Jump to content

Norske bønder


Dr. Phil

Recommended Posts

Fortsett diskusjonen her..

 

Norske bønder er noe dritt. Får masse penger av staten i form av subisdier, og er direkte med på å undertrykke fattige bønder i resten av verden. Kan ikke dere bønder finne på noe annet å gjøre, hvis dere påstår det er så j.... ille??? FOr en gjeng med bønder

Og hvis du ikke har skjønt det synger klanen sine nedvedigende ord mot bønder med et snev av ironi. Vi er jo tross alt bønder i fra nord alle sammen her oppe.

<_<

24046[/snapback]

 

Dritt? Da er du jaggu meg både kunnskapsløs og historieløs.

Skjønner du ikke det at kuttene i subsidiene kommer til å føre til en gigantisk økning i arbeidsledigheten her til lands? Arbeidsløset i seg selv er dyrt, men på toppen av kransekaka kommer det til å bli mange andre utgifter også. Omskolering, arbeidsledighetstrygd, mm. Det kommer til koste mye mer enn hva subsidiene gjør. I tillegg kommer Norge ikke til å være selvforsynt med mat lengre. Hvis en krise oppstår, noe som nok kommer til å skje før eller siden, vil det bli rett sveltihjel i landet. Dessuten må vi importere all mat, og det kommer til å svekke kronekursen og kan føre til ytterligere inflasjon. Derfor er subsidiering av landbruket svært viktig.

Er de norske bøndene skyld i fattigdommen i verden? Jeezuz!, du er dummere enn jeg hadde trodd. Det er etter min mening de tideligere kolonistlandene som burde hjelpe disse, da det var de som startet hele f**nskapet. Hvorfor skal norske bønder bli skadelidende for dette?

24232[/snapback]

Selfølgelig er det delt skyld i fattigdommen i verden. Men landbrukssubsidier er en vesentlig årsak til at fattige bønder ikke kommer inn på verdensmarkedet. I din argumentasjon bruker du det alle andre Bønder bruker. Dere bryr dere kun om Norge og arbeidsplasser. Vi har da f.... meg det så godt i dette landet at vi må begynne å ofre litt for mennesker i andre verdensdeler. Tenk på de lidelsene og døde menneskene som finnes i afrika pga av oss europeeres egoisme. Begynn å tenk litt mer utover deg og ditt.og Norges interesser

24278[/snapback]

 

La de gjerne komme inn på det frie marked der det er helt og holdent markedsstyrt økonomi. La de komme inn på EU markedet der det er fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft. Vi i Norge er IKKE med i EU, og takk for det, og trenger strengt tatt ikke danse etter deres pipe hele tiden.

Jeg er enig i at vi kan hjelpe fattige i andre deler av verden, men vi må ikke spare oss selv til fant av den grunn. Jeg er ikke enig i at vi skal slå ihjel landbruket vårt for at bønder andre steder i verden skal slå seg frem.

Egoistisk? Tja, kanskje, men jeg tviler på at så mange andre heller ville gitt bort levebrødet sitt for at andre skal få det bedre. Ga du for eksempel så mye til innsamlingen i går at du ikke vet om du klarer deg til neste lønning, og at du kanskje må gå på sosialkontoret for å få brød på bordet?

24481[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Nå er det engang noe som heter EØS-avtalen, så å si at norske "ikke danser etter EUs pipe" fordi vi ikke er medlemmer av EU blir feil. Det er en rekke direktiver som allerede i dag blir tredd nedover ørene på oss her på berget.

 

Og bare for å ta det med bønder og levebrød. Verdiskapningen norske bønder står for er faktisk negativ. Det hadde vært billigere for staten å legge ned alt som heter landbruk her i Norge og heller betale bøndene en kompensasjon i tillegg til subsidiene de allerede får i dag. Nå sier jeg ikke at det hadde vært en god løsning, men det er likevel et tankekors.

