Jump to content

2019.05.29 Chelsea (N) Europa League Finale


Polljen

Recommended Posts

Arsenal arsenal.png?2016-2017    v    Chelsea    crest  Chelsea
Onsdag 29. mai 2019, 21:00. Olympic Stadium, Baku.
Europa League - Finale. 
Kampen vises live på TV2 (sendestart kl 20:00)

Først noen få ord om kampstedet for årets finale i Europa League. Baku i Aserbajdsjan er valgt som vertsby for denne finalen og dette er ikke helt ukontroversielt. Det er vel få i "vesten" som forstår UEFA sitt valg av kampsted. Noen vil kanskje reagere på valget av politiske grunner, men hovedårsaken til kritikken kommer av landets geografiske plassering rent reisemessig for fansen til de to lagene. De to finalelagene har fått tildelt 6.000 billetter hver, men problemet med dårlige flyforbindelser til dette landet som ligger på grensen mellom Asia og Europa gjør at begge klubbene sliter med å selge ut de allokerte billettene. Det er påstått at hver enkelt fan som skal reise til finalen må forvente en kostnad på rundt £1000.
I løpet av de siste dagene så har også det Aserbajdsjanske FA lagt ut 6000 billetter til myntet på fansen til Arsenal og Chelsea og "lover" tilgang for ekstra mange charterflygninger til hovedstadens flyplass. Tiden får vise hvor mange fans som tar veien til finalen men ut i fra det jeg leser i britiske media så forventer de ikke at det blir fullsatte tribuner i denne finalen.

Arsenalspillere som er utilgjengelige er de tre som gjennom mye av sesongen har vært ute med skade pluss de to som har vært ute de siste ukene. Så sant det ikke oppstår skade i oppkjøringen til finalen så vil vi ha alle de andre spillerne tilgjengelige i finalen.

Vår motstander Chelsea ble nummer tre i PL denne sesongen og er allerede klare for CL neste sesong. Arsenal kan også komme til CL ved å vinne finalen EL. Vinneren av finalen vil bli førsteseedet når trekningen til gruppespillet blir foretatt.

For meg så er laguttaket enkelt. Den eneste posisjonen der jeg ser det kan bli en stor diskusjon rundt er målvaktsplassen. Det er nok mange som vil ha Leno med i det uttaket. Arsenal har hatt en relativt klar policy med å la andremålvakten stå i cup-spillet og bl.a. Fabianski stod i mål i finalen i FA-cupen i 2014, seier mot Hull, i sin siste kamp for Arsenal. I 2017 stod Ospina i mål da vi slo Chelsea i FA-cupen. I 2015 sto Szczesny i mål, han var i starten av sesongen vårt førstevalg, men det var Ospina som var vårt reelle førstevalg den våren og polakken stod da i mål i semifinalen og finalen.
Jeg forventer at Cech står i mål i denne kampen , og han har ikke spilt dårlig i de foregående EL-kampene, men jeg vil heller ikke ha noe i mot at Leno eventuelt blir foretrukket

 

Cech
Sokratis - Koscielny - Monreal
AMN     - Torreira - Xhaka -     Kolasinac
Özil
Aubameyang - Lacazette

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Cech har spilt oss til finalen og skal selvfølgelig spille her i det som blir hans siste kamp som profesjonell. 

 

Gleder meg til kampen er ferdigspilt. Merker jeg er lei for tiden. Vinner vi, så er egentlig sesongen en stor suksess. Taper vi, så har vi hatt en komplett fiaskosesong. Nå er alt helt svart/hvitt, dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stefanb said:

Gjerne det ja. 

Burde stille med det beste vi har, men skal sies at Cech har vært solid i EL.

Du sa de magiske ordene: De beste vi har. En keeper kan utgjøre forskjellen, og da burde all logikk tilsi den beste 

Sånt tull at en som skal legge opp fortjener noe er tull. Snakkes om vedkommende sørger for at vi ryker. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

I en finale stiller vi vårt beste lag. Det står om en plass i CL. Må vi inn i en straffespark konkurranse så blir jo det flott med Cech i mål. Hva er rednings prosenten hans på straffer. Det er greit at Wenger innførte  et system hvor  han skilte mellom PL og andre turneringer. Nå står det ganske mye på spill og vi skal la en mann som skal begynne i Chelsea om noen uker få spille finalen for oss . Nei , stil det desidert beste laget og la ham få noen minutter på slutten av kampen hvis vi har begge hendene på pokalen . 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe i mot at Leno står i mål i denne kampen, innerst inne så håper jeg egentlig på det, men hvis Cech skulle bli valgt så er jeg ikke i tvil om at han i så fall VIL vinne dette trofeet. Hypotetiske muligheter for at han kan komme til å få en jobb i Chelseas apparat kommer ikke til å innvirke på dette.

Rykter er rykter og i stor grad så er rykter feilaktige. Hvis man mener Cech er feil mann å starte av sportslige grunner så synes jeg det er helt greit. Men Cech har vært en spiller som har dedikert seg 100% til Arsenal i den tiden han har vært her og det å bruke hans potensielle fremtid som grunnlag for å vrake han er jeg fullstendig uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Putt alle hypoteser til side Polljen om jobben  i Chelsea - Cech er også garantert en mann som vil vinne sin siste fotballkamp - men hvorfor står Leno i PL kampene ? Fordi han er vår beste keeper.

Leno er vår første keeper inn i neste sesong. Cech stod vel i mål i alle finaler i sin tid i Chelsea fordi han var deres beste i  mål. ikke ta fra Leno denne muligheten. Gi Leno sjansen til å stå i en stor finale. Han trenger den erfaringen også. Vi trenger ikke å være så jævlige snille med Cech siden det er hans siste kamp. Det handler faktisk om vår siste sjanse til CL neste sesong. Da stiller vi våre 11 beste.

