Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

At Wenger finner seg en rolle i fotball systemet der han kan dele den kunnskapen han har håper jeg er mulig, men samtidig så håper jeg at han ikke går inn i en ny rolle der han skal skal lede den sportslige delen av en klubb.

 

Når jeg er så negativ til at Wenger skal ta en slik rolle så går det ikke på hans kapasitet men derimot på fallhøyden.

 

Tiden er slutt da en manager/trener har full kontroll på det som skjer sportslig i en klubb, samtidig så er jeg overbevist om at Wenger ikke kommer til å få den "jobbsikkerheten" i en ny klubb som den han har hatt i Arsenal.

 

Selv om jeg har vært til tider meget kritisk til Wenger de siste sesongene så er det siste jeg ønsker å oppleve at Wenger i en eventuell kommende klubb skal få fyken halvveis ut i en sesong.

Link to comment
Share on other sites

Arsene Wenger tror jeg kan jobbe hvor som helst og få gode resultater, den klubben som eventuelt ansetter han kan fort få en Wenger anno 1996, men i Arsenal ble han for lenge, han burde kanskje gitt seg etter 10år dratt videre til en annen storklubb og fortsatt sine meritter. I arsenal gikk han seg fast, han ble vel offer for sin egen suksess. Som manager tror jeg det holder med maks10år på en plass, det er ikke mange eksempler på der en manager har suksess utover dette. Miljøforandringer er bare sunt med jevne mellomrom, tror ingen er tjent med å sitte for lenge på en plass. Man ser seg kanskje blind på problemer og blir for avansert i problemløsningen. Hva vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

@joppe

 

Jeg betviler at en ny klubb vil få noe som ligner på Wenger anno 1996.

Grunnen til at jeg mener det er at Wenger i 1996 var en foregangsmann, på mange måter så revolusjonerte han den britiske toppfotballen. Han skapte ekte profesjonelle fotballspillere der det ble slutt på fish & chips og noen pints på puben. Kosthold, treningsmetoder m.m. var noe som Wenger på mange måter innførte inn i den engelske fotballen (ikke kun Arsenal).

Jeg sier ikke at Wenger ikke kan få suksess i en ny klubb, jeg ser bare ikke noen punkt der han i 2018 er en foregangsmann i.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært artig om han tok over Chelsea... hadde han fått suksess der, ville det vitnet om at han ikke er i god nok stand til å bygge opp lag fra bunn av selv. Hans mest vellykkede år er basert på en stamme (krydret med hans egne valg) fra tidligere manager.

Link to comment
Share on other sites

@joppe

 

Jeg betviler at en ny klubb vil få noe som ligner på Wenger anno 1996.

Grunnen til at jeg mener det er at Wenger i 1996 var en foregangsmann, på mange måter så revolusjonerte han den britiske toppfotballen. Han skapte ekte profesjonelle fotballspillere der det ble slutt på fish & chips og noen pints på puben. Kosthold, treningsmetoder m.m. var noe som Wenger på mange måter innførte inn i den engelske fotballen (ikke kun Arsenal).

Jeg sier ikke at Wenger ikke kan få suksess i en ny klubb, jeg ser bare ikke noen punkt der han i 2018 er en foregangsmann i.

 

Det kan for så vidt hende det, men klima forandringer kan også gjøre underverker for kropp og sjel. Vil ikke kategorisk avise at det kan skje, men mannen laget et av verdens beste om ikke det beste kontringslaget, ser ingen grunn til at det ikke kan skje igjen. Får mannen en ny giv og det å starte med blanke ark kan gjøre underverker.

Link to comment
Share on other sites

@joppe

 

Jeg betviler ikke at han kan få en ny giv og en ny suksess i en ny klubb, det jeg derimot betviler er at han i en ny klubb kommer til å bli en slik revolusjonerende manager/trener som han var høsten 1996

Link to comment
Share on other sites

Arsenal Player har en liten reportasje der de har kåret Wengers 10 "beste" spillerkjøp i sine nesten 22 år i klubben. Innslaget finnes litt nede få hovedsiden til arsenal.com under "Merci Arsene".

 

Før jeg startet avspillingen så spurte jeg meg selv om hvor mange av de ti jeg kom til å være uenig i, og da med bakgrunn i at det ville være vanskelig å plukke ut ti klare valg blant alle de som har kommet til klubben siden 1996.

Etter å ha sett innslaget så fikk jeg meg egentlig en liten overraskelse >_< , og det har ikke med at jeg er enig eller uenig med den listen Arsenal Player har laget, overraskelsen kommer faktisk av at er der virkelig ikke flere gode kandidater.

