Jump to content

Det er i slike øyeblikk Arsenal skiller.....


Chaz

Recommended Posts

Ut i fra innlegget ditt tolker jeg den siste setningen din som; "....ingen som helst grunn til at han ikke skal kunne......."

 

Joda, husker selv tiden før Wenger, men ikke lenger tilbake enn til 89. Er vel på den måte en medgangssupporter fra gullsesongen. Den helst store nedturen har jeg vel ikke opplevd, men midten av 90-tallet var ikke det helt store.

 

Jeg er helt klart fornøyd med at Arsenal er der de er per i dag, hvilket er i toppen av engelsk fotball. Men slik utviklingen under Wenger har vært, er jo årets sesong en gedigen skuffelse. De færreste ville vel trodd at dette laget skulle prestere så pass svakt som i år. Og det er jo stikk i strid med ledelsen, spillernes og Wengers egne ambisjoner og forventninger. I stedet for å ta et steg opp, har man tatt flere steg tilbake. Skaden kan være irreversibel, eller veldig vanskelig å lege. Når man i tillegg kan argumentere med at skaden er selvpåført skaper dette ekstra skuffelse og frustrasjon.

 

Det er klubben selv som har skapt forventninger til dagens lag. Og da må vi supportere ha lov til å være skuffet. Også du som har fulgt laget i en mannsalder.

 

Poenget mitt er at det hjelper ikke hvor dårlig stilt Arsenal var på 60/70/80-tallet. Histotrien er relativ uinteressant. Vi må se fremover, og akkurat der ser det relativt mørkt ut. Spesielt med tanke på at Arsenal skal etablere seg som en europeisk toppklubb, hvilket vitterlig er klubbens uttalte ambisjoner.

38449[/snapback]

 

Ja Optimus, også jeg er skuffet etter kamper som Wigan og Bolton. Svært skuffet. Men det som er forskjellen på for eksempel AlexanderS og meg er måten vi tilkjennegir vår skuffelse. Jeg VET av erfaring at det går opp og ned her i verden. Ingenting er sort/hvitt, det meste har hele regnbuens kulørskala i seg. Også fotballen`s opp og nedturer.

 

Jeg har heller hverken et behov for å hevde min Arsenal tilknytning, eller få aksept for mine Arsenal meninger. Til det har jeg blitt alt for "gammel og rutinert". Jeg kan mitt Arsenal, jeg hva fotball jeg ønsker at mitt Arsenal skal spille, og jeg prater Arsenal med de jeg vil. Jeg har, som mange av de andre gamle rutinerte på dette forumet, egentlig bestemt meg for å skrive mindre i tiden fremover, samtidig som jeg fremdeles ønsker å følge med på hva som skjer. Dog vil min skrivekløe fort føre til tråder som denne.

 

Jeg akspterer enhver Arsenal supporter i utgangspunktet. Og dette er et 100% utgangspunkt. Ingen supportere er bedre enn andre. Enten man har holdt på med "galskapen" i en måned eller femti år. Men jeg akspterer ikke enhver form for hodeløs kritikk av hverken klubb, enkeltpersoner eller omgivelser. Da begynner jeg å trekke konklusjoner.

 

Jeg vet inderlig vel at dagens "ungdom" formulerer seg på et annet sett enn oss "oldinger", jeg er tross alt ikke far til tre gutter for ingenting, og jeg vet UTMERKET godt at formuleringer på et i prinsippet anonymt debattsted, frembringer en annen argumentasjonsform en både ordinær skriftlig, og verbal argumentasjon ville ha gjort. Men jeg er som debatant i min FULLE rett til å mene at debatanter, som til de grader "goes over the top" i utskjelling av manager og enkeltspillere ikke fremstår som en verdig Gooner. I den verdenen jeg har vokst opp, enten det være seg her i Norge, eller i de rød/hvite miljøene, blandt likesinnede i England, så er ikke dette måten man ønsker å fremstå på som supporter. Og i denne settingen er IKKE historien uinteressant. Det er nemlig den som er grunnlaget for hva VI er blitt, og hvordan vi har kommet dit. Både i fair play, gutsy holdninger og "never say die attitude". BÅDE på banen og på tribunen. Som klubb, som spillere og som supportere.

