Jump to content

2019.02.24 Southampton (H)


Polljen

Recommended Posts

arsenal.png?2016-2017   Arsenal   v   Southampton  Southampton  crest
Søndag 24. februar 2019, kl. 15:05. Emirates Stadium
Premier League, 27. serierunde.

Kampen sendes IKKE direkte på norsk TV, men sendes i opptak på Premium Sport 2 /Sumo kl 17:05.
Vanligvis så fordeles søndagskampene utover på forskjellige klokkesletter slik at flest mulig kamper kan vises live,
men på denne søndagen så har PL av en merkelig grunn valgt å spille denne kampen på det samme tidspunkt som oppgjøret mellom 
Manchester United og Liverpool (som er den valgte kampen som sendes live). Disse to kampene er de eneste som spilles i PL denne dagen,
så det logiske burde (etter TS sin mening) være at den ene av de burde blitt spilt etter kl 17:00 (norsk tid).

 

I skrivende stund så er det kun våre tre langtidsskadde spillere som er uaktuelle til denne kampen.

Vår motstander Southampton har to seire, to uavgjorte og et tap på sine siste fem kamper i PL. Arsenal har tre seire og to tap i sine siste fem PL-kamper-
Southampton ligger rett under nedrykkstreken på 18. plass, Arsenal ligger på femte plass.

I utgangspunktet burde Arsenal være favoritter på hjemmebane, men med utgangspunkt i spill (inkl EL) i det siste og det faktum at vi har gått på noen blemmer mot Soton de siste sesongene, så er det ingen grunn til å ta seieren på forhånd i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Vi har i den senere tid hatt problemer med Soton. De får ta med seg det positive fra igår , start kampen med Øzil - han gjorde det bra igår - denne kampen og hjemme mot Bmouth onsdag er to oppgjør hvor Øzil kan spille på seg selvtillit.  Vi må vinne skal vi ha sjanse på 4 plassen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett i det Marius . Noe som imidlertid sier meg at han bør få være med fra start iallefall og gi oss den kreativiteten vi har savnet fremme. Forhåpentligvis kan han gi oss de forløsende pasningene som kan gi oss mål - helst før 2 omgang 🙂 Jeg vet ikke om han har kapasiteten inne til å være den som skal komme innpå for å hjelpe oss hvis vi ligger under.

Skal vi få han i gang før de store kampene mot Spurs og United så haster det. Har selv vært en stor kritikker av Øzil  , men vi vet alle hva han er i stand til  hvis han vil. Det opp til Øzil selv nå - bare Emery bruker ham riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ett tett kampprogram fremover, men Øzil bør starte på Søndag, men ikke nødvendigvis spille hele kampen. Han bør også spille på onsdag, men igjen ikke nødvendigvis hele kampen. Jeg er enig med Gunners68 i at han bør starte kamper, han er ikke superreservetypen. 

Koscielny bør ikke starte/spille på søndag, det er ingen grunn til å ta noen sjanser med han. 

Link to comment
Share on other sites

Ifjor var vi sjanseløse i ligaen, Iår har vi to strenger å spille på. Så langt er det over forventning poeng/plasseringsmessig med ny manager. Hadde forventa 1-2 sesonger før man kunne se noe forbedring.

Skulle vi overprestere med cl plass enten via EL eller ligaen, så tror jeg prosjektet allerede vil vise seg sterkt neste sesong. Hvis ikke bør det være forbedring å spore neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

I forkant av sesongen så var jeg sikker på at EL var vår beste sjanse til en plass i neste sesongs CL, i dag er jeg mye mer usikker.

Laget har ikke prestert et spill som egentlig gjør at jeg ville trodd på en CL-plass via noen av de to turneringene, likevel så ligger vi både plasseringsmessig og poengmessig bedre til i PL enn jeg hadde forventet med utgangspunkt i det banespillet som er levert.

Vi kommer garantert ikke topp tre i PL, jeg tror ikke at vi klarer å ta inn ti poeng på tottene eller femten poeng på pool/city i løpet av de siste atten kampene av sesongen. United er også pr dato favoritt til å ta fjerdeplassen ut fra den formen de tre aktuelle kandidatene (Arsenal, United og Chelsea) har vist etter nyttår. Jeg utelukker likevel ikke at vår form kan ta seg opp og at United kan gå på en bølgedal hvis de får en nesestyver eller to. Topp fire for oss er lite sannsynlig, men ikke umulig.

