Jump to content

Gratulerer Ole Gunnar Solskjær!


helgeaarsvoll

Recommended Posts

Tillater meg å komme med en liten "saksopplysning" hentet fra siste leder på united.no.

Denne beskriver vel litt den status Solskjær har i klubben og blant dens supportere.

 

Han har på mange måter fått en kultstatus i klubben som ikke bare skyldes prestasjoner på banen. Hans holdninger og engasjement utenfor banen har minst like mye gjort dette.

 

 

Få i Skandinavia er fullt klar over den stjernestatusen Solskjær har blant supporterne i Manchester. Nå som Keano har forlatt Old Trafford er nordmannen den suverent mest populære spilleren i United blant fansen. Det er flere årsaker til dette. Hans suverene egenskaper som fotballspiller er selvsagt der. Likeledes de historiske kampene og målene. 2-1-målet på overtid mot Liverpool i FA-cupen, hans fire fulltreffere i løpet av ti crazy minutter mot Nottingham Forest, og selvfølgelig det der målet nede i Barcelona, da samtlige som var på Nou Camp kan skrive under på at jordkloden for at brøkdel sekund sluttet å rotere. Men hans popularitet blant fansen begrunnes i så mye mer enn bare kampene og målene. Hans lojalitet mot klubben i tykt og tynt. Ole Gunnars nei den gangen Martin Edwards takket ja til Tottenhams bud. Solskjærs innstilling til fotball, mennesker og livssyn. Han takket med glede ja til å bli ambassadør for Unicef, han er livstidsmedlem i Manchester United Supporters Club Scandinavian Branch, og han lot seg ikke be to ganger da Shareholders United (nå Manchester United Supporters Trust) spurte om han ville bli deres Øverste Beskytter. Ole Gunnar har i alle disse årene holdt de ballglade føttene godt plantet på jorden, og han er en stjernespiller som supporterne kan identifisere seg med. Derfor, er hans navn blitt sunget så å si i hver eneste kamp han har vært borte, noe som i seg selv er helt utrolig.

 

 

 

Det er en himmelvid forskjell på hvordan Solskjær og den siste Norske CL-mester har fremstått. Solskjær scoret seiersmålet i CL-finalen og sto bakerst i bussen da den paraderte gjennom Manchesters gater. Mens han andre, bomma på straffe i straffespark-konkurransen, men hang ut foran bussen med pokalen i bar overkropp!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Guest Gooner_87
Ærlig talt Gooner_87, å nevne OGS i samme åndedrag som Manchester United, George Best, og i mindre grad, Eric Cantona blir rav ruskende galt. Nå er det DU som ikke evner å se perspektive i dine egne innlegg. OGS er en for en fjert å regne sammenlignet med George Best. Det vet all fra 9 til 90.

33879[/snapback]

 

 

Solskjær BLIR nevnt i samme åndedrag som disse ja. Så en lang reportasje på tv for litt siden der flere united-supportere og tidligere spillere/trenere/eksperter etc hevdet dette. Tror du united-fansen synger Solskjær sangen i hver eneste kamp for moro skyld, selv 2 år etter han spilte sin siste man utd kamp for moro skyld? Solskjær er en legende i klubben pga hans prestasjoner på banen, men også pga hans utrolige sympatiske vesen og hans lojalitet til klubben. Det er nok ikke bare et glansbilde norsk media har skapt nei. Tror nok du bør ta av deg gunners-brillene dine for en stakket stund og se litt mer klarhet i ting og tang.

 

Glemte forresten at du din gamle gubbe hyllet Best rett etter hans død. Utrolig hvor fort du glemmer ting. Husk at du ikke kan hylle (ex)spillere på rivaliserende lag. Helt utrolig at jeg sitter å diskuterer dette med deg siden du kun er ute etter provokasjoner og drittslengning.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Gooner_87; jeg har ikke kommentert OGS, og hyllesten til ham i denne tråden i det hele tatt. IKKE EN ENESTE PLASS I HELE TRÅDEN! Før nå i dette innlegget. Så setningen din: Husk at du ikke kan hylle (ex)spillere på rivaliserende lag. faller på sin totale urimelighet. Det eneste i denne settingen jeg har kommentert er at TOTTENHAM spilleren Erik Thorstvedt ikke blir hyllet av meg. Erik målmann på landslaget, og Erik-the-man som jeg fra tid til annen snakker med, setter jeg umåtelig pris på.

