Jump to content

Ivan Gazidis


Ben Elfen

Recommended Posts

On 9/14/2018 at 2:26 PM, Guest Gunners68 said:

En ting til Tapapa er at her inne er det folk med forskjellig fartstid som Arsenal supportere. Jeg vet ingenting om hvor lenge du har fulgt klubben , men mulig du bør Google DD og sjekke hans betydning i klubben , hvem han var med på å signere og hva han betydde for spillerne under hans tid i klubben. Han er ikke helt betydningsløs ?

Fartstid som supporter har lite betydning når man bedømmer en manns innsats for klubben. Det er mange av oss, meg selv inkludert, som har et godt inntrykk av DD. Han krediteres ofte for gode signeringer. Den "sannheten" kjøper jeg ikke. Vierira, Pires, Henry, Wiltord, Petit med flere ble ikke signert grunnet DDs ferdigheter. De signerte fordi Wenger var en dyktig manager. 

DD hadde mange kvaliteter, men jeg TROR at hans omdømme har hatt god nytte av Wengers suksess. 

Link to comment
Share on other sites

@Verminator5 

Hvilken sannhet er det du ikke kjøper?

Jeg, og jeg tror jeg kan snakke for Gunners68 også, har ikke påstått at DD har hovedæren for det meste som skjedde under Wengers første år i klubben, det vi prøver å få frem var at han var en viktig støttespiller for Wenger på mange plan, også ved spillerkjøp. På midten og slutten av nittitallet så hadde DD en viktig rolle når det gjelder forhandlingene rundt spillerkjøp. Wenger hoppet ikke rett inn i jobben som manager og begynte å gjøre all logistikken rundt spillerkjøpene i den perioden, Wenger trengte som alle andre i en slik rolle folk rundt seg til å styre med slikt. DD hadde et nettverk av kontakter som var viktig i den perioden.

Jeg klarer ikke med min beste uvilje å lese ut av Gunners68 sin kommentar at DD var hovedårsaken til at slike spillere signerte for Arsenal, selvsagt var Wenger den viktige når det gjelder spillere som gjerne ville spille for Arsenal da. Det vi prøver å få frem som Tapapa nekter å innse og som du også tydeligvis også henger deg opp i er at vi prøver å påpeke at DD hadde en viktig rolle når det kom til gjennomføringene av overgangene. Hvordan i h*****e du klarer å få dette til å lyde som at vi som skriver positivt om DD mener at han var den viktigste årsaken til at de spillerne du nevner kom til Arsenal fatter jeg rett og slett ikke!!!

Som det står i en artikkel om Wenger i "The Guardian" for noen måneder siden da Wenger var på vei til å avslutte sitt virke som manager i Arsenal: 
    "Dein left Arsenal in April 2007 and he would eventually be replaced by Ivan Gazidis in January 2009. “Ideally, I would have loved to continue working with him,” the Frenchman said of Dein."
Er dette noe Wenger sier flere år senere om en person som egentlig var ganske betydningsløs i Wengers tid i Arsenal og som bare har fått et godt omdømme på grunn av Wengers suksess?

Jeg er muligens treg i nøtta, men hvorfor er det slik at enkelte av fansen tydeligvis ikke tåler at andre personer, utenom Wenger, blir fremhevet positivt uten at det automatisk blir sett på som kritikk mot Wenger? Jeg har ennå ikke møtt en Arsenalfan, uansett om vedkommende endte opp å å være for eller mot Wenger de siste sesongene, som IKKE mener at Wenger har hovedæren for det som skjedde fra 1996 og mange mange år fremover!!!
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne her - men til deg Verminator5 så er saken den at DD var i Arsenal 13 år før Wengers ankomst. Det var DD som du sikkert vet som lanserte Wenger som ny manager i Arsenal i september 1996. Storspillere før den tid hadde DD sørget for signaturer til - feks Ian Wright. Han dro feks til Italia og kom hjem med signaturene til David Platt og Dennis Bergkamp.

