Jump to content

David Dein forlater Arsenal


Jazze

Recommended Posts

Hmm, ganske overraskende dette ja, men er de uenig er det vel den eneste løsningen.

Kommer DD til å ville selge sine 15% nå eller? Evt. til hvem?

 

Uansett takk til David Dein for alt han har gjort for klubben ;)

 

Finnes en oversikt over nåværende prosentfordeling av aksjene i Arsenal?

Bare for å ha en klarhet i det :(

 

 

Danny Fiszman 24,1%

Nina Bracewell-Smith 15,9%

David Dein 14,6%

Stan Kroenke 11,3%

Richard Carr 4,4%

Peter Hill-Wood 0,8%

Andre 28,9%

 

Kilde: Wikipedia

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

 

Finnes en oversikt over nåværende prosentfordeling av aksjene i Arsenal?

Bare for å ha en klarhet i det ;)

 

Danny Fiszman knappe 25%, Lady Nina Bracewell-Smith m/fam ca 15%, David Dein14.6, Stan Kroenke 11%, Peter Hill-Wood knappe 1%, Peter Edelmann 1/2%, Ken Friar 1/2%.

Link to comment
Share on other sites

Eg skulle gjerne visst kva Arsene Wenger eigentleg tenkjer om dette. Slik eg har skjønt det har David Dein heile tida vore Wenger's næraste allierte og våpendragar innad i styret. Wenger's kontrakt går ut om ikkje lenge, og det sterkt å vone at han ikkje har fått nok av heile greia. Då snakkar me potensiell katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tja. Dette er et meget dramatisk veiskille. Dette er ikke et punktum, det er knappest et komma og dette vil ha en konsekvens som jeg slett ikke er sikker på at den gjennomsnittlige supporter og tribunesliter egentlig ønsker. Det skal bli spennende å se hva som skjer nå.......!!

 

Lykke til med "sjela" folkens!! Måtte den bli til tilfredstillelse.

Link to comment
Share on other sites

Dette liker jeg svært dårlig :P Dein var dynamikken og nytenkeren i Arsenal`s styrerom. De siste årene har også Fizmann, vår største aksjeeier, involvert seg mindre i styre og stell Han har også flyttet fra England til Sveits.

 

Dein er Wengers beste venn i Arsenal. Det var han som brakte vår mest suksessrike manager gjennom tidene til nord London. Hva skjer med Wenger når kontrakten går ut til neste år.

 

Ett annet viktig poeng er jo at det er nettop DD som forhandler spillerkjøp og salg for Arsenal. Noe han har gjort meget bra... Hvem tar over denne jobben nå? :(

Link to comment
Share on other sites

Rett meg gjerne om jeg tar feil her.....

 

De som sitter igjen med aksjer i Arsenal, har vel mer å vinne enn forholdet til Arsenal? Om jeg ikke tar helt feil, så vil Arsenal gå med fine overskudd i fremtiden (når nye Stadion virkelig begynner å "sitte" seg og rutinene er der). Dette vil jo gi et utbytte til aksjeholderne. Det er vel dermed ikke BARE forholdet til Arsenal som er avgjørende, men også at de faktisk kan tjene penger i fremtiden på klubben i deres hjerter.

 

Hadde jeg stått foran følgende scenario, så vet jeg hva jeg hadde valgt:

 

1. Selge aksjene og tjene penger NÅ

 

2. Beholde aksjene, få styre klubben i mitt hjerte og samtidig få utbetalt et fint utbytte hvert år.

 

Fotnote: Utgangspunktet er selvsagt at jeg har mer enn nok penger i banken, slik at jeg har råd til å sitte med aksjene (slik tilfellet er med de som har større akskjeposter nå)

 

Come on you GOONERS!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig med de som som ser med skepsis på det som nå skjer, med Dein som Wenger`s våpendrager og hele den pakken der. Samt kanskje større økonomiske muskler gjennom Stan Kroenke`s lommebok. Men det som er virkelig signifikant her, er det standpunktet det resterende styret tar. "Vi vil forbli en britisk institusjon" er signalet de sender til hele verden. Et sinnsykt sterkt signal, spør du meg. Og et signal man bare MÅ applaudere. Artikelen i The Guardian var meget klar og god, btw.

