Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

Det er i skrivende stund vel fem uker til PL-sesongen 2018/19 er over og det er vel noen her som har noen tanker om hva som bør skje eller ikke skje rundt Arsenal sin spillerstall for sesongen 2019/20.

Klubbene i PL har også denne gang vedtatt at overgangsvinduet for registrering av nye spillere for spill i engelsk Premier League skal stenge i forkant av seriestarten. Sommerens overgangsvindu vedrørende nyregistrering av spillere stenger torsdag 8. august klokken 17:00 BST. Overgangsvinduet for salg av spillere fra Premier Leagueklubbene til andre ligaer følger normalvinduet og stenger 31. august ved midnatt (norsk tid).

I 2018 så var den offisielle åpningen av vinduet i PL allerede i slutten av mai, jeg har ikke oversikt over om det også i år er tidligere enn 1. juli, men i realiteten spiller det ingen rolle da PL-klubber ikke vil spille kamper i perioden fra sesongslutt til 1. juli. (Unntaket er eventuell deltakelse i finalene i de europeiske cupene i månedskriftet mai/juni, der nye spillere uansett ikke vil være spilleberettiget.)

Jeg vil komme med en liten oversikt over Arsenalspillere som har kontrakter som utløper 30. juni 2019, i tillegg vil jeg ta med spillere som har kontrakter som utløper 30. juni 2020. Det har kommet signaler fra klubben om at de vil unngå at spillere går inn i en ny sesong der de er inne i sitt siste år av kontrakten. Slike spillere vil i utgangspunktet bli forsøkt solgt, hvis ikke klubb og spiller blir enige om en forlengelse av kontrakten, før de går inn i en ny sesong. Unntaket vil eventuelt være spillere som planlegger å legge opp når kontraktene deres utløper.
 

Spillere som har kontrakter som utløper sommeren 2019:
Danny Welbeck
Carl Jenkinson
Stephan Lichtsteiner

Nacho Monreal, det er dog rykter om at Arsenal har aktivert en opsjon i kontrakten om å forlenge den med ett år til sommeren 2020. Dette er IKKE bekreftet fra Arsenal sin side.
Matt Macey, målvakt, er på utlån til Plymouth. Utlånet utløper 31.05.19. Kontrakten med Arsenal utløper 30.06.19

Aaron Ramsey. Han har allerede signert en overgang til Juventus på free transfer for sesongen 2019/20.
Denis Suarez er på en lånekontrakt fra Barcelona som utløper 30.06.19

 

Spillere som har kontrakter som utløper sommeren 2020:
Laurent Koscielny.
David Ospina, målvakt, er på utlån til Napoli. utlånet utløper 30.06.19. Kontrakten med Arsenal utløper sommeren 2020.
Takuma Asano. angriper. er på utlån til Hannover 96. Utlånet utløper 30.06.19. Kontrakten med Arsenal utløper sommeren 2020.
Krystian Bielik, midtstopper, er på utlån til Charlton. Utlånet utløper 31.05.19. Kontrakten med Arsenal utløper sommeren 2020.

 

Det er i tillegg noen spillere det blir spekulert rundt om de kan være på vei ut. Jeg nevner noen av de, uten å tillegge egen mening rundt dette emnet. Deler av spekulasjonene går ut på å "kvitte" seg med enkelte spillere for å redusere lønnsbudjettet og frigjøre midler til nye spillerkjøp.

Skodran Mustafi, midtstopper. Han får en del negativ omtale blant deler av fansen og blant såkalte "fotballeksperter". Mustafi har kontrakt til sommeren 2021.
Mezut Özil, offensiv midtbane. Det er i hovedsak hans gode lønn og påståtte (tidligere i sesongen) problemer med Emery som har utløst spekulasjonene. Özil har kontrakt til sommeren 2021.
Mohamed Elneny. Defensiv midtbane. Får lite spilletid og det har vært noen rykter om overgang til tyrkisk fotball. Elneny har kontrakt til sommeren 2022.

