Jump to content

Blir vi den nye Rubel-klubben i London?


Laks1e

Recommended Posts

Jeg er ikke den som kan mest om sånn aksje ting, men kan de i styret bruker penger fra klubben til å kjøpe aksjer slik at vi er sikra mot å ikke å bli kjøpt opp eller no, eller må de bruker penger fra egen lomme? ;)

 

Å nytte midlar frå klubben, dersom det er lovleg, vil måtte bli dyrt og i tillegg lånefinansiert. Er det noko me ikkje treng akkurat no er det meir gjeld. Det er ingen ting i vegen for at styret kan kjøpe aksjar av eiga lomme, men når kvar aksje står i £8000 (og Usmanov betalar £10000) seier det seg sjølv at det vert snakk om ufatteleg mykje pengar.

 

Det er ein spesiell situasjon klubben er i, for å seie det forsiktig. Eg trur det er ein unison oppfatning både blant styret og supportarane om å halde Usmanov unna, nærast for ein kvar pris. Det eg trur kjem til å skje framover er at det vert ei tilnærming mellom styret og Stan Kroenke, og at han vert tilbydd ein plass i styret. Det skulle la seg gjere dersom han ikkje stiller krav om total kontroll. Med sine 12,19% av aksjane utgjer han ingen akutt trussel, og med Kroenke om bord vil styret ha hand om 57,6% av aksjane. Det skulle kunne gje den arbeidsroa klubben sårt treng i tida framover. Det er naturleg nok ein sjanse å ta å invitere Kroenke inn, men stilt overfor det andre alternativet er det det minste av to onder. I tillegg til at det er ein garanti for at Kroenke ikkje sel unna tll Usmanov.

 

Elles ser eg at David Dein var på WHL laurdag. Som Tottenham's gjest!! Heilt klart ein revestrek frå Tottenham si side, og Peter Hill-Wood var ikkje heilt blid. Møtet mellom partane skal vistnok ha vore av det meir tause og iskalde slaget. Ting tyder på at forholdet mellom Hill-Wood og Dein har vore skrøpeleg i årevis, eller kva skal ein seie om denne utsegna frå Hill-Wood: "I see no major point in that (dvs. treffe Dein), i've had 25 years of listening to him."

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Lurere fortsatt på hvem som har solgt. Har russeren klart å skaffe til veie alle løse aksjer, eller er en av de andre i styret i ferd med å selge seg ut bit for bit i det skjulte?

Virker rart om amerikaneren skulle selge en liten aksjepost. Tror det ville vært enten eller med ham.

Helt enig, her er det noe muffins. Hvorfor skulle Kroeneke selge noen aksjer?! Det er vel neppe penger det står på hos russern. Dette virker meget mystisk. Dein er i ferd med å gjøre seg til en upopulær mann. Spesielt med tanke på at han gjør dette i en periode hvor Arsenal seiler i medvind på alle måter. Hadde vi ligget på 11 plass med 6 poeng idag hadde vel mange hatt en annen mening her. Men for min del så ønsker jeg heller 10 12 plasser enn å vinne med russern.

 

de som har solgt er Landsdowne Partners, som er et såkalt hedgefond. vet ikke helt hva det betyr men er antagelig masse småaksjonærer. Kroenke har enda ikke solgt noe. han er nå jokern i spillet.

 

hvorfor er denne tråden under rykter forresten?

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mye forvirring om saken her inne og andre steder, jeg har derfor undersøkt litt hva jeg kan finne av info.

 

Siden det allerede er en tråd om dette på aftenposten og jeg har skrevet endel der, så fører jeg ikke det inn her, men anbefaler alle som ønsker å få litt mer klarhet i situasjonen til å lese hva jeg har skrevet der borte. Det er ganske mye, men forhåpentligvis så er det forståelig. Det de andre skriver der om saken er gjerne ikke så veldig matnyttig :)

 

Aftenpostens debattforum, tråd om "Arsenals nye eier"

 

 

--- Ashburton Grove is going to be our new home. ---

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ikke igjen linken på det nå, men jeg leste tidligere i dag en artikkel hvor Usmanov sa noe sånt som at Arsenal-aksjene har 50-100% sjanse for å øke voldsomt i verdi i fremtiden. Mener det var noe sånt.

 

Bare dette gir meg fryktelige frysninger. Mannen er kun ute etter å tjene penger! Jeg lurer virkelig på hva slags intensjoner han har med klubben hvis han en dag klarer å kjøpe hele klubben. Han er bare fucking bad news hele denne gubben og jeg fatter ikke at Dein har startet dette styret. Jeg har enorm respekt for den jobben Dein tidligere har gjort, men de valgene han har gjort den siste tiden er bekymringsverdi. Han er Arsenal through and through, men hvis dette ender opp med Usmanov som eier så frykter jeg hva som skjer i fremtiden.

