Jump to content

Arsenal og dødball


tonymontana

Recommended Posts

Dette er ein ting eg har tenkt på ei stund, men ikkje gjort noko djup analyse av.

Men etter å ha sett gårsdagens kamp mot M.boro så la eg igjen merke til at vi er totalt ubrukelege på dødballer som corner og frispark som ikkje er skothald.

 

Vi har ørten ( les: over 10) cornere iløpet av kampen og absolutt ingen av dei fører til noko som kan ligne det minste på ein målsjanse. Kvifor ser det ut som om Arsenal ikkje er det minste drilla på sånne situasjoner og veldig sjelden lagar mål eller sjansar?

 

Ser vi på det motsatte ytterpunktet som f.eks er Norge, som omtrent ikkje laga mål på andre ting enn dødball, så er dette deira giftaste mulegheit til å lage mål.

 

Kvifor er forskjellane så store? Er det på treningane det blir gjort feil?

Har vi for dårleg oppstilling i feltet? Er det dei som legg dødballane som er for dårleg?

 

I kampar, som gårsdagens mot M.boro, hadde det vore veldig kjekt å kunne utnytta alle dei cornerane vi får til å skape sjansar, som igjen kan føre til mål.

 

Dette er kanskje ikkje det best formulerte innlegget her på forumet.

Men det hadde vore kjekt med innspel frå andre meddebattanter, for å få belyst dette temat.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske enkelt fordi Wenger baserer sitt spelesystem på pasningar, fart og teknikk. Hovudspel har ikkje hatt høgaste prioritet. Og ser ein bort i frå dei to siste sesongane har det ikkje vore noko sakn. Me har scora mål i bytter og spann. Men eg er samd i at me ikkje hadde hatt vondt av å beherske også denne dimensjonen i spelet vårt.

Link to comment
Share on other sites

PÅ slutten av kampen i dag hadde vi Toure, Baptista, Djourou, Gallas og Adebayor som alle er gode hodespillere. Vanligvis har vi Gilberto, to midtstoppere og eventuelt Ade/Baptista. Det er nok. Man trenger bare èn spiller for å score på hodet - selv om de best hodespillerne på motstanderlaget så klart vil dekke opp de beste på vårt lag. Men uansett er poenget mitt at det er de som legger dødballene som er synderne. Jeg skulle likt å se en statistikk over hvor mange av ballene som blir lagt inn som ikke er for korte (blir tatt å første stolpe), for lange (går ut) eller går rett i klypene på keeperen. Reyes hadde flere assist på dødballer. Han hadde ikke harde innlegg, men han hadde som oftest innlegg som traff innenfor det området der det faktisk var mulig å score fra.

Link to comment
Share on other sites

PÅ slutten av kampen i dag hadde vi Toure, Baptista, Djourou, Gallas og Adebayor som alle er gode hodespillere. Vanligvis har vi Gilberto, to midtstoppere og eventuelt Ade/Baptista. Det er nok. Man trenger bare èn spiller for å score på hodet - selv om de best hodespillerne på motstanderlaget så klart vil dekke opp de beste på vårt lag. Men uansett er poenget mitt at det er de som legger dødballene som er synderne. Jeg skulle likt å se en statistikk over hvor mange av ballene som blir lagt inn som ikke er for korte (blir tatt å første stolpe), for lange (går ut) eller går rett i klypene på keeperen. Reyes hadde flere assist på dødballer. Han hadde ikke harde innlegg, men han hadde som oftest innlegg som traff innenfor det området der det faktisk var mulig å score fra.

 

Arsenal har så mange spillere med utrolig tilslag så dette bør ikke være noe problem: vanPersie,Henry,Rosicky, Fabregas, Baptista.

 

Jeg tror problemet ligger i at løpene inne i boksen er altfor pinglete. Det virker også som at løpene i feltet er lite koordinert med hverandre, to ganger i går endte ballen på bakerste der det ikke var noen somkunne ekspedere ballen i mål.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde ikke klart å skåre på 100 corner tror jeg, vi skaper ikke sjanser

på en eneste corner, vi må få bedre innlegg.. Vi har spillere som Senderos, Toure, Adebayor, Gilberto, Gallas og Baptista kanskje jeg ikke nevnte alle, men skjønner ikke hvordan det er mulig å ikke skåre med de spillerne vi har.. Foreksempel kampen mot Villa, de skårte vel på eneste corner de hadde, vi skårte ikke på en av 18 tror jeg. ELENDIG!! Kanskje vi hadde hatt mer poeng om vi hadde skårt på dødball!

