Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

For å være flåsete så er Wenger til Real i så fall en "vinn vinn" situasjon for meg.

 

Skulle han få suksess som trener i den klubben så unner jeg han virkelig den suksessen, selv om det dessverre også betyr suksess for Real..

Hvis han derimot feiler (noe jeg ikke ønsker på hans vegne) så er det positive i det at det da går ut over en klubb jeg ikke har den store sansen for.

 

Kanskje han også kan selge oss Bale for en rabbatert pris? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser at Wenger ifølge ryktene nå er favoritt til å ta over etter Zidane i Real Madrid.

 

Jeg håper som nevnt tidligere Wenger alt godt hvis han får jobben, og kanskje får han en ny vår som trener/manager i en ny klubb.
Det jeg er mest spent på er hvordan Wenger takler det kultursjokket som kommer hvis han tar over det spanske laget. Da tenker jeg ikke på vanlig spansk kultur, og ikke tenker jeg på en annen spillestil og fotballkulturelle elementer. Det jeg har i tankene er kravmentaliteten og organiseringen av klubber som Real.

I Arsenal så hadde Wenger er meget stor frihet, han kunne tenke langsiktig og det var særdeles mye som skulle til før han måtte foreta en "tvungen" frivillig avgang.

 

I Real så forventes det at han skal levere fra dag en. Han får overordnede som ikke svarer til en lite fotballfaglig eier. I Real møter han en kultur der "Presidenten" blir valgt. Han møter en kultur der den til enhver tid valgte president må tenke relativt kortsiktig for å beholde vervet og der avstanden mellom himmel og helvete er svært kort.

Sansyligheten for å få sparken i en klubb som man forventer skal være den ledende spanske klubben antar jeg er relativt stor rent statistisk. Så spørsmålet er som sagt om "professoren" takler det kultursjokket han vil møte hvis han tar over Real Madrid? Jeg er tvilende (dessverre).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Største problemet til Wenger var at han ble for lenge. Han kunne trengt en endring etter Invincibles sesongen egentlig. Ja han holdt koken greit for det, men det ble bare for mye for han og han stagnerte i sine egne metoder.

 

Tror man trenger å "røske" opp i ting innimellom for å få det beste ut av folk. Endringer i treningsrutine, trenerteam osv. Wenger har jo tviholdt på alt det samme omtrent siden han kom til klubben. I Real Madrid så ville han hatt det ganske så annerledes.

 

Uansett hva som måtte skje med Wenger, så ønsker jeg han virkelig alt det beste i verden. Fantastisk mann!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er godt å se at jeg og Arsene Wenger for en gangs skyld er enige:

Quote

Asked what his biggest mistake in his career was, Wenger said: "Perhaps staying at the same club for 22 years. I'm someone who likes new things, likes change. But I also like challenges. I was a little bit of a prisoner to my challenge each time."

Neida, jeg er ikke ute etter å "disse" professoren, for jeg forstår godt at han var så opptatt av prosjektet sitt at det ikke var lett å gi det opp, men jeg er faktisk glad for at han selv også innser (om så i etterpåklokskapens navn) at det å "fastne" i en jobb ikke alltid er positivt. 

Respekt til Wenger for dette!

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal han si? Jeg også syntes det ikke er noe galt i å mene dette. Samtidig ble han for arrogant og sta til å se klubbens beste. Gleder meg mest til boka han har masa om i åresvis med forklaringer på alle oppturer/fiaskoer opp igjennom. 

Link to comment
Share on other sites

Fint å se bilder av en smilende og opplagt Wenger i sommervarmen. Mannen er en legende som jeg ønsker alt godt, selv om det selvsagt var riktig og sikkert litt på overtid å avslutte forholdet nå i våres. 

En ting jeg likevel har stusset på i debatten om Wenger er det mange omtaler som hans begrensinger som coach og evne til å få det beste ut av spillerne han har til rådighet. Jeg kan vel til dels være enig i at noen spillere har undersprestert over lang tid, men har det fart så mye bedre med spillere som har gått til andre lag? van Persie var god i nøyaktig ett år i United, mens Ox visstnok var ålreit i Liverpool i fjor (men er nå ute i et år med skade). 

Jeg er redd Wenger har tatt mye av kritikken som skulle vært rettet lengre opp, mot Kroenke som fortsatt eier og styrer klubben vår. Fasiten får vi i sesongen som kommer, det blir mildt sagt meget spennende.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, antonius_blok said:

Fint å se bilder av en smilende og opplagt Wenger i sommervarmen. Mannen er en legende som jeg ønsker alt godt, selv om det selvsagt var riktig og sikkert litt på overtid å avslutte forholdet nå i våres. 

En ting jeg likevel har stusset på i debatten om Wenger er det mange omtaler som hans begrensinger som coach og evne til å få det beste ut av spillerne han har til rådighet. Jeg kan vel til dels være enig i at noen spillere har undersprestert over lang tid, men har det fart så mye bedre med spillere som har gått til andre lag? van Persie var god i nøyaktig ett år i United, mens Ox visstnok var ålreit i Liverpool i fjor (men er nå ute i et år med skade). 

Jeg er redd Wenger har tatt mye av kritikken som skulle vært rettet lengre opp, mot Kroenke som fortsatt eier og styrer klubben vår. Fasiten får vi i sesongen som kommer, det blir mildt sagt meget spennende.

