Jump to content

2019.04.24 Wolverhampton (B)


Polljen

Recommended Posts

 

Wolves    crest  Wolverhampton   v    Arsenal arsenal.png?2016-2017    
Onsdag 24. april 2019, kl 20:45, Molineux Stadium
Premier League, 31. serierunde 
(dette er Arsenals 35. kamp denne sesongen. men den er en utsatt kamp som skulle vært spilt for noen uker tilbake)

Kampen vises IKKE direkte på TV2 Sport Premium / Sumo, da den spilles samtidig med oppgjøret mellom United og City.
Kampen vises i opptak på TV Sport Premium 2, kl. 22:45.

Foruten våre tre langtidsskadde pluss Ramsey som kanskje også er ute resten av sesongen og Suarez som også sliter med en skade så bør resten av troppen være tilgjengelig.

Vår motstander Wolves, ligger på 10. plass i PL og har på sine siste fem kamper vunnet en, spilt to uavgjort og tapt to kamper. Arsenal har tre seire og to tap på sine siste fem.

For Arsenal så tåler de få poengtap (om noen i det hele tatt) i sine siste fire kamper denne sesongen, så jeg ser ingen grunn til å ikke starte med vår aller beste startellever. Jeg er i utgangspunktet en tilhenger av å hvile nøkkelspillere av og til i et hardt kampprogram, men det som skjedde på Emirates søndag gjør at jeg mener vi ikke kan tillate oss den luksusen nå. Det er å håpe at fiaskoen mot Palace tenner våre spillere på onsdag.


Leno
Sokratis - Koscielny - Monreal
AMN     - Torreire - Xhaka -     Kolasinac
Özil
Auba - Laca

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå hadde vi en gyllen mulighet på hjemmebane mot Palace , Polljen. Tap for Spurs og United før vår kamp ,men  det var dessverre ikke nok for at vi skulle få tenning og slå Palace. Vi hadde to elendige bortekamper mot Everton og Watford. Finner liksom ikke noe som gjør at jeg er veldig optimistisk til denne kampen heller. Gårsdagens tap var et dobbelt sviende tap for Emery - en realitets sjekk om hvor dårlig det står til i Arsenal. Vi har flere gode spillere - men dessverre flere som ikke holder mål. 

Emery vet at han sannsynligvis ikke vinner en bortekamp av de gjenstående hvis han starter med samme lag som i går. Hans eneste mulighet nå er å gamble på at ingen drar på seg skader. Han må stille med lag omtrent det som er forslaget over her. 

Vi vet at Emery får begrenset med midler til å handle for i neste vindu. Kan ikke skjønne noe annet en at hvert eneste pund må gå til den defensive delen av laget vårt. Det må det i januar vinduet også. Det betyr at flere av  de vi mener er for svake også befinner seg i troppen vår i august. Vi må nok leve med flere av  de til vi får inn nye spillere. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Vet vi at det er begrensede midler neste vindu? Hvordan vet man det? Jo det kom forklaringer på januar vinduet grunnet lønninger ect. Men de samme forklaringene pekte jo også på at i sommer frigjøres mye midler pga nye avtaler ect som slår i kraft. 

Skulle vi attpåtil få CL neste år, da forstår jeg ikke noen ting om vi ikke kan bruke ganske så mye kommende sommer hvis vi vil. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Skal vi være helt i toppen må vi handle, det må kroenke  og emery skjønne. Nå må det bli slutt på alle unnskyldninger om at vi ikke har råd til å handle. Var derfor vi bygde Emirates som enkelte har glemt. Se  på Liverpool og   hvor solide de er. Er dritlei å spille mot Østersund og div dritlag i Sibir. No må det fan med skje noe, orker ikke flere sesonger milevis unna teten.

Link to comment
Share on other sites

Begrensede midler blir det uansett, alternativet ville vært frie midler og det ville egentlig også vært galskap. Det store spørsmålet er hva man mener med begrepet "begrensede midler".

