Jump to content

Endringer av fotballregler


Daggy

Recommended Posts

VG link

 

FA vurderer å innføre en regel som eksisterer i rugby. Nemlig at det kun er kapteinen som får lov til å diskutere avgjørelser

med dommeren. Alle andre som klager og omringer dommeren vil få gult kort. Personlig ønsker jeg denne regelen velkommen,

da jeg er møkk lei av lag som omringer dommeren. Selv om dommeren er nøytral, er jeg overbevist om at han blir påvirket.

Vi er vel ikke de værste til å klage, men heller ikke de beste på dette området. Eller mener folk at dette er en del av sjarmen med fotball?

 

Her kan også andre regelendringer diskuteres.

Blant annet er det vel ikke så lenge til det blir en ekstra dommer

i hver 16-mter for å bedømme straffesituasjoner og om ballen er inne osv?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg syns om det forslaget, men feltdommer-forslaget var det mest latterlige jeg har hørt på denne siden av milennium. Bare kaotisk. Den ballen vi så tidligere som registrerte om det var inne eller ikke var genial. Innfør den! Videodømming også, for øvrige situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Som vi alle vet er det verbale bare en liten del av den totale kommunikasjon. Vil denne regelen eventuelt også slå ned på visuell kommunikasjon i form av pantemime og andre ikke verbale kroppslige uttrykk?

 

Interessant å følge med på hvordan en slik regel kan påvirke. I hodet mitt spilles det nå av en video av Ronaldo som faller i motstanderens 16-meter, slår ut med armene og ser mot dommeren med dådyrblikket sitt, før han treffer gressmatten og vrir seg i smerte beinhard og uutholdelig som elektrisitet mot testiklene mens du flyr gjennom en brennende togvogn som lukter rart.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man unngå å snakke til dommeren ? :unsure:

 

Men det jeg har stusset på lenge er videodømming ! Er ballen inne eller ikke? Se på videoen så blåse for mål eller ikke. Er det straffe kikk på videoen så blåse straffe eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man unngå å snakke til dommeren ? :unsure:

 

Men det jeg har stusset på lenge er videodømming ! Er ballen inne eller ikke? Se på videoen så blåse for mål eller ikke. Er det straffe kikk på videoen så blåse straffe eller ikke...

 

Jepp. Man trenger ikke stoppe spillet engang, noen tekniske installasjoner er alt som skal til, så kan eksterne personer sitte utenfor og se på reprisene rett etter at de har skjedd. Blir ikke noe stopp i spillet eller noe unødvendig som tilskuere kommer til å oppleve. Stort sett feltsituasjoner jeg ser for meg her da.

 

Ja til videodømming for fanker'n!

Link to comment
Share on other sites

En slik regel vil iallefall sørge for masse gule kort til lag som Chelsea og United. Måten de flokker seg rundt dommeren i enhver situasjon, for å prøve å påvirke dommeren, har irritert meg mang en gang. Blir også irritert når jeg ser Arsenalspillerne gjøre det samme.

 

Jeg synes denne regelen er ett fint tiltak. Jeg er enig i at det kun skal være kapteinen som skal diskutere med dommeren

Link to comment
Share on other sites

Vist denne reglen hadde blitt innført hadde det blitt mindre stygge taklinger også, pga alle på laget har fått gultkort for å snakke med dommeren og da ikke tørr å takle for de har gultkort fra før.. Det fører også til mer spill :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nei, la dommerne føle litt trykk. Skal dem innføre alt dette blir det pingleligaen! Og en ekstra dommer blir for dumt! Ha det sånn som det er i dag ikke ødelegge med alt mulig rart! To som sitter å ser på repriser om ballen er inne er jo greit nok, men alle de andre forslagene får vi tro det ikke blir noe av. Skal jo være tacklinger i Premier League!

Link to comment
Share on other sites

Nei, la dommerne føle litt trykk. Skal dem innføre alt dette blir det pingleligaen! Og en ekstra dommer blir for dumt! Ha det sånn som det er i dag ikke ødelegge med alt mulig rart! To som sitter å ser på repriser om ballen er inne er jo greit nok, men alle de andre forslagene får vi tro det ikke blir noe av. Skal jo være tacklinger i Premier League!

 

Det er jo ingen som sier at det ikke skal være taklinger. Det de ønsker, er at det skal bli slutt på spillere som flokker seg rundt dommeren for å prøve å påvirke dommeren. Og det er ett tiltak jeg støtter fullt ut, da det ikke finnes noe mer irriterende på en fotballbane enn akkurat det (bortsett fra filming vel og merke).

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at vis domeren gjør en avgjørelse som openbar er feil, må han tåle å høre det.

Det verste jeg ser er domere som ikke tørr å stå for avgjørelsene sine og skifter mening i kampens hete.

Heldig vis skjer dette skjelden

 

Er ikke i mot en slik regel, men er ikke så veldig for heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at vis domeren gjør en avgjørelse som openbar er feil, må han tåle å høre det.

Det verste jeg ser er domere som ikke tørr å stå for avgjørelsene sine og skifter mening i kampens hete.

