Jump to content

Har Wengers Arsenal peaket?


Daddy Cool

Recommended Posts

Når vi taper en kamp så startes det innlegg med "Er Wenger over the top?", "selg, selg, selg", "kjøp, kjøp, kjøp" etc. Som det har blitt nevnt i innlegg flere ganger ovenfor - Wenger er i ferd med å bygge opp Arsenal 3.

 

Hva tror vi egentlig. At dette er gjort på en måned, eller to? Jeg er også frustrert over at vi nå har tapt de tre siste kampene, og er ute at cupene, men jeg orker ikke å svartmale situasjonen av den grunn. Wenger har tro på laget vi har og hvorfor skulle han ikke det? Vi har en haug med talenter som kommer til å bli veldig gode, men vi kan ikke forvente at disse blir stabile superstjerner over en sesong.

 

Laget er i ferd med å bli fornyet. Wenger velger å gjøre dette veldig grundig. Mange klubber bytter kanskje ut en spiller eller to som har begynt å dra på årene og putter inn nye og yngre spillere, men Wenger har valgt å bytte ut omtrent hele laget i løpet av noen sesonger. Da må vi prøve å forstå at ting tar tid.

 

Nedtur? Ja det er vel kanskje det med tanke på at vi vant serien for noen år siden og nå ligger langt bak Man Utd, og det er en nylig nedtur i at vi har tapt tre kamper på rad, men sett under ett - dette er ikke en ordentlig nedtur. Som Chaz sier - klubben har oppleved værre nedturer enn akkurat dette som skjer nå om dagen. Arsenal har faktisk aldri vært bedre totalt sett enn vi er nå. Med tanke på fremadstormende unggutter, et nytt og fantastisk stadion som tar over 60000 mennesker og en solid økonomi. Skal man tro rykter i media så ønsker også de fleste fotball-interesserte personer med massive pengepunger å ta over klubben vår, men de som styrer klubben holder stand og selger ikke. Jeg kan liksom ikke helt skjønne hvorfor vi skal sutre så fælt og klage over denne "nedturen".

 

Som jeg sa ovenfor. Dette laget er i fornyelse og da er det ikke slik som på CM/FM at man bygger en superlag i løpet av en måned eller to. I virkeligheten tar ting tid. De yngre spillerne må få tid til å bli modne, utvikle seg og få tilpasset seg ordentlig. I 2005 vant vi FA cupen og ifjor kom vi til CL finalen.

 

I år har vi kommet til Ligacup finalen, kom oss til sluttspillet i CL og ligger foreløpig på en fjerdeplass i serien, og det med et lag som er i ferd med å bli fornyet og som denne sesongen omtrent eller ikke i det hele tatt har spilt med vårt aller beste lag pga skader (noe som ikke akkurat gjør saken noe lettere for alle ungguttene i troppen). Jeg velger heller å se på dette som en sterk fornyelses-sesong enn å svartmale dette fullstendig.

 

- Vi mistet Overmars & Petit - mange trodde dette var slutten, men Wenger slo tilbake med å gjøre laget bare enda bedre.

 

- Vi ble bekymret for den dagen hvor Wright kom til å legge opp. Hvem skulle da score? Wenger hentet inn Anelka. Vi solgte Anelka og igjen ble vi bekymret, men Wenger svarte igjen med å hente Henry og få frem en av de råeste spissene verden noen gang har sett.

 

- Vi mistet Vieira og mange forventet at midtbanen fullstendig ville rakne, men nok en gang svarte Wenger og slo tilbake med Fabregas & Gilberto. (selv om de kanskje ikke har klart å erstatte Petit - Vieira kombinasjonen fullstendig, så er det ingen dårlig sentral midtbane vi har fått.)

 

- Wenger sa at vi kom til å gå igjennom en sesong uten å tape. Med det ble han Comical-Wenger, men Wenger/Arsenal slo nok en gang tilbake med å gå en hel sesong igjennom uten ligatap.

