Jump to content

Tippeligaen 2008


Mr Chapman

Recommended Posts

Oisann Veginho, her lukter det såret og vonbroten bergenser lang vei. Skeidar Martin is long gone, lev med det!

 

Hehe, skjønner godt at det kan virke sånn. Men personlig så er jeg først of fremst takknemlig overfor Andresen over all den gode påvirkningen Andresen hadde på Brann mens han var i klubben, og også etter tør jeg antyde.

Jeg innså tidlig at sjansene for at han gikk som bosmann var veldig store. Andresen kunne vi ikke forvente noe lojalitete av. Han ser kynisk på hvor han kan få de mest spennende utfordringene for han, samtidig som han kan vinne noe der. Han ville vinne gull med Brann, det klarte han, da lå det tidlig i kortene at jobben som spillende leder av Vålerengen fristet voldsomt.

 

Med fare for å hørtes ut som en bitter bergenser enda en gang(Ja jeg er egentlig bitter her.):

Dømmingen på Lerkendal i RBK-Lyn var under enhver standard av dømming jeg har sett i Tippeligaen så lenge jeg kan huske. Feilene der dommerne kan påstå at han ikke så situasjonen er i og for seg greie siden slike feil vanligvis kan forekomme naturlig. Feilen da Kvarme ikke blir utvist er sånn sett mye mer alvorlig. Det er her snakk om ett regelbrudd dommeren velger å dømme på. Det finnes intet billig argument i verden som skal tilsi at det ikke er rødt kort. Fordi synderen spiller for norges største klubb de siste tiårene og ikke har på seg den blå drakten til det andre laget, velger dommeren ikke å trekke opp det røde kortet. Forskjellsbehandling av verste sort.

 

Så var det å forsvare det jeg nå har skrevet slik at trønderne her inne ikke ødelegger tastaturene sine: Jeg er fullstendig klar over at dette skjer på Brann Stadion og andre arenaer også. Akkurat på samme måte som det også skjer på Emirates selv om det er når det skjer på OT jeg legger merke til det. Karadas var voldsomt aktiv med hendene før scoringen sin og jeg så et mulig FFK-straffe ved en anledning. Hadde det vært en spiller med den røde overdelen(Hjemmelaget, en storklubb, for å ta det mer generellt) som ble tatt på denne måten hadde vi fått et av to:1. Straffe til hjemmelaget. 2. Voldsomme klager fra et kraftig publikum, ledere og trener med mye makt og innflytelse. Dette fører ofte til at dommerne etterpå legger seg flat, men skjer det strengt tatt like ofte når det er snakk om små klubber? Ikke slik jeg ser det, fordi da blir det mindre fokus på det, og dommeren vil i ettertiden automatisk bygge seg opp et bilde inni hodet at det ikke er like farlig om AAFK blir snytt for straffe på CLS som at Brann eller RBK blir snytt for et avgjørende straffespark. Når Eggen holdt på(Kunne like gjerne vært Mjelde, trekker fram Eggen fordi han hadde en helt unik situasjon i norsk fotball utover i sin tid som trener i RBK.), hvem hadde vel da lyst å bli skjelt ut av han etter kampen. Og ville det gjøre like mye om den praktisk talt ukjente treneren fra lilleputtlaget som for en gangs skyld yppet seg var akkurat like krass over en akkurat like stor feil som fikk Eggen til å tenne på alle plugger? Alt trenger ikke være bevisst. Men det er en voldsom uting i fotballen. Akkurat som holding i feltet. Dette er virus i vårt fantastiske spill. Videodømming vil kunne luke bort begge problemene i de aller fleste avgjørende situasjonene. Forsøk med videodømming synes jeg burde komme. Den modellen jeg er mest interessert i er der meget vanskelige situasjoner spilles videre på. To eller tre som sitter med et "horn" på tribunen ser disse situasjonene fra perfekte vinkler to-tre ganger og alt som er kan slås ned på. Og filming i fotballen kan og etterhvert fases ut.

