Jump to content

VM chit chat


Ben Elfen

Recommended Posts

Som sagt Marius så er jeg ikke uenig i at straffen ikke burde vært dømt, bare i enkelte av argumentene rundt den, og din kritikk mot dommeren aksepterer jeg full ut.

Jeg mener på generelt grunnlag at det ikke skal spille noen rolle om en spiller ser eller ikke ser en ball som kommer når han handser, hvis en hånd stopper en ball og den hånden har en plassering i forhold til kroppen den ikke burde ha så er det en "straffbar" handling.
Problemet er selvsagt at det ikke finnes noen objektiv fasit om når en hånd kommer inn i den "unaturlige sonen". Noen posisjoner er åpenbart unaturlig andre er det ikke, men hvis en spiller står med ryggen til ballen samtidig som han strekker hånden i været så blir det for "dumt" å si at han ikke så ballen. Nå setter jeg selvsagt problemet på spissen i dette eksempelet, og jeg tror ikke at du ville brukt "serikkeargumentet" ved slike åpenbare tilfeller, men en for subjektiv "serikketolkning" vil i verste fall føre til at en hands kan unnskyldes slik.

På samme måte er det mange frispark og også tilfeller der det blir gitt kort (gult eller rødt) der den "skyldige" spilleren (genuint) ikke ser motspiller komme eller er overbevist om at han skal nå ballen først når han likevel "klipper" ned motspiller. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply
6 hours ago, Stefanb said:

Ja han og brodern er ganske dårlige på å tippe resultater i storkamper hvor Arsenal er involvert hvertfall. ?

Pøh. Jeg tippa at vi kom til å banke Boreham Wood og det gjorde vi. 

Link to comment
Share on other sites

Det Perisic gjør i forkant av handsen er en typsik "håndballkeeper-move", han drar handa fra øverst til nederst. Om det er bevisst eller ikke er umulig å si, hvis ikke er det veldig uheldig og er det bevisst er det veldig spekulativt. Jeg synes det kommer helt an på tolkningen til dommeren og det er det som er essensen i hele straffeproblematikken, det er for mye individuell tolkning og skjønn som fremstår som veldig inkonsekvent over tid.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte eksperter totalslakter avgjørelsen når du ser bevegelsen i forkant. For meg er bevegelsen utslagsgivende og avgjørelsen er mer en 50/50 avgjørelse. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ulfagrafr said:

Det Perisic gjør i forkant av handsen er en typsik "håndballkeeper-move", han drar handa fra øverst til nederst. Om det er bevisst eller ikke er umulig å si, hvis ikke er det veldig uheldig og er det bevisst er det veldig spekulativt. Jeg synes det kommer helt an på tolkningen til dommeren og det er det som er essensen i hele straffeproblematikken, det er for mye individuell tolkning og skjønn som fremstår som veldig inkonsekvent over tid.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte eksperter totalslakter avgjørelsen når du ser bevegelsen i forkant. For meg er bevegelsen utslagsgivende og avgjørelsen er mer en 50/50 avgjørelse. 

----

ja, straffe-situasjonen i finalen var en 50/50 situasjon, og ingen grunn til å slakte dommeren. Hands-reglene er ikke lette å forstå, men dette er slik jeg ser det en uunngåelig konsekvens av at det er et kontinuum av situasjoner, fra det som helt åpenbart er hands, til det som helt åpenbart ikke er hands. Så ligger de fleste av situasjonene et eller annet sted i mellom. Spørsmålet da er hvor man skal sette cut-off. Og ingen episoder er like. Tror derfor ikke det er mulig å lage helt konsekvente regler. Den eneste løsningen da er å si at ALL berøring av ball med hendene er hands. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...