Jump to content

Straffeskytter


moen22

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Etter den straffa der er det ikke noe tvil trur jeg om at han tar neste også! :D

Kan ikke gjøres bedre!! :D

 

 

TRor ikke du har sett den starffen så mange ganger.. Det kan gjøres så myyyyye bedre enn det RvP gjorde i dag ! .. Det ser utrolig bra ut, men viss du ser etter så bare skyter han og håper på å treffe.. Den går rett under tverren som etter min mening er en ukontrolert straffe, selv om det er umulig å ta den så kunne den like gått over tverren som under fordi du ser på hele van. Persie at han er usikker før straffen. Etter min mening så hadde han utrolig flaks med den straffen. Den dagen noen kan komme å vise til meg at de klarer å plasere en ball så hardt rett under tverren skal jeg ta i handen å be forr vær eneste dag ! Det er UMULIG uansett hvor rutinert du er til å ta straffe !

Link to comment
Share on other sites

Straffen er perfekt. Knallhardt og høyt. Ingen keeper redder en slik straffe, i motsetnig til "kontrollerte straffer" som ofte blir noen lumper som keepere gjetter riktig på. Det er nettopp fordi van Persie gjør det på denne måten han er vårt sikreste kort på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Straffen er perfekt. Knallhardt og høyt. Ingen keeper redder en slik straffe, i motsetnig til "kontrollerte straffer" som ofte blir noen lumper som keepere gjetter riktig på. Det er nettopp fordi van Persie gjør det på denne måten han er vårt sikreste kort på dette området.

 

 

Ja, straffen er perfekt, men den er ikke kontrolert den kunne like gått over så under for han hadde kansje 5 % kontroll over straffen

Link to comment
Share on other sites

Ja, straffen er perfekt, men den er ikke kontrolert den kunne like gått over så under for han hadde kansje 5 % kontroll over straffen

 

Selvsagt kan den gå over, men du har pokker ikke mye tiltro til psyken og tilslaget til van Persie. 5%? Det der repeterer van Persie i 9 av 10 tilfeller hvis det er det han velger å gjøre. Det er derfor f.eks. Toure ikke skal ta straffer. Da blir det nemlig full power og 5% kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Straffen er perfekt. Knallhardt og høyt. Ingen keeper redder en slik straffe, i motsetnig til "kontrollerte straffer" som ofte blir noen lumper som keepere gjetter riktig på. Det er nettopp fordi van Persie gjør det på denne måten han er vårt sikreste kort på dette området.

 

 

Ja, straffen er perfekt, men den er ikke kontrolert den kunne like gått over så under for han hadde kansje 5 % kontroll over straffen

Jeg tror han har full kontroll. For alle straffene han har tatt, de har han satt akkruat samme sted.

Link to comment
Share on other sites

Etter den straffa der er det ikke noe tvil trur jeg om at han tar neste også! :D

Kan ikke gjøres bedre!! :D

 

 

TRor ikke du har sett den starffen så mange ganger.. Det kan gjøres så myyyyye bedre enn det RvP gjorde i dag ! .. Det ser utrolig bra ut, men viss du ser etter så bare skyter han og håper på å treffe.. Den går rett under tverren som etter min mening er en ukontrolert straffe, selv om det er umulig å ta den så kunne den like gått over tverren som under fordi du ser på hele van. Persie at han er usikker før straffen. Etter min mening så hadde han utrolig flaks med den straffen. Den dagen noen kan komme å vise til meg at de klarer å plasere en ball så hardt rett under tverren skal jeg ta i handen å be forr vær eneste dag ! Det er UMULIG uansett hvor rutinert du er til å ta straffe !

 

Latterligste jeg NOENSINNE har hørt.. At ei straffe kan tas så veldig mye bedre er bare helt håpløst og si..

Og for det andre så var det en spontan reaksjon, og jeg har selvfølgelig sett bedre straffer før..

Men er VELDIG FÅ, om noen, som hadde reddet den straffa der.. :P

 

 

Straffen er perfekt. Knallhardt og høyt. Ingen keeper redder en slik straffe, i motsetnig til "kontrollerte straffer" som ofte blir noen lumper som keepere gjetter riktig på. Det er nettopp fordi van Persie gjør det på denne måten han er vårt sikreste kort på dette området.

