Jump to content

Pascal Cygan


Guest Young Gun

Recommended Posts

Guest kanutten

Eller hva med denne? Skjønner at det er en del goonere som har det gøy i dag :D

 

Ooh aah Pascal Cygan

The scourge of opposition defenders & the hero of the Highbury terraces that is Pascal Cygan (yeah really) hit a two goal salvo in the 4-1 caning of mid table loving Sarf West Londoner's Fulham. The big man who combined skill, panache & a deft touch scored two class goals straight out of the top locker.

 

Cygan who was amazingly dropped in the first two games of the season ripped the helpless Fulham defence to pieces with his fearless attacking of the ball & non-stop commitment. The Folk hero who is on a comeback bigger than Michael Jackson was most impressive in his free role. Man of the Match Cygan took all the plaudits in this game as some geezer called Thierry Henry (you may of heard of him) scored the other two goals in the rout*.

 

*this is of course a 'decorative' version of the game but we thought we'd have more than usual.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply
Guest kanutten

Jeg gir meg etter denne;

 

I’m not sure why Senderos was not playing, but Cygan came in and, defensively, I got the feeling he was being targeted somewhat.

 

Of course, nobody reckoned on his (hitherto latent) terrifying array of firepower in front of goal. One off his shiny bonce and one off his cultured left foot. He’s a defender in the Dion Dublin mould, able to switch between mopping up at the rear and terrorising defences, almost willy-nilly.

 

Well, he was for one night, anyway.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Cygan er ingen god midtstopper. I kampen mot Fulham var han på etterskudd flere ganger.

Spesielt i 1. omgang.

Han er usikker i klareringene.

Håper snart Campbell er tilbake, for å satse på Cygan blir skummelt.

 

Men moro at han scoret mål, kanskje kan det gi ham selvtillitt, det hjelper jo også.

18807[/snapback]

 

Mot en motstander som Fulham viser han at han hvertfall er god nok som fjerdevalg i stopperposisjonen.

 

Jeg gikk litt til og fra i løpet av kampen og fikk kanskje ikke med meg alle situasjonene, men jeg registrerte ett tilfelle der Cygan kom på etterskudd, men utfra mitt ståsted skyldtes dette i hovedsak manglende press på ballfører i midtbaneleddet! Cygan er dog ikke noe hurtigtog, så pasninger i bakrom fra upressede motstander fører ofte til farlige målsjanser i mot.

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Cygan er ingen god midtstopper. I kampen mot Fulham var han på etterskudd flere ganger.

Spesielt i 1. omgang.

Han er usikker i klareringene.

Håper snart Campbell er tilbake, for å satse på Cygan blir skummelt.

 

Men moro at han scoret mål, kanskje kan det gi ham selvtillitt, det hjelper jo også.

18807[/snapback]

 

Mot en motstander som Fulham viser han at han hvertfall er god nok som fjerdevalg i stopperposisjonen.

 

Jeg gikk litt til og fra i løpet av kampen og fikk kanskje ikke med meg alle situasjonene, men jeg registrerte ett tilfelle der Cygan kom på etterskudd, men utfra mitt ståsted skyldtes dette i hovedsak manglende press på ballfører i midtbaneleddet! Cygan er dog ikke noe hurtigtog, så pasninger i bakrom fra upressede motstander fører ofte til farlige målsjanser i mot.

18882[/snapback]

 

 

Cygans ferdigheter er helt på høyde med Senderos.

En voldsom fysikk og duellstyrke, god teknikk og pasningslegger men som det helt korrekt blir påpeket noe langsom.

Dette burde ikke være noe problem når vi har Kolo sammen med ham bak der.

Imidlertid er det andre ting vi har slitt med når Kolo/Cygan har spilt sammen og det går mere på mangelen på kommunikasjon/dirigering bak der når vi havner under press, samt at Kolo har mistet hodet og selvtilliten i mange kamper.

Dette er imidlertid ikke Cygans feil men blir allikevel hans problem, for resultatene har hatt en tendens til å gå mot oss med denne konstellasjonen.