EL er vel fremdeles vår største sjanse, men det blir ikke lett og igjen så er vi avhengig av den samme forbedringen av våre prestasjoner som det vi er for å kunne ha sjanse på en topp fire i PL.
Sett i forhold til den foregående EL-sesongen så mangler turneringen den soleklare favoritten som det Atletico var da, men samtidig så er det flere gode kandidater som er med i den turneringen.
Chelsea har hatt en marerittaktig start på 2019 i PL og snart er vel også EL deres beste sjanse for CL-spill neste sesong.
Sevilla er ett av tre spanske lag som forsatt er med og vel sannsynligvis det beste av de. Sevilla er alltid farlige i EL.
Napoli og Inter ligger på andre og tredjeplass i den italienske Serie A og ingen av de lagene bør avskrives i denne turneringen.
Jeg tror at finalistene ligger blant de overnevnte lagene og jeg inkluderer selvsagt Arsenal i denne gruppen, i tillegg så er det sikkert et par outsidere som f.eks. Benfica.

Jeg tror som sagt fremdeles at vår største sjanse er via EL, men det forutsetter en nivåhevning av det Arsenal viser på banen og ikke minst en bedre sikkerhet defensivt. Det som i snitt har blitt vist av banespill denne sesongen gir oss minimale sjanser til å klare en CL-plass noen av de aktuelle veiene. Det som gjør at jeg fremdeles har ett lite håp er de få kampene der Arsenal har vist en meget godt spill. får vi se en bedre frekvens av kamper med "toppspill" så er sjansen der.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi først skal slå ut Rennes , Polljen 🙂 Det er vel et klart bedre lag en Borisov. 

Det må nivåheving til som du sier , Polljen , i både PL og EL hvis vi skal ha en sjanse. Skader ikke å være heldig med noen trekninger også.

I PL kan jo hva som helst også skje , men vi må opp på et høyere nivå. I dag fikk vi jo litt dra hjelp av Burnley 🙂 Slår vi Spurs på Wembley så får rottene i nord nervøst sammenbrudd i innspurten.

Som Marius og du er  er inne på så er vi jo ikke galt plassert i PL. Ting er fortsatt mulig , men spillet må sitte bedre. Defensivt må vi heve oss. Blir spennende å se fremover. Vi får ingenting gratis hverken i  morgen eller på onsdag. Er ikke  ON knappen på så kan vi også få en på trynet av de to lagene.

Link to comment
Share on other sites

dDF3g9Ei?format=jpg&name=origLeno
Licht Sokratis Mustafi Kolasinac
Torreira Xhaka
Mhiki Ramsey Iwobi
Laca

 

Benk: Cech, Kos, Monreal, Guendouzi, Özil, Aubameyang....

Min første tanke er at de som er "benket" sannsynlivis får litt hvile i forkant av kampen på onsdag. Jeg tipper at de fleste på benken blir å finne fra start mot Bournemouth onsdag.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Polljen said:

dDF3g9Ei?format=jpg&name=origLeno
Licht Sokratis Mustafi Kolasinac
Torreira Xhaka
Mhiki Ramsey Iwobi
Laca

 

Benk: Cech, Kos, Monreal, Guendouzi, Özil, Aubameyang....

Min første tanke er at de som er "benket" sannsynlivis får litt hvile i forkant av kampen på onsdag. Jeg tipper at de fleste på benken blir å finne fra start mot Bournemouth onsdag.

 

Jeg tror også det vedrørende benk.  Det er 12 kamper igjen i serien. Bør toppe laget hver kamp. Det må spillerne tåle, så får de heller ha litt mer restitusjon mellom kampene. Jeg har aldri skjønt hvorfor spillere må hvile kamper, hvorfor ikke treninger? Regner med at @RP7 kan gi meg en avhandling om akkurat dette teamet - etter å ha skiftet bleier på dattera si. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Polljen said:

dDF3g9Ei?format=jpg&name=origLeno
Licht Sokratis Mustafi Kolasinac
Torreira Xhaka
Mhiki Ramsey Iwobi
Laca

 

Benk: Cech, Kos, Monreal, Guendouzi, Özil, Aubameyang....

