Jump to content

Keeperplassen


The Gunner

Hvem ønsker du som førstekeeper?  

77 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I likhet med resten av laget har han vært noe ujevn i prestasjonene, men han er absolutt en matchvinner samt en mann for framtiden. Hart er 3 år eldre og jeg er sikker på at WS vil være på et ekstremt høyt nivå når den tid kommer. Gutten har instillingen som skal til, fysikken og høyden samt selvtilliten som skal til for å tørre å gjøre feil. Det han mangler er litt erfaring og en stabil firer foran seg som han kjenner. Ville ikke byttet WS mot noen keeper i verden. Han kommer til å bli en klippe i mange, mange år

 

+1 for det meste, men jeg skulle gjerne sett en aldrende keeper som kunne presset han litt mer enn det dagens keepere gjør.

Link to comment
Share on other sites

 

+1 for det meste, men jeg skulle gjerne sett en aldrende keeper som kunne presset han litt mer enn det dagens keepere gjør.

 

Det store spørsmålet vil jo da være om en rutinert keeper ville være interessert i å spille andrefiolin for WS. For en ting er jeg sikker på, og det er at WS ikke hadde hatt interesse for å spille andrefiolin for en annen keeper

Link to comment
Share on other sites

Han ville overhodet ikke vært noe førstevalg i hverken Man City, Chelsea, Liverpool, Tottenham, Fulham, Aston Villa, Wigan, Swansea eller Newcastle. Vil også si at de Gea blir en langt bedre målvakt når han får litt kjøtt på kroppen og lærer seg engelsk. Lindegaard er ca på samme nivå som polakken.

 

Szczesny ville nok også slitt med å danke ut Ben Foster i West Brom, og Jaaskelainen/Bogdan i Bolton.

 

Som jeg har sagt 5-6 ganger tidligere på dette forumet; Szczesnys sesong har vært middelmådig.

Og alle de keepere du nevner er bedre fordi?? Jeg kan enkelt huske at samtlige har prestert tildels meget dårlig i enkeltkamper akkurat som Szcz har gjort.

 

Og hva tilsier at de Gea blir bedre? Han har vært ekstremt svak i feltet, ofte feilplassert, virker redd en mot en, tildels veldig dårlig til å avklare situasjoner, gir farlige returer. Han er god på strek og nokså god på skudd fra distanse. De har samme alder, men Szcz har en langt mer utviklet fysikk. Er spent på å høre hva de Gea har vist deg som gjør at du er sikker på at han blir så mye bedre enn polakken.

 

Szcz har hatt en dårlig periode fra Swansea kampen og ut, dog har det vært kamper uten feil også i den perioden. Mot feks M United kan han absolutt ikke lastes for målene slik jeg ser det. Hadde en blemme mot Spurs før nevnte periode, men ellers prestert som man kan forvente av en keeper i en toppklubb. Syns absolutt ikke at han trenger en eldre utfordrer og hvertfall ikke en som skal inn for å være best i et år eller to. La gutten få spille på seg erfaring og selvtillit.

Link to comment
Share on other sites

Og alle de keepere du nevner er bedre fordi??

 

Det var et merkelig innlegg. Ikke minst når Ben Foster og Bolton-keeperne trekkes inn. Førstnevnte har en rekkevidde som ikke holder for håndballmål. Og Adam Bogdan er mannen bak årets dårligste keeperprestasjon i hjemmemøtet mot Chelsea. Et levende aspeløv. Da han igjen fikk sjansen tre måneder senere, slapp han inn mål fra Evertons Tim Howard... De Gea har vært meget svak, og er efter min mening flere hakk dårligere enn WS.

 

grass-is-always-greener-on-the-other-side1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ben Foster er en god keeper, men virker foreløpig ikke selvtilitten som trengs for å spille i en storklubb. Fabianski viser de samme tegnene, det samme gjør Almunia. Tim Howard er også en knakende god keeper for Everton, men som Ben Foster klarte han ikke fremstå som en god keeper for United og England, det samme kan vi si om Kuszcak. Det samme kan sis om Gomes hos Spurs og alle reservekeeperne Chelsea og Liverpool har hatt bak Reina og Cech de siste årene. Likhetstegnet mellom alle disse er at managerne hevder de er verdensklasse på trening, men de viser lite av dette i kamp. De tabber seg ut når presset kommer og forventningene er der.

