Jump to content

Fotballen slik den fremstår i dag


Chaz

Recommended Posts

Vi har alle sett hva som skjedde med Eduardo i dag. Jeg tror ikke et eneste sekund at Taylor bevisst gikk inn for å skade Eduardo, men som Wenger sier i sitt intervju, It`s the done thing å prøve å spille så fysisk som mulig mot Arsenal. Og dermed så kommer Sir John`s uttalelse i det rette lys:

 

Det er ikke bevisst sånn sett, men det er likevel bevisst. Det er en valgt taktikk. Get physical, give them a kick. Før ellere siden går det galt da den rette klovnen treffer perfekt.

 

For all del, i vår klubb finnes det, og har funnet, spillere som defintivt ikke er engler. Hverken i form av tacklinger, eller i form av albuer og diverse. Arsenal skal langt fra fremstå som "The Holy ones" i denne sammenhengen. Men slike tacklinger som Taylor i dag serverte, DE er en sjeldne å se fra en Arsenal spiller.

 

Wenger fordømmer tacklingen og spilleren, McLeish "forsvarer" Taylor. Sikkert greit nok begge deler. Fra hvert sitt ståsted. Men Arsene Wenger har et poeng; du trenger kun en slik tackling for å "drepe" en spiller. Er det det vi ønsker å se? Jada fysisk fotball kan være synonymt med engelsk fotball, og fotball generelt på sitt aller, aller beste. Men skal vi akseptere denne formen for fotball? Skal dette være en akseptert norm for kommende generasjoner fotballspillere? Er du ikke god nok teknisk og tempomessig, da er det "greit nok" å meie ned gud og hver mann? Og, la det være klinkende klart, dette spørsmålet gjelder enten spilleren heter Eduardo, Ronaldo, Nilsen eller Pettersen.

 

Jeg liker det defintivt ikke, så mye er nemlig hverken Arsenal eller fotballspillet verdt. Jeg håper inderlig at Eduardo kommer fra skaden uten varig mèn.

Link to comment
Share on other sites

Vi har alle sett hva som skjedde med Eduardo i dag. Jeg tror ikke et eneste sekund at Taylor bevisst gikk inn for å skade Eduardo, men som Wenger sier i sitt intervju, It`s the done thing å prøve å spille så fysisk som mulig mot Arsenal. Og dermed så kommer Sir John`s uttalelse i det rette lys:

 

Det er ikke bevisst sånn sett, men det er likevel bevisst. Det er en valgt taktikk. Get physical, give them a kick. Før ellere siden går det galt da den rette klovnen treffer perfekt.

 

For all del, i vår klubb finnes det, og har funnet, spillere som defintivt ikke er engler. Hverken i form av tacklinger, eller i form av albuer og diverse. Arsenal skal langt fra fremstå som "The Holy ones" i denne sammenhengen. Men slike tacklinger som Taylor i dag serverte, DE er en sjeldne å se fra en Arsenal spiller.

 

Wenger fordømmer tacklingen og spilleren, McLeish "forsvarer" Taylor. Sikkert greit nok begge deler. Fra hvert sitt ståsted. Men Arsene Wenger har et poeng; du trenger kun en slik tackling for å "drepe" en spiller. Er det det vi ønsker å se? Jada fysisk fotball kan være synonymt med engelsk fotball, og fotball generelt på sitt aller, aller beste. Men skal vi akseptere denne formen for fotball? Skal dette være en akseptert norm for kommende generasjoner fotballspillere? Er du ikke god nok teknisk og tempomessig, da er det "greit nok" å meie ned gud og hver mann? Og, la det være klinkende klart, dette spørsmålet gjelder enten spilleren heter Eduardo, Ronaldo, Nilsen eller Pettersen.

 

Jeg liker det defintivt ikke, så mye er nemlig hverken Arsenal eller fotballspillet verdt. Jeg håper inderlig at Eduardo kommer fra skaden uten varig mèn.

 

Kloke ord Chaz.Trenger vel egentligt ikke si så mye mer enn du allerede har sagt.Har selv tenkt på det mange ganger når jeg selv har spillt kamp(før jeg la opp) hvor nære på det har vært mange ganger.Å det hadde skjedd mange flere ganger med mange i pl visst ikke spillere hadde fått beina opp fra bakken i tide.marginene er så ufattelig små for disse taklingene forekommer i nesten samtlige pl kamper.Vi er veldig utsatte for disse siden vi spiller den type fotball som vi (heldigvis) gjør. Er synd at en del lagt har fått det for seg at gunners kun kan stoppes/slås på denne måten.Men det kommer vel av kvaliteten på spillere som kommer fra 1 div å blir rundlurt av pl laga.kvalitet forskjellen blir for stor å frustrasjonen tar overhånd.

