Jump to content

Champions League


kje_simen

Recommended Posts

På pressekonferansen etter kampen var Mourinho rasende på dommeren.

 

- Hvorfor en ny Øvrebø? Hvorfor i kveld? sa Mourinho ifølge den spanske journalisten Guillem Balagues Twitter-konto.

 

Øvrebø ble jaget av britisk presse og fans da han i 2009 dømte oppgjøret mellom Barcelona og Chelsea. Chelsea-spillerne var rasende over dømmingen etter kampen. Mourinho sa på kveldens pressekonferanse at han ville «skammet seg» over å vinne på de måten Barcelona vant på i 2009, og sa også at hvis det var «Skandalen på Stamford Bridge» var vkeldens kamp «Skandalen på Santiago Bernabeu».

 

- Barcelona er et fantastisk lag, men jeg skjønner ikke hvorfor dommeren gjorde det han gjorde i dag. Dommerne er der for å sørge for at begge lagene får like arbeidsforhold, sa han ifølge Marca.

 

- Noen ganger blir jeg litt kvalm av å leve i den verdenen vi lever i. Vi er trolig utslått nå, og må dra til Barcelona og gjøre vårt beste. Pepe kan ikke være med, Ramos kan ikke være med (tre gule kort) og en trener som ikke kan sitte på benken.

 

- Hvor kommer denne kraften fra? Jeg forstår ikke hvorfor Barcelona har slik kraft. Det skjedde for to år siden mot Chelsea, nesten mot Inter i fjor og mot Arsenal og oss i år. Kanskje er svaret at Unicef (draktreklamen) skal få mer publisitet? Kanskje har det med makten til (fotballpresident) José Angel Villar i UEFA å gjøre? sa Mourinho, ifølge NTB.

 

- Hvorfor får Barcelona alltid hjelp av dommerne? Det spørsmålet vil jeg stille meg selv resten av livet. En dag håper jeg å få svar.

 

Maurinho har rett i alt han sier her. Jeg mener også vi ble snyltet av dommeren mot Barca på Camp Nou i våres, akkurat som vi ble det i CL finalen mot dette laget. Jeg merker at jeg begynner å mislike dette laget mer og mer. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 237
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg merker at jeg begynner å mislike dette laget mer og mer. :P

 

Dette er jeg enig i. Men Mourinhos uttalelser er likevel skammelige. Hans gutter var nemlig ikke stor bedre. Jeg så 22 spillere som forsøkte å lure dommeren ved enhver anledning. At han innimellom faktisk blir lurt er derfor uungåelig. Dessuten måtte dommerteamet i går holde styr på alle som satt på benken også. Én fra hvert lag ble utvist derfra. Igjen: Å skylde på dommeren er lavmål. Virkelig lavmål!

 

Dommerteamet var de eneste som entret banen med den intensjon å få gjennomført en fair kamp. De klarte seg etter forholdene utmerket. Utvisningen er streng, men fullt forståelig. (Det tok meg 5-6 repetisjoner å se at Pepes knotter ikke treffer Alves. Dommeren får se det én gang. Realtime. Ingen slowmotion. Ingen nærbilder. Én vinkel. Kanskje er han også i bevegelse.). Dessuten er Adebayor svært heldig som ikke blir utvist like etter. You win some, you lose some.

 

Mourinho burde holde kjeft. Måtte han aldri bli Arsenal-manager!

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg enig i. Men Mourinhos uttalelser er likevel skammelige. Hans gutter var nemlig ikke stor bedre. Jeg så 22 spillere som forsøkte å lure dommeren ved enhver anledning. At han innimellom faktisk blir lurt er derfor uungåelig. Dessuten måtte dommerteamet i går holde styr på alle som satt på benken også. Én fra hvert lag ble utvist derfra. Igjen: Å skylde på dommeren er lavmål. Virkelig lavmål!

 

Dommerteamet var de eneste som entret banen med den intensjon å få gjennomført en fair kamp. De klarte seg etter forholdene utmerket. Utvisningen er streng, men fullt forståelig. (Det tok meg 5-6 repetisjoner å se at Pepes knotter ikke treffer Alves. Dommeren får se det én gang. Realtime. Ingen slowmotion. Ingen nærbilder. Én vinkel. Kanskje er han også i bevegelse.). Dessuten er Adebayor svært heldig som ikke blir utvist like etter. You win some, you lose some.