 

Så tilbake til OGS og George Best. Å påstå at de nevnte herrer omtales på like linjer, og i samme åndedrag, er i beste fall historieløst. OGS vil ALDRI, om han så gjorde en Stanley Mathews og spilte til han ble 50, oppnå den samme statusen som Georgie Boy. George Best var et ikon, noe helt eksepsjonelt. Noe verden knapt har sett maken til. Han startet noe helt nytt. At du ikke ser dette, får bli ditt problem.

 

Så tilbake til det å hylle andre lags spillere, eller personer knyttet til andre klubber. Jeg har hyllet George Best, og jeg har hyllet ex-manager Bill Nicholson i Spurs. En hyllest som faktisk kom på trykk i TottenhamSupporteren, medlemsbladet til TV. Jeg har hyllet mange andre også. Ei heller har jeg problemer med å skryte av, ikke hylle, men å skryte av, Ole Gunnar Solskjær. Han har hatt en eksepsjonell karriere i United, og er nok pr. dato en av klubbens absolutt mest populære spillere. Mye grunnet hans, etter mitt skjønn, ydmyke og behagelige måte å fremtre på. Samt hans lojalitet til klubben som du så riktig påpeker. I tillegg til at han i aller høyeste grad har vært en meget dyktig fotballspiller. Også på landslaget vårt. Dog vil jeg nok påstå at han har vært, i den minste periodevis, mer fremtredende på United enn på landslaget. Det sier nok muligens mer om landslaget og bruken av Solskjær, enn det sier om Ole Gunnar selv.

 

Det som på mange måter blir Ole Gunar Solskjær`s tveeggede sverd, er måten han blir til de grader hauset opp i norsk media, med VG, Dagbladet og TV2 i spissen. Det slår glatt tilbake på OGS selv. Og i motsetning til for eksempel John Arne Riise, som tydeligvis må elske denne typen oppmerksomhet, så tror jeg faktisk talt ikke Ole Gunnar setter pris på dette. Han er på ingen måte den typiske Se og Hør fotballspilleren. At han i likhet med andre stjerner, må tåle å være i alle typer mediers lys er en ting, noen søker dette bevisst, det tror jeg faktisk talt ikke Solskjær gjør. Og dermed så har på mange måter norsk presse, med de mest tabloide eksemplene i spissen, gjort Ole Gunnar Solskjær en solid bjørnetjeneste.

 

Men å sammenligne Ole Gunnar Solskjær med George Best, no bloody way, man! Der spranget, tro meg, er for stort.

 

Og med dette "lille" innlegget, har du min "hyllest", om vi skal kalle det det, til en meget likandes, og ikke minst god, fotballspiller fra Kristiansund. Så mye for provokasjonene og drittslengingen.......

Link to comment
Share on other sites

... og jeg har hyllet ex-manager Bill Nicholson i Spurs. En hyllest som faktisk kom på trykk i TottenhamSupporteren, medlemsbladet til TV.

33916[/snapback]

 

Høres nesten ut som om du har et bein på innsiden. Måtte jeg ta grundig feil Chaz! :(

 

Ellers er Ole Gunnar og Erik T. fine når de er/var på landslaget. På klubblagene gir jeg blanke!

Link to comment
Share on other sites

Nope. Ingen bein på innsiden. Men en genuin respekt for en av de største og beste manageren i engelsk fotball`s historie. Billy the nick var klasse. Det må selv en ihuga Gooner innrømme.

33952[/snapback]

 

Sant det! Det er den største som har vært der, mannen som ordnet det i 61.

Link to comment
Share on other sites

Bill Nicholson er uten konkurranse den største personligheten og den dyktigste fotballmannen som noen gang har vært på WHL. I tillegg var han en sympatisk kar. Vi goonere bør ikke glemme at han også viste vår klubb stor respekt i mai 71, etter at Arsenal vant ligagullet på WHL. Selv om det naturligvis var ydmykende for Tottenham å se at erkerivalen sikret ligagullet i deres hule, på vei mot å kopiere bragden hans egen klubb, som den til da eneste i moderne tid hadde oppnådd, viste han både storsinn og god sportsånd da han gratulerte Arsenal med ligagullet, og spanderte champagne på Arsenal. Som han sa, selv om det var surt å ikke ha klart å hindre Arsenal i å vinne, ville han ikke ødelegge Arsenals store kveld. Hvor stor sjanse (eller kanskje vi heller skal si risiko? :( ) er det for at noen av Bill Nicholsons støpning atter skal dukke opp på WHL?

