Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Fra arsenal.com (Emerys post-match pressekonferanse)

on if Welbeck is leaving the club…
I spoke with the club about this situation. The decision is he’s going to leave.

Skjebnen til de andre spillerne som har kontrakter som utløper denne sesongen er foreløpig ikke bekreftet.

 

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke vi få inn en erstatter for Mislinat snart? Vinduet åpner snart og er det jobb som må gjøres så er det på spillerlogistikken!!

 

NÅ: Edu virker klar etter Copa

Edited by sas2002
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Tapapa said:

Vi kan fortsatt klare å unngå å komme til EL. 

https://www.bbc.com/sport/football/48218727

 

Den eneste måten å unngå EL neste sesong er å slå Chelsea i Baku. Taper vi den kampen så "må" vi spille EL, det som er usikkert (i skrivende stund) er om vi da går rett til gruppespillet eller må gjennom tre kvalikrunder (seks kamper) 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Polljen said:

Den eneste måten å unngå EL neste sesong er å slå Chelsea i Baku. Taper vi den kampen så "må" vi spille EL, det som er usikkert (i skrivende stund) er om vi da går rett til gruppespillet eller må gjennom tre kvalikrunder (seks kamper) 

Feil, les artikkelen. Watford kan ta en plass i EL, hvis de vinner FA-cupen. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tapapa said:

Feil, les artikkelen. Watford kan ta en plass i EL, hvis de vinner FA-cupen. 

Når det gjelder Watford så har du helt rett.

Når du så ber meg om å lese artikkelen så er jeg så freidig at jeg sender det ønsket tilbake til deg.

Sitat fra den nevnte artikkelen.
But if Watford win the FA Cup, then the Hornets will go straight into the group stages - and sixth place in the Premier League goes into the qualifiers instead.

Det betyr at lag nr 5 i PL får automatisk plass i gruppespillet i EL.
Hvis Watford vinner FA-cupen da får de den andre automatiske plassen i gruppespillet, hvis City vinner så går denne plassen til lag 6 i PL.
I tillegg så er det en ledig plass i kvalifiseringsrundene til EL. Denne plassen går til vinneren av Liga-cupen (Carabao cup). Denne vant City og derfor er den ledig til lag på PL-tabellen.
Hvis Watford taper finalen i FA så går denne til lag nr 7 (Wolves), Hvis Watford vinner FA så går denne til lag nr 6 i PL

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Polljen said:

Når det gjelder Watford så har du helt rett.

Når du så ber meg om å lese artikkelen så er jeg så freidig at jeg sender det ønsket tilbake til deg.

Sitat fra den nevnte artikkelen.
But if Watford win the FA Cup, then the Hornets will go straight into the group stages - and sixth place in the Premier League goes into the qualifiers instead.

Det betyr at lag nr 5 i PL får automatisk plass i gruppespillet i EL.
Hvis Watford vinner FA-cupen da får de den andre automatiske plassen i gruppespillet, hvis City vinner så går denne plassen til lag 6 i PL.
I tillegg så er det en ledig plass i kvalifiseringsrundene til EL. Denne plassen går til vinneren av Liga-cupen (Carabao cup). Denne vant City og derfor er den ledig til lag på PL-tabellen.
Hvis Watford taper finalen i FA så går denne til lag nr 7 (Wolves), Hvis Watford vinner FA så går denne til lag nr 6 i PL

Sukk Polljen. Før siste runde var det så absolutt mulig at vi havnet på sjette, og hvis Watford vinner FA, så kunne vi risikere å havne utenfor EL også. Var det virkelig så vanskelig?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tapapa said:

Sukk Polljen. Før siste runde var det så absolutt mulig at vi havnet på sjette, og hvis Watford vinner FA, så kunne vi risikere å havne utenfor EL også. Var det virkelig så vanskelig?

Eg sukker tilbake. Ja, vi kunne havnet på sjetteplass etter siste runde. Ja, vi kunne tapt direkteplass til gruppespillet hvis Watford så vant cup-finalen. Men laget på sjetteplass ville uansett minst fått plassen som vinneren av Carabao-cup skulle ha og denne plassen fører det laget inn i den andre kvalifiseringsrunden til EL. Dette står klart å lese i den artikkelen du selv har linket til. 

