. Jeg har støttet dine valg fra dag en og kjent deg som en glimrende manager fra den dagen du tok over Strasbourg og deretter bragte Monaco til høyder vi ikke har sett siden. Du var fryktløs. Du tok inn spillere som ingen hadde tro på og gjorde gull av gråsten. Henry var din øyesten fra dag en og jeg husker enda morgensendingen på TF1, den franske kanalen som hadde rettighetene til fransk fotball, da Henry debuterte for Monaco. Han stilte med pusebart og strømper trukket omtrent til shortsen for å skjule de tynneste bena i fransk fotball. Men, for et talent. For et tempo og for en språk.. Mannen kom rett fra gettoen utenfor Paris og snakket et fransk som nesten ikke var forståelig for andre. Det man likevel kunne tolke var ord som tempo, styrke, selvtillit og ønske om å lykkes sammen med Wenger. Du valgte å satse på denne gutten og historien har siden vist at du hadde rett. Etter Henry har du gjort samme underverk med flere andre, men aldri har du gjenfunnet et like stort talent.

Din nest beste egenskap er å omskolere delvis etablerte spillere. Pires kjente jeg som litt bohemaktig høyre vingspiller i Marseille. Jeg hadde sett ham allerede i skoleturneringer i Alsace, men talenten kom egentlig ikke helt frem i Metz og han slo ikke helt igjennom før han fikk en fri rolle i Marseille. Etter dette har jeg elsket ham som spiller og beundret hans fotballhode. Setter ham helt på linje med Bergkamp når det gjelder spilleforståelse.

Det er mange andre spillere du har omskapt eller bragt frem. Det er flere i dagens lag som sikkert overgår de to nevnte både når det gjelder talent og egenskaper, men for meg er disse to de største. Kanskje fordi jeg har et spesielt forhold til Frankrike, men jeg tror faktisk at de for meg betyr mest fordi de har bidratt så enormt mye for Arsenal i en periode hvor engelsk fotball gikk fra å være spark og spring til å bli den beste i Europa. De har også blitt en viktig del av Arsenal og klubbens stolte historie.

 

Grimandi hadde en god karriere i klubben og da den tok slutt skulle han egentlig til USA. Det ble bare tull og han skulle deretter til Japan. Han la opp etter en måned. Han ble deretter raskt ansatt som hovedscout for Arsenal med spesielt ansvar for Frankrike. Jeg var så heldig å treffe ham i forbindelse med den siste kampen på Highbury og hadde da en lang samtale med ham om klubben og hva den betyr for spillerene. Han kunne da fortelle meg at ingen forlater Arsenal med lett hjerte, og ingen føler at karrieren tar et skritt fremover etterpå. Å bli ofret av Wenger betyr rett og slett at du ikke er god nok lenger. Alt annet er et skritt tilbake. Nå skal jeg ikke påstå at Henrys overgang til Barca var et skritt tilbake, men Henry vet nok også at han ikke hadde fått lov til å gå hvis Wenger ikke mente han hadde en fullgod erstatter.

 

Kjære Wenger. Det er her min bønn til deg kommer. Jeg tror ikke at du kommer til å sprenge banken for å hente de rutinerte spillerene du har snakket om. Så, vær så snill og hent tilbake Vieira, Pires og Henry som spillere og Adams, Dixon, Keown og Bergkamp som trenere. De har alle offentlig uttalt at de elske klubben, og har mer enn nok kvalitet til å forsterke dagens stall. De burde ikke koste allverden. For fansen ville dette bety enormt og kun deres blotte nærvær ville fjerne nervøsiteten til unggutta i de viktigste kampene. Litt mer rutine og klokskap hadde ikke vært å forakte denne sesongen. Vi har desverre sett hvordan vi faller gjennom når det virkelig gjelder, og hvordan våre såkalte rutinerte spiller svikter når det gjelder som mest. Vi trenger noen klipper. Vi trenger noen som kan bringe vinnerkulturen videre. Blandt de nevnte personer er det flere mesterskap og finaler enn hos hele dagens spillerstall samlet. En gjenforening med disse personlighetene ikledd Arsenaldrakt hadde for meg vært likestil med et seriemesterskap og jeg tror det ville ha betydd enormt mye for dagens spillere. Klubbfølelsen må komme tilbake. Stoltheten og æren over å få spille for The Mighty Arsenal må hentes frem. Dagens spiller må forstå at de er priviligerte som får oppleve denne klubben. Jeg tror desverre at hvis gjennomsnittsalderen er 23 år og det ikke finnes historiebærere blandt spillerene så vil mange av de innhentede talentene ikke forstå hva det innebærer å spille for klubben vår. De slipper til i en alder av 18 og drømmer om nye utfordringer når de er 25.. Jeg savner å se forbilder avslutte sin karriere i den vakreste av alle drakter. Jeg tror at det ville betydd noe for de unge. Å se en legende tilbringe sine siste dager i en klubb bringer tyngde, stolthet og tradisjon til klubben. Det gir samhold og styrke i spillergruppen og setter standaren for de unge. Vi må gjenskape klubbtilhørligheten og stoltheten. Den har vært i veggene på Highbury, men på Emirates må den faktisk skapes. Vi har på mange måter startet en ny tidsalder, og historiebøkene må skrives fra side en.

