Jump to content

2020.02.16 Newcastle United (H)


Polljen

Recommended Posts

Det er solid. N’castle 8 på rad uten tap. Etter de første 15 er det enorm klasseforskjell.
Folk klager, men ser ikke at motstander løper og løper uten ball. Det må tilslutt slå sprekker og de er nødt til å bli slitne. Balltempoet var mye mye høyere enn under Emery og bevegelsene er hele tiden rettet fremover og mellom ledd. Gjenvinningspillet er bra og N’castle tør ikke komme med mer enn 1-2 mann på kontringene. Det kan selvfølgelig bli noe, men sjansen er liten. 

Alt er mer kompakt, trygt og systematisk. En helt ekstrem forandring på få uker. Blir mer og mer uforståelig at Emery fikk holde på mer enn 6 mnd med kaoset sitt. Han har kostet oss enormt mye dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1 hour ago, Marius- said:

Vi spilte bra/bedre i mange av toppkampene uansett om det var Wenger, emery eller Ljungberg som var der. Det handler mer om innstillingen til spillerne. Vi hadde ikke snust på top4 ved å fortsatt med emery heller nei, men tviler på det hadde vært dårligere enn detta.

Fornøyd med de tingene du poengtere over der idag? Det er dette som er hverdagen, ikke toppkampene. Alt jeg poengterer er at alle som ble bergtatt av arteta ikke tok innover seg at han hadde 2-3 toppkamper med automatisk topp innstilte spillere. 

Jeg tror du har glemt hvor horribelt dårlig vi fremstod under Emery. Da tenker jeg ikke utelukkende på resultater, men hvordan vi fremstod som lag. Det var gjerne 30-40 meter mellom forsvar og midtbane når vi skulle spille oss ut bakfra. Det var tilsvarende avstander mellom første og andre forsvarer. Vi så rett og slett ikke ut. Der har Arteta løftet oss mange hakk. Resultatene har ikke vært gode, men spillemessig har vi tatt store steg. Det er dette som vil legge grunnlaget for fremtidig poengfangst. 
 

Fremover har det ofte lugget. Samhandlingen har vært under pari, slik det var innledningsvis i dag og. Heldigvis fikk jeg svar på tiltale.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, RP7 said:

Det er solid. N’castle 8 på rad uten tap. Etter de første 15 er det enorm klasseforskjell.
Folk klager, men ser ikke at motstander løper og løper uten ball. Det må tilslutt slå sprekker og de er nødt til å bli slitne. Balltempoet var mye mye høyere enn under Emery og bevegelsene er hele tiden rettet fremover og mellom ledd. Gjenvinningspillet er bra og N’castle tør ikke komme med mer enn 1-2 mann på kontringene. Det kan selvfølgelig bli noe, men sjansen er liten. 

Alt er mer kompakt, trygt og systematisk. En helt ekstrem forandring på få uker. Blir mer og mer uforståelig at Emery fikk holde på mer enn 6 mnd med kaoset sitt. Han har kostet oss enormt mye dessverre. 

Tja, du dropper glatt at vi i den dårlige perioden hadde 70% ball og hadde flere brudd imot som kunne og burde gitt Newcastle mål. Det er lov å mene at alt er så mye mer fantastisk nå, men det var det absolutt ikke første halvtimen idag. Ser man Arteta sitt intervju er han også enig i at vi var elendige i denne perioden. Derimot er alt etter denne halvtimen ganske spot on, det er alle faser bedre enn det har vært tidligere. Samtidig er dette første kampen vi virkelig imponerer under arteta, sett bort fra Chelsea og United kampene. Det må gjenproduseres flere ganger, da begynner jeg også bli solgt for opplegget. 

Link to comment
Share on other sites

Enig i det du skriver RP7 , men han kostet oss en del han som fikk holde på i 22 år også. Minst 6 - 8 år for lenge. 

Emery ble feil mann og det ble mye kaos - helt rett det. Vi får se på fortsettelsen og hvor dette ender denne sesongen. Håper klubben støtter ham i vinduet til sommeren for han har tydeligvis planene klare. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Verminator5 said:

Jeg tror du har glemt hvor horribelt dårlig vi fremstod under Emery. Da tenker jeg ikke utelukkende på resultater, men hvordan vi fremstod som lag. Det var gjerne 30-40 meter mellom forsvar og midtbane når vi skulle spille oss ut bakfra. Det var tilsvarende avstander mellom første og andre forsvarer. Vi så rett og slett ikke ut. Der har Arteta løftet oss mange hakk. Resultatene har ikke vært gode, men spillemessig har vi tatt store steg. Det er dette som vil legge grunnlaget for fremtidig poengfangst. 
 

