Jump to content

Dommere


Ravenghost

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Mållinjeteknologi synes endelig å være på vei.

 

Omfattende testing skal nå gjennomføres, og det er bra. Man kan ikke risikere å innføre et system som "registered a goal when the ball was two inches above the crossbar"...

 

Jeg har også forståelse for at man ønsker et system som selv avgjør om det er mål eller ei. Som med tennisens Hawk-eye. (Som forøvrig har en langt enklere oppgave all den tid ballen har et nedslagsfelt og det alltid er god sikt fra flere vinkler.) Måldømming basert på videobilder kunne sikkert ofte vært til hjelp, men slett ikke alltid. Ennå strides supporterne om hvorvidt Liverpool faktisk scoret mot Chelski

. Skulle dommerteamet den gang stoppet kampen for å avgjøre situasjonen basert på videobilder, hadde de antagelig stått der ennå.
Link to comment
Share on other sites

Ennå strides supporterne om hvorvidt Liverpool faktisk scoret mot Chelski
. Skulle dommerteamet den gang stoppet kampen for å avgjøre situasjonen basert på videobilder, hadde de antagelig stått der ennå.

 

Da må en ha vinkler deretter og ser du ikke at ballen er inne er besluttningen enkel. Kan ikke se noe problem annet en vilje til å ta konsekvensen av at spillet har utviklet seg fortere enn hva dommerene klarer å henge med på.

Link to comment
Share on other sites

Teknologien finnes. Og om den ikke er 100% fotballtilpasset så er det en smal sak. Det er tross alt over 40 år siden vi plasserte mennesker på månen så hvor vanskelig kan det være å sjekke om en ball er over linja eller ikke. Disse prøvene FIFA skal ha er nok bare et system for å finne den leverandøren som tilbyr den største bestikkelsen. :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke tennis-mesterskapet Wimbledon linjeteknologi ?

Hovedbanene i de største tennisturneringene bruker hawk-eye-systemet. Det samme systemet har vært vurdert opp mot fotballen.

 

En vesentlig forskjell er allikevel at det relevante i Tennis er hvor ballen konkret berører bakken, mens det i fotball kan være mål over bakkehøyde. Det er langt enklere å bruke teknologi til å avgjøre hvor en ball spretter, enn hvor langt den er inne når den er i luften.

Link to comment
Share on other sites

Hovedbanene i de største tennisturneringene bruker hawk-eye-systemet. Det samme systemet har vært vurdert opp mot fotballen.

 

En vesentlig forskjell er allikevel at det relevante i Tennis er hvor ballen konkret berører bakken, mens det i fotball kan være mål over bakkehøyde. Det er langt enklere å bruke teknologi til å avgjøre hvor en ball spretter, enn hvor langt den er inne når den er i luften.

 

Aha, men hvordan skal man få til noe som kan se ballen overalt? Integrerte kamera i stanga hørte jeg det var noen som sa her om dagen. Kunne vert en løsning det.

Link to comment
Share on other sites

Milner taklet akkurat Baines med stake ben og knotter opp. Den engelske kommentatoren "He was on the ball. Milner had every right to contest that". Hadde vært soleklart gult i resten av verden. Hvorfor følger ikke engelske dommere reglene?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Det er ikke bare svak prestasjon av dommerene i England for tiden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=NmamIYFN1s8&feature=player_embedded

 

Hva syntes dere? Jeg syntes virkelig den tilskueren fortjente akkurat hva han fikk og det er forbanna latterlig at keeperen til AZ får rødt kort for i utgangspunktet å forsvare seg selv for en angriper.

 

At manageren til AZ også tar av hele laget etter at Ajax ikke klarer å holde tilskuerne ute fra banen og deretter går til angrep på en av spillerene på motstanderlaget som deretter får rødt kort for egentlig bare det å forsvare seg selv er for meg helt forståelig. Det øyeblikket tilskueren endret utfallet av kampen burde dommeren avblåst kampen og tildelt AZ en 3-0 seier.

Link to comment
Share on other sites

For en pussig situasjon det der Stefan. Men AZs manager har i hvertfall sitt på det tørre. Det er uforsvarlig å spille en kamp når spillerne blir angrepet av supporterne, og som du sier; kampen skulle blitt avblåst og AZ skulle fått en 3-0 seier. Ajax er hjemmelaget og dermed arrangør, noe som gjør dem ansvarlig for sikkerheten. Den var tydeligvis ikke på topp (for å si det mildt). Respekt til AZ som trekker laget i kampen, og gjør et standpunkt, selv om det betyr tapte poeng. (Om det ikke omgjøres, noe det bør gjøres).

