Jump to content

For mange utl. i tippeligaen?


Ravenghost

Recommended Posts

Her klager vi over mange utlendinger i Norsk fotball, også sitter vi her og holder med Arsenal? Hvor er logikken?

Spot on Imers ;) Tenkte akkurat det samme! Vi som holder med Arsenal vet hvorfor det går så mye i utenlandskt blod ;) Men hvis greia med denne topicen i utganspunktet var å drøfte hvilke utlendinger vi kunne dumpa, til fordel for å få norske unggutter opp i a-stallen, så er det mere passende :D

 

Enig i lista øverst på siden. Flere av de kunne jo viket for unge nordmenn :P

Link to comment
Share on other sites

Og Arsenal i Europa da? Med alle de ellendige engelske spillerne??

 

Og hva med CL til Norske lag? Tror ikke Rosenborg hadde klart å kvalifisere seg til CL uten utlendinger.

 

 

Hva er det du mener? Hva er det du vil fram til? At du er uenig med meg visste jeg fra før. Fint om du kunne bruke noen linjer på å begrunne det du mener.

 

Tviler du på at disse kunne slått fra seg for Arsenal i Europa:

Almunia(Blir jo kanskje engelsk statsborger snart :P )

Hoyte-Richards-Toure-Cole

Walcott-Fabregas-Jenas/Carrick/Hargreaves-Bentley

Adebayor-vanPersie

 

 

Med dette laget hadde vi hatt i særklasse størst antall engelskmenn blant topp fire. Kunne vi ikke klart å hevde oss med dette?Hadde det kommet en regel som gjorde at vi måtte ha så og så mange engelskmenn i stallen hadde vi tilpasset oss til det.Over tid er ikke den meget godt drevne giganten Arsenal den klubben som hadde lidd mest av det.

 

Hvis du ser litt på historien så ser du at RBK nesten bare hadde nordmenn under sin storhetstid. Vet de kom til CL i fjor og men siden de leverte en begredelig Tippeliga-sesong kan de ikke det i år. Nå vet ikke jeg hvor avgjørende det er men det hevdes at manglende motivasjon blant utlendingene i serien kan være årsaken. Med alle de pengene RBK har(Tjente bl a 100mill på CL i fjor høst) kunne og RBK(Om de ville det.) laget et fabelaktig norsk lag.

Kjære Veginho :D Selvom man har mye penger så betaler du ikke dobbel pris for det samme produktet ;) Det blir bare dumt. Greit, du får norske/engelske(sikter til begge eksempler fra rbk og arsenal) spillere, men who cares??

Kvantitet er ordet ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjære Veginho :D Selvom man har mye penger så betaler du ikke dobbel pris for det samme produktet ;) Det blir bare dumt. Greit, du får norske/engelske(sikter til begge eksempler fra rbk og arsenal) spillere, men who cares??

Kvantitet er ordet ;)

Kvalitet eller? :P

 

Jeg har på ingen måte sagt at Arsenal skulle være så voldsomt opptatt av å finne folk med det "rette" passet. Jeg bare sier det at om det hadde kommet begrensinger på antall utlendinger i Norge eller England hadde mangerne måtte tipasse seg dette, dette hadde på ingen måte ført til problemer for de rike klubbene på lang sikt. En hadde oppnådd økt markedspris på utviklede nasjonale spillere. Dette har flere meget gode

ringvirkninger: 1.Veldig attraktivt å investere penger i talentutvikling fordi en tjener mye penger når en først klarer å fostre opp en skikkelig god spiller. 2. Alle klubbene utenom de aller største blir tvunget til å satse på talentutvikling fordi de enkelt og greit ikke har råd til å skaffe seg et godt lag gjennom kjøp av middelaldrende mediocre norske spillere som nesten ikke tilfører laget noe betydelig.

 

Jeg ser med spenning fram til hvordan de nye reglene i Tippeligaen vil fungere. En regulering er virkelig på tide og jeg håper virkelig dette er godt gjennomtenkt og kan få bukt med problemet med alle de middemådige utenlandske spillerne i ligaen vår. Iom at man i første omgang vel kan ha 11utlendinger(Sry, politisk korrekt heter det vel her spillere utviklet i utlandet. Ikke helt det samme, men.) i stallen vil dette først svi når reglene strammes inn. Er det klubber i TL med flere enn 11utlendinger?

Man må uansett passe seg voldsomt for å stenge ute artistene som hever ligaen, produktet og får folk til arenaen.