 

Mourinho burde holde kjeft. Måtte han aldri bli Arsenal-manager!

Helt enig. Skammelig av begge lag. Det jeg ikke forstår med dommere er hvorfor godtar de all klagingen og spillere som kontinuerlig maser om kort. Kampen igår framsto jo nesten som et debattprogram til tider. Hadde han vært tidlig ute å gitt en haug med gule så hadde kampen blitt helt anderledes.

 

Vi trenger å klone denne mannen

referee_pierluigi_collina.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det som kanskje er det styggeste, er jo at når det er reklame under Champions League kamper, så kommer det en reklame om dommerteamet, der dem viser at dem har dommere ved målene også, og så legger de til; "Nå ser vi mer" Aldeles latterlig. Så blant annet denne reklamen under United - Chelsea

Nei nei, den reklamen er jo kjempeflott...

Spesielt når måldommerne ikke virker å ha lov eller klarer å være med å ta avgjørelser inne i straffefeltet, som å tildele straffespark, eller korrekte cornere/femmetere... :blink:

 

Virker nesten som om eneste jobben de har er å dømme om ballen er over strek eller ikke. Genial arbeidsfordeling!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Bra å se at UEFA kommer på banen.

 

http://www.uefa.com/uefa/footballfirst/mat...adrid+barcelona

Men dessverre er det same old, same old. Ingen skal straffes for filming. Ingen skal straffes for at de "angriper" dommer hver gang han blåser. Ingen skal straffes for å bringe sporten i vanry. Det som skjer er at UEFA kommer på banen for å vise hvilket jerngrep de har om sporten. De kommer på banen for å vise at de bestemmer og alle som ikke er enige skal straffes. Det er ganske sørgerlig at det der er alt de klarer å komme med etter en av de største skandalekampene i CL historien. Dessverre virker det som at noen må trampes ihjel før man gjør noe.

 

Det er slikt UEFA er opptatt av. Straff de som finansierer hele sirkuset

 

http://www.teamtalk.com/news/2483/6902284/...-banned-by-UEFA

Link to comment
Share on other sites

Men dessverre er det same old, same old. Ingen skal straffes for filming. Ingen skal straffes for at de "angriper" dommer hver gang han blåser. Ingen skal straffes for å bringe sporten i vanry. Det som skjer er at UEFA kommer på banen for å vise hvilket jerngrep de har om sporten. De kommer på banen for å vise at de bestemmer og alle som ikke er enige skal straffes. Det er ganske sørgerlig at det der er alt de klarer å komme med etter en av de største skandalekampene i CL historien. Dessverre virker det som at noen må trampes ihjel før man gjør noe.

 

Det er slikt UEFA er opptatt av. Straff de som finansierer hele sirkuset

 

http://www.teamtalk.com/news/2483/6902284/...-banned-by-UEFA

Her sier du noe vesentlig.

 

Jeg skjønner ingenting hvis Pepe må stå over den andre semi finalen og ikke Dani Alves. Pepe ville aldri vært utvist hadde det ikke vært for at Alves kastet seg rundt, skrek og bar seg og sendte inn en solid søknad om jobb i Hollywood etter endt fotball karriere. Til og med båre ble han bært ut på før han hoppet opp og var frisk igjen da han skjønte at Pepe var utvist og oppdraget var fullført.

Da Alves gjør dette gjør han oppgaven til dommern om til et helvete, da han lures til å tru at Pepe traff Alves. Bevist går han inn for å ødelegge for dommeren og de nøytrale tilskuere. Det mener jeg gjør han høyaktuell for noen kampers karantene.

 

UEFA kastet seg etter stakkars Eduardo som sultne ulver da han, nylig tilbake fra et skademareritt uten like, falt lett i feltet og fikk straffe mot Celtic. Nå får vi se hva de gjør med de ekte skuespillerne fra solfylte Spania. Trolig intet.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Skammelig av begge lag. Det jeg ikke forstår med dommere er hvorfor godtar de all klagingen og spillere som kontinuerlig maser om kort. Kampen igår framsto jo nesten som et debattprogram til tider. Hadde han vært tidlig ute å gitt en haug med gule så hadde kampen blitt helt anderledes.