 

Veldig synd at det har blitt sånn og jeg håper dommere/fa ser hva som skjer.

 

God bedring Eduardo:)

Link to comment
Share on other sites

Poenget med tråden er å sette fokus på det jeg ikke liker i dagens fotball. På en forhåpentligvis objektiv måte. Kanskje spesielt også litt med bakgrunn av ting man faktisk ser mer og mer i blant annet ungdomsfotballen her på berget. Det er tydelig, og slik har det jo alltid vært, at kommende generasjoner fotballspillere, eller andre for den saks skyld, tar etter det en ser på TV. Enten det være seg stygge tacklinger eller Jackass! Grenser flyttes, og det er nødvendigvis ikke alltid til bedre.

 

Jeg er født og oppvokst med tøff, fysisk engelsk fotball. Den slags elsker jeg en hel haug. På same måten som det er en fryd for øyet å se angrepsvillig fotball, som på det beste serveres av lag som Arsenal, United og Barcelona. For å nevne noen.

 

Det jeg vel egentlig ønsker ned denne tråden er en "klubbfri" prinsippiell debatt omkring det "grisespillet" som tross alt har mer og mer blitt normen. Enten det være seg albuer i trynet på folk, eller tackling med strake føtter. Eller andre avarter av stygt spill. Eller juksing i form av trøyholdinger etc. For det liker jeg faktisk talt ikke. Derfor har jeg også hatt problemer med å aksptere en spiller som Eboue.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev det i tråden om Dudu, men jeg kan gjenta meg selv her, for jeg er helt enig med deg Chaz!

 

For noen år siden, var det VM 02? Så skulle alle taklinger bakfra automatisk føre til rødt kort. Taklinger bakfra er stygt, og kan skade en spiller stygt.

 

MEN, jeg mener at taklinger med knottene først er enda værre, og bør automatisk føre til direkte rødt kort, uansett hvor på kroppen man treffer. Vi, Dudu og fotball verden fikk i dag smertelig erfare hva som skjer når knottene treffer foten spilleren står på. Det spilles ikke med grussko eller gummiknotter. Metallknottene som brukes nå tildags er lange, spisse og farlige når det treffes hardt!

 

Jeg syns at Fifa bør se på situasjonen, og vurdere å innføre en slik regel.

Da vil det være mindre sannsynlighet for at slike ting skjer igjen!

 

Edit: Vil forresten takke TV forumet, hvertfall deler av det, for at de også har laget tråd og støtter Eduardo etter det som skjedde!

De må bare få med seg at Wenger har trukke uttalelsene om Tayoler!

Link to comment
Share on other sites

jeg var i dag inne på det faktum at wenger ikke ville holde på sin uttalelse om å utestenge taylor på livstid, og naturlig nok, som den fornuftige mann aw er har han nå trukket sin uttalelse tilbake. det som er trist med det vi ser i kampen, er at teknikk blir voldsomt brutt ned av et forsøk på konstruktivitet. engelsk fotball er etter min mening den aller best i verden. tempo, intensitet pg ønsket om å vinne enhver duell og ball er alltid tilstede. intensiteten og krigerviljen er desverre i dag litt for stor i forhold til de kvalitetene en spiller innehar. derfor oppstår det en stygg situasjon som i verste fall kan ødelegge dudus store innvirkning på arsenal sitt offensive spill. håper så inderlig vell at gutten kommer kjapt tilbake og vise sine avslutningsegenskaper for oss igjen.

 

men dette er noe som fort kan skje i den intense ligaen som pl er. rett og slett trist :P