 

Så Wenger: Hent tilbake de nevnte spiller så vi kan få en verdig avslutning på flere karrierer og vi kan i tillegg få oppleve at spillere avslutter sin karriere hos klubben de elsker. Det er i dag ingen selvfølge, og med din seniorpolitikk vil testemonials sannsynligvis bli en utdødende tradisjon i klubben vår. Jeg tror desverre ikke at det er en god ting hverken for de spillerene som allerede er der eller de vi håper å rekruttere. Vi må gjenskape en tradisjon for å holde på rutinerte spiller og igjen skape en atmosfære rundt klubben slik at ingen ønsker å forlate den. Kanskje er dette dyrt, men tap av posisjon vil på sikt være lang dyrere og redusere klubbens muligheter til å gjenvinne tronen i England

Link to comment
Share on other sites

Nydelig skrevet, RP7! Det er lite jeg liker bedre enn når dere rutinerte og eldre forumistene og Arsenalfans drar frem silkefingrene og skriver slike innlegg.

 

Om det ikke når over fjorden til England, Nord London og Wengers kontor på N5, så bringer du i det minste mye sterk klubbfølelse på forumet med slike innlegg. I tillegg til mye godt lesestoff.

 

Men det du sier er jo helt riktig! Nå ser vi at Hleb muligens er på vei ut dørene. Hvordan har det seg slik at de fleste Arsenalspillerne stikker når de blir 26-27 år gamle, og aldri avslutter karrieren i Arsenal? Det går alltid rykter rundt Arsenalspillerne, og man skjelver hver eneste forbaska sommer, da Cesc, Hleb, Mozart og alle nøkkelspillerne ryktes å være på vei ut. Hvor mange rykter går det rundt Rooney, Tevez, Ferdinand osv i United? Ikke et eneste! Hvorfor er det alltid slik i Arsenal? Er det for vi, som du nevner, ikke har så sterk klubbfølelse, og at andre klubber ser på vår spillere som lettere bytte?

 

Dette må eventuelt, eller uansett på et eller annet vis endres! Henry var jo på vei ut døra hver eneste sommer. Det samme med Paddy og RP7. Noe av det du sier her kan nok være en løsning på dette.

 

Det gleder meg stort at Dennis har vendt tilbake til fotballen, og jeg tror det første stedet han ser nå som han har gått trenerkurs, det er staben til Arsenal, og en rolle der. Adams kan nok komme etter hvert, selv om det virker som han er tilfreds med tilværelsen i Pompey. Keown er vel her fremdeles?

 

Når det gjelder å få Kong Henry, RP7 og Paddy tilbake som spillere, så tror jeg det blir verre. Wenger har laget nummer av at spillere som har valgt å forlate klubben nødig kommer tilbake. Ihvertfall ikke som spillere. Dette var ihvertfall tilfelle med Anelka i januar, og selv om forholdet mellom f.eks Henry-Wenger er langt bedre enn Anelka-Wenger, så er Professoren så stolt at han holder på sine prinsipper, og nødig lukker opp dørene for Henry til å returnere med det første. Dog tror jeg Wenger ville hatt vanskelig for å si nei dersom Henry uttalte at han absolutt ville tilbake til Arsenal og fullføre karrieren sin her. Det tror jeg vil skje en vakker dag.