 

Som en avslutning; la oss bruke norsk politikk, eller rette resagt politikkere som en metafor i denne debatten; hvem har mest troverdighet; Jan Simonsen eller Kåre Willoch? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Ganske spennende debatt dette her, og det er jo en interessant å få syn fra flere kanter.

 

Denne tråden har vridd seg mer mot Wenger-posten, som ligger et annet sted på dette forumet.

 

Jeg er veldig enig med mye av det Chaz, colargol, og flere andre legger frem i denne tråden.

Dette året har vi så langt dette forumet opplevd enorm mye skyts mot Wenger og klubben, og mye av det har vært kritikk som jeg mener er å gå alt for langt.

Vi har hatt noen enorme gode år, hvor pokaler ikke har vært noe mangelvare. Dette året opplever vi en annerledes sesong enn på mange år, og da begynner hylekoret.

 

Ja, vi har forventninger, men vi må klare å se en helhet før vi snakker om at Wenger ikke har noe mer å tilføre, er senil, eller andre ting som enkelte mener på dette forumet....

 

Optimus prime skrev:

Poenget mitt er at det hjelper ikke hvor dårlig stilt Arsenal var på 60/70/80-tallet. Histotrien er relativ uinteressant. Vi må se fremover, og akkurat der ser det relativt mørkt ut. Spesielt med tanke på at Arsenal skal etablere seg som en europeisk toppklubb, hvilket vitterlig er klubbens uttalte ambisjoner.

 

For meg er dette et HELT annet syn enn det JEG har om klubbens fremtid, og da vil jeg gjerne vite hva du legger i dette her??

 

Mine tanker om Arsenal er: Ny stadion (større inntekter), en meget spennende stall med noen enorme talenter (flere av de får mye erfaring dette året), Wenger tenker langsiktig og det er kanskje den eneste måten å vinne over et lag med uendelige rubler (kan diskuteres..), og jeg kan IKKE se en bedre kvalifisert manager som skal styre klubben de neste årene.

Wenger har bevisst sine evner, og han jobber for å lage en ny epoke i fremtiden. Hvorfor han ikke skal få lov til å bruke tiden med dette arbeidet, er for meg en gåte.

 

Har fortsatt til gode å se innlegg som arguementerer på en annen manager som hadde vært et bedre valg enn Wenger, men det er MANGE som tydeligvis mener han har gjort nok i klubben.

 

 

Har skrevet mye om dette i Wenger tråden, så jeg tar ikke å gjentar meg for mye i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare her på forumet det blir uttrykt misnøye.

Frank Stubbs går nå ut mot fans i hele verden.

 

http://www.arsenal.com/columnarticle.asp?a...mn&nav=Fan+Zone

 

With things this season not quite living up to the standards we have been so spoilt with over the Wenger era in particular, I have never seen so much almost embarrassing but increasingly annoying negativity in many (not all) of the above forums created in ‘support’ of the club we all love. This is matched by many of your e-mails, so I apologise now if my replies have seen me vent some of my frustration!!

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skrevet av Frank Stubbs! Alle er vi skuffet, men selv om resultatene går mot oss i øyeblikket har vi vel ingen grunn til å frykte fremtiden av den grunn? Alle lag opplever slike down-perioder fra tid til annen, der man er ute av form, eller man har marginene mot seg. Så bortskjemt som vi har blitt under Wenger er det kanskje ikke så rart at dette er et "sjokk" og er vanskelig å takle for enkelte? Men som sagt, fremtiden er lys, selv om det nok kan ta uker eller måneder før ting går på skinner igjen. Det tar tross alt litt tid å snu en slik negativ trend. At denne sesongen er "ødelagt" bør vi klare å leve med, og husk; man kan fortsatt vinne CL og klare CL-plass neste sesong. Å komme foran spurs bør vel være grei skuring, selv om det er uvant at Arsenal har så lave ambisjoner...! :P

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest "i kampens hete" tråden, så tror jeg det er betimelig å dra opp denne igjen. Enkelte bør gå på kurs......frustrasjon eller ikke frustrasjon.