 

Det finnes flere, men nå tok jeg bare noen få eksempler. Flere ganger har vi fryktet at alt skulle rakne, men gang på gang har Wenger slått tilbake. Wenger har ikke skuffet oss og jeg tror nok en gang at han slår tilbake. Gir vi han tid og beholder troen på både han og troppen så tror jeg at vi kommer til å se et Arsenal 3 i full blomstring enten neste sesong eller sesongen deretter. Wenger vet hva han gjør og jeg er sikker på at han også tar de nødvendige grep om eventuelle spillerkjøp til sommeren hvis han føler at det er nødvendig.

 

We'll be back!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Woodgate er en spelar eg vil ha, men no er ikkje forsvaret det vi treng å forsterke mest. Eg meina at viss vi klara og score eit mål eller to eller tre etc. , så kan midtbana hjelpe til meir deffensivt. Som eg har sagt før: Rosicky for brukt skuddfoten sin altfor sjeldent, så kanskje det hadde vore ein idé å plassere han sentralt bak spissane? Alle her har vel sett at Arsenal nesten alltid skal innom 5 meter for å avslutte, men har det funka? Nei! Derfor treng vi en ving som kan skyte hardt og godt i tillegg til Rosicky, bare sjå Ronaldo, han skyte og skyte og han lykkast ofte, både med mål eller en retur fra keeper som Rooney etc. (O´shea :D) putta i mål.

 

Enig`?

Enig i tankegangen din her. Vi spiller jo uansett ikke med noen ren ving verken på høyre eller venstresiden hvor vi istedetfor har en Clichy eller Eboue/Hoyte til å være med i angrep og ta seg av innleggene. Med Hleb/Denilson/Diaby-Gilberto-Cesc på midtbanen kan vi heller plassere Rosicky, som du sier, i en offensiv sentral midtbanerolle bak spissene. Da vil han få en nærmere Bergkamprolle med to spisser foran seg, noe som kan være positivt for vår del fremover på banen. Tror Rosicky i en fri rolle bak spissene ville fått ut potensialet sitt både med skuddbein og pasningsfot. Dette er også en rolle Baptista faktisk kunne blomstret i, med tanke på at han da kommer i fart bakfra på dype løp, noe han har scoret en del mål på tidligere Så gjenstår det da å se om Wenger ser dette, og kommer til å gjøre noe med det, noe som jeg tviler veldig på. Men likevel, en spennende tanke fra din side.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig Frank at vi ikke skal svartmale noe som helst. Ting tar tid og Wenger kommer til å få den tiden. Det bor utrolig mye i dette laget, men det har noen svake punkter som det er litt vanskelig å se ramler på plass av seg selv bare en tar tiden til hjelp. Det å ramle utenfor topp 4 er ikke likegyldig. Spesielt med tanke på å få gutta til å blomstre. Det ville være demotiverende og de beste av dem vil etter kort tid bli rimlig enkelt bli plukket opp av andre. For å være attraktiv for de beste spillerene (både i egen stall og ved innkjøp) må du være i CL. Sånn er det bare. Det var nære på i fjor og kan bli like spennende i år. Ved å bruke noen pund kan dette byggverket støttes opp til å bli litt stødigere slik at en slipper dette neste år. Nå betyr det ikke at alt går til helvete om en blir nummer 5 eller 7, men at det kan gjøre jobben litt vanskligere er utvilsomt. Forøvrig er kjøp/salg er en helt naturlig del av utviklingsprosessen. Wenger har tross alt som du selv sier sendt Overmars og Petit på dør. De ble imidlertid i sin tid erstattet av to verdensmestere i fotball (selv om vi måtte vente et par år på den andre).

Link to comment
Share on other sites

Neste gang Arsenal vinner 3-0, 4-0 osv kommer Wenger til å omtales som et geni her inne...

 

Helt enig ! Slakter Wenger etter et/to/tre tap hyller Wenger etter et vinn ... Heads up guys det er alltid en " up and down " periode :D

Link to comment
Share on other sites

Leste her at Baptista blir nevnt som en harding? Hahaha.....