Og for all del, gi dommersjefen et kraftigere budsjett så vi kan ha topp trente, mentalt sterke, rutinerte og mest mulig nøytrale dommere. Det flommer over av penger i norsk fotball, at den viktigste enkeltaktøren på banen i tilfeller er dårlig forberedt/ for redd til å dømme storklubbene i mot/ dårlig trent eller rett og slett for dårlig er skandaløst. Men så lenge dommerne kun er mennesker som får en sjanse til å dømme situasjoner

på en svær fotballbane, vil det forekomme en betydelig mengde feil, alvorlige og uviktige.

 

Edit: Tenk en ekstrem situasjon i dagens fotball da plutselig den ene storskjermen har låst seg på kampsendingen som sendes på TV. Det er en soleklar straffe men dommerteamet føler seg ikke sikker nok til å dømme, det er en ekstremt viktig kamp og alle aktørene på anlegget ser reprisen. Hva kan dommerne i dag gjøre? Ingenting, de må dømme videre liksom lykkelig uvitende om at de nettopp har gjort en forferdelig feil. Fotball er big business i tillegg til at det bryr sinnsykt mange mennesker som betaler penger for å komme å se laget sitt. I hvilke andre store industrier lar en "nøytrale" aktører som veldig ofte er påvirket i retning av å dømme for en av aktørene avgjøre hvor suksessen, pengene ta veien? Må presisere at tilfeldigheter alltid ville spille en betydelig rolle i fotball, selv om det er en viktig del av fotballen må det være et mål at vi kan ta vekk at avgjørelser fra nesten alltid inhabile aktører som skal være nøytrale, tas vekk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Idiotisk at ikke tv2 kjører enda hardere på hovedkanalen enn de gjør. Når de først har betalt så latterlig mye penger for middelmådig fotball, er det jo ikke annet å vente enn at de faktisk viser fotballen på annet enn betal-kanaler. For jeg nekter å tro at nordmenn blir lurt til å skaffe seg tv2sport.

Link to comment
Share on other sites

Idiotisk at ikke tv2 kjører enda hardere på hovedkanalen enn de gjør. Når de først har betalt så latterlig mye penger for middelmådig fotball, er det jo ikke annet å vente enn at de faktisk viser fotballen på annet enn betal-kanaler. For jeg nekter å tro at nordmenn blir lurt til å skaffe seg tv2sport.

 

Bra gjort å ha flere faktafeil enn du har linjer, hehe, :D(Håper du tåler en spøk?)

 

Idiotisk er det ikke, det er nesten perfekt.

"Middelmådig fotball" sier du, men for veldig mange fantastisk underholdning for det. Derfor de brukte en milliard på det. Mye større markedsverdi enn PL totalt sett i Norge-derfor->Høyere pris

Jo nordmenn blir "lurt" til å kjøpe betalkanalene. Om du ikke vet det går det og an å kjøpe de på internett og. TV2 tjener inn masse penger på denne måten. Slik får de melket de som er fotballinteressert, og vil gi litt penger for å se alle kampene, mye mer enn om de kun fikk inntektene fra reklamen på TV2.

Link to comment
Share on other sites

Idiotisk at ikke tv2 kjører enda hardere på hovedkanalen enn de gjør. Når de først har betalt så latterlig mye penger for middelmådig fotball, er det jo ikke annet å vente enn at de faktisk viser fotballen på annet enn betal-kanaler. For jeg nekter å tro at nordmenn blir lurt til å skaffe seg tv2sport.

 

Bra gjort å ha flere faktafeil enn du har linjer, hehe, :D(Håper du tåler en spøk?)

 

Idiotisk er det ikke, det er nesten perfekt.

"Middelmådig fotball" sier du, men for veldig mange fantastisk underholdning for det. Derfor de brukte en milliard på det. Mye større markedsverdi enn PL totalt sett i Norge-derfor->Høyere pris

Jo nordmenn blir "lurt" til å kjøpe betalkanalene. Om du ikke vet det går det og an å kjøpe de på internett og. TV2 tjener inn masse penger på denne måten. Slik får de melket de som er fotballinteressert, og vil gi litt penger for å se alle kampene, mye mer enn om de kun fikk inntektene fra reklamen på TV2.

