Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1 hour ago, Gunners68 said:

Kan det komme en ny overraskelse siden det drar ut med Tierney ? ?

Tierney er en ganske komplisert "sak", slik jeg ser det og jeg blir ikke forbauset om det ender opp med at det ikke kommer noen ny venstre back i dette vinduet. Jeg ser gjerne at en slik back kommer, men denne posisjonen er etter min mening på langt nær så viktig når det gjelder forsterkning som det midtstopperplassen er.

Som jeg har nevnt tidligere så er det viktig å være klar over at et kjøp av Tierney ikke betyr at han blir spilleklar på en stund. Faktisk så vil et slikt kjøp være et lite sjansespill da han har vært noe skadeutsatt de siste sesongene i Celtic. Slik jeg forstår det så sliter han med et kronisk "smerteproblem" i bekkenregionen, denne smerten har han dog klart å spille med i Celtic. Årsaken til at han ikke er i rute til seriestart er en (dobbel) brokkoperasjon som ble utført etter sesongslutt (planlagt operasjon). Ryktene sier at det kan gå opp til åtte uker før han blir spilleklar. 

Tierney er forsåvidt litt gambling når det gjelder et kjøp, personlig så mener jeg sjansen er verdt å ta da £25mill er "småpenger" i denne sammenheng hvis Tierney virkelig slår til i Arsenaltrøya.

Men det faktum at denne potensielle overgangen drar ut bidrar selvsagt lett til at det blir spekulasjoner rundt Tierney og andre potensielle alternativer, samtidig gitt at Tierney ikke blir spilleklar den nærmeste tiden og det faktum at vi har to brukbare spillere i Monreal og Kolasinac så trenger ikke de som forhandler på vegne av Arsenal å ha hastverk, de kan gjerne bruke hvert minutt frem til vinduet starter uten at det får noen innvirkning på Arsenal i starten av sesongen.

Tierney-overgangen (om det blir eller ikke) bekymrer meg lite, stillheten rundt ny stopper derimot den bekymrer meg særdeles mye!

Link to comment
Share on other sites

Ismael Bennacer har blitt solgt til AC Milan. Jeg husker ikke den eksakte prosentsatsen, men vi har videresalgsklausul. Mer penger i kassa.

Edit: Danny Rose nevnes i visse sladrespalter, som et alternativ til Tierney. Yay og nay?

Edited by Verminator5
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Verminator5 said:

Ismael Bennacer har blitt solgt til AC Milan. Jeg husker ikke den eksakte prosentsatsen, men vi har videresalgsklausul. Mer penger i kassa.

Edit: Danny Rose nevnes i visse sladrespalter, som et alternativ til Tierney. Yay og nay?

Det skjer nok ikke. Rose har slitt med psyken og vært veldig depresiv. Tror ikke han ønsker å gjøre livet vanskeligere for seg selv ved å gå til Arsenal. Når det er sagt så er han faktisk en meget god spiller og fremstår som meget reflektert og smart. Jeg har stor respekt for ham.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, RP7 said:

Det skjer nok ikke. Rose har slitt med psyken og vært veldig depresiv. Tror ikke han ønsker å gjøre livet vanskeligere for seg selv ved å gå til Arsenal. Når det er sagt så er han faktisk en meget god spiller og fremstår som meget reflektert og smart. Jeg har stor respekt for ham.

Han har ytret stor misnøye mot Spurs for behandlingen han har fått for sine problemer. Mon tro om han vil blomstre i en klubb der dette blir tatt på alvor? Han er en svært god back, og er modig som tør å fremstå med sine lidelser. Deler din respekt for han.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på det vi har av spillermateriell offensivt så har jeg så jævla lyst til å gå inn i optimistenes rekke når det gjelder den forestående sesongen. Men så snart jeg da tenker på vår defensive lagdel så er jeg raskt på vei tilbake til mitt gode gamle skeptiske jeg.