Summen av spillerlønninger vil selvsagt skape en begrensing, men det er en begrensning som tildels kan lettes ved spillere som forsvinner. Det er noen spillere som forsvinner p.g.a. 

Spillere som Ramsey og Cech, ligger på rundt £100K i uka. Lichtsteiner på rundt £90K. Perez på £80K, Welbeck på £70K og Jenk på et ukjent men lavere beløp. Dette frigjør uten videre salg nær £500K i uka i lønnsutgifter. I tillegg må vi forvente at det blir solgt noen andre spillere. For å ta noen på potensielle salgsobjekt så har vi Mhiki på £120K, Mustafi på £90K og Ospina på £40K. For så å "banne i kjerka" så ville et eventuelt salg av Özil redusere lønnsbudsjettet med rundt £300K.

Spillerlønninger var en begrensning i januarvinduet, men jeg ser ikke det som en hovedbegrensing i det kommende sommervinduet. Årsaken til at jeg kommer med den påstanden er at vi ikke kommer til å kjøpe store lønnsdrivende stjerner. Det vi trenger er noen gode spillere fra nest øverste hylle og der kommer ikke til å bli lønnsledende spillere i Arsenal.

Når det gjelder midler som blir tilgjengelige til å kjøpe spillere så er dette et beløp som det blir spekulert mye rundt, men der ingen av oss egentlig vet noe. Det er vel liten tvil om at en eventuell deltakelse i neste sesongs CL vil gi oss ett litt større spillerom. 

Opprinnelig gikk ryktene på at det var tilgjengelig ca £40M til spillerkjøp, i det siste har ryktebeløpet steget til ca £75M forutsatt deltakelse i CL. Vi bør kunne anta at eventuelle inntekter ved spillersalg vil øke tilgjengelige midler.

Jeg er ikke så opptatt av beløpets størrelse, det er fullt mulig å finne gode spillere som kan gjøre oss bedre uten at det koster skjorta. For meg er spillere som Sokratis og Torreira eksempler på dette. De er ikke stjerner, men hardtarbeidende spillere som vil være med på å heve nivået på laget. 

Arsenal kan ikke gå fra et utenfortoppfirelag til seriefavoritt i løpet av ett vindu, men laget kan starte ferden mot et stempel som seriefavoritt i dette vinduet. Det kommer til å ta noen "vinduer" før helheten er der vi mener den bør være. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Gunners77 said:

Skal vi være helt i toppen må vi handle, det må kroenke  og emery skjønne. Nå må det bli slutt på alle unnskyldninger om at vi ikke har råd til å handle. Var derfor vi bygde Emirates som enkelte har glemt. Se  på Liverpool og   hvor solide de er. Er dritlei å spille mot Østersund og div dritlag i Sibir. No må det fan med skje noe, orker ikke flere sesonger milevis unna teten.

Liverpool har handlet smart de siste sesongene, men det skjedde ikke i løpet av ett overgangsvindu. Det kommer det heller ikke til å skje med oss, men det er særdeles viktig at de som sitter på pengesekken i Arsenal forstår viktigheten av å starte denne oppbyggingen. Det er farlig å bruke mer penger enn det en klubb kan forsvare for å drive en klubb økonomisk fornuftig, men det er like farlig å "spare seg til fant". Det gjelder å finne den gyldne middelveien. Denne gyldne middelveien vil dessverre bety at noen av fansen aldri kommer til å bli fornøyd, personlig så er jeg tilhenger av å finne denne "middelveien", jeg har dog ikke noe svar på hva det betyr i £££.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Polljen said:

Liverpool har handlet smart de siste sesongene, men det skjedde ikke i løpet av ett overgangsvindu. Det kommer det heller ikke til å skje med oss, men det er særdeles viktig at de som sitter på pengesekken i Arsenal forstår viktigheten av å starte denne oppbyggingen. Det er farlig å bruke mer penger enn det en klubb kan forsvare for å drive en klubb økonomisk fornuftig, men det er like farlig å "spare seg til fant". Det gjelder å finne den gyldne middelveien. Denne gyldne middelveien vil dessverre bety at noen av fansen aldri kommer til å bli fornøyd, personlig så er jeg tilhenger av å finne denne "middelveien", jeg har dog ikke noe svar på hva det betyr i £££.

