Jump to content

2019.01.12 West Ham United (B)


Polljen

Recommended Posts

Mye rart i denne klubben nå, tenker på Ox som hadde en klausul om å komme innpå etter 70 min. Hva hvis de vil bli kvitt Øzil pga det økonomiske og ikke sportslige. Sier ikke at det er det som skjer men hele Øzil sagaen begynner å bli merkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply
Guest Jørgen

Øzil ikke en gang på benken. Dersom Emery mener han bare er egnet til å spille hjemmekampene mot svak motstand har klubben et stort problem. Noe skurrer her. Jeg tror han presses ut for å frigjøre midler.

Torreira, vår terrier og beste defensive midtbanespiller startet på benken. Det er et rart valg, i hvert fall sett utenfra. Vi møtte tross alt et meget godt lag offensivt.

Xhaka er etter min mening for svak. Han er lite bevegelig og mangler fart. Ble løpt fra flere ganger. Vi blir ikke topp 4 med han!

Vi trenger minst tre nye spillere. En stopperkjempe, en sentralt og en ving. Drømme må være lov, så da drømmer jeg om Koulibaly (eller en annen på det nivået), Barella og Nicolas Pepe (Mane-type). 

Lurer på hva Emery tenker. Kan han løse dette på treningsfeltet? Ser han at han må forsterke og er frustrert fordi han ikke får midler? Må han klare seg med de klubben henter på free transfer og spillere som ikke får spille i andre klubber? Klarer Mislinat å finne de riktige spillerne?

Tiden vil vise.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Kroenke har holdt på lenge nok nå.Tror det kommer til å bli aksjoner fremover mot sånn som klubben drives. Begynner den store kjernen av supportere i London med aksjoner som er samordnet så kan det virke. Vi så hva som skjedde når supporterne uteble sist sesong fra Emirates.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sas2002

Mange begynner å tvile om Emery er fotballfaglig sterk nok for en toppklubb i England. Han vil ikke få noen midler til å handle så det blir bare Suarez som er en erstatning for Ramsey ikke en forsterkning

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Polljen said:

Her er jeg fundamentalt uenig med deg og jeg vil gå så langt som til å påstå at jeg er usikker på om Arsenal noen gang kommer til å vinne Premier League under Stans eierskap.

En noe negativ og bastant konklusjon fra meg? Jepp, og jeg står så absolutt inne for den.

Årsaken til min "utblåsning" har intet med spillerkjøp å gjøre, det har med kultur (manglende sådan) og sportslige ambisjoner å gjøre. Begge deler er noe som fullstendig har manglet under Kroenke sitt eierskap. En av mine kjepphester i mange år har vært den fullstendige mangelen av fotballfaglig kunnskap i klubbens/konsernets styre, det er ikke bare den økonomiske driften som skal utformes av et styre. Dette styre skal også utforme ambisjonene for vedrørende selskap og gi en klar veileding om hva selskapets avdelinger skal "produsere".
Under Kroenke så har vi hatt et pregløst styre, der medlemmene knapt nok er å se på lagets hjemmekamper og der de er fullstendig fraværende på lagets bortekamper. Slik jeg ser det så består styret i stor grad av "nikkedukker" og ikke noe annet. Vi har også en eier som i sine amerikanske franchiser langt på vei dyrker det middelmådige. Det er en grunn til kallenavnet "Silent-Stan", selv etter svært mange år under hans eierskap så kan jeg ennå ikke erindre at det har kommet mye ut om hans og styrets sportlige ambisjoner for klubben.

Jeg sier ikke at det ville ha vært noe bedre med Usmanov som hovedeier, eller eventuelt Nigerias rikeste eller en hvilken som helst annen som samler på "eiendeler", men rent sportslig så er det ikke mye positivt å si om Stan. 

Jeg har til tider vært ganske negativ til Wenger, og jeg mener fremdeles at han satt minst fem år for lenge i managerstolen. Klubben startet sin "nedtur" under Wenger, men hovedskylden der har jeg likevel lenge rettet mot Kroenke og styret. Det burde vært noen der som så at det gikk feil vei og det burde vært noen der som kunne vært en sparringpartner ovenfor Wenger. Wenger hadde for mye makt, men jeg legger ikke skylden for det over på Wenger. Han ble "pådyttet" denne makten av de over han som ikke var sitt ansvar bevist. Jeg er overbevist om at vi ikke ville fått den samme nedturen i Wengers siste sesonger hvis han hadde hatt noen over seg som hadde faglige kunnskap og vilje til å "utfordre" Wenger. Wenger var og er sannsynligvis fremdeles en god trener, men han som så mange andre trenger å bli utfordret og ikke bare sitte sammen med en stor gjeng med ja-folk!

