Jump to content

Utlendinger i norsk fotball


Martin Aasen

Recommended Posts

et utdrag fra fotball mag

av henning berg

 

for at talentene i lyn i det hele tatt skal få muligheten til å spille på øverste nivå, er avhenigig av at lyn har et lag i tippeligaen.

 

og for å klare det,må vi hente gode spillere blant annet fra andre land.

 

 

jeg selv:er uenig i dette

Link to comment
Share on other sites

Norge sliter med det samme problemet som de gjør i england. Spillere, og særlig talenter fra samme land er ekstremt overprisa, og lag må gå utenlands for å kunne kjøpe spillere fordi de rett og slett ikke har nok penger.

 

Men det er et annet problem med utenlandske spillere som kommer de tippeligaen: De kommer til Norge som en stoppeplass før de skal videre til utenlandet og en bedre klubb. Det gir kanskje mer penger til lagene, men det fører til mye utskriftninger og dermed liten stabilitet. Når man også har tjent godt på utenlandske kjøp pleier man også å fortsette med det, istedenfor å satse på norske talenter som kan være risikabelt med tanke på at de må prestere når de har den store pristlappen de har.

 

En annen ting som må nevnes er at utlendingene hever nivået, slik at de nordmennene som faktisk spiller, blir bedre. Lagene kan også hevde seg i europa, og med suksess kommer det også flere tilskuere. Så hvis prisene på norske spillere går ned, har norsk fotball bare seg selv og takke for utviklingen!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at norske klubber henter spillere fra utlandet. De kan være billige og svært gode. Problemet er jo at mange av spillerne som kommer fra utlandet ikke er gode nok. De blir kjøp usett fordi de har x antall landskamper for uganda eller no. Da er det heller bedre å bruke noen unge talenter.

 

Men man burde ikke stoppe å kjøpe utenlandske spillere helt, de kan jo løfte nivået til norske klubber. Tror for eksempel at Sapara kan bli nyttig for Rosenborg i CL, og det finnes mange andre eksempler på utenlandske spillere som har slått til i tippeligaen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan fort bli et problem med utledinger men der er jo derfor de lager regler om at at du kun kan ha så og så mange ikke-EU spillere i stallen. Håper at norske klubberr begynner å satse litt mer på norske unggutter isteden for at de kjøper afrikanere og amerikanere og sånt. Syns ikke det har blitt et stort problem enda men det kan fort bli det.

Link to comment
Share on other sites

regelen er at det bare er lov til å ha en spiller utenfor eus omeråde.

 

Det er lov til å bruke to spillere som kommer fra land utenfor EU i norsk fotball. Bare for å pirke i detaljer. Ellers er det åpenbart at ikke veldig gode utlendinger gjør det mye vanskeligere for norske talenter å få seg førstelagserfaring og dermed bli stabilt gode. Men siden selv norsk fotball er blitt store penger og arbeidsplasser mer enn sport, er det vel vanskelig å endre på det...

Link to comment
Share on other sites

Herlighet.. hva skal være problemet med det?

 

Hva er problemet med at folk henter spillere som er utenlandske? Hva er problemet med at Norsk fotball blir hevet av at det kommer utlendinger inn, som er langt bedre enn oss nordmenn i fotball? Hva er problemet med at det kommer spillere fra utlandet som er kjente, og dermed gjør Tippeligaen kjent over hele verden, etter hvert? Hva er problemet med at det kommer utlendinger som kan hjelpe med å heve enkeltspillere, og Tippeligaen til å holde Europa-nivå..? Hva er problemet med at Norge skal ha utneldinger, når hele verden henter utlendinger?

Link to comment
Share on other sites

Herlighet.. hva skal være problemet med det?