Du sier at Liverpool har handlet smart og viser til den gylne middelvei. Hva har VvD, Allison, Fabinho og Keita kostet til sammen? Er den totalsummen gyllen, smart eller ekstrem? Mye kan forsvares med salget av Couthinho, men hvor pengene kommer fra blir mindre og mindre vesentlig i mine øyne. Klubbene drives som store AS og inntektsstrømmene er mange. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Verminator5 said:

Du sier at Liverpool har handlet smart og viser til den gylne middelvei. Hva har VvD, Allison, Fabinho og Keita kostet til sammen? Er den totalsummen gyllen, smart eller ekstrem? Mye kan forsvares med salget av Couthinho, men hvor pengene kommer fra blir mindre og mindre vesentlig i mine øyne. Klubbene drives som store AS og inntektsstrømmene er mange. 

Det er godt mulig at min bruk av begreper er feilaktig, men det poenget jeg prøvde å få frem (ute å lykkes ser det ut som) er at det ikke er realistisk at Arsenal skal handle for store summer denne sommeren. For meg så virker det som at Arsenal enkelte mener at at Arsenal skal ta igjen alt det "tapte" i løpet av de kommende vinduet. Det jeg mener med å handle smart er nettopp det at alle kjøpene ikke skjedde i løpet av ett overgangsvindu.

Er totalsummen Liverpool har brukt smart? Tja det får hver enkelt vurdere, jeg har i allefall funnet noen aktuelle summer.

Klopp tok over Liverpool høsten 2015. Det første overgangsvinduet var da januar 2016. Fra januar 2016 til august 2018 så brukte Pool nær £383Mill på spillerkjøp, i samme periode solgte de spillere for £289M (denne summen inkluderer £19M i januar 2019), en netto "utgift" på nær £94M. Etter min mening så er en slik nettougift på spillerkjøp innenfor de jeg vil kalle "smart". Problemet for Arsenal er selvsaft at vi ikke har en Coutinho som vil kunne tilføre slike store midler til å kjøpe andre "stjerner".

Jeg er også enig i at det i utgangspunktet er uinteressant hvor pengene kommer fra, jeg er fullt klar over at det er mange inntektsstrømmer, men uansett så må man finne en fornuftig vei der kjøp kan forsvares med inntekter. Tiden da midler kommer fra eierens egen pengepung er over for moderne store klubber (det finnes noen få unntak). Regler er også til for å brytes, så det kommer tidspunkt der det kan være nødvendig å fravike det jeg kaller "den gyldne middelveien", men da må man vite hva man gjør og dette er noe som kun kan skje i unntakstilfeller.

Bare for å presisere, jeg er tilhenger av å bruke midler på spillerkjøp, gjerne store midler, men det vil alltid være en grense.

Som nevnt over så ryktes det summer som £40M og £75M. Jeg kan ikke forstå at klubben ikke kan bruke mer enn det, men det vil alltid være noe som begrenser totaltsummen.

 

PS!!! VvD, Allison, Fabinho og Keita kostet vel £220M tilsammen, Coutinho ble solgt for £142M Kilde

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

En ting er  at det er en grense for hvor mye vi kan handle for - det skal betales lønninger - og det finnes et regelverk for hvordan dette skal være. Er enig i at det må handles smart . Hvem skal stå for dette i Arsenal ? Hvem skal ta seg av kontrakter så vi fra nå av slipper å gi flere spillere ifra oss gratis ? Har  vi vært smarte vedrørende de vi kjøpte sist sommer ? Får vi en overraskelse  av dimensjoner den dagen Torreira fristes av andre klubber ?