Heldig vis skjer dette skjelden

 

Er ikke i mot en slik regel, men er ikke så veldig for heller.

 

Han kan jo få høre det, kapteinen kan jo kjefte på han. Poeget er at dommeren blir mindre

påvirket når han ikke omringes. Hvis en dommer blir omringet for en mulig feilaktig

avgjørelse, ser vi ofte at han kompenserer med å gi et tvilsomt frispark til laget

som kjeftet. Da har han jo gjort enda en feil. Man kan i det minste teste ut en slik regel, det mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tenker Wayne Rooney skjelver i buksene når han hører om dette, samtidig er nok John Terry skjeleglad for at han er kaptein, de to er helt ekstreme på å kjefte å klage på dommeren.

 

Jeg er positiv til dette forslaget, men det bør testes litt først (for eksempel i confederence cup/prøve VM eller liknende). Men jeg tror det kan bli ganske bra. I likhet med en del andre her er jeg rimelig lei av at lag lager ring rundt donmmeren hver gang noe går imot. Synes ikke det er så mye av det i Arsenal, men det er greit å la Gallas ta seg av snakkinga på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dette blir en regel, bør man også endre på tradisjonen med at kapteinen har kapteinsbind. Kapteinen bør da heller spille med en sixpence-hatt, godt festet naturligvis, siden det kan blåse godt i England også. Når han skal snakke med dommeren, må han ta luen i hendene foran kroppen og se ned på den mens han snakker. Dette vil være det eneste rette, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, la dommerne føle litt trykk. Skal dem innføre alt dette blir det pingleligaen! Og en ekstra dommer blir for dumt! Ha det sånn som det er i dag ikke ødelegge med alt mulig rart! To som sitter å ser på repriser om ballen er inne er jo greit nok, men alle de andre forslagene får vi tro det ikke blir noe av. Skal jo være tacklinger i Premier League!

 

Det er jo ingen som sier at det ikke skal være taklinger. Det de ønsker, er at det skal bli slutt på spillere som flokker seg rundt dommeren for å prøve å påvirke dommeren. Og det er ett tiltak jeg støtter fullt ut, da det ikke finnes noe mer irriterende på en fotballbane enn akkurat det (bortsett fra filming vel og merke).

 

Nei er jo ikke det, men hvis 4 spillere får gult kort for å kjefta på dommeren etter en avgjørelse så sier det seg selv at det kommer til å roe seg betraktelig!

Link to comment
Share on other sites

Nei, la dommerne føle litt trykk. Skal dem innføre alt dette blir det pingleligaen! Og en ekstra dommer blir for dumt! Ha det sånn som det er i dag ikke ødelegge med alt mulig rart! To som sitter å ser på repriser om ballen er inne er jo greit nok, men alle de andre forslagene får vi tro det ikke blir noe av. Skal jo være tacklinger i Premier League!

 

Det er jo ingen som sier at det ikke skal være taklinger. Det de ønsker, er at det skal bli slutt på spillere som flokker seg rundt dommeren for å prøve å påvirke dommeren. Og det er ett tiltak jeg støtter fullt ut, da det ikke finnes noe mer irriterende på en fotballbane enn akkurat det (bortsett fra filming vel og merke).

 

Nei er jo ikke det, men hvis 4 spillere får gult kort for å kjefta på dommeren etter en avgjørelse så sier det seg selv at det kommer til å roe seg betraktelig!

 

Fotballen som spilles blir nok ikke forandret. Men de spillerne som får gult kort for å ha flokket seg rundt dommeren, vil nok tenke seg godt om før de eventuelt gjør det igjen. Til slutt vil man være kvitt dette problemet, uten at det vil gå på bekostning av den fysiske fotballen man har i PL

Link to comment
Share on other sites

Nei, la dommerne føle litt trykk. Skal dem innføre alt dette blir det pingleligaen! Og en ekstra dommer blir for dumt! Ha det sånn som det er i dag ikke ødelegge med alt mulig rart! To som sitter å ser på repriser om ballen er inne er jo greit nok, men alle de andre forslagene får vi tro det ikke blir noe av. Skal jo være tacklinger i Premier League!

 

Det er jo ingen som sier at det ikke skal være taklinger. Det de ønsker, er at det skal bli slutt på spillere som flokker seg rundt dommeren for å prøve å påvirke dommeren. Og det er ett tiltak jeg støtter fullt ut, da det ikke finnes noe mer irriterende på en fotballbane enn akkurat det (bortsett fra filming vel og merke).

 

Nei er jo ikke det, men hvis 4 spillere får gult kort for å kjefta på dommeren etter en avgjørelse så sier det seg selv at det kommer til å roe seg betraktelig!

 

Fotballen som spilles blir nok ikke forandret. Men de spillerne som får gult kort for å ha flokket seg rundt dommeren, vil nok tenke seg godt om før de eventuelt gjør det igjen. Til slutt vil man være kvitt dette problemet, uten at det vil gå på bekostning av den fysiske fotballen man har i PL

 

Når du sier det på den måten så høres det egentlig ikke så dumt ut. Blir i så fall en overgangsfase med mye kort :) Men som du sier så lærer vel spillerne at dem ikke kan gjøre det etterhvert.

