Jump to content

Fifa, verdens beste spiller


Hermes

Verdens beste spiller  

68 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Verdens beste keeper finnes ikke i Serie B. Verken i år eller i fjor. Du må være enig at det er en logisk brist i det resonnementet ditt. Hvordan vurderes egentlig om en er verdens beste keeper. For eksempel, en keeper på et dårlig lag har små forutsetninger for å bli kåret til verdens beste keeper. Da Buffon var i Parma, var det ingen som nevnte han i kåringer, men med en gang han byttet til Juve, ble han beste keeper i verden over natten. Lenge var faktisk Toldo bedre enn Buffon, selv om Buffon fikk spille på Italia. Hvorfor? Jo, fordi at det ble forventet at man skulle bruke Buffon, for han var liksom så mye bedre. For noe tull.

Mange keepere som har vært i små klubber kunne vært verdens beste keeper hvis de hadde fått sjansen. Se bare på prestasjonene til Jaaskelainen i Bolton 3-4 år i Bolton, se på Khameni i Espanyol, Green i west Ham. Det går bare ikke an å si at Buffons prestasjoner i 06/07 sesongen (VM er IKKE inkludert) er bedre enn noen annen keeper sine, for da sier en med andre ord at det største du kan gjøre som keeper er å holde buret rent i Serie B!!!

 

For meg er dette en sammenhengende logisk brist.

 

1. Juventus var ikke et Serie-B lag, kvalitetsmessig. De måtte spille der pga juks og fanteri. Nå er samme laget i toppen i Serie-A. Buffon ble ikke plutselig en dårligere keeper fordi Juventus ble degradert.

 

2. Da Buffon tok turen fra Parma til Juventus ble han samtidig verdens dyreste keeper og en av verdens dyreste spillere noensinne. Noen må ha ment at han var helt spesiell for å gjøre noe slikt. Buffon var ansett som verdens beste keeper lenge før han havnet i Juventus.

 

3. At det i hele tatt er mulig å nevne Buffon og Jaaskelainen i samme åndedrag er for meg en gåte. Det forteller meg at du kanskje ikke vet så mye om Buffon. At du ikke kjenner til Buffons renomé fra tiden før Juventus underbygger det. Buffon var 17 år da han debuterte for Parma og tok Serie-A med storm. Han debuterte for Italia 19 år gammel og ble kåret til årets keeper i Serie-A allerede i 1999. Alt dette lenge før overgangen til Juventus.

 

4. Så kommer argumentet om Serie-B igjen. Det er omtrent like logisk som at Petr Cech automatisk blir dårligere hvis Tsjekkia ikke kvalifiserer seg for EM, eller at Lionel Messi blir det hvis Barca mot all formodning ikke kommer ut av gruppespillet i Champions League. Du kan jo ikke være verdens beste til noe hvis du roter rundt i UEFA-cupen.....! Buffon fortjener heller ros fordi at han som verdens beste keeper var så lojal ovenfor sin klubb at han tok belastningen med å hjelpe dem opp igjen i Serie-A. Verdens beste og verdens mest lojale i tillegg?

 

Per og Pål driver sprint. Per løper 100 meter på 10 sekunder og Pål på 8 sekunder. Det er VM snart, men Pål får ikke reise. Han har fått husaarest av mora si. Det er på skolen og rett hjem, Pål!! Per vinner VM finalen på 10 sekunder og hylles i alle media. Samtidig er det idrettsdag på skolen til Pål, og han løper 100 meter på 8 sekunder som vanlig. Hvem er raskest Per eller Pål.

 

Selvsagt kan verdens beste keeper spille i Serie-B.

For det første vil jeg si at jeg nok vet minst like mye om Buffons tidligekarriere som det du gjør. Jeg holder nemlig med Parma (Italias største forsyner av stjerner).

Så tilbake til saken: Det hele koker ned til prestasjoner i den sesongen kåringen baserer seg på. Det er jo selvsagt det man må ta hensyn til. Derfor KAN IKKE det være slik at man blir kåret til verdens beste når prestasjonen er å stoppe baller i Serie B.

