Jump to content

Dødballer


Ravenghost

Recommended Posts

Arsenal er utvilsomt et av de raskeste, mest tekniske lagene i verden. Men er det slik at dette gjør at vi må være fullstendig rævva og ufarlig hver gang vi har et frispark eller corner??? Og at vi nesten garantert slipper inn et mål pr.kamp på dødball imot?? Trener ikke Arsene sine gutter til å hoppe høyt og stange ballen??? I helga hadde vi 10-15 cornere og ingen av de var farlig i de hele tatt. Skal det være slik må man heller legge korte cornere og tråkle seg innover slik spillerne på Arsenal ellers gjør.

 

By the way: GRATULERER MED TOTTENHAMTAP I DAG!!!

Link to comment
Share on other sites

Huska ei periode, var vel i førfjor, at eg fekk trommevirvelpuls kvar gong Arsenal fekk corner imot.. Aldri har vel "corner er mål" vore meir sant.. Men føler at dette har betra seg dei siste to sesongane..

 

Når det gjeld mål for oss på corner, trur eg at dette vil kome seg.. No har vi fått inn Bacary Sagna, som skal vere ein bra hovespelar.. Vi har Diaby, Gallas, Toure, Gilberto og no også Eduardo som verkar å vere brukbare på hovet.. Eg trur vi får ein del på corner i år.. Men då må vi klare å slå ballen over førsteforsvararen..!!

Link to comment
Share on other sites

Dette var et tema eg tok opp for nesten eit år sida i denne tråden. Og siden den tid har ingenting forbedra seg.

 

Vi er rett og slett daue og tannlause på dødballar som ikkje er direkt skot.

Viss ikkje dette betrar seg bør vi rett og slett unngå å få corner, da dette er ein "målsjansa" som i 99 av 100 tilfeller ikkje fører til noko som helst.

 

Edit:

Og kampen mot Fuham sist helg var enda ein slik kamp.

Vi har corner på corner somblir pumpa inn i eit felt der motstanderlaget vinn førsteballen og "ødelegg" målsjansen.

Link to comment
Share on other sites

Huska ei periode, var vel i førfjor, at eg fekk trommevirvelpuls kvar gong Arsenal fekk corner imot.. Aldri har vel "corner er mål" vore meir sant.. Men føler at dette har betra seg dei siste to sesongane..

 

Når det gjeld mål for oss på corner, trur eg at dette vil kome seg.. No har vi fått inn Bacary Sagna, som skal vere ein bra hovespelar.. Vi har Diaby, Gallas, Toure, Gilberto og no også Eduardo som verkar å vere brukbare på hovet.. Eg trur vi får ein del på corner i år.. Men då må vi klare å slå ballen over førsteforsvararen..!!

 

Ikke for å være rasist her, men alle du har ramset opp her er mørkhudede :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være rasist her, men alle du har ramset opp her er mørkhudede :huh:

 

Alle veit at "white man can`t jump".. :P hehe..

 

Når vi er innpå tema corner foretrekker jeg noen korte varianter, hvor vi kan starte et spill som faktisk det er større sjans å få noe ut av.

Der er eg litt ueinig med deg.. 90% av slike korte cornervariantar renn ut i sanden, og eg meiner at med litt trening på dødballar, så har Arsenal slagkraft og fysikk nok til å vere ein trussel på corner..

(Og nei, eg har ikkje gløymt Henry sine mål etter korte cornerar.. ;)..)

Link to comment
Share on other sites

Huska ei periode, var vel i førfjor, at eg fekk trommevirvelpuls kvar gong Arsenal fekk corner imot.. Aldri har vel "corner er mål" vore meir sant.. Men føler at dette har betra seg dei siste to sesongane..

 

Når det gjeld mål for oss på corner, trur eg at dette vil kome seg.. No har vi fått inn Bacary Sagna, som skal vere ein bra hovespelar.. Vi har Diaby, Gallas, Toure, Gilberto og no også Eduardo som verkar å vere brukbare på hovet.. Eg trur vi får ein del på corner i år.. Men då må vi klare å slå ballen over førsteforsvararen..!!

 

Ikke for å være rasist her, men alle du har ramset opp her er mørkhudede :huh:

Eduardo er ikke mørkhudet.

Link to comment
Share on other sites

Huska ei periode, var vel i førfjor, at eg fekk trommevirvelpuls kvar gong Arsenal fekk corner imot.. Aldri har vel "corner er mål" vore meir sant.. Men føler at dette har betra seg dei siste to sesongane..

 

Når det gjeld mål for oss på corner, trur eg at dette vil kome seg.. No har vi fått inn Bacary Sagna, som skal vere ein bra hovespelar.. Vi har Diaby, Gallas, Toure, Gilberto og no også Eduardo som verkar å vere brukbare på hovet.. Eg trur vi får ein del på corner i år.. Men då må vi klare å slå ballen over førsteforsvararen..!!

 

Ikke for å være rasist her, men alle du har ramset opp her er mørkhudede :huh:

Eduardo er ikke mørkhudet.

