Jump to content

Begrenset tilgang på forumet.


Internettansvarlig

Hvilken tilgangskontroll skal vi ha på forumet?  

174 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Min personlige mening er særdeles enkel; i dette landet har vi ytringsfrihet, det bør man enkelt og greit også ha på ethvert debattforum. Også vårt.

 

Mod har fullmakt til å stenge ute de som overskrider grensene, det bør holde. Ikke la oss bli et rød/hvitt svar på Tottenhamsvenner.

 

Enkelte "fiendtlige" ellementer har prøvd seg med gjevne mellomrom å lage kvalm, de har fort blitt utestengt, de som freventerer vårt forum nå skader ingen. De skaper litt temperatur, og det er bare fint. Selv Petter`n som tydeligvis nettopp har tatt lappen! ;)

 

Som sagt; nei til stalinistisk gunners.no forum!

Link to comment
Share on other sites

Er bra at denne debatten blir tatt opp ;)

 

Min mening er at det burde gjøres endringer for å skape et bedre nivå på forumet, og hvordan kan man gjøre dette?

 

Selv mener jeg at man ikke burde være avhengig av at det kun er medlemmer som skal få lov til å skrive innlegg, men problemet er hvordan man skal "fjerne" de som IKKE har hensikt av å ta en seriøs debatt.

Ønsker gjerne seriøse diskusjoner med andre lags supportere, men det er desverre svært få som kommer inn på dette forumet med den hensikten.

Derfor føler jeg også at det blir et alternativ som ikke vil skape bedre kvalitet.

 

 

Alle kan lese men bare medlemmer av Arsenal Norway kan skrive"

Dette alternativet føler jeg er det som kan skape en bedre kvalitet på dette forumet.

Alle har samme interesse, og alle har samme mål. Oppfører man seg som en dritt, ja da er det IKKE mulig å skrive før evt en utestengelse er over.

 

Dette vil vel også gi moderatørene en enklere/lettere jobb med det å følge med, siden det til tider kan bli opprettet svært mange tråder som ikke har noe på dette forumet å gjøre.

 

 

Alternativ: Bare medlemmer av Arsenal Norway kan lese og skrive.

 

Dette vil jo skape til et lukket forum hvor vi IKKE får reklamert over klubben og et seriøst forum til andre likestilte, noe som igjen kan skape til at færre melder seg inn i supporterklubben. Kanskje ikke så lurt, og det er vel ikke noe farlig at andre kan lese om våre tanker/meninger om klubben.

 

 

Alternativ: Alle kan lese og skrive, men hvert medlem må godkjennes av moderator.

Dette føler jeg blir litt på "kanten", selv om jeg har full tillitt til moderatorene. Hvor går grensen? Hvordan skal man bestemme hvem som får lov til å skrive uten at de har et godt grunnlag? (og da burde jo vedkommende skrevet innlegg før bedømming??)

 

Uansett: jeg håper på en endring selv om det i perioder holder et bra nivå, men vi har også tider hvor det er helt håpløst her inne.

Link to comment
Share on other sites

Internettansvarlig:

 

Når det gjelder det siste alterntivet så er tanken at:

- Vi kan sjekke at nye debatanter registrerer seg med et noelunde fornuftig brukernavn, feks vil ikke ArsenalIsShit bli godkjent.

- Vi kan forlange at de registrerer seg med fornavn og etternavn.

 

Må bare spørre:

 

Kan de ikke da bare ta/velge et fornavn og etternavn, for dere har ikke muligheten til å sjekke at de virkelig heter det de opplyser? (veit ikke om det finnes lover og regler for slikt som dette..?)

Angående brukernavn: Der er det vel også mange alternativer uten akkurat å "håne" Arsenal?

 

"Alle kan lese men bare medlemmer av Arsenal Norway kan skrive"

Dette alternativet står j fortsatt på, og at de vanlige reglene på et forum må følges. Hvor moderatorene kan suspendere de som ikke holder rettningslinjene, og frigjører ressurser til bruk på et bedre forum.

