Jump to content

2019.05.09 Valencia (B) Europa League


Polljen

Recommended Posts

Toppnivået 

56 minutes ago, Ben Elfen said:

Toppnivået vårt er godt nok for å vinne ligaen. Det har jeg ment hele år og det har jeg blitt slaktet/latterliggjort for hele år 😂

 

i dette forumet er det dessverre mer populært å skrike SELG!  Når en spiller har et dårlig mottak. 

 

Vi trenger noen justeringer i laget. Jeg synes Torreira har blitt for offensiv - og vi spiller ikke lenger på hans styrker. Det svekker i tillegg Xhaka som da heller ikke får spilt på sine styrker. 

 

Jeg synes spillet bør sentreres mer rundt Özil. Han må spilles god - og med det menes å gi han ballen når han er rettvendt midt på banen med kun spissene foran seg. For det meste blir han spilt på når han er feilvendt og gjerne ved sidelinjen. Defensivt fungerer vi dårlig kollektivt. Det blir alt for mye en mot en. De som ikke takler det så godt ser ut som amatørspillere (Mustafi f.eks:). 

Får man korrigert Torreira/Xhaka, spilt på rettvendt Özil og korrigert samhandlingen defensivt blir vi veldig vanskelige å slå - og det uten å måtte hente inn et helt nytt lag

Toppnivået denne sesongen i PL begrenser seg til hjemmekampene mot Chelsea , Spurs , United og Pool. Bortekampene mot Fulham , United og Spurs var det samme. Det var ikke noen særlige flere kamper på toppnivå Ben Elfen.  Hvis det er flere så legger jeg på 3 kamper til og det blir 10 kamper på toppnivå av totalt 38 kamper. Så mener du seriøst at vi kan vinne ligaen. Vi er knapt i stand til å spille to gode kamper på rad. Vel , det er din mening og det respekteres , men vi er milevis unna og være noe topplag. 30 poeng bak vinneren bør vel være fasit godt nok på det.

Øzil var en veldig god spiller for oss , men er i dag en primadonna av rang. Gidder faen ikke å gjøre et eneste stykke arbeid for laget. Bare trekker seg unna alt som  heter taklinger. Hele laget sliter jævlig og får masse tyn for elendig spill og så vandrer han rundt der helt uberørt - til 3,5 mill i uka. Håper ryktene er sanne om at han muligens skal bort. Hva han er verd vet jeg ikke , men jeg vil se de pengene for ham  forsterke forsvaret. Øzil har hatt to elendige sesonger på rad nå og har fått sine sjanser til å involvere seg for laget. Jeg setter laget milevis foran Øzil.

Det er selvfølgelig ingen  som mener vi skal hente inn et helt nytt lag selv om det er mange vi mener ikke er gode nok. Det må skje over tid selvfølgelig. Jeg tror du kan drille en del av våre defensive så mye du vil , men flere av de har ikke det som skal til lenger. Det blir altfor ,mange personlige feil bak der. Det er en av grunnene til at vi slipper inn så mange mål.

Skal vi vinne PL så må vi ha en eier som vil satse litt penger og selv med penger så vil det også ta litt tid. Du kan ikke bare kjøpe på øverste hylle og forvente at det skal gi resultater med en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De fleste lag i PL har kamper der toppnivået er slik at de burde kommet høyere på tabellen. 

Men jeg er enig med deg @Ben Elfeni at toppnivået i Arsenal er ganske høyt, og hvis jeg var relativt sikker på at laget kunne prestert jevnt høyt så ville jeg holdt kjeft om nye spillere.

Vi har hatt gående en diskusjon om den dårlige prestasjonen i laget i det siste, og om jeg ikke husker feil så påpekte du (eller var det din broder?) at når en spiller ikke leverer så må mye av ansvaret for det ligge hos "leder". Jeg er ikke uenig i dette, men da må samtidig mye av rosen når laget fungerer optimalt også kunne tilskrives "leder". 

