Jump to content

2019.09.24 Nottingham Forest (H) Carabao Cup


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var litt av en kamp laget presterte i går. Vi har en rekke med unge spillere som nå står på dør terskelen og banker på døren for start ellveren. Håper de som spiller fast føler seg litt presset nå av de som banker på. Greit at det var et championship lag vi møtte i liga cupen i går kveld , men det var en meget sterk kamp laget leverte. Minuset i går var skaden til Rowe , men han er forhåpentlig snart tilbake. 

Viktig å få i gang Tierney , Holding og Bellerin.  Nå må vi bare klare å holde spillerne skadefrie. 

Blir spennende å se start ellveren mot United. Xhaka er der selvfølgelig , men vi får se hvem Emery plukker ut til å spille med vår store kaptein. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, RP7 said:

Holding høy, blond og tynn. Gjorde jobben. Ble ikke satt på noen prøver. Toppet med kapteinsbind og scoring. 

Bellerin klippet håret og så bra ut for første gang på lang tid. Godt innhopp. 

Skotten.. tja, blek og tynn som skotter flest. Et herlig driv med ball og så virkelig bra ut. Var helt sluttkjørt etter 65 min. 

Jeg fikk latterkrampe av denne. Kampen om å være forumets moroklump spisser seg til.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt Emery skal bli eller ikke kommer jo an på om laget leverer. Jeg er også en skeptiker, og tviler på om laget (les forsvaret) er godt nok, og om Emery klarer å få laget til å prestere godt nok mot god motstand. Men det kan jo hende jeg tar feil, og at mye vil bedre seg når Holding og Bellerin er tilbake, og Tierney kommer i gang? Selv om motstanden var svak i går var det viktig for alle de unge spillerne å vise seg fram. Mye talent i klubben nå. Spørsmålet er om Emery & co klarer å forvalte det på riktig måte?

Link to comment
Share on other sites

Sist sesong så var jeg klar på at Emery måtte få tid, og det var uaktuelt for meg å dømme han som "mislykket" der og da. Jeg skal innrømme at denne holdningen ble litt tynnslitt fra min side utover våren når laget raknet fullstendig, men jeg var fremdeles ikke klar til å bruke den "hashtaggen" som Verminator5 kommer med i sitt innlegg ovenfor i denne tråden. Når vi nå nærmer oss oktober 2019 så har Emery fått den tiden jeg mener han trenger til å sette sitt stempel på laget. 

Jeg er fremdeles ikke klar til å bruke den nevnte "hashtaggen", men jeg må samtidig innrømme at det ikke skal så mye mer feiling til før jeg kan komme til å be om et trenerbytte. Egentlig så var jeg der nå på søndag, da jeg etter ca 55 minutter av kampen var på vei til å skrive nettopp den hashtaggen som Verminator5 har kommet med. Avslutningen av den nevnte kampen fikk meg til å roe meg litt ned.

Finalen i ligacupen er et tidspunkt som er uten interesse for meg, om jeg mener at Emery bør sitte med ansvaret for laget på det tidspunktet beror utelukkende på hva Emery leverer før det. Jeg er ikke i tvil om at det må endringer til, og hvis Emery viser like liten vilje til å prioritere å forbedre de problematiske delene av laget som det Wenger viste så kommer nok også jeg til å bruke nevnte "hashtag" lenge før vi kommer til februar.

Emery MÅ ta tak i det defensive, både i forsvaret og på midtbanen. Er han/vi heldige så vil det å få spillere som Holding/Bellerin/Tierney være et godt steg på veien, men jeg tviler på at det er nok. Når Xhaka går ut og innrømmer at spillerne var "redde" da Watford overkjørte Arsenal utover i den kampen, da er det noe som er riv ruskende galt. Nå var vi heldige mot Villa, men to rutinerte stoppere som Sokratis og Luiz virket på meg (i de nevnte første 55 minuttene) som relativt uinspirerte. Det er ikke bare spillerkvalitet det er snakk om det er også holdninger, det er vurdering av risiko og mer til som en god trener bør klare å ta tak i.