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det siste alternativet er det beste. Da er man registrert og får en sjanse. Vedvarende sjikane, usakligheter og forsøpling kan da lett sensureres og føre til utestengelse. Moderator har da i mine øyne en mer tilbaketrukket rolle enn hvis kun noen skal få lov til å skrive/lese; man har da beveget seg bort fra åpenheten som bør eksistere på et forum.

 

Når det er sagt syns jeg kvaliteten på forumet er blitt noe bedre i det siste. Det er fortsatt noen som kanskje skulle lære seg å bruke PM funksjonen, og her kan nok MOD være litt flinkere til å tipse de det angår. Noen diskusjoner sporer helt av fordi man havner i en "min pappa er strerkere enn din pappa" ordveksling og glemmer at andre finner dette mildt sagt kjedelig og lite spennende. -Jamf Klagemuren og noen kamptråder.

For å få en bedre kvalitet er nok åpenhet viktig. At alle kan få delta hvis de respekterer andres meninger og synspunkter så lenge de er innenfor hva man kan kalle "normale". En sensur eller utvelgelse av debattanter på forhånd, kan føre til at forumet tilslutt bare består av "snille" Arsenal Norway medlemmer og vi mister muligheten til å verve nye. Gjesteskribenter/lesere kan skape litt blest og temperatur på forumet, dette trengs for at forumet skal utvikle seg og tiltrekke seg nye skribenter.

Link to comment
Share on other sites

For å kommentere vieira04 sitt innlegg:

 

Selvsagt kan en bare ta et hvilket som helst fornavn og etternavn, men det gjør vertfall at en må tenkte seg litt mer om enn hva man gjør i dag. I det minste må man ha fantasi nok til å finne på et fornuftig navn.

 

Det finnes nok mange brukernavn ja, men da luker vi vertfall bort de som prøver seg med denne typen navn pr i dag.

 

Prosessen er ment som et ledd som gjør at man ikke i "frustrasjonens" øyeblikk registrerer seg for så å bare skrive idioti.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilken av disse ordningene dere bruker nå, eller det er vel at alle som vil kan både lese og skrive. Men hvorfor endre dette, det er vl bra nok som det er...?

 

Jeg mener iallefall at dette er et veldig bra forum, og i det hele tatt en bra side!

Link to comment
Share on other sites

Internettansvarlig: Tror du ikke det blir litt naivt å tro at de IKKE skjønner og KLARER å komme igjennom, om de blir sensurert pga anti-arsenal brukernavn?

 

Om man skal gjøre endringer, så burde man gjøre det slik at d varer for fremtiden. Om folk vil inn å ødelegge, ja så klarer de det uten problemer om de ikke trenger evt et medlemskap.

Dette er eneste måten for å øke nivået på seriøse forumister (stoppe de som skal stoppes), Det er svært liten sansynlighet for at de vil betale supporterklubben noe, for at de skal få skrive 1-3 håpløse innlegg før de blir kastet ut. (kan kanskje ta imot den inntekten der med åpne armer som sikkert tilsvarer 150000,- pr år..hehe :D )

 

Min mening iallefall.

 

Som Mee and Bertie skrev:

Greit at man kan ha innsynsrett for interesserte, så kanskje hvis man skulle bli skikkelig interessert, og føler for å ytre sine meninger.....ja så er det bare å melde seg inn i supporterklubben.

Hvis ikke så kan man jo alltids finne seg et åpent forum som vgd.

 

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det er heilt klart at forumet ikkje gjer seg verdig ein status som eit plettfritt forum. Til det er det alt for mange tullete innlegg, lite konstruktive debattar og useriøse brukarar. I tillegg er det mange unge/umodne brukarar her, som kanskje ikkje har lært seg riktig forum-etikette, enda. Dette har nok samanheng med Arsenal sin suksess på fotballbana i dei siste åra.

 

Problemet til forumet ligg dog IKKJE på at det har kome andre lags supporter inn og laga kvalme. Det har skjedd ved få anledningar, og det har blitt rydda opp i fort og effektivt. Problemet ligg i kvaliteten på innlegga som våre egne kjem med. Det er lite av dei alternativa som er lista opp her som kan gjere noko med det.