Jeg har fått med meg i det siste at Kroenke, i motsetning til andre eiere ikke har spyttet inn penger i klubben. Nå mener jeg de tallene som er hentet frem tildels har blitt "feiltolket" av media. Det er vel få eiere (om noen) av de store engelske som har gitt penger rett i klubbkassa for å kjøpe spillere (de siste årene), det går vel i hovedsak på at de har hatt tildels gode inntekter fra bl.a. sponsoravtaler som de har kanalisert inn i spillerkjøp. Ett unntak kan være ManC der unaturlige store sponsorbeløp, sannsynligvis via stråselskaper, har kommet fra klubbens eier.

Jeg har intet ønske om at Kroenke skal spytte inn egne midler for å kjøpe spillere, jeg har derimot ment og mener fremdeles at klubben har kunnet (og kan) bruke noe mer av sine penger til slike kjøp og fremdeles drive en klubbe med sunn økonomi.

Nei, Stan har ikke spilt en eneste kamp for oss, men jeg mener oppriktig at hans manglende ambisjoner/kunnskap/vilje er en klar medvirkende årsak til at vi taper kamper.

Om det blir som blir bedre når han eventuelt forsvinner fra klubben vet jeg ikke, men det blir ikke bedre før noen i øverste ledelse av klubben viser oppriktig vilje til at denne klubben skal bli bedre.

Jeg har så vidt jeg kan erindre, lenge hatt  et dypt ønske om bedre lederskap fra styret, i administrasjonen, på sidelinjen og på banen. Vi har hatt utskiftninger i administrasjonen og på sidelinjen, om dette vil gi positive utslag får tiden fremover vise. Jeg savner fremdeles bedre lederskap både fra styret og på banen!!!

Du kan sikkert skylde styret og eiere for mye, men det som skjer på banen kan de ikke gjøre mye med. Det er manager og trener teamet sitt ansvar å gjøre laget kampklar, og det er demes ansvar og spille med det beste laget som de råder over. Og det er laget på banen sitt ansvar å prestere etter beste evne, det kan man ikke laste eierne for.

At man skulle ønske seg den og den spilleren til den eller den prisen får så være, de kunne nok sikkert kjøpt bedre spillere. Men det laget Emery råder over er bedre en både West Ham og Southampton så det er heller ikke Kroenke eller styret sin feil at vi taper der. 

Du får det til å høres ut som vi er bakgårdsklubb som ikke har råd til noe, vi har kjøpt spillere til relativt høye priser, vi har hatt og har managere som har vært suksessfulle. Men så vidt jeg kan huske, så har Arsenal aldri vært en klubb som har kunnet kjøpt de dyreste spillerne til en hver tid. Emery har resultater å vise til, så det er ikke mangel på ambisjoner når man henter en manager av en sånn karakter, om det vil bli en suksess i Arsenal vil bare tiden vise.

Men jeg er bekymret når de kløner det sånn til med våre beste spillere og ikke klarer å løse kontraktene på en bedre måte, men vet ikke om det er Kroenke som skal klandres for det.

Når det gjelder Wenger, så var jeg også en Wenger out, men hadde Wenger hentet inn en spiller ala Lucas Torreira eller Kante på et tidligere tidspunkt, så hadde han kanskje vært sjefen i dag. Men liten vilje til å tette de få manglene laget hadde da, så var det bare en vei det kunne gå. Og når man sier man ikke fant de rette spillerne når man så Leicester hente Kante, hvorfor fant ikke vi han? Vi hadde jo kjørt over Leicester i forhandlinger mest sannsynlig. Det jeg kanskje prøver å si at det finnes ultra gode prospects der ute som ikke koster skjorta. Men da må vi lete etter spillertyper og ikke nødvendigvis jakte på store navn hele tiden. Vi trenger ikke de 11 beste spillerne, så lenge vi har det beste laget. De som jobber som et lag, de som jobber sammen. Der vi har ryddegutter for vår defensivt svake spillere, der vår sterkeste offensive spillere skaper store ting ut av nesten ingenting. Vi har gode spillere i troppen, men vi mangler ryddegutter som er villige til å være ryddegutter og ikke noe annet.

Det er managerens jobb ikke eieren.

Så nei kan ikke skjønne at det er Kroenkes feil at vi taper fotballkamper mot svakere motstand på papiret. Det er vel ikke Kroenkes feil at manageren ikke vil bruke sine beste spillere av taktiske grunner, som for meg bare virker være sprøyt. For vi spiller akkurat som vi alltid har gjort denne sesongen, men uten vår tyske magiker som åpner selv de tetteste åpningene. Som slår pasninger ingen andre kunne tenkt på engang. Det hadde nok vært nøkkelen mot lag som West Ham, så de taktiske grunnene bet vår manager i rævva.

Men vi skylder på eieren som ikke vil kjøpe spillere, når vi har et lag som er mer en godt nok til å gruse West Ham og Southampton for den saks skyld. Ser vi på Sunderland og Blackpool så kan vi kanskje gå hardt ut å skylde på eierskapet.