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87
Hvem? Du og jeg? Det er ikke meg som har fyrt av masse usakligheter i denne tråden.

34093[/snapback]

 

Virker som om du er mer ute etter å krangle enn å diskutere. Du slenger deg på diskusjonen i håp om at jeg skal skjelle deg ut. Merkelig siden du i bunn og grunn er enig i mitt syn på at Solskjær er en fantastisk spiller og en stor person. Forskjellen er vel at du ikke ser på han som en legende i klubben og dermed ikke vil hylle han.

Link to comment
Share on other sites

Men kjære deg; leste du ikke siste innlegget mitt på forrige, var ikke det en hyllest?

 

Jeg krangle? Se vekk i fra et sarkastisk svar til deg, har jeg da vitterlig vært seriøsiteten selv på denne tråden. Du derimot har hudflettet Paddy, Piscator og undertegnede på groveste. I enkelte sekvenser med banning og full pakke. Hvem er det som krangler sier du?

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87
Men kjære deg; leste du ikke siste innlegget mitt på forrige, var ikke det en hyllest?

 

Jeg krangle? Se vekk i fra et sarkastisk svar til deg, har jeg da vitterlig vært seriøsiteten selv på denne tråden. Du derimot har hudflettet Paddy, Piscator og undertegnede på groveste. I enkelte sekvenser med banning og full pakke. Hvem er det som krangler sier du?

34097[/snapback]

 

 

Du krangle ja, det er de fleste enige om, både her og på vgd. Du er Arsenalfansens store provokatør og hatobjekt og det veit du godt.

 

Jeg sier min mening om folk som hudfletter Solskjær, og kaller meg for en ekstrem nasjonalist.

 

Og hvem legger opp til en krangel nå? Idag altså. Det er deg det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87
Kjære vakre vene lillegutt, jeg legger ikke opp til noe som helst. Herlig å bli sett på som hatoppbjekt og provokatør. Det er fint med litt temperatur, vettu! Spesielt når man som debatant har litt å fare med!

34100[/snapback]

 

Fint med temperatur? Greit nok det, men pass på blodtrykket din gamle mann.

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS
Wow, Solskjær scoret i reservelagskampen mot Leeds!!!!

 

"Skikkelig imponert"

35421[/snapback]

Ja, nå blir vel vår 7-0 seier glemt og hele VG handler om Solskjær? Det kommer isåfall ikke som noe sjokk...

35500[/snapback]

 

At du er veldig godt oppdatert, kan iallefall ikke diskuteres...

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87
Solskjaer spilte skikkelig bra mot Burton i dag. Skikkelig god, lizm. Gratulerer til en stooor spiller lizm.

 

 

Wow, Solskjær scoret i reservelagskampen mot Leeds!!!!

 

"Skikkelig imponert"

 

Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe hva dette har med saken å gjøre vedrørende om Solskjær er en legende på O.T eller ikke. At Solskjær begynner i det små på reservelaget er vel helt etter planen det, ingen som hadde trodd at han skulle gå rett inn på united laget etter så mye skade.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe hva dette har med saken å gjøre vedrørende om Solskjær er en legende på O.T eller ikke. At Solskjær begynner i det små på reservelaget er vel helt etter planen det, ingen som hadde trodd at han skulle gå rett inn på united laget etter så mye skade.

35837[/snapback]

 

Nei, ingen hadde trodd at Solskjær skulle gå rett inn på A-laget, men grunnen til at det ironiseres over dette er jo at (norske) media har brukt like mye spalteplass på dette come-backet på B-laget for Solskjær SOM OM HAN nok en gang hadde blitt matchvinner i en CL-finale! Det er dette misforholdet mellom hva mannen faktisk presterer og hvor stor dekning han får i media RELATIVT til hva andre lag og spillere presterer det reageres på. Og det er mange av oss som oppriktig mener at selv om OGS er en legende på OT, så kan ikke det ALENE rettferdiggjøre denne mediedekningen av et B-lags comeback, særlig når andre lag og spillere gjør prestasjoner det faktisk er verdt å skrive om, men som blir avspist med noen få linjer. Og nok en gang; at OGS får så mye spalteplass for så lite (et B-lags comeback) i norske media skyldes kun at han er nordmann, MAO ren nasjonalisme.