Som nevnt så er jeg enig med deg om lagets toppnivå, men når man vurderer laget og enkeltspillere så må man ta både topp og bunnivå med i betraktning. Og ikke minst så må man se på hva som leveres mår laget spiller på det jevne. 

I kampens hete så blir spillere både gitt helte status og status som ubrukelige, det at noen lever i nuet under kamp må man bare godta. Men alt tatt i betraktning så trenger laget etter min subjektive vurdering å forsterkes for å få et høyere nivå både når de er på topp og i bunn spillemessig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Don Hutchison mener vi har verdens beste spisspar, det er vel å ta litt hardt i men fy fan de er gode. Håper at emery har skjønt det de fleste av supporterne har ment lenge at de 2 må spille sammen. Hadde håpet på Frankfurt i Baku men alt er no åpent. Vi må vinne finalen ellers så er sesongen mislykket. Jeg og synes som Ben Elfen at topnivået er meget bra men det er for skjelden.  Grunnen til at jeg skrev selg niles er at han over tid ikke har holdt mål og blir gjevlig forbannet når han ikke gidder å løpe hjemover. Minste jeg forlanger er insats. Mustafi har guts og insats men det skorter på andre ting.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

i har hatt gående en diskusjon om den dårlige prestasjonen i laget i det siste, og om jeg ikke husker feil så påpekte du (eller var det din broder?) at når en spiller ikke leverer så må mye av ansvaret for det ligge hos "leder". Jeg er ikke uenig i dette, men da må samtidig mye av rosen når laget fungerer optimalt også kunne tilskrives "leder

Mulig det er meg. Det jeg har sagt, skrevet og ment er følgende:

 

Dersom en spiller ikke yter god nok innsats/spiller dårlig - kan man fint skylde på spilleren. 

Dersom mange/alle/flere ikke yter god nok innsats/spiller dårlig - da er det et lederproblem. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

Som nevnt så er jeg enig med deg om lagets toppnivå, men når man vurderer laget og enkeltspillere så må man ta både topp og bunnivå med i betraktning. Og ikke minst så må man se på hva som leveres mår laget spiller på det jevne.

Det er veldig mye lettere å heve bunnivået enn toppnivået. Kollektivt heves det ved at spillerne blir tryggere på system, samhandling, arbeidsoppgaver, rutiner, formasjon, tillit og feedback. 

På alle ovennevnte (relevante) punkter ser jeg lite progresjon. Jeg anser det derfor som et leder problem, og ikke at hvert enkelt individ har blitt en dårligere fotballspiller. 

 

Løsningen på  å heve bunnivået er ikke alltid å kaste spillere ute av form/i dårlig periode/"et dårlig mottak" på dør og erstatte med en ny superstjerne. den nye superstjernen må også drilles inn i et nytt system, forstå formasjonen, trene på samhandling osv. Det er ikke gitt at det blir en suksess. 

 

Derfor mener jeg stort sett alltid at det er bedre å jobbe med det man har, istedet for å automatisk tro/sikle etter/være misunnelig på/irritere seg over - andre lags spillere. 

Så kommer det så klart tilfeller der man må hente inn nytt blod - det forsår jeg også - men noe garasjesalg som daglig blir antydret på dette forumet - er jeg ikke mer på. Det faller på sin egen urimelighet. 

 

La oss ta et konkret eksempel - Özil (spilleren som alle forventer skulle bli bedre fordi han fikk høyere lønn). 

han mister stort sett aldri ballen, er stort sett alltid spillbar, har en tanke bak alt han gjør - og er samtidig helt ræva på gjenvinning, duellspill og headinger. Skal man hente inn en Özil erstatter så må man nok over 500 millioner kroner. (for 2 år siden hadde halve forumet ment at Mikke er en perfekt Özilerstatter). Det er helt meningsløst å kvitte seg med ham om man tror man kan få en bedre tilsvarende spiller inn - for det finnes knapt. 

