Jump to content

Gilberto Silva


Jensegutt

Recommended Posts

Patrick Vieira er ingen defensiv midtbanespiller slik Gilberto er det. Vieira involverer seg langt mer offensivt enn som så. Han fungerer ofte som en spillemotor og går i blant på sugede løp fremover i banen. Isolert sett greit nok det, men det er da også vanskelig å fungere som defensivt cover og 'fireman' som Arsène Wenger kaller det.

 

Mens Gilberto ligger gjerne ligger et stykke inn på egen banehalvdel, ligger Patrick Vieira i midtsirkelen. De har ikke samme rolle i laget - selv om jeg gjerne skulle sett Vieira i en mer defensiv rolle. Slik jeg ser det er nemlig ikke det offensive og pasningspillet hans styrke. Der har vi faktisk bedre alternativer, både i Edu og og Fabregas.

 

Dette skal ikke bli noe Vieira vs. resten-debatt. Poenget mitt var snarere, igjen, at 'Gilberto-rollen' er uhyre viktig i Arsenal, og Vieira fyller ikke den rollen. Derfor er Gilberto så viktig. For å få den nødvendig balansen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply
Gilberto har litt av alt. God hodespiller, god duellspiller, bra løpskapasitet, vilje, entusiasme og en utrolig teknikk. Klart en slik spiller har vært savnet gjennom en lang sesong.

3538[/snapback]

 

 

Å påstå at Gilberto har en utrolig teknikk, er vel i beste fall bare en fornærmelse mot resten av Arsenal-stallen........

Link to comment
Share on other sites

Guest Van Persie

Overdrev kanskje litt når jeg sa at vi hadde vunnet PL enkelt med Gilberto.

Men at vi hadde vært nærmere Chelsea enn det vi er nå, føler jeg meg sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Litt statistikk fra Norwegiangooner, som underbygger Gilbertos betydning for Arsenal:

 

http://norwegiangooner.blogspot.com/

5545[/snapback]

 

Interessant! Beviser at Gilberto er en viktig man for Arsenal.

 

Ting hadde temmelig sikkert sett annerledes ut hvis han hadde vært mer tilgjengelig. Sier dog ikke at vi hadde ledet ligaen. Det er flere faktorer som spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydelig at du ikke helt har forstått Gilbertos rolle i laget, Mee. Eventuelt setter du ikke pris på den.

 

Gilberto er en spiller som gir andre frihet til å utfolde seg, spesielt offensivt. I tillegg er han en spiller som faller dypt ned og dekker for Cygan, Toure og co. når de er ute på bærtur og totalt ute av posisjon i midtforsvaret.

 

Slik Arsenal spiller i dag, med offensive vinger og som regel én sentral midtbanespiller som er tilbøyelig til å være med fremover på banen, er vi veldig avhengige av å ha en motvekt, en spiller som tar den defensive jobben. Her er Gilberto den beste i bransjen.

 

Kanskje ikke noen spektakulær spiller, men uhyre viktig for Arsenal gitt dagens spillestil.

5415[/snapback]

 

Den defensive rollen du sikter til, det er nemlig Vieira rollen det!

Med vingle-Pat og Gilberto-for-trange-sko har vi 2 defensive spillere. 2 spillere som knapt vet hvordan man plasserer skudd mellom stengene til motstanderne.

Jeg setter pris på defensive midtbanespillere, men ikke 2 på samme kamp.

En av de 2 må ut!

Å snakke om at brassen er svingod til å dekke rom holder ikke. Det er kun et skudd i luften for å rettferdiggjøre den grå eminense.

I den sentrale midtbanen har Chelsea Lampard og United Scholes. 2 spillere som jevn og trutt putter mål. Slik vår kjære Michael Thomas gjorde i sin tid fra samme posisjon.

Og nå har vi ingen der!

Derfor bør Gilberto ut....eller Vieira....