I de fire neste PL-kampene så skal vi møte lag som tabellmessig er relativt jevngode med oss; United (3 poeng bak), Bournemouth (1 poeng bak), Sheffield United (3 poeng bak) og CP (3 poeng bak). Jeg skal ikke komme med noen krav om poengfangst i disse fire kampene, men hvis ikke laget har satt seg på et markant høyere nivå rent spillemessig når de kampene er unnagjort da kommer nok også undertegnede til å være klar i sitt ønske om endringer i det sportslige lederapparatet.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Polljen said:

Dårlig gjort av Arsenal ovenfor Özil? Kan ikke akkurat si at tyskern overbeviste stort mens han var på banen. Ventet egentlig dette byttet. 

Ja, jeg synes Arsenal behandler Özil dårlig. Og jeg synes han er god - og spilte en god kamp i går. Ønsker man å få ham i gang så ma man gi han minutter. Ønsker man ham ut så bruker man ham ikke. Men ved å la han spille noen minutter for så ikke være med neste kamp siden han trenger "hvile" og kampen etter "hvilen" sitter han hele kampen på benken igjen - så får han endelig lov til å spille igjen - i tillegg med kapteinsbindet. Da ser jeg virkelig ingen grunn til å bytte ham ut? Og bytte ham ut for hvem? Ceballos som er på et års lån uten opsjon ( i mine øyne så betyr det back up).

 

https://arseblog.com/2019/09/arsenal-5-0-nottingham-forest-young-guns-having-some-fun/

Link to comment
Share on other sites

Polljen skrev: "men to rutinerte stoppere som Sokratis og Luiz virket på meg (i de nevnte første 55 minuttene) som relativt uinspirerte. Det er ikke bare spillerkvalitet det er snakk om det er også holdninger, det er vurdering av risiko og mer til som en god trener bør klare å ta tak i."

og dette er jo noe av kjernen; det er for dårlige holdninger i laget, og de lar seg for lett psyke ut. Hvis ikke holdningene bedres vil det neppe hjelpe så mye å få tilbake bedre spillere fra skade. Ren organisasjonsmessig er det for stor avstand mellom defensiv midtbane og forsvar, noe som skaper et hav av rom for motstandernes spillere å boltre seg på. Og hovedproblemet her er ikke forsvaret som sådan, men at især Xhaka ikke evner å fylle rollen som defensivt anker på midten, som nå mange av oss har mast om til det kjedsommelige. Skal laget heve seg må det organisasjonsmessige ordnes opp i, og da må Xhaka ut. Men de må samtidig gjøre noe med holdninger og guts. Det mest forunderlige og bekymringsverdige er at det synes som om Emery ikke ser det samme som tusenvis av fans verden over...

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, piscator said:

Polljen skrev: "men to rutinerte stoppere som Sokratis og Luiz virket på meg (i de nevnte første 55 minuttene) som relativt uinspirerte. Det er ikke bare spillerkvalitet det er snakk om det er også holdninger, det er vurdering av risiko og mer til som en god trener bør klare å ta tak i."

og dette er jo noe av kjernen; det er for dårlige holdninger i laget, og de lar seg for lett psyke ut. Hvis ikke holdningene bedres vil det neppe hjelpe så mye å få tilbake bedre spillere fra skade. Ren organisasjonsmessig er det for stor avstand mellom defensiv midtbane og forsvar, noe som skaper et hav av rom for motstandernes spillere å boltre seg på. Og hovedproblemet her er ikke forsvaret som sådan, men at især Xhaka ikke evner å fylle rollen som defensivt anker på midten, som nå mange av oss har mast om til det kjedsommelige. Skal laget heve seg må det organisasjonsmessige ordnes opp i, og da må Xhaka ut. Men de må samtidig gjøre noe med holdninger og guts. Det mest forunderlige og bekymringsverdige er at det synes som om Emery ikke ser det samme som tusenvis av fans verden over... 