 

Arsenal Players liste er som følger:

 

Nr 10. Aaron Ramsey

Nr 9. Nicolas Anelka

Nr 8. Kolo Toure

Nr 7. Cesc Fabregas

Nr 6. Mesut Özil

Nr 5. Sol Campbell

Nr 4. Freddie Ljungberg

Nr 3. Robert Pires

Nr 2. Patrick Vieira

Nr 1. Thierry Henry

 

Topp fem støtter jeg ubetinget, men det er ett par andre valg som skurrer.

 

Det finnes få defensive spillere i listen, Sol var selvsagt et utmerket defensivt kjøp og greit nok så spilte Kolo stopper (men var ikke han egentlig midtbanemann) og Vieria var en ypperlig DM, men listen preges av offensive kjøp.

Skyldes dette at det er mer populært å dra fram de som lager mål enn de som skal stoppe de. Jeg har en mistanke om at ansvarlige i Arsenal Player, akkurat som Wenger, har en forkjærlighet for offensive spillere.

Samtidig så viser vel også denne kåringen at det defensive er ikke det Wenger har prioritert i sin tid i klubben.

 

Tilbake til kåringen og plassene fra 6 til 10. For min del så ryker Anelka ut, Toure var bra men jeg er ikke enig i at han var det beste av Wengers defensive kjøp.

Jeg skal ikke rangere plassene fra 6 til 10, men her er noen spillere der minst en av de burde vært inne på en av de plassene. Jensemann, selvsagt, et mye bedre kjøp enn Anelka. Kos har vært både opp og ned, men i noen (få) sesonger var tross alt han og Per kanskje Englands beste stopperpar, de bør være kandidater. Og hva med Cazorla, selvsagt litt opp og ned, men absolutt et bedre kjøp enn Anelka.

 

Men til sist så vil jeg faktisk si at jeg er litt negativt overrasket over hvor få klare kandidater det er til en slik topp 10 liste. I løpet av 22 år så burde det egentlig vært minst ti spillere til som utvilsomt kunne bekledd disse plassene, men det viser vel også hvilke fantastiske spillere Wenger arvet fra sine forgjengere når han kom inn portene på Highbury høsten 1996.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Nr 10. Aaron Ramsey

Nr 9. Nicolas Anelka

Nr 8. Kolo Toure

Nr 7. Cesc Fabregas

Nr 6. Mesut Özil

Nr 5. Sol Campbell

Nr 4. Freddie Ljungberg

Nr 3. Robert Pires

Nr 2. Patrick Vieira

Nr 1. Thierry Henry

 

 

Skjønner ikke helt hva Ozil gjør på den listen. Synes Petit og Overmars ga oss langt mer valuta for penga. En fyr som Robin van Persie også, tross alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner Gilberto på den lista der. Uten han hadde vi aldri klart å gå ubeseiret gjennom en hel sesong og over 49 kamper.

 

The Invisible Wall bør uten tvil være på en slik liste.

 

 

 

Skjønner ikke helt hva Ozil gjør på den listen. Synes Petit og Overmars ga oss langt mer valuta for penga. En fyr som Robin van Persie også, tross alt.

Enig med dere begge

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig hverken Mesut, Ramsey eller Fabregas fortjener de 3 plassene sine, Som tidligere nevnt her så burde Gilberto vært selvskreven.

 

Petit og Overmars som de 2 neste kanskje.

Link to comment
Share on other sites

En liten artikkel på "the Online Gooner" ..

 

Det er kanskje ikke det rette tidspunktet å gjøre det kvelden før den siste dagen hjemme, når jeg velger å sitere siste avsnitt i artikkelen, men når er det rette tidspunktet?

 

"A one-time legend Arsene Wenger is and has been, and beneath all the emotion and eulogy of the last two weeks, comes the cold, harsh realisation that this is a man who has outstayed his welcome. With it came the coldest, the harshest of farewells. No fairy tales, no last dance, but a meek scuttle for the trap door in the glare of the footballing spotlight.

This has been the most painful of love story endings."

Link to comment
Share on other sites

@joppe

 

Jeg betviler ikke at han kan få en ny giv og en ny suksess i en ny klubb, det jeg derimot betviler er at han i en ny klubb kommer til å bli en slik revolusjonerende manager/trener som han var høsten 1996

 

Han trenger ikke revolusjonere fotballen som han gjorde i 1996 med tanke på kosthold, treningsmetoder etc. Og det var heller ikke tanken min heller, men finner han tilbake til vinnerformelen ala 1996 så kan han få mange fine år som trener\manager en annen plass. Blir han sportsdirektør i en eller annen klubb kan han også bli god å ha.

