Jump to content

2020.02.23 Everton (H)


Polljen

Recommended Posts

Arsenal    crest   Arsenal   v   Everton   Everton    crest
Søndag 23. Februar 2020, kl. 17:30. Emirates Stadium
Premier League, 27. serierunde.
Kampen sendes live på TV2 Sport Premium  / TV2 Sumo 

Utilgjengelige spillere: Chambers (ute resten av sesongen), Tierney og Cedric Soares (forventes tilbake i full trening mot slutten av måneden).

Vår motstander Everton ligger en plass og to poeng foran oss på tabellen. Begge lagene skiftet manager på samme tidspunkt rett før jul, men poengmessig så har Everton gjort det litt bedre enn oss i de siste kampene. Everton har tre seire og to uavgjorte på sine fem siste kamper, Arsenal har en seier og fire uavgjorte i samme tidsrom.

VI kunne se i torsdagens kamp mot Olympiacos at Arteta også tar EL på full alvor og tydeligvis vil prøve å bruke den veien for å komme til CL neste sesong. Jeg forventer at vi fremover i større grad vil se relativt toppede lag i begge turneringene. Özil var ikke med til Hellas og om fruens nærstående nedkomst vil føre til at han også må stå over denne kampen er det umulig å forutse på dette tidspunkt. Torreira forventer jeg klar etter at han måtte står over EL-kampen grunnet sykdom, men det er et usikkerhetsmoment.
Selv om jeg forventer et toppet lag så er det flere usikkerhetmoment. I midtforsvaret så synes det som om at Arteta nå går for duoen Mustafi og Luiz, så jeg ser ingen grunn til å velge noe annen løsning.
Saka har fått tillit på backen selv om Kolasinac nå er tilbake etter skade, hvem som starter på søndag har jeg ikke den minste aning om. Ceballos var meget bra i deler av kampen mot Newcastle, Jeg ser han som et alternativ til Özil hvis sistnevnte kommer til å tilbringe søndagen på fødestuen, Ceballos er også et alternativ til Xhaka/Håret på sentral midtbane.
Xhaka imponerte meg ikke mot Olympiacos og det er vel ingen overraskelse at jeg gjerne ser at Torreira starter på sentral midtbane. Lacazette har slitt med målteften, men med mål i to kamper på rad så velger jeg å ta ham med. Spørsmålet jeg stiller meg er om det er Martinelli eller Pepe som skal starte på kant, under tvil velger jeg sistnevnte.


Leno
Bellerin - Mustafi - Luiz - Saka/Kolasinac
Torreira - Guendouzi
Pepe - Özil/Ceballos - Aubameyang
Lacazette

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror Xhaka starter kampen. Han er helt essensiell for måten vi bruker Saka på, offensivt. Det kan godt tenkes at Torreira eller Guendouzi kan fylle samme rolle, dog. Allikevel har Xhaka, med sin erfaring fra venstreback-posisjonen, vært uvurderlig for at Saka kan storme frem i banen. Jeg har vært veldig kritisk til Xhaka tidligere, men jeg er i ferd med å se Xhaka med nye briller. Jeg ser gjerne tilsvarende midtbanekonstellasjon som i forrige hjemmekamp. 

Link to comment
Share on other sites

Dine vurderinger av Xhaka har sikkert noe for seg, men mot Olympiacos så skuffet han meg. Jeg satt med en følelse av at han indirekte "ødela" vårt offensive spill vedå senke farten når han mottok ballen. Uavhengig av om min tolkning er korrekt eller inkorrekt rent fotballfaglig, så virket det på meg som at han ofte så bakover og ikke fremover når han mottok ballen og dermed gav grekerne god tid til å komme seg i forsvar. De få "raske" angrepene vi fikk virket det som at de kom når Xhaka ikke var delaktig i oppbyggingen og de kom vel helst når en av de offensive spillerne var delaktig i den tidlige oppbyggingen. 

Jeg er imponert over den jobben Saka gjør og det er godt mulig at Xhaka har en innflytelse der, men nå er det ikke gitt at Saka starter denne kampen. Kolasinac er et godt alternativ. 

PS! Mitt syn på det jeg ser i en kamp er meget subjektivt, jeg har få objektive fotballfaglige "kvaliteter" og går kanskje glipp av de finere nyansene i en kamp 😉

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering av skadesituasjonen, hentet fra Arsenal.com.

Bellerin var ikke med mot Olympiacos av forebyggende årsaker grunnet en "tight left groin". Er tilbake i trening og vil bli vurdert i forkant av kampen mot Everton.
Sokratis fikk ett "kakk" i høyre kne mot Olympiakos og vil bli vurdert i forkant av kampen mot Everton.

Özil og Torreira er tilgjengelige mot Everton.

Link to comment
Share on other sites

Leno
Bellerin Mustafi Luiz Kolasinac
Ceballos Xhaka
Pepe Özil Aubameyang
Nketiah

 

Benk: Martinez, Sokratis, Guendouzi, Torreira, Nelson, Saka og Lacazette

 

Iwobi er med i Evertons startoppstilling, Walcott (kne problemer) er ikke i Evertons tropp.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Dette er en '6-poengskamp' og kan være med på å forme resten av sesongen. Everton har vært gode under Ancelotti, og en del supportere ønsket ham foran Arteta da Emery fikk sparken. 

Klarer spillerne og Arteta å fortsette fremgangen? Eller faller vi tilbake til gamle synder og slipper Everton for lett til? Richarlieson og Calvert-Lewin har vært veldig gode i det siste og kan skape store problemer for forsvaret vårt om vi ikke er forberedt. Gylfi har vært god for oss før, og Iwobi kan skape problemer. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, piscator said:

men var det ikke offside på frisparket, og definitivt høyt spark. VAR så vel ikke på scoringen en gang. eller gjorde de det og godkjente. I så fall enda verre...

Det var et veldig høyt spark. Mål er blitt annullert for mindre. Den mulige offsiden fikk jeg ikke med meg. 

Link to comment
Share on other sites

Kola opphevet offsiden på målet. Hvorfor han følger Evertonspilleren så langt inn i eget felt uten å ha kontroll på resten av forsvaret er det få som skjønner.

Der ble han dessverre skadet også. Men Saka har vært veldig god i det siste synes egentlig det er rart at han ikke startet. 

Både Xhaka og Ceballos upresise med pasninger gjennom ledd så langt. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...