Jump to content

2019.12.01 Norwich (B)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Angrep og midtbane bidrar nærmest ikke i det defensive arbeidet. Og forsvaret henger ikke sammen som enhet, og lar seg lure individuelt. Det trengs en veldig tydelig og kompetent leder skal dette bedres. Rafa Benitez, kanskje??

Arsenal mot bunn 3:

Southampton 2-2

Watford 2-2

Norwich 2-2

Link to comment
Share on other sites

Vi er ett middelmådig lag. Ett lag som burde havne midt på tabellen. Faen meg en falitt erklæring. Wenger skulle liksom gi fra deg en juvel, men satt for lenge før det skjedde. Samtidig var arvtager ræva! Jeg gremmes over at klubben er der den er. Tror vi må vente mange år før vi er blant toppen igjen. Vi er 21! Poeng bak leder 1 desember. Faen meg utilgivelige greier 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selvsagt i utgangspunktet ikke fornøyd med ett poeng mot en dumpekandidat, men hvilket lag som tabellmessig er dumpekandidaten er det vanskelig å se ut fra det som ble levert på banen. Heldigvis så har vi Leno som bakerste skanse og han reddet det ene poenget for oss. Det defensive ellers er det lite  å rope hurra over.

Vår beste stopper (ifølge BE) var vel sisteforsvarer på begge målene i mot, men skal jeg være ærlig så var ikke han så mye værre en resten.

Er det intet positivt å si om Arsenal i dag, foruten Leno, joda der er tendense jeg liker, men det er tendenser ikke noe mer. Det jeg liker er at laget spilte, i alle fall i perioder, en raske og direkte angrepsfotball istedet for den omstendelige oppbyggingen vi ofte så både med Emery og med Wenger. Når det er sagt så er prisen for denne raske og direkte fotballen at laget blir ekstra sårbare for kontringer i mot.

Jeg håper den raske og direkte angrepsfotballen forsetter, men det må da inn mye mer disiplin i (hele) lagets defensive tankegang. Det hjelper ikke å gå med åtte mann full fart i angrep og overlate alt det defensive til to halvtreige stoppere. I det minste så må den defensive midtbanen fungere betraktelig bedre.

Det jeg først og fremst tar med meg fra denne kampen er behovet for å få inn en klassestopper og en klasseDM i januarvinduet. Skjer det? Lite sannsynlig, men behovet er der!!!

Og når jeg etterspør "klasse" i januarvinduet så ville mitt største ønske være at en av de vil kunne komme inn og være et skikkelig kapteinsemne, det finnes ikke i Arsenal anno desember 2019.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det var mye rart i dag også. Det som skremmer er den slappe defensive jobben i egen boks. Blir dratt av og går ikke i dueller. 

Hernandez får alt for lett spill. Han blir ikke tatt ut av kampen og får vinne utallige 50-50 baller. Det er for svakt. 

Offensivt var det uendelig mye bedre til tross for at det ikke blir seier. Det er mer fart og spillerne prøver å sette hverandre opp med bedre vinkler og med mer samhandling. 

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål. litt off topic, når det gjelder backer. Jeg tror jeg har kommet med spørsmålet før uten å få svar.

Er backer så "en-bente" at de kun fungerer på sin naturlige side. Jeg forstår at å sette en back på "feil" side gir spilleren et handicap offensivt når det gjelder innlegg, men hvis et lag sitter med to kompetente backer som begge spiller på samme side, hvorfor er det da bedre å bruke en "unaturlig" back på motsatt side en en "ekte" back som tilfeldigvis må spille på feil side?

Link to comment
Share on other sites

Ljungberg har hatt én økt som sjef. Han var dessuten nr.2 under Emery. Ville vært rart om verden var snudd opp ned i dag. Han må få litt tid, men forhåpentligvis får han ikke mye. Her trengs lederskap over hele fjøla. Fra eier, til styrerom, manager og ute på banen. 

Det fins noen få spillere, som van Dijk, som kan kjøpes inn og raskt blir ledestjerner, rett og slett fordi de er så suverent gode. Men som regel må disse lederne vokse fram og vinne sin posisjon over mange år. Akkurat nå har vi ingen skikkelige ledere eller folk med Arsenal i blodet blant de etablerte spillerne våre. Ramsey og Koscielny var noe i nærheten, men forsvant i sommer. Problemet har vært der i mange år: Å få kapteinbindet var nærmest synonymt med å bli lagt ut for salg.