Link to comment
Share on other sites

Tipper vi vinner uavhengig av om det er Leno eller Cech i mål. 

 

Når det kommer til valg av keeper er valget todelt:

1. La Leno stå fordi han er best og vår framtid på keeperplassen. Kjøper det argumentet greit. 

2. La Cech stå fordi Arsenal er en klubb som respekterer avtaler og hedrer de som hedres bør. Kjøper det argumentet greit også. 

Det eneste jeg bryr meg om er at laget møter påskrudd til kamp. Vi har neppe råd til å starte treigt og havne bakpå. 

@Marius - her får du fasiten. Vi vinner 4-2

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

men hvorfor står Leno i PL kampene ? Fordi han er vår beste keeper

Som nevnt så er det helt greit for meg om Leno starter denne kampen. Når det gjelder "fordeling" av kamper mellom vår nr 1 og nr 2 I buret så mener jeg at dette kan sees på flere måter. For meg så er det to viktige vinkler å se det på. Hvis det er kvalitetsmessig merkbar forskjell mellom første- og andrevalget så skal førstevalget stå i alle viktige kamper. Hvis de er lite som skiller de to alternativene når det gjelder kvalitet så synes jeg det er greit om turneringene blir holdt adskilt når det gjelder målvaktsvalg. 

Jeg ser som sagt gjerne at Leno starter, men jeg blir ikke skremt om valget faller på Cech. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ben Elfen said:

Tipper vi vinner uavhengig av om det er Leno eller Cech i mål. 

 

Når det kommer til valg av keeper er valget todelt:

1. La Leno stå fordi han er best og vår framtid på keeperplassen. Kjøper det argumentet greit. 

2. La Cech stå fordi Arsenal er en klubb som respekterer avtaler og hedrer de som hedres bør. Kjøper det argumentet greit også. 

Det eneste jeg bryr meg om er at laget møter påskrudd til kamp. Vi har neppe råd til å starte treigt og havne bakpå. 

@Marius - her får du fasiten. Vi vinner 4-2

Jeg håper jo som alltid du får rett jeg, siden jeg ønsker at Arsenal skal vinne. Vi går all inn på det tipset. 3x auba hadde smakt godt

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

https://www.nettavisen.no/sport/henrikh-mkhitaryan-frykter-for-egen-sikkerhet-og-reiser-ikke-til-aserbajdsjan---gar-glipp-av-europa-league-finalen/3423687740.html

mkhitaryan blir ikke med til Baku. Dette er jo en skandale. Her har UEFA så til de grader rotet det til. 

og for øvrig burde kampen blitt omberammet til Wembley. Hvorfor skal to naboer, som har det beste nøytrale stadionet rett utenfor stuedøra, måtte dra 4000 kilometer avgårde for å spille en slik kamp? Lite miljøvennlig er det også i våre klimakrisetider.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, piscator said:

https://www.nettavisen.no/sport/henrikh-mkhitaryan-frykter-for-egen-sikkerhet-og-reiser-ikke-til-aserbajdsjan---gar-glipp-av-europa-league-finalen/3423687740.html

mkhitaryan blir ikke med til Baku. Dette er jo en skandale. Her har UEFA så til de grader rotet det til. 

og for øvrig burde kampen blitt omberammet til Wembley. Hvorfor skal to naboer, som har det beste nøytrale stadionet rett utenfor stuedøra, måtte dra 4000 kilometer avgårde for å spille en slik kamp? Lite miljøvennlig er det også i våre klimakrisetider.

https://www.tv2.no/sport/10621827/

 

Bruk heller denne lenken så slipper man å støtte drittavisen.no 

 

Dette er faktisk helt sykt. begge lag burde ha protestert - og Wembley hadde helt klart vært å foretrekke - men dessverre helt usannsynlig. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners77 said:

Mener Leno bør spille i sesongens viktigste kamp, hva skjer vist Cesh spiller og tabber seg ut. Trur ikke Emery tar skjangsen på å la han spille. Skjangsespill.

Den risikoen ved å velge en spiller - og at han tabber seg ut gjelder alle spillere - også Leno. Jeg er ikke enig i at det å velge Cech er noe sjansespill - men håper likevel å se Leno i mål til denne kampen

Link to comment
Share on other sites

Det å velge Cech er ikke et sjansespill, han har gjort en bra figur. 

Jeg foretrekker Leno, men han er ikke feilfri han heller. 

I utgangspunktet så har jeg ingen problemer med at Cech starter i mål, men hvis det er et snev av sannhet i ryktet om at hans neste jobb kan være i  Chelsea-systemet så bør han ikke spille. Jeg frykter ikke Cech sin profesjonalitet, han vil gi sitt beste hvis han starter, men signaleffekt ovenfor fansen er ikke dem beste hvis hans neste jobb er hos vår motstander i kampen. 

Jeg bruker ordet rykter siden ikke en gang Sky Sports har rett i alle sine antagelser. Jeg antar dog at Emery har en relativt god peiling vedrørende sannhetsgehalten i dette "ryktet". 

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det har noe å si om han får ny job har noe å si om han spiller eller ikke, det jeg mener er at Leno er bedre enn Cech. Begge gjør tabber av og til men trur det blir ramaskrik om Cech står og gjør en tabbe enn Leno gjør det samme. Dette er en utrolig viktig kamp.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Verminator5 said:

Er det mange som har tenkt seg til Bohemen på kampdag? Hadde vært gøy å lagd litt leven og vist de blå klysete fra vest hvilket lag som virkelig har lidenskap.

Arsenal Norway har laget en happening på Eilivs landhandleri (79,2 meter fra Bohemen). 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...