 

Forhandlingene i WHO kommer til å medføre massive kutt i tollsatsene (import av f.eks utenlandsk kjøtt har i dag tollsatser på 3-400% i Norge), og her er det lite lille Norge kan gjøre. Det er en myte at norsk mat er overlegen i kvalitet, en myte som har fått næring gjennom sporadiske skrekkhistorier fra europeisk landbruk.

 

Landbruket i dag er en av de siste bastionene hvor markedet ikke bestemmer. Norge er et land med 3% dyrkbart areal. Så klart det ikke lønner seg å produsere mat her til lands. Så enkelt er det, sett fra et økonomisk ståsted. Før eller senere, når tollsatsene faller, vil markedet også ta over her. Det kan ta ti år, det kan ta tjue år, men det vil skje, enten man liker det eller ikke. Da vil norsk landbruk måtte effektivisere.

 

Avslutningsvis - jeg er for et landbruk i Norge, men i et mindre omfang enn i dag. Bøndene er viktige for å bevare kulturlandskapet, og ethvert land bør også ha et visst innslag av matproduksjon. På denne måten kan norske forbrukere selv bestemme om de vil betale dagens priser for norske varer eller lavere priser for importvarer.

 

Det vil i mine øyne være langt mer riktig og rettferdig ovenfor folk flest enn slik det fungerer i dag.

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomaz1989
Nå er det engang noe som heter EØS-avtalen, så å si at norske "ikke danser etter EUs pipe" fordi vi ikke er medlemmer av EU blir feil. Det er en rekke direktiver som allerede i dag blir tredd nedover ørene på oss her på berget.

 

Og bare for å ta det med bønder og levebrød. Verdiskapningen norske bønder står for er faktisk negativ. Det hadde vært billigere for staten å legge ned alt som heter landbruk her i Norge og heller betale bøndene en kompensasjon i tillegg til subsidiene de allerede får i dag. Nå sier jeg ikke at det hadde vært en god løsning, men det er likevel et tankekors.

 

Forhandlingene i WHO kommer til å medføre massive kutt i tollsatsene (import av f.eks utenlandsk kjøtt har i dag tollsatser på 3-400% i Norge), og her er det lite lille Norge kan gjøre. Det er en myte at norsk mat er overlegen i kvalitet, en myte som har fått næring gjennom sporadiske skrekkhistorier fra europeisk landbruk.

 

Landbruket i dag er en av de siste bastionene hvor markedet ikke bestemmer. Norge er et land med 3% dyrkbart areal. Så klart det ikke lønner seg å produsere mat her til lands. Så enkelt er det, sett fra et økonomisk ståsted. Før eller senere, når tollsatsene faller, vil markedet også ta over her. Det kan ta ti år, det kan ta tjue år, men det vil skje, enten man liker det eller ikke. Da vil norsk landbruk måtte effektivisere.

 

Avslutningsvis - jeg er for et landbruk i Norge, men i et mindre omfang enn i dag. Bøndene er viktige for å bevare kulturlandskapet, og ethvert land bør også ha et visst innslag av matproduksjon. På denne måten kan norske forbrukere selv bestemme om de vil betale dagens priser for norske varer eller lavere priser for importvarer.

 

Det vil i mine øyne være langt mer riktig og rettferdig ovenfor folk flest enn slik det fungerer i dag.

24501[/snapback]

 

må seie meg enig med ein god del av de poenga du har der men viss alle de bøndene som driver i dag hadde lagt ned driften ville det sett dritt stygt ut. Viss de ikkje slår graset og berre lar det vokse vil norge snart vere tett pakka med skog kor enn du snur deg viss du ikkje er i byen.

I tillegg er det mange som vil miste arbeidsplassene viss de ligger ned landbruket.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det engang noe som heter EØS-avtalen, så å si at norske "ikke danser etter EUs pipe" fordi vi ikke er medlemmer av EU blir feil. Det er en rekke direktiver som allerede i dag blir tredd nedover ørene på oss her på berget.