39169[/snapback]

 

Etter dagens kamp synes jeg faktisk at denne frustrasjonen er på sin plass...

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig, vi reagerer alle forskjellig, Kim. Språkbruken trenger uansett ikke være HELT på trynet, dog. Just my opinion......

 

Btw; du er ikke i den villfarelsen og tror at jeg er happy etter dagens resultat, er du?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig, vi reagerer alle forskjellig, Kim. Språkbruken trenger uansett ikke være HELT på trynet, dog. Just my opinion......

 

Btw; du er ikke i den villfarelsen og tror at jeg er happy etter dagens resultat, er du?

39220[/snapback]

 

Man kunne jo begynne å lure :D

 

Nei, det tror jeg ikke du er, men det er viktig å forstå at alle har sine måter å takle motgangen på. Du gjør det ved å kommentere andre lags misser, mens andre gjør det ved å spy eder å galle om eget lag.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest "i kampens hete" tråden, så tror jeg det er betimelig å dra opp denne igjen. Enkelte bør gå på kurs......frustrasjon eller ikke frustrasjon.

39169[/snapback]

 

Etter dagens kamp synes jeg faktisk at denne frustrasjonen er på sin plass...

39216[/snapback]

 

Er noen kommentarer som er på kanten, det må jeg si, men ellers er jeg helt ærlig.

 

Det er ikke ofte man opplever at laget man elsker så høyt taper seg så utrolig mye i kvalitet i løpet av en liten sesong. Det er et enormt fall, som vi har all rett til å være frustrerte over. Jeg sier meg ikke enig i all den kritikken mot Wenger, Campbell, Ljungberg, Gilberto og Henry, men jeg må si at slik situasjonen er nå må man ha all rett i verden til å kritisere stort sett alt ved Arsenal, sett i lys av hvordan det så ut før 24. oktober 2004 (United-tapet, etter 49 strake). Vendepunktet har vel nærmest vist seg å være noe tilnærmet et stup, noe vi så absolutt bær være særdeles frustrert over.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig, vi reagerer alle forskjellig, Kim. Språkbruken trenger uansett ikke være HELT på trynet, dog. Just my opinion......

 

Btw; du er ikke i den villfarelsen og tror at jeg er happy etter dagens resultat, er du?

39220[/snapback]

 

Man kunne jo begynne å lure :D

 

Nei, det tror jeg ikke du er, men det er viktig å forstå at alle har sine måter å takle motgangen på. Du gjør det ved å kommentere andre lags misser, mens andre gjør det ved å spy eder å galle om eget lag.

39223[/snapback]

 

Helt korrekt. Jeg "skriver ut" frustrasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig, vi reagerer alle forskjellig, Kim. Språkbruken trenger uansett ikke være HELT på trynet, dog. Just my opinion......

 

Btw; du er ikke i den villfarelsen og tror at jeg er happy etter dagens resultat, er du?

39220[/snapback]

 

Man kunne jo begynne å lure :P

 

Nei, det tror jeg ikke du er, men det er viktig å forstå at alle har sine måter å takle motgangen på. Du gjør det ved å kommentere andre lags misser, mens andre gjør det ved å spy eder å galle om eget lag.

39223[/snapback]

 

Helt korrekt. Jeg "skriver ut" frustrasjonen.

39225[/snapback]

Det hjelper men hva gjør du skulle vi tape i helga og da Brekke?

Det tar på å se vårt elskede lag være så svake og på toppen går alt mot oss og.