 

Szcezzer gjør sine feil, men i motsetning til alle disse jeg har nevnt lar han seg ikke tynge av dem. Han reiser seg opp, er dobbelt så kjepphøy som vanlig og blir ikke satt ut. En uvurderlig evne på dette nivået. Han er fremdeles ingen svakhet som motstanderlagene utnytter til det fulle som med Fabianski og Almunia. Samtidig viser han ydmykhet. Da Lehmann var en tur innom i fjor tok han Woj til side for å snakke om keeperspillet etter hver match. Han er mannen for nåtiden og fremtiden, keeperplassen er definitvt den plassen i lagen jeg bekymrer meg minst for akkurat nå.

Edited by bjornage
Link to comment
Share on other sites

Han ville overhodet ikke vært noe førstevalg i hverken Man City, Chelsea, Liverpool, Tottenham, Fulham, Aston Villa, Wigan, Swansea eller Newcastle. Vil også si at de Gea blir en langt bedre målvakt når han får litt kjøtt på kroppen og lærer seg engelsk. Lindegaard er ca på samme nivå som polakken.

 

Szczesny ville nok også slitt med å danke ut Ben Foster i West Brom, og Jaaskelainen/Bogdan i Bolton.

 

Som jeg har sagt 5-6 ganger tidligere på dette forumet; Szczesnys sesong har vært middelmådig.

WS har vært dårlig i det siste, de fleste av keeperne jeg mener han lett kunne danket ut er alt nevnt, men jeg vil også nevne: Shay Given, svak på de samme tingene som WS og etter min mening dårligere på feltarbeid. Vil også si at Vorm er overvurdert og holder et lavere nivå enn polakken, sett mye på Swansea og meste han får på seg er ENKLE skudd, at WS slapp inn 4 mål i går har langt mer med et dårlig forsvar å gjøre enn at han er en elendig keeper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mye pga United-kampen tenker jeg. En annen tanke som slår meg er at vi vel er et av lagene som tillater færrest langskudd mot oss og mange av målene han har sluppet inn har vært pga dårlig forsvarsspill/offisdefelle, er sikker på at Wojciech er blant keeperne i ligaen som oftest er i en mot en situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

http://www.tv2.no/sp...pl-3742755.html

 

Med en redningsprosent på 62,86% havner vår keeper på en skuffende 17. plass i PL

 

Stemmer godt med mitt generelle inntrykk av Szcz. Et fantastisk talent, men veldig uferdig, som dessverre har en tendens til å gjenta sin feil, slik som å slippe inn baller i keeperhjørnet.

Link to comment
Share on other sites

 

Stemmer godt med mitt generelle inntrykk av Szcz. Et fantastisk talent, men veldig uferdig, som dessverre har en tendens til å gjenta sin feil, slik som å slippe inn baller i keeperhjørnet.

Der er vel Reina best i PL

Link to comment
Share on other sites

Den statistikken må ses i sammenheng med banespillet. Nå har jeg sett lite ManU-kamper i det siste, men med antagelsen om at forsvaret dems er godt og motstanderne ikke kommer til, vil det komme mye lang skudd det er lett å redde. Tidligere i sesongen var det en del forsvarstabber i Arsenal og da er det klart at hver enkelt sjanse blir farligere.

 

... Og så videre. Jeg er i hvert fall forsiktig med å bruke dette som kritikk mot Szczesnys prestasjoner, men det er rett at tallene ser ganske stygge ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fryktelig mange mål jeg vil si polakken kunne reddet (målene til Walker og McClean er i alle fall to som dukker opp). Redningsprosent sier bare antall redninger pr. skudd, dvs. at det ikke skilles mellom avslutninger fra 1m og 50m på keeper så lenge ballen går mot mål. Vi spiller med temmelig høy risiko i spillet vårt, så når motstandere først kommer til sjanser er det gjerne store sjanser. I tillegg er vi vistnok laget som har flest tabber som har ført til mål (skuddet til Walker er nok den eneste kandidaten til keepertabbe). Hvor mange av selvmålene ville noen andre keepere tatt? Mener også huske at Szczesny er keeperen som har sluppet inn høyest prosent langskudd. Det er ikke mange langskudd vi har sluppet inn, noe som da betyr at han har fått få langskudd på seg. I gjennomsnitt er langskudd lettere å redde en skudd fra kortere avstand. Tim Krul som har hatt en kjempesesong kommer heller ikke godt ut i statistikken.

