Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall


Polljen

Recommended Posts

Med ny manager så bør vi forvente at både spillerstall og de taktiske disposisjonene av denne vil endre seg i forhold til de siste årene under vår nylig avgåtte manager.

 

Vanligvis så sitter vi på dette tidspunktet av sommeren og venter på av vinduet skal "åpne" 1. juli og sitter med en litt pessimistisk men likevel håpefull forventning om at i dette vinduet skal det endelig skje noe på spillerfronten. Langt på vei så anser jeg allerede nå at hoveddelen av vår kommende spillerstall allerede er klarlagt og når jeg skriver dette så forventer jeg at Sokratis kommer til klubben i sommer og at sannsynligheten er stor for at midtbanen blir forsterket med Torreira eller eventuelt en annen "liknende" spiller. Det kan selvsagt skje noen overraskelser fremdeles, men i det store og hele så tror jeg at mye er avklart.

 

På avgangsiden så er det Jack som nå forlater oss av de som har spilt en del kamper. I tillegg så er det spillere som har spilt lite og spillere som har vært på utlån som har dratt eller kommer til å dra, men disse har liten innvirkning på endringer i laget fra sist sesong til kommende sesong.

I tillegg er det vel ikke usannsynlig at det er noen flere som kan komme til å forlate oss i sommer enten via salg eller også på utlån. Jeg tenker da på spillere som Welbeck og Mustafi, i tillegg så kan jeg se for meg at en spiller som Holding blir lånt ut. Chambers var etter ryktene også på vei ut, men Emery skal ha bestemt seg for å se han an i sommerens treningskaper og har foreløpig blokkert et salg.

 

På kontraktsforlengelsesfronten så har flere av våre spillere signert nye kontrakter, her kan bl.a. Xhaka, Elneny og Maitland-Niles nevnes, og det store spørsmålet i sommer er om Aaron Ramsey også kommer til å signere ny kontrakt eller om han blir solgt i løpet av overgangsvinduet.

 

Når det gjelder Emery v Wenger når det gjelder taktiske disposisjoner så er det vel mange av oss som er spente på hva den nye sesongen bringer, men noen få indikasjoner på hva Emery tenker har kommet ut i diverse "publikasjoner".

For de av oss som har håpet på en formasjon der vi kan bruke både Lacazette og Aubameyang som spisser samtidig, så vil vi nok bli skuffet. Det betyr dog ikke at det ikke er plass til begge på banen samtidig, men det blir som under Wenger at den ene må ta på seg "kantrollen" også under Emery.

Emery foretrekker å spille med en dedikert spiss. I PSG brukte han i hovedsak 4-3-3-formasjonen. I Sevilla så brukte han i hovedsak 4-2-3-1.

Jeg har lest (vel og merke i Metro) at han ønsker å skape et Arsenallag som legger press på motstander uansett om det er en "god" eller "dårlig" motstander. Arsenal skal være "hovedpersonen" (protagonist) i alle kamper uansett motstander.

 

Vi får se hva Emery bringer med seg, men jeg forventer at vi vil se en hovedtrener som er mer opptatt av detaljer enn det Wenger var og ikke minst så forventer jeg at vi med Emery får en person som vektlegger forsvaret og det å spille som et lag også defensivt på en helt annen måte enn Wenger.

 

 

Lagdelene

 

Målvakter: Bernt Leno kom til klubben denne uken og jeg forventer at han blir vår nye førstemålvakt. Cech ryktes på vei ut, men om det er han eller Ospina (eller en helt annen målvakt) som kommer til å bli vår andrekeeper den kommende sesong får vi se i løpet av de neste syv ukene.

 

Forsvaret: Vi har fått en backup i Lichensteiner på høyre backplass og med det så skal vi være godt forspent når det gjelder backer. Det er dog på stopperplass vi har vår flaskehals. Det er ingen av de nåværende stopperne som imponerte under Wengers siste sesong. I tillegg så er vår antatt beste stopper (Kos) nå langtidsskadd og kan i liten grad regnes med i den kommende sesongen. Sannsynligvis så kommer Sokratis Papastathopoulos til Arsenal (forventes å bli offentliggjort tidlig i juli måned) og i tillegg så har det vært noen litt mer usikre rykter om en stopper til på vei inn.

Hvis vi ser på de vi har pr dato så er Mustafi det mest sannsynlige valget som makker til Sokratis, men Mustafi var mye opp og ned sist sesong. Kanskje kan et nytt trenerregime få frem de kvalitetene han har, og tross alt viste i enkelte kamper, på en mer permanet basis.