Dersom man derimot mener at laget er bedre uten en slik spiller og ønsker en spiller med andre egenskaper så kan jeg forstå tankegangen (men er fortsatt i mot det). 

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett i at en erstatter for Özil vil koste 500+mill kroner, selvsagt så må man trekke fra et salgsbeløp slik at netto utlegg for klubben blir betraktelig lavere. I tillegg så er det sannsynlig at en potensiell erstatter for Özil vil havne betydelig lavere på lønnstigen slik at netto utlegg i realiteten kan bli enda lavere. 

Det er ikke viktig for meg at Özil selges, jeg beholder han gjerne, men sett fra mitt ståsted så aksepterer jeg et salg hvis vi får en god erstatter. 

En erstatter vil selvsagt ikke være en Özil-kopi, men det finnes mange typer spillere som kan dekke en slik rolle. 

På sitt beste er Özil genial, jeg har ingen problemer med at han tar et mindre defensivt ansvar en de fleste andre på laget. Dessverre så har vi sett for lite av denne genialiteten i det siste, noe som gjør at jeg ikke er kategorisk motstander av et salg. 

Jeg mener Özil litt for ofte faller bort under kamp og det skyldes ikke bare systemet/ledelsen, han må ta en del av ansvaret selv. 

Og bare for å avklare det som gjelder salg av spillere, jeg er ikke ute etter å selge spillere bare for salget skyld, men fordi jeg oppriktig mener at enkelte lagdeler bør heves kvalitetsmessig. Dette mener jeg uavhengig av om laget blir ledet for dårlig eller ikke. Med dagens "filosofi" fra eier så må mye av en eventuell kvalitetsheving finansieres ved salg av spillere. 

EDIT!
For å muligens bli litt useriøs. Hvis Arsenal skulle ønske et salg så er det store spørsmålet om Özil i det hele tatt er "salgbar". Hvilke klubber vil betale en akseptabel overgangssum for en spiller som fyller 31 år i løpet av høsten og som har en lønn som er urealistisk i de fleste klubber. Hvis Özil selv skulle ønske seg til en ny klubb så er jeg ikke i tvil om at han da må akseptere en markant lavere lønn. 
Jeg ser det som lite sannsynlig at han forlater Arsenal de nærmeste par årene.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Skandale at supporterne blir tildelt 6000 billetter hver til finalen? Hvem får resten? Korrupte sandwichspisende pamper? Nok en grunn til at jeg mister interessen, vi supportere er bare små pengeproduserende bønder som alle skal sko seg på. Ingen som bryr seg om the beautiful game lenger. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Marius- said:

 Føles virkelig som 2rangs cupfinale. 

Det er jo det EL-finalen egentlig er, annenrangs. En CL-finale ville aldri havnet i et slikt avsides land, uansett hvor mye den "lokale" diktatoren betalte UEFA for å få en slik finale.
 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Polljen said:

Det er jo det EL-finalen egentlig er, annenrangs. En CL-finale ville aldri havnet i et slikt avsides land, uansett hvor mye den "lokale" diktatoren betalte UEFA for å få en slik finale.
 

Jepp, det var poenget mitt og, at det likesom poengteres ved å legge den dit. Helt horribelt 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Simbad said:

Man skjønner at det er pengene som betyr noe når en finale i en europeisk turnering blir spilt i et asiatisk land..

Hvilken verdensdel Aserbajdsjan ligger i er en definisjonssak. Landet ligger i grenseområdet mellom Europa og Asia og akkurat som med Tyrkia så ligger hoveddelen av landet i Asia, men en mindre del ligger i Europa (iflg "nettet").

Beliggenheten er en ting, men det jeg anser som verre er at det er en stat som reelt sett er et diktatur. Det er en stat som ligger i konflikt med en nabostat. Og rent sportslig så er det en stat som ikke kan garantere "fritt leide" for sportsutøvere som skal delta i en slik finale (jeg tenker her på Mhikitaryan som kommer fra Armenia som er det andre landet i konflkten).