Selv om vi ikke har de samme midlene til å konkurrere med Man City og de andre pengedopa klubbene, så er det ingen grunn til å tro at vi ikke kan bygge et vinnerlag, kunne Leicester så kan faen meg vi også, om viljen er der. Men skal vi alltid jage modellen til de rike klubbene så kommer vi ingen vei, men vi kan jo følge modellen til Leicester og der vil vi bli den pengedopa klubben i forhold. Det finnes ikke en eneste unnskyldning for at vi ikke kan bli et topplag, selv med Kroenke som eier.

Vi kunne jo også fulgt modellen til Ajax, også der vil vi bli en rik klubb i forhold.

Men så er det jo slik at vi kan jo velge om vi vil se bakover hele tiden og forbli negative eller om vi vil se fremover og håpe på gull og glitter, men en ting er sikkert i fotball, det er at ingenting er sikkert uansett hva du gjør og hvem du gjør det med.

Link to comment
Share on other sites

Solskjær kommer til en klubb som har en stall som underpresterer og blir hyllet som en "frelser".

Wenger fikk særdeles mye tid til å snu et lag på vei nedover, uten å lykkes, likevel holdt de fleste kjeft (eller forsatte å hylle han).

Emery kom til en klubb som overpresterte i høst og etter at de nå viser sitt sanne nivå så er han tydeligvis en fiasko (i følge enkelte).
Jeg vet ikke om Emery er den rette på lang sikt, og selvsagt gjør han feil han også, men de som forventer at han skal lage gull av gråstein på kort tid bør ta seg en "pille".
Jeg freder ikke Emery (slik mange gjorde med en underpresterende Wenger), men det er alt for tidlig til konkludere med at han er feil mann i Arsenals managerstol!!!

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, joppe said:

Du kan sikkert skylde styret og eiere for mye, men det som skjer på banen kan de ikke gjøre mye med. Det er manager og trener teamet sitt ansvar å gjøre laget kampklar, og det er demes ansvar og spille med det beste laget som de råder over. Og det er laget på banen sitt ansvar å prestere etter beste evne, det kan man ikke laste eierne for.

 

Jeg er ikke uenig i det du skriver når det gjelder hva som er ansvaret til Emery og hans team og hva som er ansvaret til spillerne under kamp.

Det som gjør at jeg påstår at også Kroenke har et ansvar for det som skjer "på banen" er at en eier og hans styre har et ansvar for å legge en plan om hvordan de ser på den fotballfaglige satsingen i klubben.

Jeg er enig med deg i at en Torreira under Wenger kunne ha endret mye når det gjelder hva som skjedde i Wengers siste sesonger, men Wenger ville tydeligvis ikke ha en slik spiller. Problemet under Wenger var at det ikke var noen i skiktet over han som utfordret han faglig.

Jeg har lenge vært klar på at jeg ikke ønsker et pengedopet Arsenal. Spillerkjøp skal skje ut fra en sunn økonomi i klubben. Joda, jeg og mange andre "hyler" kanskje etter spillerkjøp nå, men disse forsterkningene av laget (forsvar + midtbane) skulle egentlig startet flere sesonger tilbake. Men vi satt med en manager som hadde en ganske ensporet overbevisning kombinert med et styre fullstendig uten kunnskap (av den faglige typen).

Når jeg legger skylden på Kroenke for tap vi går på, så har det ikke så mye med hva han gjør (eller ikke gjør) pr dato, men hvordan han og hans styre har ledet klubben over lang tid.
Jeg skal selvsagt erkjenne at det å legge skylden på Kroenke når det gjelder et konkret tap som det mot West Ham, nok er noe tåpelig av meg, men det er summen av alt som har skjedd (eller ikke skjedd) under Kroenkes eierskap som har ført til at slike påstander kommer fra undertegnede.

Du nevner flere modeller for å drive en klubb, og det synes jeg er flott. Jeg har dog ikke den minste anelse om hvilken modell Kroenke ønsker å drive Arsenal FC etter. Noen mener at han bare er ute etter penger, om det er sannheten eller ikke har jeg ingen formening om, men slik vårt styre driver klubben så blir det snart ingen penger å hente ut for Kroenke hvis inntektene daler på grunn av manglende ambisjoner.

Nei vi skal ikke ha et pengedopet Arsenal, men av og til må man bruke penger for å tjene penger. Arsenal er på vei til å spare seg til fant (satt noe på spissen, selvsagt).

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Polljen said:

Solskjær kommer til en klubb som har en stall som underpresterer og blir hyllet som en "frelser".

Wenger fikk særdeles mye tid til å snu et lag på vei nedover, uten å lykkes, likevel holdt de fleste kjeft (eller forsatte å hylle han).