Tror det er dags for å justere forventningene til Arsenal i endel år framover. Øvre halvdel vil være realistisk.

 

Kapteiner (antall sesonger)

Adams (15) (1988-2002 ! Utrolig! Her ble vi bortskjemt.)

Vieira (3)

Henry (2)

Gallas (1,5)

Fabregas (2,5)

van persie (1)

Vermaelen (2)

Arteta (2)

Mertesacker (2, men spilte jo knapt på slutten)

Koscielny (1)

Xhaka (noen uker)

Aubameyang (-)

 

Link to comment
Share on other sites

Gedigent steg, Tapapa? Som nevnt så finner jeg en viss glede i den offensive endringen, så det er et lite steg fremover. Defensivt så er det på stedet hvil, i beste fall et museskritt fremover. Det største steget er sannynligvis det som har skjedd på benken, jeg nekter å tro at det vil føre laget et steg bakover, men hvor "gedigent" steget er fremover tror jeg nesten at jeg vil vente litt med å konkludere 😉

Link to comment
Share on other sites

Just now, Safe Hands said:

Ljungberg har hatt én økt som sjef. Han var dessuten nr.2 under Emery. Ville vært rart om verden var snudd opp ned i dag. Han må få litt tid, men forhåpentligvis får han ikke mye. Her trengs lederskap over hele fjøla. Fra eier, til styrerom, manager og ute på banen

Det fins noen få spillere, som van Dijk, som kan kjøpes inn og raskt blir ledestjerner, rett og slett fordi de er så suverent gode. Men som regel må disse lederne vokse fram og vinne sin posisjon over mange år. Akkurat nå har vi ingen skikkelige ledere eller folk med Arsenal i blodet blant de etablerte spillerne våre. Ramsey og Koscielny var noe i nærheten, men forsvant i sommer. Problemet har vært der i mange år: Å få kapteinbindet var nærmest synonymt med å bli lagt ut for salg.

Tror det er dags for å justere forventningene til Arsenal i endel år framover. Øvre halvdel vil være realistisk.

 

 

 

Lederskap er noe dette laget har skreket etter i mange år, både på og utenfor banen.

Ramsey og Koscielny var kanskje noe av det nærmeste vi har hatt lederskap på banen, men heller ikke de var etter min mening gode nok ledere. Jeg er sannsynligvis noe blåøyd (og bortskjemt som du skriver) når jeg tenker tilbake på Adams og Vieira, men det var egentlig våre siste ekte "ledere" på banen for Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Det Hangeland beskriver er helt riktig men dette har ikke Ljungberg noe med enda. 1økt på treningsfeltet. Er dette samme tralten når vi er kommet til midten av januar så er det like greit å hente en Benitez som kan drille et kollektiv samt øve på defensiv samhandling. Problemet et nok større en som så. Spillerne og typene passer ikke sammen. Vi har rett og slett for svake spillere i mange posisjoner. 

Link to comment
Share on other sites

Vi har naiv tru på våre ungutter. Er for at de matches forsiktig og spiller litt europakamper men i tøffe bortekamper så ser du at Willock og Saka blir for lett. Vi trenger å få en Pepe tilbake med selvtilitt og da må han brukes. Matteo ser du blir svakere og svakere. Gutten har spilt over 20 kamper og du ser at han sliter mer og mer. Gutten er 19 år

Link to comment
Share on other sites

Det første Freddie må si på treningsfeltet i dag er følgende: Jeg ga dere beskjed om at mister vi ballen så er det full spurt tilbake og dette gjelder alle mann. I går jogget mange av dere tilbake på begge baklengsmålene. Dette er ikke innafor. Skjer dette igjen så lover jeg at mange av dere  er benka i neste match. Det er basic coaching. Disiplin!

Så er neste steg: Hvordan forsvare oss i kontra i mot?