Emiliano Martinez, målvakt, er på utlån til Reading. Utlånet utløper 31.05.19. Kontrakten med Arsenal utløper sommeren 2022. Det er rykter om at Reading ønsker å kjøpe Martinez.
Callum Chambers, midtstopper/defensiv midtbane, er på utlån til Fulham. Utlånet utløper 30.06.19. Kontrakten med Arsenal utløper sommeren 2022. Chambers har de siste sesongene fått lite spilletid i Arsenal.

Det er sikkert også andre spillere som kan være potensielle salgsobjekt, men jeg har konsentrert meg om de med kort tid igjen på kontraktene eller der det har vært noen rykter om salg.
 

 

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er bare til å begynne å slanke stallen. Flere av de du nevner over her kan komme inn og gjøre en god jobb på en bra dag. De vil aldri løfte oss til neste nivå - de er ikke gode nok for øverste sjiktet i PL eller CL . Men , de kan glimte til. Mustafi er vår svakeste mann nå. Begynn jobben med å finne en som kan erstatte han - en som er mye bedre også . Vel , svakeste mann er Lichtsteiner , men måtte gud forby at vi ser mer til han. Skulle aldri signert han.

Martinez , Elneny , Chambers , Welbeck , Jenkinson må selges. Vi må ha spillere med høyere nivå en disse.

Skal det være noe mål og mening med å kvalifisere oss for CL så må vi ha spillere til å prestere i CL også.

Kos er vel ikke så langt unna en exit grunnet skader og alder. Har hatt noen gode kamper denne sesongen , men for mye skader dessverre.

Øzil viser seg frem på en meget positiv måte og alle vet hva han kan bety for oss. Men , han må prestere mot de beste også. Det er grunner til at han har vært ute i kulden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvilke av våre nåværende spillere forsvinner og hvilke posisjoner trenger vi å erstatte/forsterke. Jeg har gjort meg noen refleksjoner der enkelte av dere nok vil være uenige og noen vil kanskje være enig i noe av det jeg tenker.

Her er mine forutsetninger når jeg kommer med mine ønsker om nye spillere/spillerposisjoner.
Cech legger opp, Ramsey går til Juventus. Welbeck, Jenkinson og Lichtsteiner er uten av kontrakt i sommer. Det er kanskje også Monreal (jeg er usikker om Arsenal benytter en opsjon til å forlenge kontrakten med ett år). Suarez drar tilbake til Barcelona etter at lånekontrakten er over.
Når det gjelder potensielle salg av spillere så har jeg tatt med Mustafi og Elneny, et eventuelt salg av Mhiki er også tatt med i beregningen (men ønskene mine rundt nye spillere er uavhengig av om han drar eller blir )

Det jeg ønsker meg er en ny stopper (kvalitet), ny sentral midtbanemann (B2B) med løpskraft (kvalitet), ny venstre back og eventuelt en ny høyre back (begge kan være av "god backupkvalitet" eller bedre). Muligens også en ny målvakt. På kant og i angrep så har jeg pr dato ingen ønsker om forsterkning, under forutsetning av at vi ikke selger viktige spillere.

Målvakt: Leno er vårt førstevalg. Ospina har ett år igjen på kontrakten og kan være vår nummer to neste sesong hvis han ikke selges. Martinez er ikke god nok. Macey sin kontrakt utløper i sommer. Hvis Ospina kommer tilbake så blir han nummer 2, hvis ikke må vi ha en ny andremålvakt (ung og lovende som kan "pushe" Leno).

Stoppere: Jeg vet at noen er uenig med meg her, men jeg mener vi må ha inn en ny stopper som skal være ett av våre førstevalg. Holding var god i høst før skaden, men var dårlig siste sesong under Wenger. Jeg liker Holding, og jeg har forsåvidt også troen på han, men er usikker på om han er klar som et førstevalg neste sesong. Koscielny har spilt seg opp etter skaden og er neste sitt gamle jeg, men har har en sliten kropp. Jeg forventer ikke at han holder kampprogrammet for en ny sesong. Mavropanos er jeg meget usikker på, grei som en backup, ikke noe mer. Mustafi og Chambers selges.
Siden jeg forventer at Emery kommer til å spille en god del med tre stoppere neste sesong så ser jeg for meg en "treer" med Sokratis, Kos/Holding, Ny Stopper.