Har vi lag til neste kamp nå??? :D

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, Morten. Helt ærlig, så er jeg glad jeg har mye annet å tenke på for øyeblikket. Jeg tror, nei jeg vet faktisk, at det er jævlig mange år siden jeg har opplevd makan til 8 dagers periode. Men, det tok United 26 år fra 1967 til 1993 igjen å vinne et ligamesterskap. Tottenham gjorde det i 1961, og har ennå til gode å gjenta bedriften, så så ILLE er det faktisk ikke. :D Vi må sette ting i perspektiv, vettu! :P

 

Det snur, før eller siden snur det, men akkurat nå er vi crap! Det er nå noen må vise at uttryket "when the going gets tough, the tough gets going". Som sagt; det er slike situasjoner som skiller klinten fra hveten. Men igjen; Arsenal kommer ALLTID tilbake, ALLTID!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at det vi nå ser er som et gufs fra tidlig på åtti-tallet, selv om også 94-95 sesongen var omtrent like frustrerende; men da var jo hele laget ute av balanse som en konsekvens av Graham-skandalen. Ståa nå er likevel den reneste "idyll" sammenliknet med de nevnte sesonger, på tross av at resultatene på banen er mye de samme. På 80-tallet og i 94/95 var man ikke bedre; nå er det egentlig bare detaljer som skiller, de berømte marginene som ikke går vår vei. Og dagens lag har et mye større potensiale, selv om også tidligere dårlige Arsenal-årganger var preget av et uforløst potensiale. Selv om denne sesongen mer eller mindre er over (ja, jeg vet vi fortsatt er med i CL og kampen om en CL-billett), så bør Wenger bruke resten av sesongen til å bygge laget opp igjen, og la de nye, unge spillerne få prøve seg og få sjansen til å bli varme i trøya. Som sagt, det er detaljer som skiller; mye av jobben som må gjøres ligger på det mentale planet, og jeg lar meg ihvertfall ikke psyke ut av at Arsenal er inne i en blindgate, men skuffet er jeg, det er det liten grunn til å legge skjul på...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at det vi nå ser er som et gufs fra tidlig på åtti-tallet, selv om også 94-95 sesongen var omtrent like frustrerende; men da var jo hele laget ute av balanse som en konsekvens av Graham-skandalen. Ståa nå er likevel den reneste "idyll" sammenliknet med de nevnte sesonger, på tross av at resultatene på banen er mye de samme. På 80-tallet og i 94/95 var man ikke bedre; nå er det egentlig bare detaljer som skiller, de berømte marginene som ikke går vår vei. Og dagens lag har et mye større potensiale, selv om også tidligere dårlige Arsenal-årganger var preget av et uforløst potensiale. Selv om denne sesongen mer eller mindre er over (ja, jeg vet vi fortsatt er med i CL og kampen om en CL-billett), så bør Wenger bruke resten av sesongen til å bygge laget opp igjen, og la de nye, unge spillerne få prøve seg og få sjansen til å bli varme i trøya. Som sagt, det er detaljer som skiller; mye av jobben som må gjøres ligger på det mentale planet, og jeg lar meg ihvertfall ikke psyke ut av at Arsenal er inne i en blindgate, men skuffet er jeg, det er det liten grunn til å legge skjul på...

39273[/snapback]

 

Som jeg tidligere har sagt; selv om det ser mørkt ut pr. idag, så ser fremtiden lysere ut nå, enn da Wenger tok over... :D

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg at vi som "gidder" å bruke av tiden vår her på forumet, er ivrige suportere av Arsenal.

 

At noen uttrykker seg i sterke ordelag og andre med meninger som går på tvers av "mainstream" er vel bare ett tverrsnitt av den jevne mann/gutt (jente) :D på gata.