5465[/snapback]

Det er meir eller mindre Wengers filosofi å ha 2 defensive midtbanespelera sentralt på midten. Det har han hatt heilt sida Vieira/Petit spelte der i lag. Det er ingenting som har fungert like bra som det. De sesongene Arsenal har hatt en skadefri sentral midtbane med de to førstevalgene, som begge er defensive, har vi faktisk - nesten uten feil, vunnet ligaen. Han leita lenge etter den riktige erstatteren til Manu, og fant han til slutt i Silva.

 

Vi trenger ingen storscorer sentralt på midten. Vi scorer mest av samtlige lag i England!! Vi trenger berre å sleppe inn mindre. Derfor er Gilberto så viktig. Det frigjer også resten av laget til sine offensive oppgaver, ikkje berre Vieira. Vieira har aldri vert en storscorer, og trenger heller ikkje vere det - vi har andre som tar seg av dei oppgavene.

Link to comment
Share on other sites

I den sentrale midtbanen har Chelsea Lampard og United Scholes. 2 spillere som jevn og trutt putter mål. Slik vår kjære Michael Thomas gjorde i sin tid fra samme posisjon.

Og nå har vi ingen der!

Derfor bør Gilberto ut....eller Vieira....

5465[/snapback]

 

Frank lampard er en fantastisk spiller, men Chelsea har angrepsspillere som knapt nok scorer mål tatt i betraktning laget de spiller for.

 

 

Henry, Thierry Arsenal 25

Johnson, Andrew Crystal Palace 18

Defoe, Jermain Tottenham 13

Cole, Andy Fulham 11

Hasselbaink, Jimmy-Floyd Middlesbrough 11

Pires, Robert Arsenal 11

Yakubu, Portsmouth 11

Drogba, Didier Chelsea 10

Earnshaw, Rob West Bromwich 10

Gudjohnsen, Eidur Smári Chelsea 10

Ljungberg, Fredrik Arsenal 10

 

 

Pires/Ljungberg har flere mål enn Gudjohnsen/Drogba og Henry har flere mål en Gudjohnsen/Drogba/Kezman tilsammen......og obs! Lampard hadde visst ikke passert 10 mål han heller. Æh, Scholes? Nei, ikke han heller.

 

United har Scholes/Keane og Keane renner ikke akkuart inn mål. Chelsea har Makelele/Lampard og Makelele scorer ennå mindre enn Keane. Sammenlignet med disse to gjør Gilberto seg ikke bort. Ikke i det hele tatt.

 

Bottom line. Arsenal scorer minst like mye fra de fleste posisjoner. Ett unntak John Terry. Nei, snu blikket. Det er bakover vi bør gremmes, og antall baklengs skyldes neppe at midtbanespillerene våre er for lite målfarlige. Hvem har manglet hele perioden det buttet som værst om ikke Gilberto - den grå eminense. Viktigere enn han får kreditt for. Det messet jeg om på det gamle forumet da han tilsynelatende ikke gjorde nok (krumspring) for laget som aldri tapte. Ser ingen grunn til å endre synspunkt på bakgrunn av årets sesong.

 

Gilberto for president!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som det har blitt påpekt av Sir John og Paddy. Arsenal

fungerer best med 2 defensive sentrale midtbanespillere.

Det har vært Wengers filosofi siden han begynte i Arsenal.

Vi glemmer ikke så lett Petit/Vieira partnerskapet.

Vieira/Gilberto har akkurat de samme forutsetningene etter min mening.

 

Selv om begge er i utgangspunktet defensive har spesielt

Vieira blitt mye bedre offensivt.

 

Jeg er ikke i tvil om at Gilberto/Vieira er det desidert beste partnerskapet

sentralt på midtbanen i dag. Forstår egentlig ikke hvorfor ikke

disse 2 ikke burde spille samtidig.