 

 

Ja, straffen er perfekt, men den er ikke kontrolert den kunne like gått over så under for han hadde kansje 5 % kontroll over straffen

Jeg tror han har full kontroll. For alle straffene han har tatt, de har han satt akkruat samme sted.

 

Vis du har sett van Persie tatt straffer før, så veit du at det er akkurat sånn han tar straffer.

Knallhardt opp i nettaket/klint opp i krysset!!

Mener du virkelig han hadde bare 5 % kontroll over den straffa??? ;) :D

 

Helt latterlig påstand.. Den går inn 8 av 10 ganger.. :P

Link to comment
Share on other sites

van Persie pleier alltid å sette straffer høyt oppe, og helt i krysset. Så jeg vil påstå det er kontroll.

 

Det har med teknikk og kontroll og gjøre ja;-)

 

Van Persie har alltid tatt straffene slikt og han har en sinnsyk teknikk som alltid klarer å plassere de slikt.

Er nokså sikker på VP på straffer ja..

Link to comment
Share on other sites

Det er mye kontroll ved hans straffer. Han legger seg så mye fremover at straffen ikke går høyere enn den gjør. Det er klart en og annen vil kunne treffe tverrliggeren. Retningen på straffen har han også bra kontroll på. Alle her inne på forumet vet hvor lett det enten er å skyte til venstre elller høyre for en keeper. Og det viktigste: Han har kontroll i den forstand at han ikke kan la seg utmanøvrere av en keeper som satser eller leser seg til et hjørne.

Rekdal sa at en straffe alltid må være hard. Keeperen vil alltid ha større mulighet til å få tak i en løs ball fremfor en hard. Jeg tror faktisk man mister kontroll på straffen om man skal plassere den langs bakken i en avstand på 60 cm fra stanga og innover.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange som setter bedre straffer enn RvP. Han gjør det som er 100% riktig - skyter knallhardt, og plasserer den opp. Men som nevtn før, han ligger frempå så ballen går ikke over. Hvis keeper redder ett slikt skudd, så blir det garantert retur. istedefor disse "kontrollerte" straffene som ofte blir reddet med fast grep.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange som setter bedre straffer enn RvP. Han gjør det som er 100% riktig - skyter knallhardt, og plasserer den opp. Men som nevtn før, han ligger frempå så ballen går ikke over. Hvis keeper redder ett slikt skudd, så blir det garantert retur. istedefor disse "kontrollerte" straffene som ofte blir reddet med fast grep.

Hvis noen keeper i det hele tatt skal klare å redde et straffespark som van Persie tar, må han ha unaturlig god reaksjonsevne og spenst. Det er vel den beste forklaringen på hvor "sikker" et slikt straffespark egentlig er..

Link to comment
Share on other sites

1st, la det ikke være noe tvil om at straffen på søndag var så bra som en straffe kan være nesten. Helt perfekt plassert i et av de fire punktene det er vanskeligst for keeper å rekke. Hardt og "tilbake" fra løpsretningen.

 

Spørsmålet som enkelte her inne bl a meg stiller seg og andre ikke helt forstår/Vil forstå er enkelt og greit: Vil Arsenal få mest mulig ut av straffene våre med at vanPersie tar de og at han prøver å treffe krysset? Er det på den måten vi kan ha maksimal uttelling på våre straffer?

 

Jeg er slettes ikke sikker på om vanPersie bør ha dette ansvaret, han er en temaramentsfull ung spiller som i tillegg har fått bøtter av ansvar på sine unge skuldre denne sesongen allerede. Dessverre har vi ingen fantastiske erstattere, kanskje Rosicky er en bra mann men jeg er redd han vil prøve å gjøre det fikst. Når Eduardo eller Adebayor er på banen er de bra spillere til dette tror jeg.