 

Og bare for å ta det med bønder og levebrød. Verdiskapningen norske bønder står for er faktisk negativ. Det hadde vært billigere for staten å legge ned alt som heter landbruk her i Norge og heller betale bøndene en kompensasjon i tillegg til subsidiene de allerede får i dag. Nå sier jeg ikke at det hadde vært en god løsning, men det er likevel et tankekors.

 

Forhandlingene i WHO kommer til å medføre massive kutt i tollsatsene (import av f.eks utenlandsk kjøtt har i dag tollsatser på 3-400% i Norge), og her er det lite lille Norge kan gjøre. Det er en myte at norsk mat er overlegen i kvalitet, en myte som har fått næring gjennom sporadiske skrekkhistorier fra europeisk landbruk.

 

Landbruket i dag er en av de siste bastionene hvor markedet ikke bestemmer. Norge er et land med 3% dyrkbart areal. Så klart det ikke lønner seg å produsere mat her til lands. Så enkelt er det, sett fra et økonomisk ståsted. Før eller senere, når tollsatsene faller, vil markedet også ta over her. Det kan ta ti år, det kan ta tjue år, men det vil skje, enten man liker det eller ikke. Da vil norsk landbruk måtte effektivisere.

 

Avslutningsvis - jeg er for et landbruk i Norge, men i et mindre omfang enn i dag. Bøndene er viktige for å bevare kulturlandskapet, og ethvert land bør også ha et visst innslag av matproduksjon. På denne måten kan norske forbrukere selv bestemme om de vil betale dagens priser for norske varer eller lavere priser for importvarer.

 

Det vil i mine øyne være langt mer riktig og rettferdig ovenfor folk flest enn slik det fungerer i dag.

24501[/snapback]

Er veldig enig med mye du sier men det heter WTO ikke WHO forhandlingene. Jeg synes det er viktigere at man betaler afrikanske bønder for maten vi spiser, slik at vi kan bygge opp landene deres, enn at vi skal ha det enda bedre enn det vi har. Flytt inn til byene folkens:)

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med mye du sier men det heter WTO ikke WHO forhandlingene. Jeg synes det er viktigere at man betaler afrikanske bønder for maten vi spiser, slik at vi kan bygge opp landene deres, enn at vi skal ha det enda bedre enn det vi har. Flytt inn til byene folkens:)

24542[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du gir bort mesteparten av pengene dine da til fattige, siden du har det så godt som du skal ha det til. Det er jo andre som har det verre. Det må være såpass at du ikke kan bruke penger på luksus som fine klær, snop, øl, data, mm. Er det aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

Sitter her forøvrig med avisa Møre nå, og her kan jeg lese at årsinntekten til den norske gårdbruker i gjennomsnitt ligger på ca. 150.000 kroner i året. Da er subsidiene inkludert. Dette er ikke akkurat det man kan kalle topplønninger. Dersom man i tillegg skal kutte så drastisk i disse inntektene om WTO legger opp til, så vil nok denne allerede lave inntekten synke drastisk. Når man i tillegg skal la matvarer fra land med latterlig lavt pris og lønnsnivå få slippe inn på det norske markedet, så kommer det lønnsnivået til å stupe enda mer. Den gjennomsnittlige bonde kommer da til å sitte igjen med under hundre tusen kroner i løpet av ett år. Med ca. ti timers arbeidsdag, sju dager i uken året igjennom, så blir timelønnen på under tredve kroner for hardt fysisk arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Sitter her forøvrig med avisa Møre nå, og her kan jeg lese at årsinntekten til den norske gårdbruker i gjennomsnitt ligger på ca. 150.000 kroner i året. Da er subsidiene inkludert. Dette er ikke akkurat det man kan kalle topplønninger. Dersom man i tillegg skal kutte så drastisk i disse inntektene  om WTO legger opp til, så vil nok denne allerede lave inntekten synke drastisk. Når man i tillegg skal la matvarer fra land med latterlig lavt pris og lønnsnivå få slippe inn på det norske markedet, så kommer det lønnsnivået til å stupe enda mer. Den gjennomsnittlige bonde kommer da til å sitte igjen med under hundre tusen kroner i løpet av ett år. Med ca. ti timers arbeidsdag, sju dager i uken året igjennom, så blir timelønnen på under tredve kroner for hardt fysisk arbeid.

