Jump to content

Forsvar


Ben Elfen

Recommended Posts

En liten tanke. 

Jeg synes vi har soennende forsvars spillere.

Uten at det er helt A-4 tenker jeg at vi har fantastiske spillere for både «dårlige» og gode motstandere. 

Hva med følgende: 

der vi skal «køle på» mot antatt svakere motstander vil jeg ha litt mer offensive forsvarsspillere, for eksempel Kola-Mustafi-Sokratis (dog ikke offensiv), Bellerin. 

Møter vi topp motstand (og god pluss topp motstand på bortebane)

nacho-Sokratis-Koscielny-Lichsteiner. 

 

For meg er Sokratis mer bankens enn en skadefri Koscielny. 

 

Noen tanker? 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Har sett så mye rart av vår bakre firer de senere år at det til tider er til å gråte av. Det spiller ikke noen rolle om det er gode eller svake motstandere. Når det gjelder Sokratis eller Kos så er mitt svar også Sokratis. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i prinsippet enig med deg BE i at vi gjerne kan endre vårt forsvar alt ettersom vi møter lag som enten gir oss mulighet til å være ekstra offensive eller der vi må ha ett mer defensivt sikkert forsvar.

Når det gjelder personellet vi har til rådighet så er jeg mer usikker på om det er like lett å finne to (nesten) separate firere.

Pr. dato så er for så vidt jeg enig med både deg og Gunners68 at Sokratis er "bankers" uansett spillestil.
Jeg er helt enig når det gjelder høyre back om muligheten til å bruke BEllerin/Lichtsteiner alt etter motstand.

På venstre back så er egentlig Monreal det beste valget også offensivt, men en "aldrende" kropp som ikke er ukjent med skader gjør at jeg langt på vei er med på ditt resonnement.

Da er vi fremme med den siste stopperplassen. En Koscielny som eventuelt er tilbake til noenlunde samme slag som "pre-akillesproblemene" er etter min mening bedre enn Mustafi både offensivt og defensivt. Men, det blir mange MEN her, så hvis vi får tilbake en Kos der kroppen krever litt færre kamper i en sesong så er jeg enig med deg og vil helst ha Kos med i de viktige defensive kampene.

Men for meg så er det å få orden på det defensive ansvaret til midtbanen også like viktig. Får vi Torreira til å bli den spilleren vi har håpet på, utvilkler Matteo seg videre som den komplette midtbanespilleren som spillet hans antyder at han kan bli, da blir det virkelig spennende å se Arsenal fremover.

Som nevnt tidligere så er jeg litt skeptisk/pessimistisk når det gjelder hvor laget ender denne sesongen, men forsetter den antydningen av utvikling som vi har sett nå de første ukene av denne sesongen så er jeg rimelig sikker på at Polljen brått kan bli betydelig mer optimistisk når vi kommer til sesongen 2019/20.

Vi har kanskje som du sier BE, spennende forsvarsspillere, men i den utviklingen jeg ønsker meg så er det kanskje behov for å handle inn den "perfekte" makkeren til Sokratis neste sommer.
Jeg vet at vi har Holding, Mavropanos og (kanskje) Chambers som "lovende" alternativer neste sesong, men jeg er usikker på alle tre. Tar vi da med en Kos med "dårlig" kropp og en usikker Mustafi, så sitter jeg igjen med håpet om en ny god stopper neste sommer.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke behovet for å bruker penger i midtforsvaret. Det er godt nok for gull. Nå må vi bare få i gang spillestilen og få det beste ut av våre kreative midtbanespillere så blir vi nesten uslåelige. 

Jeg er fornøyd med stallen slik den er. Selg Ramsey i januar og kjøp en erstatter (eventuelt hent en fra egne rekker). 

Og førtidspensjoner Cech og kjøp en erstatter for ham (som reservekeeper). 

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Sokratis har vært sinnsykt god, og jeg tror bare han trenger litt til tid så blir han helt ustoppelig! No non-sense som vi kaller det. Han er dog ikke så veldig god med ball i beina, desverre.(er noen av forsvarerene våres det?)

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ben Elfen said:

Sokratis er mannen du har ventet på @Marius  

be

Sokratis gjør ikke et forsvar alene! Han trenger den rette makkeren ved sin side. Det store spørsmålet er om vi har han i klubben?