 

Hva er problemet med at folk henter spillere som er utenlandske? Hva er problemet med at Norsk fotball blir hevet av at det kommer utlendinger inn, som er langt bedre enn oss nordmenn i fotball? Hva er problemet med at det kommer spillere fra utlandet som er kjente, og dermed gjør Tippeligaen kjent over hele verden, etter hvert? Hva er problemet med at det kommer utlendinger som kan hjelpe med å heve enkeltspillere, og Tippeligaen til å holde Europa-nivå..? Hva er problemet med at Norge skal ha utneldinger, når hele verden henter utlendinger?

 

Mange spørsmål... Noe av problemet er at mange av utlendingene som hentes ikke er så mye, om noe, bedre enn norske spillere. Se på nedrykkslagene de siste årene (unntatt Ålesund...), og du ser at et uforholdsmessig høyt antall utlendinger ikke har reddet bunnlag. Mens lagene som har kommet opp og klart seg, ikke er blandt de som har mange utlendinger. For at norsk fotball skal bli hevet, må jo utlendingene som hentes være bedre enn de norske. Hvilke utenlandske spisser i tippeligaen er bedre enn Årst, Rushfeldt, Iversen etc etc? Ta gjerne for deg hver rolle på banen, og du finner ikke mange utlendinger som "hever"...

 

Hvor mange utenlandske spillere er det i tippeligaen som var kjente før de kom hit, og hvor mange av de utenlandske er kjente utenfor Norge nå? Når du påstår at hele verden henter utlendinger, er dette noe som i de fleste land i vesten er regulert. Det går både på arbeidstillatelse i det hele tatt, og på de enkelte nasjonale forbunds og UEFA/FIFAs retningslinjer. Det er foresten morsomt å se argumentet "Hvorfor kan ikke jeg/vi, når alle andre får...?" på et ellers såvidt voksent sted som dette forumet.

 

Videre må jeg si at for meg som interessert i norsk fotball, har spillernes oprinnelse betydning. Ikke det at det bryr meg om de kommer fra kongo eller danmark, men det må være noen lokale med. Vålrenga blir aldri oslos stoltehet eller hele byens lag uten noen spillere som faktisk er fra oslo...

 

Så kan jeg til slutt i utlendingshysteriet minne om Vegard Berg Johansen, som i sin tid slet med å få spille i norge, fordi norske klubber brukte så mye penger på utlendinger at de måtte spille. Likevel var han god nok for et opphold, med spilletid og mål, i portugal. Og ingen kan, uten å lyve eller være tilbakestånde, påstå at norsk fotball er/var bedre enn portugisisk.

Link to comment
Share on other sites

Når fotballen har blitt så globalisert som den er i dag, så synes jeg ikke utlendingene i norsk fotball utgjør noe stort problem. Sett i forhold til andre land, og sett i forhold til innbyggertallet i Norge, så skal vi ikke ta på vei for at utlendingene spriter opp fotballen her hjemme.

 

At årets toppscorere (før siste serierunde er spilt) er fra henholdsvis Sverige og Island, gjør meg ingenting. Den norske fotballen er fortsatt norsk; særlig sammenlignet med England, hvor det knapt er briter igjen på noen lag (som vårt kjære arsenal).

Link to comment
Share on other sites

Våelerenga er jo omtrent d eneste "norske" lage i norge. De har jo ikke så mange utlendinger bare Arason og Allan Jepsen og de er jo fra skandinavia begge to!! ;)

 

Hvis du tenker sånn så er Viking også det, utenom Ijeh.

 

Alle er jo svensker, dansker og island, vel, utenom.

Link to comment
Share on other sites

Våelerenga er jo omtrent d eneste "norske" lage i norge. De har jo ikke så mange utlendinger bare Arason og Allan Jepsen og de er jo fra skandinavia begge to!! ;)

Arason er slett ikkje frå Skandinavia...

Link to comment
Share on other sites

Herlighet.. hva skal være problemet med det?