Når du nevner styret og Kroenke så må jeg si meg helt enig, jeg har vel de siste årene gjentatte ganger påstått at Arsenalstyret var sportslig inkompetent. 

Når det gjelder Wenger så er det for meg egentlig to (kanskje tre) personer vi snakker om (vær gjerne uenig).


Den "unge " Wenger (tiden fra 1996 og pluss minus ti år fremover i tid viste en Wenger som uten tvil fikk det beste ut av sine spillere. Rett nok så arvet han en god stall fra Graham (tildels også Rioch), men Wenger var en revolusjonær person innen fotballen i PL. Hvis en spiller slet og ikke fungerte så virket det som at det kun var behov for en liten prat med psykologen Wenger og så var det meste greit igjen. Han hadde også spillere som var de rette i bortimot enhver lagdel på banen.

Den "middelaldrende" Wenger hadde mistet sin støttespiller i DD. Denne versjonen av Wenger var ute etter å skape noe som var helt hans eget, uten arven fra GG & co. Selvsagt så hjalp det ikke at økonomien ble skadelidende p.g.a. byggingen av ny stadion, men jeg har hele tiden vært usikker på hva disse "økonomiproblemene" egentlig hadde å si. Wenger hadde sine ideer, det var bl.a. ungdomsperioden da det var unge ukjente som var det viktige. I denne perioden så begynte vi også å merke at det spillere (gode sådanne) som ble kjøpt ikke nødvendigvis passet inn i det systemet Wenger skulle spille (koste hva det koste ville)

Den "aldrende" Wenger var en periode vi ikke burde opplevd. Jeg mener Wenger satt for lenge i managerstolen og burde sannsynligvis gitt seg minst fem år  tidligere. For min egen del så var jeg klokkeklar da de to siste kontraktsforlengelsene skjedde at de ikke burde skje. Man kan gjerne klandre Wenger og si at han klamret seg til posisjonen, men ved de to nevnte kontraktsforlengelsene så burde styret (hvis de hadde kompetanse) forstått at det kanskje var på tide å si stopp.
Arsenal tok to trofeer (FA) i Wengers siste sesonger, og selvsagt så kan man si at det er en suksess, men sett fra mitt ståsted så bare maskerte det to sesonger der laget totalt sett stagnerte. Men de to trofeene gjorde at mange av fansen var fornøyd og tilsynelatende ikke var så opptatt av utviklingen i klubben (satt på spissen fra min side)

Hadde det vært opp til Kroenke sr så hadde kanskje Wenger fremdeles sittet som manager i Arsenal, men når man begynte å se flere og flere tomme seter på stadion (selv om det alltid var utsolgt) så klarte en litt mer oppegående Kroenke jr å overbevise sin far om at nok er nok (det er min rent subjektive tolkning av situasjonen).

Ja det blir spennende å se hva Emery får til kommende sesong. Mine krav er ikke store, jeg krever hverken pokaler eller CL-plass. Jeg vil se et lag som utvikler seg fremover, som spiller mer som en enhet enn det gjorde i Wengers siste år. Jeg vil se et lag som er nærmere toppen, poengmessig, en det har vært de siste sesongene. Hvis dette fører til at laget tar pokaler eller kjemper seg til en CL-plass så er det en kjærkommen bonus. Det vil ta tid for Emery å få laget til å sette seg, så det er utviklingen gjennom sesongen som er det viktigste for meg. Jeg skal prøve å holde meg borte fra de kritiske tankene som jeg delte mange av de siste sesongene, men selvsagt så er det et tidsperspektiv. Hvis vi passerer årsskiftet uten at det er en reell positiv utvikling i laget så skal nok gamle Polljen på nytt "kvesse" tastaturet ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Bayern takker nei til Wenger. Wenger er nok ikke så ettertraktet hos de største klubbene lengre. Ble nok gjennomskuet de siste årene både taktisk og defensivt. Trur nok en utfordrerklubb er neste steg som eks Monaco eller et landslag 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sas2002 said:

Bayern takker nei til Wenger. Wenger er nok ikke så ettertraktet hos de største klubbene lengre. Ble nok gjennomskuet de siste årene både taktisk og defensivt. Trur nok en utfordrerklubb er neste steg som eks Monaco eller et landslag 

Han er ikke akkurat så ung lenger. Tror det også spiller inn i klubbenes vurdering. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 5 months later...

Wengers historie som Arsenals manager må være på engelsk 🙂 Ser nå at den ligger ute til salg på Arsenal.com også. Er vel bare tidsspørsmål før de selger signerte utgaver også for de som er spesielt interesserte - og det er jeg 🙂 

Boken får hederlig omtale i England. AFTV har en egen sak på youtube om boken og der får den også god omtale. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg prøvde å finne en streaming tjeneste som viste den nye dokumentaren som er laget om Arsène. 
 

Trodde det gikk an å leie den på Amazone. Men gikk vist ikke da det var regionsperre og godtok bare kort som var fra engelske banker på den filmen… 

 

noen om har tips?

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Rosicky07 said:

Jeg prøvde å finne en streaming tjeneste som viste den nye dokumentaren som er laget om Arsène. 
 

Trodde det gikk an å leie den på Amazone. Men gikk vist ikke da det var regionsperre og godtok bare kort som var fra engelske banker på den filmen… 

 

noen om har tips?

 

Stremio...

www.strem.io

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...