24678[/snapback]

 

 

Uten at jeg har så altfor mye peil på bønder så har jeg hørt at endel av de jobber med andre ting ved siden av. Det blir sikkert mye arbeid, men det går visstnok rundt. Kommer vel litt an på dyr og hvor mye dyr man har....?

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomaz1989
Sitter her forøvrig med avisa Møre nå, og her kan jeg lese at årsinntekten til den norske gårdbruker i gjennomsnitt ligger på ca. 150.000 kroner i året. Da er subsidiene inkludert. Dette er ikke akkurat det man kan kalle topplønninger. Dersom man i tillegg skal kutte så drastisk i disse inntektene om WTO legger opp til, så vil nok denne allerede lave inntekten synke drastisk. Når man i tillegg skal la matvarer fra land med latterlig lavt pris og lønnsnivå få slippe inn på det norske markedet, så kommer det lønnsnivået til å stupe enda mer. Den gjennomsnittlige bonde kommer da til å sitte igjen med under hundre tusen kroner i løpet av ett år. Med ca. ti timers arbeidsdag, sju dager i uken året igjennom, så blir timelønnen på under tredve kroner for hardt fysisk arbeid.

24678[/snapback]

 

 

Uten at jeg har så altfor mye peil på bønder så har jeg hørt at endel av de jobber med andre ting ved siden av. Det blir sikkert mye arbeid, men det går visstnok rundt. Kommer vel litt an på dyr og hvor mye dyr man har....?

24864[/snapback]

 

Veit om bønder som står opp kl 04.50 om mornigen mor å melke yrene før de går på jobb

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med mye du sier men det heter WTO ikke WHO forhandlingene. Jeg synes det er viktigere at man betaler afrikanske bønder for maten vi spiser, slik at vi kan bygge opp landene deres, enn at vi skal ha det enda bedre enn det vi har. Flytt inn til byene folkens:)

24542[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du gir bort mesteparten av pengene dine da til fattige, siden du har det så godt som du skal ha det til. Det er jo andre som har det verre. Det må være såpass at du ikke kan bruke penger på luksus som fine klær, snop, øl, data, mm. Er det aktuelt?

24596[/snapback]

jada, kan kutte ned mye på forbruket mitt jeg. Drikker ikke øl, og bruker egentlig forholdsvis lite penger totaltsett. Men det er jo klart at det er myndighetne som må gå foran med reformer og nye ordninger for hvordan man skal løse dette. JA, jeg kan gjerne ofre mye av velstanden min hvis det gjør at mennesker slipper å dø fordi det ikke finnes mat der. Tenk hvor mange mennesker som mister livet i dag, tusmo?? Hva tror du grunnen til det er?

Link to comment
Share on other sites

Vi "har det ALTFOR godt"?

 

For 100 år siden var Norge et av de fattigste landene i Europa. Vi har jobbet for den velstanden i faktisk talt har. I tillegg er det få land som bidrar mer med U-hjelp pår. innbygger enn det Norge gjør. Bare til info.

Link to comment
Share on other sites

Vi "har det ALTFOR godt"?

 

For 100 år siden var Norge et av de fattigste landene i Europa. Vi har jobbet for den velstanden i faktisk talt har. I tillegg er det få land som bidrar mer med U-hjelp pår. innbygger enn det Norge gjør. Bare til info.

25211[/snapback]

Men hvordan tror du vi klarte å bygge opp landet vårt?? jo det er fordi vi lå i Europa og hadde land som England, Tyskland osv, som gjorde at vi klarte å opparbeide landet, ved at de la til rette for Norge som handelspartner. Det var av dems interesse at Norge ble dyktigere på det vi kan bli dyktige på.