 

 

Nei, don't worry, shit happens.

diaby blir en harding, en ny vieira, men en type robbie savage kunne vært nyttig hos arsenal en skikkelig taklinssterk fighter, ikke nødvendigvis så teknisk begavet som wenger vil ha folk til å være... å selge vieira var det dummeste han har gjort, hadde vi hatt han nå så ville alt sett annerledes ut, at troppen blir noe annet enn mellomsesong neste år iten forsterkninger tviler jeg på, en tevez og er vi veldig heldig med diaby så kanskje, men en målfarlig midtbanespiller som simen brenne i lilestrøm(litt for dårlig for arsenal) men dog, hvis dere skjønner hva jeg mmener, med rosicky og hleb påkantene begge trur jeg er bedre som offensiv midtbane mer sentralt de er tekniske men ikke lynhurtige som ronaldo,lennon, kanskje ribery hvis dere skjønner og vi trenger en shearer type ian rush en god gammaldags engelsk goalgetter, en nistelrooy i form når han bøtta in mål etter mål på united enkle mål s¨ådan scoret aldri utenfor 16, men var alltid der.. det mangler arsnal en man kan pålitelig kan måke ballen til som omgjør sjanser til MÅL!!!!

ellers lykke til wenger med din sparsommelige ungdomssatsing... You cant win anything with kids.. vel du kan spile uhorvellig bra, men er det ikke pussig hvorfor ikke united/ liverpoo og spansk lag satser på mer rutine.... wenger er litt tom for ideer og en plan b noen ganger er smart... håper fortsatt på at vi får steve coppell som manager i arsenal i nær fremtid , han vil bringe arsenal til cl gull,

Link to comment
Share on other sites

Neste gang Arsenal vinner 3-0, 4-0 osv kommer Wenger til å omtales som et geni her inne...

 

Helt enig ! Slakter Wenger etter et/to/tre tap hyller Wenger etter et vinn ... Heads up gays det er alltid en " up and down " periode :D

 

Ehem. Det er en vesentlig forskjell på ordet guys og ordet gays :-)

Du bør nok se etter editknappen

Link to comment
Share on other sites

Neste gang Arsenal vinner 3-0, 4-0 osv kommer Wenger til å omtales som et geni her inne...

 

Helt enig ! Slakter Wenger etter et/to/tre tap hyller Wenger etter et vinn ... Heads up gays det er alltid en " up and down " periode ;)

 

Ehem. Det er en vesentlig forskjell på ordet guys og ordet gays :-)

Du bør nok se etter editknappen

 

:P Beklager ;) Jeg mente jo guys da B) Så det ikke før du sa det :D

Link to comment
Share on other sites

Neste gang Arsenal vinner 3-0, 4-0 osv kommer Wenger til å omtales som et geni her inne...

 

Ingen som motstrider Wengers genistatus her vel? Det er helt klart lov å stille spørsmålstegn ved laget og spekulere i hvilke spillere vi ønsker oss til Ashburton neste sommer.

Mannen har jo selv gått ut å sagt at han skal forsterke stallen med en stjerne eller to..

Link to comment
Share on other sites

Neste gang Arsenal vinner 3-0, 4-0 osv kommer Wenger til å omtales som et geni her inne...

 

Ingen som motstrider Wengers genistatus her vel? Det er helt klart lov å stille spørsmålstegn ved laget og spekulere i hvilke spillere vi ønsker oss til Ashburton neste sommer.

Mannen har jo selv gått ut å sagt at han skal forsterke stallen med en stjerne eller to..

 

 

Forsterke laget er vel og bra... Vi trenger engelsk blod. Gjerne Barton, Reo Cocker og Woodgate. I tillegg kunne jeg tenkt meg Ribery.

Dernest kunne jeg tenkt meg at Wenger snart fikk opp øynene for at vi må bli flinkere til å variere spillet vårt. Hatt en plan B eller C for den saks skyld. Pr dags dato er vi ett lett bytte for taktisk gode lag og managere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kjøpe Barton/Reo da vi har en prikk lik type i Flamini?

 

Bare mye, mye dårligere... Flamini er en duellspiller som knapt vinner en eneste duell.

Link to comment
Share on other sites

Noen gode hodespillere er ingen av dem. I likhet med Flamini.

 

De er helt like spillere.

 

Løper som bare f..., takler og stresser, og er heller mindre dårligere med ball.