Er stort sett skeptisk til å drive å forandre for mye på fotballen, syns det funker perfekt nå. At det gjøres feil dommeravgjørelser og spillerne flokker seg rundt er jo en del av gamet. Selv om man blir skje når man klager på hver avgjørelse hele tiden. feks Alan Smith i går, men er jo godt å se at det er litt tempratur ute på banen.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dette blir en regel, bør man også endre på tradisjonen med at kapteinen har kapteinsbind. Kapteinen bør da heller spille med en sixpence-hatt, godt festet naturligvis, siden det kan blåse godt i England også. Når han skal snakke med dommeren, må han ta luen i hendene foran kroppen og se ned på den mens han snakker. Dette vil være det eneste rette, spør du meg.

Haha, good one ;) . Er veldig for denne regelen. Som Wenger sa i intervju med 442, så er dette den regelen han helst ville innførst hvis han fikk sjansen. En annen fordel med denne regel er at det dermed også blir mindre diskusjon og dermed mindre stopp i spillet. Det skal dog sies at kapteiner fortsatt kan endre dommernes avgjørelser. Husker ikke hvilken kamp det var i år, men dommeren endret gav en strengere straff etter Gerrard gikk bort til dommeren og sa han noe!

 

Feltdommer er det dummeste jeg har hørt. Hvis det skal komme noen ekstra dommere skal de i så fall være BAK mål. Det beste er uansett videodømming. Lurer på hvor mange ganger jeg har irritert meg over feilaktige annulerte mål o.s.v. Dette gjelder ikke bare for mål vi ikke har fått. Jeg hater når vi får en avgjørende scoring når det egentlig var offside / filming o.s.v. Raske spillere blir særlig straffet ved offiside-situasjoner. Målfoto er et must. Mange klager på at det blir så mye stopp i spillet hvis man har videodømming. Ved ALLE tvilstilfeller blir det uansett masse diskusjon, så stopp i spiller blir det uansett! Et annet veldig godt argument for videodømming er at expertene som sitter og tukler med dette ikke blir påvirket av kampens hete i samme grad som dommerne.

 

Forøvrig synes jeg dommere skal slå hardere ned på spillere som helt bevisst ødelegger overganger. Husker fortsatt hvor mye trøya til Fab sto ut i en overgang borte mot West Ham sist sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og da var det klart for at neste sesong er det lov til og ha 7 spillere på benken fra og med neste sesong.

Mer om dette på forsiden på gunners.no ;)

 

Er vel ikke de største endringene, så tviler på at det påvirker premier league så mye fremover.

Men allikevel enklere og bedre med flere på benken..

Link to comment
Share on other sites

Og da var det klart for at neste sesong er det lov til og ha 7 spillere på benken fra og med neste sesong.

Mer om dette på forsiden på gunners.no ;)

 

Er vel ikke de største endringene, så tviler på at det påvirker premier league så mye fremover.

Men allikevel enklere og bedre med flere på benken..

 

Den der regelen har vi vel ventet på i årevis. Spania og Italia har jo brukt den i mange år.

Veldig bra å ha et par ekstra å ta av på benken.

 

Ellers syns jeg også det er et bra forslag å la kun kapteinen snakke med dommeren, men da syns jeg det må innføres over hele Europa. Deriblant i Champions League.

Gulkortene kommer til å hagle, men heller det enn at spillerne aldri lærer. Spillerne slutter med det når de vet det er dumt.

 

Ellers så syns jeg skuespill og filming som ikke dommeren oppdager i en kamp bør kunne sjekkes av et videopanel etter kampslutt og gi aktuelle spiller(e) èn kamps suspensjon.

Hvis dommer'n oppdager filmingen får spilleren gult kort, men syns han likevel skal straffes med suspensjon. Det bør ikke være noe fordel å bli oppdaga i kampen for det. En fin måte å "drite" ut spillerne som gjør det.

Skuespill er og blir en uting i fotball og vi ser mange tilfeller hvor dommerne går fem på. Dette vil ikke endre kamputfallet, men gir spillerne som gjør det en ripe i lakken. Gjør de det flere ganger...ja, så gi de 2 eller 3 kamper suspensjon.

Blir mange suspensjoner, men vi kommer ikke til å se mye filming i fremtiden. Og jeg garanterer at spillerne selv vet når de jukser, selv om de bedyrer at de faktisk ikke gjør det.

Ethvert lag og spiller gjør alt for å tiltre seg fordeler i en fotballkamp...det er jo ikke noe nytt. men det skal gjøres fair.

 

Til slutt vil jeg si forslaget til Blatter om begrensning av utlendinger er helt på jordet. Kommer til å ødelegge fotballverden. Er vel i strid med lovverket også etter hva jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Sikre kjelder vil ha det til at Sepp Blatter også syslar med planar om ein heilt ny og epokegjerande

Tida for Pierluigi Collina og andre av hans kaliber er nok ugjenkalleleg over.

 

Synd at Graham Poll har lagt opp. Hadde vært verdt en tier eller to for å se ham i slike positurer..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...