En ting til angående Jaaskalainen. Han er slett ingen dårlig keeper og er like god som mange av de som står i mål for storlag nå (Almunia i Arsenal, Valdez i Barca, Robinson i Tottenham, Dida i Milan osv). Prestasjonene hans er kanskje ikke fullt så gode nå som tidlig 2000-tall, men enhver kan miste litt motivasjon når storklubbene aldri melder sin interesse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok å stemte på Kaka ! Tror nokk Ronaldinho stikker av me prisen i år og ! Selv om han ikke har gjort det så godt så langt <_< Messi takler jeg ikke å se på, får sånn ekkel følese inni meg når jeg ser han ! Han er det vi kaller KLYSE ! Legger seg i "vær" eneste duell og bruker skitne triks "guds hand" feks.....

 

Men som sakt om et par år så er minst 2 Arsenal spillere med på kåringen !

Link to comment
Share on other sites

Cesc er jo allerede blant topp 5 i verden så definitivt burde han vært med her.

 

Men i fjor var vel Kaka aller best.

 

I tillegg vil jeg bare få frem at jeg mener bl.a. Kaka, Eto'o, Ronaldinho, Van Persie, Fabregas og Messi alle er bedre enn C. Ronaldo! hehe..

Link to comment
Share on other sites

For det første vil jeg si at jeg nok vet minst like mye om Buffons tidligekarriere som det du gjør.

 

Fint. Ble litt skeptisk da en spiller som blir kåret til best i en av europas største ligaer ikke er aktuell i kåringer.

 

Så tilbake til saken: Det hele koker ned til prestasjoner i den sesongen kåringen baserer seg på. Det er jo selvsagt det man må ta hensyn til. Derfor KAN IKKE det være slik at man blir kåret til verdens beste når prestasjonen er å stoppe baller i Serie B.

 

Helt uenig. For meg et helt absurd utsagn. Nok om det.

 

Prestasjonene hans er kanskje ikke fullt så gode nå som tidlig 2000-tall, men enhver kan miste litt motivasjon når storklubbene aldri melder sin interesse...

 

I wonder why. Sammenligningen blir litt som da TV3 gjengen under en champions league kamp karakteriserte Ørjan Berg som en av europas beste midtbanespillere.

 

Så får vi være enige om å være uenige. Uansett var ikke Buffon årets spiller i fjor. Det var Kaka. Han var brikken som til syvende og sist via sine prestasjoner sikret sin klubb seier i verdens størte klubbturnering.

Link to comment
Share on other sites

jeg så listen å har tatt ut de fabregas er MYE bedre enn:

 

Phillip Lahm (Bayern München, Tyskland)

Michael Essien (Chelsea, Ghana)

Patrick Vieira (Inter Milan, Frankrike) sårer men sant!

Carlos Tevez (Man Utd, Argentina)

Lilian Thuram (Barcelona, Frankrike)

Fernando Torres (Liverpool, Spania)

Juan Roman Riquelme (Villarreal, Argentina)

 

Det var 7 spillere som er veldig mye dårligere enn fab4!

de er nominert men ikke han..faan ass

+ att torres og henry ikke viste en dritt i fjor...det går bare på navnene!

 

Uten at jeg har godt grundig igjennom alle på lista, så har du her funnet 7 spillere jeg er enig i er dårligere enn Fabregas. Jeg er ikke bitter over det faktum at ikke Fabregas er på lista, men Tevez? Thuram? Torres? Excuse me..

Link to comment
Share on other sites

 

Så tilbake til saken: Det hele koker ned til prestasjoner i den sesongen kåringen baserer seg på. Det er jo selvsagt det man må ta hensyn til. Derfor KAN IKKE det være slik at man blir kåret til verdens beste når prestasjonen er å stoppe baller i Serie B.

 

Helt uenig. For meg et helt absurd utsagn. Nok om det.

Et absurd utsagn? Hva er det man kårer i slike kåringer? Det heter vel Footballer of the year, og da betyr vel det med andre ord "hvem har vært best i det og det året", ikke hvem som ER best. For eksempel synes jeg ikke Ronaldinho og Henry har gjort det bra nok i år til å få være med på en liste over topp 10. Spillere som har utmerket seg i året som var bør være de som tas i betraktning i en slik kåring. For eksempel har en spiller som Vidic vært bedre i år enn Marquez (som har vært mye skadd), selv om Vidic har mindre å fare med fra tidligere år enn Marquez. En spiller som Eto`o var veldig god før fjorårssesongen, men skader og mindre bra form i fjor, gjør at han ikke var god nok i fjor t å være på en slik liste.

 

Det jeg vil frem til er at det ikke heter "World`s best footballer", men "Footballer OF THE YEAR".