Man trenger ikke finne opp kruttet på nytt for å få det til å smelle godt, bare justere litt på blandingsforholdet :-)

Mener bare at Wenger ala 1996 hadde en klar og tydelig plan på hvordan han ville Arsenal skulle spille, og hadde\skaffet seg spillere som passet i dette spillet. Men den siste utgaven av Wenger virket det bare som han mistet seg selv og sine visjoner om hvordan det skulle gjennomføres, mistet vel litt tråden i hvordan han ville spille og hvilke spillere han ville ha. Mange overganger virket mer som panikk kjøp, uten han helt viste hva og hvor de skulle brukes. I denne gruppen finnes vel Özil, en fantastisk spiller, men spillestil og medspillere passet ikke helt i dette bildet.

 

Pep Guardiola har ikke revolusjonert fotballen, det er ingenting nytt han kommer med, han har bare forbedret det som var, godt hjulpet av massiv spillerstall og fri flyt av penger til å få på plass brikkene som mangler til en hver tid. Det hjelper godt på å ha de aller beste lagspillerne også.

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig hverken Mesut, Ramsey eller Fabregas fortjener de 3 plassene sine, Som tidligere nevnt her så burde Gilberto vært selvskreven.

 

Petit og Overmars som de 2 neste kanskje.

 

I min verden så fortjener Fabregas å være på den lista, Fabregas har definitivt vært en av våre beste spillere. Duoen Vieria og Petit har kanskje vært vår mest effektive midtbane, ikke i målprotokollen men i det å styre midtbanen. Gilberto var en fantastisk midtbanespiller, men han scoret ikke masse mål og ble heller ikke lagt godt merke til, men en effektiv spiller som har vært dypt savnet i det defensive spillet vårt.

Link to comment
Share on other sites

@joppe

 

Vi er i allefall fullstendig enige om Wengers siste del i Arsenal ?

 

Så får vi heller være litt uenige om hva Wenger kan utrette i en ny klubb.

 

Vi er begge enige om at han har en god del kapasitet inne, men ett av punktene i mitt opprinnelige innlegg var det jeg kalte fallhøyden.

I Arsenal har han hatt en unik posisjon, til tider en ubegrenset tillit fra eier (kanskje i meste laget), til tider bortimot "all makt" (kunne i alle fall virke slik sett fra utsiden). Dette er vel rimelig å si at en slik posisjon får han ikke i en ny klubb, og det er da et spørsmål om hvordan Wenger takler en slik omstilling der han eventuelt skal levere som trener men samtidig med mindre reell bedlutningsmakt.

 

Ja, du har rett i at han også i en ny klubb kan komme in og bli en "frelser", men i dagens fotball så er det dessverre ofte slik at det er meget raske resultater som styrer og da kan det i verste fall bli en rask nedtur.

 

Jeg håper virkelig at han finner seg en ny oppgave der han kan rette opp litt av det negative fra sine siste år i Arsenal, jeg vil hate å se at et litt nedturaktig farvel med Arsenal blir etterfulgt av enda en ny nedtur i en annen klubb. Jeg har fremdeles så pass stor sympati for Wenger at jeg ikke ønsker flere "nedturer".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært en "Wenger out" i sikker rundt 6 år. Men nå når det endelig skjer, så er det faen meg med blandede følelser.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har trillet et par tårer, noe jeg absolutt ikke pleier å gjøre.

Både når han annonserte han var ferdig, og nå, når han står å snakker.

 

Lykke til videre Arsene, jeg ønsker deg alt vel!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det trist uansett hvor mye man har støttet eller vært i mot ham. Det er slutten på en æra. En mann som har gjort ekstremt mye for klubben vår. Fortjener all hyllest han kan få.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tusen, tusen takk til Arsene Wenger.

 

Med klokskap har han drevet klubben framover i 22 år. En bauta i trenerverdenen og i Arsenals historie. Kommer til å savne pressekonferansene hans og humoren.

 

Ingen er større enn klubben og verden går videre.

 

Merci

Link to comment
Share on other sites

For å være flåsete så er Wenger til Real i så fall en "vinn vinn" situasjon for meg.

 

Skulle han få suksess som trener i den klubben så unner jeg han virkelig den suksessen, selv om det dessverre også betyr suksess for Real..

Hvis han derimot feiler (noe jeg ikke ønsker på hans vegne) så er det positive i det at det da går ut over en klubb jeg ikke har den store sansen for.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...