Det er ingen tvil mo at jeg er skeptisk til både Chambers og Holdings fremtid som stoppere i Arsenal, men igjen så kan et nytt trenerregime få fram kvaliteter som andre her på forumet mener det har (dette gjelder ikke minst Chambers). I tillegg så er også Mavropanos et stort spørsmålstegn. Ideelt sett fra min side så ville jeg byttet ut en eller to av disse mer usikre stopperne med en skikkelig signering til (noe jeg ikke tror vil skje).

 

Midtbanen: Wilshere og Cazorla er i avgang og det var kun Jack som spilte noen kamper her. Hvis ryktene om Torreira slå til, noe jeg tror de vil, så mener jeg at vi alt i alt er forsterket i denne lagdelen og jeg ser relativt lyst på fremtiden der.

 

Angrep: Med Laca og Auba, noen gode offensive midtbanespiller og lovende unggutter i bakhånd så ser jeg jeg også lyst på fremtiden her.

 

 

 

Med utgangspunkt i de formasjonenen Emery brukte i Sevilla og PSG så gjør jeg et forsøk på å sette opp et par mulige forslag til lagoppstilling i kommende sesong og jeg velger her å kun ta med spillere som er klare eller forventes å bli klare for Arsenal i sommer (d.v.s. jeg utelukker hypotetiske ønsketenkninger). Jeg velger også begreper "unggutt" om potensielle spillere fra u-23laget (Nketiah, Nelson m.fl.) Jeg har også satt en spørsmålstegn ved de to ubekreftede men sannsynlige nye spillerne.

 

4-2-3-1

Leno

Bellerin - Mustafi - Sokratis? - Monreal

Ramsey - Torreira?

Mkhitaryan - Özil - Aubameyang

Lacazette

"Reservelaget"

Cech/Ospina

Lichtensteiner - Chambers - Mavropanis/Holding - Kolasinac

Xhaka - Elneny

Maitland-Niles - Iwobi - "unggutt"

Welbeck/"unggutt"

4-3-3

Leno

Bellerin - Mustafi - Sokratis? - Monreal

Ramsey - Torreira? - Mkhitaryan

Özil - Lacazette - Aubameyang

"Reservelaget"

Cech/Ospina

Lichtensteiner - Chambers - Mavropanis/Holding - Kolasinac

Xhaka - Elneny - Maitland-Niles

Iwobi - Welbeck - "unggutt"

Dette laget bør med en stø hånd fra sidelinjen være godt nok til å være en reell utfordrer til topp fire i Premier League. Gullkandidat anser jeg ikke dette laget som, men for meg er det viktige at vi får et lag som fungere bedre enn vår foregående lag og som leverer en sesong som ligger på et høyere nivå enn det som ble levert i Wengers siste sesonger. Jeg er en håpefull optimist, men samtidig så skal det litt til for å omprogrammere de skeptiske genene som har vokst fram i meg de siste tiåret. Så lenge laget viser at de under Emery er på rett vei, så skal jeg klare å vente litt på pokalene!

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...
Guest Guest

Nå er det ca. 3 uker til Premier League 2018/19 starter! Så langt mangler Unai Emery: Xhaka, Lichtsteiner, Torreira, Monreal og Welbeck før han har et fullstendig Arsenalmannskap til sin disposisjon. De andre spillerne er på plass i Singapore allerede (noen kommer denne uka) og Unai & co får dermed god tid til å implementere sin egen fotballfilosofi før ligastart. 

Like heldig kan ikke Maurizio Sarri sies å være. Han mangler blant annet: Courtois, Hazard, Kanté, Chaill og Giroud. Alle disse spillerne kom til semifinalen/finalen og vil derfor vært borte lengre enn spillerne Arsenal mangler (minimum 3 uker ferie). Arsenal møter Chelsea i 2. runde av PL, og bør være langt mer samkjørt enn dette laget! Her er jeg optimist!

Også Mourinho og Pochettino har flere spiller som kom langt i året VM: Pogba, Fellaini, Lingard, Rashford, Young - Alderweireld, Vertonghen, Dembélé, Trippier, Kane, Alli, Dier, Rose, Lloris! Dvs. at også Man U. og Tottenham vil få en amputert pre season uten viktige førstelagsspillere klare til PL-start! 

Nå møter riktignok Arsenal City i 1. serierunde, og Chelsea i 2. Men jeg øyner et lite håp om at årets VM kan ha ødelagt oppkjøringen til de andre topp 6 lagene såpass mye at Arsenal kan få et aldri så lite forsprang! Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Den evt  lille fordelen tror jeg vi trenger for å si det sånn. Mer enn 1p etter de kampene er bonus, bedre er vi nok ikke (ennå). Men ballen er rund og mye kan skje, en flying start kan bygge selvtillit for en kanonsesong og motsatt.