Backer: Monreal sin fremtid i klubben er usikker. Både AMN og Kolasinac er gode som vingbacker, men sliter litt mer som "vanlige" backer. Bellerin er vel ikke tilbake før ut på høsten (etter prognosene). Jeg ser behovet for et eventuelt nytt førstevalg som back på venstresiden (i en firebackslinje) og en backup for Bellerin på høgreback, noe som også frigjør AMN for en mer offensiv posisjon.

Sentral Midtbane: Vi trenger en erstatning for Ramsey (og Cazorla), en spiller med løpskapasitet som kan spille B2B. 

Offensiv Midtbane/kant/ving/angrep:  Når det gjelder laget ellers offensivt så vil jeg i hovedsak satse mer på unggutta når det gjelder "nye" spillere inn på laget. Jeg tenker da først og fremst på  Nelson og Smith Rowe som nå er på utlån i tysk fotball, men også på en spiller som Nketiah. Jeg forstår de som ønsker at vi skal gå for en ny ving/kantspiller, jeg er ikke direkte uenig, men mener vi har unge talenter som kan dekke dette. I tillegg kan Kolasinac og AMN gjøre en god jobb på kant hvis vi har erstattere på backposisjon.
 


 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Et kortvarig brudd på min "ferie" fra Arsenal, men jeg føler at behov for å klargjøre ett punkt rundt spillerstallen for neste sesong.

Kampen mot Wolves, samt andre oppgjør, gjør meg bare mer og mer overbevist om behovet for å gjøre et skikkelig grep defensivt i sommervinduet.
Mot Wolverhampton så stilte vi (med unntak av Bellerin) med den beste backrekken vi har tilgjengelig uavhengig av skader eller ikke skader. Det var også ganske klart at denne backrekken ikke er god nok. Min personlige favoritt gjennom mange år, Koscielny, er på slutten av sin karriere. Han klarer nok en sesong til, men jeg har mine store tvil om at kommer tilbake bedre enn noen gang. Jeg har tro på Sokratis, men ikke som SJEF i den bakre rekken, derfor vil jeg nok en gang (som jeg har gjort i flere sesonger) komme med mitt hovedønske ved spillerkjøp i sommer og det er en ny midtstopper av kvalitet og som har vist sine "sjefsegenskaper". Hvis det er en posisjon der Arsenal bør legge en god sum penger i et kjøp (jeg snakker ikke om ublu beløp) så er det i en ny midtstopper, en som er SJEF i forsvaret og som gjerne også blir vår nye kaptein neste sesong. Er jeg optimistisk om at så skjer,? Nei, det er jeg ikke. Men Arsenal blir ikke på ny en "storklubb" før laget får orden på sitt defensive spill.

Så får de som er uenige med meg forsette å prate om Chambers, Mavropanos og "what ever". Dette er ikke spillere som vil ha en evne til å styre det defensive selv om de skulle være gode nok til å få spille (noe som de fleste vet at jeg mener de ikke er).

Det er selvsagt ikke nok å kjøpe en midtstopper, backene må også vurderes og det må skje noe mer fra benken også. Emery har tatt et steg fra Wengers siste sesonger, men steget er foreløpig for lite i den store sammenhengen. Jeg har fremdeles tillit til Emery, men hvis han selv ikke ser behovet for å gjøre noe i det bakre ledd, eller klarer å overbevise de som sitter på pengesekken om dette behovet, så bør han etterhvert selv vurdere om det er noen vits for han å være i denne klubben.

Totalt sett så har vi et brukbart lag offensivt, men skal det offensive sitte 100% så må det bli en mye bedre defensiv trygghet i laget enn det er nå.


