Jump to content

2018.12.29 Liverpool (B)


Polljen

Recommended Posts

Liverpool    crest  Liverpool   v    Arsenal arsenal.png?2016-2017    
Lørdag 29. desember 2018, kl. 18:30, Anfield
Premier League, 20. serierunde 
Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium / Sumo

Skadesituasjonen: Welbeck og Holding, langtidsskadde. Mavropanos, er tilbake i trening, men ikke kampklar.  Bellerin er bekreftet ute i to uker (legg).  Mkhitayran er bekreftet ute i ca seks uker etter et brudd i en ben i foten (vristen).
Usikre: Mustafi og Monreal.

Vår motstander er på toppen av ligatabellen når vi nå er halvveis i sesongen og har en komfortabel ledelse på seks poeng ned til lag nr 2. Arsenal er på femteplass, tretten poeng etter Liverpool.
Når det gjelder mål så ligger begge lagene nesten likt når det gjelder scorede mål (Pool-43, Ars-41), men når det gjelder baklengsmål så er det en meget stor forskjell. Liverpool har kun sluppet inn syv mål på nitten kampen, Arsenal har sluppet inn tjuefem.

Arsenal klarte å ta med seg ett poeng fra hjemmemøtet med Liverpool, og hadde to ganske gode kamper mot Tottenham (i PL) og ManU, men etter det så har det vært betraktelig mer labert for vårt lag.
Liverpool har fem strake seire i PL, Arsenal har to seire, to uavgjorte og ett tap.

Liverpool må ansees som soleklare favoritter i dette oppgjøret og vi skal være særdeles fornøyde hvis vi klarer å ta med oss ett poeng fra dette møtet. Hvis vi tar i betraktning de problemene vi har hatt defensivt så er det et potensiale for at resultatet i denne kampen kan bli stygt for vår del. Forhåpentligvis så klarer våre å ta seg sammen til denne kampen.

Det er bare å håpe at Mustafi og Monreal blir klare og hvis begge kan spille så foreslår jeg en oppstilling med tre stoppere. Hvis bare den ene eller ingen av de kan stille så er jeg mer usikker og velger under tvil en vanlig firer bak.
Offensivt så velger jeg Auba og Laca med Özil i en fri rolle. Özil gjorde ikke mye av seg mot Brighton, men mot Pool så anser jeg at vi kan satse litt mer på kontringer og da vil en god offensiv linje være god å ha.

Tre stoppere med Mustafi og Monreal:

Leno
Mustafi - Sokratis - Monreal
AMN      - Torreira - Xhaka -      Kolasinac
Özil
Laca - Auba

 

 

 

Firebackslinje uten Mustafi og/eller Monreal:

Leno
AMN - Mustafi - ?  - Kolasinac
Xhaka - Torreira - Guendouzi
Özil
Laca - Auba

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply
Guest Gunners68

Pool supporterne på jobben har begynt feiringen allerede. Par stykker har vært i med alt og du ser sleven deres renner fra munnvikene. De kan ikke få den kampen i gang fort nok. Måtte vår herre være oss nådig den dagen samt at jeg slipper og se Xhaka og Kos som stoppere :-)

Hvorfor måtte Øzil ut som førstemann i går ? For dårlig i Emerys øyne - skade - ?? Tviler på at Emery bruker Øzil på Anfield , Polljen ? Hvis han ikke kan brukes borte mot Bournemouth så kan han ikke brukes på Anfield etter mitt syn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Byttet av Özil var ifølge Emery av taktiske årsaker, ikke skade. 

Jeg ser også grunner til å vrake Özil, jeg sliter bare med å se alternativet hvis vi spiller med to spisser. Ramsey eller Iwobi? De har ikke imponert de heller. 

Link to comment
Share on other sites

Selv om Lacazette har hatt en litt "tørr" periode i det siste, så mener jeg at han og Aubameyang utfyller hverandre best når vi spiller med begge på topp. Når vi spiller med en på topp, så er det mulig at Laca får litt mer egne sjanser, men Auba blir mer borte når han må dekke kanten. Totalt sett så fungerer det best med begge på topp, og jeg er overbevist om at det ikke er lenge før han også får målteft igjen.

