Jump to content

4-4-2 eller 4-5-1?


Donaraz

Recommended Posts

Det fanst vel ein grunn til at Wenger innførte 4-5-1, nemleg den at vi stadig vekk vart utkjempa på midtbanen når motstandaren stilte med 5 på midten. Dette trekket var så effektivt at vi spelte mot ein 4-5-1 formasjon i nesten heile fjorårsesongen. Sett på den bakgrunn er det forståeleg at noko måtte gjerast. At omstillinga så langt har vore ein fiasko er ei anna sak, men hadde Wenger latt være å gjere noko hadde han blitt kritisert for det og.

Eg håpar 4-5-1 med tida vil gå seg til, og at det vil bli brukt som eit supplement til 4-4-2.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid formasjonen som teller. Vi spilte en solid 4-5-1

mot United.

Problemet er at enkelte spillere ikke spiller som vi vet de kan for tiden

og da nytter det lite hva formasjoner Wenger velger.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid formasjonen som teller. Vi spilte en solid 4-5-1

mot United.

Problemet er at enkelte spillere ikke spiller som vi vet de kan for tiden

og da nytter det lite hva formasjoner Wenger velger.

38293[/snapback]

 

Er det ikke heller akkuart derfor Wenger bør velge noe kjent som tidligere har gitt suksess?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid formasjonen som teller. Vi spilte en solid 4-5-1

mot United.

Problemet er at enkelte spillere ikke spiller som vi vet de kan for tiden

og da nytter det lite hva formasjoner Wenger velger.

38293[/snapback]

 

Er det ikke heller akkuart derfor Wenger bør velge noe kjent som tidligere har gitt suksess?

38299[/snapback]

 

Det er mulig det kan være løsningen ja. Må ærlig innrømme at

jeg ikke er en stor tilhenger av 4-5-1. Mange sier at det kan være

nesten en 4-3-3, men de lagene jeg ser spiller 4-5-1 scorer mindre og

er mer defensive enn et 4-3-3 i utgangspunktet.

4-5-1 er en grei nr. 2 i vanskelige bortekamper og CL.

Nå bør Wenger ta spillere som er i form og vrake spillere som ikke

presterer.

Link to comment
Share on other sites

[Nå bør Wenger ta spillere som er i form og vrake spillere som ikke

presterer.

38300[/snapback]

 

Blir lite flankespillere da.... Med både Reyes, Pires, Hleb og ikke minst svensken på tribunen.

38309[/snapback]

 

Vi får kjøre 4-2-4 da hvis vi har spisser nok. ;)

Når det er sagt syns jeg ikke Pires har vært så svak i det siste som enkelte vil ha det til.

Verre med de 3 andre. Men oppturen må komme snart.

Link to comment
Share on other sites

[Nå bør Wenger ta spillere som er i form og vrake spillere som ikke

presterer.

38300[/snapback]

 

Blir lite flankespillere da.... Med både Reyes, Pires, Hleb og ikke minst svensken på tribunen.

38309[/snapback]

 

Vi får kjøre 4-2-4 da hvis vi har spisser nok. ;)

38312[/snapback]

 

Jepp... med to av spissende litt defensive så går det ypperlig!

--------------Lehmann--------------

Lauren---Toure--Campbell---Cole

-------Gilberto-----Fabregas-------

Ljungberg--------------------Reyes

-------v.Persie--------Henry-------

det blir nesten en 4-2-4, selv om det blir 4-2-2-2....... Men det kunne godt bra dette når jeg ser litt på det nå! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hey fikk en ide her nå!

Hvis Arsenal skulle hatt en annen formasjon enn 4-4-2 kunne vi prøve 4-2-3-1, da ville mitt drømmelag for starten på Emirates sett sånn ut:

Lehmann

Gilbert Toure Cambell Cole

Diaby Cesc

Hleb Henry Reyes

vanPersie

 

Dette kunne vel vært noe, eller?

37455[/snapback]

 

 

Det er vel egentlig 4-2-3-1 vi har spilt i en årrekke nå. Våre sentrale midtbanespillere har ligget dypt, mens våre kantspillere skal gå høyt i banen. Bergkamp har aldri vært noen spydspiss, og har alltid dratt seg litt tilbake på banen.

38148[/snapback]

 

Helt korrekt, ærede ansvarlige. Om ikke 4-2-3-1 så en "flytende" skjeiv 4-3-3. Og det har da vitterlig brakt oss masse sølvtøy. Noen ren 4-4-2 har vi aldri spilt.