 

Link to comment
Share on other sites

Godt du er tilbake i godt gammelt slag , Polljen 🙂 Stiller meg bak det du har skrevet over her. Vi har vel etterlyst en general i forsvaret siden begynnelsen av 2000 tallet. Jeg blir dårlig når jeg ser mange av de vi i dag betaler lønninger for og tenker på hvordan det så ut på 90 tallet og inn til 2005/2006 sesongen. Siden den gang har standarden gått betraktelig ned.

Skrev under kamptråden fra i går mot Wolves at Emery kan gi beskjed om at de tre siste kampene er avgjørende for hvem som får være med videre i hans planer. Kyllingene får muligens nervøst sammenbrudd -  men det får vi som er supportere også. Det er på tide å sette krav - bli kvitt snillismen - og få inn forsterkninger.

Jeg vet ikke om vi får til særlig mye mer i PL , Polljen - mulig vi bare er et cup lag og vinner EL. Uansett så trenger vi dine kommentarer ut sesongen - og så kan du ta deg en velfortjent ferie til august 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette blir i stor grad en repetisjon av det jeg skrev ett par innlegg ovenfor dette, men jeg har fundert litt mer på vår bakre rekke og vil skrive noen ord til (selv om dere har lest mye av det tidligere).

Jeg vil først starte med en spiller som det virker som de fleste her er enig om (uavhengig av hva man ellers mener om salg/kjøp av spillere) og det er at Mustafi bør selges denne sommeren.

Så først til midtforsvaret. Der har vi (når Mustafi er solgt) har Koscielny, Sokratis, Holding, Mavropanos og Chambers. Monreal kan også brukes i denne posisjonen, men det er pr.dato høyst usikkert om han blir i klubben neste sesong.

Før jeg går inn på de enkelte spillerne så antar jeg at hva Emery velger som sin foretrukne formasjon i det bakre ledd kan ha mye å si for hva vi trenger av spillere i det bakre ledd.

Koscielny er som jeg har nevnt utallige ganger, en av mine personlige favoritter i laget, men det betyr ikke at jeg ikke klarer å sette et spørsmålstegn vedrørende hva han kan tilføre laget neste sesong. Kos har rutine, og han har sikkert en sesong til igjen i kroppen. Jeg er dog usikker på at Kos har en kropp som tåler et fullt kampprogram.
Sokratis vil være en av våre viktigste stoppere i den kommende sesongen. Han er ikke perfekt men viser en vilje som få andre. Han er tøff, av og til for tøff, noe alle de gule kortene viser. Han har kanskje vært heldig som ikke har blitt vist av banen i enkelte av de tilfellene. Han trenger å bli litt (mer bare litt) mer disiplinert.
Holding. En relativt bra førstesesong, en rævva andresesong og en glitrende tredje sesong, inntil han ble skadet. En forsvarer for fremtiden, men er han klar som et førstevalg kommende sesong? Jeg er usikker.
Mavropanos. Det er intet av det jeg har sett ut i fra de få sjansene han har fått som tilsier at han vil kunne være et første/andrevalg kommende sesong.
Chambers. Noen har troen på han, det er lenge siden jeg mistet min tro på han!

I en firebacklinje så har vi da Sokratis sammen med Koscielny eller Holding. I en tre-/fembackslinje så vil de tre bakerste bestå av Sokratis, Koscielny og Holding, med Monreal som et alternativ hvis han blir i klubben neste sesong.

Etter min mening så er det ingen tvil om at det er behov for å kjøpe en førsteklasses stopper (ikke en backup) denne sommeren.

Så til backene. På Høyresiden så forsvinner nok Lichtsteiner. Bellerin kommer tilbake, men prognosene var så vidt jeg husker i løpet av høsten. AMN har vært en brukbar backup, men dette er ikke hans naturlige posisjon. Som vingback fungerer AMN relativt bra, som full-back er han ikke like god. Bellerin har vært mye opp og ned de siste sesongene.