 

Og så debatten om hvordan man skal sette et straffe: Henry har scort på drøssevis av straffespark da han var i Arsenal, ingen av de scoringene jeg har sett ha vært noe annet enn enten i et av hjørnene ned eller en chip rett fram. For en stund siden prøvde å finne ut om Henry hadde bommet på en straffe i Arsenal-trøyen og på det jeg fant hadde han scoret på 29 av 29 i ligaen. Og når Henry med hans tilslag fant ut at det var best å skyte nede hvorfor skal vanPersie gjøre det annerledes? Målet er 7,32 m langt. Når keeperen står i midten har han da 3,66cm til hver sin side. Hvis Arsenals spiller klarer å plassere ballen hardt til en av sidene mindre enn 66cm fra stangen har keeperen 3m å gå får å ta straffen. I tillegg må han ned fra den høyden hendene vanligvis er i. Jeg vil si at det er gode tall og en sjanse vi bør gå for.

 

vanPersie har en bra skuddteknikk men å si at det er risikofritt å sette straffene mot krysset blir fot dumt. Den ultimate straffe er forøvrig 1 mm fra å gå stang ut, men det er ikke den vi er på jakt etter. Vi ønsker flest mulig mål på det antal straffespark vi får i år. Straffen mot Fulham var 5cm frå å være stang ut, da tror jeg fort vi kunne hatt 0 poeng nå. Jeg personlig synes det totale risikoen for at det ikke blir mål er mindre hvis vi sikter nede i hjørnene. Jeg hadde nok blitt temmelig forbanna hvis vanPersie hadde dretet seg ut fordi han skulle jøre det fikst og sette den i krysset.

Link to comment
Share on other sites

1st, la det ikke være noe tvil om at straffen på søndag var så bra som en straffe kan være nesten. Helt perfekt plassert i et av de fire punktene det er vanskeligst for keeper å rekke. Hardt og "tilbake" fra løpsretningen.

 

Spørsmålet som enkelte her inne bl a meg stiller seg og andre ikke helt forstår/Vil forstå er enkelt og greit: Vil Arsenal få mest mulig ut av straffene våre med at vanPersie tar de og at han prøver å treffe krysset? Er det på den måten vi kan ha maksimal uttelling på våre straffer?

 

Jeg er slettes ikke sikker på om vanPersie bør ha dette ansvaret, han er en temaramentsfull ung spiller som i tillegg har fått bøtter av ansvar på sine unge skuldre denne sesongen allerede. Dessverre har vi ingen fantastiske erstattere, kanskje Rosicky er en bra mann men jeg er redd han vil prøve å gjøre det fikst. Når Eduardo eller Adebayor er på banen er de bra spillere til dette tror jeg.

 

Og så debatten om hvordan man skal sette et straffe: Henry har scort på drøssevis av straffespark da han var i Arsenal, ingen av de scoringene jeg har sett ha vært noe annet enn enten i et av hjørnene ned eller en chip rett fram. For en stund siden prøvde å finne ut om Henry hadde bommet på en straffe i Arsenal-trøyen og på det jeg fant hadde han scoret på 29 av 29 i ligaen. Og når Henry med hans tilslag fant ut at det var best å skyte nede hvorfor skal vanPersie gjøre det annerledes? Målet er 7,32 m langt. Når keeperen står i midten har han da 3,66cm til hver sin side. Hvis Arsenals spiller klarer å plassere ballen hardt til en av sidene mindre enn 66cm fra stangen har keeperen 3m å gå får å ta straffen. I tillegg må han ned fra den høyden hendene vanligvis er i. Jeg vil si at det er gode tall og en sjanse vi bør gå for.

 

vanPersie har en bra skuddteknikk men å si at det er risikofritt å sette straffene mot krysset blir fot dumt. Den ultimate straffe er forøvrig 1 mm fra å gå stang ut, men det er ikke den vi er på jakt etter. Vi ønsker flest mulig mål på det antal straffespark vi får i år. Straffen mot Fulham var 5cm frå å være stang ut, da tror jeg fort vi kunne hatt 0 poeng nå. Jeg personlig synes det totale risikoen for at det ikke blir mål er mindre hvis vi sikter nede i hjørnene. Jeg hadde nok blitt temmelig forbanna hvis vanPersie hadde dretet seg ut fordi han skulle jøre det fikst og sette den i krysset.

 

Jeg er nokså sikker på at VP bør ha det ansvaret. Alle spillerne har sin måte å ta et straffe på.

Van Persie har en så bra teknikk og han vet at keeperne ikke har sjans på å ta de harde straffene oppe under tverliggeren.