Offensivt ser jeg lyset. Med en lagdel bestående av Auba, Laca, Pepe og også et talent som Nelson så kan det knapt bli bedre.

På midtbanen klarer jeg ikke helt å konkludere ennå. Hva får vi ut av Özil? Vil årets "lånespanjol" mest sitte på benken, eller vil han bli en god erstatter for Ramsey? Klarer midtbanen i større grad å hjelpe vår bakre lagdel denne sesongen enn de gjorde sist vår? Willock ser ut til å kunne bli et ungt lyspunkt der, men er det nok?

Men når jeg tenker på vår bakre lagdel så må jeg innrømme at potensialet der gjør meg noe skeptisk. Hvordan vil det gå hvis vi får en skade/suspensjon på Sokratis. Joda, jeg har troen på Holding når han en gang er tilbake, men hvis vi ikke får inn en god stopper denne uken så bare øker min skepsis til vår bakre lagdel. 
Det har også vært mye snakk (og lite annet) når det gjelder Tierney. Hvis han kommer så vil det uansett ta tid før han er spilleklar. På den backsiden så har vi tross alt et par greie alternativer allerede på den siden. Det har vært mindre snakk om den motsatte backen. Det vil det også ta litt tid før vårt hovedalternativ der (Bellerin) er klar for spill, så hvorfor har vi ikke vært like opptatt av en ny spiller inn der (det gjelder også undertegnede)?
Nei, vår bakre rekke kan også denne sesongen bli vår akilleshæl som gjør at vi nok en gang havner utenfor topp fire.

Så til slutt noen ord om vår sportslig ledelse. Emery fikk langt på vei et frikort fra min side sist sesong og det mener jeg det var rett å gi han. Men når vi nå går inn i en ny sesong så har jeg intet frikort å gi. Nå har han fått tid til å eventuelt tette flaskehalser, han har nå fått tid til å sette sin visjon inn i laget, så etterhvert som sesongen skrider frem så må han vise en klar framgang for laget. Vårsesongen var katastrofal, spillere sviktet men det gjorde også Emery etter min mening. Denne sesongen er det ikke rom for en slik svikt. At det går til H****te i noen få enkeltkamper det må man forvente, det skjer med de fleste lag, men en slik langvarig svikt som sist vår det blir ikke akseptert. Da blir det ikke snakk om fra min side, om at det trengs tid, da blir det helt andre og kraftige uttalelser som kommer fra undertegnede.

Får vi orden på det defensive så har jeg troen på denne sesongen, men hvis min skeptiske magefølelse slår til rundt vår bakerste lagdel så kan det bli en trist sesong.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Polljen said:

Med tanke på det vi har av spillermateriell offensivt så har jeg så jævla lyst til å gå inn i optimistenes rekke når det gjelder den forestående sesongen. Men så snart jeg da tenker på vår defensive lagdel så er jeg raskt på vei tilbake til mitt gode gamle skeptiske jeg.

Offensivt ser jeg lyset. Med en lagdel bestående av Auba, Laca, Pepe og også et talent som Nelson så kan det knapt bli bedre.

På midtbanen klarer jeg ikke helt å konkludere ennå. Hva får vi ut av Özil? Vil årets "lånespanjol" mest sitte på benken, eller vil han bli en god erstatter for Ramsey? Klarer midtbanen i større grad å hjelpe vår bakre lagdel denne sesongen enn de gjorde sist vår? Willock ser ut til å kunne bli et ungt lyspunkt der, men er det nok?