Alle lagene rundt oss har brukt mye på spillere , de har bedre back up en oss. Ingen av våre forsvars spillere hadde fått plass i de andre lagene i topp 6. Det defensive tar rotta på oss hvert eneste jævlige år. Det er en ting å gjøre. Bruk store penger på det defensive over et par vinduer sånn som Pool har gjort. Da kan vi begynne å hevde oss enda bedre. Gjør vi det øker inntektene også i form av CL , TV inntekter , drakt salg m.m.

Vi kan synse og mene mye , men det er til slutt eieren det står på. Har han forresten vært på Emirates denne sesongen ?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Vi kan synse og mene mye , men det er til slutt eieren det står på. Har han forresten vært på Emirates denne sesongen ?

 

Usikker, men "kronprinsen" (Josh Kroenke), synes å ha vært ganske så aktiv i Nord-London det siste året, og det er nok han som kommer til å ha mest med Arsenal å gjøre i fremtiden når det gjelder familiens deltakelse i driften. Jeg antar dog at det et "pappa" som har det siste ordet når det gjelder økonomiske grenser.

Link to comment
Share on other sites

De bør handle for 200 mill pund. De har vel 130 på " bok " Nye sponsoravtaler med emirates og Adidas gir vel 110 mill også kan kan selge båten for 100 mill og kjøpe en robåt og ro til London og begynne å se kamper. Fan ikke bare å sitte og se på tall. Fotball er underholdning ikke å gi supportere magesår. Clyde var vel innlagt med depresjoner og jeg er fan ikke langt unna full kollaps.  

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2019 at 12:32 PM, Polljen said:

Det er godt mulig at min bruk av begreper er feilaktig, men det poenget jeg prøvde å få frem (ute å lykkes ser det ut som) er at det ikke er realistisk at Arsenal skal handle for store summer denne sommeren. For meg så virker det som at Arsenal enkelte mener at at Arsenal skal ta igjen alt det "tapte" i løpet av de kommende vinduet. Det jeg mener med å handle smart er nettopp det at alle kjøpene ikke skjedde i løpet av ett overgangsvindu.

Er totalsummen Liverpool har brukt smart? Tja det får hver enkelt vurdere, jeg har i allefall funnet noen aktuelle summer.

Klopp tok over Liverpool høsten 2015. Det første overgangsvinduet var da januar 2016. Fra januar 2016 til august 2018 så brukte Pool nær £383Mill på spillerkjøp, i samme periode solgte de spillere for £289M (denne summen inkluderer £19M i januar 2019), en netto "utgift" på nær £94M. Etter min mening så er en slik nettougift på spillerkjøp innenfor de jeg vil kalle "smart". Problemet for Arsenal er selvsaft at vi ikke har en Coutinho som vil kunne tilføre slike store midler til å kjøpe andre "stjerner".

Jeg er også enig i at det i utgangspunktet er uinteressant hvor pengene kommer fra, jeg er fullt klar over at det er mange inntektsstrømmer, men uansett så må man finne en fornuftig vei der kjøp kan forsvares med inntekter. Tiden da midler kommer fra eierens egen pengepung er over for moderne store klubber (det finnes noen få unntak). Regler er også til for å brytes, så det kommer tidspunkt der det kan være nødvendig å fravike det jeg kaller "den gyldne middelveien", men da må man vite hva man gjør og dette er noe som kun kan skje i unntakstilfeller.

Bare for å presisere, jeg er tilhenger av å bruke midler på spillerkjøp, gjerne store midler, men det vil alltid være en grense.

Som nevnt over så ryktes det summer som £40M og £75M. Jeg kan ikke forstå at klubben ikke kan bruke mer enn det, men det vil alltid være noe som begrenser totaltsummen.

 

PS!!! VvD, Allison, Fabinho og Keita kostet vel £220M tilsammen, Coutinho ble solgt for £142M Kilde

Aha, ja da henger jeg med :) Jeg er helt enig i at vi må innse at vi ikke kan kjøpe oss til ligagull over et overgangsvindu. Emery må få bygge lag over 4-6 overgangsvinduer for å bygge sitt lag, og gradvis integrere nye spillere i by, klubb og spillergruppe. 

