Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2020


Stefanb

Recommended Posts

Det var en lignende situasjon da Neymar gikk til PSG. Eneste grunnen til at dette fortsatt er en regel i La Liga er at de største klubbene opererer på samme måte mot mindre klubber i Spania, bare her er det en av de store som får 'smake sin egen medisin'.

Vanligvis er det de største klubbene i Spania som drar nytte av denne regelen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ja, hvor skulle pengene ellers komme fra? tror det er ytterst få klubber som har en halv milliard på bok, som de uten videre kan cashe ut. Kjøp i denne størrelsesklasse kan nok bare realiseres på to måter; å frigjøre midler gjennom salg, eller å ha en rik onkel. Og sistnevnte løsning er vel OK av og til forutsatt at driften over tid går i overskudd, uten at jeg kjenner reglene fullt ut. Tror også klubbene pga Corona er i en vanskelig skvis. Inntjeningen har jo sunket som en stein pga manglende publikum, Nå tjenes det kun penger på TV og reklame (inntekter som også synker). Samtidig er det kanskje i vanskelige tider eierne må trå til, og kan gjøre det. Hvis Partey er den brikken Arteta mangler i puslespillet, vil en investering på en halv milliard fort betale seg for Kroenke, når denne pandemien en gang går over. 

Link to comment
Share on other sites

og bare som et lite innspill i pengediskusjonen. Guednozi og Torreira gikk på lån. Hvis de begge hadde en ukelønn på ca 100 000 innebærer dette frigjøring av til sammen i størrelsesklasse 100 millioner kroner, en femtedel av kjøpssummen for Partey. Så skal naturligvis Partey ha lønn han også, sikkert mer enn Torreira og Guendozi til sammen, men dette er fremtidige utgifter, som for eksempel kan finansieres gjennom TV-avtaler. Men når man ser på hvor mye penger det er i toppfotballen, både i overgangsmarkedet og lønnsnivået, forstår man også hvorfor det koster så mye for å se på dette, enten plattformen er lineær-TV eller internett. Galskap er det åkkesom. Jeg liker det egentlig ikke. Og smertegrensa for TV-abonnementet er vel nådd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessverre ikke smertegrensen er nådd helt enda. Litt for mange som fortsatt kommer til å pøse ut penger på abonnement som egentlig dytter på en innhold man ikke vil ha og dermed koster veldig mye mer enn man ønsker. 

Hvis det fantes en løsning hvor man kunne velge feks kun Arsenalkampene, og kanskje høydepunkt fra andre kamper, til en brøkdel av summen i dag, hadde iallefall jeg gått for noe sånt.

Dazn er en streamlngtjeneste(som dessverre ikke fins i alle land enda), men i Canada (som har tilgang til PL) koster det 20 canadiske dollar i mnd eller 150 canadiske dollar i året for abonnement. Det tilsvarer ca 140 kr i måneden eller et årsabonnement på rett i overkant av 1000 kr i året. Sammenlignet med prisene til Sumo for en ren sportspakke med PL (519 kr i mnd) er det ekstremt store forskjeller i pris. 

Dazn Canada: The subcription gives users access to all live and on-demand Premier League content, as well as DAZN's other sport offerings, including Serie A, MLS, Champions League, Europa League, NFL and more. 

Synd man i Norge ikke har tilgang til dette enda. Eller man kan få det hvis man investerer i en god vpn. 

Men det er ryktet at det skal komme til Norge, men ikke bekreftet PLtilgang enda. Det er også ryktet at prisen i Norge vil ligge på ca 200 kr i måneden. Spørsmålet er hvor mye det vil øke hvis de får norsk PLtilgang. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

ja, hvor skulle pengene ellers komme fra? tror det er ytterst få klubber som har en halv milliard på bok, som de uten videre kan cashe ut. Kjøp i denne størrelsesklasse kan nok bare realiseres på to måter; å frigjøre midler gjennom salg, eller å ha en rik onkel. Og sistnevnte løsning er vel OK av og til forutsatt at driften over tid går i overskudd, uten at jeg kjenner reglene fullt ut. Tror også klubbene pga Corona er i en vanskelig skvis. Inntjeningen har jo sunket som en stein pga manglende publikum, Nå tjenes det kun penger på TV og reklame (inntekter som også synker). Samtidig er det kanskje i vanskelige tider eierne må trå til, og kan gjøre det. Hvis Partey er den brikken Arteta mangler i puslespillet, vil en investering på en halv milliard fort betale seg for Kroenke, når denne pandemien en gang går over. 