"But if Watford win the FA Cup, then the Hornets will go straight into the group stages - and sixth place in the Premier League goes into the qualifiers instead." 

Og med dette så avsluttes min deltakelse i akkurat denne debatten. 

PS!

Hvis det skulle være slik at du fremdeles mener jeg er fullstendig på bærtur når det gjelder denne saken, så har jeg ett spørsmål til deg: hvilket annet lag ville tatt denne kvallikplassen hvis Arsenal hadde havnet på sjetteplass og Watford vant cupen? 

Nå når vi ikke havnet på sjette så er det i utgangspunktet ManUre som tar den.

EDIT: Jeg har slettet det siste avsnittet vedrørende United. De vil ikke gå rett til gruppespillet hvis vi vinner EL (jeg trodde først at de ville nyte godt av det) , det er kun mulig hvis City vinner FA-cupen. 

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Ett lite, men kanskje viktig punkt når det gjelder starten på neste PL-sesong er vi (og forsåvidt flere andre lag i PL) ikke i like stor grad vil slite med fraværende (ferierende) spillere på grunn av internasjonale mesterskap.

I de to foregående sesongene så har vi slitt med at enkelte nøkkelspillere har kommet sent i gang siden de måtte ha sin tilmålte ferietid etter VM og EM. Denne sommeren er det kun Copa America som arrangeres og selv om det vil kunne ha en viss negativ effekt så vil denne sannsynligvis være mindre enn de foregående sesongene.

Copa America spilles i perioden 14. juni til og med 7. juli, og det potensielle problemet for oss vil være at Torreira kan komme sent i gang hvis Uruguay kommer langt i mesterskapet. Dette vil potensielt også gjelder Ospina, hvis han ikke blir solgt/lånt ut i forkant av neste sesong.

Spillerne vil nok være tilbake i klubben når sesongen startes, men treningsgrunnlaget vil nok føre til at f.eks. Torreira kanskje ikke vil være klar til sesongstart.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sas2002 said:

Ornstein bekrefter at budsjettet blir £40M pluss salg om vi taper EL finalen. Det er 1/3 av det Fulham brukte. VI er avhengig av innsprøytet midler fra Kroenke men det vil ikke skje.

Ornstein er nok en av de mest pålitelige i media bransjen, men også han tar feil i blant. I tillegg så er det beløpet han refererer til et beløp som har versert lenge, om dette er reelt eller ikke får tiden vise. Til slutt så er det viktig å poengtere at det beløpet han refererer til er antatte midler uten at det blir solgt spillere. Jeg antar at midler som blir tilgjengelige ved spillersalg også får en innvirkning på kjøpspotten. 

Ett annet punkt som er ren teoretisk synsing fra min side er at for hver £100k pr uke lønnsbudsjettet eventuelt blir redusert med, så vil det frigi midler tilsvarende et sted mellom £4 til 5 mill pr år. Det er selvsagt ingen garanti for at dette er midler som vil bli brukt på å forsterke stallen. 

Link to comment
Share on other sites

I EL-finalen i Baku så vil UEFA bruke VAR for første gang i Europa League. I CL har dette allerede blitt brukt denne sesongen. I tillegg til de seks "dommerne/assistentene som er på/rundt banen så er det påmeldt slik jeg forstår det  fire VAR dommere/assistenter som vil følge kampen fra "video-rommet".

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med dagen gooners 🙂 17 mai er i Arsenal sammenheng fortsatt dagen da vi tapte vår eneste CL finale , så langt 🙂  17 mai var langt bedre i 2014 , da vi vant over Hull og fikk vår første pokal siden 2005.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker fortsatt 17. mai 2006. Det ble et realt antiklimaks i forhold til semifinalen. Lehman ble  utvist, Henry bommet på en sjanse han hadde satt ni av ti ganger, minst. Barcelona vant 2-1. 

Jeg husker også semien mot United noen år senere. Gibbs gjorde en tabbe for historiebøkene, men vi tapte uansett klart. Deretter tapte United soleklart for Barca i finalen. Var det i 2009? Det er lenge siden vi luktet på den virkelige eliten nå. 