 

Med andre ord meinar eg det riktige er å holde forumet ope for alle som ønsker.

 

Vi bør heller ha ein diskusjon om kva som er eit godt innlegg. Dei beste diskusjonane får ein dessutan med dei som kjem utafrå, og ser ting på andre måtar enn oss - så sant dei er innstilt på ein god diskusjon.

 

Så er spørsmålet: kva er eit godt innlegg? Er det mogleg å sette ned nokre punkt på noko slikt som alle kan einast om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det siste alterntivett er det beste. Bare ikke det overdives med krav for å bli godkjent.... Men det kunne kanskje være en ide og fronte de som er medlem i ASCN. Det trenger ikke være alverden, en stjerne i margen eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er heilt klart at forumet ikkje gjer seg verdig ein status som eit plettfritt forum. Til det er det alt for mange tullete innlegg, lite konstruktive debattar og useriøse brukarar. I tillegg er det mange unge/umodne brukarar her, som kanskje ikkje har lært seg riktig forum-etikette, enda. Dette har nok samanheng med Arsenal sin suksess på fotballbana i dei siste åra.

 

Problemet til forumet ligg dog IKKJE på at det har kome andre lags supporter inn og laga kvalme. Det har skjedd ved få anledningar, og det har blitt rydda opp i fort og effektivt. Problemet ligg i kvaliteten på innlegga som våre egne kjem med. Det er lite av dei alternativa som er lista opp her som kan gjere noko med det.

 

Med andre ord meinar eg det riktige er å holde forumet ope for alle som ønsker.

 

Vi bør heller ha ein diskusjon om kva som er eit godt innlegg. Dei beste diskusjonane får ein dessutan med dei som kjem utafrå, og ser ting på andre måtar enn oss - så sant dei er innstilt på ein god diskusjon.

 

Så er spørsmålet: kva er eit godt innlegg? Er det mogleg å sette ned nokre punkt på noko slikt som alle kan einast om?

24054[/snapback]

 

Usedvanlig godt poeng, Sander. Etter at forumet ble relansert så erdet våre egne som har dratt ned kvaliteten, ikke utenforstående.

 

Oskar: Er du på vei til Sibir? Anno 1982????

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at alle kan lese, men bare medlemmer i Arsenal Norway kan skrive! Syns dette alternativet høres bra ut, for hvis man lar Gud og Hvermann fra Danebu og Hutti Heita eller hvor dem enn bor skrive, så kommer det vel faktisk talt til å bli mange nye tråder som eksisterer fra før av.

Link to comment
Share on other sites

Internettansvarlig: Tror du ikke det blir litt naivt å tro at de IKKE skjønner og KLARER å komme igjennom, om de blir sensurert pga anti-arsenal brukernavn?

 

Det er ikke snakk om å være naiv. Alle som ønsker det klarer til syvende å sist å komme igjennom denne sensuren om de ønsker. Det at vi hindrer idiotiske brukernavn er bare et lite bidrag til forbedring, ikke den totale løsningen..

 

De fleste useriøse innlegg har karakter av å være spontane innlegg etter registrering. Vi begrenser disse ved at en ny bruker må utføre en hakket større oppgave enn å trykke enter, og ikke minst vente den tiden det tar før en moderator godkjenner brukeren.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men vil jo likevel si at om man først skal gjøre en endring på forumet, så tror jeg ikke akkurat brukernavn er det skrittet å gå.

Er andre fotballforum (f.eks LFC) som har begynt med at kun medlemmer som kan være på forumet, og flere kamerater er iallefall veldig fornøyd med hvordan det forumet har forandret seg.

 

Kanskje en prat med andre internettansvarlige på andre fotballforum kunne være en lærerik prat på erfaringer, tips osv?

 

Om det er våre egne som drar ned kvaliteten som Chaz nevner, så burde det kanskje bli strengere og tøffere krav for å sende innlegg.

 

Skal man føre et innlegg, så burde man stille krav på hvorfor folk mener det de skriver. Altså en normal argumentasjon, (for / imot, hvorfor, fakta, osv) eller kan dette bli vanskelig å føre?? Hvor går grensa, hvor mange innlegg uten mening før d evt er utestengelse, osv..