Kroenke kjøpte opp en del av vår gjeld, tidligere i år. Dette har gitt klubben langt rimeligere rentesats, hvilket frigjør midler fra "finanskostnadsposten". Om KSE har finansiert kjøpet av Partey, er jeg overbevist om at det er igjennom et lån, med en nøye tilrettelagt nedbetalingsplan. Guendouzi og HM7 sin lønn tilsvarte forøvrig Parteys lønn, har jeg lest. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, piscator said:

tenk om vi hadde fått tilbake Özil på sitt beste? Han og Partey kunne jo utfylt hverandre perfekt på midtbanen. Tror dette forblir kun en drøm dessverre. Please prove me wrong! ;) 

Selv om er en farse hele greia så trur jeg dette i det store bildet er styret som har satt ned foten. Selv om Øzil har fryktelig begrensninger på gjennvinning og kroppspråk når det butter litt i mot så er han en bedre spiller å ha på benken når vi trenger mål istedenfor spillere som Willock, Nelsson. Han skaper fortsatt masse målsjanser og det kommer kamper der vi trenger kreativitet mot etablert forsvar og der er Øzil best i klassen av de vi har idag. 
La han ihvertfall få prøve seg i troppen mot Molde og det irske publaget. :)   

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at til syvende og sist så endte dette vinduet opp med å bli fantastisk. Laget har fortsatt sine hull/svakheter, men de to største områdene hvor vi trengte forsterkninger så kom det inn to klassespillere.

Gabriel Magalhaes og Thomas Partey. Førstnevnte er en ung herremann, men ser ut til å kunne bli en skikkelig bauta. Fysikk og duellstyrke som få kan matche, men også god teknikk og en herlig pasningsfot. Dette er en spiller vi forhåpentligvis kommer til å nyte i mange år fremover!

Den andre mannen.. Thomas Partey. Fra første dagen vi ble linket til han så mente jeg at han ville være det viktigste og beste kjøpet vi kunne gjøre i år. Dette er det nærmeste vi kommer til å erstatte Patrick Vieira, og det tok oss bare 15 år! 

Ved siden av dette så har vi anskaffet oss en ny andrekeeper (Runarsson), fått Ceballos inn på lån igjen (håper dog vi henter han permanent til sommeren) og fått inn Willian. Sistnevnte har ikke helt slått til ennå, men vi alle har sett han spille fotball før. Han er ikke en dårlig spiller å ha på banen eller på benken!

Det er også hentet inn flere talenter til akademiet vårt. Blant annet en svenske (Möller) på deadlineday og en nordmann (Lewis) tidligere i sommer. 

Det eneste som ikke levde opp til forventingene dette overgangsvinduet var spillere ut. At Mustafi og Sokratis ikke forsvant var veldig dumt, samt at vi ikke klarte å selge Guendouzi eller Torreira, men mtp. hvordan COVID19 har herjet med verden så kan man ikke akkurat klage heller. Man skulle ønsket at man kunne blitt kvitt disse spillerne, men når til og med klubber som PSG kun er ute etter å låne spillere så sier det seg selv at det er et vanskelig marked å selge i.

Til syvende og sist så har vi et veldig solid lag nå. Kanskje det offensivt trengs litt mer kreativitet, men jeg har troen på at om Aubameyang spiller sentralt og Saka/Willian spiller på kanten med Pepe på høyre så kan det virkelig scores mye mål. Sterkeste laget i fet skrift i mine øyne. De i kursiv er enten veldig fleksible i flere posisjoner eller talenter/"fringe"-spillere

Leno/Runarsson
Bellerin/Cedric/AMN - Holding/Chambers/Sokratis- Gabriel/Luiz/Mustafi - Tierney/Kolasinac/AMN
Partey/Willock/AMN - Xhaka/Elneny - Ceballos/Özil/Smith-Rowe
Pepe/Willian/Nelson - Aubameyang/Lacazette/Nketiah - Saka/Willian/Nelson

Det eneste som det kan skorte litt på er kreativitet som sagt, men det er en grunn til at jeg har satt opp laget i 4-3-3 (4-1-2-3). Xhaka den dypeste med Partey og Ceballos som de to litt mer drivende spillerne. Disse to vil også bidra til at vi kan presse høyere opp i banen og sette opp Aubameyang/Pepe i bakrommet langt oftere ved ballgjenvinning høyt i banen.

Blir spennende å se hvordan Arteta velger å stille laget fremover i tiden som kommer.

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/8/2020 at 7:01 PM, Stefanb said:

Vil bare si at til syvende og sist så endte dette vinduet opp med å bli fantastisk. Laget har fortsatt sine hull/svakheter, men de to største områdene hvor vi trengte forsterkninger så kom det inn to klassespillere.