Fremover har det ofte lugget. Samhandlingen har vært under pari, slik det var innledningsvis i dag og. Heldigvis fikk jeg svar på tiltale.

Har ikke glemt, syntes heller ikke emery var noen god manager. Men når man først bytter trener midt i sesongen bør man være trygg på at det poengmessig snur der og da. Ellers bør det gjøres utenfor sesong. Emery tok 1.38 poeng, Ljungberg 1.0 og arteta før idag hadde 1.14 poeng i snitt. I PL handler det meste om poeng og det andre blir personlige preferanser. Tar man fler poeng er man også over tid bedre. 
 

Kampen under ett idag var ett langt steg på veien som jeg skrev over. Er første gang på så lenge jeg kan huske det ikke var neglebiting mot slutten. Og når vi sist vant i ligaen med 3-4 mål kan jeg ikke huske. Fortsetter vi slik blir jeg også mer entusiastisk for Arteta. Men som du har forstått forventet jeg en større effekt enn den som hittil har kommet av emery sparkingen, da i form av poeng. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marius- said:

Tja, du dropper glatt at vi i den dårlige perioden hadde 70% ball og hadde flere brudd imot som kunne og burde gitt Newcastle mål. Det er lov å mene at alt er så mye mer fantastisk nå, men det var det absolutt ikke første halvtimen idag. Ser man Arteta sitt intervju er han også enig i at vi var elendige i denne perioden. Derimot er alt etter denne halvtimen ganske spot on, det er alle faser bedre enn det har vært tidligere. Samtidig er dette første kampen vi virkelig imponerer under arteta, sett bort fra Chelsea og United kampene. Det må gjenproduseres flere ganger, da begynner jeg også bli solgt for opplegget. 

Ikke flere, men en farlig kontring hvor St M kommer rundt og avslutter fra meget spiss vinkel. Ikke lett å putte på den og det er 1 N’castle spiller i boks. 
Skuddet som skifter retning i Ceballos er etter en dødball. Jeg vil heller at de stikker frem hodet, enn at de ikke tar duellen.

Hvilke andre skumle hendelser tenker du på?

Jeg syns ikke den perioden er så gal egentlig. Motstander løper mye og dekker mye rom uten ball. Etter 20 min er de kjørt og faller dypere. Da eier Arsenal kampen og det er egentlig bare et tidsspørsmål før sjansene kommer. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, RP7 said:

Ikke flere, men en farlig kontring hvor St M kommer rundt og avslutter fra meget spiss vinkel. Ikke lett å putte på den og det er 1 N’castle spiller i boks. 
Skuddet som skifter retning i Ceballos er etter en dødball. Jeg vil heller at de stikker frem hodet, enn at de ikke tar duellen.

Hvilke andre skumle hendelser tenker du på?

Jeg syns ikke den perioden er så gal egentlig. Motstander løper mye og dekker mye rom uten ball. Etter 20 min er de kjørt og faller dypere. Da eier Arsenal kampen og det er egentlig bare et tidsspørsmål før sjansene kommer. 

Siden du spør så var det vel disse jeg tenkte på. Kun fordi du spør direkte jeg gidder hente de opp. Etter denne perioden er det bare Arsenal bortsett fra stolpeskuddet deres.

5 min A good break from Newcastle. Joelinton runs at Mustafi down the left and hammers a cross that is controlled by Lazaro beyond the far post. He dances between two defenders and is about to shoot when Aubameyang stabs the ball behind for a corner.

14 min Leno makes a good save. Newcastle tried the old Beckham/Scholes corner, with Lazaro driving it to the edge of the D for Longstaff to volley. He didn’t get hold of it but it took a big deflection, forcing Leno to scramble across his line and push it behind for a corner.

15 min Saint-Maximin beats Ceballos with ease on the left of the area and cuts the ball back for Joelinton, who shoots just wide at the near post. The ball was slightly behind him, otherwise I think he’d have scored.