Link to comment
Share on other sites

Som alltid mange gode argumenter her. Dommere bør også slp hardt ned på spillere som bevisst ødelgger overganger. Drøying av tid blir ikke hardt nok slått ned. Lurer på hvor mange ganger jeg har irritert meg over spillere som sparker vekk ballen og lignende uten å bli straffet. En mulig løsning på sistnevnte kan være å spille med effektiv spilletid, slik at klokken stoppes når dommeren blåser. Taklinger med strake knotter og full tyngde skal så klart bli slåptt hardt ned å. Tkalingen på Dudu er hverken i stor fart eller med stor tyngde, og viser hvor lite som skal til for at beinet går til helvete. Generelt er alt av taklinger på standbeinet utrolig farlig. Problemet er at dommerne ikke slår ned på det før spillerne blir skadet. Hvis for eksempel Essien kommer susende inn med en takling på Hleb og sistnevnte akkurat klarer å få standbeinet fra bakken, slik at ikke han er ute de neste 10 mnd, blir ikke det slått like hardt ned på om Hleb ikke hadde rukket det og dermed ville blitt stygt skadet. Det er det som er problemet i dagens fotball. Man skal beskytte spillerne FØR noen blir skadet, ikke innføre nye regler i etterpåklokskapens ånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er en uting med slike tacklinger og de har blitt verre opp gjennom historien. Syntes forsåvidt at dommerne har blitt flinkere til å slå ned på de. Tror at direkte røde kort har hjulpet noe. Det burde også bli gitt kort på enhver tackling med stive bein og knottene først, selv om spilleren klarer å hoppe unna og slippe å bli kvestet.

Det som også er viktig i bekjempelsen av styggdommen er utestengelser. Det må tydeliggjøres at denne type tacklinger ikke skal aksepteres. Så utestengelsene må være merkbare, for eksempel ti kamper.

Jeg husker tacklinger mot Heggem, Giggs, Hleb og andre, hvor det bare var flaks at ikke beinet røyk.

Så min konklusjon er at fotballforbundene må løfte problemet som et satsningsområde og gi dommerne klarere instrukser om utføring. Dommere som ikke tar slike tacklinger kunne også fått karantene.

Dette området er viktigere enn trøyeholding, for her handler det om liv og helse.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Brekke.

Det som er blitt en uting at tekniske spillere er ofre for

tacklinger med ikke annet mål enn å klippe dem ned.

Og det har foregått i mange mange år. Hvem husker ikke Maradona

hvordan han ble regelrett sparket ned i VM.

Reyes sine nedsparkninger mot Nevillebrødrene.

At det til slutt ble Eduardo i Arsenal var en tilfeldighet. Hleb har

blitt utpekt av mange lag som den farlige spilleren og han er blitt

regelrett sparket ned i kamp etter kamp denne sesongen. Uten at dommerene har slått ned på dette.

Og spesielt tacklinger med strake ben har blusset opp syns jeg.

Dette bør dommerne og FA straffe med mer enn 3 kampers utestengelse

etter min mening.

 

En annen ting som jeg ikke liker er disse albuene som begynner å bli mer og mer vanlig.

 

Spesielt dette er farlig spill og nå har vi fått en tragisk resultat på noe som bare har fått utvikle seg desverre.

 

Uansett håper jeg FA gjør noe med dette snarest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke man skal ta helt av her. Taylor hadde maksimalt med uflaks i gårsdagens takling.

 

Fotball er og skal være en tøff sport etter min mening. Selvfølgelig er det forskjell på stygt og tøft spill, men tar man vekk sklitaklinger og nærkontakten så er jeg redd fotballen er på vei inn i ett blindspor. Jeg tror veldig mange synes amperhet og høy temperatur er en del viktig del av sporten. Det skal trås til, det skal være høy tenning og det skal være en mannfolksport.

 

Jeg ser for meg at dette er meninger som skaper litt temperatur på forumet her, men det er også meningen. Folk betaler ikke 400,- for å se på en treningskamp hvor alle er vel forlikte.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så ønsker folk å se knock out i boksekamper eller krasjer i rally eller F1. Det skal være en viss dramatikk.

 

Dette innlegget kan helt sikkert misforstås, og spesielt hvis man ønsker det. Poenget her er ikke å si at stygt spill er det folk ønsker, men at tøft spill er noe av det som gjør engelsk fotball til det produktet det er i dag. Det er en hårfin balanse, og i går hadde Eduardo og Taylor maksimalt med uflaks.

Link to comment
Share on other sites

Er for så vidt enig med sist talende her. Taylor var maksimalt uheldig med sin tackling, men det er også det som er mye av poenget med å stoppe slike tacklinger. 99 av 100 ganger går det heldigvis fint, men det er farefullt spill og bør fjernes fra sporten.

 

Etter mitt syn burde følgende ting få direkte rødt kort (i tillegg til allerede gjeldende regler)

 

- Høye aktive albuer i dueller (går fint an å hoppe uten å veive rundt med armene)

- Tacklinger med knotter først og strak fot

 

Og en del andre situasjoner som sitter andre spilleres karriere i fare.