 

De ga jo faktisk gult kort for klaging for en tid tilbake siden. Men når hele Barcelona nå klager på hver eneste avgjørelse blir det kanskje litt vanskelig?! Hvis Uefa bestemmer seg for å stramme til så kan det jo bli spennende å se. Kommer alle Barca-spillerne i boka ved første frispark? ... Og alle ut ved frispark nummer to?

 

Ingen ønsker en iskald og utilnærmelig dommer som ingen kan snakke med. Men Barcelona, og forsåvidt mange andre, har over lang tid vist at det ansvar under frihet som de nå har, ikke mestres. Noe må gjøres!

 

Men dessverre er det same old, same old. Ingen skal straffes for filming. Ingen skal straffes for at de "angriper" dommer hver gang han blåser. Ingen skal straffes for å bringe sporten i vanry. Det som skjer er at UEFA kommer på banen for å vise hvilket jerngrep de har om sporten. De kommer på banen for å vise at de bestemmer og alle som ikke er enige skal straffes. Det er ganske sørgerlig at det der er alt de klarer å komme med etter en av de største skandalekampene i CL historien. Dessverre virker det som at noen må trampes ihjel før man gjør noe.

 

Det er slikt UEFA er opptatt av. Straff de som finansierer hele sirkuset

 

Én gang har UEFA forsøkt å straffe filming i efterkant. Da ble himmel og jord satt i bevegelse før man innså at saken mot Eduardo var skrøpelig. Antagelig frykter man å måtte gå kanossagang igjen.

 

UEFA kastet seg etter stakkars Eduardo som sultne ulver da han, nylig tilbake fra et skademareritt uten like, falt lett i feltet og fikk straffe mot Celtic. Nå får vi se hva de gjør med de ekte skuespillerne fra solfylte Spania. Trolig intet.

 

Nettopp!

Link to comment
Share on other sites

Ingen ønsker en iskald og utilnærmelig dommer som ingen kan snakke med.

Jeg tror faktisk en iskald og utilnærmerlig dommer er løsningen på det meste. Så lenge videodømming ikke er et alternativ så er en dommer du ikke har lov til å snakke med, ytre misnøye mot eller bestride, det beste alternativet. Det er ingen andre idretter der dommeren i så stor grad påvirker resultatet. Det er ingen andre idretter der det tillates at man klager til dommeren i så stor grad. Hvor ofte ser man klaging i ishockey, håndball eller basket? Nesten aldri.

 

Collina er en av få dommere som til og med fotballsupportere respekterte. Også en av de få som inge spillere turde krangle med. Er det forresten noe rart? Selv Joey Barton hadde blitt redd :)

 

collina-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens kamp var en skam for fotballen. Jeg så ikke kampen, men utifra de høydepunktene jeg har sett og alle situasjonene jeg har sett kan jeg oppsummere sånn:

- Pepe skulle hatt gult kort for farlig spill, ikke noe mer enn det.

- Alves skulle hatt gult kort for filmng i samme situasjon. Båret ut på både uten at noen har vært borti ham. SKAMMELIG!

- Ellers: stort sett alle spillerne er mest opptatt av å klage å dommeren, filme og generelt ødelegge fotballens rykte, mens verdens mest fantastiske fotballspiller fortsetter å være fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk en iskald og utilnærmerlig dommer er løsningen på det meste. Så lenge videodømming ikke er et alternativ så er en dommer du ikke har lov til å snakke med, ytre misnøye mot eller bestride, det beste alternativet. Det er ingen andre idretter der dommeren i så stor grad påvirker resultatet. Det er ingen andre idretter der det tillates at man klager til dommeren i så stor grad. Hvor ofte ser man klaging i ishockey, håndball eller basket? Nesten aldri.