Men når jeg tenker på vår bakre lagdel så må jeg innrømme at potensialet der gjør meg noe skeptisk. Hvordan vil det gå hvis vi får en skade/suspensjon på Sokratis. Joda, jeg har troen på Holding når han en gang er tilbake, men hvis vi ikke får inn en god stopper denne uken så bare øker min skepsis til vår bakre lagdel. 
Det har også vært mye snakk (og lite annet) når det gjelder Tierney. Hvis han kommer så vil det uansett ta tid før han er spilleklar. På den backsiden så har vi tross alt et par greie alternativer allerede på den siden. Det har vært mindre snakk om den motsatte backen. Det vil det også ta litt tid før vårt hovedalternativ der (Bellerin) er klar for spill, så hvorfor har vi ikke vært like opptatt av en ny spiller inn der (det gjelder også undertegnede)?
Nei, vår bakre rekke kan også denne sesongen bli vår akilleshæl som gjør at vi nok en gang havner utenfor topp fire.

Så til slutt noen ord om vår sportslig ledelse. Emery fikk langt på vei et frikort fra min side sist sesong og det mener jeg det var rett å gi han. Men når vi nå går inn i en ny sesong så har jeg intet frikort å gi. Nå har han fått tid til å eventuelt tette flaskehalser, han har nå fått tid til å sette sin visjon inn i laget, så etterhvert som sesongen skrider frem så må han vise en klar framgang for laget. Vårsesongen var katastrofal, spillere sviktet men det gjorde også Emery etter min mening. Denne sesongen er det ikke rom for en slik svikt. At det går til H****te i noen få enkeltkamper det må man forvente, det skjer med de fleste lag, men en slik langvarig svikt som sist vår det blir ikke akseptert. Da blir det ikke snakk om fra min side, om at det trengs tid, da blir det helt andre og kraftige uttalelser som kommer fra undertegnede.

Får vi orden på det defensive så har jeg troen på denne sesongen, men hvis min skeptiske magefølelse slår til rundt vår bakerste lagdel så kan det bli en trist sesong.

Det finnes ingenting overhodet som tyder på at spillerne vi har løser det defensive denne sesongen. Jeg skrev tidlig i juni at jeg var bekymret for at Emery ikke var aktiv for å sikre seg tilgjengelige forsterkninger i bakre rekke. Nå er det  6 dager til vår første kamp Polljen og fortsatt har vi de samme folkene. De samme som tabber seg ut i kamp etter kamp. Du bare vet at det kommer en gavepakke fra en av de bak der.

Vi ser alle de positive tendensene i fremre rekker. Det store spørsmålet blir om Øzil gidder å spille denne sesongen eller om han fortsetter som i de to siste sesongene. 

Men , det er i forvaret det skrikes etter kvalitet. De vi har er ikke gode nok og de koster oss mange poeng hver sesong. Er helt med på at de ofte mangler hjelp fra de foran seg , men de bakerste klarer å kløne det til for seg selv - de gjør helt elementære feil som ikke skal forekomme på et lag som har ambisjoner om topp 4. Kommer det ikke inn kvalitet denne uken så har Emery lagt hodet på hoggestabben. Den tabben kommer til å koste ham jobben tror jeg. Akkurat som den kostet Wenger jobben. Han løste ikke det defensive - kjøpte inn udugelige spillere - så udugelige at vi får ikke solgt en eneste av de. 

Link to comment
Share on other sites

ser nå at Solskjær har sikret seg MacGuire, som vel ventet. Sett i forhold til Arsenals transaksjoner er det interessant at andre klubber bygger sitt lag bakfra, altså de starter med å styrke forsvaret. Kontrasten er slående. Det er for all del bra man styrker den offensive delen, men uten et godt forsvar er man sjanseløse i kampen om de største trofeene. Se på Liverpool, som først ble en tittelutfordrer etter at van Dijk og Allison kom til klubben, og de fikk luket bort de verste forsvarstabbene. Arsenal per i dag minner ikke så rent lite om Liverpool for et par år siden; et lag som er dårlig balansert, og altfor fremtungt. For meg er det en gåte at Emery ikke har jobbet hardere med å kjøpe en god midtstopper, særlig med tanke på det han sier om at han er på jakt etter spillere som forsterker laget. Nesten "hvem som helst" ville styrket midtforsvaret til Arsenal...?😟

