Jump to content

2018.12.29 Liverpool (B)


Polljen

Recommended Posts

2 hours ago, Gunners77 said:

Trur dessverre det ikke blir noen kjøp i jan og til sommeren får vi vell 50 mill. Trur fan ikke det blir bedre før stan er borte. Den mannen tenker kun penger til seg selv. Kjøpte båt til seg selv til 3 milliarder og gav arsenal 50 mill sist sommer. Nei begynner å miste troa på hele klubben med den eieren. Skal no på kamp imorgen men er ikke direkte oppspilt. Har plass nærme banen så de skal få høre det hvis det ikke er  full innsats. Når skal stan over å se en kamp, fan ikke mye engasjement.

Hvis en går og venter på at Stan skal bli borte så har man en lang ventetid.

Det er mulig at Stan kun tenker penger på seg selv, men hvor mye som kommer fra hans "sportsfranchiser" er jeg usikker på, jeg tror ikke de er noen melkekuer. Hvis han virkelig vil tjene penger på Arsenal så vil den mest lønnsomme metoden være å selge klubben nå, det ville nok gitt ett godt overskudd.

Når det gjelder kjøpet av Yachten, så skal man være klar over at pengene i Kroenkefamilien ikke i så stor grad kommer fra Arsenal eller andre av hans franchiser, men fra "fru Kroenke" som var arving til en av de største butikkjedene i statene, Walmart.

Når det gjelder troa på Kroenke så skal jeg være enig med deg, det er ikke så stor hos meg heller, men finnes det noen gode alternativer? Jeg vil ikke ha en Nigeriansk milliardere eller noen oljesjeiker som eiere.

Så til slutt så er det fremdeles noen som tror at "eiere" spytter inn masse av sine egne penger i enkelte klubber. Med unntak av ManC som bruker alle mulige lovlige og ikke minst ulovlige (det må bare håndfaste bevis til) måter å tilføre midler fra eier til klubb via stråselskaper som gir usedvanlige gode sponsoravtaler, så er det få (eller ingen) av de store klubbene som får slike midler fra sine eiere. Kjøp blir finansiert gjennom klubbens inntekter og/eller lån.
For min del så er det helt greit at vi holder pengebruker innenfor en sunn økonomisk drift av klubben, men jeg mener at klubben faktisk kan bruke litt mer og likevel ha en sunn økonomi.
Dessverre så er vi ikke like attraktive ovenfor markedet som f.eks. Man U som har en meget god inntekt p.g.a. sitt varemerke.

Det kan faktisk kjøpes smart uten å kjøpes dyrt. Problemet med Arsenal over flere år er at det har blitt kjøpt/solgt litt for mange spillere på en "usmart" måte og at spillere har blitt gitt for gode kontrakter uten å ha bevist at de kan levere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply
Guest Goonerolf
5 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Det blir nok en sesong til med Qurabag , Barisov , Østersund etc etc ,goonerolf. Det er engelsk fotball for alle pengene her hos meg , men jeg vet det er en del her inne som har peiling på fotball i mange andre  land. Det er vel ikke mange tror jeg som har kommet med noen navn på folk som kan være aktuelle for overgang i januar. Det er vel sommer vinduet som vi må vente på - samt at eieren kommer opp  med penger nok til å kjøpe gode spillere som hever oss. 

Ellers så blir det vel det vanlige - vi fant ikke de rette typene , som Wenger alltid sa. Alle andre klubber fant de rette typene bare ikke Arsenal. 

Jeg har heller ingen oversikt hvem som kan være "redningen" for oss i januar Gunners68.  Vi må nok bare smøre oss med tålmodighet og håpe på det beste. Godt nyttår !

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Takker for det - i like måte goonerolf 🙂 Tålmodighet har vi iallefall mye av. Har vært i besittelse av det i minst de 8 siste årene. Men , nå må eieren begynne å vise seg fra en bedre side. Gjør ikke eieren noe så tipper jeg aksjoner mot ham før sesongen er over. Time will show , goonerolf 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Til deg Polljen så er det blitt gjort alt for mange usmarte avtaler , som du kaller det. husker noen av vinduene hvor vi kjøpte 4 - 5 spillere i de siste minuttene. Den ene gangen mener jeg vi kjøpte Park , Arteta , Santos  , Jenkinson - mener det var en til - Arteta var vel den som gjorde det best , mens de andre var ubrukelige . Jenkinson mest heldig som fortsatt har god avtale med oss. Blir ikke kvitt ham - samme med Chambers og Debuchy. Squallachi - noen som husker ham ? 