 

Det gjør i allefall ikke disse til noen dårligere supportere. Det er nå bare en gang sånn at ett par % av oss har ADHD :D

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har tenkt på i det siste. Det har vært mye snakk tidligere om at vi må tenke på at vi har vært verre tidligere, og at enkelte sesonger på 70- og 80-tallet var skikkelige nedturer fotballmessig. Men samtidig føler jeg at det var enklere å svelge skuffelsene den gangen, da laget rett og slett ikke var bedre. Det som gjør det så vanskelig å svelge årets sesong å liksom ta det som et smil, er det faktum at jeg vet laget kan bedre.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har tenkt på i det siste. Det har vært mye snakk tidligere om at vi må tenke på at vi har vært verre tidligere, og at enkelte sesonger på 70- og 80-tallet var skikkelige nedturer fotballmessig. Men samtidig føler jeg at det var enklere å svelge skuffelsene den gangen, da laget rett og slett ikke var bedre. Det som gjør det så vanskelig å svelge årets sesong å liksom ta det som et smil, er det faktum at jeg vet laget kan bedre.

39305[/snapback]

 

Forskjellen var at falhøyden på ingen måte var like stor. Unbeatable-laget vårt er vel kåret til et av verdens ti beste lag gjennom alle tider av BBC om ikke jeg husker feil. I dag er vi vel nærmere bunnen av den lista! Det er langt å falle på kort tid, og på store deler av 70- og 80-tallet (kanskje først og fremst 80-tallet) var det umulig for oss å falle så langt. Problemet nå er bare at det er så himla bratt, og vi er på vei nedover!

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har tenkt på i det siste. Det har vært mye snakk tidligere om at vi må tenke på at vi har vært verre tidligere, og at enkelte sesonger på 70- og 80-tallet var skikkelige nedturer fotballmessig. Men samtidig føler jeg at det var enklere å svelge skuffelsene den gangen, da laget rett og slett ikke var bedre. Det som gjør det så vanskelig å svelge årets sesong å liksom ta det som et smil, er det faktum at jeg vet laget kan bedre.

39305[/snapback]

 

Det er nok korrekt, Kim. Konsekvensene var mindre den gang. Ikke minst grunnet pngeflommen i dagens fotball. Og, som Evju så korrekt sier det, fallhøyden var mindre. Men, og det er et stort men, helt fra Herbert Chapman spaserte inn dørene på Highbury, altså fra før 30 årene, har kravene til Arsenal vært store. Vi hadde 30 årene og frem til tidlig 50 tall hvor Arsenal VIRKELIG var den dominerende klubben i engelsk fotball. Så kom 18 år uten trofeer, tro meg, det var jaggu press på managere og spillere også den gang. Det er mange gamle trofebehengte sjeletter på Highbury. :blink:

Og hva skjedde da? Manageren varte ikke mer enn max 4 år. Det var fra Tom Whittaker døde til Bertie Mee tok over for Billy Wright i 1966. Og kanskje spesielt den fasen viser i hvertfall meg hvor viktig det er med kontinuitet på ledersiden. Kast og spark gavner ingen. Spesielt ikke når vi har med en, i hvertfall så langt, kanonkapasitet som Arsene Wenger.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har tenkt på i det siste. Det har vært mye snakk tidligere om at vi må tenke på at vi har vært verre tidligere, og at enkelte sesonger på 70- og 80-tallet var skikkelige nedturer fotballmessig. Men samtidig føler jeg at det var enklere å svelge skuffelsene den gangen, da laget rett og slett ikke var bedre. Det som gjør det så vanskelig å svelge årets sesong å liksom ta det som et smil, er det faktum at jeg vet laget kan bedre.

39305[/snapback]

 

Det er nok korrekt, Kim. Konsekvensene var mindre den gang. Ikke minst grunnet pngeflommen i dagens fotball. Og, som Evju så korrekt sier det, fallhøyden var mindre. Men, og det er et stort men, helt fra Herbert Chapman spaserte inn dørene på Highbury, altså fra før 30 årene, har kravene til Arsenal vært store. Vi hadde 30 årene og frem til tidlig 50 tall hvor Arsenal VIRKELIG var den dominerende klubben i engelsk fotball. Så kom 18 år uten trofeer, tro meg, det var jaggu press på managere og spillere også den gang. Det er mange gamle trofebehengte sjeletter på Highbury. :blink:

Og hva skjedde da? Manageren varte ikke mer enn max 4 år. Det var fra Tom Whittaker døde til Bertie Mee tok over for Billy Wright i 1966. Og kanskje spesielt den fasen viser i hvertfall meg hvor viktig det er med kontinuitet på ledersiden. Kast og spark gavner ingen. Spesielt ikke når vi har med en, i hvertfall så langt, kanonkapasitet som Arsene Wenger.