 

Uansett, takk for et fint innlegg, RP7!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det ikke går rykter rundt f.eks Rooney og Ferdinand er nok for det meste at de er engelske. Er nesten ingen engelske som reiser over til Spania eller Italia! Manchester United vinner jo også noe hvert år og de har egentlig ikke noen grunn til å forlate klubben. Det begynner å bli en stund siden vi har vunnet noe og stjernespillerene våre kan fort gå lei.

 

RP7 har jo nettopp skrevet ny kontrakt med Villarreal så han er nok veldig usannsynlig. Henry har nettopp gått til Barcelona og Vieira har vi egentlig ikke bruk for..

Link to comment
Share on other sites

Til dere som kommenterer spillerene:

Det er ikke grunnet deres fotballmessige kvaliteter jeg ønsker dem tilbake. Jeg kunne valgt andre navn som Lauren eller Kanu. Dagens førstvalg er nok alle hakket vassere på sitt beste. Jeg ønsker personene tilbake. Kontinuiteten og historiebærerene, erfaringen og løftet det gir både de unge spillerene og fansen. Det å se en lenge elsket spiller avslutte karrieren i klubben gir inspirasjon og klubbfølelse. De spillerene blir gjerne husket spesielt av fansen. Jeg tror det får frem en egen stolhet over hvordan klubben behandler sine ansatte, og at flere spillere vil ønske å bli i klubben helt til de legger opp.

Link to comment
Share on other sites

Tradisjon og klubbfølelse er verdier som ikke kan måles i penger og kontinuitetsbærere er noe alle klubber trenger.

 

Spillere som kan formidle til de unge hva det betyr å spille for klubben de er i.

Spillere som får frem følelsene hos fansen

Spillere som klarer å motivere ungguttene til å ta ut det lille ekstra

Spillere som kan tilbringe det lille ekstra av "smartness" som kan vippe kampen i klubbens favør

 

Og sist men ikke minst;

 

Spiller som vil BLØ for drakten, klubben, fansen og laget.

 

I engelsk fotball var dette STOR tradisjon tidligere, men er nå mer og mer utvannet grunnet import av spillere fra andre land.

 

ManU har 2 slike i Giggs og Scholes (i tillegg til Brown og Neville)

Liverpool har Gerrard og Carragher (hentet også inn Fowler for å booste laget litt)

Chelsea har Terry.

 

Hvem har Arsenal? Nærmeste i dagens stall er Toure, og "that sums it all up" for å sitere en velkjent kommentar fra 1998 :-) Flere av kampene denne våren kunne/hadde blitt vippet til vår fordel om vi hadde hatt litt av de rutinerte spillernes smartness, vilje og rutine.

 

Wenger har utrolig mange sterke sider som manager, men en av hans største svake sider er at han ikke helt ser verdien av disse egenskapene. Hadde han gjort det så hadde han ikke gitt kun 1 års kontrakter etter fyllte 30 år. Det er ikke alltid spillernes innsats på banen som er det avgjørende, men selve tilstedeværelsen på trening, i garderobe og under kamp.

 

Jeg er derfor 100% enig med trådstarter her, men er også tilnærmet 100% sikker på at Wenger ikke vil hente noen av disse. Kanskje han henter en rutinert til å være i trenerteamet, men noe utover dette tror jeg ikke vi vil se.

 

Dessverre :-(

Link to comment
Share on other sites

Du er en romantiker RP7 men ingen realist. Det å ha kontinuitetsbyggere i klubben er viktig. I dag har i Brady, Bould og Rice. Finnes det flere som kan bekle viktige roller i klubben så bør de være hjertelig velkommen tilbake. Jeg håper veldig at spillere som Adams, Pires og Bergkamp (manageremne?) en dag vil være i staben.

Når du ønsker spillere som Vieira, Pires og Henry tilbake så vet vi innerst inne at dette ikke vil skje og at dette heller ikke er ønskelig. Den dagen Wenger slutter å se framover og i stedet snur seg tilbake så er Wenger ferdig.

Wenger har sin posisjonen i dag fordi han innehar spesielle egenskaper. Øye for talent, pedagogikk, treningsmetoder og en spillefilosofi. Den dagen han ser seg tilbake vil han sette sin egen utvikling i revers.