Hvis man da velger å spille med to spisser så er spørmålet om man skal spille slik som nå med en fri spiller bak spissene, eller med en mer "klassisk" oppstilling.
Nå har vi spilt med 4-3-1-2 eller 3-4-1-2, alternativet er 4-4-2, men da mister vi denne "frie" spilleren. Rollen som fri spiller burde vært som skapt for Özil så her er det langt på vei opp til han å få den til å fungere. 

Det er selvsagt ikke optimalt i en slik fri rolle å ha lagdeler bak seg som ikke gjør jobben sin, men hvis ikke Özil fungerer i den "frie" rollen så kommer han aldri til å fungere med oss.

En siste "klassisk" lagoppstilling er selvsagt 4-3-3, men da vil Özil bli en av den fremste linjen og igjen vil han miste frihet og få mindre muligheter til å bli kreative.

Hvis laget (som helhet) en dag blir trygge defensivt, slik at de i enda større grad kunne støtte opp om de på topp så er drømmen min fremdeles Özil (eller en liknende spiller) rett bak Auba og Laca.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange grep som må gjøres:

1) Møte opp til 1. omgang.....

2) Øzil må frigjøres og ha maksimale arbeidsforhold. Dvs Ramsey og Kola må flankere ham sammen Xhaka og Torreira sentralt.

3) Auba og Laca må jage som en enhet fra front og ligge på `pool sine sentrale stoppere fra første stund.

4) `Pool ønsker å spille opp sentralt i banen på første brudd og deretter vinkle ut motsatt. Firminio må tas ut sentralt og løpet motsatt må blokkeres tidlig. Måten førstnevnte tas ut på er å lage ufarlige frispark, dvs enkle dytt/holdinger i oppspillsfase før han får flikket. Slik unngår man kort og kan holde på i det uendelige. Blir det brytekamper eller knokkeltaklinger kommer kortet umiddelbart og alt er kjørt. Denne taktikken fra Klopp gjør at vi ikke kan tømme fra backene uten at en midtbanespiller faller ned.

5) For all del unngå at det må gjøres taktiske bytter i pausen. Det betyr at man igjen har feilet grovt. Emery må snart skjønne at han er outsmarted i PL. Det er en liga hvor taktikk betyr noe; innsats og vilje betyr alt..

Jeg ønsker å se følgende lag hvis alle er klare:

                        Leno

      Mustafi Sokratis Monreal

           Torreira  Xhaka

Ramsey                               Kola

                        Øzil

             Laca                Auba

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Det må være en høy intensitet på treningene til Emery. Øzil blir skadet titt og ofte på de treningene. Som den eneste blir han skadet på trening - de andre i kamp. Jeg vet ikke jeg hvor lenge vi skal tro på dette. Tror ikke vi beholder ham særlig mye lenger.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tapapa said:

Jeg velger å tro at han har en kneskade.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Hittil har jeg prøvd å la tvilen komme Özil til gode når det gjelder alle hans "problemer", men jeg begynner å lure på om alt virkelig er fysisk eller om det er andre underliggende årsaker. Kanskje litt kynisk av meg, men det virker som at det hele tiden er noen "nye" problemer.

I etterkant av kampen så var Emery klar på at byttet av Özil etter halvtid var et taktisk bytte, og ikke skaderelatert. Så langt i sesongen så har jeg ikke fått noe inntrykk av at Emery prøver å skjule potensielle skadeproblemer på sine spillere.

Når nå Ornstein går ut og sier at det er kneet som gjør at Özil må kaste inn håndkleet, så sier han også samtidig at dette var noe som han pådro seg i kampen mot Brighton. Det er noe som skurrer i mine ører.

-----------------------

Jeg må helt ærlig si at jeg sitter med en jævla dårlig magefølelse i forkant av denne kampen og vurderer seriøst om jeg skal "boikotte" visningen av denne kampen.
Neida. min såkalte "boikott" kommer ikke p.g.a. Arsenal, Emery eller noe sånt, jeg lever meg rett og slett litt for mye inn i kamper mot visse lag og er usikker på om helsa tåler dette.
Forhåpentligvis, hvis jeg finner på en annen aktivitet på det tidspunktet, så storspiller Arsenal og jeg kan angre mye i ettertid. I så fall skal jeg kose meg med kampen i reprise i morgen 😏.

Vi får se, magen har kanskje "roet seg litt" i løpet av de kommende ni timene 😎

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ben Elfen said:

Han var visst i troppen men fikk føling i kneet på siste trening før avreise

Det er mange påstander ute og går på nettet, men det er intet fra Arsenals side (hjemmeside, FB eller twitter) som antyder at han er ute.
 