 

En bedre måte å vurdere keeperne ville f.eks. være redninger pr. 100%-sjanse. Da kan mange lette redninger bli luket ut. Forøvrig er Szczesny en av keeperne med flest redninger på 100%-sjanser, men det blir så klart ikke nevnt. Arsenal får langt færre 100% sjanser imot seg enn de dårligere lagene, noe som bare gjør tallene enda bedre. Han kan nok helt sikkert ha tatt flere mål hvis han hadde posisjonert seg anderledes ved visse situasjoner, men generelt sett har han få direkte tabber og det er ikke ofte jeg tenker at han kunne tatt målet. Et område jeg synes han skal ha kritikk på er posisjoneringen hans på frispark. Lurer på om det er keepertreneren som forlanger det, for Almunia stod også på samme sted og inviterte skudd i nærmeste hjørne. Nei, han er langt ifra feilfri, men han er likevel en klassekeeper som senest mot Liverpool reddet 3 poeng for oss. I motsetning til tidligere år har vi nå en keeper som over en sesong redder poeng for oss. Det skal vi være fornøyd med, for det er ikke lett å være keeper når det kan være lenge mellom hver sjanse imot.

Edited by Magnus87
Link to comment
Share on other sites

Mener også huske at Szczesny er keeperen som har sluppet inn høyest prosent langskudd. Det er ikke mange langskudd vi har sluppet inn, noe som da betyr at han har fått få langskudd på seg.

 

Det har jeg lest også, uten at jeg husker kilden. Han har en klar svakhet på langskudd

 

Szczesny har alt som skal til for å bli en enormt god keeper for oss i framtiden, men han har en lang vei å gå. I løpet av sesongen har han blitt tøffere i feltarbeidet, det er positivt. Neste steg bør være å bli flinkere til å posisjonere seg korrekt i mål.

Link to comment
Share on other sites

Han har noe Lehmannsk over seg når han kommer med motspillere en mot en. Stormer gjerne ut og kaster seg mot dem med beina først. Noen ganger går det greit, andre ganger går det ikke greit. Nå var straffen til Suarez ganske tvilsom, men han fikk en enkel jobb med å få det til å se soleklart ut.

 

En annen ting er de jævla fintene. En dag kommer han til å få svi for det der og den tidvis nonchalante holdningen han har med ballen. Men ja, ung og uferdig og på alle måter et work in progress fremdeles.

Link to comment
Share on other sites

Szcezzer gjør sine feil, men i motsetning til alle disse jeg har nevnt lar han seg ikke tynge av dem. Han reiser seg opp, er dobbelt så kjepphøy som vanlig og blir ikke satt ut. En uvurderlig evne på dette nivået. Han er fremdeles ingen svakhet som motstanderlagene utnytter til det fulle som med Fabianski og Almunia. Samtidig viser han ydmykhet. Da Lehmann var en tur innom i fjor tok han Woj til side for å snakke om keeperspillet etter hver match. Han er mannen for nåtiden og fremtiden, keeperplassen er definitvt den plassen i lagen jeg bekymrer meg minst for akkurat nå.

 

trekker opp igjen denne. Selv om Szcez gjør sine feil, er jeg også enig at han er mannen å satse på. Han har talentet, han er uredd og blir aldri satt ut av store anledninger slik mange andre keepere gjør - snarere tvert i mot. Mulig Fabianski er et større keepertalent rent teknisk, men han mangler jo fullstendig den pondus og selvsikkerhet som Szcez har, og som er helt avgjørende på dette nivået, som bjornage også skrev. Og jeg er rimelig overbevist om at Szcez kommer til å plukke bort sine unoter, ingenting av dette skyldes mangel på talent, men heller mangel på rutine. Vi må uansett ikke se oss blinde på tall og statistikk. De forteller sjelden alt, og de tolkes som regel på feil måte. Jeg ville ikke bytte ham bort mot noen keeper i PL.