Uansett hvilken avgjørelse en manager for en stor klubb tar så vil det nok være tusener som er uenige. Alt annet ville ha vært rart.

Vi har spillere med gode holdninger og guts. Å komme å hevde at Sokratis og Luiz mangler gode holdninger og guts mener jeg er totalt skivebom. Guendouzi har gode holdninger og guts. Lacazette har gode holdninger og guts. Auba har guts og baller av stål. Kolasinac har guts. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at forsvaret har helt usannysnlige vanskelige arbeidskår og blir utlevert og plassert i vanskelige situasjoner gang på gang. Å endre spillere med enda mer guts (om de finnes) vil ikke endre noen verdens ting. Problemet ligger i hønsegården (les: midtbanen). Den må stabiliseres så blir det bra. Vi har klart å ødelegge Mustafi - la oss prøve å hindre at vi ødelegger flere.

Link to comment
Share on other sites

Øzil har spilt i de to siste kampene og har klart seg langt bedre i de enn han gjorde i mange av kampene sist sesong. Da var han rett og slett begredelig. Vi har også spillere med guts og bra holdninger , hos noen litt i overkant for mye av det. Det er vel guts og gode holdninger som har gjort at Øzil ikke  er Emerys mann i en start ellver.  I dag kan man bare bruke Øzil i medvind fremover. Du får ikke noe mer en  det. Han setter ikke inn en eneste takling , ei heller et løp hjemover. Nå er det så mange om plassene at Øzil  da faller ut av en start ellver.  Kan vanskelig se Øzil starte borte mot United. 

Vi kan mene mye om Emerys prestasjoner , men han skal ha en ting iallefall og det er at de spillerne som har kommet inn i klubben i hans tid ser bra ut. Nå gjelder det og få satt de inn i et system som funker.

I tillegg har vi langt flere talenter som vi kan bruke en på lang tid. Vi har ungdommer som er klare for større oppgaver en bare liga cupen. Tror det er veldig sunt at vi nå har en herlig mix i troppen. Det er sunt med konkurranse om plassene.

Er enig i at forsvaret til tider har hatt vanskelige arbeidskår som Ben Elfen sier over her. Midtbanen har til tider hatt en lei tendens til å svikte. Emerys systemer har ikke fungert bra nok. Men , noen av spillerne , medregnet Mustafi , har selv sørget for å sette seg selv i vanskeligheter. I noen situasjoner kan du ikke skyld på andre spillere eller manageren. Det er rett og slett udugelighet som til tider er svaret på hvorfor spillere har feilet. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Ben Elfen said:

Uansett hvilken avgjørelse en manager for en stor klubb tar så vil det nok være tusener som er uenige. Alt annet ville ha vært rart.

Vi har spillere med gode holdninger og guts. Å komme å hevde at Sokratis og Luiz mangler gode holdninger og guts mener jeg er totalt skivebom. Guendouzi har gode holdninger og guts. Lacazette har gode holdninger og guts. Auba har guts og baller av stål. Kolasinac har guts. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at forsvaret har helt usannysnlige vanskelige arbeidskår og blir utlevert og plassert i vanskelige situasjoner gang på gang. Å endre spillere med enda mer guts (om de finnes) vil ikke endre noen verdens ting. Problemet ligger i hønsegården (les: midtbanen). Den må stabiliseres så blir det bra. Vi har klart å ødelegge Mustafi - la oss prøve å hindre at vi ødelegger flere.