Det der stemmer ikkje. Dei er ikkje gode hovudspelarar nei, men dei er MYKJE bedre enn Flamini. Både med ball og uten. Scorer også mykje fleire mål. (Gjeld vel helst Barton) Dessutan taklar ikkje Flamini skikkelig. Han blir springande mykje i mellom

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert Flamini er så mye dårligere. Han har ikke fått spilt nok sentralt over tid til å få spilt seg stabil og ordentlig i form i den posisjonen. Uansett, han må jo da vise seg frem enda bedre når han først får sjansen skal han klare å bli et førstevalg, men en Flamini ordentlig i form tror jeg ikke er så mye dårligere enn Barton og Reo.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke, Torstein... Mener jeg!

 

Flamini er sterkt undervurdert. Kun fordi han ikke er noen Cesc Fabregas, Thierry Henry, Willy Gallas eller Tomas Rosicky behøver det ikke bety at fansen her inne skal betegne han som en møkk dårlig spiller som vi er likegyldig til drar eller ikke. Jeg synes det er trist.

 

At han ikke scorer like mange mål som Barton er vel egentlig ganske mye pga at Barton spiller fast og Flamini nesten ikke har spilt denne sesongen. Likevel er han vel den midtbanespilleren som har scoret flest utenom Gilberto denne sesongen.

 

I tillegg har han vist at han er fleksibel ved å spille utrolig godt som v-back omtrent hele vårsesongen 2006. Var ganske delaktig i rekka som ikke slapp inn mål i CL og med tanke på at han da hadde spillere som Robinho, Becham, Camoranesi, Del Piero, m/flere på kanten sin burde si det meste om at han er en god førsteforsvarer og rett og slett en god forsvarer. Grøss og gru som jeg undres om hvordan det hadde gått med Cygan på venstre backen i CL.

 

Nå ser det da desverre ut som han drar, og jeg skjønner han jo. Desverre har han rettferdig nok blitt 5te valg i sin posisjon og da Diaby, Denilson, Fabregas og Gilberto er foran der, ser jeg ikke hvor det blir plass til hverken Barton eller Reo...?

 

Mange sier også at midtbanespillerne våre er for små. Vel, de to nevnte her hadde jo dratt ned gjennomsnittshøyden i laget med ca 60 %.

 

Jeg kan ikke se hva de kan tilføre som ikke Flamini kan.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mitt førstevalg heller.

 

1. Kantspiller. Vi har i bøtter og spann med meget gode sentrale spillere, men vi har rett og slett ingen som holder et høyt nivå på kantene. Foruten Rosicky, men han er strengt tatt ikke er en kantspiller han heller. Dette er prioritet 1A+. Vi har rett og slett for få strenger å spille på offensivt og blir derfor alt for avhengige av spillere med ekstremferdigheter for å score.

 

2. Spiss. Spillerene med ekstremferdigheter er Henry og van Persie. Vi trenger ennå en matchvinner. Ikke vet vi hvilket nivå Henry kan komme tilbake på etter skadeavbrekket heller. Han presser de 30 han også, og va-va-voom er en ekstremsport.

 

3. Midtstopper. Jeg synes ikke våre forsvarsspillere er så fortreffelige som vi ofte later som. Som sagt mye armer og bein. Det kan en til en viss grad leve med på backene, men ikke på stopperplass. Toure er for uryddig etter min mening og Senderos er alt for lett å sette ut av spill. Denne poisjonen bør også styrkes, selv om det går på bekostning av maskotten Toure. Dog er dette problemet underordnet nr. 1 og 2, men vi må nok påregne noen tapte poeng som følge uryddighet i rekkene.

 

Det Arsenal mangler er etter min meining rytme i det offensive spillet. Det er veldig ofte trilling av ball, og ball som styrer løp i stedet for motsatt. Vil se flere løp samtidig, og truing av flere rom samtidig. Kontringsspillet er ikkje det det var, og ein kantspiller som er kantspiller hadde nok hjulpet.