 

Men hva slags Arsenal ønsker vi, da? I fremtiden? Jeg har tidligere sagt, i andre debatter, at "the world`s the marked" og i prinsippet så er det samme om eieren er engelsk, russer, amerikansk, nordmann eller fra Katmandu. Men mener jeg nå egentlig det? Njaei, jeg gjør vel egentlig ikke det. Jeg liker den britiske institusjonen, jeg. "Men hva hvis Arsenal henger etter rent økonomisk"? spør dere gjerne. Jeg tror faktisk talt jeg er villig til å ofre en viss sportslig suksess, grunnet tynnere økonomiske muskler, for å beholde den britiske identiteten. MEN, det hadde ikke vært "good night, Irene" om Stan Kroenke hadde fått kontrollen, så kategorisk er jeg ikke.

 

Og til dere som påstår at det hele er solgt innen et års tid, eller kommer med kjappe konklusjoner, har dere "faglig" kompetanse, eller god nok kjennskap til de innvolverte parter til å mene dette? Eller er det spontan synsing? Hvorfor spør jeg? Jo, fordi at dette er en såpass dramatisk hendelse, og så viktig for klubbens fremtid, samt bilde sett i et historisk lys, og selvsagt også videre sportlig satsing, at det blir helt feil å kome med "flåsete" kommentarer. Misforstå meg rett, jeg setter " " rundt flåsete, men 18 april 2007 er faktisk talt en meget signifikant og historisk dag i Arsenal`s historie. Ingen av oss levde da Sir Henry Norris føk ut "sin die" for rundt regnet 80 år siden, that`s for sure!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig med de som som ser med skepsis på det som nå skjer, med Dein som Wenger`s våpendrager og hele den pakken der. Samt kanskje større økonomiske muskler gjennom Stan Kroenke`s lommebok. Men det som er virkelig signifikant her, er det standpunktet det resterende styret tar. "Vi vil forbli en britisk institusjon" er signalet de sender til hele verden. Et sinnsykt sterkt signal, spør du meg. Og et signal man bare MÅ applaudere. Artikelen i The Guardian var meget klar og god, btw.

 

Men hva slags Arsenal ønsker vi, da? I fremtiden? Jeg har tidligere sagt, i andre debatter, at "the world`s the marked" og i prinsippet så er det samme om eieren er engelsk, russer, amerikansk, nordmann eller fra Katmandu. Men mener jeg nå egentlig det? Njaei, jeg gjør vel egentlig ikke det. Jeg liker den britiske institusjonen, jeg. "Men hva hvis Arsenal henger etter rent økonomisk"? spør dere gjerne. Jeg tror faktisk talt jeg er villig til å ofre en viss sportslig suksess, grunnet tynnere økonomiske muskler, for å beholde den britiske identiteten. MEN, det hadde ikke vært "good night, Irene" om Stan Kroenke hadde fått kontrollen, så kategorisk er jeg ikke.

 

Og til dere som påstår at det hele er solgt innen et års tid, eller kommer med kjappe konklusjoner, har dere "faglig" kompetanse, eller god nok kjennskap til de innvolverte parter til å mene dette? Eller er det spontan synsing? Hvorfor spør jeg? Jo, fordi at dette er en såpass dramatisk hendelse, og så viktig for klubbens fremtid, samt bilde sett i et historisk lys, og selvsagt også videre sportlig satsing, at det blir helt feil å kome med "flåsete" kommentarer. Misforstå meg rett, jeg setter " " rundt flåsete, men 18 april 2007 er faktisk talt en meget signifikant og historisk dag i Arsenal`s historie. Ingen av oss levde da Sir Henry Norris føk ut "sin die" for rundt regnet 80 år siden, that`s for sure!

 

Dette er i sannheten en historisk dag, men ikke BARE for Arsenal Football Club. Det er faktisk en historisk dag for HELE England!! Arsenal blir den første klubben som sitter foten ned og sier NEI til eierskap utenfor de britiske øyer (med eierskap mener jeg aksemajoritet). Det håper jeg sender signaler til ALLE klubber og supportere, og viser at GUNNERS er engelsk, forblir engelsk og tenker på tradisjoner!!