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Ray1955 said:

Hva skjer hvis ManC utestenges fra CL neste år av UEFA - vil lag nr 5 i England overta den plassen ?

Skjer nok uansett ikke før neste år - til det er tiden for knapp. Det må blant annet gis tid og mulighet for anke av avgjørelsen for City

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ray1955 said:

Hva skjer hvis ManC utestenges fra CL neste år av UEFA - vil lag nr 5 i England overta den plassen ?

En eventuell utestengelse kan sannsynligvis ankes til CAS, så med den korte tiden som er igjen til at neste sesong starter så er det usannsynlig at en slik utestengelse blir rettskraftig til den kommende CL. Slik jeg tolker saken så er det en dom for brudd på FFP som kan ankes til CAS, ikke selve straffen (utestengelsen). Men samtidig så tolker jeg det slik at en endelig straff kan ikke "sones" før den dommen klubben blir utestengt for er rettskraftig (dette er en del synsing fra min side).

Det skal også sies at PSG i 2014 ble dømt i en sak som også omhandler FFP og laget ble da ikke utestengt fra CL, men i tillegg til en bot og at det ble satt en økonomisk grense for kjøp av spillere i en periode også ble straffet med at de fikk registrere færre spillere i sin CL-tropp den neste sesongen. Det vanlige er 25 spillere, PSG ble begrenset til 21 spillere den sesongen.
Det kan også nevnes at PSG på nytt er under gransking for brudd på FFP i forbindelse med kjøpene av Neymar og Mbappe.

City var også under gransking for brudd på FFP i 2014 og inngikk da et forlik med UEFA som medførte en bot og restriksjoner på overgangsmarkedet. Det er vel det at at City på nytt blir etterforsket for brudd på FFP som er årsaken til at klubben nå risikerer en reell utestengelse fra europeiske turneringer.

Når det gjelder City sin plass i CL ved en eventuell utestengelse så står det følgende i Artikkel 5 punkt 8 i reglene for Champions League:
"A club which is not admitted to the competition is replaced by the next bestplaced club in the top domestic championship of the same association, provided the new club fulfils the admission criteria. In this case, the access list  is adjusted accordingly."

Så hvis en potensiell utestengelse vil skje allerede i den kommende CL-turneringen så vil Arsenal ta plassen til City, men selv om Arsenal vinner finalen i EL og i utgangspunktet via den turneringen blir det femte engelske laget i CL kommende høst, så vil ikke en utestengelse av City gi United den femte plassen. I så fall så vil den engelske "kvoten" blir redusert til den normale på fire lag.

Et annet potensielt spørmål, hvis City blir utestengt, er om en annen engelsk klubb overtar City sin posisjon som et førsteseedet lag i trekningen til gruppespillet eller om denne posisjonen går til en annen serievinner i Europa (jeg tipper at det blir det sistnevnte alternativet). Det blir uansett to ekstra engelske klubber som blir førsteseedet siden både vinneren av CL og EL blir seedet i pott nr 1.

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

En eventuell utestengelse kan sannsynligvis ankes til CAS, så med den korte tiden som er igjen til at neste sesong starter så er det usannsynlig at en slik utestengelse blir rettskraftig til den kommende CL. Slik jeg tolker saken så er det en dom for brudd på FFP som kan ankes til CAS, ikke selve straffen (utestengelsen). Men samtidig så tolker jeg det slik at en endelig straff kan ikke "sones" før den dommen klubben blir utestengt for er rettskraftig (dette er en del synsing fra min side).

Det skal også sies at PSG i 2014 ble dømt i en sak som også omhandler FFP og laget ble da ikke utestengt fra CL, men i tillegg til en bot og at det ble satt en økonomisk grense for kjøp av spillere i en periode også ble straffet med at de fikk registrere færre spillere i sin CL-tropp den neste sesongen. Det vanlige er 25 spillere, PSG ble begrenset til 21 spillere den sesongen.
Det kan også nevnes at PSG på nytt er under gransking for brudd på FFP i forbindelse med kjøpene av Neymar og Mbappe.