Risikoen for å ikke score på et lavt straffe inne med stanga er like stor hvis ikke større enn

måten Van Persie tar de på.

En keeper som gjetter riktig tar et straffe med stanga men ikke oppe mot krysset.

Nå dreit ikke Van Persie seg ut så ser ikke noe poeng å lage noe mer ut av noe som ikke er der...enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

...og van Persie kommer garantert til å bomme på en straffe en eller annen gang...

 

Det viktigste med van Persie er at han tør å gjøre det slik han gjør i stedet for en "usikker" skytter som skal ta en "sikker" straffe. Å skyte straffespark er minst 50% en mental øvelse. Uten press klarer hvem som helst å sette en straffe i mål. Med press er en helt annen sak, og van Persie har psyken til å matche teknikken.

 

Gareth Barry i Aston Villa er et annet eksempel. Iskald og feier inn straffe etter straffe med fynd og klem.

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer selvsagt an på hva slags straffeskytter vi vil ha.

Vil vi ha en rolig avbalansert teknikker som plasserer ballen, velger vi Hleb

Vil vi ha en som dundrer ballen så hardt at hvis den treffer mål, ikke er mulig for keeper å ta, er det RvP

Vil vi ha en som har gjort det mange ganger før, er kjent med presset osv, velger vi Gilberto

Min personlige joker er derimot Toure` :)

 

 

Og til deg Veginho: Du sa at målet er 7,32 langt og 3,66 til hver side. Er da keeperen en tynn strek midt i målet siden du ikke regner med han??? :P

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er straffer bingo. INGEN kan være 100% sikker på å sette en straffe. Selv om de er det i hodet, så er det ALDRI 100% sikkert at straffen settes i mål. Enten du heter Henry eller Senderos. Alle kan score på straffe og alle kan bomme på straffe.

Nå var det vel slik at van Persies første straffe i kamp var i FA Cupfinalen mot United? En som egentlig Edu skulle ta, men han ville ikke og vP meldte seg (uten å si at han aldri hadde tatt straffe i kamp før). Det skulle borge for at gutten har relativt bra kontroll på den mentale biten. Dessuten vil en straffe som den han satt mot Fulham etterhvert føre til at keepere forventer knallharde velplasserte skudd fra ham og MÅ gå tidlig, noe som gir ham enda flere muligheter til hvor og hvordan han skal sette dem. Føler meg trygg på at vP er god nok til dette ansvaret!

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er straffer bingo. INGEN kan være 100% sikker på å sette en straffe. Selv om de er det i hodet, så er det ALDRI 100% sikkert at straffen settes i mål. Enten du heter Henry eller Senderos. Alle kan score på straffe og alle kan bomme på straffe.

Nå var det vel slik at van Persies første straffe i kamp var i FA Cupfinalen mot United? En som egentlig Edu skulle ta, men han ville ikke og vP meldte seg (uten å si at han aldri hadde tatt straffe i kamp før). Det skulle borge for at gutten har relativt bra kontroll på den mentale biten. Dessuten vil en straffe som den han satt mot Fulham etterhvert føre til at keepere forventer knallharde velplasserte skudd fra ham og MÅ gå tidlig, noe som gir ham enda flere muligheter til hvor og hvordan han skal sette dem. Føler meg trygg på at vP er god nok til dette ansvaret!

Ja, vi er helt enige vi, Didrik ;)

Link to comment
Share on other sites

Syns RVP skal være førstevalg, for han har dessidert det hardeste skuddet. Andrevalg Gilberto kanskje? han har jo bommet litt, men er som regel ganske sikker på de. Ellers har jo Toure og Denilson trøkk i skuddet, men de skyter ofte utenfor, ivertfall når det kjem til langskudd :)

Gallas skyter vell også ganske bra, men har ikke sett han tatt straffe enda, eller langskudd. Han er vell bedre inne i boksen på hodet o.l.

Adebayor har jeg glemt litt bort, han burde kanskje være 2-3 valg.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med at RvP tar straffer, som nevnt før her, er at hvis keeperen skal ha en mulighet til å ta de straffene i krysset, må han gå veldig tidlig.

Da åpner det seg rom i (nesten) hele målet og RvP kan plassere den hvor han vil.

 

Derfor håper jeg RvP skal straffene :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...