 

Et forlslag kan være å fjerne "tittelen" på antall innlegg? (prøvespiller, junior, senior, osv)

Virker jo som enkelte er litt vel ivrige til tider, og å skrive x-antall innlegg på få minutter skaper jo ikke akkurat seriøsitet og dybde bak innleggene.

Kanskje status for enkelte akkurat dette?

 

Uansett gir jeg ros til at internettansvarlig, som prøver å finne områder for å bedre forumet. Dette er et utrolig lærerikt sted å være når det er mange velformulerte innlegg som handler om den klubben man setter over alt annet, og om vi får vekk noe av den dritten som stadig er her inne så vil flere bruke tid med innlegg om Arsenal FC.

Et sted som kan bli et skikkelig møtested for flere Arsenal supportere, enn det som er nå.

Link to comment
Share on other sites

Er prinsippielt tilhenger av minst mulig sensur, og det bør ikke komme tiltak som stenger noen ute fra å komme med sine seriøse og kanskje av og til "litt mindre seriøse" innlegg.

Men jeg er enig i at hender at det kommer innlegg som ikke hører hjemme på et slikt forum.

Personlig så foretrekker jeg et system der useriøse brukere bannlyses etter at dei har misbrukt sin tillit på forumet.

 

Men for å vise at jeg også kan ha litt dobbelmoral, så ser jeg fordelen med at nye brukere får en "kort" pause fra registreringer er gjort til dei får tilgang til å lage nye innlegg.

Men ingen bør i utgangspunktet nektes tilgang til forumet.

 

Min konklusjon: Er at jeg egentlig er veldig enig med innleggene til Chaz og Paddy.

Link to comment
Share on other sites

Om det skal vere nokon av desse alternativa, med unntak av det første, som skal vere aktuelt, så må det vere det nedste. Dette for å unngå impulsinnlegga. Dog vil eg påstå at dette er eit minimalt problem. Ingen bør før første post nektast innlegg, uansett.

 

Ellers er eg for å fjerne tittelen, og post-counten. Dette bidrar til lite godt, enn så lenge vi har mange som kun er ute etter flest innlegg, noko det unekteleg kan verke som.

 

Ser med skremsel på at det går mot at forumet lukkast for Arsenal Norway medlem her. Er sjølv medlem, men meinar at det ikkje er her problemet ligg. Er det nokon med handa på hjertet som kan mene det? Mulig eg gjentar meg sjølv, men er det ikkje Arsenal supportarar sjølv som i augneblinket bidrar til å senke kvaliteten på forumet? For øvrig har Tottenhams Venner sitt forum ikkje blitt styrka av å lukke seg. Det har holdt seg, på same lave nivå som før. Der er mange "one-liners" og unødige innlegg fremdeles.

 

 

Om det er våre egne som drar ned kvaliteten som Chaz nevner, så burde det kanskje bli strengere og tøffere krav for å sende innlegg.

 

Skal man føre et innlegg, så burde man stille krav på hvorfor folk mener det de skriver. Altså en normal argumentasjon, (for / imot, hvorfor, fakta, osv) eller kan dette bli vanskelig å føre?? Hvor går grensa, hvor mange innlegg uten mening før d evt er utestengelse, osv..

 

Det er ikkje nødvendigvis slik at ein må skrive ei avhandling om kvart tema. Ei enkel linje kan holde det. Så lenge ein er saklige, presise, konsise og moglege å forstå. Ein bør uansett bringe noko nytt til debatten, om ein ønsker å kome med innlegg. (Dette kan i og for seg vere berre eit humoristisk poeng, for å løyse opp stemninga om det trengs.) Det behøv ikkje vere så voldsomt stor meining i det heller, men eit poeng av ei eller anna form bør ein få fram. Har du ikkje noko å tilføre; ikkje prøv.

 

Innlegg med kun teksten: "Ja, enig!" og så smilefjes, held klart ikkje. Andre varianter er sjølvsagt likeså. Innlegg med x antal "HEHEHEHHEHEHEHE" i er sjølvsagt også uholdbart.