 

GO GUNNERS!

Link to comment
Share on other sites

Vel har de takket nei til mange pund, men hvorfor? Er det for å bevare sjelen i Arsenal eller er det for å kunne cashe inn enda mer når de først bestemmer seg for å selge? Hva som vil skje om ett års tid (kanskje før det også) er det ingen av oss som vet nå.

 

Kanskje den store uenigheten var spørsmålet om å selge nå eller selge senere?

 

Med generasjoners eierskap i Arsenal bak seg Evju, så tror jeg faktisk talt tradisjonene og institusjonen Arsenal teller mer enn en risikofyllt vurdering av en fremtidig gevinst. £ 6800 pr. aksje er en jævlig solid pris, nemlig!

Link to comment
Share on other sites

Mange spørsmål, få svar foreløbig. Ein ting er sikkert: vi kan gå inn i dei mest betydningsfulle månadane i klubben si historie, på lenge. Eventuelt har det allereie skjedd; vi har tatt det veivalget som vi skal stå ved. Vil det føre til sportsleg nedtur, eller kan vi henge med som vi har gjort dei seinare åra?

 

Personleg er eg mest bekymra for Wenger. Korleis er forholdet hans til Dein, og kva vil dette ha å bety for han og forholdet til klubben. Det kan jo vere Wenger er på det gjenværande styre si side? At det har skjært seg mellom han og Dein også? Etter uttalinga til Wenger i det siste har det jo verka som han har vore for engelsk eigarskap også...

Link to comment
Share on other sites

Guest kellex

Fikk sjokk når jeg leste det og synes dette selvfølgelig er trist! Om arsenal blir amerikanske? Jeg tror det. Om det er den riktige veien å gå vet vi ikke før det har skjedd. Noe som bekymrer meg er at Wenger har enda tilgode å signere ny kontrakt og håper at Dein forlater klubben ikke gir Wenger lignende tanker.. Sikkert paranoia, men vært en tanke. Men stiller vi sterkere økonomisk vil det selvfølgelig styrke klubben men det er heller ingen garanti så tiden vil vise.

Uansett, takk for alt David Dein, synd å se deg forlate arsenal!

Link to comment
Share on other sites

Tru kan man gjørra i kjerka på Søndag.

Helt klart at Davids avskjed med Arsenal er trist og dramatisk, men jeg kaster meg på bølgen av mennesker som hyller signalet denne avgjørelsen sender til resten av fotballøya. Spekulasjoner om forholdet mellom styret og Wenger, spillerforhandlinger og lignende tror jeg vi bare bør la ligg inntil videre.

 

Vi bør hylle David for arbeidet han har lagt ned i klubben.

 

På en litt annen side: ville det vært like "ille" om noen briter som ikke kommer fra Arsenal-kretser hadde kjøpt opp Arsenal? Folk truer med boikott, sultstreik og innestraff hvis vi får utenlandske eiere, men er det ikke noe av det samme hvis en rik britisk familie fra f.eks Scotland kjøpte oss opp?

 

Fordi som har lest om "kunnskapsøkonomens dilemma", så er det vel strengt talt dette Arsenal står ovenfor nå. Spørsmålet er lett: Høyre eller venstre? :P

Link to comment
Share on other sites

trippel og kvadruppel-hmmm herfra også. For selv om signalet fra PHW & Co er klart nok, så vil en slik dramatisk endring i styret kunne gi en ustabilitet i hele driften av klubben, som KANSKJE vil føre til at klubben likevel havner på utenlandske hender. Ironisk nok siden den som nå går er den som er for en overtagelse utenfra. Og jeg mener det sterkeste argumentet for at man likevel ender opp i en slik situasjon er at det ikke var en tilstrekkelig stor enighet om å forbli engelske i utgangspunktet. La oss se på tallene;