 

Nei han er ikke det og man kan vel også legge til Bendtner og Senderos som er gode i lufta, kanskje også hakket bedre enn de som er nevnt over her.

Link to comment
Share on other sites

Når vi er innpå tema corner foretrekker jeg noen korte varianter, hvor vi kan starte et spill som faktisk det er større sjans å få noe ut av.

Der er eg litt ueinig med deg.. 90% av slike korte cornervariantar renn ut i sanden, og eg meiner at med litt trening på dødballar, så har Arsenal slagkraft og fysikk nok til å vere ein trussel på corner..

(Og nei, eg har ikkje gløymt Henry sine mål etter korte cornerar.. :huh:..)

per dags dato da, for det er ingenting som kan bli verre enn de cornerene som ble lagt inn på søndag :P

Link to comment
Share on other sites

Må støtte Taugooneren i denne saken.

Hver gang vi får en corner, sitter jeg og roper "ta den kort!!". Uten Gilberto på banen, vil det så og si være umulig for oss å score på en direkte corner. En kort kan det komme mer ut av. En kan fremdeles legge innlegg, og samtidig kan man komme lenger utover i banen, slik at om ingen treffer ballen vil den sannsynligvis gå i langhjørnet og resultere i mål.

Link to comment
Share on other sites

Gallas og Toure bør etter mitt syn begge score 3-5 mål etter dødball denne sesongen, er selvsagt litt tøft krav MEN: Vi får MASSE dødballer i de aller aller fleste kampen. Disse to spillerne gruser de fleste i skikkelige hodedueller og forutsetningene for at cornerne detter ned i det mest farlige området bak i femmetern litt utenfor femmeteren skal være veldig gode når vi har spillere som vanPersie, Rosicky, Fabregas etc som kan legge de. Hvis vi sier at vi i snitt får 8cornere eller dødballer fra siden som egner seg for innlegg i løpet av hver kamp må vi kunne regne med at 5-6 av disse er brukbare. Vinner vi da halvparten av disse duellene igjen skal vi ha 2-3 gode malsjanser på dette hver kamp.

 

Defensivt og er det helt håpløst, Lehmann er langtfra så sikker som han burde være. Likevel mener jeg Gallas, Toure og kanskje Sagna kan dele det farligste området mellom seg og alltid være først på ballen om ikke Lehmann plukker den ned. Når tunge lag med masse spillere på 190 og 90kg møter oss vil det uansett være dueller vi er dømt til å tape iom at jeg ikke ser at vi har noe særlig mer enn fem habile hodespillere hvis Adebayor er på banen vel og merke. Dessuten synes jeg Wenger ialt for liten grad har trukket tilbake hodesterke spisser på defensiv dødball, greit at vi skal ha kontringstyrke hvis vi vinne ball men har Adebayor noen spissferdighet på dette da? La heller vanPersie og Walcott ligge fremme.

 

Dødballer er et stort stort problem for laget vårt. Håper virkelig Wenger har tatt tak i det og at den første kampen bare var en dårlig dag. Wenger må se dette problemet, greit at dødballer aldri vil være vårt fremste angrepsvåpen og vår måte å spille fotball på men hverken vi liker det eller ikke så er det i dag 10-40 dødballer i hver kamp som ofte er med på å gjøre jobben til laget vårt mye tøffere.

Link to comment
Share on other sites

Cornere og frispark er definitivt et problem mener jeg.

 

Jeg er enig i at vi bør ta mer korte cornere og spille oss til sjanser, siden vi nesten alltid taper dueller i feltet.

I det minste variere litt mer.

F.eks. mot Fulham, hadde Knight og forsvarerene ellers ingen problemer med å rydde unna.

 

Dette betyr ikke at vi ikke har gode hodespillere, men problemet er evnen til å bryte foran forsvarerne og posisjonere seg smart i forhold til motstander. Dette har vært en svakhet lenge.

Vi må være mer aggresiv og mer frampå i boksen og samme gjelder egentlig på innlegg fra kant i spill også og ikke bare på dødball.

 

Defensivt mangler det også posisjonering og aggressivitet som gjør at vi taper for mye dueller og slipper inn "enkle" mål.

I tillegg har vi en evne til å småspille i forsvar i steden for å få ballen vekk. Ikke bra.

Individuelt har vi gode spillere, men samhandlingen vil jeg si har vært vært litt av problemet siden Keown/Adams-dagene.

 

Det er tydelig at det trenes for lite på dødballer og frispark i Arsenal, og når Wenger i tillegg har nevnt at det er "ikke typen fotball vi vil spille"....ja, da mangler det en Plan B og noe elementært viktig i spillet vårt.

 

Det burde vel heller være omvendt.....å heller utvide horisonten litt og bli bedre i denne fasen av spillet også.

 

Men det skal sies at vi så litt forbedring på offensive dødballer utover sesongen i fjor.