 

Hva er problemet med at folk henter spillere som er utenlandske? Hva er problemet med at Norsk fotball blir hevet av at det kommer utlendinger inn, som er langt bedre enn oss nordmenn i fotball? Hva er problemet med at det kommer spillere fra utlandet som er kjente, og dermed gjør Tippeligaen kjent over hele verden, etter hvert? Hva er problemet med at det kommer utlendinger som kan hjelpe med å heve enkeltspillere, og Tippeligaen til å holde Europa-nivå..? Hva er problemet med at Norge skal ha utneldinger, når hele verden henter utlendinger?

 

 

Helt enig Helmik, vi trenger noen utlendinger i Norsk fotball. Problemet er jo ikke spillere som Robert Koren og Marek Sappara. Problemet er spillere som ikke hever nivået, feks Dylan Macallister.

 

Det bunner i at norske klubber ikke gidder å kvalitetssikre skikkelig ved å ansette feks speidere. Norske spillere er også generelt dyre. Engelske klubber er etter min mening også mye flinkere til å slippe til unge spillere enn norske klubber er.

Link to comment
Share on other sites

Det argumenteres stadig for at vi trenger utlendinger for å heve kvalitet og status på norsk fotball. Problemet er at svært få av de utlendingene som spiller i tippeligaen hever nivået noe særlig. At toppscorerne er utlendinger, er vel mest tilfeldig. Årst var toppscorer i fjor, men han var ikke den beste spissen. Likevel er han vel klart bedre enn de to som leder scoringslisten nå? Noen få av utlendingene i tippeligaen er gode nok til å heve nivået, men det er ikke mange. Se på poengbørsene, for eksempel. Derimot er det veldig mange middels og dårlige utlendinger i norsk fotball, gjerne hentet inn i panikk. Selv RBK gjorde det i fjor, tror sør-amerikanerne het Eguren og Lagos? Tviler på at de to ville hevet noe tippeligalag i det hele tatt. Videre er det jo greit å se hvor mange av disse fantastiske utlendingene vi har som er gode nok til å spille VM. To... Og Karim Essediri (tunisia) er ikke god nok til å stå i veien for ungt norsk talent i RBK... Ingen av utlendingene er heller veldig berømt og anerkjent utenfor norge (untatt islendingene, som jo i blandt er med i den hjemlige landslagsdiskusjon...), og bidrar derfor overhodet ikke til å øke norsk fotballs anseelse og renomme. Og det er jo lett å forstå at ingen med et godt navn og rykte vil til en liga som kronisk handler inn stallfyll... Til slutt kan en jo nevne at det er offisiell holdning fra det svenske landslaget at spillere i norge ikke spiller på høyt nok nivå til å bli med til VM. Det var i hvertfall beskjeden LSKs svenske forsvarer fikk som begrunnelse. Kanskje vi bør dyrke eget talent til vi kommer opp på et nivå som blir tatt alvorlig av andre før vi håper å hente inn anerkjennelsesbringende stjerner fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Det argumenteres stadig for at vi trenger utlendinger for å heve kvalitet og status på norsk fotball. Problemet er at svært få av de utlendingene som spiller i tippeligaen hever nivået noe særlig. At toppscorerne er utlendinger, er vel mest tilfeldig. Årst var toppscorer i fjor, men han var ikke den beste spissen. Likevel er han vel klart bedre enn de to som leder scoringslisten nå? Noen få av utlendingene i tippeligaen er gode nok til å heve nivået, men det er ikke mange. Se på poengbørsene, for eksempel. Derimot er det veldig mange middels og dårlige utlendinger i norsk fotball, gjerne hentet inn i panikk. Selv RBK gjorde det i fjor, tror sør-amerikanerne het Eguren og Lagos? Tviler på at de to ville hevet noe tippeligalag i det hele tatt. Videre er det jo greit å se hvor mange av disse fantastiske utlendingene vi har som er gode nok til å spille VM. To... Og Karim Essediri (tunisia) er ikke god nok til å stå i veien for ungt norsk talent i RBK... Ingen av utlendingene er heller veldig berømt og anerkjent utenfor norge (untatt islendingene, som jo i blandt er med i den hjemlige landslagsdiskusjon...), og bidrar derfor overhodet ikke til å øke norsk fotballs anseelse og renomme. Og det er jo lett å forstå at ingen med et godt navn og rykte vil til en liga som kronisk handler inn stallfyll... Til slutt kan en jo nevne at det er offisiell holdning fra det svenske landslaget at spillere i norge ikke spiller på høyt nok nivå til å bli med til VM. Det var i hvertfall beskjeden LSKs svenske forsvarer fikk som begrunnelse. Kanskje vi bør dyrke eget talent til vi kommer opp på et nivå som blir tatt alvorlig av andre før vi håper å hente inn anerkjennelsesbringende stjerner fra utlandet?