 

Jeg skal ikke kategorisk slå fast at du tar feil, bare insinuere det. Ha! :) Collina var ihvertfall ikke av denne typen. Smilet var aldri langt unna. Myndig, men blid. At fotballen har mye å lære fra andre idretter er sant som det er sagt. Måten Collina deler ut gult kort til Ashley Cole på er forbilledlig:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kategorisk slå fast at du tar feil, bare insinuere det. Ha! :) Collina var ihvertfall ikke av denne typen. Smilet var aldri langt unna. Myndig, men blid. At fotballen har mye å lære fra andre idretter er sant som det er sagt. Måten Collina deler ut gult kort til Ashley Cole på er forbilledlig:

Collina var en "no bullshit guy". Ingen kranglet med han. Han tok en avgjørelse og alle repsekterte det fordi det var dusjen neste eller i beste fall et gult kort. Collina hadde respekt blandt spillerne, ikke fordi han var 100% feilfri, men fordi han ikke lot seg overkjøre

Link to comment
Share on other sites

Maurinho har rett i alt han sier her. Jeg mener også vi ble snyltet av dommeren mot Barca på Camp Nou i våres, akkurat som vi ble det i CL finalen mot dette laget. Jeg merker at jeg begynner å mislike dette laget mer og mer.

 

Jo, mulig Mourinho har rett. Men påfallende at media lager mye mer fuss nå enn de gjorde etter den mer meningsløse utvisningen av RvP. Det var jo en MYE større dommerskandale enn det som skjedde nå. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg har Arsenal-briller så tykke som cola-bånner. Det som skjedde nå var ihvertfall DISKUTABELT. Det som skjedde med RvP var MENINGSLØST. At Barca utspilte Arsenal før episoden var da irrelevant (og stillingen var 1-1 og kampen sto og vippet da han ble utvist). Men kanskje det er aldri så galt at det ikke er godt for noe? For med økt fokus kan det hende at dømmingen på sikt blir mer rettferdig, skjønt jeg skal se det før jeg tror det. Men noe må man ihvertfall gjøre. Skal fotballen beholde sin integritet kan man ikke fortsette på denne måten. Da ødelegger fotballen seg selv til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, mulig Mourinho har rett. Men påfallende at media lager mye mer fuss nå enn de gjorde etter den mer meningsløse utvisningen av RvP. Det var jo en MYE større dommerskandale enn det som skjedde nå. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg har Arsenal-briller så tykke som cola-bånner. Det som skjedde nå var ihvertfall DISKUTABELT. Det som skjedde med RvP var MENINGSLØST. At Barca utspilte Arsenal før episoden var da irrelevant (og stillingen var 1-1 og kampen sto og vippet da han ble utvist). Men kanskje det er aldri så galt at det ikke er godt for noe? For med økt fokus kan det hende at dømmingen på sikt blir mer rettferdig, skjønt jeg skal se det før jeg tror det. Men noe må man ihvertfall gjøre. Skal fotballen beholde sin integritet kan man ikke fortsette på denne måten. Da ødelegger fotballen seg selv til slutt.

Barca oppførte seg på sammen måte mot Arsenal som mot Real. Muligens ikke riktig så ille, men de var etter dommeren hele tiden og det gjorde vondt når de ble taklet. Helt enig i at utvisningen av RvP ikke har fått nok oppmerksomhet. Med De Jongs karatespark på Alonso i en VM finale friskt i minnet så er det ikke rart at man spekulerer i om det befinner seg mafiakroner på kontoen til dommeren etter RvP ble sendt av banen

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2011/05/02/sport/f...eague/16381855/

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/01/sport/f...rinho/16380548/

 

Anbefales å lese (og se).

 

Et par utdrag:

 

TV-bildene viste senere at det var liten kontakt mellom Motta og Sergio Busquets, og sistnevnte kikket mellom fingrene for å se hva dommeren foretok seg mens han selv rundt på gresset.

 

Og nå skal den samme dommeren dømme en storkamp.

 

Appellen er nok mer et uttrykk for misnøye og hevnlyst enn et håp om at UEFA faktisk skal ta affære, etter at Barcelona klaget inn José Mourinho for uttalelser de mente skadet klubbens rykte.

 

Tror ikke akkurat de har noe å klage inn andre for her. Samtlige spillere og styremedlemmer i Barcelona har vel flere ganger klaget på Arsenal som klubb og stilt spørsmål ovenfor måten vi behandler Fabregas o.l.