Hvis nå Kroenke kjøper akjsene til Dein sitter han med over 25% som den eneste enkeltaksjonær, og litt ironisk at Fiszman nå er under 25%, grensen for vetorett i styret. Et taktisk sett meget klokt kjøp av Kroenke med andre ord! :P Og hvis Kroenke starter et systematisk oppkjøp av de resterende ca 30% av aksjene kan han ende opp med rent flertall. Med andre ord; hvis PHW & co skal sikre seg styringen på sikt må de kjøpe seg opp til over 50% av aksjene. Og over 50% eller ikke, og uansett business eller ikke; hvis Kroenke kjøper seg opp til en plass i styret, kan jo samarbeidsproblemene gjøre det vanskelig å styre klubben på en skikkelig måte. En slik "uthalingstaktikk" med håpløse samarbeidsforhold i styret kan gå ut over klubben, også sportslig, og kan på sikt få PHW & Co til å endre mening, om ikke annet fordi de innser at klubben risikerer å ødelegges. Nei, selv om intensjonene til PHW & Co er de edleste, og de har tatt et beundringsverdig standpunkt, er jeg ikke sikker på om de er sterke nok til å hindre en overtakelse på sikt. Det kan bli Kroenke, litt avhengig av hvor skruppelløs han er og hvilke stayerevner han har, eller det kan bane vei for helt andre investorer. Jeg liker ikke det som nå skjer.

 

og btw, takk til David Dein, kanskje den viktigste arktitekten bak det moderne Arsenal. Og destabilisering av styret og faren for utenlandsk overtagelse eller ikke, som mange andre påpeker er det ikke bra at klubben har mistet sitt kanskje mest visjonære styremedlem.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal trenger mer kapital og jeg støtter i utgangspunktet en overtagelse.

 

Ser det er en halelujabevegelse på gang her som støtter det gamle styret. Med begrunnelser som tradisjonsbærere, kontinuitet , signaler til de andre klubbene på balløya osv.

 

Tror flertallet av Manu U/Chelsea/Liverpool fansen fortsatt tør påberope seg identitet. Identitet og kultur er det i første rekke vi supportere og geografien som skaper.

 

Mitt drømmescenarie er Kroenke som største aksonær. David Dean som styreformann og Arsene Wenger som fortsatt manager. Vi trenger kapital for å gjennomføre de målene bla Wenger har satt om å værer en av Europas største klubber også de neste årene. Det er å tro på julenissen at Wengers Arsenal skal være med å kjempe om de jeveste trofeene (ligamesterskap og champins league) i overskuelig fremtid med dagens pengesekk.

Link to comment
Share on other sites

Mitt drømmescenarie er Kroenke som største aksonær. David Dean som styreformann og Arsene Wenger som fortsatt manager. Vi trenger kapital for å gjennomføre de målene bla Wenger har satt om å værer en av Europas største klubber også de neste årene. Det er å tro på julenissen at Wengers Arsenal skal være med å kjempe om de jeveste trofeene (ligamesterskap og champins league) i overskuelig fremtid med dagens pengesekk.

 

Et lite problem her er at ditt drømmescenarie ikke ligner Wengers drøm. Wenger har aldri uttalt at han trenger mer kapital utenfra for å nå sine mål. Wenger tenker langsiktig og drømmer om at klubben selv, uten utenlandske investorer, skal tjene nok penger til å bli en av de største klubbene i Europa. Slik det ser ut i dag ser jeg ikke noe som helst tegn på at Wenger trenger en amerikansk milliardær for at Arsenal skal kunne kjempe om de jeveste trofeene. Jeg er altså en av de som tror på julenissen. Det tror jeg faktisk Wenger er også.

Link to comment
Share on other sites

Mitt drømmescenarie er Kroenke som største aksonær. David Dean som styreformann og Arsene Wenger som fortsatt manager. Vi trenger kapital for å gjennomføre de målene bla Wenger har satt om å værer en av Europas største klubber også de neste årene. Det er å tro på julenissen at Wengers Arsenal skal være med å kjempe om de jeveste trofeene (ligamesterskap og champins league) i overskuelig fremtid med dagens pengesekk.

 

Et lite problem her er at ditt drømmescenarie ikke ligner Wengers drøm. Wenger har aldri uttalt at han trenger mer kapital utenfra for å nå sine mål. Wenger tenker langsiktig og drømmer om at klubben selv, uten utenlandske investorer, skal tjene nok penger til å bli en av de største klubbene i Europa. Slik det ser ut i dag ser jeg ikke noe som helst tegn på at Wenger trenger en amerikansk milliardær for at Arsenal skal kunne kjempe om de jeveste trofeene. Jeg er altså en av de som tror på julenissen. Det tror jeg faktisk Wenger er også.