Kolo fungerte imidlertid også bra i går (unntatt feilen ved baklengsmålet) så det går kanskje an å håpe på et løft i den nye sesongen????

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking

En voldsom fysikk og duellstyrke, god teknikk og pasningslegger

 

Jeg tror jeg må legge meg ned, jeg har ikke ledd så godt på år og dag B)

19110[/snapback]

 

Det er neppe grunn til å le av Jensemanns påstander.

 

Selv om uttrykket "voldsom" kanskje burde vært erstattet av et noe mildere, som f.eks "god" eller "sterk" har Cygan ferdigheter iht. Jensemanns karakteristikk.

 

Cygans svakheter synes å være noe manglende fart og en tendens til tilsynelatende å være feilplassert.

 

Han har dessuten hatt en tendens til å være involvert i baklengsmål i sine opptredener.

 

Nå skal det sies at det er ekstra utfordrene å være stopper i Arsenal kontra f.eks Chelsea og United, ettersom Arsenal spillestil medfører at motstanderne oftere kommer i fart mot forsvarsfireren. Den manglende "press på ballfører" medfører også at motstanderne oftere får anledning til å spille ballen bak forsvarsrekke eller mellom stopper og sideback mot Arsenal enn mot Chelsea og United.

 

I Fulham-kampen viste han etter min oppfatning noe bedre spill enn tidliger, både offensivt og defensivt, men som Mee and Bertie poengterer så var Cygan ikke "storartet" defensivt. Jeg vil imidlertid ikke være så negativ som Mee and Bertie!

 

Om Cygan etter Fulham-kampen (og i senere kamper) får så mange positive opplevelser at han kan utfordre Senderos og Campbell i startoppstillingen vil dog kun tida vise.

 

Jeg er veldig usikker på om Fulham-kampen er starten på noe veldig bra fra Cygans side, men innerst inne er jeg litt redd for at kvaliteten på motstanderne kan spille meg et puss, slik at jeg tror at Cygan er bedre enn han i virkeligheten er.

 

Kort oppsummert: Håpefull, men skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

En spiller som har vært dårlig i tre år blir ikke plutselig god bare fordi gjør en god kamp. Som flere påpeker så var han heller ikke strålende defensivt, og intrykket forskyves mye av at gjør to mål på dødballer.

 

Når det gjelder Pascals "voldsomme fysikk og duellstyrke" så tenker jeg umiddelbart på Bolton kampen for et par år siden (1-1 borte tror jeg det ble). Han ble knust i et par tidlige hodedueller mot Kevin Davies og da begynnte jeg å telle. Av duellene de begge hadde en rimelig sjanse til å vinne så tapte Pascal 11 av 13, og sikkert som banken så utliknet Bolton etter at Davies hadde vunnet en duell og lagt ballen tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Guest Van Persie
Man teller ikke tapte slag på seierens dag. Cygan hadde sikkert en minnerik dag mot Fulham.

Defensivt var han ikke særlig storartet allikevel.

 

Cygan er vår tids Jeff Blockley, han er en smule bedre enn hva Gilles var på midtstopperplassen.

 

Cygan er rett og slett ikke til å stole på. Håper han ikke får stort mer spilletid, for nesten gang kan det på nytt være skjebnesvangert.

 

Selg Cygan....hvis noen vil ha ham.....!!!!!!!!!!!!!!

19115[/snapback]

Svært så negative vi er da :D .

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
En spiller som har vært dårlig i tre år blir ikke plutselig god bare fordi gjør en god kamp. Som flere påpeker så var han heller ikke strålende defensivt, og intrykket forskyves mye av at gjør to mål på dødballer.

 

Når det gjelder Pascals "voldsomme fysikk og duellstyrke" så tenker jeg umiddelbart på Bolton kampen for et par år siden (1-1 borte tror jeg det ble). Han ble knust i et par tidlige hodedueller mot Kevin Davies og da begynnte jeg å telle. Av duellene de begge hadde en rimelig sjanse til å vinne så tapte Pascal 11 av 13, og sikkert som banken så utliknet Bolton etter at Davies hadde vunnet en duell og lagt ballen tilbake.