Det er jo mye pga av disse 2 at laget fungerer både defensivt

og offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Gilberto er ufattelig viktig, som de fleste av dere har skjønt. Beklagligvis er han latterlig dårlig med ballen, men man kan ikke få alt i en spiller heller.

Syns egentlig ikke han fungerer spesielt bra sammen med Vieira... Den han fungerer best med er vel Fabregas... Blir litt komplisert dette her, men her har jeg satt opp de midtbane kombinasjonene jeg mener fungerer best sammen, altså basert på mine synspunkter etter å ha sett kampene.

Vieira-Flamini

Fabregas-Flamini

Fabregas-Gilberto

Vieira-Edu

 

Følgende kombinasjoner mener jeg fungerer dårlig sammen, uten noen spesiell grunn jeg kommer på nå:

Vieira-Gilberto

Vieira-Fabregas

Edu-Gilberto

 

Desverre er det vanskelig å sette ut Vieira og Gilberto, men jeg mener altså at disse to ikke fungerer spesielt bra sammen, men dette er da mest offensivt. Defensivt gir develdig bra sikkerhet. Men den verste kombinasjonen som jeg ser det er Vieira-Fabregas. Dette fungerer så til de grader dårlig, spesielt siden Vieira prøver å være offensiv, og da ikke lyktes, og etterlater et hav av rom for motstanderen.

Link to comment
Share on other sites

Gilberto er ufattelig viktig, som de fleste av dere har skjønt. Beklagligvis er han latterlig dårlig med ballen, men man kan ikke få alt i en spiller heller.

Syns egentlig ikke han fungerer spesielt bra sammen med Vieira... Den han fungerer best med er vel Fabregas... Blir litt komplisert dette her, men her har jeg satt opp de midtbane kombinasjonene jeg mener fungerer best sammen, altså basert på mine synspunkter etter å ha sett kampene.

Vieira-Flamini

Fabregas-Flamini

Fabregas-Gilberto

Vieira-Edu

 

Følgende kombinasjoner mener jeg fungerer dårlig sammen, uten noen spesiell grunn jeg kommer på nå:

Vieira-Gilberto

Vieira-Fabregas

Edu-Gilberto

 

Desverre er det vanskelig å sette ut Vieira og Gilberto, men jeg mener altså at disse to ikke fungerer spesielt bra sammen, men dette er da mest offensivt. Defensivt gir develdig bra sikkerhet. Men den verste kombinasjonen som jeg ser det er Vieira-Fabregas. Dette fungerer så til de grader dårlig, spesielt siden Vieira prøver å være offensiv, og da ikke lyktes, og etterlater et hav av rom for motstanderen.

5741[/snapback]

 

Har vanskelig å skjønne at man kan sei at en midtbanekombinasjon som førte oss til en heil sesong uten tap, ikkje kan passe sammen...

 

Vieira/Gilberto er vår desidert beste midtbanekombinasjon, og det er med denne kombinasjonen vi har hatt best form over lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Er du seriøs Jesper når du mener at Gilberto er latterlig dårlig med ballen??? Han viser eminent teknikk på små flater spør du meg. I kampsituasjoner hvor han er litt presset, syns jeg han ofte viser at han er brasse. Det som skiller han fra mange andre brasser er at han evner å unngå finspillet når det ikke er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Edu spilte da også endel kamper med Vieira sentralt i fjor? Dessuten mente jeg offensivt. :lol:

5746[/snapback]

Tja, på vårparten ja. Då var laget i en flytsone som gjorde at vi omtrent kunne stilt med kven som helst - og vinne! Den samme flytsonen som hjalp laget i begynnelsen av denne sesongen..

 

Eg meiner man må vere ganske god offensivt for å gå ubeseira gjennom en sesong. Eg vil uansett ha en kombinasjon som er den som gir best RESULTAT, og det er som regel en kombinasjon av det offensive og det defensive. Vil ikkje vere bedre offensivt dersom det går like mykje ut over det defensive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å se at Patrick Vieira har vært en defensiv midtbanemann denne sesongen. I mine øyne er dette et 'rykte' han har på seg fra tidligere sesonger - 'verdens beste defensive midtbanespiller'.