38155[/snapback]

 

Offensivt har vi ikkje spelt nokon spesiell formasjon, nei. Det er dog sjeldan det er det offensive som har vert det største problemet - ei heller denne sesongen. 4-4-2 er den formasjonen vi har ligge i defensivt, men no har vi forsøkt 4-5-1 - utan nevneverdig hell - fordi vi ikkje klare å omstille oss derifrå til vår offensive "flytande angrep".

Link to comment
Share on other sites

Guest Beelzebot
Nå er jo 4-5-1 en ganske ny formasjon for guttene, og til tider har den fungert bra, mens det altfor ofte har endt med at vi har tapt kamper.

 

 

når har den fungert bra?

 

jeg fatter ikke hvorfor man skal plutselig legge om formasjon, og dermed også taktikk. dersom wenger mener arsenal mangler litt rutine og 'muskler'(i mangel på et bedre ord) sentralt på midten, så må det da være langet enklere å hente inn en ny midtbanespiller enn å legge om hele formasjonen. 4-4-2 har fungert ypperlig for arsenal, så jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man nå vurderer et skifte. ikke har man vinger. ikke har man en midtspiss. ikke har man løpssterke og målfarlige midtbanespillere som kan støte frem og hjelpe midtspissen.

 

i tillegg endres bevegelsesmønstrene og arbeidsoppgavene til enkeltspillerne. dette er profesjonelle fotballspillere, men det vil garantert ta tid før man mestrer 4-5-1. for meg er dette 'eksperimentet' intet annet enn sløseri av tid og krefter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Beelzebot

Nei, Wenger er nok ikke klok som gir denne formasjonen tid. Sta og dum vil jeg påstå.

38132[/snapback]

 

Og hvem er du, gutten? Jeg anbefaler deg å hoppe over til Chelsea. Da er du sikret kortsiktige triumfer. Til og med ligagull i år! Kom igjen...! Raska på, nå!

38134[/snapback]

 

glimrende bidrag til debatten...

Link to comment
Share on other sites

Guest Beelzebot
Det er ikke alltid formasjonen som teller. Vi spilte en solid 4-5-1

mot United.

 

 

med solid mener du da rundspilt etter alle kunstens regler...?

Link to comment
Share on other sites

Guest Beelzebot
Det er ikke alltid formasjonen som teller. Vi spilte en solid 4-5-1

mot United.

 

 

med solid mener du da rundspilt etter alle kunstens regler...?

38383[/snapback]

 

Vi ble IKKE rundspilt på Highbury der vi sist spilte 4-5-1 mot United.

38386[/snapback]

 

tenkte på cupfinalen. der ble arsenal rundspilt. uansett, kampen på highbury var langt fra solid. defensivt har laget fungert brukbart i hele år, både med 4-5-1 og 4-4-2. problemet er jo at man skaper null og niks offensivt...

Link to comment
Share on other sites

Og hvem er du, gutten? Jeg anbefaler deg å hoppe over til Chelsea. Da er du sikret kortsiktige triumfer. Til og med ligagull i år! Kom igjen...! Raska på, nå!

38134[/snapback]

 

Kan ikke alle vær så snill kutte ut slike kommentarer. Jeg er drittlei av å lese om folk som bør finne seg ny klubb for det ene og det andre. Hvem har sagt at disse personenes meninger er så feilaktige at de ikke er verdige som Arsenalfans? SKJERPING!

38147[/snapback]

 

Slik kommentarer må vi få lov til å komme med så lenge det finnes supportere som vil ha suksess over natten. Slike supportere vil ikke ha det bra om de forblir Arsenal-supportere. De har ofte heller ingen historie som Arsenal-supportere, og det kan faktisk være godt for alle om de skifter "favoritt-klubb".

 

Jeg gjorde det selv, på åttitallet, da Liverpool ikke klarte å vinne serien et år. Aston Villa vant, og jeg valgte et lag litt lenger nede på tabellen. ARSENAL. ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig så syns jeg vel det er rom for alle i vårt "Arsenal-kollektiv" om de vil ha suksess i dag eller om tre år. Om de nikker og sier Wenger knows i enhver situasjon eller om de er kritiske til Wengers disposisjoner. Alle har ett ønske, og det er at Arsenal skal bli best mulig. Veien frem kan alltids diskuteres, da det ikke finnes noen fasitsvar.

Link to comment
Share on other sites

4-5-1 har ikke vært så veldig stor suksess. Med Henry på topp funker det dårlig, men med Van Persie er det lettere siden han trekker mer inn i 16 meteren enn Henry. Når laget har stabilitert seg igjen og de unge og nye har lært seg å vinne og spille sammen så tror jeg 4-4-2 vil bli like dødelig som før.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...