Link to comment
Share on other sites

On 7/21/2018 at 4:15 PM, Noname said:

Det verste for Chelsea er vel at 4 av de 5 nevne muligens ikke kommer tilbake til brua etter endt ferie?

 

Håper spesielt Kante og Hazard ryker, hadde vært fantastisk..

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hvordan blir Emery's XI?

Keeper og forsvar blir mest sannsynlig Leno, Hector, Mustafi, Sokratis og Monreal. Men resten av oppstillingen er ganske åpen. Hvis jeg starter med det jeg mener er den sterkeste midtbanen Arsenal kan stille pr. dags dato blir det slik:

Ramsey - Torreira - Xhaka
                     Øzil
     Lacazette - Aubameyang

Denne formasjonen er min personlig favoritt, da Arsenal kan spille med to spisser samtidig, og bruke Øzil i sin beste posisjon. Ser også for meg at når laget har ballen dropper Torreira ned mellom stopperene, mens begge backene blir med høyt opp i banen og gir litt bredde. Den store ulempen er at det ikke er plass til Mhkitaryan. 

Hvis jeg da endrer utgangspunkt og heller forsøker å få Mhkitaryan med i laget, samtidig som han og Ozil blir brukt i sine beste posisjoner, ender jeg med denne oppstillingen:

            Torreira - Ramsey
Mhkitaryan - Øzil - Aubameyang
                 Lacazette

Laget har fortsatt to spisser på banen samtidig, men nå er den ene ute av posisjon. I tillegg er jeg redd for at midtbanen blir litt veik. Det blir mye løping og takling, men lite høyde og muskler. 

Alternativ tre, som kanskje er mest sannsynlig siden Emery visstnok favoriserer 4-3-3, blir:

Ramsey - Torreira - Xhaka
Øzil - Aubameyang - Mhkitaryan

Eventuelt så kommer Lacazette inn på M sin bekostning og bytter plass med Aubameyang. Blir spennende å se hva Emery går for! Hvilke tanker har dere?

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Guest Guest said:


Eventuelt så kommer Lacazette inn på M sin bekostning og bytter plass med Aubameyang. Blir spennende å se hva Emery går for! Hvilke tanker har dere?

Tankene min er at du langt på vei har rett i de forskjellige scenarioene du setter opp.

Hvis vi kun ser på midtbane/angrep så anser jeg at når alle spillerne er ferdig med feriene sine og har fått et godt nok treningsgrunnlag vil se et lag der det i utgangspunktet vil være tre "faste" spillere. Torreira som DM, Özil som kreativ motor og Aubameyang spiss/kant.

De resterende spillerne vi variere alt etter formasjon, motstander og selvsagt "dagsform". Det sier seg selv at det ikke er plass til alle de du nevner fra start i hver kamp, men det er rett og slett godt å ha gode offensive alternativer i laget.

Jeg har nevnt tre spillere som jeg tror blir "stammen" i lagets midtbane/angrep, men jeg tror også at det ikke nødvendigvis er slik at spillere like lett får klippekort på laget under Emery slik det kunne virke at enkelte hadde under Wenger.

Hvem som i en lagoppstilling står som spiss er etter min mening ikke så viktig (tenker da på Auba/Laca), jeg tror at hvis begge spiller sammen så vil de som under Wenger bevege seg en del og bytte posisjoner i løpet av en kamp.

En teoretisk oppstilling som jeg kunne tenke meg er:

Ramsey - Torreira - Mhiki
Özil - Laca - Auba

Både Ramsey og Mhiki har egenskaper til å komme på lange løp bakfra, begge kan fungere som en defensiv "hjelper" til Torreira. For meg er det Xhaka som i utgangspunktet blir benket, men han kommer også til å få mye spilletid med det kampprogrammet vi vil få.

Hvis de ikke blir solgt så forventer jeg meg å se mindre av Iwobi og Welbeck kommende sesong, jeg håper AMN får en del spilletid også i PL og ikke bare i cupene.

Offensivt er jeg ikke bekymret for spillermateriellet, det gjenstår å se om Emery får mer ut av de enn hva Wenger gjorde.
Defensivt (stopperplass) så er jeg fremdeles ikke hundre prosent overbevist, Sokratisk virker tilsynelatende som en solid stopper men resten har jeg hatt og har fremdeles noen reservasjoner til. Jeg har dog et berettiget håp om at  Emery og hans trenere skal ta det defensive mer alvorlig enn hva AW gjorde og at han skal banke litt mer defensivt vett inn i ikke bare våre forsvarere men i laget som helhet.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

http://www.skysports.com/football/news/11661/11477992/gary-neville-and-jamie-carraghers-heated-debate-over-unai-emerys-arsenal

Dette er en utrolig spennende debatt og jeg vet ikke hvilken side av gjerdet jeg havner på. Tror jeg er team Neville.

