Jump to content

Jack Wilshere


vegfos

Recommended Posts

JEg spurte RP7 om noe tilsvarende her, rett og slett om belasstningskader, hyppigheten av dem og hvordan det vil være når man får denne typen skader i ung alder. Svaret ar som følger:

 

Et lite spørsmål som er veldig vanskelig å svare på. Anders Hauge Engebretsen disputerte for kort tid siden og hans studie på hamstingskader gir noen svar, men ikke alle. Du kan sikkert finne flere av artiklene hans på nettet.

Generelt så kan man si at noen spillere er mer utsatt enn andre. Tidligere skade dobler risikoen for ny skade og skade i ung alder som ikke blir behandlet riktig er en annen faktor som spiller inn. Muskelfibersammensetning har nok også en betydning.

Hamstringskader er et økende problem fordi de suger ressurser og spillerne er ute i lang tid. De forekommer også hyppigere grunnet at intensiteten i spillet stadig blir høyere. Når vi snakker om at dagens spillere tåler mindre osv så kan vi egentlig ikke si noe om dette fordi tidligere spilte flere med småskader og kom unna med det fordi alt gikk saktere og intensiteten var lavere. Støtteapparatet satte injeksjoner på spillere før kamp osv for å få dem klare. Dette har vi sluttet med heldigvis, vi må passe på at spillerne får den rehabiliteringen de skal ha, vi kan ikke leke med helsen deres, det er uetisk.

Vi har hatt endel hamstingskader siste årene, men det har vært mindre skader (tight/krampe i hamstring) som skyldes sliten muskulatur mer enn avrivniger. Da må spillerne hvile slik at skadene ikke blir mer alvorlige. Kramper og tight muskulatør er et lite forvarsel som man må ta alvorlig.

Håper dette gir deg litt mer info, men dette er vanskelige vurderinger og vi som jobber med spillere på dette nivået sliter ofte med å bestemme oss for hva som er riktig. Spiller ønsker å spille, trener pusher, fansen pusher og det er vi som må ta en beslutning. Av og til sender vi noen for raskt tilbake og da har vi ødelagt for alle, andre ganger sitter vi med hjertet i halsen under hele kampen og alt går bra. Ikke lett dette faget, men moro er det;-)

 

Ta det som er foreløpig svar, så er jeg sikker på at han korrigere/tilpasser om det ikke passer :P - nå gjelder forsåvidt dette mest på hamstringskader... men han nevner dette med skader i ung alder osv.

 

Om det er en sammenheng mellom mye kamper i ung alder - det kan han kanskje utdype mer? Er muskler osv ferdig utviklet i JAcks unge alder? Er det større risiko for en 17-18 år gammel gutt som spiller 40 kamper på èn sessong, enn en 26 år gammel mann som spiller tilsvarende antall kamper?

Edited by Orakelet
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det mange av oss nok fryket blitt bekreftet. Jack må ha en operasjon. Opererers på mandag og ifølge hans egen twitring så håper han å være klar igjen ved juletider. Regner med at det er basert på opptreningstiden legene har anslått.

 

Kjipt for Jack, kjipt for klubben og selvsagt også oss supportere. Vet at mange nå kommer til å uttrykke sin misnøye med det medisinske apparatet, men anbefaler alle å tenke seg om litt før de gjør det. De ønsker selvsagt at alle spillertne er skadefrie til enhver tid slik som alle oss andre. De bruker medisinsk ekspertise innenfor de forskjellige type skader og forholder seg selvsagt til de rådene de får. Når ekspertisen anbefaler å avvente for å unngå inngrep så gjør man selvsagt det. Inngrep kan ofte gi bivirkninger og det er derfor vi ofte ser at spillere som har vært skadet i en muskel/ledd ofte får andre skader på samme sted. Når han nå må foreta en operasjon skulle vi nok alle sett at det ble gjort i sommer når han ble skadet og da hadde han vel vært spilleklar igjen omtrent i disse tider. Lett å være etterpåklok.

 

Jeg krysser fingrene fra at operasjonen blir vellykket og at han får en god opptrening + at både han og klubben har tålmodighet med å vente til han er 100% klar igjen før han starter. Vi vil ikke ha en Hargreaves-historie på Emirated!!

