Jump to content

Highbury 1913 - 2006...


kje_simen

Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Etter å ha lest godt og vel halve boka har det virkelig gått opp for meg hvor viktig og minnerik Highbury var. Jeg har fulgt Arsenal tett siden 2003-04 sesongen og har ikke fått opplevd Highbury mer enn en gang. Det var dog alt for lite.

Meget, meget bra og interessant bok! :)

Link to comment
Share on other sites

Må takke jeg også, helt fantastisk, hadde jeg hatt egen bankkonto nå, så hadde jeg, med glede, gitt ekstra medlemskontigent nå med en gang. Norges beste supporterblad, og pluss en gratis bok, ja. Jeg har allerede lest 3-4 Arsenalblader i sommer, og stopper ikke med å lese nå. Boken vil lære meg en del om Highbury, og samtidig nyte minner og statisktikker osv. Nok en gang tusen takk!

 

Forresten, det som stod i boken om den nedgravde hesten under North Bank, kan ha vært sann, ettersom en fyr med navn Pat Brennan, som arbeider med Highbury nå, fant to hestesko under North Bank, you'll never know :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg føyer meg inn i rekken av gratulanter! Boken er en fin blanding av historie fra Highbury ispedd opplevelser som norske supportere har vært med på. Herlig! Jeg gleder meg til å lese boken i detalj og gjenoppfriske minner fra denne banen som har gitt oss så mange spesielle opplevelser.

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Virkelig på sin plass å takke for en fantastisk fin gave. Utrolig interessant å lese om alle de forskjellige opplevelsene på THOF, i tillegg til all historikken som for første gang kommer ut på norsk i sin helhet. Spesielt interessant å lese om det spesielle samholdet og stemningen på den gamle North Bank. Selv om det kanskje virket litt kaotisk og småfarlig utifra skildringene i boka, er det noe jeg virkelig kunne ønske å ha opplevd. Måtte selv ta til takke med kun et besøk på Highbury, på nye North Bank Lower Tier.

 

Så et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare på. I den første kampen på Highbury i 1913 mot Leicester Fosse; stemmer det at spilleren som scoret det første målet i denne kampen var Leicester-spiller og heter Henry King? Mener å ha lest dette i en tidligere utgave av TGP. Er i såfall en gigantisk kurositet med tanke på hvem som scoret det siste målet på Highbury, og hva vi ofte likte å kalle ham :)

Link to comment
Share on other sites

Det var en artig kuriositet om hvem som scoret det første målet på Highbury. Jeg ble spesielt nyskjerrig ettersom jeg ser i programmet fra den første kampen (gjengitt i sin helhet som en del av programmet fra Leicester-kampen i 1963/64) at en King sto oppført med nr. 17 i den første kampen. Ifølge en artikkel som er gjengitt i det siste programmet fra Highbury, står det imidlertid at det var Tommy Benfield som laget det første målet (for Leicester), mens George Jobey utlignet for Arsenal like før pause. Andy Devine scoret på straffe i 2. omgang, og seieren var sikret.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at dei uventa gledene er noko av det ein set mest pris på her i livet. Og dette var ei av dei. Ein kan sjå at det ligg mykje arbeid bak denne boka, og folka bak har grunn til å være stolte.

Dette var Arsenal Football Club verdig, der ein har tradisjon for å gjere tinga med stil, og eg reknar det som sjølvsagt at minst eit eksemplar finn vegen i retning London N7.

Link to comment
Share on other sites

Det var en artig kuriositet om hvem som scoret det første målet på Highbury. Jeg ble spesielt nyskjerrig ettersom jeg ser i programmet fra den første kampen (gjengitt i sin helhet som en del av programmet fra Leicester-kampen i 1963/64) at en King sto oppført med nr. 17 i den første kampen. Ifølge en artikkel som er gjengitt i det siste programmet fra Highbury, står det imidlertid at det var Tommy Benfield som laget det første målet (for Leicester), mens George Jobey utlignet for Arsenal like før pause. Andy Devine scoret på straffe i 2. omgang, og seieren var sikret.