24 min Another good break from Newcastle. The impressive Saint-Maximin finds the overlapping Bentaleb, whose low cross is too close to Leno.

Link to comment
Share on other sites

Deilig kamp i dag. 
virker som laget var satt opp etter å få det beste ut av Özil. Nletiah på topp og holdt seg på topp. Caballos dypt. Det gav Özil mulighet til å ligge mye høyere på banen og da kom han til sin rett. 
gøy å se to av våre hoggstabber vise hva de er gode for, Özil og Mustafi. Svært viktige spillere begge to. 
vi er jo nesten umulig å slå - uten tap i år og kun Liverpool med førre tap enn oss i serien. Fortsetter vi å omsette sjansene slik som i dag så er alle muligheter tilstede for en god plassering - kanskje til og med godt nok for å kvalifisere seg for Champions League neste år

Link to comment
Share on other sites

Ja , det var en flott kamp i dag - spesielt 2 omgang. Mange flotte prestasjoner. Spørsmålet er atter en gang - klarer vi å spille 2 sånne kamper på rad i PL ? Vi har ikke hatt for vane å gjøre det. La oss håpe at vi for en gangs skyld er i stand til det. Klarer Øzil å prestere 2 sånne kamper på rad. Vanligvis så faller han tilbake etter en solid prestasjon. Klarer vi flere - enda flere prestasjoner på rad , som idag , så kan vi kanskje nærme oss det enkelte drømmer om - CL. Da er det mye som skal klaffe for oss fremover iallefall.

 

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over at Matteo i går ikke fikk være med grunnet dårlig innsats på trenings turen i Dubai. Arteta ville markere seg og viste spillerne hva som skjer hvis de ikke presterer som forventet. Følgelig fikk ikke Matteo  bli med i går. Høyst på tide at vi får en manager som  setter krav til spillerne.

Link to comment
Share on other sites

ja, det er viktig at det blir stilt krav, og at Arteta markerer at de som presterer på trening får sjansen il å vise seg frem i kamper. Det har vært for mye misforstått snillisme i klubben i alt for mange år. Defensiv organisering og innsats er helt grunnleggende betingelser - om ikke tilstrekkelige - for suksess. I tillegg må det naturligvis presteres fremover også. 

Laget varierte voldsomt i prestasjon mot Newcastle. Fortsatt mye defensivt slurv, og Newcastle burde jo scoret et par mål. Nå burde jo også Arsenal scoret noen flere, så seieren var jo alt i alt naturligvis fortjent, selv om sifrene kanskje ble litt flatterende sett kampen under ett? Og Arsenals spill i den andre omgangen bar definitivt bud om bedre tider.

For øvrig forstår jeg ikke hvorfor linjemennene er så ivrige etter å vinke tvilsomme offsider. Kan man ikke la situasjonen løpe ut, og la VAR avgjøre? I fjor slo jo Spurs ut ManC i CL fordi Citys scoring på overtid i etterkant ble annulert av VAR pga offside. Correct me if I'm wrong, men det så ikke ut som Özil var offside da han satte opp Auba på blank kasse i andre omgang.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, piscator said:

ja, det er viktig at det blir stilt krav, og at Arteta markerer at de som presterer på trening får sjansen il å vise seg frem i kamper. Det har vært for mye misforstått snillisme i klubben i alt for mange år. Defensiv organisering og innsats er helt grunnleggende betingelser - om ikke tilstrekkelige - for suksess. I tillegg må det naturligvis presteres fremover også. 

Laget varierte voldsomt i prestasjon mot Newcastle. Fortsatt mye defensivt slurv, og Newcastle burde jo scoret et par mål. Nå burde jo også Arsenal scoret noen flere, så seieren var jo alt i alt naturligvis fortjent, selv om sifrene kanskje ble litt flatterende sett kampen under ett? Og Arsenals spill i den andre omgangen bar definitivt bud om bedre tider.

For øvrig forstår jeg ikke hvorfor linjemennene er så ivrige etter å vinke tvilsomme offsider. Kan man ikke la situasjonen løpe ut, og la VAR avgjøre? I fjor slo jo Spurs ut ManC i CL fordi Citys scoring på overtid i etterkant ble annulert av VAR pga offside. Correct me if I'm wrong, men det så ikke ut som Özil var offside da han satte opp Auba på blank kasse i andre omgang.

