Jump to content

Jauda, gauda; i flomlys og pisseregn!!!! :-)))


Chaz

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Det sportslige er bare én av flere faktorer som avgjør om en klubb er "stor" eller ikke.

 

For å illustrere. Newcastle har knapt vunnet et trofé i sin lange historie. En klubb som Charlton kom foran Newcastle på tabellen i fjor. De ligger godt an til å havne foran Newcastle på tabellen i år også. Og kanskje vil de havne foran også de neste ti årene, for alt jeg vet.

 

Likevel, Newcastle vil i overskuelig fremtid være en storklubb i England, og de har vært det lenge - til tross for manglende suksess på banen. Charlton vil aldri bli det, selv om de vil vinne et cuptrofé her og der. Newcastle har den lidenskapelige fansen, de store publikummene, de store summene å bruke på overganger.

 

Sirkus til folket. At det skapes sirkus rundt en klubb, at interessen er stor, at forventningene er store er så absolutt med på å gjøre en klubb "stor" - uansett om forventningene innfris eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Som Dr. Phil, så er jeg temmelig nøytral i denne debatten. Jeg har hverken sansen for Brann eller Viking.

 

Men å påstå at Brann er en større klubb enn Viking, bare fordi de har en større supporterskare, og får mere mediedekning, forstår jeg ikke mye av. Som Paddy og Sir John sier, så er det sportslige resultater som betyr mest når man avgjør størrelsen på en klubb. Og når det kommer til sportslige resultater, så er Brann rett og slett et middelmådig lag. Fotball går faktisk ut på å vinn kamper, og sanke flest mulig poeng, og ikke på å trekke flest mulig supportere og få mest mulig presseomtale.

 

Det ligger sikkert noe i det at flerparten av norske supportere heller vil ha Brann i tippeligaen, enn Viking, da Brann med sine supportere og sitt ekstremt ustabile spill gjør dem til en attraktiv motstander. Men det betyr fremdeles ikke at Brann er en større klubb.

Link to comment
Share on other sites

Det sportslige er bare én av flere faktorer som avgjør om en klubb er "stor" eller ikke.

 

For å illustrere. Newcastle har knapt vunnet et trofé i sin lange historie. En klubb som Charlton kom foran Newcastle på tabellen i fjor. De ligger godt an til å havne foran Newcastle på tabellen i år også. Og kanskje vil de havne foran også de neste ti årene, for alt jeg vet.

 

Likevel, Newcastle vil i overskuelig fremtid være en storklubb i England, og de har vært det lenge - til tross for manglende suksess på banen. Charlton vil aldri bli det, selv om de vil vinne  et cuptrofé her og der. Newcastle har den lidenskapelige fansen, de store publikummene, de store summene å bruke på overganger.

 

Sirkus til folket. At det skapes sirkus rundt en klubb, at interessen er stor, at forventningene er store er så absolutt med på å gjøre en klubb "stor" - uansett om forventningene innfris eller ikke.

25812[/snapback]

 

Artig sammenligning, Doktor. Og helt på trynet. Newcastle har haugevis med trofeer i forhold til Charlton. Charlton med sin ene FA cup triumf i 1947. Og brorparten av sin levetid i de lavere divisjoner. Vær heller grei å vurder en mer riktig sammenligning; Arsenal vs Spurs. Den står mye mer i stil med Viking vs Brann. Can we have your verdict, please?

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ganske subjektivt, hvilke kriterier som skal legges til grunn for hva en stor klubb er.

 

Det finnes vel også nok av eksempler på klubber, både i Norge og England, som har hauger av trofeer fra fordums tider, men er de for storklubber å regne i dag av den grunn? Er Sarpsborg en storklubb i dag, med blant annet 6 cupbøtter i skapet?

 

For meg blir det feil å sammeligne Arsenal med Viking, rett og slett fordi Arsenal genererer større medieinteresse i England og har, med unntak av et par sesonger, vært i det absolutte toppsjiktet der nede de siste femten-tjue årene.