 

 

Nei, og det ville da også vært merkelig om Wenger skulle gått ut i media og si noe slikt, all den tid han vet det ikke er nok penger i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Mitt drømmescenarie er Kroenke som største aksonær. David Dean som styreformann og Arsene Wenger som fortsatt manager. Vi trenger kapital for å gjennomføre de målene bla Wenger har satt om å værer en av Europas største klubber også de neste årene. Det er å tro på julenissen at Wengers Arsenal skal være med å kjempe om de jeveste trofeene (ligamesterskap og champins league) i overskuelig fremtid med dagens pengesekk.

 

Et lite problem her er at ditt drømmescenarie ikke ligner Wengers drøm. Wenger har aldri uttalt at han trenger mer kapital utenfra for å nå sine mål. Wenger tenker langsiktig og drømmer om at klubben selv, uten utenlandske investorer, skal tjene nok penger til å bli en av de største klubbene i Europa. Slik det ser ut i dag ser jeg ikke noe som helst tegn på at Wenger trenger en amerikansk milliardær for at Arsenal skal kunne kjempe om de jeveste trofeene. Jeg er altså en av de som tror på julenissen. Det tror jeg faktisk Wenger er også.

 

Jeg også er en av de som tror på julenissen, Wenger og dagens mannskap + nåtidens budsjet = mye nærmere moan u og chelski neste år + forbi året etter :P

 

liker ikke DD har forlat Arsenal, liker ikke uro i klubben, men det som skjer skjer og det kommer ikke til og forandre følelsene mine for Arsenal..

 

Gooner 4 life

Link to comment
Share on other sites

trippel og kvadruppel-hmmm herfra også. For selv om signalet fra PHW & Co er klart nok, så vil en slik dramatisk endring i styret kunne gi en ustabilitet i hele driften av klubben, som KANSKJE vil føre til at klubben likevel havner på utenlandske hender. Ironisk nok siden den som nå går er den som er for en overtagelse utenfra. Og jeg mener det sterkeste argumentet for at man likevel ender opp i en slik situasjon er at det ikke var en tilstrekkelig stor enighet om å forbli engelske i utgangspunktet. La oss se på tallene;

Hvis nå Kroenke kjøper akjsene til Dein sitter han med over 25% som den eneste enkeltaksjonær, og litt ironisk at Fiszman nå er under 25%, grensen for vetorett i styret. Et taktisk sett meget klokt kjøp av Kroenke med andre ord! :P Og hvis Kroenke starter et systematisk oppkjøp av de resterende ca 30% av aksjene kan han ende opp med rent flertall. Med andre ord; hvis PHW & co skal sikre seg styringen på sikt må de kjøpe seg opp til over 50% av aksjene. Og over 50% eller ikke, og uansett business eller ikke; hvis Kroenke kjøper seg opp til en plass i styret, kan jo samarbeidsproblemene gjøre det vanskelig å styre klubben på en skikkelig måte. En slik "uthalingstaktikk" med håpløse samarbeidsforhold i styret kan gå ut over klubben, også sportslig, og kan på sikt få PHW & Co til å endre mening, om ikke annet fordi de innser at klubben risikerer å ødelegges. Nei, selv om intensjonene til PHW & Co er de edleste, og de har tatt et beundringsverdig standpunkt, er jeg ikke sikker på om de er sterke nok til å hindre en overtakelse på sikt. Det kan bli Kroenke, litt avhengig av hvor skruppelløs han er og hvilke stayerevner han har, eller det kan bane vei for helt andre investorer. Jeg liker ikke det som nå skjer.

 

og btw, takk til David Dein, kanskje den viktigste arktitekten bak det moderne Arsenal. Og destabilisering av styret og faren for utenlandsk overtagelse eller ikke, som mange andre påpeker er det ikke bra at klubben har mistet sitt kanskje mest visjonære styremedlem.

 

Tviler på at Kroenke er veldig innteressert i å eie mindre enn 50% og ikke ha full makt i klubben. Er egentlig ikke så veldig redd for at det skjer, regner heller med at Fiszman kjøper opp 5% selv og at styret sammen sitter på over 50% av aksjene. Hvis Kroenke prøver seg, that is....