Jeg ser det som ønskelig å få inn en ny høyreback i sommer, ikke nødvendigvis ett førstevalg, men en som virkelig kan pushe Bellerin.

På venstreback så avhenger mye av om Monreal blir værende i klubben eller ikke. Kolasinac er etter min mening svært god som vingback, men jeg er ikke alltid like imponert når han spiller fullback. Monreal er sammen med Kos to spillere som merker tidens tann når det gjelder å være skadeutsatte, så forsterkninger bør vurderes uansett hva som skjer med Monreal.

Hvis Monreal drar, så må vi ha inn en spiller på den siden og da en som har ekstra defensiv styrke. Hvis Monreal blir så får vi kanskje vente et år med dette kjøpet.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nevnt denne spillerposisjonen et par ganger denne våren, og selv om det har vært en del diskusjon om kjøp/salg i diverse posisjoner her på forumet så har det vært merkelig tyst om akkurat målvaktsplassen.

Leno er vårt ubestridte førstevalg pr. dato, men når sesongen avsluttes med finalen i EL, om ni dager så er vi uten et "ubestridt" andrevalg som målvakt.

Som jeg tror jeg har nevnt tidligere så har vi tre valg. Ospina, Martinez eller kjøp av ny målvakt.

Ospina har denne sesongen vært på utlån i Napoli og har gjort det relativt bra der. Han har ikke fått spilletid i den siste delen av sesongen og det skal visst nok skyldes en klausul i utlånsavtalen som forpliktet Napoli til å kjøpe han til en på forhånd fastsatt sum. Iflg de siste ryktene så ønsker Napoli å kjøpe Ospina, men til et lavere beløp enn det som var fastsatt i utlånsavtalen. De samme ryktene sier også at han har fått en forlenget "ferie" i hjemlandet p.g.a. at Napoli ikke vil bruke han i de siste kampene p.g.a. klausulen.

Martinez har også vært på utlån denne sesongen i  Reading og gjort en bra figur, tidligere på våren så var det rykter om at Reading vurderte kjøp av Emi, jeg har ikke sett disse ryktene nå i senere tid.

Personlig så ønsker jeg å selge begge de to overnevnte spillerne til fordel for kjøp av et nytt andrevalg som kan "pushe" Leno. Gjerne et ungt talent. Alternativt så vil jeg hente Ospina tilbake og ha han som et andrevalgt i sitt siste år av kontrakten. Martinez er for meg ikke god nok til å ta over som et førstevalg ved en skade på Leno.

Uansett vi må ha ett nytt andrevalg siden Cech legger opp etter denne sesongen. Noen tanker om dette?

PS!! De siste ryktene fra spansk media skal ha det til at Arsenal har vært i kontakt med Valencias målvakt Neto, men at det ikke har blitt gitt noe tilbud ennå.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polljen said:

Jeg har nevnt denne spillerposisjonen et par ganger denne våren, og selv om det har vært en del diskusjon om kjøp/salg i diverse posisjoner her på forumet så har det vært merkelig tyst om akkurat målvaktsplassen.

Leno er vårt ubestridte førstevalg pr. dato, men når sesongen avsluttes med finalen i EL, om ni dager så er vi uten et "ubestridt" andrevalg som målvakt.

Som jeg tror jeg har nevnt tidligere så har vi tre valg. Ospina, Martinez eller kjøp av ny målvakt.

Ospina har denne sesongen vært på utlån i Napoli og har gjort det relativt bra der. Han har ikke fått spilletid i den siste delen av sesongen og det skal visst nok skyldes en klausul i utlånsavtalen som forpliktet Napoli til å kjøpe han til en på forhånd fastsatt sum. Iflg de siste ryktene så ønsker Napoli å kjøpe Ospina, men til et lavere beløp enn det som var fastsatt i utlånsavtalen. De samme ryktene sier også at han har fått en forlenget "ferie" i hjemlandet p.g.a. at Napoli ikke vil bruke han i de siste kampene p.g.a. klausulen.