 

 

Ravenghost: Jeg TVILER på at du er på høyde med Sir`en når det gjelder kompetanse og viten om fotball og fotballspillere. Du er ute på mildt sag syltynn is. Debatten dere to i mellom morer meg.

Jeg er nok meget kunnskapsrik når det gjelder fotball, så bit i deg de ordene der. Har vunnet meget mange pubquizer i mitt liv <_<

Dessuten har jge skrevet et innlegg her om hva som ligger til grunn for en slik kåring, og når noe heter "Footballer of the year" betyr det med andre ord hvem som har vært best i det og det året. Det betyr altså at kåringen ikke skal vise hvem som har vært best i 2006, 2004 osv eller hvem som innehar det største potensialet.

 

En ting til: Har jo merket at du og Sir John har et godt fohold, men håper du kan være objektiv når du skriver innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Ravenghost: Jeg TVILER på at du er på høyde med Sir`en når det gjelder kompetanse og viten om fotball og fotballspillere. Du er ute på mildt sag syltynn is. Debatten dere to i mellom morer meg.

 

Det er ikke nødvendigvis sikkert. Etter min mening trengs minimalt med fotbalkunskap og kun en smule sunn fornuft i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Et siste innlegg.

 

Det heter vel Footballer of the year, og da betyr vel det med andre ord "hvem har vært best i det og det året", ikke hvem som ER best. Det jeg vil frem til er at det ikke heter "World`s best footballer", men "Footballer OF THE YEAR".

 

Kilde: http://www.fifa.com/mm/document/fifafacts/...awards_8767.pdf

 

FIFA PLAYER OF THE YEAR

Being named FIFA World Player of the Year, an honour bestowed on the basis of votes cast by the world’s

national team coaches and captains, is the crowning glory to an individual player’s career.

 

Et år i Serie-B tar i alle fall ikke fra f.eks. Buffon karrieren.

 

FIFA GOLDEN BALL

the best player (as voted by the media and other experts) receives the Golden Ball

 

Den beste spilleren spiller ikke nødvendigvis i en klubb på høyeste nivå på et gitt tidspunkt.

 

 

 

En ting til: Har jo merket at du og Sir John har et godt fohold, men håper du kan være objektiv når du skriver innlegg.

 

Det har vi, men det behøver ikke nødvendigvis være en konspirasjon fordi om noen er uenig med deg.

 

 

 

 

Et siste lite tankespill:

 

1. Gitt at Ronaldinho hadde spillt for Molde i Adeccoligaen denne sesongen og scoret 75 mål da Molde vant ligaen suverent. Kunne da Ronaldinho bli kåret til den beste spilleren i Norge dette året.

 

Hvis JA, så er vi enige.

Hvis NEI, så er vi på ulike planeter.

 

2. Gitt at Paolo Maldini spillte for Molde denne sesongen som avsluttning på karrieren. Kunne han da bli kåret til FIFA Player of the Year som en hedersbevisning for over 20 unike år som fotballspiller.

 

Hvis JA, så er vi enige.

Hvis NEI, så er vi på ulike planeter.

Link to comment
Share on other sites

Et siste innlegg.

 

Det heter vel Footballer of the year, og da betyr vel det med andre ord "hvem har vært best i det og det året", ikke hvem som ER best. Det jeg vil frem til er at det ikke heter "World`s best footballer", men "Footballer OF THE YEAR".

 

Kilde: http://www.fifa.com/mm/document/fifafacts/...awards_8767.pdf

 

FIFA PLAYER OF THE YEAR

Being named FIFA World Player of the Year, an honour bestowed on the basis of votes cast by the world’s

national team coaches and captains, is the crowning glory to an individual player’s career.

 

Et år i Serie-B tar i alle fall ikke fra f.eks. Buffon karrieren.

 

FIFA GOLDEN BALL

the best player (as voted by the media and other experts) receives the Golden Ball

 

Den beste spilleren spiller ikke nødvendigvis i en klubb på høyeste nivå på et gitt tidspunkt.

 

 

 

En ting til: Har jo merket at du og Sir John har et godt fohold, men håper du kan være objektiv når du skriver innlegg.

 

Det har vi, men det behøver ikke nødvendigvis være en konspirasjon fordi om noen er uenig med deg.

 

 

 

 

Et siste lite tankespill:

 

1. Gitt at Ronaldinho hadde spillt for Molde i Adeccoligaen denne sesongen og scoret 75 mål da Molde vant ligaen suverent. Kunne da Ronaldinho bli kåret til den beste spilleren i Norge dette året.