Link to comment
Share on other sites

Arsenal trenger mer kapital og jeg støtter i utgangspunktet en overtagelse.

 

Ser det er en halelujabevegelse på gang her som støtter det gamle styret. Med begrunnelser som tradisjonsbærere, kontinuitet , signaler til de andre klubbene på balløya osv.

 

Tror flertallet av Manu U/Chelsea/Liverpool fansen fortsatt tør påberope seg identitet. Identitet og kultur er det i første rekke vi supportere og geografien som skaper.

 

Mitt drømmescenarie er Kroenke som største aksonær. David Dean som styreformann og Arsene Wenger som fortsatt manager. Vi trenger kapital for å gjennomføre de målene bla Wenger har satt om å værer en av Europas største klubber også de neste årene. Det er å tro på julenissen at Wengers Arsenal skal være med å kjempe om de jeveste trofeene (ligamesterskap og champins league) i overskuelig fremtid med dagens pengesekk.

 

Klarer på ingen måte å se at det er noen "hallelujabevegelse" på gang her på forumet. Jeg synes de fleste skriver både reflektert, med skepsis og heller balansert i det som faktisk er den aller mest dramatiske enkelthendelsen i klubben på 80 år!

 

Mitt drømescenario er defintivt ikke en Stan Kroenke som største aksjonær. Det vil i så fall bety takk og farvel til Sir Peter, Ken Friar, Danny boy, Carr familien og Lady Nina med resten av Bracewell-Smith`ene. Og la meg stille et spørmål; HVIS Stan Kroenke får makten innebærer da det automatisk at klubben får tilført mer midler? Selvsagt gjør det ikke det.

 

Som sagt tidligere; jeg ofrer gladelig "litt" sportslig suksess for at de som faktisk talt nå toner flagg skal få gleden av å se et britisk eid suksessfyllt Arsenal også i fremtiden. Bygget stein på stein. Og ja; julenissen bor fremdeles på Nordpolen og ikke i Finland.

 

Men uansett; det som smerter mest er at DD er borte. :P

Link to comment
Share on other sites

chaz: bare lurer litt, virker som om det betyr mye for deg at klubben er britisk eid, hvordan er tankene dine om at Arsenal stiller et helt ikke britisk lag i omtrent hver kamp???

 

det bryr de fleste lite om at vi stiller med bare utlendinger, men på eiersiden skal det være noe helt annet..

skulle likt og sett flere engelskmenn på arsenal jeg, skulle også likt at vi behold klubben som den var før Kroenke kom inn i bildet, men er det litt dobbeltmoralsk av oss??

Link to comment
Share on other sites

chaz: bare lurer litt, virker som om det betyr mye for deg at klubben er britisk eid, hvordan er tankene dine om at Arsenal stiller et helt ikke britisk lag i omtrent hver kamp???

 

det bryr de fleste lite om at vi stiller med bare utlendinger, men på eiersiden skal det være noe helt annet..

skulle likt og sett flere engelskmenn på arsenal jeg, skulle også likt at vi behold klubben som den var før Kroenke kom inn i bildet, men er det litt dobbeltmoralsk av oss??

 

I mitt hode er det to forskjellige ting. Har vi britiske eiere, så er det den britiske "holdningen" som bestemmer. På mange måter de holdninger og verdier som Arsenal er tuftet på, og bygget opp omkring. Når det gjelder spillere; joda, jeg har ingenting i mot flere briter på banen, men ikke på bekostning av kvalitet. OG, og dette er særdeles viktig, Storbritania er medlem av EU, i EU er det fri flyt av arbeidskraft og det faktum kan man faktisk ikke rokke ved. Hvis man da ikke vil stille spørsmål ved hele EU, og EU`s, form, hensikt og berettigelse.

 

Men som jeg skrev tidligere i denne tråden, det hadde ikke/vil ikke være "good night Irene" for meg om Arsenal`s eierskap hadde/vil være utenlandsk, men jeg beundrer, ja jeg beundrer dagens eierskap storligen for å ha den holdningen de faktisk talt har.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...