For meg er Koscielny fremdeles den nærmeste til å dekke dette "makkerbehovet", men en han er en spiller som begynner å bli godt voksen og i tillegg begynner å inneha en sliten kropp.
Mustafi er jeg usikker på. Jeg prøvde vel til tider å forsvare han sist sesong når han til tider ble en "hoggestabbe", men jeg må innrømme at jeg er usikker.
Holding, virket som et stort talent. Han kan fremdeles bli en ganske bra spiller, men jeg betviler at han er "toppklubb-materiale".
Mavropanos. Der er det intet å si på innsatsen, men....... vi vet særdeles lite om hans kapasitet. Kanskje vil Carabao-spill gi oss en pekepinn.
Chambers. Det er ingen tvil om at dette er en spiller som undertegnede og enkelte av mine forumkollegaer er uenig om. Det er vel ingen tvil om at jeg ikke ser han som en fremtidig klippe i vårt forsvar.

Det er en god del bra backup i de spillerne jeg har nevnt, men jeg sliter å finne den riktige fremtidige makkeren der som sammen med Sokratis skal skape en uslåelig stopperduo i Arsenal.

1 hour ago, Ben Elfen said:

Ser ikke behovet for å bruker penger i midtforsvaret. Det er godt nok for gull.

BE

Så akkurat her er nok vi særdeles uenige BE. Sett fra mitt ståsted så er det så absolutt behov for å bruke penger i den posisjonen for å skape det laget som skal bli en fremtidig soleklar utfordrer til de store titlene både nasjonalt og internasjonalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også bellerin er for dårlig i forsvaret. Virker for usikker på egen legning (?), samt for opptatt av Instagram. Han har faktisk prestert å bli dårligere fra junior til senior til tross for sjanser ingen andre er i nærheten av. Toppnivået der er godt, men man bør cashe inn godt med grunker fra barca og investere i noe bedre.

 

sokratis er bedre enn mustafi. Der er vi enige be. Men tviler på han er mannen vi har ventet på. Kos må erstattes med en like god eller bedre, da har vi god dekning. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Marius- said:

 

sokratis er bedre enn mustafi. Der er vi enige be. Men tviler på han er mannen vi har ventet på. Kos må erstattes med en like god eller bedre, da har vi god dekning. 

Sokratis har ennå ikke vist nok til å fremstå som den spilleren jeg har håpet skulle komme inn i Arsenalforsvaret, men de tendensene han viser gjør at jeg føler meg trygg på at han kan være en av de vi trenger i dette nye fremtidige partnerskapet. Men for å skape dette partnerskapet så trengs det som du nevner en som er like god som Kos (var på sitt beste) eller gjerne enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Og så er det ikke så lett  å bare komme inn og være sjef i forsvaret som vi kanskje etterspør. Det er en soleklar leder i forsvaret og han heter Koscielny, når han er i klubben, men er skada, så er det kanskje ikke så lett for Sokratis eller Mustafi og ta lederrollen fordi de vet at Koscielny er sjefen. Klønete forklart kanskje....

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Innbytterbenken said:

Og så er det ikke så lett  å bare komme inn og være sjef i forsvaret som vi kanskje etterspør. Det er en soleklar leder i forsvaret og han heter Koscielny, når han er i klubben, men er skada, så er det kanskje ikke så lett for Sokratis eller Mustafi og ta lederrollen fordi de vet at Koscielny er sjefen. Klønete forklart kanskje....

Koscielny er god men ikke god nok som sjef i Forsvaret. Tror Forsvaret kan bli veldig bra med Sokratis, Koscielny, der Sokratis er sjefen. 

 

Be

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Ben Elfen said:

Koscielny er god men ikke god nok som sjef i Forsvaret. Tror Forsvaret kan bli veldig bra med Sokratis, Koscielny, der Sokratis er sjefen. 

 

Be

Som spillertype kan jeg være enig at Sokratis er en mer naturlig ledertype, duellsterk og går foran, men enn så lenge, og med den fartstiden han har i klubben tror jeg "psykologien" i dette er slik at Koscielny regnes som sjefen/kapteinen i forsvaret og for så vidt i spillergruppa som helhet. Men så er det jo opp til Sokratis å vise at han skal være bautaen vår i forsvar. Var jo spillere som var i klubben før John Terry og Vincent Kompany som var mer naturlige ledere enn dem, men sakt men sikkert kjempet de til seg "rollen som sjef".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...