 

Gult kort for å forhindre at det skjer bør gies til (igjen i tillegg til allerede gjeldende regler)

 

- Tacklinger bakfra i både fart og stillestående

- Holdinger uansett hvor på banen

- "Taktiske" tacklinger som ødelegger gode kontringsmuligheter

 

Sist men ikke minst, så MÅ dommerne holde en noenlunde jevn linje. En dommer tillatter mye holding, mens en annen slår ned på det med en gang. Det skaper forvirring, og "håp" om at man slipper unna tjuvtriksene.

Link to comment
Share on other sites

Både enig og uenig med deg Parlour.

Fotball skal være en mannfolksport.

Men om Taylor var uheldig eller ei så traff foten hans et godt stykke opp på leggen til Eduardo. Har du spilt fotball sjøl vet du at du skal ikke tackl i 15-20 cm høyde. Men det er nå bare min mening da;-)

 

Og 2 fotstacklinger hører ikke hjemme i fotballen om den skal være tøff eller ei. Det er og blir en uting som som har forekommet mer i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar ikke av, Romford`s Pele. Jeg bare påpeker at det skjer ting i fotballen, og sånn sett også samfunnet forøvrig, som jeg definitivt ikke liker. Jeg liker ikke å se andre mennesker bli skadet, enten det er med eller uten intensjon, så enkelt er det. Jeg skrev følgende i mitt innlegg nummer to i tråden: Jeg er født og oppvokst med tøff, fysisk engelsk fotball. Den slags elsker jeg en hel haug. og det står jeg ved. Men jeg skrev også dette: Det jeg vel egentlig ønsker ned denne tråden er en "klubbfri" prinsippiell debatt omkring det "grisespillet" som tross alt har mer og mer blitt normen. Enten det være seg albuer i trynet på folk, eller tackling med strake føtter. Eller andre avarter av stygt spill. Eller juksing i form av trøyholdinger etc. For det liker jeg faktisk talt ikke. Derfor har jeg også hatt problemer med å aksptere en spiller som Eboue. og det innebærer at jeg tror jeg hadde skrevet det samme hadde dette for eksempel skjedd med United`s Ronaldo.

 

På mange måter så dekker Sir John`s utsagn hele situasjonen på en særdeles grei måte: Det er ikke bevisst sånn sett, men det er likevel bevisst. Det er en valgt taktikk. Get physical, give them a kick. Før ellere siden går det galt da den rette klovnen treffer perfekt.

 

Fotball er en mannolksport, jeg er enig i det, men hva folk betaler og ikke betaler driter jeg egentlig i. Boksing har jeg forøvrig aldri likt, rally og Formel 1 liker jeg å se, men ikke på grunn av potensielle crash. Så som en foreløpig konklusjon, jeg liker ikke den utviklingen som nå skjer.

Link to comment
Share on other sites

Både enig og uenig med deg Parlour.

Fotball skal være en mannfolksport.

Men om Taylor var uheldig eller ei så traff foten hans et godt stykke opp på leggen til Eduardo. Har du spilt fotball sjøl vet du at du skal ikke tackl i 15-20 cm høyde. Men det er nå bare min mening da;-)

 

Og 2 fotstacklinger hører ikke hjemme i fotballen om den skal være tøff eller ei. Det er og blir en uting som som har forekommet mer i det siste.

Selvfølgelig er det en særdeles stygg takling, den som ikke mener det burde finne på noe annet å følge med på. 2 fots taklinger kan være stygge men kan også være greie, problemet med de er jo selvfølgelig skaden de kan utføre. Problemet her er jo at tempoet er så ekstremt høyt og det står ekstremt mye på spill. At en sånn takling kan forekomme har jeg faktisk forståelse for.

 

Problemet er som tidligere nevnt i denne tråd og kamptråden at hvis dette er holdningen:

 

Det er ikke bevisst sånn sett, men det er likevel bevisst. Det er en valgt taktikk. Get physical, give them a kick. Før ellere siden går det galt da den rette klovnen treffer perfekt.

 

Så har man ett stort problem. Men ikke ta vekk den fysiske delen, og det er lett å bli farget av gårsdagens hendelse.

Link to comment
Share on other sites

Det du her skriver ArsGun; DÈT er grunnlaget for å stoppe mye av den dritten vi i dag ser:

 

Sist men ikke minst, så MÅ dommerne holde en noenlunde jevn linje. En dommer tillatter mye holding, mens en annen slår ned på det med en gang. Det skaper forvirring, og "håp" om at man slipper unna tjuvtriksene.