 

Og btw, har du noen gang reflektert over at denne skjevheten i mediedekning faktisk er en viktig årsak til at klubber som Pool og ManU er såpass MYE mer populære her hjemme enn vår egen klubb? At de har hatt flere norske spillere som har gjort større suksess (Arsenal er mer populære i Sverige, det har utvilsomt vært en Limpar/Ljungberg effekt!), og at både Pool og ManU har gjort større suksess enn vår klubb sett i et tippekamp (35års) perspektiv, er naturligvis viktige årsaker til at disse klubbene er mer populære enn Arsenal hjemme, men forskjellen i oppslutning er større enn forskjellen i suksess skulle tilsi. Hadde Arsenal fått like mye spalteplass som deres prestasjoner skulle tilsi (relativt til ManU/Pool), hadde (supporter)klubben utvilsomt hatt MYE større oppslutning her hjemme.

 

Så for å oppsummere, denne "harseleringen" med come-backe'et til OGS er ingen kritikk av OGS, eller noe forsøk på å sverte det OGS har gjort som fotballspiller, eller som medmenneske for den saks skyld, men snarere en ironisering over hvor tåpelige norske media er.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gooner_87
Nei, ingen hadde trodd at Solskjær skulle gå rett inn på A-laget, men grunnen til at det ironiseres over dette er jo at (norske) media har brukt like mye spalteplass på dette come-backet på B-laget for Solskjær SOM OM HAN nok en gang hadde blitt matchvinner i en CL-finale!

 

Det har de da ikke. LØGN.

 

Det er dette misforholdet mellom hva mannen faktisk presterer og hvor stor dekning han får i media RELATIVT til hva andre lag og spillere presterer det reageres på. Og det er mange av oss som oppriktig mener at selv om OGS er en legende på OT, så kan ikke det ALENE rettferdiggjøre denne mediedekningen av et B-lags comeback, særlig når andre lag og spillere gjør prestasjoner det faktisk er verdt å skrive om, men som blir avspist med noen få linjer.

 

Det må du gjerne få lov til å mene, men det tar ikke fra Solskjær noe som helst, slik at vi ikke kan hylle han på dette forumet. Det er det diskusjonen fra starten her egentlig dreier seg om.

 

Og nok en gang; at OGS får så mye spalteplass for så lite (et B-lags comeback) i norske

media skyldes kun at han er nordmann, MAO ren nasjonalisme.

 

Herregud da mann. Er jo naturlig at norske aviser skriver om nordmenn. Du hadde vel forventet at media skulle skrive like mye om comebacket til en utenlandsk spiller? TROR du virkelig at f.eks engelske aviser skriver lite om sine egne? Tror du italienske aviser ikke har mye stoff om italienerne? Etter din definisjon så er alle aviser i hele verden nasjonalistiske.

 

 

Og btw, har du noen gang reflektert over at denne skjevheten i mediedekning faktisk er en viktig årsak til at klubber som Pool og ManU er såpass MYE mer populære her hjemme enn vår

egen klubb?

 

Ja, det har jeg, og det er da helt naturlig at det er flere pool og manu fans her i landet enn goonere. Det har jeg ingen problemer med. Mange av disse(langt ifra alle) er jo medgangsupportere så det er et fett for meg hvem som får disse.

 

At de har hatt flere norske spillere som har gjort større suksess (Arsenal er mer populære i Sverige, det har utvilsomt vært en Limpar/Ljungberg effekt!), og at både Pool og ManU har gjort større suksess enn vår klubb sett i et tippekamp (35års) perspektiv, er naturligvis viktige årsaker til at disse klubbene er mer populære enn Arsenal hjemme, men forskjellen i oppslutning er større enn forskjellen i suksess skulle tilsi. Hadde Arsenal fått like mye spalteplass som deres prestasjoner skulle tilsi (relativt til ManU/Pool), hadde (supporter)klubben utvilsomt hatt MYE større oppslutning her hjemme.

 

Javel.....

 

Så for å oppsummere, denne "harseleringen" med come-backe'et til OGS er ingen kritikk av OGS, eller noe forsøk på å sverte det OGS har gjort som fotballspiller, eller som medmenneske for den saks skyld, men snarere en ironisering over hvor tåpelige norske media er.

35891[/snapback]

 

 

Godt å høre at du har løsningen på alle verdensproblemene da... hvorfor ligger ikke verden i dine hender?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...