Jeg skulle ha likt å vist hvem det var som anbefalte å kjøpe mange av disse ?

Du verden og vi har kastet penger ut vindu. Nå har vi hatt flere som går gratis ? Alexis , Ramsey og Øzil blir vel ikke gode butikk for Arsenal heller. De kostet mye , har fått bra med penger og så ut igjen for omtrent ingenting for de. Skulle tro styret satt og spilte monopol for moro skyld 🙂

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Skulle tro styret satt og spilte monopol for moro skyld 🙂

Jeg har sagt det mange ganger tidligere og kommer sikkert til å gjenta det til det kjedsommelige. Styret i Arsenal har rett og slett ikke peiling............ når det kommer til det fotballfaglige!!!!

Det lille håpet mitt i styret er faktisk Kroenke jr. Jeg tillegger ikke han noen fotballfaglig kunnskap, men det virker som at han har forstått behovet for å få mer av denne kunnskapen inn i den administrative og styrende delen av klubben. Ansettelsene av Mislintat og Sanllehi og forsåvidt også ansettelsen av Fahmi (jurist med ansvar for kontraktsforhandlinger) gir meg grunn til å tro at det kan bli en oppgradering fremover. Og jeg sitter med et inntrykk av at Josh Kroenke har hatt en finger med i spillet når det gjelder å gjøre disse endringene i denne delen av Arsenal-ledelsen.

Mislintat kom ved starten av forrige sesong, Sanllehi kom midt i sesongen, men jeg har en klar mistanke om at deres innflytelse var noe redusert så lenge Wenger og forsåvidt også Gazidis fremdeles var i klubben. Akkurat som flere av oss mener at Emery må få tid til å bygge sitt lag, så er det vel slik at Mislintat og Sanllehi må få tid til å bygge/endre klubben.

Det er nok ikke alt de har gjort hittil eller alt de kommer til å gjøre fremover som vil bli populært blant fansen, men enkelte av avgjørelsene vil kanskje likevel være nødvendige.
Ett par av de mest presserende punktene er Ramsey og Özil. Det har kommet mye kritikk rundt det at kontraktsforslaget til Ramsey ble trukket tilbake, og personlig så vet jeg ikke om den beslutningen var rett eller ikke. Det jeg "vet" er at jeg ikke klarer å henge meg på hylekoret av kritikk mot klubben i denne saken, siden jeg kan se at det kan være gode grunner til at denne avgjørelsen om å ta en økonomisk tap ble gjort.
Slik jeg ser det så er det ikke det at kontraktsforslaget ble trukket tilbake som er det største problemet i denne saken, det største problemet er at "Ramsey-problemet" ikke ble løst før sommervinduet stengte (her tror jeg personlig at Gazidis var en bremsekloss). JA, Arsenal kangå på et økonomisk tap ved at Ramsey går gratis fra klubben, men hvilken økonomisk kostnad ville Ramsey påført klubben hvis han fikk noe opp i mot en "Özil-kontrakt" og så ikke fungerte i laget (noe han egentlig ikke har gjort under Emery eller den siste tiden under Wenger). Fordelen med å tegne en kontrakt i høst ville selvsagt være de mulige økonomiske inntektene ved et eventuelt nærstående salg, men dette ville være en usikkerhetsrisiko.

Det andre "problemet" som er Özil, ville kanskje også blitt håndtert annerledes med en mer faglig kapabel/sterk stab i Arsenal. Kanskje ville det ført til et økonomisk tap ved at han gikk gratis sist sommer, men tapet ville kanskje ikke blitt mindre enn av vi nå sitter med en spiller som har et stort potensiale som han ikke får ut (om det nå skjer p.g.a. vilje eller evner) som innkasserer en høy lønnsjekk og kanskje er lite salgbar.