19137[/snapback]

 

 

Dine regneferdigheter er høyst tvilsomme og ikke noe videre å ta hensyn til, eller for å si det rett ut, tallene stemmer slett ikke.

Kevin Davies er en dyktig hodespiller men man skal være rimelig blank fotballmessig hvis man ikke har oppdaget at Cygan er MEGET god i lufta.

Dette er selvfølgelig også hans største styrke som midtstopper og sannsynligvis grunnen til at Wenger hentet ham til Arsenal.

Når du presterer å si at han har vært DÅRLIG i tre år blir nivået på diskusjonen skremmende lavt.

Han har gjort noen dårlige og noen gode kamper, jeg var blant annet på Highbury i en kamp mot everton som han avgjorde til vår fordel (hans eneste mål før fulham).

Ellers var han også MEGET god i den kampen.

Hans største problem i de kampene han har kommet inn har vært mangelen på kamptrening på dette nivået og samarbeidsproblemer med Toure og påfølgende mangel på selvtillit.

Dette er en ond sirkel å komme inn i selvfølgelig men jeg håper at kampen mot fulham bidro til at selvtilliten ble styrket, da kan vi nok oppleve at Senderos blir værende på benken en stund.

Spesiellt i kamper hvor vi ligger og styrer kan hans pasningsferdigheter bli veldig utslagsgivende fremover.

Link to comment
Share on other sites

ja, voldsomt å negative!

Jeg syntes at Cygan er en solid stopper jeg.

Han mangler litt på farta, men ellers så er han en god duell spiller, leser spillet godt og han er den type stopperen som liker å gå fram med ball å legge pasninger!

 

Akkurat nå, er han en mye mer solid stopper en Senderos.......men Senderos kommer tilbake igjen..tror e!!

 

E roser ikkje Cygan bare fordi han scora 2 mål nå.......men jeg syntes Cygan har fått alt for mye dårlig kritikk!!

Syntes litt synd på han au då!!

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Dine regneferdigheter er høyst tvilsomme og ikke noe videre å ta hensyn til, eller for å si det rett ut, tallene stemmer slett ikke.

 

Jaja, der gjorde du det igjen. Du er jammen verdt mer enn 10 komiserier :D

19147[/snapback]

 

Skikkelig artig kar du også :P

Link to comment
Share on other sites

Enig med Paul G her. Cygan har større svakheitar enn styrker. Det som tilsynelatande burde vere styrkene hans er ikkje det - i alle fall ikkje mesteparten av tida.

 

Kor mange duellar Cygan tapte mot Davies har eg for øvrig ingen peiling på, men på generell basis vil eg sei Cygan taper alt for mange duellar i forhold til kor stor og sterk han ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Paul G her. Cygan har større svakheitar enn styrker. Det som tilsynelatande burde vere styrkene hans er ikkje det - i alle fall ikkje mesteparten av tida.

 

Kor mange duellar Cygan tapte mot Davies har eg for øvrig ingen peiling på, men på generell basis vil eg sei Cygan taper alt for mange duellar i forhold til kor stor og sterk han ser ut.

19159[/snapback]

 

Ja og det er litt overaskende ved betraktning av Cygans fysikk.

Ser Davies er nevnt. Husker og godt den kampen hvor Cygan tapte omtrent

alle hodedueller. Om det var en dårlig dag på jobb eller ei

kan være, men syns Cygan har vist bedre form i år.

Han var også bra i Amsterdam og et hakk hvassere enn Senderos.

Link to comment
Share on other sites

Guest kanutten

Cygan er vel tredje eller fjerdevalg hos oss. Dette tatt i betraktning så er han en god spiller. Jeg hadde vært mer skeptisk hvis han var første eller annet valg.

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Enig med Paul G her. Cygan har større svakheitar enn styrker. Det som tilsynelatande burde vere styrkene hans er ikkje det - i alle fall ikkje mesteparten av tida.

 

Kor mange duellar Cygan tapte mot Davies har eg for øvrig ingen peiling på, men på generell basis vil eg sei Cygan taper alt for mange duellar i forhold til kor stor og sterk han ser ut.