Min første tanke er at de som er "benket" sannsynlivis får litt hvile i forkant av kampen på onsdag. Jeg tipper at de fleste på benken blir å finne fra start mot Bournemouth onsdag.

 

Nok et merkelig uttak. 

Özil er ingen innbytter. Han er best når han får diktere kampen fra start. Kan ikke huske at han har kommet inn og gjort en forskjell. Mulig jeg tar grundig feil, men kan ikke komme på en kamp de siste årene. Han virker stresset de gangene han kommer inn. Som om han nesten prøver for hardt å være den som skal avgjøre. 

HM7 hadde bortimot sin beste kamp for oss mot Bate, håper han kan vise noe i denne kampen også. Hvorfor Iwobi blir foretrukket foran Auba skjønner jeg ikke. Begge var middels forrige kamp, men en av dem er matchvinner, den andre meget uforutsigbar. 

Ellers ser jeg at du utelukker Suarez fra din oppsummering og det skjønner jeg godt etter det han har prestert så langt.. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ben Elfen said:

Jeg tror også det vedrørende benk.  Det er 12 kamper igjen i serien. Bør toppe laget hver kamp. Det må spillerne tåle, så får de heller ha litt mer restitusjon mellom kampene. Jeg har aldri skjønt hvorfor spillere må hvile kamper, hvorfor ikke treninger? Regner med at @RP7 kan gi meg en avhandling om akkurat dette teamet - etter å ha skiftet bleier på datter si. 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at spillere må tåle et relativt stramt kampprogram, men jeg mener samtidig at det kan bli for stramt i enkelte perioder. Hvis vi tar utgangspunkt i kampen som var for tre dager siden så skal Arsenal nå spille syv kamper på tre uker og da er jeg av den formening at kampprogrammet kan bli i strammeste laget, hvis man konsekvent skal bruke det beste laget i alle kampene. 

Min kommentar angående dagens kamp er selvsagt bare synsing fra min side, men jeg blir ikke overrasket om vi ser flere av de som starter på benken i dag fra start på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ben Elfen said:

Jeg tror også det vedrørende benk.  Det er 12 kamper igjen i serien. Bør toppe laget hver kamp. Det må spillerne tåle, så får de heller ha litt mer restitusjon mellom kampene. Jeg har aldri skjønt hvorfor spillere må hvile kamper, hvorfor ikke treninger? Regner med at @RP7 kan gi meg en avhandling om akkurat dette teamet - etter å ha skiftet bleier på dattera si. 

Restitusjon er veldig individuelt. En spiller på 20 år trenger kanskje 20-25 timer. En spiller på 30 må nesten doble det. Hvis man i tillegg har fått et slag i muskulaturen eller har litt følelse med slitasje så må du doble igjen. 

Belastningen med å spille 60 min er nesten halvert i forhold til 90. Minuttene fra 75 og ut er ekstreme. 

Kampen mot Bate var avgjort før 70 minutter og jeg tror ikke den har kostet all verden. Tror heller skiftene skyldes småskader og valg av taktikk

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, RP7 said:

 

Ellers ser jeg at du utelukker Suarez fra din oppsummering og det skjønner jeg godt etter det han har prestert så langt.. 

Denne utelatelsen skyldes  gamle utslitte øyner 😝 Jeg er forsåvidt enig i at Suarez ikke har levert så mye, men hva får man til ved noen få innhopp sent i kampene?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, RP7 said:

Restitusjon er veldig individuelt. En spiller på 20 år trenger kanskje 20-25 timer. En spiller på 30 må nesten doble det. Hvis man i tillegg har fått et slag i muskulaturen eller har litt følelse med slitasje så må du doble igjen. 

Belastningen med å spille 60 min er nesten halvert i forhold til 90. Minuttene fra 75 og ut er ekstreme. 

Kampen mot Bate var avgjort før 70 minutter og jeg tror ikke den har kostet all verden. Tror heller skiftene skyldes småskader og valg av taktikk

Så konklusjonen din er at man fint kan spille hver 3. Dag med mindre man har passert pensjonsalderen, forutsatt at man er skadefri?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...