Det blir mye prat fra min side, jeg har ingen fasit med unntak av at det er et klart behov for at de som styrer Arsenal må bli mye tøffere både når det gjelder kjøp/salg og når det gjelder kontraktsforhandlinger. Med unntak av spillere som er på vei til å legge opp og spillere som er "usalgbare", så må ingen spiller få muligheten til å bli i klubben når de går inn i sitt siste kontraktsår.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vanskelig egentlig, har du ikke spillere som løper til de dauer, så spiller du ikke med en taktikk som krever at de løper til de dauer. Har du forsvarere som ikke kan forsvare så gjør du taktiske endringer som hjelper til defensivt, det er ganske enkelt egentlig. Har du "trege" forsvarspillere så presser du ikke høyt i banen med forsvaret, men trekker midtbanen litt lengre bak og kompanserer. Har du en playmaker som strør rundt seg med pasninger, så setter du løpskraft foran han, og kompanserer defensivt for de mangler som er der. Verre er det egentlig ikke. Så snart de spillerne som kreves for å spille på en eksakt måte er på plass, så er det bare å kjøre på. Men idiotisk å kjøre på om de "rette" spillerne ikke er på plass. 

Det er ganske åpenbart at å tvinge gjennom en spillestil uten spillere som passer inn i systemet, det vil være dødsdømt uansett hvem du er. Mourinho er kanskje et godt eksempel på det. Mannen vinner ting rundt om kring, men tilpasser man seg ikke omgivelsene stopper det opp til slutt.

Nå er Arsenal i en posisjon at de kan kjøpe andre spillere enn de store navnene og bygge fra bunnen. Arsenal kan for eksempel bruke modellen som Leicester gjorde, men Arsenals store fordel kontra Leicester er at Arsenal vil ha råd til å beholde de beste spillerne. Og ikke være tvunget til å selge unna de som vokser seg store.

Så min bønn til Arsenal er at de ikke tenker så veldig mye på navn, men på spillerne som passer inn i et system, et lag. Om de kjøper en skotte ingen har hørt om bare han passer inn, helt fint i min verden. Vi vet alle at vi ikke kan konkurrere med de rikeste selv om vi ikke akkurat er fattige.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Når man ser på Ramsey prestasjoner Polljen så ville det vært hinsides å gi ham en nær Øzil avtale. Han er jo like ustabil i sine prestasjoner som vær varslingen. Vi skulle ha solgt både Alexis og Øzil sist sommer. Da hadde vi fått mest penger for de. Hva sitter vi igjen med nå etter de to ? En gikk med i en bytte avtale og Øzil  må ha falt mye i verdi.

Får håpe de du nevner nå  kan styre dette på rett kjøl etter at økonomen Wenger er borte og Gazidis like så.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

Hvis en går og venter på at Stan skal bli borte så har man en lang ventetid.

Det er mulig at Stan kun tenker penger på seg selv, men hvor mye som kommer fra hans "sportsfranchiser" er jeg usikker på, jeg tror ikke de er noen melkekuer. Hvis han virkelig vil tjene penger på Arsenal så vil den mest lønnsomme metoden være å selge klubben nå, det ville nok gitt ett godt overskudd.

Når det gjelder kjøpet av Yachten, så skal man være klar over at pengene i Kroenkefamilien ikke i så stor grad kommer fra Arsenal eller andre av hans franchiser, men fra "fru Kroenke" som var arving til en av de største butikkjedene i statene, Walmart.

Når det gjelder troa på Kroenke så skal jeg være enig med deg, det er ikke så stor hos meg heller, men finnes det noen gode alternativer? Jeg vil ikke ha en Nigeriansk milliardere eller noen oljesjeiker som eiere.

Så til slutt så er det fremdeles noen som tror at "eiere" spytter inn masse av sine egne penger i enkelte klubber. Med unntak av ManC som bruker alle mulige lovlige og ikke minst ulovlige (det må bare håndfaste bevis til) måter å tilføre midler fra eier til klubb via stråselskaper som gir usedvanlige gode sponsoravtaler, så er det få (eller ingen) av de store klubbene som får slike midler fra sine eiere. Kjøp blir finansiert gjennom klubbens inntekter og/eller lån.
For min del så er det helt greit at vi holder pengebruker innenfor en sunn økonomisk drift av klubben, men jeg mener at klubben faktisk kan bruke litt mer og likevel ha en sunn økonomi.
Dessverre så er vi ikke like attraktive ovenfor markedet som f.eks. Man U som har en meget god inntekt p.g.a. sitt varemerke.