Likevel er det for lite effektivt enda.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke gjøre mer ut av dødballene enn det arsenal gjør er og putte en av pistolene våre ned i belte. Jeg kan ikke begripe hvorfor arsenal ikke gjør noe med dette, vi kaster bort mange scoringsmuligheter.Ser ikke ut som det er noe mønster eller evne i det helle tatt............... Arsenal corner er kjøleskaptid ;) Håper det kan endre seg i år. (Eller kanskje wenger ikke har kommet til den sida i boka ennå :P :huh: :P )

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger ikke i at guttene ikke hopper opp og stanger inn ballen, for ballen når dem aldri.

Selve kornerne har vært alt for dårlige!

Vi hadde en kort korner på kampen mot Fulham, og den endte opp med en kjempe sjangse hvor en Fulham spiller reddet på "strek"!

Link to comment
Share on other sites

Dødballer, både defensive og offensive, er kanskje Arsenals største svakhet, og noe som definitivt bør prioriteres på treningsfeltet. Jeg har ingen tall, men jeg tipper vi slipper inn et sted mellom 5 og 10 mål per PL sesong på dødball (egentlig er det ren tipping), totalt slapp vi inn 35 mål sist sesong. Det betyr dødballmål utgjør en stor presentandel av alle målene vi slipper inn.

 

Offensivt er vi direkte svake, og det er liten tvil om at det er noe vi bør kunne gjøre noe med. Likevel er ikke det at vi ikke scorer nok på dødball det største problemet, men heller at vi slipper inn for mye. Mye av grunnen handler nok om spillerene. Toure og Gallas er så vidt jeg vet 181 og 183 cm høye. Det er ikke akkurat digert til å være stoppere i PL. Ingen av backene våre, Clichy, Hoyte eller Sagna er høye nok til å domminere luftrommet, og midtbanespillerene Cesc, Hleb og Rosicky rager heller ikke høyt over bakken. Etter mitt syn har vi to hodesterke spisser, men om Eduardo er så god som mange vil ha det til blir nok begge de å finne på banken/tribunen. Poenget er at laget alt i alt mangler høye folk, i det minste førstelaget. For vi har spillere som Djourou, Senderos, Adebayor, Bendtner og Diaby, som alle er over 190 (så vidt jeg vet), men ingen av de er i startoppstillingen med mindre vi ikke er plaget av skader, noe vi til gjengjeld nesten alltid er.

 

Jeg synes også vi bør kunne forvente 5 mål av stopperne på offensive dødballer hver sesong, og kanskje fem mål av resten av laget. Men så lenge vi kutter ned på antallet innslupne dødballmål skal jeg faktisk ikke klage:)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke la Bendtner spille litt sammen Van persie på topp.....?

han er desidert den beste hodespilleren i arsenal etter gallas/senderos som faktisk er stoppere.

Alle som så Nicklas ifjor for Birmingham så at gutten oser av kvalitet særlig som targetman.

jeg tror bendtner å van persie blir årets hit sammen på topp!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet på de offensive dødballene er ikke hvor dårlig folk er på hodet, det er kvaliteten på dødballene. Alt for mange ganger går ballen i første mannen. Spillerne kan så klart også være mer aggressive og vinne flere dueller, men det hjelper lite når sikkert halvparten av dødballene blir stoppen av mannen på første stolpe eller ballen går over alle. De som legger dødballene må heller konsentrere seg om å få høye noko dødballer framfor at ballen skal komme hardt inn.

 

Jeg ønsker også å se flere innøvde varianter. Utoverskrudde cornere har jeg aldri hatt troen på. En del går over linja før det kommer fram og et er utrolig vanskelig å skru den riktig inn, slik at ballen dupper fint ned litt utenfor 5-meteren. Når man første treffer skikkelig på utoverskrudde cornere, blir det alltid store sjanser. Men det skjer sjelden med oss. Innoverskrudde cornere er mye lettere å "safe" inn mot riktig område.

 

Defensivt er det først og fremst markeringssvikt / posisjoneringssvikt. Det skjer ikke ofte at vi slipper inn mål på dødball fordi spillerne blir knust i duellene.

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på slåtte dødballar har blitt bedre. Ikkje bra, men bedre. Hovudproblemet no er ALT for få folk i boksen.. 4 stykker innafor 16 på corner skjedde på dei fleste cornerar i dag. Ikkje noko særlig trøkk av det!

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg ikke feil, er vel kun Van Persie av utespillerne over 185 cm, da snakker vi de som har startet de siste kampene. Vi blir nok vesentlig farligere med spillere som Gilberto og Adebayor i boksen. Kan vel ikke skade med litt bedre dødballer heller...

Link to comment
Share on other sites

Bendtner er forøvrig en glimmrende hodespiller. Med han på banen blir man plutselig farlig offensivt og har en større defensiv trygghet. Ellers er som nevnt Gilberto bra på hodet og rydder unna mye i boksen på dødballer.

 

Såvidt jeg kan se så spiller Arsenal mer sone orientert også på dødballer, kanskje ren mann mot mann markering kunne vært en ide!?

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger i at vi har en spillestil hvor vi skal spille oss helt inn i mål tror jeg, og at cornere har gått i glemmeboken. Det jeg har sett så langt i år av både cornere og frispark har sett farligere ut, så man får håpe på bedring fremover :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...