Helt enig, det var enorm variasjon i kampen. Første halvtimen var elendig, selv om enkelte her inne mener noe annet. Etter denne  perioden var det derimot bedre. 
Offsiden ble også diskutert underveis og vi konkluderte som deg: elendig av linjemann som faktisk går utover sitt mandat. Han skal være totalt sikker i sin sak for å flagge der.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gunners68 said:

Det var ikke mye å rope hurra for i begynnelsen av kampen. Det var feriepreg over det hele. Men , det tok seg heldigvis opp etter hvert. 2 omgang var meget bra. 

N’castle lå med 11 mann fra 40 m og inn. Det er ikke rom og de orker å løpe i begynnelsen av kampen. Da handler det om å flytte ballen rundt og la dem løpe. Det gjorde Arsenal og etter 20 min er de tomme. Deretter og ut handler det bare om å få det første målet uten å tabbe seg ut bakover. Jeg skjønner fortsatt ikke kritikken. 
N’castle har en god og en halvsjanse i første omgang og et stolpeskudd og en sjanse i andre omgang. Alt i alt god kontroll 

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt så var det kjedelig å se på flytting av ballen i alle mulige retninger som du kaller det RP7. Vi gjorde det " litt spennende " da vi selvfølgelig er nødt til å gjøre noen feil i egne bakre rekker. Du kaller det full kontroll og muligens en flott taktisk plan ( synsing fra min side ) som gikk ut på å slite ut Newcastle. Så er vi noen andre som ikke var imponert av åpningen av kampen fra vår side. Stor forskjell på 1 og 2 omgang velger vi vel kanskje å kalle det. I positiv retning selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, RP7 said:

N’castle lå med 11 mann fra 40 m og inn. Det er ikke rom og de orker å løpe i begynnelsen av kampen. Da handler det om å flytte ballen rundt og la dem løpe. Det gjorde Arsenal og etter 20 min er de tomme. Deretter og ut handler det bare om å få det første målet uten å tabbe seg ut bakover. Jeg skjønner fortsatt ikke kritikken. 
N’castle har en god og en halvsjanse i første omgang og et stolpeskudd og en sjanse i andre omgang. Alt i alt god kontroll 

Nå har jeg svart ut den påståtte ene sjansen du mener de hadde, med referat til 3 til, samt fler som er uenige med deg i at det bare var fordi de lå dypt. Du vil ikke forstå kritikken forstår jeg. Alt etter dette er vi faktisk enige om, lite å si på det.

Ellers ser man United raner nok en kamp med god hjelp av dommer/VAR. Horrible avgjørelser der ikveld også, null rød linje med dømmingen fra kamp til kamp. Det er totalt bingo

Harry M, sparker ut ala Son. Ingenting. Chelsea får annullert scoring pga dytting når faktisk det er spilleren selv som blir dyttet inn i United spilleren. Dette klarer altså ikke VAR å få med seg. 

 

 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Marius- said:

Nå har jeg svart ut den påståtte ene sjansen du mener de hadde, med referat til 3 til, samt fler som er uenige med deg i at det bare var fordi de lå dypt. Du vil ikke forstå kritikken forstår jeg. Alt etter dette er vi faktisk enige om, lite å si på det.

Ellers ser man United raner nok en kamp med god hjelp av dommer/VAR. Horrible avgjørelser der ikveld også, null rød linje med dømmingen fra kamp til kamp. Det er totalt bingo

Harry M, sparker ut ala Son. Ingenting. Chelsea får annullert scoring pga dytting når faktisk det er spilleren selv som blir dyttet inn i United spilleren. Dette klarer altså ikke VAR å få med seg. 

 

 

Er det du refererer til i 15. og 24. egentlig målsjanser?

Det er ingen kamper som er lette i PL. Liverpool er heldige som vinner 1-0 mot Norwich etter en sen scoring. Det var en kamp hvor det ene laget står med 18 poeng og det andre med 73 poeng før kampen. Den kunne likevel fint endt med Norwichseier ut i fra sjansene skapt.

Det er altså likevel forventet at vi skal knuse N`castle, et lag med like mange poeng som oss før kampen, allerede de første 20 min? Laget får kritikk fordi de ikke dominerer samtlige 90 min, men kun 75 (likevel 73% ball de første 15..) Jeg forstår ikke kritikken nei, her er det helt urealistiske forventninger ute og går. Newcastle er ikke et dårlig fotballag, at kampen bruker ca 20 min på å sette seg er vel ganske naturlig?