Martinez har også vært på utlån denne sesongen i  Reading og gjort en bra figur, tidligere på våren så var det rykter om at Reading vurderte kjøp av Emi, jeg har ikke sett disse ryktene nå i senere tid.

Personlig så ønsker jeg å selge begge de to overnevnte spillerne til fordel for kjøp av et nytt andrevalg som kan "pushe" Leno. Gjerne et ungt talent. Alternativt så vil jeg hente Ospina tilbake og ha han som et andrevalgt i sitt siste år av kontrakten. Martinez er for meg ikke god nok til å ta over som et førstevalg ved en skade på Leno.

Uansett vi må ha ett nytt andrevalg siden Cech legger opp etter denne sesongen. Noen tanker om dette?

PS!! De siste ryktene fra spansk media skal ha det til at Arsenal har vært i kontakt med Valencias målvakt Neto, men at det ikke har blitt gitt noe tilbud ennå.

Her tenker jeg det er helt unødvendig å bruke penger av transferbudsjettet. 

Hent Ospina tilbake og forleng kontrakten hans med 2 år. Han er mer enn god nok back up.

Dersom det er en no go. Plasser Martinez på benken. Han er god nok for det. 

Link to comment
Share on other sites

Behold Martinez, selg Ospina og gi en av unggutta sjansen som tredjevalg.

Blir interessant å se hva som skjer på midtbanen. Med Ramsey så var det klart at vi fortsatt var for tynne og hadde spillertyper som kanskje ikke passet helt godt sammen. Med Ramsey borte så trenger vi en erstatter, samtidig som vi vet at Elneny ikke er god nok og burde selges. Bruno Fernandes fra Sporting tror jeg ville vært fantastisk, men jeg tviler på at vi kommer til å kjøpe han for å si det slik. Som sagt så blir det interessant å se hva som skjer.

Ellers ønsker jeg meg Matthijs de Ligt. Vet det er urealistisk, men fortsatt lov å drømme. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ben Elfen said:

 

Hent Ospina tilbake og forleng kontrakten hans med 2 år. Han er mer enn god nok back up.

 

Hvor realistisk er det å tro at Ospina vil ta to nye år i Arsenal som et andrevalg? Jeg tviler. Da er det mer realistisk med Martinez som et andrevalg, han har tre år igjen på kontrakten. Om han er god nok er jeg mer i tvil om, i motsetning til dere to 😏.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Stefanb said:

Behold Martinez, selg Ospina og gi en av unggutta sjansen som tredjevalg.

Unggutt som tredjevalg blir det nok uansett (det har det vel i realiteten også vært denne sesongen). Macey (som også har vært på utlån) sin kontrakt med klubben går ut denne sommeren, jeg tviler sterkt på at den blir forlenget. Det blir nok "førstevalget" på U-23 laget kommende sesong som blir vår nr 3 i mål.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

I intervjuet med de to toppsjefene i Arsenal som ligger på Arsenal Player så er ett av de punktene som de sier klubben vil være tøffere med spillere som potensielt som nærmer seg en ett punkt der det er normal å reforhandle kontraktene. Utgangspunktet fra ledelsens side er at når en spiller kun har to år igjen på kontrakten så vil de gå for alternativene enten å forlenge kontrakten eller å selge spilleren på det tidspunktet.

Vi har flere spillere som har kontrakter som går ut denne sommeren eller neste sommer, men dette er ikke spillere som vil gi store summer inn ved salg. Derimot så har vi flere spillere med ett større eller mindre salgspotensial som har kontrakter som går ut sommeren 2021 og har derfor i utgangspunktet (iflg Arsenals nye policy) kontrakter som enten må forlenges eller så vil spillerne være aktuelle for salg i sommerens overgangsvindu.
Der er så absolutt ett par av de aktuelle spillerne jeg vil beholde, men problemet er at hvis klubben velger å la de gå inn i en ny sesong uten ny kontrakt så vil det økonomiske prospektet på sikt bli betraktelig redusert.