Når jeg ser den nettosummen Liverpool har brukt er det jo ikke hakkende galt. Ingen klubber kan klandres for å ha høy omsetning, og dermed kjøpe dyre spillere (og fortsatt opprettholde en sunn balanse). Vi har nok ingen spillere som kan selges for £130 mill, så vårt potensial ligger i å slanke lønnsbudsjettet. Ospina, Chambers, Jenko, Elneny hever alle lønninger det se ut til at markedet ikke vil matche. Får vi disse ut vil vi frigjøre midler. Får vi kvittet oss med HM7 vil vi frigjøre mye mer. 

Flere kjøp alá Sokratis, Torreira, Guendouzi og Leno mener jeg må være målet. Rimelig pris og gode ferdigheter. Er vi enige her? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Verminator5 said:

Aha, ja da henger jeg med :) Jeg er helt enig i at vi må innse at vi ikke kan kjøpe oss til ligagull over et overgangsvindu. Emery må få bygge lag over 4-6 overgangsvinduer for å bygge sitt lag, og gradvis integrere nye spillere i by, klubb og spillergruppe. 

Når jeg ser den nettosummen Liverpool har brukt er det jo ikke hakkende galt. Ingen klubber kan klandres for å ha høy omsetning, og dermed kjøpe dyre spillere (og fortsatt opprettholde en sunn balanse). Vi har nok ingen spillere som kan selges for £130 mill, så vårt potensial ligger i å slanke lønnsbudsjettet. Ospina, Chambers, Jenko, Elneny hever alle lønninger det se ut til at markedet ikke vil matche. Får vi disse ut vil vi frigjøre midler. Får vi kvittet oss med HM7 vil vi frigjøre mye mer. 

Flere kjøp alá Sokratis, Torreira, Guendouzi og Leno mener jeg må være målet. Rimelig pris og gode ferdigheter. Er vi enige her?  

Ikke uenig, nødvendigvis. Saken er at vi ikke trenger store endringer. Stoppere har vi god dekning til neste sesong. Monreal, Sokratis, Kos, Holding holder høy klasse. I tillegg har vi Mavropanos og Chambers i bakhånd. Mustafi håper jeg virkelig jeg slipper å se i drakta vår til neste sesong.

 

Høyreback, god dekning med AMN og Bellerin. AMN har vært en gledelig overraskelse som vingback, mens Bellerin fungerer glitrende som back i 442 også. Venstreback så har vi helt klart en stor mangel. Monreal og Kolasinac er begge bedre offensivt enn defensivt. Kola er virkelig merkelig. Jeg syns han er outstanding i 352 og elendig i 442. Vi trenger en stødig back som kan spille 442.

I tillegg trenger vi sårt en god høyrekant. Spissene våre er glitrende. 

Personlig er jeg godt fornøyd med to mann inn, så fremt det er en venstreback og en høyrekant. Vi har mange som bør selges/frigis. Lich, Jenk (min gamle helt), Elneny, kanskje Iwobi, Mustafi i tillegg til Cech, Ramsey, Welbeck (som jeg godt kunne beholdt, syns han var i ferd med å gjøre sin beste sesong for oss før skaden).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Verminator5 said:

 

Flere kjøp alá Sokratis, Torreira, Guendouzi og Leno mener jeg må være målet. Rimelig pris og gode ferdigheter. Er vi enige her? 

Fullstendig enig. Vi trenger gode og "smarte" kjøp ala de du nevner. Vi kan ikke konkurrere om spillere som ligger pluss/minus £100mill i kjøpesum. 

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa uten å lage en stor avhandling (den kommer senere i "rett tråd" 😜) så vil jeg nevne at Monreal sin kontrakt går ut nå i sommer (dette gjelder også Jenk sin kontrakt). Det er en klausul i Monreal sin kontrakt som gir Arsenal opsjon på å forlenge kontrakten med et år. Det er foreløpig ikke kommet noen signaler offentlig om at Arsenal har brukt opsjonen eller vil bruke den. Det er en reell mulighet for at Monreal ikke er i Arsenal neste sesong. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Verminator5 said:

Flere kjøp alá Sokratis, Torreira, Guendouzi og Leno mener jeg må være målet. Rimelig pris og gode ferdigheter. Er vi enige her? 