Wenger hadde selvfølgelig god peiling på de franske spillerne du nevner som kom litt senere etter at han signerte i 96. Vieira var der allerede ved Wengers ankomst. Signert etter anbefaling fra Wenger sommeren 96. DD signerte spillere etter anbefalinger fra Wenger og DD gjennomførte forhandlingene. Alle vet at Wenger gjennomførte en revolusjon ved ankomst - endret alle rutiner - maten til spillerne - absolutt alt ble endret. Det endte med 10 år med hei dundrende suksess fra 1996 - 2006. INGEN har noen gang prøvd å ta æren fra Wenger. Som Polljen prøver å fortelle dere så fantes det likevel et par ansatte til i klubben og DD var en av de. Han styrke var forhandlinger -  han tok seg av spillerne og fulgte de opp på sin måte. 

Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg her Polljen - men jeg får ikke mer til enn dette her ? Du og jeg skjønner Wengers betydning , men vet også at det har vært andre som har bidratt på sine områder.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke vanskelig å lese ut fra det jeg har skrevet tidligere at jeg har ment at det er uheldig at Ivan Gazidis forsvinner midt i en omstillingsperiode. Men etter å ha kikket på ditt og datt av skriverier ute på verdensveven så innser jeg at det er en faktor jeg helt og holdent har oversett i den omstillingsprosessen Arsenal er inne i.

Gazidis er pr dato det vi på norsk vil kalle Adm. Direktør (eller kanskje konsernsjef) i Arsenal PLC, og i tillegg til den administrative driften av klubben så har jeg hatt en oppfatning av at han også hatt en finger med rundt sportslige sider av klubbens drift som f.eks. spillerkjøp (i alle fall når det kom til forhandlinger og liknende).

Hvis/når Gazidis forsvinner så er spørmålet om den som overtar stillingen som adm.dir. skal ha det samme ansvaret som det Gazidis etter min oppfatning har hatt? Og når jeg tar den glemte faktoren inn i vurderingen så er svaret et klart nei.

Den faktoren jeg ikke har tenkt på når jeg har vurdert Gazidis eventuelle avgang er Raul Sanllehi. Da han kom til klubben i vinter så ble det presisert at han ikke kom som en sportsdirektør (Wenger likte ikke den typen stillinger visst nok), men det er nettopp et større ansvar for Sanllehi i driften av klubben som gjør at jeg ikke lenger "frykter" at Gazidis forsvinner i nær fremtid.

Det å gi Sanllehi det fulle ansvar som jeg ser for meg at en sportsdirektør vil ha medfører at vår neste adm. dir. rett og slett kun skal ta seg av den "generelle" driften av bedriften/konsernet uten å i like stor grad som Gazidis ha et slags formelt ansvar også for den sportslige delen.

Kanskje er jeg litt på ville veier i mine tanker, men jeg har i det minste overbevist meg selv ?

Link to comment
Share on other sites

Det er nå bekreftet fra Arsenals side at Gazidis forlater Arsenal.

Raul Sanllehi og Vinai Venkatesham vil nå ta over ledelsen av klubben.

Sanllehi har blitt utnevnt som "Head of Football" og Venkatesham som hittil har vært klubbens "Chief Commercial Officer" vil ta over rollen som administrerende direktør. Sistnevnte har vært i klubben siden 2010 og kjenner den godt fra "innsiden".

Det er forhåpentligvis to gode valg av personer som skal lede klubben videre i den viktige perioden som nå kommer.

Gazidis vil formelt fratre i slutten av oktober og starte sin nye stilling i AC Milan 1. desember.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Man kan ha mange tanker om det er rett tidspunkt for Gazidis å gå Polljen - tenker på din tanke gang over her - men nå er det altså bekreftet. Det er mange nye ansikter i klubben nå og kanskje det er greit med hans avgang også ? Jeg vet ikke om det er riktig , men kanskje det er greit med nye koster i alle ledd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Nye koster nå Marius - og så får vi se om vi kan ta noen steg i rett retning. Forventer ingen topp 4 plassering i det hele tatt , men at vi tar viktige steg i rett retning.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Guest Gunners68 said:

Nye koster nå Marius - og så får vi se om vi kan ta noen steg i rett retning. Forventer ingen topp 4 plassering i det hele tatt , men at vi tar viktige steg i rett retning.