Heldigvis tror jeg Wenger vil konkludere sin egen skjebne lenge før dette er en realitet. Antagelig også før vi forstår hvorfor.

Nostalgikere det kan vi supportere være (og ære være deg for det RP7) men ikke en dyktig manager.

 

Jeg er spent på hva Wenger legger i dette med å hente inn en rutinert spiller. Kanskje har han identifisert ett problemoråde. Noe jeg vil anta er midtforsvaret. Eller så er dette nok ett utspill fra Wenger som aldri materialiseres.

Link to comment
Share on other sites

 

Spiller som vil BLØ for drakten, klubben, fansen og laget.

 

I engelsk fotball var dette STOR tradisjon tidligere, men er nå mer og mer utvannet grunnet import av spillere fra andre land.

 

ManU har 2 slike i Giggs og Scholes (i tillegg til Brown og Neville)

Liverpool har Gerrard og Carragher (hentet også inn Fowler for å booste laget litt)

Chelsea har Terry.

 

Hvem har Arsenal? Nærmeste i dagens stall er Toure, og "that sums it all up" for å sitere en velkjent kommentar fra 1998 :-)

Dessverre :-

 

Og felles for alle de spillerne du nevner er at de er engelske, og akkurat der stiller jo Arsenal litt dårligere. De fleste utlendinger i Premier League har nok inne i seg at de kanskje kan drømme om Real Madrid, Barcelona, Inter, Milan osv. De engelske spillerne virker som ikke har den drømmen, i hvert fall ikke i samme grad. Mulig det er fordi engelskmenn tradisjonelt sett ikke gjør stor suksess i andre europeiske ligaer, eller at de rett og slett føler at de er hjemme og gjør det så bra som de kan.

Tore er muligens den eneste som ikke ser for seg et liv noe annet sted, men bakfra kommer også Walcott. Det vil riktignok ta mange, mange år før Theo er i den posisjonen, men jeg tror han kan bli en slik spiller, og det virker som om fansen også er veldig klar for det. Som jeg har nevnt i en annen tråd, Theo stod alene igjen og klappet for Arsenalsupporterne på Anfield sist tirsdag, og ville ikke gå i garderoben. Sånt varmer godt i supporterhjertene på en ellers bitter kveld, da flere spillere ikke en gang gadd å heve hendene over hodet, langt mindre ta turen bort til oss, da de gikk av banen.

 

Det var også litt spesielt å se hvordan spillerne oppførte seg da Beckham trente med klubben i januar. Arsenal er proppfult av stjerner og legender i støpeskjeen, men mangler kanskje de som allerede er det. Den nærmest barnslige entusiasmen som gjorde seg gjeldende da Beckham entret treningsfeltet var muligens et tegn på at vi mangler akkurat en sånn type i laget.

Link to comment
Share on other sites

Du er en romantiker RP7 men ingen realist. Det å ha kontinuitetsbyggere i klubben er viktig. I dag har i Brady, Bould og Rice. Finnes det flere som kan bekle viktige roller i klubben så bør de være hjertelig velkommen tilbake. Jeg håper veldig at spillere som Adams, Pires og Bergkamp (manageremne?) en dag vil være i staben.

Når du ønsker spillere som Vieira, Pires og Henry tilbake så vet vi innerst inne at dette ikke vil skje og at dette heller ikke er ønskelig. Den dagen Wenger slutter å se framover og i stedet snur seg tilbake så er Wenger ferdig.

Wenger har sin posisjonen i dag fordi han innehar spesielle egenskaper. Øye for talent, pedagogikk, treningsmetoder og en spillefilosofi. Den dagen han ser seg tilbake vil han sette sin egen utvikling i revers.

Heldigvis tror jeg Wenger vil konkludere sin egen skjebne lenge før dette er en realitet. Antagelig også før vi forstår hvorfor.

Nostalgikere det kan vi supportere være (og ære være deg for det RP7) men ikke en dyktig manager.

 

Jeg er spent på hva Wenger legger i dette med å hente inn en rutinert spiller. Kanskje har han identifisert ett problemoråde. Noe jeg vil anta er midtforsvaret. Eller så er dette nok ett utspill fra Wenger som aldri materialiseres.

 

Bra skrevet Daddy. Enig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...