Det kan faktisk kjøpes smart uten å kjøpes dyrt. Problemet med Arsenal over flere år er at det har blitt kjøpt/solgt litt for mange spillere på en "usmart" måte og at spillere har blitt gitt for gode kontrakter uten å ha bevist at de kan levere.

Ifølge Forbes er Ann Walton Kroenke god for 6,6 milliarder dollar, tilsvarende drøyt 56 milliarder kroner, mens husbonden skal være god for 8,5 milliarder dollar, tilsvarende 73 milliarder kroner.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, joppe said:

 

Så min bønn til Arsenal er at de ikke tenker så veldig mye på navn, men på spillerne som passer inn i et system, et lag. Om de kjøper en skotte ingen har hørt om bare han passer inn, helt fint i min verden. Vi vet alle at vi ikke kan konkurrere med de rikeste selv om vi ikke akkurat er fattige.

En tenkemåte jeg uten problemer kan slutte meg til 😉

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Gunners77 said:

Ifølge Forbes er Ann Walton Kroenke god for 6,6 milliarder dollar, tilsvarende drøyt 56 milliarder kroner, mens husbonden skal være god for 8,5 milliarder dollar, tilsvarende 73 milliarder kroner.

I stand corrected 😉

Uansett så blir det noe dødfødt å sette kjøpet av en yacht opp i mot spillerkjøp I Arsenal. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig, mannen har tjent godt på arsenal. Heller en rik sjeik enn en amerikaner som kun tenker penger. Vi var forsiktige når vi bygde emirates men det begynner å bli en stund siden. Var det ikke for å bli på finansielt på høyde med de andre klubbene? Ser ikke mye til det, hva fan for vi for 50 millioner. Ser optimismen som var for en stund siden begynner å forsvinne når vi ser hvor dårlig vi spiller. Men trur emery er riktig mann men gi nå for guds skyld mannen penger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Ja , det er helt rett at Arsenal skulle ha vært bygd rundt Øzil , joppe , men den tid er over. Mannen  er nå bare en skygge av seg selv . Vi kan ikke bygge rundt ham når han enten er syk , ikke kan brukes av taktiske grunner eller så bare gidder han ikke. La oss se han prestere godt i 3 kamper på rad først. Når skjedde det sist - gjelder forøvrig ikke bare Øzil dessverre. Det er mange lag som har spillere som man bygger  laget rundt - men glem det når det gjelder Øzil.

Link to comment
Share on other sites

@Gunners77

Jeg er fullstendig enig i at Emery bør få midler til spillerkjøp og jeg mener at Arsenal tåler den økonomiske belastningen. 

Det jeg ser som utopisk er at Kroenke skal ta av sine egne penger for å finansiere dette. 

Selvsagt har han råd til dette, men selv om FFP ikke fungerer som det bør og der er mange smutthull, så er jeg ganske sikker på at Arsenal ville merket FA/UEFA sin vrede hvis slike spillerkjøp ble betalt fra eiers egen lomme. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gnåle sånn om penger? Har vi 50millioner å bruke så har vi 50millioner å bruke, kan kjøpe spillere for det også, man trenger ikke kjøpe de dyreste spillerne man finner. Det finnes spillere der ute som koster langt mindre, og har kanskje de samme kvalitetene. Problemet er vel at alle supportere tenker navn og ikke lag når de hyler og skriker etter nye spillere. Lite penger er selvsagt litt mer utfordrende å finne de rette spillerne, men det finnes jo flere tusen spillere der ute og alle kan ikke spille for City, Chelsea eller andre pengedopede klubber. Men er man ikke villig til å satse så vinner man stort sett ikke heller.