Link to comment
Share on other sites

I dagens struktur er det jo ikke manager (emery) som handler. Selvsagt har han innflytelse, men vi har gått vekk fra modellen der manager styrer alt. Sånn sett er det merkelig at ikke de andre også ser det samme. Jeg tror vi leter hele tiden, men at det er fryktelig få spillere tilgjengelig. Beklager men United sin milliard mann er langt fra noen van daijk. Overpriset til de grader

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Marius- said:

I dagens struktur er det jo ikke manager (emery) som handler. Selvsagt har han innflytelse, men vi har gått vekk fra modellen der manager styrer alt. Sånn sett er det merkelig at ikke de andre også ser det samme. Jeg tror vi leter hele tiden, men at det er fryktelig få spillere tilgjengelig. Beklager men United sin milliard mann er langt fra noen van daijk. Overpriset til de grader

---

alle spillere er overpriset i dagens marked. Prisene er meningsløse. Hvorvidt Macguire blir en suksess gjenstår å se, men ManU prøver i hvert fall å adressere et problem. Mulig også Arsenal gjør det, selv om det er vanskelig å få øye på. Med et så dårlig forsvar skulle det ikke være vanskelig å finne spillere som styrker forsvaret...?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, piscator said:

---

alle spillere er overpriset i dagens marked. Prisene er meningsløse. Hvorvidt Macguire blir en suksess gjenstår å se, men ManU prøver i hvert fall å adressere et problem. Mulig også Arsenal gjør det, selv om det er vanskelig å få øye på. Med et så dårlig forsvar skulle det ikke være vanskelig å finne spillere som styrker forsvaret...?

De har vel syv stoppere. Prøver for hardt? 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tapapa said:

De har vel syv stoppere. Prøver for hardt? 

Store problemet til United har vel vært at de ikke har hatt en brukbar høyreback, venstreback og midtstoppere siden Vidic, Ferdinand og Evra forsvant. Høyreback har vært et stort problemområde siden Neville forsvant. Rafael hadde tidvis gode prestasjoner, men til syvende og sist var han mye skadet og ikke god nok.

De har nå hentet inn den unge høyrebacken fra Palace for den nette sum av 50 millioner pund. De har også fått i gang Shaw de siste sesongene, samt at Lindelöf har vært et godt kjøp. Problemet de har stått igjen med har vært at Smalling, Jones, Bailly og Rojo ikke er gode nok til å danne en solid forsvarsrekke (pluss at de alle sliter en del med skader). Maguire er ikke verdens beste, men for United kan han trolig dekke et tomrom i det forsvaret som de har slitt med å "plugge" siden Vidic forsvant.

Fra De Gea, Valencia, Smalling, Jones og Young til:

De Gea
Wan-Bissaka - Lindelöf - Maguire - Shaw

Er dessverre en stor oppgradering. Heldigvis så er ikke angrepet like bra, men den bakre linja deres er veldig bra nå.

 

For vår del så har vi problemer på alle de samme områdene som United hadde egentlig. Keeperplassen er bra, høyrebacken er bra (Bellerin vel og merke), Sokratis/Holding. Men, venstrebacken og en av førstevalgene på stopperplass er det store spørsmålstegn rundt. Saliba er et vanvittig talent, men vi vet at han ikke er her i år. Og neste år er han fortsatt kun 19 år gammel. Veldig få etablerer seg som førstevalg på midtstopperplass i den alderen, så vi må nok ha inn en mer senior stopper (24-28 år) som er god nok til å starte enten foran Holding eller Sokratis. På venstreback så trenger vi helt klart en bedre back da Monreal virkelig merker alderen og Kolasinac er en vingback som ikke klarer å forsvare seg noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Med kos nær bekreftet ut, alle broer brent i prosessen. Så er det slik hat jeg nesten forventer en stopper inn. Gå i krigen med sokratis, mustafi , chambers og holding. Det holder rett og slett ikke. En skade på sokratis , så er festen over.