Link to comment
Share on other sites

I følge arsenal.com har opperasjonen vært vellykket. Nå gjenstår det en 4-5 måneder lang periode med rehabilitering, altså ser vi han ikke tidligst før i månedsskkiftet januar/februar. Lykke til med den kommende perioden, Jack. Måtte du komme tilbake i 100 og hjelpe laget med det harde vårprogrammet!

Link to comment
Share on other sites

4-5 mnd.? Trodde han var tilbake til jul.

Nesten som Vermaelen i fjor dette :blink:

Kanskje har det medisinske apperatet begynt å lære fra tidligere blundere og setter enn lengre fraværsperiode slik at vi kan bli positivt overrasket når han returnerer etter 3 måneder? Det må være lov å være opptimist ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje har det medisinske apperatet begynt å lære fra tidligere blundere og setter enn lengre fraværsperiode slik at vi kan bli positivt overrasket når han returnerer etter 3 måneder? Det må være lov å være opptimist ;)

Håper det, Jack får bare stå på utenfor banen de neste fire-fem månedene da!

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at Jack ikke bare har tatt 4-5 mnd pappaperm?

Tviler på det, men skaden kommer jo beleilig slik sett, håper han får skapt et flott hjem for sønnen sin og slik mens han er borte, spørsmålet nå er om han kommer tilbake som vi kjenner han eller om han tenker for mye på den lille der hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på det, men skaden kommer jo beleilig slik sett, håper han får skapt et flott hjem for sønnen sin og slik mens han er borte, spørsmålet nå er om han kommer tilbake som vi kjenner han eller om han tenker for mye på den lille der hjemme.

 

"I shall singlehandedly win the leage for you Archie!"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

må vi jo kunne si vi liker ekstremt godt! :D

 

Faen så jeg savner Wilshere nå, en spiller hentet rett ut fra mitt fotball og klubbhjerte!

Virker for meg som Wenger begynner å få frem en ny stamme i laget som har hjertet i klubben og ikke har et "DNA" i andre klubber. Når i tillegg stjerner som Vermaelen og forhåpentligvis van Persie forlenger kontraktene skal vi tilbake til toppen av Europa!

Link to comment
Share on other sites

Virker for meg som Wenger begynner å få frem en ny stamme i laget som har hjertet i klubben og ikke har et "DNA" i andre klubber. Når i tillegg stjerner som Vermaelen og forhåpentligvis van Persie forlenger kontraktene skal vi tilbake til toppen av Europa!

Vi er i toppen, det er bare vi Arsenalsupportere som ikke synes det.

På tross av en dårlig start henger vi med over alt.

Og vi har vel det største potensialet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har åpenbart ikke samme synspunkt hva det å være i toppen betyr. For meg må man vinne trofeer i hjemlandet eller i en av europacupene for å kunne være i toppen. Jeg mener Arsenal bør klare mer enn "bare" topp fire i Premier League, kvart/semifinaler i FA-cupen og 1/8/kvartfinale i CL. Kanskje kan man begynne å ta med Carling Cupen siden flere av de store lagene satser mer på den enn tidligere da reservespillerne dominerte den cupen.

 

Men det er hva jeg mener, skjønner helt klart at andre mener noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var helt enid med deg unbeaten - men når man tar en reality-check.. Og ser hva slags økonomiske muskler Chelsea og City har - også har man uynited som lever over evne (budsjetterer med pokaler), så er det ekstremt vanskelig å komme over dem på tabellen. Et klubb som Arsenal synes jeg skal ha som ambisjon og ha minst 1 trofè hvert 5. år. Vi har sprekt på "deadline" for det nå, men med oppbygging av lag etter at man har finansiert ny stadion, så er jeg villig til å strekke det til innen 10 år i denne "omgangen" - latså innen 4 år igjen.

 

Jeg begynner å se lysere på det, og samtidig som jeg ser mer og mer på hva vi faktisk konkurerer mot...

 

Jeg sier om Øystein Sunde.. "De ekke lett å væra kuul assa..."

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...