 

I min verden er en defensiv midtbanespiller en Makelele, en Gilberto - den typen spiller. Ikke Patrick Vieira slik han fremstår i dag. Ok, Vieira takler, men han ligger ikke dypt og skjærer av pasningsmuligheter og dekker rom slik en defensiv midtbanespiller skal gjøre. Jeg er av den oppfatningen at Patrick Vieira prøver å involvere seg i flere av spillets faser, også de mer offensive. Dette irriterer meg til tider litt.

 

Av og til har jeg fått inntrykket av at han burde ha overlatt den offensive scenen til Cesc og heller konsentrert seg om den mer 'grå', defensive jobben. Cesc er, sin unge alder til tross, en langt bedre pasningslegger og dribler enn Patrick Vieira. Når Vieira involverer seg mer offensivt, så fortrenger hans Cesc' muligheter til å utfolde seg og sørger for at Cesc må ta mer tak defensivt - noe Vieira igjen er mye bedre til.

 

Hadde jeg ikke visst bedre, så ville jeg nesten sagt at kapteinen Patrick Vieira a) enten ikke liker å bli stilt i skyggen av en 17-åring, eller b ) ikke stoler på at han vil gjøre en god nok jobb.

 

Det jeg etterlyser er en klarere arbeidsfordeling. "Jeg tar de defensive oppgavene, du tar de offensive". Når Cesc spiller med Gilberto eller Flamini er den arbeidsfordelingen klarere, og begge midtbanespillerne gjør det de er best på.

 

Derfor mener jeg altså at Cesc og Vieira ikke er et godt partnerskap.

Link to comment
Share on other sites

Er du seriøs Jesper når du mener at Gilberto er latterlig dårlig med ballen??? Han viser eminent teknikk på små flater spør du meg. I kampsituasjoner hvor han er litt presset, syns jeg han ofte viser at han er brasse. Det som skiller han fra mange andre brasser er at han evner å unngå finspillet når det ikke er nødvendig.

5745[/snapback]

Jeg er seriøs ja, jeg mener han mangler mye på teknikk, overblikk og pasninger.

Link to comment
Share on other sites

Da har du ikke hørt mye dumt. :lol:

Joda, pasningene satt bra i den kampen, men han er muligens vår dårligste pasningspiller, bare slått av Campbell. Mener jeg. Teknikken er ikke særlig å skryte av mener jeg...Samtlige av våre midtbanespillere har bedre, også Flamini...

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke forundre meg om det er stikk motsatt iom at

Gilberto slår mest kortpasninger. De sitter.

At han ikke er vår beste på 40 meters pasninger er en annen sak, men

det er vel heller ikke hans rolle å slå dem.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo en ren synsediskusjon, men jeg forfekter fremdeles det syn at Gilberto har bra teknikk. Jeg skal ikke bruke veldig mye energi på å overbevise deg om det Jesper, men ta å følg ekstra med på Gilberto i kampene utover våren, så vil du se mange eksempler på hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Ok, en ting er Gilberto bra på, av og til har han noen fantastiske medtak og førstetoucher, men bare av og til. Jeg syns ikke han er spesielt god på kortpasninger heller, syns de blir litt upresise. Men han klarer seg jo ok da, såvidt. Jeg følger med på alle våre spillere under kampene, men skal følge ekstra med på Gilberto på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Appearances 6

Minutes Played 496

Shots On Target: 1

Shots Off Target: 4

Blocked Shots: 1

Supporting

Total Passes: 292

Completed Passes: 250

Incomplete Passes: 42

Successful Crosses: 0

Unsuccessful Crosses: 0

Total Dribbles: 1

Successful Dribbles: 1

Unsuccessful Dribbles: 0

Defending

Total Tackles: 27

Tackles Won: 19

Tackles Lost: 8

Interceptions: 10

Shots Blocked: 1

Clearances: 12

Fouls: 5

Discipline

Yellow Cards: 0

 

Så vidt jeg kan se, er Gilberto relativt stø på labben.. Slår jo ikke kjempemange feilpasninger..