 

Jeg tror dessuten Brann har en relativt større "pulling power" i Norge enn Tottenham har i England, noe som jeg også anser som et relevant mål på hvor stor en klubb er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan strekke meg til at Brann-Spurs til en viss grad går an å sammeligne, men ikke Viking-Arsenal. Men så er ikke jeg fra Stavanger heller, og har kanskje ikke det samme forholdet til Viking.

 

Men altså - hvilke kritierier legger Chaz til grunn for hva en "stor klubb" skal være?

Link to comment
Share on other sites

At Brann derimot er en større fotballklubb enn Viking er derimot riv ruskande feil. Då ein sjå på sportslege føresetnadar og ikkje alt kalibaliket rundt.

25799[/snapback]

Det man ikke, at du og flere andre gjør det er helt greit, men man ingen ting.

25801[/snapback]

Etter mi oppfatning MÅ man det. Du meiner noko anna, og det er greit. :)

 

Det er for øvrig heilt riktig at det ikkje berre går å telle trofè, for at ein skal måle kva ein storklubb er. Preston North End er ikkje noko storklubb i England, lenger. Dei var det dog før.

 

Dog er det slik at dei laga som stabilt held seg i toppen, eller i alle fall i toppdivisjonen, og raskar med seg nokre seriemesterskap i kvart tiår - går langt utanpå klubbar som ikkje vinn noko på 40+ år, og meir enn det. Det handlar om suksess, over tid. I alle fall for meg.

 

Både Brann og Viking er viktige klubbar i norsk målestokk, men av to forskjellige grunnar.

Link to comment
Share on other sites

At Viking har hatt større sukess enn Brann på den sportslige fronten, kan man ikke diskutere på. At Brann en Viking's lillebror alt tatt i betraktning, er sprøyt, og det tror jeg 99% av rogalendingene vil være ening i.

25871[/snapback]

 

Dere får leve i deres virkelighetsfjerne verden, dere Brann supportere.

 

Brann - Norge`s svar på spudz.

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS
Jeg digger deg Alexander, du er mitt store forbilde. Guruen som kan ALT. Og den mest lidenskaplige, på toppen av det hele! AlexanderS; MY hero!

25625[/snapback]

 

Hehe, det blir bare morsomt når du liksom skal få det til at jeg tror jeg vet alt. Tror nøyer meg med den, så ikke doktoren utestenger meg.

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS

Viking skal forresten spille en kamp mot Tufte IL om en stund. Den kampen er utsolgt allerede. Det er fremdeles over 9000 billetter igjen til kampen mot Slavia Praha i UEFA-cupen. Interessen er enorm i siddisbyen!

Link to comment
Share on other sites

Viking skal forresten spille en kamp mot Tufte IL om en stund. Den kampen er utsolgt allerede. Det er fremdeles over 9000 billetter igjen til kampen mot Slavia Praha i UEFA-cupen. Interessen er enorm i siddisbyen!

25897[/snapback]

 

Tufte kampen er på ingen måte utsolgt. Det gis vekk 6000 gratisbilletter til barn. Forøvrig er det byggefirmaet Østerhus som skal spille mot Tufte. Med enkelte Viking innslag. Hold deg til fakta! Btw; gidder du hoste opp tilskuertallene til Brann i Europacupene, helten min?

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS
You are my hero.

25895[/snapback]

 

Så du har altså en "ting" for tilbakestående idioter?

 

Forstår godt det. Det er jo ikke akkurat, med all respekt, overraskende at du tiltrekkes av mennesker som har egenskaper tilnærmet lik deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Guest AlexanderS
Viking skal forresten spille en kamp mot Tufte IL om en stund. Den kampen er utsolgt allerede. Det er fremdeles over 9000 billetter igjen til kampen mot Slavia Praha i UEFA-cupen. Interessen er enorm i siddisbyen!

25897[/snapback]

 

Tufte kampen er på ingen måte utsolgt. Det gis vekk 6000 gratisbilletter til barn. Forøvrig er det byggefirmaet Østerhus som skal spille mot Tufte. Med enkelte Viking innslag. Hold deg til fakta! Btw; gidder du hoste opp tilskuertallene til Brann i Europacupene, helten min?