Så kampen i går og det er ingen tvil om at VAR har et kjempeproblem. Maguire kunne fint fått rødt og den annulerte scoringen er like uforståelig som den Chambers fikk annulert mot CP. Er det en åpenbar feil av dommer? Hvis han skal annulere så skal Chelsea ha straffe for den første dytten. Helt idioti. Ellers var det en kamp hvor det var enorme avstander og dermed så det ut som det var høyt tempo. Begge lag manglet fullstendig struktur og ballfører hadde et hav av plass hele tiden. En ekstremt rotete kamp som ingen lag kontrollerte. Begge disse lagene vil avgi mange poeng fremover. Jeg er mer engstelig for Spurs, SU og Wolves med tanke på 4. plassen enn for disse to.

Link to comment
Share on other sites

Spurs , SU og Wolves ser ut som om de har kurs for å henge med helt inn om 4 plassen. Mulig både Chelsea og United avgir poeng fremover , men de har historie for å spille tøffe kamper og avgjør ofte de til sin fordel. Vi har en lei tendens til å tryne når vi har muligheten til noe stort. Som feks den katastrofale sesong avslutningen ifjor når vi trengte et poeng for å nå 4 plassen. 

I sånne situasjoner har vi historikk for å mislykkes oftere en Chelsea og United.

Vel , vi får se hva som skjer fremover. Det er ting på gang under Arteta - definitivt. Vi er i ferd med å få en bredere stall - mange gode talenter. Nå trenger vi vinner mentalitet.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, RP7 said:

Er det du refererer til i 15. og 24. egentlig målsjanser?

Det er ingen kamper som er lette i PL. Liverpool er heldige som vinner 1-0 mot Norwich etter en sen scoring. Det var en kamp hvor det ene laget står med 18 poeng og det andre med 73 poeng før kampen. Den kunne likevel fint endt med Norwichseier ut i fra sjansene skapt.

Det er altså likevel forventet at vi skal knuse N`castle, et lag med like mange poeng som oss før kampen, allerede de første 20 min? Laget får kritikk fordi de ikke dominerer samtlige 90 min, men kun 75 (likevel 73% ball de første 15..) Jeg forstår ikke kritikken nei, her er det helt urealistiske forventninger ute og går. Newcastle er ikke et dårlig fotballag, at kampen bruker ca 20 min på å sette seg er vel ganske naturlig?

Så kampen i går og det er ingen tvil om at VAR har et kjempeproblem. Maguire kunne fint fått rødt og den annulerte scoringen er like uforståelig som den Chambers fikk annulert mot CP. Er det en åpenbar feil av dommer? Hvis han skal annulere så skal Chelsea ha straffe for den første dytten. Helt idioti. Ellers var det en kamp hvor det var enorme avstander og dermed så det ut som det var høyt tempo. Begge lag manglet fullstendig struktur og ballfører hadde et hav av plass hele tiden. En ekstremt rotete kamp som ingen lag kontrollerte. Begge disse lagene vil avgi mange poeng fremover. Jeg er mer engstelig for Spurs, SU og Wolves med tanke på 4. plassen enn for disse to.

Takk for svar, vi er nok bare uenige i opplevelsen av den dårlige perioden. Der jeg er skuffet over flere målsjanser imot (Ifølge meg) med såpass mye ball, mener du det er  mer naturlig. Som nevnt registrerte jeg at Arteta selv også var bekymret for denne perioden i etterkant av kampen. Vi har ikke råd til å starte kampene slik, hadde vi fått en eller to i sekken ville vi neppe gått av med en slik overbevisende seier. 
 

Ellers er vi helt på bølgelengde ang VAR og det ufattelig inkonsekvente opplegget FA har lagt seg på. Jeg er nesten sjokkert at noe som dømmes en kamp har totalt annet utfall i en annen. Når det gjelder hvem som blir mest utfordrende i toppen, så er jeg ikke like sikker som deg. Jeg syntes alle lag ser like ustabile ut, Arsenal inkludert. Fremdeles er det for langt opp til at man skal tro på noe, men setter man sammen en rekke 3poengere så _kan_ det bli aktuelt om andre resultater går vår vei.  

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...