Link to comment
Share on other sites

OK, Freddie hadde ikke mange dager på seg til å gjøre endringer. Han skal få litt mer tid. Men det var likevel noen bekymringsverdige ting. For å ta det positive først. Det pasningsspillet og det balltempoet de klarte å holde den første halvtimen, til Norwich tok ledelsen, var oppløftende. Allerede da burde de ha ledet med et par mål. Istedenfor gir de altså bort en goal, som vanlig. Det andre som gledet var Lenos innsats. Han glødet bak der, og viste en enorm vilje. Og vartet opp med noen helt enorme redninger. 

Men det er håpløst at laget mer eller mindre kollapser så fort de blir liggende under. I den andre omgangen hadde Norwich så mange store sjanser at Arsenal bør prise seg lykkelig for at de i det hele tatt fikk med seg noe fra kampen. Det er så mye å rette på i den defensive organiseringen at det er vanskelig å si hvor man bør starte. Det trengs store utskiftninger bak, med mindre Holding og Tierney kommer inn og plutselig leverer på et annet nivå. Men selv om forsvaret kanskje er for dårlig, spiller for spiller, så handler mye av problemet at de har alt for liten støtte fra midtbanen, særlig på kontringer i mot. Motstanderen får jo lov til å eie hele returrommet, resten av gjengen kommer bare joggende etter. Og det er ekstra ille at den som egentlig skal være et slags anker på midtbanen, Xhaka, nesten er den verste av de alle. Da er det ikke så lett for forsvaret.

Og selv om man ikke skulle forvente alt for store endringer den første kampen, på ett punkt falt Ljungerg helt gjennom. Byttene. De burde ha kommet tidligere. Og selv om det er greit å la de unge få en sjanse; å sette innpå Saka i en slik kamp, sent i kampen, det trodde han vel ikke på selv en gang? Og mulig Pepe er helt ute av det selvtillitsmessig, men i den slik kamp ville han hatt en annen "tyngde" med tanke på å utrette det ekstra. Vi så jo hans frisparkmål i Europaligaen. 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, piscator said:

OK, Freddie hadde ikke mange dager på seg til å gjøre endringer. Han skal få litt mer tid. Men det var likevel noen bekymringsverdige ting. For å ta det positive først. Det pasningsspillet og det balltempoet de klarte å holde den første halvtimen, til Norwich tok ledelsen, var oppløftende. Allerede da burde de ha ledet med et par mål. Istedenfor gir de altså bort en goal, som vanlig. Det andre som gledet var Lenos innsats. Han glødet bak der, og viste en enorm vilje. Og vartet opp med noen helt enorme redninger. 

Men det er håpløst at laget mer eller mindre kollapser så fort de blir liggende under. I den andre omgangen hadde Norwich så mange store sjanser at Arsenal bør prise seg lykkelig for at de i det hele tatt fikk med seg noe fra kampen. Det er så mye å rette på i den defensive organiseringen at det er vanskelig å si hvor man bør starte. Det trengs store utskiftninger bak, med mindre Holding og Tierney kommer inn og plutselig leverer på et annet nivå. Men selv om forsvaret kanskje er for dårlig, spiller for spiller, så handler mye av problemet at de har alt for liten støtte fra midtbanen, særlig på kontringer i mot. Motstanderen får jo lov til å eie hele returrommet, resten av gjengen kommer bare joggende etter. Og det er ekstra ille at den som egentlig skal være et slags anker på midtbanen, Xhaka, nesten er den verste av de alle. Da er det ikke så lett for forsvaret.

Og selv om man ikke skulle forvente alt for store endringer den første kampen, på ett punkt falt Ljungerg helt gjennom. Byttene. De burde ha kommet tidligere. Og selv om det er greit å la de unge få en sjanse; å sette innpå Saka i en slik kamp, sent i kampen, det trodde han vel ikke på selv en gang? Og mulig Pepe er helt ute av det selvtillitsmessig, men i den slik kamp ville han hatt en annen "tyngde" med tanke på å utrette det ekstra. Vi så jo hans frisparkmål i Europaligaen. 