City var også under gransking for brudd på FFP i 2014 og inngikk da et forlik med UEFA som medførte en bot og restriksjoner på overgangsmarkedet. Det er vel det at at City på nytt blir etterforsket for brudd på FFP som er årsaken til at klubben nå risikerer en reell utestengelse fra europeiske turneringer.

Når det gjelder City sin plass i CL ved en eventuell utestengelse så står det følgende i Artikkel 5 punkt 8 i reglene for Champions League:
"A club which is not admitted to the competition is replaced by the next bestplaced club in the top domestic championship of the same association, provided the new club fulfils the admission criteria. In this case, the access list  is adjusted accordingly."

Så hvis en potensiell utestengelse vil skje allerede i den kommende CL-turneringen så vil Arsenal ta plassen til City, men selv om Arsenal vinner finalen i EL og i utgangspunktet via den turneringen blir det femte engelske laget i CL kommende høst, så vil ikke en utestengelse av City gi United den femte plassen. I så fall så vil den engelske "kvoten" blir redusert til den normale på fire lag.

Et annet potensielt spørmål, hvis City blir utestengt, er om en annen engelsk klubb overtar City sin posisjon som et førsteseedet lag i trekningen til gruppespillet eller om denne posisjonen går til en annen serievinner i Europa (jeg tipper at det blir det sistnevnte alternativet). Det blir uansett to ekstra engelske klubber som blir førsteseedet siden både vinneren av CL og EL blir seedet i pott nr 1.

On 5/10/2019 at 3:26 PM, Polljen said:

Du har sikkert rett i at en erstatter for Özil vil koste 500+mill kroner, selvsagt så må man trekke fra et salgsbeløp slik at netto utlegg for klubben blir betraktelig lavere. I tillegg så er det sannsynlig at en potensiell erstatter for Özil vil havne betydelig lavere på lønnstigen slik at netto utlegg i realiteten kan bli enda lavere. 

Det er ikke viktig for meg at Özil selges, jeg beholder han gjerne, men sett fra mitt ståsted så aksepterer jeg et salg hvis vi får en god erstatter. 

En erstatter vil selvsagt ikke være en Özil-kopi, men det finnes mange typer spillere som kan dekke en slik rolle. 

På sitt beste er Özil genial, jeg har ingen problemer med at han tar et mindre defensivt ansvar en de fleste andre på laget. Dessverre så har vi sett for lite av denne genialiteten i det siste, noe som gjør at jeg ikke er kategorisk motstander av et salg. 

Jeg mener Özil litt for ofte faller bort under kamp og det skyldes ikke bare systemet/ledelsen, han må ta en del av ansvaret selv. 

Og bare for å avklare det som gjelder salg av spillere, jeg er ikke ute etter å selge spillere bare for salget skyld, men fordi jeg oppriktig mener at enkelte lagdeler bør heves kvalitetsmessig. Dette mener jeg uavhengig av om laget blir ledet for dårlig eller ikke. Med dagens "filosofi" fra eier så må mye av en eventuell kvalitetsheving finansieres ved salg av spillere. 

EDIT!
For å muligens bli litt useriøs. Hvis Arsenal skulle ønske et salg så er det store spørsmålet om Özil i det hele tatt er "salgbar". Hvilke klubber vil betale en akseptabel overgangssum for en spiller som fyller 31 år i løpet av høsten og som har en lønn som er urealistisk i de fleste klubber. Hvis Özil selv skulle ønske seg til en ny klubb så er jeg ikke i tvil om at han da må akseptere en markant lavere lønn. 
Jeg ser det som lite sannsynlig at han forlater Arsenal de nærmeste par årene.

Du har studert dette ser jeg - takk for god info .

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...