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann

Det er ingen tilfeldighet at vi ikke slipper inn mål etter at Gilberto kom på banen igjen.

Det er helt avgjørende for oss at vi spiller med to defensive midtbanespillere når vi har så utrolig offensive kantspillere og sidebacker.

Vi tømmer vår egen banehalvdel i ren og skjær angrepslyst, og dette er helt riktig.

Akkurat slik fotball er det jeg ønsker å se at vi spiller.

Den offensive tankegangen kommer til å seire over Mourinhos defensive tankegang til slutt.

Det er imidlertid selvmord hvis vi ikke balanserer midtbanen nogenlunde.

Vieira har utviklet seg til å bli en "box-to-box"-spiller som fullfører angrepene i større grad enn han gjorde tidligere.

Mere lik Lampard på Chelsky, mens Gilberto er hele tiden i balanse og løper opp og vinner andreballer lekende lett, ganske likt Makelele.

I mine øyne er disse to midtbane-parene ganske så jevngode, men pga skader har chelsky vært mere stabile i år.

Neste år derimot :)

Sannheten er at vi er alt for avhengige av Gilberto/Vieira-kombinasjonen, og det bør bety at Wenger kjøper en rutinert midtbanespiller som kan gå rett inn og erstatte begge disse uten at vi blir så skjøre som vi har vært i år.

Ikke et skjevt ord om hverken Fabregas eller Flamini, men disse guttene er foreløpig for lette i løpet av en hel sesong.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Det er ingen tilfeldighet at vi ikke slipper inn mål etter at Gilberto kom på banen igjen.

Det er helt avgjørende for oss at vi spiller med to defensive midtbanespillere når vi har så utrolig offensive kantspillere og sidebacker.

Vi tømmer vår egen banehalvdel i ren og skjær angrepslyst, og dette er helt riktig.

Akkurat slik fotball er det jeg ønsker å se at vi spiller.

Den offensive tankegangen kommer til å seire over Mourinhos defensive tankegang til slutt.

Det er imidlertid selvmord hvis vi ikke balanserer midtbanen nogenlunde.

Vieira har utviklet seg til å bli en "box-to-box"-spiller som fullfører angrepene i større grad enn han gjorde tidligere.

Mere lik Lampard på Chelsky, mens Gilberto er hele tiden i balanse og løper opp og vinner andreballer lekende lett, ganske likt Makelele.

I mine øyne er disse to midtbane-parene ganske så jevngode, men pga skader har chelsky vært mere stabile i år.

Neste år derimot :)

Sannheten er at vi er alt for avhengige av Gilberto/Vieira-kombinasjonen, og det bør bety at Wenger kjøper en rutinert midtbanespiller som kan gå rett inn og erstatte begge disse uten at vi blir så skjøre som vi har vært i år.

Ikke et skjevt ord om hverken Fabregas eller Flamini, men disse guttene er foreløpig for lette i løpet av en hel sesong.

5801[/snapback]

 

Husk på at begge til neste sesong har fått mer erfaring og ikke vil være "like lette", samt at begge allerede i dag vil fungere godt sammen med Gilberto hvis Vieira skulle være ute.

(Jeg har dessuten stor tro på at kombinasjonen Flamini - Vieira skulle kunne fungere godt allerede neste sesong).

 

Min ringe konklusjon er at vi er mer sårbar uten Gilberto enn uten Vieira. For at vi skal gjenerobre er det dog viktig at vi mesteparten av sesongen har anledning til å bruke kombinasjonen Vieira-Gilberto.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...