Link to comment
Share on other sites

En svært interessent spørsmålsstilling. Det er ikke bare det at vi ikke klarer å få så mye ut av dødballer, men jeg opplever også at motstanderlagene er farligere på dødball.

Vi vinner cornerstatistikker med 20 mot 2, men klarer ikke vinne kamper. Her er det store utfordringer.

Det er klart det til en viss grad handler om muskler. Men det har vi som enkelte her inne påpeker mer av enn tidligere.

Jeg leste den vellagete artikkelen fra presesong i Østerrike. Det er helt klart at det er et fokus på fart, teknikk og pasningsspill. Jeg tror Arsenal hadde tjent veldig mye på å trene mer på cornere. Trene på det å gi alt innenfor boksen. Man er kun et nikk eller st spark fra skåring. Er vi midt på motstanderens banehalvdel har vi vanligvis 10-20 trekk før vi kommer i en liknende situasjon som at vi har et spark igjen til mål. Det er vår trange måte å spille fotball på som på mange måter er vår største fiende. Spillet er vakkert å se på, men vi er avhengig av å skåre først, ellers er vi sårbare.

Tror litt mer variasjon i spillet helt klart ville styrke oss. Det å fokusere på hjørnespark og litt mer galskap innenfor sekstenmeteren ville være en klar fordel.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg la merke til er kvaliteten på cornerne. En corner skal slås hardt inn mot mål, der har vi noe å lære av MG Pedersen. Når Fabregas tar cornere daler ballen sakte nedover og da er det lett for keeper eller forsvarere å klarere.

 

Hleb, Henry og Fabregas hadde alle elendige cornere i går, men så vidt jeg husker hadde Gilberto en gigantisk mulighet på corner i går men den gikk utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med trådstarter. Jeg har også i lengre perioder lagt merke til dødballene våre. Vi skaper absolutt ingenting. Veldig ofte så er det slik at cornere f.eks er en gedigen målsjanse, men sånn er det ikke for oss.

 

I går håpte jeg faktisk at vi kunne skape noe, etter at Adebayor og Baptista kom inn. I tillegg til at vi hadde Toure og Gallas, men det veldig lite. Hadde vi blitt bedre på dette så hadde vi kanskje scoret enda flere mål sånn generelt sett.

Link to comment
Share on other sites

noe dere alle glemmer er at det første målet til arsenal denne sesongen var et innlegg. Riktignok ikke dødball, men....

Dette var ikke et hodestøt, dette var halv volley fra Gilberto. Her er det mer snakk om ferdigheter på hodet og hodesterke spillere, ikke sånne slags innlegg. Som oftest blir hode brukt mest på corner, da er det viktig å være hodesterke. Selv tror jeg Arsenal har kvaliteter nok til å score mål på corner, men det kommer ann på måten løpene utføres med tanke på timing. Dette er noe som må forbedres! :huh: .. men selvfølgelig, du har et poeng! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det at presisjonen på cornerserven ikke er god nok tror jeg er den viktigste årsaken. Min påstand er at mer enn halvparten av gårsdagens cornere rett og slett var svakt slått. Skulle vært artig å se situasjonene om igjen siden temaet er oppe nå men jeg husker i hvertfall en svak (for lav) cornere og ett par som gikk for langt.

 

Dårlig slåtte cornere har forøvrig vært ett gjennomgående problem de siste årene. Det har sjelden vært så tydelig som nå da vi ikke makter å score mål på vårt sedvanlige spill lenger.

 

Selv om Wenger baserer spillet sitt på andre "verdier" enn dødball så burde selvfølgelig dette vært ett tilleggsvåpen. Det er det ikke nå.

Link to comment
Share on other sites

Cornere har vært et problem i lang lang tid. Nå ser det også ut til at firspark begynner å bli et problem også. Hvor mange frispark like utenfor 16-meteren skal Henry egentlig få ta? Han må ha brent nærmere 50 stk på rad nå? Gårsdagens desidert svakeste prestasjon uansett spiller var å bomme på målet da han fikk ta frisparket tidlig. Tipper ihvertfall 50% av publikum på Emirates i går hadde satt den i nota. Elendig.

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens desidert svakeste prestasjon uansett spiller var å bomme på målet da han fikk ta frisparket tidlig. Tipper ihvertfall 50% av publikum på Emirates i går hadde satt den i nota. Elendig.