Følgende spillere har to år igjen på kontrakten pr 1. juli 2019 og kan bli solgt hvis det ikke blir inngått nye kontrakter
Mustafi
Sokratis
Özil
Mkhitaryan
Aubameyang.

Spesielt Sokratis og Aubameyang er spillere jeg svært gjerne vil beholde, men er det verdt å gamble på at de skriver på en ny kontrakt i løpet av neste sesong? jeg er usikker.
Özil kan vel knapt nok få en bedre kontrakt enn han har nå og jeg tror (ren spekulasjon) at han ønsker å gå ut kontrakten for så å gå gratis til en tyrkisk klubb for å avslutte sin karriere der. Bør vi la han gå ut kontrakten eller selge han nå? Jeg er usikker, men jeg motsetter meg ikke et salg.
Mustafi og Mkhitaryan ser jeg ingen grunn til å reforhandle kontraktene med. De er salgsobjekter i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ben Elfen said:

Arsenals høye herrer kan si hva de vil men kommer ingen vei uten samtykke fra spilleren også. 

Selvsagt, selvsagt.

Enkelte spillere som f. eks. er "overbetalte" (dvs at de sannsynligvis må ned i lønn ved et salg) vil nok kanskje motsette seg dette. Men ambiøse og ettertraktede spillere vil nok ikke like lett motsette seg et salg. Noen spillere foretrekker kanskje også "garantert" spilletid fremfor i hovedsak måtte tilbringe mye av tiden på benk/tribune. 

Uansett så er det viktig at klubben har en klar policy, slik at den slipper mye av det surret vi har opplevd de siste sesongene med spillere som går inn i sitt siste kontraktsår uten en klarlagt fremtid i klubben (og så kanskje går gratis videre ved endt kontrakt) 

Link to comment
Share on other sites

Del 2 av intervjuet med våre toppsjefer er nå tilgjengelig på Arsenal Player og selv om det er mye "prat" så er det fra mitt ståsted en severdig seanse og det inneholder en god del gode tanker bl.a. om det organisatoriske når de nå har gått bort fra "managersystemet". Om dette vil bli utført slik at det styrker Arsenal får tiden vise. 
 

Et par punkt fra intervjuet (del 2) er at det synes å være ganske klart at der er et klart ønske om å forsterke stallen og at de har klare tanker om hvilke posisjoner som bør styrkes (dessverre ingen detaljer i intervjuet). Det andre punktet er om det som skjedde rundt kontraktforhandlingene med Aaron Ramsey. Konkrete detaljer kom det nok ikke men Sanllehi var klar på at det var en avgjørelse som ble tatt av klubben basert på en helhetsvurdering og der økonomi var en viktig faktor, Sanllehi presiserte også at Ramsey både på og utenfor banen har oppført seg  eksemplarisk og at Ramsey ikke på noen måte kan lastes for at det ikke ble en kontraktsforlengelse. (PS!! Min tolkning er at de stod for langt fra hverandre økonomisk, men at Ramsey med sin "stab" var seriøse gjennom forhandlingene).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt ærlig så er det så sykt mange spillere jeg ikke ønsker å beholde, eller som jeg rett og slett ikke føler har en vilje til å blø for klubben.

Det er kun noen få spillere jeg virkelig ønsker å beholde og det er: Leno, Bellerin, Sokratis, Holding, Guendouzi og Lacazette. Aubameyang digger jeg, men han er sinnsykt dyr i drift og er 30 i år.

Alle andre føler jeg vi burde erstatte med egne talenter (Willock, Bielik, Nelson, Saka, Nketiah etc) og en god blanding med nye spillere. Så lite investert er jeg i dagens spillere som Mustafi, Xhaka, Torreira etc.

Er synd å si det, men sånn som det er om dagen orker jeg ikke trynet på mange av våre egne spillere etter utallige personlige feil og umotiverte opptredener ila. de siste sesongene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt på vei enig med deg, Stefan, men ikke helt. 


