Jump to content

2020.07.01 Norwich City (H)


Polljen

Recommended Posts

6 hours ago, Polljen said:

@Ben Elfen, det er godt mulig at den sjefsetterspørselen jeg stadig kommer med er kjedelig som bare pokker. Men når du sier at vi knapt nok har annet enn sjefer i laget så sliter jeg faktisk med å ta deg alvorlig.

Adams var en sjef, Vieira var en sjef, dette var spillere med "pondus" og som virkelig kunne lede et lag. Disse "liksomsjefene" dine når ikke de to jeg nevnte til knærne når det gjelder å være sjef.

Ja i mine "våte drømmer" så tar jeg gjerne en kloning mellom Adams og Vieira men jeg vet at akkurat det kun vil forbli "våte drømmer". Var alt så mye bedre før, det spørs selvsagt hvilken periode du definerer som "før". Ser vi på Arsenal i perioden rett før/etter år 2000 så var alt så mye bedre før, men det finnes mange perioder der det ikke var noe bedre enn nå.

Du sier som sagt at det er kjedelig med pratet mitt/vårt om "sjefer", men jeg vil påstå at pratet som enkelte her har kommet med over lang tid der det vi har er godt nok og vi trenger lite nytt er like så kjedelig. Selvsagt vil jeg ikke stoppe dette pratet, men det har vært nok av "lovnader"  fra ett par av dere der vi blir fortalt at det vi har er godt nok uten at det vises i praksis.

Jeg er ikke ute etter å kjøpe ett nytt lag, det håper jeg at jeg har gjort klart i alle de årene jeg har vært her. Men jeg ser heller ingen grunn til å være av den typen som tenker som Ludvig i Flåklypa og sier at "forandringer, det er fali' det"!

Jeg tror at den type profil du etterlyser blir mer og mer sjelden i fotball. Spillere (og andre yrkesgrupper forøvrig) responderer dårlig på den slags lederskap. Man kan glorifisere «hårføneren» og «spark i ræva», men all forskning tilsier at slikt lederskap er ineffektivt på millenniumsgenerasjonen. Derfor tror jeg det går lengre og lengre tid mellom hver gang vi ser spillere som Adams, Vieira, Keane, Terry og Ferdinand. Synd for fansen, men sannsynligvis en naturlig utvikling. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

5 minutes ago, Verminator5 said:

Jeg tror at den type profil du etterlyser blir mer og mer sjelden i fotball. Spillere (og andre yrkesgrupper forøvrig) responderer dårlig på den slags lederskap. Man kan glorifisere «hårføneren» og «spark i ræva», men all forskning tilsier at slikt lederskap er ineffektivt på millenniumsgenerasjonen. Derfor tror jeg det går lengre og lengre tid mellom hver gang vi ser spillere som Adams, Vieira, Keane, Terry og Ferdinand. Synd for fansen, men sannsynligvis en naturlig utvikling. 

Jeg vil tippe at Jordan Henderson ikke faller inn under en slik kategori? Dette er bare et eksempel

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ben Elfen said:

Jeg vil tippe at Jordan Henderson ikke faller inn under en slik kategori? Dette er bare et eksempel

Jeg ser ikke så mange Liverpool-kamper, men jeg tror ingen i den stallen «frykter» en skjennepreken fra Henderson. Dog anses han som en svært god leder, med rette. Når jeg ser på kapteinene PL, ser jeg forskjellige profiler og ledertyper. City har Silva. Chelsea har Azpilicueta. Tottenham har Lloris. Villa har Grealish. Everton har Coleman. Med den innsikten jeg får fra sofaen, slår disse profilene med som en ny skole kapteiner. Du har selvfølgelig også eksempler på det motsatte. Poenget mitt er at vi supportere glorifiserer managere som kaster flasker og kjefter, og vi gjør det samme med kapteiner som sparker og skriker. Det er ikke nødvendigvis effektive lederegenskaper i 2020. Litt off-topic ;) 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Verminator5 said:

Jeg tror at den type profil du etterlyser blir mer og mer sjelden i fotball. Spillere (og andre yrkesgrupper forøvrig) responderer dårlig på den slags lederskap. Man kan glorifisere «hårføneren» og «spark i ræva», men all forskning tilsier at slikt lederskap er ineffektivt på millenniumsgenerasjonen. Derfor tror jeg det går lengre og lengre tid mellom hver gang vi ser spillere som Adams, Vieira, Keane, Terry og Ferdinand. Synd for fansen, men sannsynligvis en naturlig utvikling. 

Jeg forventer ikke kopier qv Adams eller Vieira, jeg forventer egentlig ingenting. Derimot så håper jeg på at vi får inn en spiller på banen med naturlig autoritet, noe jeg ikke har sett så mye av i Arsenal på lang tid.