Ser at du er veldig interessert i Brann. Kan vel ikke akkurat kalles faktafeil å si at norsk fotball er middelmådig?

PL er greit at går på betal-tv, det har jo egentlig ikke stort å gjøre med oss her i Norge, men norsk fotball, noe de aller fleste i landet har et forhold til, bør gå mest mulig på gratis TV. Utrolig kynisk av TV2 å gjøre det på denne måten. Jeg har selv ikke noe særlig forhold til norsk fotball, er relativt likegyldig. Men vet at jeg heier på Rosenborg, og håper at Brann rykker ned (GJERNE sammen med Vålerenga).

Link to comment
Share on other sites

Idiotisk at ikke tv2 kjører enda hardere på hovedkanalen enn de gjør. Når de først har betalt så latterlig mye penger for middelmådig fotball, er det jo ikke annet å vente enn at de faktisk viser fotballen på annet enn betal-kanaler. For jeg nekter å tro at nordmenn blir lurt til å skaffe seg tv2sport.

 

Bra gjort å ha flere faktafeil enn du har linjer, hehe, :blink:(Håper du tåler en spøk?)

 

Idiotisk er det ikke, det er nesten perfekt.

"Middelmådig fotball" sier du, men for veldig mange fantastisk underholdning for det. Derfor de brukte en milliard på det. Mye større markedsverdi enn PL totalt sett i Norge-derfor->Høyere pris

Jo nordmenn blir "lurt" til å kjøpe betalkanalene. Om du ikke vet det går det og an å kjøpe de på internett og. TV2 tjener inn masse penger på denne måten. Slik får de melket de som er fotballinteressert, og vil gi litt penger for å se alle kampene, mye mer enn om de kun fikk inntektene fra reklamen på TV2.

Ser at du er veldig interessert i Brann. Kan vel ikke akkurat kalles faktafeil å si at norsk fotball er middelmådig?

PL er greit at går på betal-tv, det har jo egentlig ikke stort å gjøre med oss her i Norge, men norsk fotball, noe de aller fleste i landet har et forhold til, bør gå mest mulig på gratis TV. Utrolig kynisk av TV2 å gjøre det på denne måten. Jeg har selv ikke noe særlig forhold til norsk fotball, er relativt likegyldig. Men vet at jeg heier på Rosenborg, og håper at Brann rykker ned (GJERNE sammen med Vålerenga).

enig at norsk fotball er svakt og at det burde blitt sendt på gratis tv. ser akkurat nå at et tarvelig brann lag, som for kort tid siden trodde de var europas beste lag etter seriegull, blir utklasset av et angrepsvillig aalesund. det gleder meg. i år skal gullet hjem til trøndelag igjen!

Link to comment
Share on other sites

Mener nivået i tippeligaen er ganske høyt, og siden de utvider med 2 lag blir den høyere!

blir nivået høyere for at man gir de to øverste lagene på et dårligere nivå hver sin plass i tippeligaen? mulig det, men jeg ser ikke for meg det vil heve kvaliteten nevneværdig.

 

ellers, må jeg si at det gledet meg å se at dommer edvartsen gjorde rett i å dømme straffe for til mot vif i går. at aalbu går ut i sier at bildet som viser situasjonen, ikke sier så mye, viser at han kanskje ikke har all verden til fotballforståelse.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er bemerkelsesverdig at Tippeligaen faktisk har guts til å kalle seg "Tippe" -liga når det er helt umulig å tippe hva som kommer til å skje. Hadde heller tippa på 3. Div Egypt enn å tippa på disse norske lagene her.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er bemerkelsesverdig at Tippeligaen faktisk har guts til å kalle seg "Tippe" -liga når det er helt umulig å tippe hva som kommer til å skje. Hadde heller tippa på 3. Div Egypt enn å tippa på disse norske lagene her.

haha :) Går det ann å tippe på 3. Div EgyptxD

 

Veldig lite snakk om Stabæk her ser jeg! Regner med at det er fordi alle er redd dem :P

Stabæk er sterke i år! Det lover jeg dere! Janne Jönson er kompis med Arsene og Stabæk tar seriegullet hjem i år med feiende flott angrepsfotball. Dårlig kamp på Aspmyra, men de kommer tilbake og slår nok Brann på Nadderud. (noen som føler at jeg heier på Stabæk :P ?)