I utgangspunktet så er det ikke en eneste spiller som jeg mener ikke KAN selges, selvsagt kun hvis prisen er den rette og rett erstatter blir kjøpt. Men av de seks du nevner så faller Bellerin og Guendouzi ut av lista over de jeg virkelig ønsker å beholde.  Og før noen protesterer så vil jeg gjerne presisere at det at spillere ikke kommer på denne "eksklusive" listen så betyr ikke det at jeg virkelig ønsker å selge alle de resterende spillerne.

Det er to spillere som da falt ut av din liste sett fra mitt ståsted. Bellerin som har vært mye opp og ned og som viser visse svakheter defensivt. Guendouzi har vært en overraskelse på banen. Viljen har han, jeg er mer usikker på utviklingsmulighetene. Jeg beholder gjerne begge spillerne, de kommer bare ikke på den eksklusive "vil virkelig beholde listen". På den nest høyeste listen da sammen med både Bellerin og "håret" så tar jeg gjerne med Torreira. Auba kommer også med her, jeg er uenig i at han er sinnsykt dyr i drift sett ut fra hva han leverer av mål. 

Jeg er enig i at vi i større grad bør satse på våre unge og lovende, jeg tror dog at det er begrenset hvor mange av de vi kan ta inn på laget på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjenner ikke til denne spilleren fra Celtic noe særlig. Hvis det er riktig at han er skadeforfulgt som Marius hevder så er det bortkastet.

Er virkelig spent på hvordan vår tropp ser ut ved seriestarten i august. Hem kommer og hvem får vi solgt ? Følger Kroenke opp med mer penger til spillerkjøp ?

Hvis ikke det skjer positive ting i dette vinduet så frykter jeg det kan bli en forferdelig sesong. Siste sesong avslutning var skremmende .

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marius- said:

I hvilken konkurranse ? Skottland tilsier lite, Celtic er enerådende. Sier ikke at han er dårlig, men jeg mener 25 mill er for mye. Iallfall når han er såpass skadeplaget

Du presser virkelig hardt på at han er så forbanna skadeplaget, men han har hatt 2 alvorlige skader i karrieren. Ene var grunnet en takling på trening som gjorde at han tok leddbåndet, og nå den siste som var pga. brokk.

Siden han slo gjennom så har han på 4 sesonger spilt i snitt 42 kamper. Sånn som du dramatiserer dette så høres det ut som om han har spilt 42 kamper de siste 4 årene (168 kamper). Til gjengjeld står f.eks. Wilshere med 197 kamper for oss på 10 sesonger (19,7 kamper i snitt pr. sesong).

Tierney er forøvrig jævlig god. I mine øyne er han verdt det, og hvis vi skal kjøre på at Skottland er en drittliga fair enough, men folk sa det samme om Van Dijk før han gikk til Southampton. Celtic fansen mener at Tierney er den beste spilleren som noensinne har spilt for Celtic. Bedre enn VVD også, bare sånn FYI.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stefanb said:

Du presser virkelig hardt på at han er så forbanna skadeplaget, men han har hatt 2 alvorlige skader i karrieren. Ene var grunnet en takling på trening som gjorde at han tok leddbåndet, og nå den siste som var pga. brokk.

Siden han slo gjennom så har han på 4 sesonger spilt i snitt 42 kamper. Sånn som du dramatiserer dette så høres det ut som om han har spilt 42 kamper de siste 4 årene (168 kamper). Til gjengjeld står f.eks. Wilshere med 197 kamper for oss på 10 sesonger (19,7 kamper i snitt pr. sesong).

Tierney er forøvrig jævlig god. I mine øyne er han verdt det, og hvis vi skal kjøre på at Skottland er en drittliga fair enough, men folk sa det samme om Van Dijk før han gikk til Southampton. Celtic fansen mener at Tierney er den beste spilleren som noensinne har spilt for Celtic. Bedre enn VVD også, bare sånn FYI.

Jeg digger den nerdekunnskapen din Stefan! Dette var oppriktig ment som et kompliment.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...