Jeg er ikke ute etter en hårføner eller en som sparker sine medspillere i ræva. Jeg finner det faktisk vanskelig å spesifisere hva en slik "naturlig" leder skal ha av kvaliteter, men autoritet er vel kanskje ett viktig element. Autoritet har ingen ting med kjefting, sparking o.s.v. det er en "usynlig" kraft som man bare føler. For å gå litt til egen jobbhistorie så har ikke mine beste ledere vært personer som har en lederstil der verbalt tøffe tilbakemeldinger er viktigere enn å gå foran som et eksempel, men  ledere som kanskje ikke er så høyrøstede samtidig som du innser at de vet hva de holder på med og viser en klar autoritet har klart å skape en entusiasme på arbeidsplassen.

Det er nok mange spillere i Arsenal, som BE navngav i et tidligere innlegg, som gjerne vil være ledere. Spillere som gjerne roper og gauler og som prøver å få sine spillere med. Men det holder ikke med viljen til å ville lede, man må ha evnen, man må ha denne spesielle egenskapen til å få sine medspillere til å tro på en. 

Jeg er fullt klar over at mine ønsker kanskje er utopiske, men jeg står på min påstand om at det er vanskelig å finne en slik spiller i Arsenal. BE nevner at Xhaka er en slik spiller som kan bli en leder (sjef), jeg trodde det også da han kom til klubben men jeg har mistet den troen.

 

42 minutes ago, Verminator5 said:

Poenget mitt er at vi supportere glorifiserer managere som kaster flasker og kjefter, og vi gjør det samme med kapteiner som sparker og skriker. Det er ikke nødvendigvis effektive lederegenskaper i 2020. Litt off-topic ;) 

Fullstendig enig

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polljen said:

Jeg forventer ikke kopier qv Adams eller Vieira, jeg forventer egentlig ingenting. Derimot så håper jeg på at vi får inn en spiller på banen med naturlig autoritet, noe jeg ikke har sett så mye av i Arsenal på lang tid.

Jeg er ikke ute etter en hårføner eller en som sparker sine medspillere i ræva. Jeg finner det faktisk vanskelig å spesifisere hva en slik "naturlig" leder skal ha av kvaliteter, men autoritet er vel kanskje ett viktig element. Autoritet har ingen ting med kjefting, sparking o.s.v. det er en "usynlig" kraft som man bare føler. For å gå litt til egen jobbhistorie så har ikke mine beste ledere vært personer som har en lederstil der verbalt tøffe tilbakemeldinger er viktigere enn å gå foran som et eksempel, men  ledere som kanskje ikke er så høyrøstede samtidig som du innser at de vet hva de holder på med og viser en klar autoritet har klart å skape en entusiasme på arbeidsplassen.

Det er nok mange spillere i Arsenal, som BE navngav i et tidligere innlegg, som gjerne vil være ledere. Spillere som gjerne roper og gauler og som prøver å få sine spillere med. Men det holder ikke med viljen til å ville lede, man må ha evnen, man må ha denne spesielle egenskapen til å få sine medspillere til å tro på en. 

Jeg er fullt klar over at mine ønsker kanskje er utopiske, men jeg står på min påstand om at det er vanskelig å finne en slik spiller i Arsenal. BE nevner at Xhaka er en slik spiller som kan bli en leder (sjef), jeg trodde det også da han kom til klubben men jeg har mistet den troen.

 

Fullstendig enig

Jeg er helt enig i alt du skriver her. Jeg leste Sakas intervju i forbindelse med kontraktssignering. Der nevner han viktigheten av Luiz  for sin egen trivsel og utvikling. Det er de usynlige egenskapene vi snakker om her. De egenskapene er det vanskelig å bedømme fra sofaen. Jeg TROR Xhaka har slike egenskaper, men det blir en del spekulasjon fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Det er et vanskelig tema. Ser du dagens stall kontra invicibles så var det ledertypere i hver posisjon. Da trenger du mer en type som går forran og trykker til og er verbal som f.eks Vieira. Idag er vel majoriteten av våre spillere på papiret såkalt good guys og da blir det verre. 

Henderson er verbal men han har respekt. Luiz er fantastisk å ha i garderoben for unge spillere , men han er neppe en kapteinstype pga alle hans personlige feil i løpet av en sesong🙃. Ser idag kun en og det er Xhaxa. På sikt Tierney. 

Link to comment
Share on other sites

Xhaka har, etter Artetas ansettelse stått frem på en helt annen måte enn under både Wenger og Emery. Jeg mener fortsatt han har store mangler, men hvis han fortsetter å utvikle seg til en stabil, respektert spiller for resten av spillerne må han gjerne forbli en del av troppen. Jeg mener dog at han ikke er god nok som enkeltspiller til å kunne løfte oss helt opp i toppen. Kanskje til en topp 4 plassering, men ikke lenger.

Jeg vil ikke ha ham som kaptein igjen, og jeg håper at nestemann som overtar kapteinsbindet fra Auba(forhåpentligvis om flere år) er en av spillerne som har 'vokst opp' med Arsenal i blodet.

Link to comment
Share on other sites

  • Polljen changed the title to 2020.07.01 Norwich City (H)

×
×
  • Create New...