 

Når det gjelder spisser, så er det ikkje noe lag som ikkje hadde merket savnet av Henry og van Persie. I tillegg er Walcott ute. Til neste år kommer også Bendtner i tillegg til de skadede, og han er en målscorer. Syns ikkje Aliadiere eller Baptista er gode nok, men ikkje sikker på om Wenger bør handle her.

 

En midtstopper kan godt inn, men då må Senderos ut. Har 3 gode stoppere igjen. At Toure er ein maskott er bare latterlig å si. Problemet i år er først og fremst defensiv dødball. Og då er det helst spillere som får stå aleine som er problemet. Midtstopperne klarer seg greit i duellene, men heile laget har ein tendens til å sovne, og miste spillere et par meter. At vi slipper inn flere mål enn Liverpool og Chelski er bare naturlig. AW spiller med to ekstremt offensive backer, og kommer fremover med mange folk. Då vil det komme flere mål mot, enn dersom vi lå organisert med bakre firer + noen på midten konstant.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Korslund.. Du har mange gode poeng her. Sjølv har eg aldri funne på å samanligne han med dei 4 spelarane du nevnte. Blir litt feil hvis enkelte her inne har gjort det. (Alle kan ikkje ha super teknikk, og alle kan heller ikkje vere verdsklasse på eit lag)

Har likt Flamini på den måten at han alltid gir 100%

På venstrebacken i fjor var han så absolutt god, men så vidt eg veit så takka han nei til den posisjonen tidleg i sesongen, då Clichy var skada.

Som du seier så er Flamini blitt eit 5 valg i sin posisjon pga mange talent. Alltid (nesten) litt trist når spelarar forlet klubben, men eg kjem nok ikkje til å deppe over Flamini. Kanskje dette kan gjere at ein spelar som Randall får meir speletid? Me får berre vente å sjå.

Er usikker på kor Flamini havnar, men tviler på at det er i ein toppklubb.

 

Vil avslutte med å seie at eg trur at Barton/Reo har meir å tilføre Arsenal enn Flamini.

Link to comment
Share on other sites

At Toure er ein maskott er bare latterlig å si.

 

Ikke latterlig i det hele tatt. Maskot er ment i en positiv betydning. Det betyr bare at han er en poulær spiller blandt fansen. Kanskje så populær at vi ser gjennom fingrene med de svakhetene han eventuelt måtte ha? Innsats er ikke en av dem.....

Link to comment
Share on other sites

At Toure er ein maskott er bare latterlig å si.

 

Ikke latterlig i det hele tatt. Maskot er ment i en positiv betydning. Det betyr bare at han er en poulær spiller blandt fansen. Kanskje så populær at vi ser gjennom fingrene med de svakhetene han eventuelt måtte ha? Innsats er ikke en av dem.....

 

Ok. Ser den. Men syns likevel Toure er mer enn god nok.

Link to comment
Share on other sites

For å ta i bruk ein av Wenger's metaforar; "We are punching above our weight". Eg har aldri høyrt nokon protestere mot denne røyndomsoppfatninga, og det er jo slik det er. Då er det litt urimeleg å kritisere Wenger for at me ikkje har vunne noko dei siste åra, og heller må konsentrere oss å kjempe mot lag som Bolton og Everton om ein fjerdeplass. Trur nokon at Ferguson og Mourinho ville gjort det særleg betre med same rammevilkår? Eg trur at årets lag ville sett ganske annleis ut om klubben hadde hatt sterkare økonomiske musklar.

 

Me ville heller ikkje hatt denne debatten om me hadde utnytta alle sjansane me skulle og burde ha scora på. Tvert imot, me hadde ikkje vore så veldig mange poeng bak Man.Utd. Det er eit paradoks at me slo dei i begge ligaoppgjera, medan me har tapt eller avgjeve poeng mot så å seie samtlege dumpekandidatar og middelhavsfararar. Og så kan ein sjølvsagt diskutere om det er Wenger's feil at spelarane hans brenn sjansar i bytter og spann.

 

Når dette er sagt, eg trur Wenger er litt uroa over ein del av det han har sett denne sesongen. Det er heilt åpenbart at det er ein god del å ta fatt i.