 

Edit: Her var linken http://www.dailymail.co.uk/pages/live/arti...779&ito=newsnow

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ikke igjen linken på det nå, men jeg leste tidligere i dag en artikkel hvor Usmanov sa noe sånt som at Arsenal-aksjene har 50-100% sjanse for å øke voldsomt i verdi i fremtiden. Mener det var noe sånt.

 

Bare dette gir meg fryktelige frysninger. Mannen er kun ute etter å tjene penger! Jeg lurer virkelig på hva slags intensjoner han har med klubben hvis han en dag klarer å kjøpe hele klubben. Han er bare fucking bad news hele denne gubben og jeg fatter ikke at Dein har startet dette styret. Jeg har enorm respekt for den jobben Dein tidligere har gjort, men de valgene han har gjort den siste tiden er bekymringsverdi. Han er Arsenal through and through, men hvis dette ender opp med Usmanov som eier så frykter jeg hva som skjer i fremtiden.

 

Edit: Her var linken http://www.dailymail.co.uk/pages/live/arti...779&ito=newsnow

 

Virker ikke som om at Usmanov har tenkt å gi seg.... Liker virkelig ikke dette...

 

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/arti...779&ito=newsnow

Link to comment
Share on other sites

 

Virker ikke som om at Usmanov har tenkt å gi seg.... Liker virkelig ikke dette...

 

 

Den forbannade russern! Kan han ikke holde seg til olje! Tror vi må få inn kroenke på vår side, heller Kroenke enn den jævla russiske kaviar spisende jæv####

 

EDIT: Ble litt mer letta da jeg leste linken som 7CHP la ut litt lenger opp på sida.

Link to comment
Share on other sites

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7017710.stm

 

Er jo tydelig at denne fyren har intensjoner om 25% og plass i styret for så å sette stopper for hva resten av styre måtte bestemme.

Liker ikke dette jeg heller.

 

Hvor mye eide Landsdown Partners egentlig? Tydelig at noen vil ha David Dein tilbake i styret. Ellers hadde de neppe solgt til Red & White.

Og hvor står Arsenal Supporters Trust her?

 

Kanskje noen her har en god oversikt på nåværende aksjestatus i Arsenal?

Link to comment
Share on other sites

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7017710.stm

 

Er jo tydelig at denne fyren har intensjoner om 25% og plass i styret for så å sette stopper for hva resten av styre måtte bestemme.

Liker ikke dette jeg heller.

 

Hvor mye eide Landsdown Partners egentlig? Tydelig at noen vil ha David Dein tilbake i styret. Ellers hadde de neppe solgt til Red & White.

Og hvor står Arsenal Supporters Trust her?

 

Kanskje noen her har en god oversikt på nåværende aksjestatus i Arsenal?

 

 

Usmanov kan ikkje krevje ein plass i styret om han kjem over 25%. Han vil helller ikkje få stor innverknad på den daglege drifta av klubben. Men han vil være i stand til å blokkere for større avgjerder på ei generalforsamling. Skulle Usmanov komme over 50% vil han kunne skifte ut styret, og i realiteten ha kontroll.

Landsdowne Partners eigde 3% som dei selde til Usmanov. Han kjøper aksjane til langt over marknadspris, så det er nok ynskjet om profitt, snarare enn omsynet til David Dein som motiverer seljarane.

Ca 19% av aksjane er no eigd av små-aksjonærar (som står utanfor styret), og av desse 19% har Arsenal Supporters Trust kontroll over ca. 2-3 %.

Her er det ein oversikt over Arsenal's eigarstruktur, vel og merke før Usmanov kjøpte seg opp til 23%.

Link to comment
Share on other sites

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7017710.stm

 

Er jo tydelig at denne fyren har intensjoner om 25% og plass i styret for så å sette stopper for hva resten av styre måtte bestemme.

Liker ikke dette jeg heller.

 

Hvor mye eide Landsdown Partners egentlig? Tydelig at noen vil ha David Dein tilbake i styret. Ellers hadde de neppe solgt til Red & White.

Og hvor står Arsenal Supporters Trust her?

 

Kanskje noen her har en god oversikt på nåværende aksjestatus i Arsenal?

 

 

Usmanov kan ikkje krevje ein plass i styret om han kjem over 25%. Han vil helller ikkje få stor innverknad på den daglege drifta av klubben. Men han vil være i stand til å blokkere for større avgjerder på ei generalforsamling. Skulle Usmanov komme over 50% vil han kunne skifte ut styret, og i realiteten ha kontroll.

Landsdowne Partners eigde 3% som dei selde til Usmanov. Han kjøper aksjane til langt over marknadspris, så det er nok ynskjet om profitt, snarare enn omsynet til David Dein som motiverer seljarane.