 

 

Hadde vært (for å si det mildt) jævlig artig om Real Madrid fikk medhold på Busquets og Alves ihvertfall. Det ville vært mildt sagt utrolig fortjent. Samtidig som om Pepe fikk sitt røde kort omgjort.

Link to comment
Share on other sites

:)-->

QUOTE(Stefan B @ May 2 2011, 11:00 AM) 223384[/snapback]

http://www.dagbladet.no/2011/05/02/sport/f...eague/16381855/

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/01/sport/f...rinho/16380548/

 

Anbefales å lese (og se).

 

Et par utdrag:

 

TV-bildene viste senere at det var liten kontakt mellom Motta og Sergio Busquets, og sistnevnte kikket mellom fingrene for å se hva dommeren foretok seg mens han selv rundt på gresset.

 

Og nå skal den samme dommeren dømme en storkamp.

 

Appellen er nok mer et uttrykk for misnøye og hevnlyst enn et håp om at UEFA faktisk skal ta affære, etter at Barcelona klaget inn José Mourinho for uttalelser de mente skadet klubbens rykte.

 

Tror ikke akkurat de har noe å klage inn andre for her. Samtlige spillere og styremedlemmer i Barcelona har vel flere ganger klaget på Arsenal som klubb og stilt spørsmål ovenfor måten vi behandler Fabregas o.l.

Hadde vært (for å si det mildt) jævlig artig om Real Madrid fikk medhold på Busquets og Alves ihvertfall. Det ville vært mildt sagt utrolig fortjent. Samtidig som om Pepe fikk sitt røde kort omgjort.

Er dessverre ønsketenkning. UEFA er et tyrrani der all kritikk slås ned på. Ironisk nok så er det lov å fotfølge dommeren på banen med hele laget og protestere høylydt, men sier du det samme på TV da blir det bråk

Link to comment
Share on other sites

Da fratok jammen meg dommeren Real Madrid et mål. Helt utrolig at det ikke lengre går an å gjennomføre kamper uten ekstreme kontroverser. Det er nesten så man må lure på om det er noen som bestemmer utfallet på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dommeren klarte seg bra veldig lenge, men utover i 2.omgang ble det veldig mye fordel Barca, med det annulerte målet som kronen på verket. Helt utrolig å klare å dømme frispark til Barca der. Hvis han absolutt ikke ville godkjenne målet, kunne han i det minste gitt Ronaldo frispark først.

 

Dog var det morsomt å se Ronaldo irritere seg over motstandere som falt lett. Håper han ser ironien.

Link to comment
Share on other sites

De spanske gigantene har begge krasjlandet. Mourinhos defensive tilnærming er en ting, men du skal være rimelig katalansk for å gi Barca noen ovasjoner etter dette.....og igjen en grov dommerfeil til fordel Barca med innlagt filming. Det begynner å bli mange nå. Latterlig. Null repekt.

Link to comment
Share on other sites

De spanske gigantene har begge krasjlandet. Mourinhos defensive tilnærming er en ting, men du skal være rimelig katalansk for å gi Barca noen ovasjoner etter dette.....og igjen en grov dommerfeil til fordel Barca med innlagt filming. Det begynner å bli mange nå. Latterlig. Null repekt.

Helt enig. Tror jammen jeg håper United vinner finalen (og det sitter så uendelig langt inne at jeg aldri hadde trodd jeg skulle oppleve det). Barcelona er så gjennomført juksete at jeg ikke har ord. Henviser forøvrig til mitt innlegg i filmtråden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dommeren klarte seg bra veldig lenge, men utover i 2.omgang ble det veldig mye fordel Barca, med det annulerte målet som kronen på verket. Helt utrolig å klare å dømme frispark til Barca der. Hvis han absolutt ikke ville godkjenne målet, kunne han i det minste gitt Ronaldo frispark først.

 

Dog var det morsomt å se Ronaldo irritere seg over motstandere som falt lett. Håper han ser ironien.

 

Enig i ett og alt, Runcie!

 

Forøvrig vil jeg nevne Adebayor. Hvilket bidrag han har kommet med i disse to semifinalene... Bare efterslenger og annet tullball! Jeg lurte litt på om han endelig var blitt voksen, efter og ha sett ham herje mot Tottenham. Men det hadde han altså ikke. For meg blir det beholdningen fra disse semifinalene..

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...