 

Å ja.... Vi gir masse i U-Hjelp, og er flinke til å gi i forskjellige Aksjoner osv. Men tror du virkelig denne U-hjelpen hjelper i lengden?? Det er en måte Norge får bedre samvittighet på, fordi de i likhet med andre Europeiske land ikke vil ofre noe som helst for å hjelpe andre land på en skikkelig måte. se på det vanvittige høye lønnsnivået i landet vårt som helt klart er med på å undertrykke andre fattige land.

Se på Statoil, Hydro og en rekke andre store norske selskaper. Se hvordan de tar seg frem på andres bekostning. Så ja. Europa er en slags enhet som er med på å undertrykke fattige land. Synd synes jeg

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Vi "har det ALTFOR godt"?

 

For 100 år siden var Norge et av de fattigste landene i Europa. Vi har jobbet for den velstanden i faktisk talt har. I tillegg er det få land som bidrar mer med U-hjelp pår. innbygger enn det Norge gjør. Bare til info.

25211[/snapback]

 

;) Gode poenger, men en del av sannheten er jo at "Norge vant i lotto" da det ble funnet olje utenfor norskekysten.

 

:D Trodde for øvrig at denne diskusjonen var for politisk for deg!?

 

For min egen del så avstår jeg "offentlig" fleiping med bøndene. Har for øvrig gjennom jobben "alt for god" kunnskap om bøndene i eget fylke og deres inntekt, til å kunne delta i debatten.

Link to comment
Share on other sites

Vi "har det ALTFOR godt"?

 

For 100 år siden var Norge et av de fattigste landene i Europa. Vi har jobbet for den velstanden i faktisk talt har. I tillegg er det få land som bidrar mer med U-hjelp pår. innbygger enn det Norge gjør. Bare til info.

25211[/snapback]

 

;) Gode poenger, men en del av sannheten er jo at "Norge vant i lotto" da det ble funnet olje utenfor norskekysten.

 

:D Trodde for øvrig at denne diskusjonen var for politisk for deg!?

 

For min egen del så avstår jeg "offentlig" fleiping med bøndene. Har for øvrig gjennom jobben "alt for god" kunnskap om bøndene i eget fylke og deres inntekt, til å kunne delta i debatten.

25237[/snapback]

Så du vet nøyaktig hvor mye bønder tjener osv??..heheh spennende.. "alt for god" kunnskap går det vel ikke ann å ha:)

Link to comment
Share on other sites

Vi "har det ALTFOR godt"?

 

For 100 år siden var Norge et av de fattigste landene i Europa. Vi har jobbet for den velstanden i faktisk talt har. I tillegg er det få land som bidrar mer med U-hjelp pår. innbygger enn det Norge gjør. Bare til info.

25211[/snapback]

 

;) Gode poenger, men en del av sannheten er jo at "Norge vant i lotto" da det ble funnet olje utenfor norskekysten.

 

:D Trodde for øvrig at denne diskusjonen var for politisk for deg!?

 

For min egen del så avstår jeg "offentlig" fleiping med bøndene. Har for øvrig gjennom jobben "alt for god" kunnskap om bøndene i eget fylke og deres inntekt, til å kunne delta i debatten.

25237[/snapback]

 

Joda, det ligger i grenseland. At vi vant i lotto får så være, vi har uansett vært vår egen lykkes smed, og fortjener den velstanden vi har opparbeidet oss.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan tror du vi klarte å bygge opp landet vårt?? jo det er fordi vi lå i Europa og hadde land som England, Tyskland osv, som gjorde at vi klarte å opparbeide landet, ved at de la til rette for Norge som handelspartner. Det var av dems  interesse at Norge ble dyktigere på det vi kan bli dyktige på.

 

Å ja.... Vi gir masse i U-Hjelp, og er flinke til å gi i forskjellige Aksjoner osv. Men tror du virkelig denne U-hjelpen hjelper i lengden?? Det er en måte Norge får bedre samvittighet på, fordi de i likhet med andre Europeiske land ikke vil ofre noe som helst for å hjelpe andre land på en skikkelig måte. se på det vanvittige høye lønnsnivået i landet vårt som helt klart er med på å undertrykke andre fattige land.