 

Å påstå at Årst er klart bedre enn Nannskog Pall Gunnarson vitner om at man ikke har sett mye av Stabæk i år. Begge disse spissene har kvaliteter som går langt utenpå Årst. Årst er en erketypisk norsk spiss, som er er fysisk sterk og god på hodet.

 

Nannskog har ekstrem hurtighet og god teknikk. Han scorer mål på hodet, gjennom løpninger skudd etc.

 

Pall Gunnarson har en ekstrem teknikk og er en meget lur spiller, som tidvis kan minne litt om vår gamle helt DB10.

 

Tildels enig i at det handles inn mye middelmådige utlendinger, se for eksempel på Hamkam og Odd. Problemet til disse klubbene er som nevnt stramme budsjetter og overprisete norske spillere. Stabæk hentet 2 1 divisjons spillere før sesongen, Espen Nystuen fra Kongsvinger og Anreas Strand fra Follo. Begge kostet vel meg bekjennt over millionen, men er ikke i nærheten av 1. laget. Samtidig kan man få Tippeligaens svar på Viera, Somen A Tchoy for nesten samme sum. Jeg vet hva jeg hadde valgt.

 

Dessuten er det utelndingene som kryddrer Tippeligaen. Uten tvil utlendingene som lagermest liv på Nadderud som jeg kjenner best.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at Stabekksupportere er sterkt begeistret for både Nannskog og Pall Gunnarson. Og jeg skal på ingen måte hevde at de drar ned nivået i tippeligaen. Til stereotypiseringen av Årst må jeg bare få sagt at de som bare ser en fysisk sterk spiss som kan skalle ball, er blinde. Han er enormt plasseringsdyktig, i stand til å vinne løpsdueller over litt distanse (ikke norges raskeste taktomslag...), skyter godt og scorer mål på ballgjenvinning i motstanders forsvar. At dette har vært litt vanskelig å få med seg, kan jo skyldes at han har spilt på et av norges dårligste lag de to siste sesongene. Hvem som ville blitt foretrukket av trenere som kunne velge fritt mellom dem, tror jeg egentlig er klart.

 

Å påstå at det finnes noen i norsk tippeliga, utlendinger eller nordmenn, som er på nivå med Dennis Bergkamp er tull. Det er rett og slett en søknad om innleggelse og tung medisinering. Det samme gjelder forøvrig for Patrick Vieira.

 

Men for å gå tilbake til tema, så er min påstand at det er få av utlendingene som hever nivået og at ingen av dem er i stand til å skape stor interesse for norsk fotball i utlandet. Videre at så mange middelmådige utlendinger fyller opp banene i tippeligaen fører til at det blir vanskeligere for norske talenter å slippe til. Og til slutt at "krydderet" det i sum tilfører, får norsk fotball til å minne om maten på pasienthotellet på ullevål, salt og kjedelig/ensartet.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at Stabekksupportere er sterkt begeistret for både Nannskog og Pall Gunnarson. Og jeg skal på ingen måte hevde at de drar ned nivået i tippeligaen. Til stereotypiseringen av Årst må jeg bare få sagt at de som bare ser en fysisk sterk spiss som kan skalle ball, er blinde. Han er enormt plasseringsdyktig, i stand til å vinne løpsdueller over litt distanse (ikke norges raskeste taktomslag...), skyter godt og scorer mål på ballgjenvinning i motstanders forsvar. At dette har vært litt vanskelig å få med seg, kan jo skyldes at han har spilt på et av norges dårligste lag de to siste sesongene. Hvem som ville blitt foretrukket av trenere som kunne velge fritt mellom dem, tror jeg egentlig er klart.