Link to comment
Share on other sites

Wojciech sin tro på seg selv gjør at laget har tro på Wojciech og det virker det ikke som de har når Fabianski eller Almunía står. Personlig mener jeg at Wojciech er et av de største keepertalentene i verden pdd, Han er ikke ferdig, utspillene hans er fremdeles under pari(Savner Lehmann der..), men jeg nekter å dømme han for redningsprosenten for jeg føler at de aller fleste vi har sluppet inn ha vært skudd han har hatt lite sjanse på. Som jeg sa først og som andre har nevnt siden, de fleste skuddene han får mot seg er innenfor 16 fordi vi spiller på så stor risiko og når noen kommer nærme nok eller når noen kommer en mot en så er det langt vanskeligere å redde enn det er for en keeper for et dårligere lag. Der forsvarsspillerne gjerne legger seg på 16-meteren og tvinger de til avslutninger fra langt hold.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Key Indices

1. Winning Performance

Players receive points for time on the pitch in a successful team. Players will receive more points if they play the full 90 minutes in a winning team. This index shares league points won by a team between the players according to the minutes they are on the pitch. Only time on the pitch and points scored are taken into account in this first index

 

3. Appearances

Players receive points for minutes on the pitch. The number of points won by ALL teams in the Barclays Premier League are divided among the players according to the number of minutes they have played. This does not take into account the result of a match, it awards points purely for playing time.

 

6. Clean sheets

Allocates points for clean sheets to the whole team. The proportionate split of the points is weighted according to the player's position. Therefore a goalkeeper will be awarded a greater proportion of the points for keeping a clean sheet than a striker. The points are also awarded proportionately to the time spent on the pitch.

http://www.premierleague.com/en-gb/players/ea-sports-player-performance-index/what-is-the-ea-sports-ppi.html

 

Med andre ord er det en stor fordel å spille på ett godt lag på ovennevnte statistikk.

 

Det som alltid har vært interessant for meg når jeg bedømmer keepere er hva jeg selv ser.

 

Det eneste Sczczc er god nok på er 1-1 situasjoner. Han har fortsatt for mye å gå på når det kommer til plassering, langsskudd, feltarbeid, distribusjon, samhandling (spesielt med Kos). Jeg synes han i tillegg er treg når han slenger seg og kaster seg i en irriterende bue som gjør at han ikke får utnyttet den potensielle rekkevidden han har.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Det som alltid har vært interessant for meg når jeg bedømmer keepere er hva jeg selv ser.

 

En god regel. Benytter meg av det samme. La bare inn linken for å slå i hjel statistikk med statistikk. Statistikk er alltid "sann", men representerer som regel kun et ørlite utsnitt av virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

En god regel. Benytter meg av det samme. La bare inn linken for å slå i hjel statistikk med statistikk. Statistikk er alltid "sann", men representerer som regel kun et ørlite utsnitt av virkeligheten.

 

ja, å stole på egen magefølelse og sine egne øyne kommer man som regel langt med. Men synet kan bedra! Det er like dumt å stole slavisk på dette som på tallene (som kun representerer en liten del av virkeligheten, som du skriver). Å vurdere fotballspillere er derfor ingen eksakt vitenskap. Men min vurdering av Sczez (og andre) er basert på en kombinasjon av det jeg selv ser og vurderer, og tallene.Og som det skrives, det er lettere å være keeper på et godt lag. Men siden keeperen selv er en del av laget, er det ikke alltid lett å vite hva som er høna og egget. Er laget godt mye på grunn av en god keper, eller ser keeperen god ut fordi han spiller bak et godt forsvar?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har fått med meg har Szcezzern imponert også for Polen, der han har danket ut langt mer rutinerte keepere som Boruc og Kuszcak, samt vår egen Fabianski. Som sagt tidligere, keeperplassen er den delen av laget som bekymrer meg minst.

Link to comment
Share on other sites

Han gjør en del dårlige valg på utspill. Har lagt merke til i de siste matchene at han nesten alltid gjør trygge valg og spiller korte pasninger til Vermaelen eller Koscielny, eller slår den opp mot Sagna på høyresiden. Tror han fikk noen beskjeder om å forbedre seg på det området etter bortekampen i Milano...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...