Link to comment
Share on other sites

Ryktes at united får 2,8 milliarder å handle for. Hva får vi? Det er bare å innse at penga rår uansett om vi liker det eller ikke og slik kommer det til å forsette. Kikket litt på de andre landene og der ser det ut som de som har mest penger vinner serien klart. Noen få unntak av og til. Trur forskjellen kommer til å bli større og større med åra. Skal vi være med eller ikke? Ikke lenge før en spiller koster 2 milliarder. Galskap men slik er det blitt. Men det verste jeg ser i arsenal er mangel på innsats i alt for mange kamper. Har de ingen klubbfølelse, blir de ikke motivert i såkalte hatkamper? Var elendig innsats i de siste kampene i PL. I bortekamper er det ikke mange spillere som takker fansen som følger de i hver gjevlig kamp. Flaut. Må da fan med få spillerne til at det ikke bare er å møte opp å motta lønnslippen. Hadde fan ikke gått under Ferguson, se hva han fikk ut av laget siste sesong han hadde. En av de beste managere som har vært. Er stygt redd vi ikke blir blandt de 6 beste neste sesong, håper jeg tar feil men har ikke trua så lenge stan bestemmer. Har faktisk vurdert å begynne å følge ett lag i en annen liga, hvorfor skal jeg ofre penger og innsats når ikke klubben gjør det? Fortvilet igjen og jeg er ikke alene, utrolig mange supportere som har gitt opp og blitt likegyldig. Håper jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Pengegaloppen er så absolutt galskap, Gunners77, men kanskje galskap er et for mildt uttrykk.

2,8 milliarder garanterer ikke noe, hvis en ikke får de "rette" spillerne. Ikke misforstå meg, jeg ønsker selvsagt at kjøpspotten i vår egen klubb skulle være noe større en den ryktes å være. Jeg har mine tvil om at vi vil kunne klare å konkurrere med Manchesterklubbene rent økonomisk på lang tid fremover. Man United er i en særstilling i England siden de har et globalt varemerke som det skal mye til å bryte ned. United tjener ganske mye penger på dette varemerket med "utenomsportslige" inntekter. Når United nå etter ryktene får store midler til rådighet, så er ikke dette penger fra Glazier-familiens egne lommebøker, dette er midler som klubben selv skaper gjennom sin forretningsvirksomhet.
"Nye" Manchester City derimot er bygd opp på ved hjelp av sjeikens evne til å drive "økonomisk doping" av klubben. Hvis UEFA nå klarer å bruke FFP til å få kontroll over denne dopingen så ser jeg ikke bort i fra at City i løpet av noen år vil oppleve en stor/liten blåmandag. Det er jo tildels det som har skjedd i Chelsea de siste årene. Chelsea har på mange måter blitt bygd opp via den samme økonomiske dopingen som City også etterhvert har opplevd, og så snart Chelseas eier ikke lenger ville eller kunne forsette med den sammen "dopingen" så har klubben merket dette.

Liverpool og Tottene har vært langt nede, og her er det heller ikke snakk om "økonomisk doping". Dette er heller ikke klubber som kan handle det de vil. Det som er forskjellen på de to og vår egen klubb er at de har vært flinkere til (eller vært heldigere) med salg av stjernespillere. Der Arsenal har solgt våre beste spillere på "billigsalg" så har de to klubbene fått inn brukbart med midler på enkelte av sine salg, som igjen har vært med på å finansiere en videre oppbygging av spillerstallen.

Jeg ønsker ikke at Arsenal skal bli en "økonomisk dopet" klubb (der er vel ikke fare for det heller med Stan bak roret), men jeg mener at klubben bør ha råd til å bruke litt mer midler enn det som ryktes. Samtidig så må en klubb som ønsker å ha en sunn fremtidrettet økonomi se nøye på balansen mellom inntekter og utgifter uten å måtte lite på rike onkler/sjeiker/oligarker eller hvilken annen "tittel" de måtte ha.