 

Hvis JA, så er vi enige.

Hvis NEI, så er vi på ulike planeter.

 

2. Gitt at Paolo Maldini spillte for Molde denne sesongen som avsluttning på karrieren. Kunne han da bli kåret til FIFA Player of the Year som en hedersbevisning for over 20 unike år som fotballspiller.

 

Hvis JA, så er vi enige.

Hvis NEI, så er vi på ulike planeter.

 

Enig i nr 1, men i nr 2.. sett at Maldini faktisk spilte for Molde den siste sessongen sin i karrieren, og greit nok, han er/var en fantastisk fotball spiller, men hadde han spilt som en balle den siste sessongen og laget 25 selvmål (veit at dette sannsynligvis aldri skjer, men HVIS) og vært skyld i at Molde rykka ned (noe jeg da finner like sannsynlig) ville han da fortsatt ha fortjent den prisen som The Player of The Year ?? jeg sier nei, for prisen skal gå på hva han har gjort dette året, og ikke de forrige, samme hvor lenge man har spilt..

 

Det er ikke riktig at man vinner prisen på grunn av navnet.. du skal ha prestert også

Link to comment
Share on other sites

Messi er nok best nå men savner Fabregas på listen og egentlig Ade

Ade har begynt å prestere først nå i det det siste, så kan ikke forvente å finne navnet hans blant topp 30, men er enig i at Fabregas hadde fortjent det. Spesielt med tanke på hvor ung han er, og hva for en utrolig viktig brikke i Arsenal - laget han har blitt gjennom årene (den aller viktigste etter min mening).

 

Men la det gå et par år så skal vi se. Blir ikke overrasket over å finne ade på listen i år 2008 sånn som han har åpnet denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok meget kunnskapsrik når det gjelder fotball, så bit i deg de ordene der. Har vunnet meget mange pubquizer i mitt liv ;)

Dessuten har jge skrevet et innlegg her om hva som ligger til grunn for en slik kåring, og når noe heter "Footballer of the year" betyr det med andre ord hvem som har vært best i det og det året. Det betyr altså at kåringen ikke skal vise hvem som har vært best i 2006, 2004 osv eller hvem som innehar det største potensialet.

 

En ting til: Har jo merket at du og Sir John har et godt fohold, men håper du kan være objektiv når du skriver innlegg.

 

Jeg står ved det jeg har skrevet. Forøvrig så er jeg objektiv omkring det meste. Muligens med unntak av spudz!

Link to comment
Share on other sites

Et siste innlegg.

 

Det heter vel Footballer of the year, og da betyr vel det med andre ord "hvem har vært best i det og det året", ikke hvem som ER best. Det jeg vil frem til er at det ikke heter "World`s best footballer", men "Footballer OF THE YEAR".

 

Kilde: http://www.fifa.com/mm/document/fifafacts/...awards_8767.pdf

 

FIFA PLAYER OF THE YEAR

Being named FIFA World Player of the Year, an honour bestowed on the basis of votes cast by the world’s

national team coaches and captains, is the crowning glory to an individual player’s career.

 

Et år i Serie-B tar i alle fall ikke fra f.eks. Buffon karrieren.

 

FIFA GOLDEN BALL

the best player (as voted by the media and other experts) receives the Golden Ball

 

Den beste spilleren spiller ikke nødvendigvis i en klubb på høyeste nivå på et gitt tidspunkt.

 

Detter er et ganske interessant eksempel:

 

Jeg mener at ut fra navnene på de kåringene du her nevner kan Buffon godt blii vinner i "Golden ball"-prisen. Den kårer jo den beste spilleren.

Men Footballer of the year, kårer den beste i året som har gått, så det er derfor feil at Buffon vinner den.

Så det ligger altså i navnene.

 

P.S: Hva en slik pris betyr for den enkelte spiller har lite med saken å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke innrømme det. Hater faktsisk og innrømme det. Men det C.Ronaldo klarte og få til sist sesong var rett og slett fantastisk, han var i mine øyne ene og alene grunnen til at manure vart liga gullet.

 

Synest at han fortener å bli årets fotballspiller fra årdet som gjekk.

 

Jeg hater han like mye som et vondt år. Men 2006-2007 var han god. Håper han får en down iår! Ønsker den håvne bleien alt vondt iårene som kommer!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...