 

Mustafi regner jeg ikke med. Han er en vandrende katastrofe

chambers er uprøvd for oss i en stopperposisjon, og vi vet rett og slett ikke om han har nivået inne, eller om han noen gang kommer til å bli en spiller som holder nivået. 

holding har vært skadet lenge, kan gå helt fram til jul før han er tilbake i sitt vante slag

Link to comment
Share on other sites

Ser L’Equipe melder Coutiniho dealen som en done deal. Annonsering kan skje når som helst. Hahahah, skal jaggu se det for jeg tro det.  

             Laca

Auba- coutinho - pepe

 

lukter svidd....

men vist dette skjer uten at øzil/mhiki forsvinner så skjønner jeg overhodet ingenting. Og går dette på bekostning av forsterkninger i Forsvaret er jeg i sjokk

Link to comment
Share on other sites

Er helt tullete hvis vi skal hente Coutinho.Greit som erstatning for Mikkemus og iwobi men logikk nei. Ser dette som lite sannsynlig. VI trenger å hente Upamecano  nå og få Tierney hentet i januar. 

 

Coutinho off heldigvis ,men hvor er ryktene om stoppere

Edited by sas2002
Link to comment
Share on other sites

Det er ofte store summer det er snakk om når det gjelder "kjøp" av spillere, men som de fleste sikkert vet så er det nå nærmest blitt normalen at kjøpssummen blir fordelt over tid og at deler av summen gjerne er avhengig av antall spilte kamper m.m.

Det er sjeldent at den "vanlige" fansen får innblikk i hvordan betalingen av en slik kjøpesum i realiteten blir fordelt i forhold til "cash" og avbetaling/bonuser. Dette er detaljer som klubbene gjerne velger å holde hemmelig.

Her er et eksempel:

Sommeren 2017 ble Patrik Schick lånt ut / solgt fra Sampdoria til Roma, for €42mill noe som da ble kalt en klubbrekord. Siden Roma er børsnotert så var klubben tvungen til å offentliggjøre detaljene rundt overgangen.
Rekordsummen på €42mill ble da seende ganske så annerledes ut. Spilleren gikk i utgangspunktet til Roma på lån, lånekostnaden var €5mill. I avtalen så var Roma pliktig (under visse forutsetninger)  til å gjøre lånet til en permanent overgang, dette kostet klubben i første omgang €9mill ekstra. Så var det innbakt en bonus på €8mill til selgende klubb, som var avhengig av prestasjonene til både spiller og kjøperklubb. Til sist så må Roma betale Sampdoria €20mill i februar 2020, alternativt hvis han blir solgt fra Roma før det tidspunktet så skal Sampdoria ha 50% av salgssummen eller €20mill alt etter som hvilken sum som er høyest.

Når vi her på forumet og ellers i Arsenalverden bekymret oss så mye over påstandene om at klubben kun hadde £45mill (+ inntekter fra spillersalg) til rådighet så viser dette at tallet £45mill i realiteten ikke betyr noe, virkeligheten er mye mye mer komplisert.

Når det gjelder sagaen om Tierney og også det tidligere påståtte tilbudet om kjøp av Saha så er det ikke totalsummen som er det største problemet, men nettopp fordelingen over tid av denne summen og ikke minst "bonusproblematikken" der kjøperklubb ønsker å knytte deler av kjøpssummen til antall spilte kamper, tabellplasseringer o.l.

Kilde til tallene rundt overgangen til Schick

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ben Elfen said:

I korte trekk.

 

vi går all in og bruker budsjettene for de neste årene i årets vindu. Klarer vi ikke CL i år kan det gå til helvete.

Hvis alle ryktene der ute slår til så er svaret mitt, JEPP!!

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...