 

Vi skal sjølvsagt ikkje drive noko norsk-undervisning her, og skriveleifar, dårlig setningsoppbygning og generelt dårlig språk bør til ei viss grad stå ukommentert. Å gi hint om korleis ein debattant kan bli bedre, og gjere seg sjølv til ein meir seriøs aktør ovanfor andre tykkjer eg dog bør vere lov. Det er difor eg etterlyser ein debatt rundt kva som er eit godt innlegg.

 

Til sist: Alle forum-medlemmer bør gå i seg sjølv, sjå på kva ein sjølv har gjort, bør gjere og vil gjere i framtida for å betre forumet. Eg veit at eg har gjort feil, og nok ofte bidratt lite konstruktivt. Har du?

Link to comment
Share on other sites

Alle forum-medlemmer bør gå i seg sjølv, sjå på kva ein sjølv har gjort, bør gjere og vil gjere i framtida for å betre forumet. Eg veit at eg har gjort feil, og nok ofte bidratt lite konstruktivt. Har du?

24114[/snapback]

 

Japp! Det tror jeg alle har også.

 

Det er mange unge/urutinerte medlemmer her inne, det er det. Men til større de blir, og til mer de er på forumet, dess mer og mer rutinerte blir de. Jeg vet at jeg sikkert er det yngste medlemmet på forumet, og at de medfølger mye dritt, og at jeg gjør mange feil. Men hvis det ikke skjer endringer så kommer jeg til å forstette........................... ;)

 

(dette er prototypen på disse "ubetydelige innleggene. Det vet jeg også.. ;) )

Link to comment
Share on other sites

Du viser en vilje til å gjere det bedre, ingenting er bedre enn det! Du kjem til å bli veldig flink ein dag Helmik'n. Innimellom glimtar du nemlig til med meget bra innlegg. Litt mindre intetsigande innlegg, og forsøk på tull så blir dette veldig bra.

 

Det er slik eigenrefleksjon som vi treng frå alle. Då kjem forumet faktisk til å bli langt bedre. Alle har sjølvsagt sin eigen stil, og ingen skal kjenne seg knebla. Fridom i kontrollerte former.

Link to comment
Share on other sites

Du viser en vilje til å gjere det bedre, ingenting er bedre enn det! Du kjem til å bli veldig flink ein dag Helmik'n. Innimellom glimtar du nemlig til med meget bra innlegg. Litt mindre intetsigande innlegg, og forsøk på tull så blir dette veldig bra.

 

Det er slik eigenrefleksjon som vi treng frå alle. Då kjem forumet faktisk til å bli langt bedre. Alle har sjølvsagt sin eigen stil, og ingen skal kjenne seg knebla. Fridom i kontrollerte former.

24119[/snapback]

 

 

Takk for at du gidder å skrive flere lange innlegg med det jeg mener. Da slipper jeg å gjøre det.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt dumt å tilføye enda et forslag, men som en mellomting mellom forslag en og fire kunne man tenke seg et femte punkt:

Alle brukere må registrere seg og oppgi hvorfor de ønsker å delta på forumet (noen linjer). En mer "pliktig" profiloppbygging med favorittlag, bosted, alder, medlemskap i supporterklubb etc kunne kanskje gjøre at man ble litt mer seriøs og selv om anonymiteten er bevart er man litt mer synliggjort. Man kan da se litt mellom fingrene for de yngste og kreve litt mer av de eldre. Mod skal jo kjenne alle debattanters identitet og kan da sjekke opp profilen mot fakta. Hvis noen jukser blir de ekskludert. Man blir litt mer ansvarliggjort for det man skriver.

 

En minigodkjenning fra Mod vil forsinke impulsinnleggene som tidligere nevnt, men vil ikke rette opp i de mange dårlige innleggene forøvrig. Her har Paddy og Chaz nevnt mange faktorer som kan bli bedre hvis alle tenker seg litt om før de hamrer løs på tastaturet i sinne over dårlige straffespark ol ;) B)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...