 

Dagens dommere evner ikke å tolke regelverket likt. Og det skaper sinnsykt mye frustrasjon blant spillere. Enten det være seg i PL eller blant norske 16 åringer!

Link to comment
Share on other sites

Det du her skriver ArsGun; DÈT er grunnlaget for å stoppe mye av den dritten vi i dag ser:

 

Sist men ikke minst, så MÅ dommerne holde en noenlunde jevn linje. En dommer tillatter mye holding, mens en annen slår ned på det med en gang. Det skaper forvirring, og "håp" om at man slipper unna tjuvtriksene.

 

Dagens dommere evner ikke å tolke regelverket likt. Og det skaper sinnsykt mye frustrasjon blant spillere. Enten det være seg i PL eller blant norske 16 åringer!

 

Jepp. Ufattelig mange ganger det har blitt holdt i trøyen på kamp uten dommeren reagerer, og da tenker man fort "javel? så dette er lov altså?" også gjør man det selv. Og da får man som regel gult kort med en gang, og blir svært frustrert. Som de fleste vet, så gjør man rare ting i frustrasjon.

 

Så min første bønn til FIFA, UEFA, FA, NFF og resten av verdens fotballorganisasjoner:

 

"Gi dommerne KLARE krav om hva som er lov og ikke lov, og disse kravene SKAL følges likt av alle"

 

Det vil alltid være situasjoner en domme ikke vil se, men dette er sjarmen med fotballen. Det jeg sikter til er situasjoner som dommeren ser, men reagerer svært ulikt på.

 

Et meget godt eksempel på dette er CL finalen 2006. Henry ble gjentatte ganger sparket i leggen bakfra, og holdt i trøyen, uten at det ble gitt noe som helst. I VM samme år ble det slått knall hardt ned på akkurat samme hendelser, og Henry har tydelig gitt beskjed om dette i ettertid og direkte klaget over svak linje på dømmingen.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her. Som mange påpeker var nok Taylor uheldig med hva som skjedde på lørdag, men dog var han fullt klar over hva han holdt på med.

 

Jeg er ikke overrasket, men likevel rimelig oppgitt over media, og spesielt engelsk media sin reaksjon på hendelsen. Som forventet får Tayolr og Birmingham full støtte de fleste plasser. Ingen skriver mye om å få slutt på farlig spill. Men noen unntak er det. James Lawton i Independent skriver et stykke som jeg mener er spot on, her er det: James Lawton artikkel.

 

Enig med det han skriver om hvordan de mindre tekniske lagene i England løser problemet med å spille mot teknisk gode lag. Røft fysisk spill. Som oftest går det bra, og noen er "gode" til å spille slik. Men i helgen gikk det galt. Men man ser også tidvis at den fysiske stilen går noen av lagene og spillerene til hodet. Fornuft blir satt til side for innsats, og hodeløse takklinger flyr. Flere situasjoner i år kunne endt opp der Eduardo er i dag. Et eksempel er Stephen Ireland sin takkling mot Lee i Spurs i høst. Fullstendig hodeløst hopper han inn med to strake bein. Lee får løftet beinet og unngår å bli kvestet. Ireland får rødt kort, og 3 kamper ute. Det er ingenting.

 

Jeg begynner å bli lei managere som hyller innsatsen til laget sitt når de har sparket et bedre lag av banen. Dette er vanvittig engelsk. Greit at du ikke har resurser til å kjøpe gode spillere, men de mindre sterke lagene gjør heller lite for å utvikle annet en nye tilskudd til stilen. Det er slutt på tiden der den viktigste egenskapen til en spiller er å løpe i 90 minutter og yte 110% (takkle og løpe). Virker som holdning og taker om fotballen er som den var i tippekampens tidlige dager. Ser man til andre land, angriper dårligere lag dette på andre måter. Managere også.

 

Jeg tror dette kan være litt av grunnen til at England som landslag ikke har prestert noe annet enn skuffelser siden 1990, og 1966 før det. De er rask til å kritisere klubber for stor import av utenlandske spillere, og viser liten vilje til å ta til seg noe av det sånt kan tilføre. Det er klart at langt fra alle utenlandske spillere tilfører gode ting. Vi kan se på vår egen Eboue, en spiller jeg har store problem med å forstå. Enten er hodet skrudd feil på, eller så er han bare tankeløs. Poenget er at de vil ha det som de altid har hatt det i England. Og da vil også den fysiske stilen fortsette.