 

Stussar litt på at han stod som nummer 17. På denne tida opererte ein ikkje med drakt-nummer eller reservar. Det kan jo sjølvsagt være slik at heile Leicester Fosse stallen stod oppført i programmet.

Elles er det korrekt at ein Teddy King spelte for L.F. mellom 1906 og 1920.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig på sin plass å takke for en fantastisk fin gave. Utrolig interessant å lese om alle de forskjellige opplevelsene på THOF, i tillegg til all historikken som for første gang kommer ut på norsk i sin helhet. Spesielt interessant å lese om det spesielle samholdet og stemningen på den gamle North Bank. Selv om det kanskje virket litt kaotisk og småfarlig utifra skildringene i boka, er det noe jeg virkelig kunne ønske å ha opplevd. Måtte selv ta til takke med kun et besøk på Highbury, på nye North Bank Lower Tier.

 

 

North Bank, den gangen det var en stå tribune, var en utrolig, ja rett og slett magisk plass å være! Det trøkket, den humoren, det livet, det samholdet og de menneskene finner du ingen andre plasser. Opplevelsene var så mange, og så unike, at man rett og slett burde skrive en bok bare om disse opplevelsene. På godt og vondt. Det er klart at enkelte ganger var det direkte farlig å stå der, enten på grunn av infiltrasjon fra motstandersupportere, som stort sett ble jagd på hue og rævva ut, med eller uten politihjelp, eller de enorme bevegelsene som var i menneskemassene. Men du tenkte ikke på det, der og da. Da var du en del av en uovervinnelig homogen gjeng, en gjeng så stolt og så tøff at man følte seg rett og slett, ja nettopp, uovervinnelig!

 

The Kop, Stretford End, The Shed eller The Shelf, hva var det? Piss og vas i forhold til North Bank. I hvertfall i våre øyne. :) North Bank var THE PLACE TO BE! Jeg er EVIG takknemlig for at jeg har fått lov å være der, og ikke minst å være en integrert del av North Bank. I wouldn`t miss it for the world!!!

Link to comment
Share on other sites

Må bare hive meg på den unisone, og ytterst velfortjente rosen til redaksjonen og forfatterne av denne boka. Utrolig bra, og et verdig minne om Highbury. Her kan man lese til øyet blir både stort og vått. Så utrolig mange gode minner, selv om jeg faktisk ikke har vært der live mer enn en håndfull ganger eller så. På den ene siden er det jo bra at dette er noe unikt for den som er medlem av supporterklubben. På den annen side er jo dette så fantastisk bra at det fortjener et enda større publikum. Ja, bedre reklame for Arsenal og supporterklubben er det vel vanskelig å tenke seg? Takk skal dere ha alle sammen, og i sær takk til Peter Bergfall! Dette var IMPONERENDE! :)

Link to comment
Share on other sites

Det var en artig kuriositet om hvem som scoret det første målet på Highbury. Jeg ble spesielt nyskjerrig ettersom jeg ser i programmet fra den første kampen (gjengitt i sin helhet som en del av programmet fra Leicester-kampen i 1963/64) at en King sto oppført med nr. 17 i den første kampen. Ifølge en artikkel som er gjengitt i det siste programmet fra Highbury, står det imidlertid at det var Tommy Benfield som laget det første målet (for Leicester), mens George Jobey utlignet for Arsenal like før pause. Andy Devine scoret på straffe i 2. omgang, og seieren var sikret.

 

Stussar litt på at han stod som nummer 17. På denne tida opererte ein ikkje med drakt-nummer eller reservar. Det kan jo sjølvsagt være slik at heile Leicester Fosse stallen stod oppført i programmet.

Elles er det korrekt at ein Teddy King spelte for L.F. mellom 1906 og 1920.

 

Enig i at det ikke var draktnummer på den tiden. Men i programmet sto Arsenal-spillerne oppført med 1-11, og Leicester-spillerne med 12-22.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...