Ifølge Ornstein så oppstod problemet før siste trening:

"We now know Mesut Ozil is out of Arsenal’s game at Liverpool tomorrow," Ornstein tweeted. "He trained with the squad today but complained of pain in his knee and was withdrawn from the travelling party.

"Ozil's knee injury was sustained at Brighton on Boxing Day and despite the best efforts from all for him to be fit to face Liverpool tomorrow, the problem persisted - he was not ready play or be in the squad."

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Har en dårlig følelse for denne kampen jeg også. , Polljen. Det at vi ikke kan stille våre aller beste i forsvaret bekymrer meg. Håper de kan overraske og få et bra resultat i kveld. Jeg vet Pool supporterne venter i kulissene på jobb onsdag morgen. Vinner Arsenal så ser du ikke de ikke i det hele tatt - men jeg skal sørge for å finne de 🙂

Link to comment
Share on other sites

Trist at Özil ikke er med...

Har ikke mye forventinger til denne kampen desverre.

Liverpool i beste formen de har vært på på 10 år, og vi er ikke helt i toppform for å si det mildt.

 

Tipper 2 målstap.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det at det har vært mye rart rundt tropp og laguttak under Emery, så er jeg på ingen måte uenig, men foreløpig så ser jeg ikke noen grunn til å lage det om til et "negativt" poeng.

Det er ingen tvil om at det er mye jeg ikke er fornøyd med, så det er mye Emery må rette opp i fremover.

Årsaken til at jeg ikke vil laget et "negativt" poeng av det "rare" er at det som er levert så langt likevel er over hva jeg forventet når sesongen startet. Vi skal vel bare en måneds tid tilbake (sånn circa) da vi hadde en ordveksling her på forumet der undertengede (med ett par til) klart ble "stemplet" som negative og pessimister, personlig så mente jeg (og mener fremdeles) at vi heller var realister.

Emery arvet på mange måter noe som lignet på et "konkursbo", han arvet et lag som ikke fungerte. Ja det er utvilsomt mye som fremdeles ikke fungerer etter at Emery har sittet i stolen et halvt år, men laget har likevel etter min mening gått et steg fremover.
Laget er tøffere, som jeg og ikke minst Gunners68 har påstått så ville vi slik vi spilte under Wenger sist sesong, tapt flere av de kampene vi i år har tatt poeng i, tross et ikke imponerende spill.

Det gjøres fremdeles alt for mange feil defensivt, men jeg våger den påstand at forsvaret har tatt klare steg fremover. Problemet pr. dato er at de spillerne som gjorde dette fremsteget samtidig ble utsatt for skadeproblemer (og suspensjoner). Skadeproblemene er der forsatt, og alternativene er fremdeles ikke gode nok. Jeg vet at det blir litt "hvis om atte" fra meg, men hadde vi unngått skaden på Holding så er jeg overbevist om at vi hadde fungert bedre defensivt i denne svake perioden vi nå har gått igjennom.

Offensivt så fungerer det heller ikke optimalt akkurat nå, og selvsagt må Emery ta på seg et ansvar der også, men vi har sett klare tegn til at det ikke nødvendigvis er så mye som skal til før vi er klare igjen der også.

Jeg forventet ikke topp fire da sesongen startet, jeg forventer det heller ikke nå, men jeg håper selvsagt. Emery må ha inn noen få nøkkelspillere, det trenger ikke nødvendigvis være spillere fra øverste hylle, men det må være spillere som VIL noe på banen. Selv om Lichtsteiner ikke er noen fantastisk god spiller så har han vilje. Torreira har vilje. "Håret" har vilje. Sokratis har vilje. Vi trenger flere slike spillere i laget. 

Ramsey forsvinner. Det er helt greit for meg. Måten det skjedde på er ikke grei, men han har hatt en nedadgående kurve, også under Wenger. Özil har en kunstnersjel, men mangler vilje, og kanskje er det like greit at vi heller får inn en ny kreativ kraft som har viljen.

Noe av det rare rundt Emerys uttak og taktikk skyldes omstendighetene så derfor er jeg forsiktig med å bli for krass i kritikken, men selvsagt må han også redusere betraktelig de "rare" avgjørelsene og få litt mer struktur på det han til en hver tid har til rådighet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RP7 said:

Mye rart rundt tropp og laguttak under Emery..