19159[/snapback]

 

 

Helt klart øynene som ser som er avgjørende her skjønner jeg.

Mine øyne ser at Cygan vinner de aller aller fleste hodedueller han er involvert i.

La oss si 90% av de for å holde oss til geniale regnestykker :ph34r: .

Jeg husker også veldig godt kampen mot Bolton og Davies, Cygan var svak og tapte helt klart de fleste av duellene, men hvem har ikke spilt en svak kamp????????????

Kan noen gi meg navnet på den spilleren som aldri har spilt en svak kamp???????????

Jeg har sett Maradona, Ronaldo og Thierry Henry spille stinkende dårlige kamper.

Det jeg imidlertid hadde håpet på var at vi som er arsenal-supportere hadde noe mere magamål når vi skal bedømme våre spillere.

Det blir alt for mye himmel eller helvete på enkelte, og jeg får mistanke om at man leser VG og innbiller seg at det som står der er riktig.

Det blir veldig viktig å prøve å se bak prestasjonene til hver enkelt spiller og prøve å forstå noen sammenhenger.

Cygan har slitt med dårlig kamptrening på dette nivået, når han har fått sjansen har det blitt noe krampaktig og samtidig har han slitt med samarbeidsproblemer med Kolo.

Allikevel vil jeg påstå at han har prestert på høyde med både Kolo Toure og Senderos i de kampene han har spilt.

Dette bekrefter bare noe jeg har hatt en mistanke om i lengre tid; Wenger har brukbar peiling på fotball og våre spillere ;) .

Link to comment
Share on other sites

Det jeg imidlertid hadde håpet på var at vi som er arsenal-supportere hadde noe mere magamål når vi skal bedømme våre spillere.

Det blir alt for mye himmel eller helvete på enkelte, og jeg får mistanke om at man leser VG og innbiller seg at det som står der er riktig.

Det blir veldig viktig å prøve å se bak prestasjonene til hver enkelt spiller og prøve å forstå noen sammenhenger.

19233[/snapback]

 

:ph34r: ;) Det kaller jeg et useriøst svar på en del innlegg.

Jeg tror de fleste her inne ser Arsenal enten på TV eller live, og 90%

klarer fint å bedømme en spiller.

Det er bedre å være realist enn å ha på seg skyggelue og rosa solbriller

og aldri evne å se en eneste feil....eller?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Paul G her. Cygan har større svakheitar enn styrker. Det som tilsynelatande burde vere styrkene hans er ikkje det - i alle fall ikkje mesteparten av tida.

 

Kor mange duellar Cygan tapte mot Davies har eg for øvrig ingen peiling på, men på generell basis vil eg sei Cygan taper alt for mange duellar i forhold til kor stor og sterk han ser ut.

19159[/snapback]

 

Allikevel vil jeg påstå at han har prestert på høyde med både Kolo Toure og Senderos i de kampene han har spilt.

 

19233[/snapback]

Cygan har ALDRI vert i nærheten av nivået til Kolo heile unbeatable sesongen, og Senderos (og Kolo) sitt nivå på slutten av forrige.

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Enig med Paul G her. Cygan har større svakheitar enn styrker. Det som tilsynelatande burde vere styrkene hans er ikkje det - i alle fall ikkje mesteparten av tida.

 

Kor mange duellar Cygan tapte mot Davies har eg for øvrig ingen peiling på, men på generell basis vil eg sei Cygan taper alt for mange duellar i forhold til kor stor og sterk han ser ut.

19159[/snapback]

 

Allikevel vil jeg påstå at han har prestert på høyde med både Kolo Toure og Senderos i de kampene han har spilt.

 

19233[/snapback]

Cygan har ALDRI vert i nærheten av nivået til Kolo heile unbeatable sesongen, og Senderos (og Kolo) sitt nivå på slutten av forrige.

19241[/snapback]

 

 

Sannheten er at når Kolo og Cygan har spilt sammen har Kolo vanligvis vært svært svak.

Senderos har en svært svak periode nå.

