Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ramsey har kvaliteter, det benekter jeg ikke, og han hadde noen gode kamper i sin siste Arsenal sesong. 

Men, Ramsey var også mye opp og ned de siste sesongene. Dessuten er han nå i kontrakt med Juve noe som betyr at han ikke ville komt gratis. 

Skal vi først bruke penger på en midtbanespiller så må det være en for framtiden og ikke en "has been" , så nei takk. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det "normale" i overgangsvinduet er at det gjerne er langt ute i vinduet at nye spillere blir signert. Det er sjelden at Arsenal er tidlig ute med signering av nye spillere, men Podolski der avtalen ble gjort tidlig i mars måned det året (2012) er ett unntak.
Slik jeg har forstått ryktene så har Arteta et ønske om å få gjort (i alle fall) noen av de potensielle spillerkjøpene i forkant av EM (som starer 12. juni). Dermed er det ikke utenkelig at det kan bli en (eller flere) signeringer nær slutten (rett før eller rett etter) av inneværende sesong (dog lite sannsynlig at det blir noe ala Podolski).

Ett av de "heteste" ryktene de siste dagene er Papa Gueye som nå spiller i Le Havre i Ligue 2. Overgangssum ca £5mill. Gueye (21 år) er en defensiv midtbanespiller. Det kan virke lite attraktivt å hente spillere fra nivå 2 i fransk fotball, men det var dette nivået f.eks. Guendouzi ble hentet fra. Det skal ifølge ryktene også være andre "toppklubber" som følger denne spilleren.

Men som nevnt det er bare rykter.

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel kjent for å ikke gjøre nevneverdig mye i et vindu før det går mot slutten. Arteta mener jeg å huske var omtrent en siste dagen signering i 2011 - sammen med 3 - 4 andre spillere samme dag. Sesongen var alt i gang og det er ikke spesielt gunstig. Regner med at Arteta ser fordelene med å ha alle med på pre season kampene og det at spillerne kjenner hverandre før sesongen settes i  gang. 

Fordelene med å kjøpe spillere før EM er at han kan få de litt billigere. Er det en spiller eller to han har sett seg ut og som gjør det knall bra i EM så går prisene opp og stor klubbene er frempå. Da har ikke vi penger  til å være med på den konkurransen med de som satser penger for å sikre seg de beste.,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har av og til kommet med oversikter over spillere som er på vei inn i sitt siste år av kontrakten, og som "fasit" har jeg brukt informasjon fra sidene til "transfermarkt". Om alt der er korrekt vet jeg ikke, men jeg anser den som den beste av alle usikre kilder. Transfermarkt har dog en svakhet og det er at den ikke er like oppdatert over kontraktene til våre unge spillere som kommer fra eget akademi, og akkurat her fikk jeg i dag en overraskelse.

Vår "komet" Bukayo Saka skal i følge "Daily Star" være inne i sine siste atten måneder av sin nåværende kontrakt og Man U skal derfor være interessert i å signere vår unge og svært lovende spiller. "Daily Star" er på langt nær den mest seriøse blekka på de britiske øyene, men jeg ser ingen grunn til å mistro deres informasjon om hans nåværende kontrakt.

Min klare mening om Saka er at Arsenal snarest må få ut fingeren og gi Saka en ny og klart forbedret kontrakt, for dette er så absolutt en spiller som klubben kan få god nytte av i årene som kommer.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Polljen said:

Jeg har av og til kommet med oversikter over spillere som er på vei inn i sitt siste år av kontrakten, og som "fasit" har jeg brukt informasjon fra sidene til "transfermarkt". Om alt der er korrekt vet jeg ikke, men jeg anser den som den beste av alle usikre kilder. Transfermarkt har dog en svakhet og det er at den ikke er like oppdatert over kontraktene til våre unge spillere som kommer fra eget akademi, og akkurat her fikk jeg i dag en overraskelse.

Vår "komet" Bukayo Saka skal i følge "Daily Star" være inne i sine siste atten måneder av sin nåværende kontrakt og Man U skal derfor være interessert i å signere vår unge og svært lovende spiller. "Daily Star" er på langt nær den mest seriøse blekka på de britiske øyene, men jeg ser ingen grunn til å mistro deres informasjon om hans nåværende kontrakt.

Min klare mening om Saka er at Arsenal snarest må få ut fingeren og gi Saka en ny og klart forbedret kontrakt, for dette er så absolutt en spiller som klubben kan få god nytte av i årene som kommer.

Jeg digger Saka og håper og tror at han blir en levende legende for oss. Jeg leser bare fine ting om gutten. Han skal være høflig, jordnær og superelev på skolen. Og, han er en ekte Arsenalgutt, så jeg tror ikke noe på rykter om at han forlater oss. Jeg har aldri vært så opptatt av å kjøpe stjerner fra andre lag, jeg ønsker at vi primært utvikler stjerner av gutter som har vært gjennom vår ungdomsavdeling og spes. local lads som Saka. Under limer jeg inn fra The rumour mill, The Guardian.

 

That low murmur you can hear coming from the Emirates, is the sound of ongoing talks between Arsenal’s bean-counters and representatives of Bukayo Saka. With the club trying to tie their teenage winger down to a long-term deal, his “people” are almost certainly using reported interest from Manchester United and Liverpool as leverage to get their client more bunce.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Verminator5 said:

Hvordan definerer man en "Arsenal aktuell spiller"`? 