Emery kom til en klubb som overpresterte i høst og etter at de nå viser sitt sanne nivå så er han tydeligvis en fiasko (i følge enkelte).
Jeg vet ikke om Emery er den rette på lang sikt, og selvsagt gjør han feil han også, men de som forventer at han skal lage gull av gråstein på kort tid bør ta seg en "pille".
Jeg freder ikke Emery (slik mange gjorde med en underpresterende Wenger), men det er alt for tidlig til konkludere med at han er feil mann i Arsenals managerstol!!!

Laget overpresterte ikke, de hadde griseflaks i mange av de 22 kampene. Nivået var og er tildels skrekkelig lavt. 

Ingen forstår noe av det Emery og de to andre i toppledelsen driver med. Spillerne ser ikke ut til å skjønne hva de skal gjøre eller hvordan de skal spille. Hvem har til syvende og sist ansvaret?

Du sammenligner med Solskjær og da er det greit å trekke frem det han har gjort; han så på spillerstallen og fant ut hvordan de best skulle prestere sammen. Dette er rake motsetning til Emery (og JM) som har definert sin stil og skal presse spillerne inn i dette systemet. Jeg har tidligere snakket om kuler og klosser og det er den beste illustrasjonen. Vi så alle hvordan det gikk i MU og vi ser alle hvordan den klubben har endret seg med veldig små endringer fra en meget uerfaren manager. Mitt ønske er ikke å fjerne Emery nå,  men han må kunne endre seg for å få ut det beste i laget per nå. På sikt får han implementere sin type fotball med de spillerne som behersker det. Ikke ombygge kulestøtere til høydehopperen eller motsatt. Jeg er sjokkert over hvor lite Emery ser ut til å ta innover seg at på 8 mnd så er vi ikke noe bedre enn hva vi var de første kampene under hans ledelse. Spillerne virker like rådville som før og nå har de i tillegg mistet den offensive samhandlingen de hadde under Wenger. 

Min konklusjon er at laget per i dag er svakere enn det noensinne var under Wenger. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gunners77 said:

Vi bygde Emirates for å bli i stand til å kjempe mot de andre klubbene for å få de beste spillerne. Hvor lenge skal vi bli lurt av stan.

For å ta styre og stell litt i forsvar. Når vi besluttet å bygge Emirates var billettinntekter klubbenes primære inntektskilde. Bare få år senere var det TV-avtaler, sponsorinntekter og midler fra eiere. Hovedargumentet for flytten tfra Highbury ble ugyldiggjort ila få år. Dette betyr ikke at jeg forsvarer Stan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Nå var det faktisk sånn at klubbene i PL også fikk reklame  inntekter og TV inntekter selv på slutten av 90 tallet. Klubbene fikk også den gang økonomisk støtte fra PL. Billett inntekter selvfølgelig som du sier Verminator5 - og vi hadde den gang 48 boxer på Highbury som ga ekstra inntekter. 

Da vi flyttet til Emirates begynte også de forskjellige inntektene og øke betraktelig i forhold til da de startet PL i 1992. Vi har dratt inn betydelige beløp fra salg av leiligheter i Highbury anlegget , langs hele Drayton Park og siste prosjekt som var Queensland.

Hovedargumentet til flyttingen var å tjene mer penger for å konkurrere med de beste. Emirates har i dag 152 boxer i forhold til 48 på Highbury. I dag er det arrangementer på Emirates hver eneste dag - et eller flere. De drar inn vanvittige beløp utenom kampdagene. Kjente TV program som X factor , Big Brother og Britain got talent blir spilt inn på Emirates.

Pengene renner inn i kassen - via det jeg har skrevet over her - og ikke glem to butikker utenfor Emirates  og 1 i Finsbury Park , som også drar inn betydelige beløp. 

Men , vi har dessverre ikke penger til å kjøpe i dette  vinduet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, RP7 said:

Laget overpresterte ikke, de hadde griseflaks i mange av de 22 kampene.  

.................

Min konklusjon er at laget per i dag er svakere enn det noensinne var under Wenger. 

Jeg brukte så absolutt feil uttrykk når jeg skrev overpresterte, så på dette punktet er jeg fullstendig enig med deg. Når jeg skrev "overpresterte" så mente jeg uttelling i poeng, ikke uttelling i banespill. Poenget jeg ikke klarte å få frem var at enkelte anså oss som mesterskapskandidater kun på grunn av poengfangsten uten å se på det som ble levert.