Sjeldent du ser Henry bommet på så og si åpent mål! Helt enig, elendig presatsjon! Synes heller Rosicky kan få ta frispark snart, han er en spiller som har svært bra tillsalg på ballen!

Link to comment
Share on other sites

Cornere har vært et problem i lang lang tid. Nå ser det også ut til at firspark begynner å bli et problem også. Hvor mange frispark like utenfor 16-meteren skal Henry egentlig få ta? Han må ha brent nærmere 50 stk på rad nå? Gårsdagens desidert svakeste prestasjon uansett spiller var å bomme på målet da han fikk ta frisparket tidlig. Tipper ihvertfall 50% av publikum på Emirates i går hadde satt den i nota. Elendig.

 

At Henry får de frisparkene som vi får på den venstre delen utenfor 16-meteren synes jeg er helt greit, han har god uttelling på de over tid ;) Men at han absolutt skal ha de på den høyre siden er jeg mere usikker på.... Kunne gjerne sett at Van Persie kunne fått sjansen derifra... Trenger ikke å gå lenger tilbake enn VM for å se at han kan :)

 

På cornere de siste årene er det vel ikke mange flere enn Campbell som har scora, og det var ikke usedvanlig mange mål det heller... Kunne likt å sett statistikk på dette, for jeg blir ikke veldig overraska om Arsenal ligger aller nederst på uttellingsprosenten på cornere.... Kan egentlig ikke skjønne hvem som ligger bak oss i såfall :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil se at Rosicky tar cornere fra venstre. Fabregas har for løse og lave cornere, mens Henry's ikke er noe særlig bedre. Fra høyre vil jeg ha en venstrebeint spiller til å ta corneren, det er mye vanskligere for keeper å komme ut og ta slike cornere, samtidig som at det er er mye vanskligere for de på første stolpe å klarere corneren vekk når ballen først skrur vekk fra dem.

 

En annen ting som jeg synes vi skal begynne med er andre innøvde varianter der cornerleggeren slår en ball til f.eks. Henry som står på 20 meter og dunker ballen i mål på volley. Når vi har 20 muligheter og ikke scorer på det, har vi rett og slett ikke noe å tape!!

Link to comment
Share on other sites

Enig at dette har vært et problem lenge,det er vel kun Gilberto som vinner baller på cornere,men jeg føler vi har lite plan ohg innøvde varianter her.

det er lettere å forsvare seg mot et lag som nesten alltid har identiske polecornere.

Fabregas bør ikke ta cornere.Syns VP bør ut og ta de nå.

Syns også vi er dårlige og til å komme oss i posisjoner.Vi er for stillestående inni der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ganske enkelt det blir trent for lite på cornere og dødballer i Arsenal.

Spillet skal gå langs bakken og tre igjennom forvarsmuren på den måten.

 

Vi kan også legge merke til at mange lag i PL slår inn lange baller på frispark fra 40-60 m. mot mål, men Arsenal tar svært ofte korte frispark og tilbake til balltrilling. Kan være forståelig sånn at man ikke mister ballen, men det burde da være mulig å skape noe på dødballer også. Variasjon er også viktig.

Jeg tror ikke gutta helt vet hvordan de skal forholde seg på dødball fordi det ikke er "the Arsenal way to play".

Vi har flere spillere som er forholdsvis gode på hodet, så det er ikke noe grunn til å skylde på høyde. Det er rett og slett plasseringsevne og råskap i feltet som må forbedres.

 

Jeg mener et topplag bør mestre alle deler av spillet og derfor er det synd at dødballer og spesielt cornere fungerer så dårlig.

 

En annen ting er variasjon i angrepsspillet. Siste to årene har det blitt veldig ensporet.

Alt skal i midten, småspill rundt 16 meter og skyte skal man ikke før på 7-8 meter.

I tilegg er 12-sekunders kontringene nærmest borte..

 

Grunn til bekymring, men vi må jo også merke oss at det fortsatt skapes 15-20 sjanser i hjemmekampene nå tross veldig lite effektivitet.

Link to comment
Share on other sites

har noen en link til Merida målet på dødball.

 

Her er høydepunktene fra resevelagskampen, med Meridamålet.....

 

Edit: funker litt dårlig, så prøv denne her

 

Resverelaget hadde bedre dødballer enn a-laget :)

De hadde flere innøvde varianter som førte til gode sjanser.

Merida var stor - 1mål og 1 assist, og kunne fort ha fått flere assist. Gleder meg til å se han i ligacupen!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...