39328[/snapback]

 

Er enig i det du skriver her. Og jeg sier ikke nødvendigvis at løsningen er å hive Wenger på dør. Men det virker som han har problemer med å få dreis på tingene for tiden. Han klarer ikke å få skikk på de rutinerte spillerne. Spillere som underpresterer får likevel spille, fordi vi ikke har andre alternativer, og det i seg selv er jo en grei bekreftelse på at stallen er for tynn. Og det å sørge for at stallen til enhver tid er bred nok, er vel managers jobb? Det laget hadde trengt nå, er noen rutinerte klassespillere, som kunne vært med å hevet laget til de høyder vi vet de er kapable til å nå. Jeg mener det rett og slett er naivt hvis man forventer at spillere som Diaby og Walcott skal kunne gå rett inn og løfte laget til uante høyder.

 

For å si det sånn, så er jeg veldig positiv til fremtiden. Det kryr av talenter med enormt potensiale. Men som enkelte managerlegender har sagt tidligere: "you don't win the leauge with kids" Man må ha en riktig balanse mellom talent og rutine, slik United hadde det med talentene som slo gjennom på 90-tallet. Jeg er veldig positiv til at man bygger noe for fremtiden, men jeg liker ikke det faktum at dette går på bekostning av nåtiden. I verste fall entrer vi Emirates Stadium for første gang neste sesong, uten Henry på banen. Vet han har sagt at han ønsker å bli, men tar ingenting for gitt, før han eventuelt signerer ny kontrakt. Desto lenger dette drøyer, desto mer usikker blir jeg.

 

Jeg har slått meg til ro med og godtatt at det var lite transferaktivitet i de 2-3 foregående sesongene, etter som dette var et resultat av at man måtte spare inn penger for å få på plass lånet til det nye stadion. Men dette er for lengst på plass, og alle rapporter indikerer at det er nok av penger til kjøp av nye spillere, og da er det skuffende å se det bare kjøpes talenter, når det helt klart er rutinerte spillere vi mangler.

 

For første gang på kanskje 10 sesonger, sitter jeg med en dårlig følelse foran hver eneste kamp vi spiller. Jeg sliter med å få troen på at vi skal vinne kamper. Og hvis ikke ting bedrer seg snarest, vil vi til slutt slite med å få Europacup-spill i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

. Og kanskje spesielt den fasen viser i hvertfall meg hvor viktig det er med kontinuitet på ledersiden. Kast og spark gavner ingen.

39328[/snapback]

 

Selv om Wenger skulle bli skiftet ut så vil jeg vel ikke akkurat karakterisere det som kast og spark i og med at han faktisk har vært snart 10 år i klubben. Jeg sier ikke herved at jeg er for å sparke Wenger, for det er jeg alldeles ikke. Men, og det er et stort men, 10 år i samme klubb er lenge for en manager, og det er slettes ikke sikkert at vi ville tapt på å fornye oss. Mange trodde at toppnivået var nådd under GG`s periode, men vi ble ikke akkurat svekket av at han gikk, og Wenger omsider kom inn. Jeg er rimelig sikker på at vi ikke ville nådd dette nivået med GG. Men å si det i perioden 1986-1994 ville vært som å banne i kjerka. Derfor vil jeg heller ikke avfeie muligheten for at Arsenal ville tjent på å få en ny manager like kategorisk som "Wengher knows" :blink: klanen gjør.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...