Jeg er veldig enig! Gjerne krydret med en «topp» også

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

Fullstendig enig. Vi trenger gode og "smarte" kjøp ala de du nevner. Vi kan ikke konkurrere om spillere som ligger pluss/minus £100mill i kjøpesum. 

 

39 minutes ago, Marius- said:

Jeg er veldig enig! Gjerne krydret med en «topp» også

...og da er det synd vi ikke klarte å holde på Mislintat. Han er jo eminent på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at man må kjøpe smart. De vi kjøpte sist sommer var bra kjøp. Men , jeg er ikke enig i at det ikke kreves store endringer. Det er nettopp nå det kreves. Monreal og Kos er veldig skade utsatte. Hva som skjer med Holding er ikke godt å vite. Synd han fikk denne langtids skaden. Skulle gjerne sett han sammen med Sokratis. Mavropanos og Chambers er jeg redd blir flere nummer for små. Mavropanos er veldig ung , så greit - men Chambers blir vi ikke kvitt. det er ingen som kjøper han. Ingen kjøper Mustafi heller.

AMN har tatt steget opp. Jeg er spent på Bellerin etter nok en langtidskade. Vi kan ikke vente nå med å investere i bakre rekker. Det er det defensive som ødelegger for oss sesong etter sesong. 

Jeg er fullstendig klar over at vi ikke trenger å kjøpe i aller høyeste pris klasse. Vi trenger ikke 4 mann på en gang.¨, men det må starte en ny epoke i bakre rekker .

Link to comment
Share on other sites

@Gunners68 Jeg er enig i din vurdering av våre stoppere. Kos er tilbake i gammelt godt slag, men har en kropp som vil kunne slite med belastningen av en full sesong. Holding var kjempegod før skaden, men dårlig den siste sesongen under Wenger. Jeg har tro på Holding, men vi trenger en stopperstall med der bredden er av høy kvalitet, så når Mustafi forhåpentligvis blir solgt så vil jeg ha inn en enda bedre erstatter for han. Jeg forutsetter an Emery fremdeles ofte vil spille med tre stoppere og at Monreal kanskje er på vei bort.

Chambers har jeg null tro på, Mavropanos er jeg usikker på.

PS. Hvem skal bli nytt andrevalg i mål. Ospina, EMI eller en ny innkjøpt målvakt (ung og lovende)? 

Link to comment
Share on other sites

Kos er dessverre veldig ujevn - muligens skadene som preger ham. Han har kamper hvor han er outstanding og plutselig er han borte. Synd - men sånn er det bare. Tror ikke vi skal basere oss for mye på Kos og Monreal. Ja , vi på få ut Mustafi , Polljen , og en ny inn med gode kvaliteter. Får vi skikk på Holding , med Sokratis i godt salg , ny stopper og Kos i kulissene - da ser det lysere ut Polljen 🙂 

Chambers og Mustafi må vekk - men vi brenner vel inne med de som vi gjorde med Debuchy. Jenkinson må også ut . Ingen gjorde store anstrengelsene for å kjøpe Jenkinson , Chambers og Debuchy tidligere. Var noen som snuste på de , men de krevde for mye i lønn. De tilhører ikke vår fremtid. Få de ut og frigjør lønnsmidler. Det må skje noe defensivt nå.

Keeper problematikken er jeg mer usikker på. Leno har gjort det bra. Den saken er grei. Tror jeg overlater det spørsmåletder til deg , Polljen 🙂

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Gunners68 said:

Jenkinson må også ut .

Som jeg har nevnt et par ganger i dag 😁, kontrakten med Jenkinson utløper denne sommeren. Jenk blir ikke solgt, han blir "frigitt"! 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...