 

Å påstå at det finnes noen i norsk tippeliga, utlendinger eller nordmenn, som er på nivå med Dennis Bergkamp er tull. Det er rett og slett en søknad om innleggelse og tung medisinering. Det samme gjelder forøvrig for Patrick Vieira.

 

Men for å gå tilbake til tema, så er min påstand at det er få av utlendingene som hever nivået og at ingen av dem er i stand til å skape stor interesse for norsk fotball i utlandet. Videre at så mange middelmådige utlendinger fyller opp banene i tippeligaen fører til at det blir vanskeligere for norske talenter å slippe til. Og til slutt at "krydderet" det i sum tilfører, får norsk fotball til å minne om maten på pasienthotellet på ullevål, salt og kjedelig/ensartet.

 

For det første må jeg selvfølgelig si meg enig i at ingen som har spilt i tippeligaen noensinne har vært i nærheten av DB10 og Vieira. På mange måter en dum sammenligning fra min side, men litt av poenget var at Gunnarson på mange måter kan sammenlignes med en del av utlendingene som kom til Premier League for 10-15 år siden. De tilfører noe nytt. For all del, Årst er en habil spiller og som du sier er han meget god til å plassere seg. Men for meg er hans underholdningsverdi relativt lav kontra en teknisk mer artistisk spiller. Hvis du synes Årst er en bedre og morsommere å se på enn Gunnarson/Nannskog så tror jeg våre måter å se fotball på er veldig forskjellige.

 

Å argumentere med at Årst spiller på ett av Norges dårligste lag holder heller ikke, da Gunnarson Nannskog har spilt på ett nyopprykket lag som ble nederlags dømt av samtlige medier. Disse 2 har scoret 37 mål til sammen og har sørget for at Stabæk kjempet om Royal League denne sesongen alene.

 

Norske fotballspillere ligger generelt langt bak resten av verden på teknikk. Norsk fotball er enten vi liker det eller ikke desverre på ett lavt nivå. Hvorfor skulle norsk fotball fremtvinge stor interesse fra resten av Europa? Det spilles dårlig destruktiv fotball av de aller fleste lag, og tippeligaen er blant Europas svakeste.

 

For meg er Årst en typisk "norsk" fotball spiller på tross av dine betraktninger. De mangler ekstremferdigheter som hurtighet og teknikk. Dette er ferdigheter jeg setter langt forran plasserings dyktighet og styrke. Men som sagt det er forskjell på folks meninger.

 

Jeg mener bestemt at en av grunnen til at Stabæk har vært ett av, om ikke det mest finspillende laget i tippeligaen i år, er utlendinger som Alanzinho, Gunnarson, Tchoy og Nannskog!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi er tydeligvis meget enige om det meste. Som sagt, stabekk er bedre med utlandingene enn uten. Om det hever norsk fotball, er en annen sak...

 

Men for å gå tilbake til tema, så er min påstand at det er få av utlendingene som hever nivået på norsk fotball og at ingen av dem er i stand til å skape stor interesse for norsk fotball i utlandet. Videre at så mange middelmådige utlendinger fyller opp banene i tippeligaen fører til at det blir vanskeligere for norske talenter å slippe til.

 

Spillere som hever nivået, mao er betydelig bedre, blir kjøpt opp av utenlandske klubber. Er du bedre enn tippeligaen, får du spille i Blackburn, Lyon, manure og så videre. Eller Lierse, Monaco eller Helsingborg. Kanskje ikke lengre det siste etter at norsk fotball fikk noe bedre råd med megalomanisk tv-avtale...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...