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns AZ keeperen er i sin fulle rett til å forsvare seg, men han kunne kanskje spart seg for det andre sparket etter at angriperen falt. Men det er sikkert vanskelig å styre seg i en slik situasjon. Uansett syns jeg det er for strengt med rødt kort.

 

Forsvare seg?? Seriøst? Etter det første støtet faller supporteren i bakken og får deretter to spark av keeperen!

Det røde kortet er fult fortjent!

 

Uansett kjedelig og en dum situasjon hvor en supporter klarer å storme banen.. Blir spennende å se hva sluttresultatet blir etter en del klager og anker!

Link to comment
Share on other sites

Forsvare seg?? Seriøst? Etter det første støtet faller supporteren i bakken og får deretter to spark av keeperen!

Det røde kortet er fult fortjent!

 

Uansett kjedelig og en dum situasjon hvor en supporter klarer å storme banen.. Blir spennende å se hva sluttresultatet blir etter en del klager og anker!

Det er nok en del uristinkter og adrenalin som styrer oppførselen når du helt uventet blir angrepet på den måten. Lett å sitte bak tastaturet og fordømme oppførselen hans, men det er noe helt annet å være bortelag på Amsterdam Arena og bli overfalt av en supporter. I en sånn situasjon så tenker man ikke særlig rasjonellt, ting skjer nærmest automatisk

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en del uristinkter og adrenalin som styrer oppførselen når du helt uventet blir angrepet på den måten. Lett å sitte bak tastaturet og fordømme oppførselen hans, men det er noe helt annet å være bortelag på Amsterdam Arena og bli overfalt av en supporter. I en sånn situasjon så tenker man ikke særlig rasjonellt, ting skjer nærmest automatisk

My point exactly! I snusfornuftens navn kan man si at vold er galt, og bør ikke forekomme. Men i denne situasjonen her har jeg full forståelse for keeperens handlinger. Støtter ikke vold, men man må se litt i gjennom fingrene i blant.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en del uristinkter og adrenalin som styrer oppførselen når du helt uventet blir angrepet på den måten. Lett å sitte bak tastaturet og fordømme oppførselen hans, men det er noe helt annet å være bortelag på Amsterdam Arena og bli overfalt av en supporter. I en sånn situasjon så tenker man ikke særlig rasjonellt, ting skjer nærmest automatisk

 

For all del, forstår en del av reaksjonen hans, men er fortsatt bestemt på at slike tilfeller skal belønnes med rødt kort.

Er ikke akkurat sånn at man kan begynne å sparke motspillere etter en stygg takling etc bare på grunn av adrenalin og aggresjon..

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en supporter ikke en motspiller. Forskjellen ligger i at det skaper en situasjon som keeperen er helt uforberedt på. Når du opplever en truende situasjon du ikke har erfaring med eller som kommer helt overraskende så tenker man rett og slett ikke, man bare handler. Dommeren har nok reglene på sin side når han gir rødt, men slik jeg forstår så har de opphevet suspensjonen

Link to comment
Share on other sites

Som sagt:

 

Kampen skulle blitt avblåst og AZ skulle blitt tildelt en 3-0 seier det øyeblikket supporteren tok seg inn på banen og angrep AZ sin keeper og grunnet at dette er en voldsepisode så handlet AZ sin keeper i selvforsvar og ville ikke blitt tiltalt for noe. Pretty simple really.

Link to comment
Share on other sites

@Castor:

Jeg forstår at han kan føle situasjonen som truende og ubehagelig, dermed også deler av reaksjonen hans. Jeg hadde sikkert reagert på samme måte!

 

@StefanB

Jeg er helt uenig i at det er selvforsvar. Når han ligger på bakken er det kun aggresjon og sinne som får keeperen til å sparke i supporteren to ganger. Det er jeg rimelig sikker på.

 

Mulig AZ burde fått tildelt en 3-0 seier, men er vel ikke normal prosedyre dette? Selv om en supporter har vært borti en spiller/dommer.

Husker tilbake på blant annet Danmark-Sverige og Dida-episodene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...