Se på Statoil, Hydro og en rekke andre store norske selskaper. Se hvordan de tar seg frem på andres bekostning. Så ja. Europa er en slags enhet som er med på å undertrykke fattige land. Synd synes jeg

25215[/snapback]

 

Så du ville at vi skulle vært naboland til Benin???

 

All form for hjelp hjelper, man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå det. Gi oss gjerne eksempler på hvilke form for undertrykking Statoil, Hydro og andre norske selskaper bedriver.

 

Du må gjerne redusere din lønn til det halve, jeg for min del beholder det jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Vi "har det ALTFOR godt"?

 

For 100 år siden var Norge et av de fattigste landene i Europa. Vi har jobbet for den velstanden i faktisk talt har. I tillegg er det få land som bidrar mer med U-hjelp pår. innbygger enn det Norge gjør. Bare til info.

25211[/snapback]

 

;) Gode poenger, men en del av sannheten er jo at "Norge vant i lotto" da det ble funnet olje utenfor norskekysten.

 

:D Trodde for øvrig at denne diskusjonen var for politisk for deg!?

 

For min egen del så avstår jeg "offentlig" fleiping med bøndene. Har for øvrig gjennom jobben "alt for god" kunnskap om bøndene i eget fylke og deres inntekt, til å kunne delta i debatten.

25237[/snapback]

Så du vet nøyaktig hvor mye bønder tjener osv??..heheh spennende.. "alt for god" kunnskap går det vel ikke ann å ha:)

25247[/snapback]

 

Når jeg bruker utrykket "alt for god" kunnskap, betyr det bare at jeg har full tilgang til opplysningene og at jeg i en slik diskusjon fort kan komme i skade for å utrykke meg slik at det ved en identifikasjon (av meg som debattdeltaker) fort kan dannes et inntrykk av at jeg benytter meg av opplysninger som er tilflytt meg gjennom jobben.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan tror du vi klarte å bygge opp landet vårt?? jo det er fordi vi lå i Europa og hadde land som England, Tyskland osv, som gjorde at vi klarte å opparbeide landet, ved at de la til rette for Norge som handelspartner. Det var av dems interesse at Norge ble dyktigere på det vi kan bli dyktige på.

 

Å ja.... Vi gir masse i U-Hjelp, og er flinke til å gi i forskjellige Aksjoner osv. Men tror du virkelig denne U-hjelpen hjelper i lengden?? Det er en måte Norge får bedre samvittighet på, fordi de i likhet med andre Europeiske land ikke vil ofre noe som helst for å hjelpe andre land på en skikkelig måte. se på det vanvittige høye lønnsnivået i landet vårt som helt klart er med på å undertrykke andre fattige land.

Se på Statoil, Hydro og en rekke andre store norske selskaper. Se hvordan de tar seg frem på andres bekostning. Så ja. Europa er en slags enhet som er med på å undertrykke fattige land. Synd synes jeg

25215[/snapback]

 

Så du ville at vi skulle vært naboland til Benin???

 

All form for hjelp hjelper, man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå det. Gi oss gjerne eksempler på hvilke form for undertrykking Statoil, Hydro og andre norske selskaper bedriver.

 

Du må gjerne redusere din lønn til det halve, jeg for min del beholder det jeg har.

25254[/snapback]

Du gjør vel det..... ikke akkurat overaskende.... Det virker som du har en rar oppfatning av hva som skjer rundt oss. En som dyrker kaffe i et fattig land i afrika selger noen kilo med kaffe til en europeisk importør til 5 kroner.......i butikkene koster disse kiloene mange hundre kroner..hvem stikker av med fortjenesten på bekostning av hvem?..fy...f.... så naiv og egoistisk

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne leke moder Theresa Haraldac; naiviteten ligger på din banehalvdel, ikke min.

 

Min oppfatning av hva som skjer, og ikke skjer, er min, og kun min, men tro meg, jeg tror nok jeg har bidratt med mer kroner enn deg til trengende. Enten de finnes i vårt land, eller i denne verdens u-land. Kom deg ned av den høye hesten din, og slutt å være så fordømmende.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...