På det andre punktet er jeg derimot uenig (og her kommer vi nok ikke til å bli enige). Jeg mener at vi så absolutt hadde dårligere perioder under Wenger, men vi har så absolutt en jævla lang vei å gå før vi er i nærheten av der vi bør være. Samtidig så er det ikke nødvendigvis så mye som skal til for at laget kan få en "bedre" periode. Selv om det er mange nedturer spillemessig, så har det også vært noen (få) høydepunkt som viser at det er mulig å levere mer enn det som skjedde på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Verminator5 said:

For å ta styre og stell litt i forsvar. Når vi besluttet å bygge Emirates var billettinntekter klubbenes primære inntektskilde. Bare få år senere var det TV-avtaler, sponsorinntekter og midler fra eiere. Hovedargumentet for flytten tfra Highbury ble ugyldiggjort ila få år. Dette betyr ikke at jeg forsvarer Stan.

Byggingen av Emirates hadde så absolutt en innvirkning på tilgjengelige midler en periode. Samtidig så er det nå en del sesonger siden klubben satt med en kontantbeholdning som gjorde at klubben i realiteten "nesten" var gjeldsfri. Nå mener jeg ikke at vi da skulle svi av hele den kontantbeholdningen på spillerkjøp, jeg sier bare at det var rom for å gjøre litt mer på spillermarkedet enn det ble gjort.

Ett av problemene både rett etter byggingen av Emirates, og forsåvidt i resten av Wengers periode, var at Wenger hele den tiden påsto at han hadde midler tilgjengelig, men som regel strandet det på at han ikke fant den/de rette spilleren(e). Jeg har aldri forstått at spillermarkedet virkelig var så magert i den perioden. Var f.eks. Mustafi den eneste tilgjengelige "brukbare" stopperen den sommeren som gjorde at vi måtte starte sesongen med ett fullstendig uerfarent stopperpar?

Jeg har likt det at Arsenal ikke skal bli en kjøpefest-klubb, men derimot en klubb som driver sunt, men spørmålet er om klubben har vært for gnien i forhold til det økonomiske potensialet de hadde. Hadde en litt mer offensiv kjøpepolitikk, selvsagt kombinert med en litt bedre salgspolitikk, skjedd da vi fremdeles var ett topp fire lag så hadde vi kanskje fremdeles kunne budsjettert med CL-midler i stedet for småpenger fra EL.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vi hadde  dårligere perioder under Wenger . Det har knirket en del i høst i perioder. Vi hadde flere gode kamper - en del kamper hvor det kunne ha endt med tap , men vi fikk likevel uttelling. 

Vi fikk poeng i kamper i vår ubeseirede rekke på 22 kamper hvor en del av de hadde garantert endt med tap under Wenger. Emery har gjort en del ting man kan sette spørsmål ved - men det er også blitt litt mer tæl i laget. Det har vi savnet lenge - veldig lenge. I går var det flatt batteri mot WH , men i de fleste kamper har vi vist mer vilje til innsats enn vi gjorde under Wenger,

 

Link to comment
Share on other sites

Vi må ha inn lnn kantspillere Asap! Per nå har vi vell bare en kantspiller i troppen. Og det er iwobi, vi har lånt ut en som e bedre en han. Uten at noen av de burde vært i startoppstillingen til et topp 6 lag i utgangspunktet. Spiller logistikken begynner å bekymre meg alvorlig. Der har det vært følgefeil på følgefeil i mange år. Finner det smått utrolig at et «topplag»kan stille til seriestart med kun 1 reindyrket kantspiller i troppen. Hvordan det defensive ser ut orker jeg ikke å gå innpå engang, da blir jeg sittende å skrive til i langt utpå natten. Nei, utrolig skuffet. Vinner vi ikke mot Chelski til helgen så kan vi bare glemme topp 4 i år også.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vi hadde en bra luke til ManU for en stund tilbake og nå snakker vi om målforskjell. Med våre ujevne prestasjoner så seiler de vel antagelig i fra oss. Vet ikke hva slags forhåpninger du hadde til stallen vår når sesongen startet , Verminator5  ? Hadde du troen på topp 4 ? 

Tror de med godt syn på begge  øynene så våre problemer i høst. God taktikk eller ikke - gode lag uttak eller ikke - vi holder bare ikke helt inn. Vi har ikke god nok stall til det gode selskap.

Når vi kranglet til oss poeng i høst så virket det på meg som enkelte her inne på forumet var seriøse når de mente vi kunne vinne PL. Vel , det er lov å ha håp - men sesongen er for lang for oss dessverre. 

Med vår stall og ingen store tegn på at vår eier vil satse - så er det bare til å drømme tilbake til glans dagene. Vi er dessverre milevis unna det meste.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sas2002

Emery vil ha Øzil bort. Nei hent en partner til Torreira og Benatia i bytte for Ramsey nå og la Øzil få en fri rolle uten så mye def ansvar. Nei nå begynner mange å murre på Emery. Er han bare en Wenger light😁

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Guest Sas2002 said:

Emery vil ha Øzil bort. Nei hent en partner til Torreira og Benatia i bytte for Ramsey nå og la Øzil få en fri rolle uten så mye def ansvar. Nei nå begynner mange å murre på Emery. Er han bare en Wenger light😁

3 mill i uka over 3 år... i stedet hente inn en som skal erstatte Özil og en som skal erstatte Ramsey...da kommer du ingen vei. 450 mill totalt både for å hente inn og for å betale lønn til de som kommer. Minner om Moi kostet 180 før lønn og han er ikke helt på samme nivå...