For meg var det galskap av Wenger\Arsenal å kjøpe Özil når de ikke lå noen plan bak å bygge laget rundt han, samme med Sanchez galskap å hente inn sånne spillere om man ikke bygger videre og for meg er det også galskap å ansette en manager som må snu opp ned på hele spillerstallen for å lykkes. Har på ingen måte gitt opp Emery og hans prosjekt, men det er litt bekymringsverdig at hele laget må byttes ut for at han skal få det til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Galskapen til Wenger har mange advart om i mange år Polljen. Helt enig i at man burde ha fått mer ut av feks Øzil - sammen med Alexis -  men de ga jo til tider opp når resten av laget ikke hang sammen. Det har vært advart mot de defensive problemene lenge. Likeså mangelen av en ledertype. 

Det er vel heller ingen tvil om at det må ha sviktet i systemet vårt når det gjelder å finne bedre spillere. Det skulle gjerne ha vært en Van Dijk i laget vårt - men ja -det finnes faktisk gode spillere der ute til en lavere pris. Finn de .

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Ja , det er helt rett at Arsenal skulle ha vært bygd rundt Øzil , joppe , men den tid er over. Mannen  er nå bare en skygge av seg selv . Vi kan ikke bygge rundt ham når han enten er syk , ikke kan brukes av taktiske grunner eller så bare gidder han ikke. La oss se han prestere godt i 3 kamper på rad først. Når skjedde det sist - gjelder forøvrig ikke bare Øzil dessverre. Det er mange lag som har spillere som man bygger  laget rundt - men glem det når det gjelder Øzil.

Hvordan kan den tid være over når han fortsatt er i klubben, at han er syk kan ingen gjøre noe med langt mindre han selv. Så lenge ting ikke er lagt til rette og laget fortsatt ikke er bygd rundt han, vil han fortsatt slite. Men han skaper situasjoner som burde bli målsjanser hver eneste kamp han spiller, det skjer alltid noe rundt han, selv på en dårlig dag er han mye mer konstruktiv en Iwobi, for ikke å snakke om kreativiteten hans. Og selv om Özil blir borte store deler av kampen, så skaper han målsjanser hver eneste kamp, eller han skaper noe som burde blitt målsjanser. Og selv om Özil ikke er nest sist på ballen, så er han involvert med pasningen i forkant, at folk ikke ser det er merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vi ser alt det du sier joppe , men vi ser også andre sider av ham. Det er ikke så veldig mange lag i PL som har luksus spillere ala Øzil. Det er andre luksus spillere , men de kan ta i et tak når ballen er i nærheten.  Det blir ofte for mye for Øzil.

Link to comment
Share on other sites

De lagene som har luksus spillere ala Özil, de har også andre spillertyper for å matche svakhetene til enerne.

Men så har vi de som hater spillere som ikke har snørret hengende ut nesen, strømpene nede på leggen, løper London Marathon 3 ganger i uka og takler i knehøyde satt veldig på spissen 😉

Men nå er det familie tid, og en pause fra alt som har med fotball å gjøre.

 

GODT NYTT ÅR ALLE SAMMEN I ARSENAL FAMILIEN !!

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, joppe said:

Hvorfor gnåle sånn om penger? Har vi 50millioner å bruke så har vi 50millioner å bruke, kan kjøpe spillere for det også, man trenger ikke kjøpe de dyreste spillerne man finner. Det finnes spillere der ute som koster langt mindre, og har kanskje de samme kvalitetene. Problemet er vel at alle supportere tenker navn og ikke lag når de hyler og skriker etter nye spillere. Lite penger er selvsagt litt mer utfordrende å finne de rette spillerne, men det finnes jo flere tusen spillere der ute og alle kan ikke spille for City, Chelsea eller andre pengedopede klubber. Men er man ikke villig til å satse så vinner man stort sett ikke heller.

For meg var det galskap av Wenger\Arsenal å kjøpe Özil når de ikke lå noen plan bak å bygge laget rundt han, samme med Sanchez galskap å hente inn sånne spillere om man ikke bygger videre og for meg er det også galskap å ansette en manager som må snu opp ned på hele spillerstallen for å lykkes. Har på ingen måte gitt opp Emery og hans prosjekt, men det er litt bekymringsverdig at hele laget må byttes ut for at han skal få det til.

Godt du ser det samme som meg Joppe. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...