 

Kantspelet fungerer dårleg. Men det treng ikkje berre være Hleb's og Rosicky's feil. Det kan gå begge vegar om dei ikkje er på bylgjelengde med sine medspelarar. Er er i tvil om Hleb er den rette for oss. Rosicky får godkjent i sin fyrste sesong, men eg ventar meg litt meir framover. Det er urealistisk å vente 10-15 mål per sesong slik me var vane med frå Pires/Ljungberg (det er ekstremt, sjølv i internasjonal målestokk), men ein 7-8 mål må ein kunne forvente utan å være for kravstor.

 

Det eg saknar mest på dagens lag er fandenivoldskheita, kynismen og besluttsomheita. Eg saknar sårt ein Martin Keown. Han var ingen glitrande fotball-begavelse, men lidenskapen lyste ut av augene hans. Å spele for Arsenal betydde noko spesielt, og sjølv dei utanlandske spelarane vart prega av dette. I dag er det ingen der til å ta tak i laget når det buttar imot, ingen til å gje eit verbalt spark i ræva og det verkar som om ein byrjar å hengje med hovudet etter den minste motgang. Rett nok viser Lehmann ein del engasjement, men han mister truverde med klovnestrekene sine, i tillegg til at det er grenser for kva ein kan utrette frå keeperplassen.

 

Forsvaret vårt er ikkje hovudproblemet slik eg ser det. Me slepp ikkje inn urovekkjande mange mål sett i forhold til alle sjansane me skapar og burde scora på. Å gyve laus på Kolo Toure etter eit par uheldige kampar er litt drygt. Dei med godt minne vil hugse at sjølv Tony Adams hadde sine dårlege dagar. Jamt over har Kolo hatt ein god sesong, sjølv om han til likes med dei andre utespelarane må kunne lære seg å forsvare ein dødball. At nokon no vil trekkje fram Philippe Senderos som redningsmannen er ei anna sak.

Det hjelper lite å kunne heade ein ball, når ein stort sett vert brukt som rundingsbøye av fotrappe motstandarar. Mannen er eit vandrande katastrofeområde, med ein tabbekvote som ikkje ville gjort skam på CV'en til Gus Caesar eller Jeff Blockley. Den vanskelege andresesongen vart fylgt av ein like vanskeleg

tredjesesong. Gje meg Johan Djorou any day. Han har framleis litt å lære, men har vist at han kan både heade ein ball og springe opp og takle ein motspelar. I tillegg har han fart.

 

Wenger har ei utfordring, når han skal prøve å rette opp eit lag som for tida ikkje er heilt i balanse. At ting vil skje i sommar er opplagt. Lat oss vone han har ei handleliste med alternativ, for det er diverre slik sjølv for Arsenal, at ein ikkje alltid får den ein peikar på. Fiaskoen med Baptista for eit par år sidan, der me enda opp med null nye spelarar, er forhåpentleg teken lærdom av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler det er en ting som ikke blir nevnt her, som faktisk er like viktig som kjøp av nye spillere.

 

Vi er nødt til å få inn noen på trenersiden, som kan hjelpe Wenger med den deffensive delen av spillet. Tenker da først og fremst på deffensiv organisering, og dødballsituasjoner.

 

Wenger var veldig heldig da han kom til klubben, med tanke på det forsvaret som var der. Disse trengte ikke mye veiledning hva deffensiv organisering angår. Man kan si hva man vil om Wenger, men deffensiv organisering er absolutt ikke hans sterkeste side.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal boss Wenger: We don't need any new signings

tribalfooball.com - April 12, 2007

 

Arsenal boss Arsene Wenger has warned fans he doesn't intend to splash out this summer.

The campaign will end without silverware and Champions League qualification is not guaranteed, but the Gunners boss said: "I'd be happy to go into next season with the same squad because we're in a growing process.

 

"The temptation is always there to spend but I'm more concerned with developing the young players. I don't think we need a big investment."

 

står litt mer her:

http://home.skysports.com/list.aspx?hlid=4...39;t+break+bank

 

jeg mener vi sårt trenger forsterkninger, men wenger hadde kunne sagt dette uansett om han skulle handle eller ikke..

så er vel bare vente og se ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...