Ca 19% av aksjane er no eigd av små-aksjonærar (som står utanfor styret), og av desse 19% har Arsenal Supporters Trust kontroll over ca. 2-3 %.

Her er det ein oversikt over Arsenal's eigarstruktur, vel og merke før Usmanov kjøpte seg opp til 23%.

 

okidoki, nice to know ;)

Har ikke satt meg så mye inn i det der opplegget enda..

 

Uansett så virker det jo som denne Usmanov ikke er særlig opptatt av annet enn penger og profitt og prøver å hjelpe Dein få tilbake makta.

Tror de skal få slite med det så lenge styret og Kroenke holder på sitt.

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke snart på tide at styret viser at de mener alvor ved å kjøpe seg flere aksjer, slik at usmaov ikke kan bygge seg opp?

 

Den mye omtalte "1 year lockdown agreement", styremedlemmene seg i mellom, omfatter såvidt jeg har skjønt det også KJØP av aksjer, ikke bare salg.

Da kan de i så fall ikke kjøpe aksjer i Arsenal før 28. april (?) 2008.

Link to comment
Share on other sites

Vi får håpe han ikke vil mer enn det han sier her! Mener han ikke mer får han vise det ved å ikke kjøpe flere aksjer!

 

Ja, hvis han mener det han sier her, så fremstår han som mye klokere og mye mer pragmatisk enn en annen russer som har engasjert seg i fotballen på øyriket! ;) Og selv om jeg i utgangspunktet er YTTERST skeptisk til slike investorer uansett motiv, fordi det muligens er snakk om blodpenger, så er det mer spiselig dersom han "bare" investerer i klubben, men fortsatt overlater til de som har greie på det å drive klubben videre i det daglige. Trolig tjener han mer penger på det, klubben får sunnere økonomi, og utsiktene til sportslig suksess er så utrolig mye større, ihvertfall på sikt.

 

edit: ser nå at Usmanov kommer med litt andre signaler, og at han ønsker større innflytelse. Så gjenstår det naturligvis å se hvilke konsekvenser det får etterhvert. Men selv om de fleste av oss er svært skeptiske til Usmanovs forsøk på å overta klubben, så er det åpenbart en del viktige forskjeller fra Chelsea og RA. Han virker mer tålmodig, og det han holder på med nå er ikke raiding i den forstand RA i sin tid gjorde i Chelsea. Dersom han etter hvert lykkes med sin uthalingstaktikk blir det jo spennende om han legger seg på den samme linja som RA, eller om han forsøker å drive klubben videre basert på sunne bedriftsøkonomiske prinsipper. Og dersom jeg tolker det som har kommet frem i media virker det jo også som om han ikke bare sliter med å overtale de andre eierne til å selge; jeg er slett ikke overbevist om at han er villig eller har evne til å øse ut penger på den samme måten som RA. Usmanov sier jo, forutsatt at han er rett sitert i media, at han kun kjøper en større andel dersom prisen er den rette. Så uansett hva som skjer, og uansett hvor skeptiske vi er til Usmanov; det kan jo være lov å håpe på at han ikke ødelegger klubben, slik RA har gjort med Chelsea...

Link to comment
Share on other sites

Og dersom jeg tolker det som har kommet frem i media virker det jo også som om han ikke bare sliter med å overtale de andre eierne til å selge; jeg er slett ikke overbevist om at han er villig eller har evne til å øse ut penger på den samme måten som RA. Usmanov sier jo, forutsatt at han er rett sitert i media, at han kun kjøper en større andel dersom prisen er den rette. Så uansett hva som skjer, og uansett hvor skeptiske vi er til Usmanov; det kan jo være lov å håpe på at han ikke ødelegger klubben, slik RA har gjort med Chelsea...

 

Når Usmanov kallar oppkjøpet i Arsenal "a useful addition to my portfolio", tolkar eg det slik at han ser på Arsenal slik han ser sine andre forretningsinteresser. Han forventar avkastning. Difor har han no også lagt press på styret for å endre praksisen med å ikkje betale utbyte til aksjonærane. Arsenal har gjennom mange år i staden pløyd det meste av overskotet attende til klubben. Med andre ord vert ikkje Usmanov særleg rik på investeringa si, slik ståa er no. Det er sannsynleg at han kjøper seg vidare opp, kanskje til og med oppover mot 40%. Imidlertid er mange aksjeeigarar svært lojale overfor styret, og han vil aldri nå 50% utan at nokon i styret skulle bestemme seg for å selje. Eg trur ikkje det vil skje, fordi dei alle forstår at dette ikkje fyrst og fremst handlar om eigen rikdom, men om Arsenal's framtid.