Når det gjelder å kaste Arsenal til siden for potensielt å følge en annen klubb (annen liga) så får jeg i så fall bare ønske lykke til. Jeg er dog litt nysgjerrig på hvordan man velger ut en slik klubb, hvis man vel og merke  ikke allerede har fulgt (hatt et forhold til) en slik potensiell klubb i lenger tid. Det finnes tross alt supportere som i tillegg til sin "hovedklubb" (hvor den nå måtte være i verden) gjerne har noen klubber i andre ligaer de har ett litt svakt hjerte for. Men hvis man starter med blanke ark i en slik situasjon, går man da for en suksessrik klubb og starter som en medgangssupporter eller hva?

For meg så kommer det aldri til å bli en annen klubb enn Arsenal, sannsynligheten er større for at hvis jeg føler at eierne ødelegger klubben så vil jeg bare gi blanke F i fotballen en gang i fremtiden. Men rent hypotetisk hvis jeg skulle gått for en ny klubb så ville det vært en underdog, en klubb nedover i systemet, gjerne fra en geografisk region jeg på en eller annen måte hadde ett forhold til.

Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg som en liten drittunge engang tidlig på syttitallet ble Arsenalfan. Jeg husker bare at dengang så var det mange av mine jevnaldrende som ble Liverpoolfans, noe jeg aldri følte noe for. Var det navnet "Arsenal" jeg falt for? eller var det noe jeg så på i en kamp nå NRK (tippekamp eller cupfinale)? Jeg husker rett og slett ikke. Men det å bli fan er sjelden rasjonelt, det går på følelser eller påvirkning fra lokalmiljøet (antar jeg). Jeg hadde null påvirkning fra familie/venner (det var ingen med favorittklubber i England), ikke var det noen i klassen min heller. vi var egentlig ganske upåvirket den gang i en landsens skole langt ute i provinsene. På ungdomsskolen, siste halvdel av syttitallet, ble det litt annerledes siden en gjeng i en av parallellklassene på ungdomsskolen var og fremdeles er ganske fanatiske Pool-supportere.

Hilsen "Gooner for life", på tross av Stan!!

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Kommer aldri til å gi opp arsenal, men orker snart ikke å bruke energi, penger på å reise over å se de med så elendig innsats. Dog skal jeg si har jeg vert heldig med de kampene jeg har sett live. Det har vert for mange nedturer med wenger som jeg ville ha vekk for mange år siden. Er ikke overbevist om emry er riktig mann. Splitter tor/xhaka, kos/sok og lac/aub alt for ofte. Øzil borte vekk i perioder uten noen spesiell grunn. Burde klart å beholdt Ramsey. Vinner vi ikke EL så har sesongen vert nok en nedtur. Kjenner flere som har en klubb nr 2 som de følger ekstra med på. Er jo sånn med landslag, er ikke så stor fan av Norge. Hvor lenge skal vi vente for å kjempe mot de beste? kommer det til å skje noen gang? Er bare så lei nedturer.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er vel tidlig så har jeg nå lagt ut kamptråd for finalen i EL.

Jeg kommer også snart til å legge ut en tråd vedrørende oppkjøringskampene til neste sesong. Jeg forventer at denne blir lagt ut tidlig i juni.
Som sist sommer, og sannsynligvis til ergrelse for ett av våre forummedlemmer, så vil jeg også denne sommeren legge ut en samletråd for treningskampene og ikke en tråd for hver kamp. Denne samletråden vil inneholde så spesifik informasjon som jeg klarer å finne og den vil bli oppdatert utover sommeren når/hvis jeg har tid. Årsaken til at jeg velger en fellestråd er flere. For det første så er ikke trafikken her på forumet allverdens stor i kamptråder midt i fellesferien. For det andre så har de fleste av treningskampene denne sommeren kampstart fra midnatt eller senere på natten, noe som gjør at jeg tror deltakelsen på eventuelle separate kamptråder blir laber. Men den kanskje aller viktigste årsaken er av praktiske årsaker, jeg er på ferie i utlandet når de fleste av treningskampene spilles og jeg planlegger en relativ fotballfri periode under ferieturen.

Men som sist sommer så vil jeg presisere at det er fritt frem for hvem som helst å lage spesifikke kamptråder til disse treningkampene hvis dere vil (dette gjelder også de vanlige kampene under sesongen 😋)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...