 

Freddie har vært på treningsfeltet sammen med Emery hver dag siden i sommer. Jeg har mine tvil at han og Per klarer å organisere laget til en enhet som fungerer offensivt og defensivt. Jeg mener vi burde hente Benitez på en liten kontrakt. Få strammet inn organiseringen samt hentet inn 1-2 forsvarspillere samt en def midt siden Torreira tydeligvis ikke har noen framtid og starte der. VI er per dags dato en middelhavsfarer og vi kan fort ligger like over streken når januar starter. Vi er i nedrykksform.! 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, sas2002 said:

Freddie har vært på treningsfeltet sammen med Emery hver dag siden i sommer. Jeg har mine tvil at han og Per klarer å organisere laget til en enhet som fungerer offensivt og defensivt. Jeg mener vi burde hente Benitez på en liten kontrakt. Få strammet inn organiseringen samt hentet inn 1-2 forsvarspillere samt en def midt siden Torreira tydeligvis ikke har noen framtid og starte der. VI er per dags dato en middelhavsfarer og vi kan fort ligger like over streken når januar starter. Vi er i nedrykksform.! 

ja, det de har vist den siste måneden er nedrykksform. Hvorvidt det at Freddie har vært assistenten til Emery er et "handikapp" kommer jo veldig an på hvor selvstendig Freddie er, og hvor klar hans fotballfilosofi er, og hvor mye sjef han evner å være. Det fins flere eksempler på at tidligere assistenter har kommet inn som vikar og gjort en god jobb. Jeg tror ikke Freddie er mannen til å løfte laget, og kort tid eller ikke, det vi så i går tydet kanskje på det. Samtidig kan det jo hende jeg tar feil. For øvrig kan nok Benitez være en som klarer å få litt orden på laget på kort sikt, sånn at de styrer klar av nedrykksstrid, men han er vel ingen langsiktig løsning?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, piscator said:

OK, Freddie hadde ikke mange dager på seg til å gjøre endringer. Han skal få litt mer tid. Men det var likevel noen bekymringsverdige ting. For å ta det positive først. Det pasningsspillet og det balltempoet de klarte å holde den første halvtimen, til Norwich tok ledelsen, var oppløftende. Allerede da burde de ha ledet med et par mål. Istedenfor gir de altså bort en goal, som vanlig. Det andre som gledet var Lenos innsats. Han glødet bak der, og viste en enorm vilje. Og vartet opp med noen helt enorme redninger. 

Men det er håpløst at laget mer eller mindre kollapser så fort de blir liggende under. I den andre omgangen hadde Norwich så mange store sjanser at Arsenal bør prise seg lykkelig for at de i det hele tatt fikk med seg noe fra kampen. Det er så mye å rette på i den defensive organiseringen at det er vanskelig å si hvor man bør starte. Det trengs store utskiftninger bak, med mindre Holding og Tierney kommer inn og plutselig leverer på et annet nivå. Men selv om forsvaret kanskje er for dårlig, spiller for spiller, så handler mye av problemet at de har alt for liten støtte fra midtbanen, særlig på kontringer i mot. Motstanderen får jo lov til å eie hele returrommet, resten av gjengen kommer bare joggende etter. Og det er ekstra ille at den som egentlig skal være et slags anker på midtbanen, Xhaka, nesten er den verste av de alle. Da er det ikke så lett for forsvaret.

Og selv om man ikke skulle forvente alt for store endringer den første kampen, på ett punkt falt Ljungerg helt gjennom. Byttene. De burde ha kommet tidligere. Og selv om det er greit å la de unge få en sjanse; å sette innpå Saka i en slik kamp, sent i kampen, det trodde han vel ikke på selv en gang? Og mulig Pepe er helt ute av det selvtillitsmessig, men i den slik kamp ville han hatt en annen "tyngde" med tanke på å utrette det ekstra. Vi så jo hans frisparkmål i Europaligaen. 

 

Enig da Saka kom inn der isteden for Pepe mistet jeg helt troa - gudskjelov klarte vi å unngå tap med et nødskrik.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett horribelt bytte. Og når Ljungberg presterte å lire av seg kommentaren om Pepe vs Saka etterpå blir det ganske merkelig.

Saka har sikkert potensiale til noe stort, men vi er ikke der hvor man skal stole på han på slutten av en kamp i vår viktigste turnering. Enten prøver Ljungberg her ett høyt spill, ved å trigge Pepe, ellers driter han seg rett ut.

Og som en annen sa her; Skal man først si hvem som har vært best, er det vår unge Brasilianer. Han har faktisk levert bra, om kun det skal telle

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...