 

Eg trur me må belage oss på ein stillingskrig i lang tid framover. Den som er mest uthaldande vinn, og det er sterkt å vone at Usmanov til slutt går lei, og sel seg ut. Ein del Arsenal supportarar har engasjert seg i opprop og underskriftskampanjar på nettet. Nokre er kun for britiske statsborgarar, medan andre er opne for alle. Det er ganske sterke skuldingar som vert servert i dette oppropet, og ein bør nok tenkje seg litt om før ein eventuelt signerer. Like eins bør mindreårige styre unna.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 years later...

Spillet om klubben vår er nå i andre fase, vi får se hva framtiden bringer :P

 

Ja spenning er det... Men jeg synes det virker tydelig at hverken Usmanov eller kroenke har troen på at de vil få gjenno et takeover-bid. Da hadde en av de kjøpt Lady Bracewell-smith sine aksjer for lengst.

 

Jeg tror dog Kroenke (med sin posisjon i styret og "vennskal" med Fizman) er den som står sterkest med mulighet en gang i fremtiden til å ta over klubben. Om man liker det eller ikke... gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Spillet om klubben vår er nå i andre fase, vi får se hva framtiden bringer :P

 

Ok, økonomi og aksjer og slikt er ikke noe jeg skjønner meg så veldig på, men la meg se om jeg har skjønt dette riktig; Usmanov vil kjøpe flere aksjer for å få større makt i klubben, men det er vanskelig å få tak i aksjer. Denne Bracewell-Smith har lagt ut sine aksjer for salg, men Usmanov vil ikke kjøpe dem fordi han vet at Kroenke har større makt i styrerommet og at han mest sannsynlig ikke vil få overtatt klubben med disse aksjene. Da vil Usmanov måtte selg disse aksjene igjen og så er vi tilbake der vi startet. Riktig?

Link to comment
Share on other sites

Ok, økonomi og aksjer og slikt er ikke noe jeg skjønner meg så veldig på, men la meg se om jeg har skjønt dette riktig; Usmanov vil kjøpe flere aksjer for å få større makt i klubben, men det er vanskelig å få tak i aksjer. Denne Bracewell-Smith har lagt ut sine aksjer for salg, men Usmanov vil ikke kjøpe dem fordi han vet at Kroenke har større makt i styrerommet og at han mest sannsynlig ikke vil få overtatt klubben med disse aksjene. Da vil Usmanov måtte selg disse aksjene igjen og så er vi tilbake der vi startet. Riktig?

Jeg prøver meg:

 

Hvis man får 30% av aksjene i klubben er man tvunget til å gi et såkalt "takeover-bid" til alle andre aksjonærer. Hvis man ikke klarer å få aksjemajoritet (med andre ord at folk ikke vil selge) så vil dette innebære at man MÅ selge det antall aksjer som skal til får å havne under30% eierandel igjen.

 

Så hvis Usmanov går for å kjøpe Lady Bracewell-Smith sine aksjer, så vil han havne på i overkant av 45%. Aksjene vil selvsagt bli veldig dyre, og hvis han da ikke får majoritet i sitt takeover-bid, så må han selge de aksjene han da kjøpte av Lady'en. Han har da ingen garanti for å få igjen så mye som han ga for aksjene. Derfor er det en for stor risiko å kjøpe opp de aksjene. Og jeg mener å ha lest at Lady Bracewell-Smith har som krav at aksjene skal selges samlet.

 

Hmm.. jeg tror det ble riktig B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver meg:

 

Hvis man får 30% av aksjene i klubben er man tvunget til å gi et såkalt "takeover-bid" til alle andre aksjonærer. Hvis man ikke klarer å få aksjemajoritet (med andre ord at folk ikke vil selge) så vil dette innebære at man MÅ selge det antall aksjer som skal til får å havne under30% eierandel igjen.

 

Så hvis Usmanov går for å kjøpe Lady Bracewell-Smith sine aksjer, så vil han havne på i overkant av 45%. Aksjene vil selvsagt bli veldig dyre, og hvis han da ikke får majoritet i sitt takeover-bid, så må han selge de aksjene han da kjøpte av Lady'en. Han har da ingen garanti for å få igjen så mye som han ga for aksjene. Derfor er det en for stor risiko å kjøpe opp de aksjene. Og jeg mener å ha lest at Lady Bracewell-Smith har som krav at aksjene skal selges samlet.

 

Hmm.. jeg tror det ble riktig B)

 

Ok, jeg skjønner fortsatt ikke helt. Hvis Usmanov kjøper Bracewell-Smith sine aksjer ender han jo på 45% og da har han jo soleklar aksjemajoritet. Er problemet da at styre og de andre aksjeeierne vil nekte ham å ta over klubben?

Men hvem er det egentlig som har aksjemajoritet nå? Jeg har fulgt utrolig dårlig med i denne saken, skjønner jeg... :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...