 

Skal de fortsette sånn må de begynne å trene opp spillere som mestrer takklingens kunst. Det er ikke mange av dem. Det er flott å se en spiller som har full kontroll på takklinger. Det er mindre flott å se på "halvgale" tomsinger som løper som tullinger for å gå i beina på nærmeste spiller. Og jeg synes det blir mer og mer av det siste. Arsenal har sine svin på skogen også, så det er et problem som må adresseres overalt. I Arsenal virker det som noen spillere mister fatningen når det går trått (som mot Manchester United i fa cupen), eller når motstander går for hardt til. I kamper det går roligere for seg virker det bedre, men det kan være jeg som inbiller meg.

 

Det blir nok feil å sammenligne med AC Milan, men det er et lag som viser hvordan man spiller defensivt uten å "skremme" motstanderen med røft fysisk spill. De kan kunsten med forsvarsspill til fingerspissen og burde være pensum for unge forsvarsspillere, uansett land de kommer fra og hvilken spillestil som er tradiosjon i landet.

 

Får tro jeg ikke har skrevet meg bort her, dette er tanker og meninger jeg har om det jeg ser.

 

André

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes den er tøff, ikke stygg. Det er små marginer i fotball. Sklitakler man og treffer ballen, er det fantastisk. Men den gangen man bommer og treffer spiller, så er det gult eller i verste fall rødt kort. Men om vi skal snakke om «hvis» og «dersom» hele tida, da må vi holde oss inne og spille sjakk. Jeg oppfatter både Davy og Bengt som dyktige folk, men dette synes jeg var unødvendig, sier Aalbu.

 

Dette sier Aalbu om Martin Andresens takling av Erlend Holm i treningskampen mellom VIF og AaFK. Andresen fikk ikke kort og Holm fikk ikke frispark. Gram hos AaFK snakket på seg sitt andre gule etter episoden. Merker meg at Aalbu sier det som det er: Nemlig at potensielt farlige taklinger først straffes dersom det går galt, noe denne tråden har diskutert og belyst i stor grad.

 

Kanskje skal fotballen være en "mannesport", der man lever med vissheten om at bein vil knekke i løpet av sesongen, eller kanskje er det på tide å ta tak i dette slik at arbeidstakerne i fotballklubbene kan gå på jobb uten å måtte frykte kompliserte beinbrudd.

 

For min egen del som kommunefysioterapeut er jeg glad for at jeg slipper å bekymre meg for at noen plutselig skal komme skliende inn i høy fart med strake bein og brekke alle bein i kroppen min. De eldre klarer sjelden slikt, selv om det tidvis kan vanke en knyttneve fra demente eldre...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det sender signaler til spillerne om at de er gladiatorene og FA er Cæsar. De får sloss det beste de kan og dersom de skader hverandre blir det av og til gitt noen kampers karantene som straff. Dersom du derimot stiller spørsmål ved, eller kritiserer dommeren; Cæsars utsending, annerkjenner du ikke Cæsars diktatoriske makt og bør derfor straffes MEGET hardt.

Link to comment
Share on other sites

Det har gått litt over 1 måned siden tacklingen Taylor serverte Eduardo. I etterkant har jeg lagt merke til disse tacklingene: Denne og denne.

 

Klarer ikke helt se forskjellen mellom tacklingen Eduardo fikk imot seg og den Materazzi tar på Torres. Det vi kan gjør for å forhindre sånne tacklinger i fremtiden er å sette et dårlig lys på de. I mine yngre dager da vi spilte fotball på et relativt godt seriøst nivå, var det alltid en på laget som satte en skikkelig tackling på en av motstanderne sin spiller. Verken treneren eller vi spillere reagerte negativt på det. Det var faktisk bra at han fikk han ut av kampen eventuelt hindret en stor målsjanse. Noen ganger var det faktisk tøft å ta sånne tacklinger. Det skremmer meg.

 

Man må starte med de små ungene å lære dem at sånne tacklinger er ikke bare dumme, men helt unødvendige. Dette ble jeg aldri fortalt når jeg var yngre. Jeg tror ikke at dommeren må bli strengere, for en slik tackling er direkte rødt kort, uansett utfallet av tacklingen.

 

Vi må huske på at det er noe som heter det å være uforsiktig. Glem uflaks!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...