Har vel vært nok skriverier om han der og Arsenal tidligere? Han har gått ut og sagt at han ønsket seg til oss og at ozil blandt annet var ett stort forbilde for han. Derav definisjonen for meg

en av mange lenker: https://www.google.no/amp/s/www.givemesport.com/1546420-hakim-ziyech-to-chelsea-ajax-star-said-arsenal-would-be-his-ultimate-dream-in-2017%3famp

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt usikker på hvilken tråd jeg skulle legge dette innlegget i, men siden det indirekte kan påvirke sommerens overgangsvindu så velger jeg å legge det i denne tråden.

Som kjent så har Storbritannia nå formelt forlatt EU, men i praksis så følger de alle EU's lover og regler ut 2020. Hva som kommer til å skje deretter er foreløpig usikkert, det vil forhandliger med bl.a. EU etterhvert avgjøre. Men det er all grunn til å forvente at det vil bli innskjerpinger i forhold til dagens frie arbeidsmarked og det er all grunn til å tro at det også til en viss grad vil påvirke muligheten britiske klubber har til å hente spillere som hører hjemme uten for Storbritannia. "Brexit" sammen med det faktum at FA visst nok skal ha et ønske om å redusere antall "non-grown"-spillere i en klubbs 25-mannstropp fra 17 til 12 spillere (noe som hypotetisk sett kan skje allerede fra sesongen 2021/22) kan føre til at engelske klubber, Arsenal inkludert, kan komme til å være ekstra forsiktige når de skal ut og kjøpe spillere i sommervinduet 2020. FA har også kommet med forslag om å innskjerpe regelen for hvilke spillere som regnes som homegrown i fremtiden. Dagens regel er at en spiller må ha vært registrert i en engelsk (britisk?) klubb i tre år før vedkommende fyller 21 år, her har et utvalg nedsatt av FA kommet med forslag om å redusere aldersgrensen slik at en spiller må ha vært registret i en engelsk klubb i tre år før han fyller 18 år. Dette kombinert med at det sannsynligvis etter brexit vil bli vanskeligere for unge ikke-britiske spille å få arbeidstillatelse i Storbritannia fra 2021 gjør at nåværende utenlandske spillere som regnes som homegrown blir enda mer verdifulle både for klubbene de nå er i, men også som et salgsobjekt til andre engelske klubber.

På kort sikt så kan det bety at klubbene allerede nå må begynne med å se an spillerkjøp og spillersalg mye mer langsiktig enn det har gjort hittil. Utenlandske spillere som regnes som "homegrown" og som klubbene i utgangspunktet ville vurdert som salgsobjektiver blir plutselig mer verdifulle på sikt siden de ikke regnes inn i "kvoten" av utenlandske spillere.

En liten kikk på dagens Arsenaltropp viser at klubben pr. dato har, og med det potensielle taket på maks 12 utenlandske spillere i 25-mannstroppen (homegrown utenlanske spillere ikke iberegnet), 14 spiller som anses som utenlandske. Da er ikke spiller som er på lån i Arsenal eller spiller som er på utlån fra Arsenal medregnet.
Ikke-homegrown spiller i Arsenal pr februar 2020. Leno, Martinez, Sokratis, Mustafi, Luiz, Kolasinac, Özil, Torreira, Guendouzi, Xhaka, Lacazette, Aubameyang, Pepe og Martinelli. I tillegg kommer spiller som er på utlån: Saliba, Mavropanos, Elneny og Mkhitayan (de tre sistnevnte er mulige salgsobjekt kommende sommer). Spillere som pr idag er på lån til Arsenal og som potensielt kan bli kjøpt kommende sommer: Ceballos, Cedric og Mari (av de så er Cedric "free-agent" kommende sommer og Arsenal har opsjon på kjøp av Mari).
(Forhåpentlig har jeg ikke glemt noen).

Ett litt for langt "foredrag" fra min side, men poenget er som sagt at klubben sannsynligvis må vurdere troppen som helhet på lang sikt når de til sommeren eventuelt skal handle inn nye spillere. Etter min mening så må klubben kvitte seg med flest mulige utenlandske spillere som ikke er regnes som homegrown og som i stor grad kan ansees som stallfyll i fremtiden. Når det gjelder utenlandske spillere så må klubben prioritere de beste som har en fremtid i klubben, de må kun kjøpe utenlandske spillere som er gode nok til å få relativt mye spilletid, de må prøve å holde på de utenlandske spillerne som allerede regnes som homegrown og de må også vurdere de utenlandske spillerne som i dag er i akademiet og som vil komme i gruppen "Homegrown". Spillere som tidligere kanskje bare ville blitt "frigjort" kan nå bli en viktig "inntektskilde" ved salg til andre engelske klubber siden de regnes som "homegrown".

Jeg har i denne kommentaren skrevet om utenlandske spillere, men det blir selvsagt enda viktigere fremover å utvikle de engelske talentene vi har i klubben og finne nye engelske talenter som kan utvikles for fremtiden.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En "ny" midtbanespiller kan være på vei til Arsenal neste sesong. Jeg vil presisere at jeg bruker Wengers definisjon av en "ny" spiller og at det egentlig dreier seg om en spiller som nå er på utlån.

Ifølge Besiktas manager så kommer klubben ikke til å benytte seg av kjøpsopsjonen på Elneny som visst nok var satt til €18m. Samtidig så kommer denne nyheten bare dager etter at det ble påstått at Besiktas ville prøve å få redusert denne summer for å kunne kjøpe Elneny til sommeren, så den ene nyheten slår den andre ihjel 😎.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...