Dette frigjør ikke penger; det ruinerer klubben og omdømmet. Nå må det ryddes i ledelse både sportslig og administrasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Enig med deg at det må bli orden på sakene RP7 - men eieren er Silent Stan. Vi har en sportslig ledelse -på papiret i alle fall - og administrasjon. Ikke godt å si hva de ansatte må forholde seg til. At det er rot på flere områder er det ingen tvil om.  De andre lagene har en stund ledd av oss sportslig. Nå klarer vi ikke lenger å drive den administrativt heller - den ene etter den andre forlater klubben gratis. Kontrakter som går ut / kontrakter som er så gode at de som sitter på benk ikke vil forlate oss.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Polljen said:

Jeg er ikke uenig i det du skriver når det gjelder hva som er ansvaret til Emery og hans team og hva som er ansvaret til spillerne under kamp.

Det som gjør at jeg påstår at også Kroenke har et ansvar for det som skjer "på banen" er at en eier og hans styre har et ansvar for å legge en plan om hvordan de ser på den fotballfaglige satsingen i klubben.

Jeg er enig med deg i at en Torreira under Wenger kunne ha endret mye når det gjelder hva som skjedde i Wengers siste sesonger, men Wenger ville tydeligvis ikke ha en slik spiller. Problemet under Wenger var at det ikke var noen i skiktet over han som utfordret han faglig.

Jeg har lenge vært klar på at jeg ikke ønsker et pengedopet Arsenal. Spillerkjøp skal skje ut fra en sunn økonomi i klubben. Joda, jeg og mange andre "hyler" kanskje etter spillerkjøp nå, men disse forsterkningene av laget (forsvar + midtbane) skulle egentlig startet flere sesonger tilbake. Men vi satt med en manager som hadde en ganske ensporet overbevisning kombinert med et styre fullstendig uten kunnskap (av den faglige typen).

Når jeg legger skylden på Kroenke for tap vi går på, så har det ikke så mye med hva han gjør (eller ikke gjør) pr dato, men hvordan han og hans styre har ledet klubben over lang tid.
Jeg skal selvsagt erkjenne at det å legge skylden på Kroenke når det gjelder et konkret tap som det mot West Ham, nok er noe tåpelig av meg, men det er summen av alt som har skjedd (eller ikke skjedd) under Kroenkes eierskap som har ført til at slike påstander kommer fra undertegnede.

Du nevner flere modeller for å drive en klubb, og det synes jeg er flott. Jeg har dog ikke den minste anelse om hvilken modell Kroenke ønsker å drive Arsenal FC etter. Noen mener at han bare er ute etter penger, om det er sannheten eller ikke har jeg ingen formening om, men slik vårt styre driver klubben så blir det snart ingen penger å hente ut for Kroenke hvis inntektene daler på grunn av manglende ambisjoner.

Nei vi skal ikke ha et pengedopet Arsenal, men av og til må man bruke penger for å tjene penger. Arsenal er på vei til å spare seg til fant (satt noe på spissen, selvsagt).

Vi kan ta Manchester United som et eksempel, der må vi vel kunne si at eierskapet er ambisiøse nok og satser penger. De har hentet dyre spillere, en veldig meritert manager men det ble mismatch totalt sett.

Eierskapet drifter en fotballklubb, manageren leder laget. Manageren har et budsjett og henter spillere ut i fra det, når han i tillegg råder over en tropp med relativt dyktige fotballspillere i utgangspunktet, så når klubben har en manager som har gjort store ting for klubben, er det ikke lett å fjerne han. Og Arsenal som klubb har vel aldri vært bedre noen gang totalt sett enn det de var under Wenger. Så at å si takk til han satt langt inne er forståelig, og når man henter inn en manager som har faktisk vunnet noe fra før, er vel ikke manglende ambisjoner. Når man har kjøpt spillere som Alexis Sanchez og Mesut Özil, for ikke å snakke om Aubameyang og Lacazette så er de jo ikke uten ambisjoner. At Arsenal finansielt ikke kan konkurrere med de rike klubbene som har trikset og mikset for å kjøpe dyrt og masse, har ingen ting med Arsenals ambisjoner å gjøre, eller mangelen på det som enkelte mener. Jeg synes Arsenal har en fornuftig tilnærming for å drifte en fotballklubb.

