Jump to content

Dommere


Ravenghost

Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Men uansett å gi et rødt der? Ser jo helt klart at det ikke er tofots takling (noe som nærmest er umulig bakfra når begge spillerene er i fart uansett) så selv om Khedira filmer (noe han helt klart gjør) så er det jo rett og slett håpløst av dommeren å gi rødt kort. Gult kort kan jeg skjønne, men direkte rødt for en slik forseelse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

How many wrong calls does each ref make per game – and in favour of whom?

 

 

Anbefaler alle å ta en titt på dette. Navn som Foy, Mason, Walton o.l. ligger høyt oppe på listen og mtp. antall feilavgjørelser i hvert lags favør/disfavør så er vi soleklart nummer 1 på disfavør hvis disse tallene stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Martin Atkinson sitt dommerteam glimter til med nok en horribel avgjørelse i FA Cup kampen mellom Tottenham og Chelsea. Gir Chelsea et mål når ballen er sikkert en halvmeter unna å være over målstreken.

 

Rett og slett skummelt hvor ofte store feil som dette nå skjer. Det går jo så og si aldri en kamp uten at en dommer har gjort en gigablemme.

Link to comment
Share on other sites

Han sier selv at han så sparket til Balotelli...

 

Som jeg sa tidligere: Jeg vet ikke hva som er verst, at Atkinson muligens ikke fikk det med seg eller at han så det og mente det ikke var noe frispark engang. Latterlig unnskyldning for en toppdommer skal man lete LENGE etter. Atkinson er den klart klart verste på balløya.

Link to comment
Share on other sites

Mens "goal line technology" vil løse mye tror jeg også det vil skape en del nye problemer. I tennis er fortsatt Hawkeye til tider kontroversielt siden det ikke alltid er 100% nøyaktighet. Det samme vil skje i fotball. Der det er rom for usikkerhet er det alltids noen som vil klage og til syvende sist faller det ned på at en enkeltperson må en avgjørelse som ikke alle vil være enig i. Det ligger i sportens natur. Det vil alltid være krangler, kontroverser og uenighet rundt avgjørelser fra de som bestemmer. Managerne forandrer alltid mening ut i fra hva som gagner dem, og kommer garantert til å benytte anledningen til å klage på teknologien hvis det er rom for det. Og selv om det blir lettere å avgjøre latterlige feil som f.eks med Lampard i VM vil en kaotisk situasjon som i går alltid være vanskelig.

 

Det er nødvendig å implementere videodømming i en viss grad (dog ikke i alle situasjoner, men mer i de mest kontroversielle situasjonene), men aller helst skulle jeg likt å sett to ekstra "måldommere" ved hver boks (som i UEFA-turneringer), samt et annet regelverk for straff etter kamper ved hjelp av video. Vil man luke ut filmerne, skjult styggedom og annen usportslighet er det akkurat det som må gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at selv med målteknologi og videodømming så vil det fortsatt forekomme feil, men man vil i alle fall få luket ut en hel del og det som blir igjen vil være tilfeller der det råder så stor tvil at man kan forsvare den avgjørelsen som blir tatt. Det kastes bort utrolig mye tid på dommeravgjørelser per dags dato. Tror derfor at en 4. dommer med tilgang til video vil kunne gi mer flyt i kampene enn tilfellet er idag.

Link to comment
Share on other sites

Clattenburg og Atkinson er "måldommere" i Champions League semifinalen mellom Bayern og Real M. Visste ikke at de brukte så profilerte dommere til slikt, merkelig i såfall at "måldommere" aldri tar flere avgjørelser enn de tar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er hvertfall denne dommeren suspendert. Tydeligvis en tulling av dimensjoner..

 

Det var i en juniorkamp mellom Randberg og Sola at Munjic var satt opp som assistentdommer. Da han ikke var ankommet 20 minutter før kampstart, kontaktet kampens dommer en annen assistent. Vedkommende kom straks på plass. Så dukket Mundic opp fem minutter før avspark. Han fikk da høflig beskjed om at han ikke fikk være assistent, noe som førte til en voldsom oppstandelse.

 

Etter det Aftenbladet får opplyst, skal Munjic ha kastet en ball i ansiktet på kampens dommer, og spyttet etter en leder på Randaberg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det altså en viss fare for at Phil Dowd blir nedgradert som dommer. Grunnen skal være at han ikke har bestått den fysiske testen. Og dette må vi jo kunne si er en god nyhet for oss, ettersom han sjeldent gjør gode opptredener når Arsenal er involvert. På høy tid at Dowd nedgraderes etter min mening.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Er tydeligvis ikke bare i Premier Leauge at dommerstanden er ubrukelig. Etter å ha sett Vålerenga mot Rosenborg ser man at nivået på norsk dømming også er ubrukelig. Sjelden jeg har sett en dommer overse så mange soleklare situasjoner som Skjerven overså i dag. Dommernivået i dagens fotball er rett og slett en skam

Link to comment
Share on other sites

Så andre omgang i kveld og dommerstanden står godt i stil med nivået på fotballen i tippeligaen. Dette må være den kjedeligste og svakeste sesongen i manns minne for oss nøytrale. I adeccoligaen er derimot dommerne enda verre, men fotballen er det minste spektakulær!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Assistentdommerne har den siste tiden fått mye skryt i diverse fora for at de stort sett alltid dømmer riktig i offsideavgjørelser. Men denne helgen har virkelig assistentdommerne vist seg fra en ubrukelig side. Jeg har sett 4 kamper denne helgen, og det var minst 1 matchavgjørende feilaktig avgjørelse i hver av kampene. Og da snakker vi av den grove sorten.

 

I vår egen kamp, skulle målet vært avblåst for offside. Liverpool ble snytt for mål grunnet feilaktig vinking fra asistentdommeren. United fikk som vanlig en avgjørelse med seg, der målet skulle vært annulert for offside. Og i Molde vs RBK ble Rosenborg snytt for straffe, da Forren klatrer og river ned Prica inne i feltet. Assistentdommeren presterer da å vinke for offside. Reprisen viste det samme som man kunne se klart allerede i livebildene, at ballen kom fra en Moldespiller.

 

Som en kamerat av meg skrev på Facebook etter Unitedkampen i går: "Hva er poenget med å følge med på fotball, når stort sett hver eneste kamp blir avgjort grunnet dommerfeil?"

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...