Link to comment
Share on other sites

En interessant debatt. Både her på berget og i England. Det som til syvende og sist er det essensielle spørsmålet er ganske enkelt følgende; med bakgrunn i dagens krav om "win at all costs, og aller helst i går", stenger vi ute mange av de talentene som vi selv produserer? Fordi kravet til trofeer er så hinsides all fornuft? Min påstand er ja. Både her og på holmen. Man har ganske enkelt ikke tid til å vente på at talentene skal bli modne, og svært mange blir "ofret", og blir aldri gitt den muligheten de, etter en fornuftig modningsprosess, fortjener. Dermed så blir det kjøp, kjøp, og atter kjøp og man greier knapt å tenke langsiktig og strukturert i talentarbeidet. Har så jeg, en halvgammel mann, peiling på dette? Ja, jeg mener meg rimelig berettiget til dise meningene. Som spiller og trener gjennom drøy 40 år så mener jeg å ha grunnlag for mine påstander. I dag som trener for et svært talentfullt 16 årslag. Det skulle være artig å høre meningen til vår ansvarlige redaktør, han er også trener for et av Norges absolutt beste 16 årslag.

Link to comment
Share on other sites

Og Arsenal i Europa da? Med alle de ellendige engelske spillerne??

 

Og hva med CL til Norske lag? Tror ikke Rosenborg hadde klart å kvalifisere seg til CL uten utlendinger.

 

 

Hva er det du mener? Hva er det du vil fram til? At du er uenig med meg visste jeg fra før. Fint om du kunne bruke noen linjer på å begrunne det du mener.

 

Tviler du på at disse kunne slått fra seg for Arsenal i Europa:

Almunia(Blir jo kanskje engelsk statsborger snart ;) )

Hoyte-Richards-Toure-Cole

Walcott-Fabregas-Jenas/Carrick/Hargreaves-Bentley

Adebayor-vanPersie

 

 

Med dette laget hadde vi hatt i særklasse størst antall engelskmenn blant topp fire. Kunne vi ikke klart å hevde oss med dette?Hadde det kommet en regel som gjorde at vi måtte ha så og så mange engelskmenn i stallen hadde vi tilpasset oss til det.Over tid er ikke den meget godt drevne giganten Arsenal den klubben som hadde lidd mest av det.

 

Hvis du ser litt på historien så ser du at RBK nesten bare hadde nordmenn under sin storhetstid. Vet de kom til CL i fjor og men siden de leverte en begredelig Tippeliga-sesong kan de ikke det i år. Nå vet ikke jeg hvor avgjørende det er men det hevdes at manglende motivasjon blant utlendingene i serien kan være årsaken. Med alle de pengene RBK har(Tjente bl a 100mill på CL i fjor høst) kunne og RBK(Om de ville det.) laget et fabelaktig norsk lag.

 

Joda, det laget er ikke værst. Bare litt synd att vi ikke har så mange av de engelske spillerne. Og at noen av dem allerede idag er nesten ummulig å hente, hva ville de vært hvis denne regelen hadde intredd?

Laget vi har idag er mye bedre enn det der. Finner det litt pussig hvis du vill at vi skal bli dårligere.

Laget kunne nådd langt i Europa, men ikke lengre enn det laget vi har idag.

 

Må nesten nevne at Rosenborg kvalifiserte seg med nesten bare norske spillere til CL ja, men det var vel for en god stund siden. Da Norge faktisk var ranket som nr. 3 på FIFA world ranking list. Idag ligger Norge mye lengre bak, og hvis spillerne blir gode, drar de øyeblikkelig til en større liga.

Tror du at Rosenborg hadde vært gode uten utlendinger idag? Tviler :unsure:

 

Men det er selfølgelig greit å ha egne meninger ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er vell et tema som har blitt tatt opp like før sessongstarten av tippeligaen de siste sessongene nå. Det har ikke skjedd noe da og jeg tviler på at noen gjør noe denne gangen heller...

 

Iom at det er fattet et vedtak om en regel som skal forhindre dette så tar du nok feil her.

Kommer tilbake med link til det og mer svar til Hermes når jeg får tid.

 

Må bare nok en gang presisere det jeg skrev i mine første linjer i mitt forrige innlegg:

"Jeg har på ingen måte sagt at Arsenal skulle være så voldsomt opptatt av å finne folk med det "rette" passet. Jeg bare sier det at om det hadde kommet begrensinger på antall utlendinger i Norge eller England hadde mangerne måtte tipasse seg dette, dette hadde på ingen måte ført til problemer for de rike klubbene på lang sikt.

 

Videre under skriver jeg hvilke positive følger et maksimumsantall av utlendinger kan føre til, vær så snill og les innleggene mine før dere buser ut med det dere synes er gale. At folk er uenige gjør meg ingenting, om jeg ikke hadde ønsket det kunne jeg skrevet det ned for meg selv på et ark og gjemt det i en skuff.

 

Det er jo selvfølgelig en avveining for NFF å lage regler/systemer som gjør at de norske lagene både kan lykkes gjennom klubbene og gjennom landslagene. Her må det til en viss grad prioriteres.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...