Vi kan satse høyere, kjøpe dyrere spillere og hente mer meriterte managere, selv det gir ingen automatisk garantier for å lykkes. At klubben driter seg ut på kontrakter kan vel kanskje lastes Kroenke for ikke å fjerne de tullingene som skal forhandle\reforhandle kontrakter. Kanskje skal vi laste Kroenke og hans menn for å ansette en manager som ikke evner bruke lagets beste spiller, som ikke evner å fortelle laget at vi må forsvare oss dypere, for nå gjør vi det samme som forgjengeren gjorde neglisjerer forsvarsjobben på treningsfeltet. Mustafi, Koscielny, Holding, Sokratis og co er ikke dårlige fotballspillere, men selv de må trenes og implementeres i et system. Vi kan gjerne si at vi har hatt et fantastisk forsvar tidligere, men Adams, Bould og Keown vill nok også slitt med dagens system om vi hadde overført det til den tidsepoken, for vårt fantastiske forsvar fikk hjelp av midtbanen vår på en mye mer fordelaktig måte enn de som spiller der i dag. Personlige feil skjer hele tiden, nå har vi blitt brutalt straffet for det, men det går også på at vi ikke har sikkerhetsnett lengre, det hadde vi tidligere i kraft av at vi hadde et lag som passet sammen og jobbet for laget, men vi hadde plass til individualister også som ikke alltid dro lasset defensivt, det hadde vi andre spillere som gjorde. 

Det er det som jeg tror er nøkkelen, ikke hvem som eier klubben. Selv om han ikke er den eieren som spytter mest penger inn i klubben sin, så har vi hatt budsjett nok til å hente gode spillere, kanskje ikke vært like flinke på å bygge et lag, men det kan vi ikke laste eieren for direkte, for skulle eieren vært så detaljestyrt ville vi ikke fått mange managere hit til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye bekymringsverdig rundt denne kampen.
Første starter allerede da lagoppstillingene kommer; ingen Özil.. Han la ut en tweet, før helgen, med informasjon om at han hadde trent godt med laget i en uke.
Da må det finnes plass til han på benken.
Skjønner heller ikke hvorfor Torreira, vår beste spiller så langt i sesongen, starter på benken. En uke til Chelsea og har ikke startet siden bortekampen mot Liverpool.

Kampen taper vi fortjener. Skaper nesten ikke noe, selv om vi ligger under en hel omgang.
Tempoet, kreativiteten og bevegelsene er totalt fraværende etter 20 minutt.
Alt for ofte står spillerne og venter på at pasningene skal komme frem.
Eksempelvis er at stopperne står og slår pasninger som er så svake(km/t, m/s, osv..) at de knapt kommer frem i slutten av kampen. Ser ut som vi er fornøyde med 1-0 tap.
West Ham kan ENKELT sideforskyve og presse ballfører. 
Vil tro at West Ham føler at de aldri har hatt det lettere mot Arsenal.

Siste(ikke siste, men siste jeg gidder å skrive ned) er at de tre neste kampene i PL er Chelsea, Burnley og City. 
Tviler på at vi tar nok poeng til å ikke ligge på 6.plass etter de tre dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sas2002

Hva skjedde tidlig i PSG?. Neymar og Cavani og Emery mista garderoben. Samme skjer igjen. Nå er klubben i virkelig store problemer. Vi har alt for dårlige squadspillere som bla Eleny som har signert nye kontrakter og når Carl Jenkinson som knapt ville spilt for Ranheim sitter med 600k i uka da skjønner man at man må selge før dwt kan handles. Nei Kroenke spytter ikke inn midler. Dette har Gazidis og Wenger knota til. Glem topp 4. Punktum

Link to comment
Share on other sites

On 1/13/2019 at 4:26 PM, Guest Gunners68 said:

Nå var det faktisk sånn at klubbene i PL også fikk reklame  inntekter og TV inntekter selv på slutten av 90 tallet. Klubbene fikk også den gang økonomisk støtte fra PL. Billett inntekter selvfølgelig som du sier Verminator5 - og vi hadde den gang 48 boxer på Highbury som ga ekstra inntekter. 

Da vi flyttet til Emirates begynte også de forskjellige inntektene og øke betraktelig i forhold til da de startet PL i 1992. Vi har dratt inn betydelige beløp fra salg av leiligheter i Highbury anlegget , langs hele Drayton Park og siste prosjekt som var Queensland.

Hovedargumentet til flyttingen var å tjene mer penger for å konkurrere med de beste. Emirates har i dag 152 boxer i forhold til 48 på Highbury. I dag er det arrangementer på Emirates hver eneste dag - et eller flere. De drar inn vanvittige beløp utenom kampdagene. Kjente TV program som X factor , Big Brother og Britain got talent blir spilt inn på Emirates.

Pengene renner inn i kassen - via det jeg har skrevet over her - og ikke glem to butikker utenfor Emirates  og 1 i Finsbury Park , som også drar inn betydelige beløp. 

Men , vi har dessverre ikke penger til å kjøpe i dette  vinduet.