Jeg forventer minst topp-fire. Jeg har skrevet dette før og jeg gjentar det gjerne, dette laget minner meg om da Conte tok over Chelsea. De slet i starten, men da formasjonen satt, så ble de nærmest ustoppelige. De vant serien det året. Jeg tviler på om vi vinner serien i år, da jeg tror at City blir for sterke. De har en utrolig bred og sterk stall. Men, vi kan vinne med litt flaks og jeg tror vi kommer på annen plass. 

Jeg håper Emery  stiller sterkt reservepreget i kveld. Vi skal slå Ukrainas tredje-beste lag på hjemmebane med bare reserver. Det er ingen grunn til å slite ut de beste, for de skal være med i kampen om å vinne serien.

For øvrig tror jeg United og Tottenham havner utenfor topp-fire av de angivelige store lagene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Du verden så misunnelig jeg er på dere som har sånn optimisme at vi er gode nok til en 2 plass bare laget får satt seg. Det der får ikke jeg til Tapapa . ikke med min beste vilje :-) Stille sterkt reservepreget i kveld for å sparte de beste. Greit det - da slipper vi skader på de beste. Må jeg minne om hjemmekampen mot Østersund og hvordan det gikk. Hvor mange ganger sparte ikke Wenger de beste uten at man så det i neste PL kamp. Det er positive tegn - Emery bytter spillere  - gjerne til pause noe Wernger ALDRI gjorde. Vi prøver å være mer hissige på gjenvinning. Jeg ser tegn i rett retning - men tviler sterkt på at det i denne sesongen holder til 2 plass. Håper du får rett - men regner med at de defensive problemene våre tar rotta på oss igjen , dessverre.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tapapa said:

Jeg forventer minst topp-fire. Jeg har skrevet dette før og jeg gjentar det gjerne, dette laget minner meg om da Conte tok over Chelsea. De slet i starten, men da formasjonen satt, så ble de nærmest ustoppelige. De vant serien det året. Jeg tviler på om vi vinner serien i år, da jeg tror at City blir for sterke. De har en utrolig bred og sterk stall. Men, vi kan vinne med litt flaks og jeg tror vi kommer på annen plass. 

 

Det er intet jeg ønsker mer (med unntak av ønsker i privatlivet ?) enn at du skal få rett i det du skriver her.

Der vi dessverre vurderer situasjonen forskjellig er at etter min mening så hadde Conte en bedre stall å jobbe med da enn det Emery har nå. Jeg sier ikke at topp fire er umulig, men jeg finner det ikke så altfor sannsynlig.

Litt av min holdning, skal jeg innrømme, kommer ikke av hva Emery kan tilføre laget eller lagets stand pr. dato, den kommer rett og slett fra de mange gangene der jeg har hatt et reellt håp om noe "nytt" men som er omgjort til skuffelser under Wengers styre på 2010-tallet.
Noen finner Cup-triumfene gode nok til akseptere de (etter min mening) unødvendige årene med Wenger i den nevnte perioden, jeg gjør det ikke.

Du viser klare tegn på en "halvfullt glass"-supporter (noe som er svært positivt), jeg er dessverre fremdeles en "halvtomt glass"-supporter som synes det er bedre å forvente lite og heller få positive overraskelser servert.

Som sagt jeg håper inderlig at din "halvfullt glass"-holding er den som slår til ?

Link to comment
Share on other sites

Tror vi kan klare topp 4, tenker da hovedsaklig på 4dje plassen.

City/Lpool 1 og 2(Litt usikker hvem som kommer hvor) Og Chelsea på 3.

Så kan vi kapre en 4 plass foran Manu og Spurs!

 

Men når det gjelder Ivan så tror jeg det er good riddance tbh.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...