Cygan har ikke spilt så alt for mange kamper men når han har spilt sammen med Kolo har han vært vel så bra i mange kamper.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Paul G her. Cygan har større svakheitar enn styrker. Det som tilsynelatande burde vere styrkene hans er ikkje det - i alle fall ikkje mesteparten av tida.

 

Kor mange duellar Cygan tapte mot Davies har eg for øvrig ingen peiling på, men på generell basis vil eg sei Cygan taper alt for mange duellar i forhold til kor stor og sterk han ser ut.

19159[/snapback]

 

Allikevel vil jeg påstå at han har prestert på høyde med både Kolo Toure og Senderos i de kampene han har spilt.

 

19233[/snapback]

Cygan har ALDRI vert i nærheten av nivået til Kolo heile unbeatable sesongen, og Senderos (og Kolo) sitt nivå på slutten av forrige.

19241[/snapback]

 

 

Sannheten er at når Kolo og Cygan har spilt sammen har Kolo vanligvis vært svært svak.

Senderos har en svært svak periode nå.

Cygan har ikke spilt så alt for mange kamper men når han har spilt sammen med Kolo har han vært vel så bra i mange kamper.

19245[/snapback]

Så er det spørsmålet kva som er årsaken til at Kolo spelar dårlig? Makkeren er min påstand...

Senderos har vert omtrent som Cygan har pleidd vere. Spelt greit, for så å gjere generaltabbar.

 

Det er ein grunn til at Cygan ikkje får spele så mange kampar - Wenger finn han ikkje god nok for laget. Trudde du var enig med Wenger i alt eg :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Så er det spørsmålet kva som er årsaken til at Kolo spelar dårlig? Makkeren er min påstand...

Senderos har vert omtrent som Cygan har pleidd vere. Spelt greit, for så å gjere generaltabbar.

 

Det er ein grunn til at Cygan ikkje får spele så mange kampar - Wenger finn han ikkje god nok for laget. Trudde du var enig med Wenger i alt eg :ph34r:

19248[/snapback]

 

 

Drøy påstand å gi Cygan skylden for at Kolo spiller dårlig kanskje...??

Ihvertfall er det et veldig vanskelig utgangspunkt for en spiller når du vet at hvis makkeren din spiller dårlig vil du selv få skylda ;)

Ellers har du fattet poenget; Wengers avgjørelser tar jeg til meg og lærer av de!!!!

Hvis jeg skulle være uenig i avgjørelsene, vet jeg at vår sjef har full oversikt og godtar de glatt.

F.eks at Sol og Kolo er vårt midtstopperpar i utgangspunktet, så får Cygan kjempe med Senderos om plass nr 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Pascal får mye pepper både her og andre steder.

Syns derfor denne var litt interessant:

Tallene lyver ikke...

 

En og annen som får litt å tenke på? Det BØR det være.

33974[/snapback]

 

Sånn er det å være hoggestabbe Didrik. Er en først utpekt nytter

det lite hvordan han gjør det. Mot United spilte han en meget god kamp,

men fikk fortsatt kritikk. Det henger ikke på greip.

 

Cygan er ikke min favoritt men en plass bør grensen gå.

At han igjen kommer med på opta sitt rundens lag sier sitt.

Samme diskusjon og samme link la jeg inn på United kampen,

men da blir det sådd tvil om opta laget.

Da fins det ikke håp.

Link to comment
Share on other sites

Guest espenstoele

Cygan får, som nevnt over, mye pepper. Noe er selvfølgelig fortjent. Forsvarspillet denne sesongen har vært middelmådig. Det må selvfølgelig Cygan ta sin del av skylden for. Det må imidlertid også Campbell, Toure, Senderos, Lauren, offensive feil og skader.

 

Cygan får mange plusspoeng hos meg pga hans lojalitet og innsats. Har ikke hørt han uttale seg negativt eller satt spørsmålstegn ved sin fremtid én gang - i motsetning til folk som Pires, Ljungberg og Cole. Dette til tross for at han sitter mye på benken eller spiller "out of position".

 

Cygan er en bra squadplayer, og noe mer forventer han nok ikke å være selv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...