Ja det er jeg enig i nå. Samtidig kan det oppleves slik grunnet mye skader for tiden. Uansett er alt annet enn EL spill neste år en bonus. Det er først neste sesong man får se om prosjektet går fremover. Denne tiden fikk Klopp og Guardiola også. De var ikke i nærheten første sesongen, imotsettning til hva de nå leverer. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Marius- said:

. Det er først neste sesong man får se om prosjektet går fremover. Denne tiden fikk Klopp og Guardiola også. De var ikke i nærheten første sesongen, imotsettning til hva de nå leverer. 

Jepp 😎

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Er helt på linje med deg i innlegget lenger opp Polljen. Vi har som du skriver fått inn vilje og innsats. Det har vi manglet lenge. Det har vært positive tendenser på flere måter. Det er ikke lenge siden vi geni erklærte Emery etter at vi tok poeng fra Pool og slo Spurs . En del av oss geni erklærte Emery for sine tidlige bytter - gjerne til pause. Skjedde ALDRI under Wenger.  Øzil av banen -skjedde ALDRI under Wenger.

Nå , spesielt etter at vi ble satt tilbake med mye skader ,er det mange som stiller spørsmålstegn ved Emerys sine tidlige bytter. Nå er det feil lag uttak det heter. Vi kan sikkert diskutere det der - iallefall så foretas det noe - var uttaket til star feit så var det det da . Emery prøver iallefall å gjøre noe - feil eller ikke - på et tidlig tidspunkt. Skjønner argumentet til flere av dere om at vi blir sårbare mot slutten av kampen med disse tidlige byttene.

Har dårlig følelse for kampen idag. Skader preger oss. Men , vi er med der oppe og vi får se hvor vi ender til slutt. Er redd topp 4 kan bli tøft , men det kan skje  mye med de andre lagene også.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Er helt på linje med deg i innlegget lenger opp Polljen. Vi har som du skriver fått inn vilje og innsats. Det har vi manglet lenge. Det har vært positive tendenser på flere måter. Det er ikke lenge siden vi geni erklærte Emery etter at vi tok poeng fra Pool og slo Spurs . En del av oss geni erklærte Emery for sine tidlige bytter - gjerne til pause. Skjedde ALDRI under Wenger.  Øzil av banen -skjedde ALDRI under Wenger.

Nå , spesielt etter at vi ble satt tilbake med mye skader ,er det mange som stiller spørsmålstegn ved Emerys sine tidlige bytter. Nå er det feil lag uttak det heter. Vi kan sikkert diskutere det der - iallefall så foretas det noe - var uttaket til star feit så var det det da . Emery prøver iallefall å gjøre noe - feil eller ikke - på et tidlig tidspunkt. Skjønner argumentet til flere av dere om at vi blir sårbare mot slutten av kampen med disse tidlige byttene.

Har dårlig følelse for kampen idag. Skader preger oss. Men , vi er med der oppe og vi får se hvor vi ender til slutt. Er redd topp 4 kan bli tøft , men det kan skje  mye med de andre lagene også. 

 

Problemet med tidlige bytter, eller 2 bytter i pausen viser jo at han føler at han har bommet med laguttaket..

En ting er å bytte en spiller på 45, men å bytte 2 spillere.

Og i tillegg bytte på rundt 70 minutter, mens vi har en som halter utpå banen er jo ren idioti spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe problem med at han byttet spillere jeg. Det er ikke slik at han bytter flere rundt pause hver gang, men noen ganger skjer det. Uendelig mye bedre enn Wenger som nekta bytta før 73min, uavhengig av hvordan spillet ute på banen var. 

Ett bytte er heller ikke en automatisk innrømmelse av feil laguttak. En spiller kan underpresterer eller virkelig ikke ha dagen. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Marius- said:

Ser ikke noe problem med at han byttet spillere jeg. Det er ikke slik at han bytter flere rundt pause hver gang, men noen ganger skjer det. Uendelig mye bedre enn Wenger som nekta bytta før 73min, uavhengig av hvordan spillet ute på banen var. 

Ett bytte er heller ikke en automatisk innrømmelse av feil laguttak. En spiller kan underpresterer eller virkelig ikke ha dagen. 

 

Jeg skrev jo rimelig tydelig at hvis man bytter to spillere til pause, gjorde jeg ikke?

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...