----

joda, naturligvis er det normalt at mange er uenige, men i vårt tilfelle er nesten alle uenige. Det er ikke så vanlig... 😁

jo da, mange av spillerne har guts, hvis de "gidder" å bruke den. Men alt for ofte synes det som om hele laget rammes av en kollektiv handlingslammelse, der man bare jogger etter, istedenfor å ta nødvendige defensive løp for å dekke rom. Og jeg er enig at en viktig grunn til at forsvaret gjør mange feil, henger sammen med manglende støtte fra midtbanen, jfr mitt forrige innlegg.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tapapa said:

Luiz og Sokratis mangler ikke guts, men man kan spørre seg om de to burde spilt sammen? Sokratis liker å bryte foran, det gjør Luiz også. Kanskje man kun skulle ha en av dem på banen sammen med Holding eller Chambers?

Hør hør- dette mener jeg kan være en fornuftig tilnærming. Det ble også diskutert i AV tråden

Link to comment
Share on other sites

Nei, for uryddig slik han fremstår nå. Tror ikke han har disiplin eller motor til å fungere der. Frykter han i perioder hadde tømt rommet foran stopperne og andre ganger hadde falt for dypt og dermed splittet stopperne. I begge tilfeller hadde vi mistet et pressledd 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, RP7 said:

Nei, for uryddig slik han fremstår nå. Tror ikke han har disiplin eller motor til å fungere der. Frykter han i perioder hadde tømt rommet foran stopperne og andre ganger hadde falt for dypt og dermed splittet stopperne. I begge tilfeller hadde vi mistet et pressledd 

Mulig. Men jeg tror det kunne ha funka

Link to comment
Share on other sites

@Ben Elfen

Nei, Sokratis og Luiz mangler ikke guts, det er mange av våre spillere som ikke mangler guts, men på meg så virket de to nevnte spillerne rett og slett uinspirert i en stor del av kampen mot Villa og forsåvidt også mot Watford. Hva som er grunnen til dette vil det nok være mange meninger om. 

Jeg er ikke i tvil om at lederapparatet må ta en stor del av ansvaret her. Vi diskuterte også Özil litt lenger oppe i tråden og selvsagt så må lederapparatet sannsynligvis ta en del av skylden for at han ikke fungerer.

Men når vi (jeg) legger mye av ansvaret over på det sportslige apparatet så blir det likevel for enkelt å legge all skyld dit. Hver enkelt spiller må ta sin del av ansvaret når det gjelder å "gidde". En spiller som Guendouzi er en spiller som "gidder" okke som. Han viser guts, han viser vilje nesten uansett hvilke "problemer" lagledelsen skaper. Det er noe flere av våre kunne lært av. 

Det er ikke enten eller, alt ansvaret ligger ikke på den ene eller andre parten. Lagledelsen må ta ansvar, men det må også hver enkelt spiller. 

Dessverre så er det antydninger til flere tendenser av de problemene som var i Wengers siste sesong. Emery er kanskje ikke den rette personen til å rette opp i de problemene, men er det kun han som er problemet? 

 

Link to comment
Share on other sites

Den eneste måten vi kan få Xhaka til å funke i den rollen Emery ønsker å bruke han i føler jeg er å spille to hardtarbeidende, mobile, aggressive midtbanemenn ved siden av ham som kan rydde opp for Xhakas feil. Rett og slett bygge laget rundt ham. De to midtbanespillerne jeg ser på som kan passe den profilen best i dag er Willock og Torreira. Muligens også Guendouzi.

Om det er lurt å bygge opp midtbanen på den måten, spille Torreira ute av posisjon og sin beste rolle, er jeg tvilende på. Synes egentlig det er skuffende at vi ikke kan bruke Torreira i den rollen han er best. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du leser andre delen av innlegget mitt er jeg tvilende til at det er riktig å gjøre.

Jeg skriver kanskje litt utydelig, men det jeg mener er at vi burde bygge midtbanen rundt de spillerne og spillertypene vi allerede har(som jeg tror passer bedre sammen). Og da mener jeg Torreira som DM er veien å gå. Med Willock og Guendouzi ved siden av. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...