Gabriel Magalhaes og Thomas Partey. Førstnevnte er en ung herremann, men ser ut til å kunne bli en skikkelig bauta. Fysikk og duellstyrke som få kan matche, men også god teknikk og en herlig pasningsfot. Dette er en spiller vi forhåpentligvis kommer til å nyte i mange år fremover!

Den andre mannen.. Thomas Partey. Fra første dagen vi ble linket til han så mente jeg at han ville være det viktigste og beste kjøpet vi kunne gjøre i år. Dette er det nærmeste vi kommer til å erstatte Patrick Vieira, og det tok oss bare 15 år! 

Ved siden av dette så har vi anskaffet oss en ny andrekeeper (Runarsson), fått Ceballos inn på lån igjen (håper dog vi henter han permanent til sommeren) og fått inn Willian. Sistnevnte har ikke helt slått til ennå, men vi alle har sett han spille fotball før. Han er ikke en dårlig spiller å ha på banen eller på benken!

Det er også hentet inn flere talenter til akademiet vårt. Blant annet en svenske (Möller) på deadlineday og en nordmann (Lewis) tidligere i sommer. 

Det eneste som ikke levde opp til forventingene dette overgangsvinduet var spillere ut. At Mustafi og Sokratis ikke forsvant var veldig dumt, samt at vi ikke klarte å selge Guendouzi eller Torreira, men mtp. hvordan COVID19 har herjet med verden så kan man ikke akkurat klage heller. Man skulle ønsket at man kunne blitt kvitt disse spillerne, men når til og med klubber som PSG kun er ute etter å låne spillere så sier det seg selv at det er et vanskelig marked å selge i.

Til syvende og sist så har vi et veldig solid lag nå. Kanskje det offensivt trengs litt mer kreativitet, men jeg har troen på at om Aubameyang spiller sentralt og Saka/Willian spiller på kanten med Pepe på høyre så kan det virkelig scores mye mål. Sterkeste laget i fet skrift i mine øyne. De i kursiv er enten veldig fleksible i flere posisjoner eller talenter/"fringe"-spillere

Leno/Runarsson
Bellerin/Cedric/AMN - Holding/Chambers/Sokratis- Gabriel/Luiz/Mustafi - Tierney/Kolasinac/AMN
Partey/Willock/AMN - Xhaka/Elneny - Ceballos/Özil/Smith-Rowe
Pepe/Willian/Nelson - Aubameyang/Lacazette/Nketiah - Saka/Willian/Nelson

Det eneste som det kan skorte litt på er kreativitet som sagt, men det er en grunn til at jeg har satt opp laget i 4-3-3 (4-1-2-3). Xhaka den dypeste med Partey og Ceballos som de to litt mer drivende spillerne. Disse to vil også bidra til at vi kan presse høyere opp i banen og sette opp Aubameyang/Pepe i bakrommet langt oftere ved ballgjenvinning høyt i banen.

Blir spennende å se hvordan Arteta velger å stille laget fremover i tiden som kommer.

 

Ett lite gjeste innlegg i pausen (Følger med selv om jeg dropper å være aktiv lenger).

StefanB: ett fantastisk bra innlegg som det er en liten skam du ikke har fått anerkjennelse for. Deler de aller fleste synspunkter du her kommer med. Ut fra forutsetningene er det lite å klage på mot klubb/ledelse etter overgangsvinduet. Det var vanskelig, men med partey inn falt mange brikker på plass. Krysser alt jeg har at han blir noe i nærheten av en Vieira. 

Personlig tror jeg Willian ikke bare kan spille på kantene, men også sentralt. Det tror jeg fort er hans beste posisjon. Ønsker meg Pepe mer involvert og med fler sjanser med de «beste». Jeg tror (håper) vi der har en juvel mange allerede har avskrevet. 
 

Gabriel inn har vi allerede sett bære frukter, så får vi heller leve med at Saliba trenger noe mer tid før han er på plass. Han er en for fremtiden. 
 

Özil har jeg hatt mange meninger om, men konstanterer nå at tredje manager utelater han. For meg er det ett tegn på tidligere ledelses fiasko med kontrakt. Liker personen Özil godt, men føler han er mer enn pr person de siste årene enn en fotballspiller. Mitt tips er at han legger opp etter Arsenal, men det er ikke hans feil klubben ga han kontrakten han fikk. 
 

Lykke til med sesongen, COYG!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg bruker denne "gamle" tråden når jeg kommer med en vurdering over hvilke spillere som kan forsvinne fra klubben denne sommeren. Jeg vil presisere at jeg på ingen måte tror at alle på denne lange listen vil forsvinne, men jeg anser det som lite sannsynlig at spillere som ikke er med på listen (med unntak av eventuelle unge lovende uten spilletid på a-laget) kommer til å dra fra klubben i sommer. Noen av de jeg nevner er så absolutt mer sannsynlige ut-kandidater enn andre jeg nevner. Jeg prøver å være objektiv i denne vurderingen og prøver så godt jeg kan å ikke ta med spillere bare fordi jeg selv ønsker at de skal bort.
 