25898[/snapback]

 

Det greier du fint selv...

 

AlexanderS - som forventer tilskuertall fra 90-tallet, og at Chaz ikke nevner at Levski Sofia-kampen var utsolgt, og at det - med en høyere tilskuerkapasitet - kunne vært over 20 000 tilskuere på denne kampen.

Link to comment
Share on other sites

Kan Chaz gi oss Vikings tabellplasseringer siste 10 år?

25905[/snapback]

Jeg kan!

 

Fra sesong 96-05 har Brann og Viking følgende sluttplasseringer:

Brann 4-2-6-3-2-7-12-6-3-6

Viking 3-8-4-8-3-3-4 -5-9-5

 

Siste ti sesonger gir: Brann; to sølvmedaljer og to bronsemedaljer.

Viking; null sølvmedaljer og tre bronsemedaljer.

 

Brann: Cupvinner 2004 Tapende finalist mot RBK i 95 og 98.

Viking :Cupvinner 2001 Tapende finalist mot Odd i 2000.

 

Brann: Etter tapet i cupen i 95 var Brann således kvalifisert til cupvinnercupen. Etter ”mirakelet i Eindhoven” kom Brann til kvartfinale der det ble tap mot Liverpool.

 

Brann er dermed det laget i Norge som har kommet lengst i Europacupen!

 

Viking er klart størst historisk etter mye triumfer på 70-tallet. Men siste ti sesonger viser vel at Brann er klart på høyde med Viking, om ikke bedre? Tittelen ”lillebror” er således svært lite fortjent, og kun et forvrengt sinn kan forsvare det.

 

I tillegg kommer alt det utenomsportslige som gjør Brann til en mye mer fargerik klubb enn Viking.

 

Brann- vestlandets stolthet!

Link to comment
Share on other sites

Gratulere Marius, i din verden startet altså norsk fotball i 1995. Kult....

 

Jeg gidder ikke mer.

 

 

Brann - Norge`s svar på spudz.

25926[/snapback]

Selvsagt ikke.

Gratulerer med seriegull 72 73 74 75.

 

Men hva som har skjedd siste 10 år bør da være relevant når du kaller Brann Vikings lillebror. I tillegg illustrerer det som har skjedd siste 10 år mellom Viking og Brann, at sammenligningen Viking -Brann/Arsenal-Tottenham er helt håpløs.

 

Poenget mitt med det jeg har skrevet er ikke at norsk fotball startet i 95. Men at det ikke er noen grunn til at SK Brann skal føle seg underlegen Viking.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere Marius, i din verden startet altså norsk fotball i 1995. Kult....

 

Jeg gidder ikke mer.

 

 

Brann - Norge`s svar på spudz.

25926[/snapback]

Selvsagt ikke.

Gratulerer med seriegull 72 73 74 75.

 

Men hva som har skjedd siste 10 år bør da være relevant når du kaller Brann Vikings lillebror. I tillegg illustrerer det som har skjedd siste 10 år mellom Viking og Brann, at sammenligningen Viking -Brann/Arsenal-Tottenham er helt håpløs.

 

Poenget mitt med det jeg har skrevet er ikke at norsk fotball startet i 95. Men at det ikke er noen grunn til at SK Brann skal føle seg underlegen Viking.

25927[/snapback]

 

 

Viking vant seriegull i 91 og. Det gratulerte du ikke Chaz med....Brann trenger ikke føle seg underlegen, men ser man på meritter er de det. Klubben er en av de største i landet hvis man definerer storklubb etter antall supportere og ikke meritter. Brann kommer nok ikke hevde seg før en vetig kar blir sportssjef....Når de ser alle problemene Lyn har fått så vil de allikevel hente 4 gambiere til folkehøyskole i Bergen. Det er er i beste fall en gråsone, og et prakteksempel på ledelsen i Brann.

 

Og etter å ha bodd i Bergen i 10 år liker jeg Brann....Selv om laget mitt er Enga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...