Ellers tror jeg Rosenborg gjør det bra, Hamkam og Strømsgodet overasker, og Molde rykker ned ;) Lsk spiller ufin fotball og tror ikke de klarer å gjøre det helt bra i år..... stabaek.no hadde en god tipping av tabellen i år syntes jeg....

Link to comment
Share on other sites

Syns det er bemerkelsesverdig at Tippeligaen faktisk har guts til å kalle seg "Tippe" -liga når det er helt umulig å tippe hva som kommer til å skje. Hadde heller tippa på 3. Div Egypt enn å tippa på disse norske lagene her.

haha :) Går det ann å tippe på 3. Div EgyptxD

 

Veldig lite snakk om Stabæk her ser jeg! Regner med at det er fordi alle er redd dem :P

Stabæk er sterke i år! Det lover jeg dere! Janne Jönson er kompis med Arsene og Stabæk tar seriegullet hjem i år med feiende flott angrepsfotball. Dårlig kamp på Aspmyra, men de kommer tilbake og slår nok Brann på Nadderud. (noen som føler at jeg heier på Stabæk :P ?)

Ellers tror jeg Rosenborg gjør det bra, Hamkam og Strømsgodet overasker, og Molde rykker ned ;) Lsk spiller ufin fotball og tror ikke de klarer å gjøre det helt bra i år..... stabaek.no hadde en god tipping av tabellen i år syntes jeg....

Janne er ein fantastisk trenar. Tippeligaens suverent beste. Stabæk speler fin fotball og eg håper dei kjem høgt opp i år.

Link to comment
Share on other sites

Moa? Hvem fa*n er det?!

Scorer to drittmål mot Lillestrøm og så plutselig er han HELT!

Latterlig lag, "Enga". Garantert RBK-seier i morgen.

 

Poenget er vel ikkje korleis måla blir scora, men at dei faktisk blir scora.

Greit nok at det er stort å score 2 mål i debuten mot erkerivalane, men er det no tabloidane som står for den store heltedyrkinga.

Men du får kose deg med eskimofotballen din oppi vinterlandet du :P

Link to comment
Share on other sites

Moa? Hvem fa*n er det?!

Scorer to drittmål mot Lillestrøm og så plutselig er han HELT!

Latterlig lag, "Enga". Garantert RBK-seier i morgen.

Men du får kose deg med eskimofotballen din oppi vinterlandet du :P

Eskimofotball?! :blink:

Her oppe gjør vi det "The Arsenal way"! :P

Link to comment
Share on other sites

Moa? Hvem fa*n er det?!

Scorer to drittmål mot Lillestrøm og så plutselig er han HELT!

Latterlig lag, "Enga". Garantert RBK-seier i morgen.

Men du får kose deg med eskimofotballen din oppi vinterlandet du :P

Eskimofotball?! :blink:

Her oppe gjør vi det "The Arsenal way"! :P

 

Hadde det vore litt meir snø i forrige kamp mot vif, som tromsø fortjent vant, kunne man bygt en igloo over stadion.

Link to comment
Share on other sites

Moa? Hvem fa*n er det?!

Scorer to drittmål mot Lillestrøm og så plutselig er han HELT!

Latterlig lag, "Enga". Garantert RBK-seier i morgen.

Men du får kose deg med eskimofotballen din oppi vinterlandet du :P

Eskimofotball?! :blink:

Her oppe gjør vi det "The Arsenal way"! :P

 

Hadde det vore litt meir snø i forrige kamp mot vif, som tromsø fortjent vant, kunne man bygt en igloo over stadion.

Det er det vi elsker med Tromsø IL!

Det trenger bare å ligge litt snø på bakken og så knuser vi alt av søringer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...