Leno - I utgangspunktet en usannsynlig "ut-kandidat", men det er en del skriverier som antyder at han selv kanskje ønsker nye "jaktmarker". Når det gjelder valget før denne sesongen om det var Leno eller Martinez som skulle beholdes så støttet jeg det valget som ble tatt der og da, og siden jeg ikke er så glad i etterpåklokskap så ser jeg ingen grunn til å endre det standpunktet.

Runarsson - Et panikkjøp før sesongen og en spiller som Arteta sannsynligvis ønsker å selge (hvis han er salgbar).

Bellerin - Synes å ha blitt "degradert" når det gjelder backplassen og med to år igjen på kontrakten så er dette det rette tidspunktet for et salg.

Luiz- Ute av kontrakt denne sommeren og det er vel mye som tyder på at den ikke blir forlenget.

Chambers - Igjen en spiller der jeg er usikker på fremtiden i Arsenal, men hovedårsaken til at jeg tar han med i denne listen er at kontrakten hans går ut sommeren 2022 og jeg er usikker på om Arsenal og/eller spilleren ønsker å forlenge kontrakten.

Xhaka - Kanskje den minst sannsylige "ut-kandidaten" på denne listen, men jeg er relativt sikker på at han ikke blir i klubben utover kontrakten som utløper i 2023. Derfor ser jeg det som sannsynlig at han blir solgt enten denne sommeren eller neste sommer.

Nelson - Unggutten er vel nå lenger fra A-laget enn på lenge. Har kontrakt til 2023 og jeg tviler sterkt på om han har en fremtid i Arsenal.

Lacazette - En spiller det går opp og ned med. Kontrakten utløper sommeren 2022 og jeg ser det som mer sannsynlig at han selges enn at det inngås en ny kontrakt med enda en spiller som har passert 30 år (fyller 30 i slutten av mai).

Nketiah - En lovende spiller som etter min mening ikke har innfridd helt og siden det finnes ett par enda mer lovende unge i Arsenal når det gjelder spissplassen så ser jeg det som sannsynlig at han forsvinner. I tillegg så utløper kontrakten hans sommeren 2022 og også her tviler jeg på at Arsenal vil forlenge denne videre.

 

De neste spillerne er enten lånt inn til Arsenal eller lånt ut fra Arsenal.

Ceballos - Jeg ser ikke på han som en spiller å satse på når det gjelder Arsenal.

Ødegaard - Siden han er på lån så må han "automatisk" med på denne listen. En spiller jeg gjerne vil beholde i klubben, men ikke for enhver pris.

Ryan - Som med Ødegaard så er han tatt med her siden han er på et lån som utløper til sommeren. Men jeg håper klubben får beholde han permanent etter sommerens overgangsvindu.

Willock - En spiller jeg er litt usikker på når det gjelder fremtiden. Men jeg tror han har fått "smaken" på det å være i en annen klubb og han er en spiller som kan gi klubben litt penger i kassen.

Kolasinac - Har kontrakt med Arsenal til sommeren 2022. Jeg tviler vel på at han kommer tilbake siste året. Salg eller utlån ut kontrakten.

Mavropanos - Kontrakt med Arsenal til sommeren 2023. Sannsynligvis salg eller et nytt utlån, men jeg er på ingen måte sikker.

Torreira - Kontrakt med Arsenal til sommeren 2023. Jeg føler meg sikker på at det blir et salg til sommeren, men det er mange (rare) rykter rundt akkurat dette.

Maitland-Niles - Her er jeg veldig usikker, men AMN er vel klar på at han ønsker å bli brukt på sentral midtbane og jeg er vel tvilende til at Arteta vil love han det. Jeg tipper salg for å få noen pund inn i overgangskassa. Kontrakt til 2023.

Guedouzi - Han går til sommeren inn i sitt siste år av kontrakten med Arsenal og jeg tviler på at han får denne forlenget så lenge Arteta sitter i managerstolen. Jeg forventer et salg i sommer.

Saliba - En spiller jeg håper vi får se i Arsenaldrakten neste sesong, men siden han er på utlån og det har vært en del skriverier om han så setter jeg han motvillig på listen over potensielle salg. Kontrakt til 2024.

 

Jeg kan til slutt nevne at det nok er minst en spiller som ikke er nevnt her som ville vært med på en rent subjektiv "ut-liste", men som jeg ikke tar med siden jeg anser salgbarheten som relativt lav (først og fremst grunnet alder og lønn)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...