Fint om du kan quote mine innlegg så jeg raskere får varsel, og raskere kan svare :)

La meg først og fremst si at jeg ikke er uenig i at vi tjener vesentlig mer penger nå, enn det vi gjorde pre-Emirates. Klubbene fikk reklame- og TV-inntekter lenge før vi flyttet til Emirates, men nivåene på de inntektspostene skjøt i væretpå svært kort tid. Det er en del av årsaken til at for eksempel Fulham kan blåse over £100 mill på en sommer. Mitt poeng er at kommentarer som "Vi flytta til Emirates for å bli best i Europa, men har blitt lurt" mangler noen vesentlige betraktninger (sitatet er fiktivt og satt på spissen). Se sitat fra Josimar:

"Da Arsenal begynte planleggingen av å bygget et nytt stadion, var det i en tid hvor kampdagsinntekter var hovedinntektskilden til engelske fotballklubber. For at Arsenal skulle henge med i pengegaloppen til klubber med større stadion, bestemte styret at et nytt stadion til 390 millioner pund var løsningen.

På samme tid skjer det drastiske endringer i engelsk fotball. Roman Abramovitsj tar kontrollen over Chelsea og begynner å investere fra egen lomme. I den påfølgende tiden endres også inntektsstrukturen for de engelske klubbene. Før Arsenal begynte planleggingen av Emirates til et par år etter stadionet sto ferdig, var ikke kampdagsinntekter lenger den viktigste årsaken til penger inn i klubbkassa. Pengesummene fra sponsoravtaler og massive TV-avtaler økte drastisk på kun få år. Stadionet ble bygget uten statlig finansiering eller ved hjelp av en velstående velgjører, faktisk har eier Stan Kroenke aldri puttet egne penger inn i klubben. Måten Arsenal valgte å finansiere Emirates Stadium var ved å ta opp flere banklån, gjeldsbrev og sponsorer i form av salg av stadionnavn og utstyrsleverandør."

http://www.josimar.no/artikler/kroenkes-arsenal-plan/3799/ 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Guest Gunners68 said:

Vi hadde en bra luke til ManU for en stund tilbake og nå snakker vi om målforskjell. Med våre ujevne prestasjoner så seiler de vel antagelig i fra oss. Vet ikke hva slags forhåpninger du hadde til stallen vår når sesongen startet , Verminator5  ? Hadde du troen på topp 4 ? 

Tror de med godt syn på begge  øynene så våre problemer i høst. God taktikk eller ikke - gode lag uttak eller ikke - vi holder bare ikke helt inn. Vi har ikke god nok stall til det gode selskap.

Når vi kranglet til oss poeng i høst så virket det på meg som enkelte her inne på forumet var seriøse når de mente vi kunne vinne PL. Vel , det er lov å ha håp - men sesongen er for lang for oss dessverre. 

Med vår stall og ingen store tegn på at vår eier vil satse - så er det bare til å drømme tilbake til glans dagene. Vi er dessverre milevis unna det meste.

Beklager dobbelpost, men jeg så at jeg skylder deg mer enn ett svar. 

Mitt innlegg var en ytring av misnøye. Det var ikke en vurdering av vårt lags kvalitet. Mitt innlegg sier ingenting om hva jeg forventet før sesongen. Men du har et poeng. Jeg har minus 6,5 på begge øynene og har nok oversett både det ene og det andre. Før sesongen hadde jeg ikke troen på at vi skulle klare topp 4. Jeg var av den oppfatning at troppen var for dårlig og at Emery måtte få en sesong til å jobbe i fred. Deretter leverte vi en meget god høst som nådde sitt klimaks i 4-2 seieren mot Tottenham. Årets høydepunkt spillemessig. Kampen hjemme mot Liverpool var også svært bra. Når jeg vurderte vår høstform og sammenliknet den med formen til Utd, Chelsea og Tottenham så fikk jeg et håp om at det var mulig med topp 4. Jeg var ikke sikker, men jeg turte å håpe. Grunnen til det var trekk ved laget som ikke nødvendigvis kan kvantifiseres. Vi trykket til i alle dueller, vi løp mest (OK, den kan kvantifiseres), vi nektet å tape,  og spillerne gikk i krigen for hverandre. Dette er egenskaper i et lag som ikke kan leses av statstikk i FIFA, FM eller whoscored.com. 

Men hverdagen tok oss igjen. Jeg mistenker at det harde treningsopplegget Emery iverksatte i sommer kan kjennes på kroppen til spillerne. Dette kan sikkert @RP7 vurdere bedre enn meg. Jeg synser. Dog syns jeg det er påfallende at vi har spilt svært lite god fotball etter seieren mot Tottenham, som krevde veldig mye av alle involverte. Og så er spillerne for dårlig, og Emery er dum i blant, men mer om det i et annet innlegg. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...