Edit: Nå som jeg har fått i meg morgenkaffen føler jeg for å redegjøre for mitt synspunkt. Jeg har i mange år kritisert Wenger for å ikke ha en plan B, evt. mangle vilje til å gjennomføre plan B. Jeg mener fortsatt at det er viktig å kunne tilpasse seg motstander, men som Neville sier det så handler det like mye om å videreutvikle plan A. Grunnen til at jeg forstår (kanskje ikke forsvarer, men allikevel aksepterer) at Emery har vært så konsekvent til sin stil i de to første kampene er rett og slett fordi grunnfilosofien må sitte før man gjør endringer. Vi må bli veldig gode på det som skal bli vår nye signatur-spillestil. Offensivt ser vi allerede konturene av hva vi prøver å oppnå og dets effekt. 

Emery har hatt en kort periode med trening for å implementere sin spillestil. Han har hatt kort tid på å vurdere hvilke spillere som evner å utføre hans spillestil. Om Emery nå justerer taktikk og spillestil etter hver eneste motstander blir vi aldri gode på det vi skal bli gode på. Det gjør vondt i begynnelsen og man slipper inn 5 mål i sesongens to første runder, men jeg er av den oppfattning av at dette er et nødvendig onde. Nå fikk ikke jeg sett kampen mot Chelsea, men basert på høydepunkter ser jeg en tydelig forbedring offensivt fra City-kampen. Om utviklingen går i samme takt tror jeg dette kan bli solid. 

Heia Emery!

Edited by Verminator5
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Verminator5 said:

http://www.skysports.com/football/news/11661/11477992/gary-neville-and-jamie-carraghers-heated-debate-over-unai-emerys-arsenal

Dette er en utrolig spennende debatt og jeg vet ikke hvilken side av gjerdet jeg havner på. Tror jeg er team Neville.

Edit: Nå som jeg har fått i meg morgenkaffen føler jeg for å redegjøre for mitt synspunkt. Jeg har i mange år kritisert Wenger for å ikke ha en plan B, evt. mangle vilje til å gjennomføre plan B. Jeg mener fortsatt at det er viktig å kunne tilpasse seg motstander, men som Neville sier det så handler det like mye om å videreutvikle plan A. Grunnen til at jeg forstår (kanskje ikke forsvarer, men allikevel aksepterer) at Emery har vært så konsekvent til sin stil i de to første kampene er rett og slett fordi grunnfilosofien må sitte før man gjør endringer. Vi må bli veldig gode på det som skal bli vår nye signatur-spillestil. Offensivt ser vi allerede konturene av hva vi prøver å oppnå og dets effekt. 

Emery har hatt en kort periode med trening for å implementere sin spillestil. Han har hatt kort tid på å vurdere hvilke spillere som evner å utføre hans spillestil. Om Emery nå justerer taktikk og spillestil etter hver eneste motstander blir vi aldri gode på det vi skal bli gode på. Det gjør vondt i begynnelsen og man slipper inn 5 mål i sesongens to første runder, men jeg er av den oppfattning av at dette er et nødvendig onde. Nå fikk ikke jeg sett kampen mot Chelsea, men basert på høydepunkter ser jeg en tydelig forbedring offensivt fra City-kampen. Om utviklingen går i samme takt tror jeg dette kan bli solid. 

Heia Emery!

Veldig konstruktivt innlegg! Det Neville sier gir mening, spesielt med tanke på at vi har møtt to av sesongens vanskeligste motstandere i de to første kampene. Det er lett å sette på negativitetskanonen i den situasjonen vi er i nå, uten å ta inn over seg det faktum at vi har hatt en av de vanskeligste sesongstartene på mange år. I den konteksten er jeg enig med Neville, fordi det er viktig at, som du sier, grunnspillet sitter. Når vi nå får en periode med enklere motstand, så vil forhåpentligvis denne staheten gi avkastning. På lengre sikt, og i andre situasjoner i sesongen som bortemøtet mot City, så kan det være fornuftig med en annen inngang til kampen. Noe som selvsagt avhenger av hvor høyt nivå Emery evner å dra lagetidt opp på. 

Syns forøvrig at det har vært altfor mye negativitet etter disse to kampene. Blir nesten litt flau over enkelte debattarenaer, der det presenteres en kritikk som er urimelig. Emery trenger tid, akkurat som Guardiola og Klopp trengte det. Vi ser alle hvor svakhetene har vært i de første kampene. Nå er vi nødt til å ha litt is i magen, slik at vi får se hvordan et Emery-lag vil fremstå når spillerne får mer tid på seg. 

Jeg gleder meg definitivt til fortsettelsen, jeg er ganske sikker på at den starter med en seier til helgen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter noen måneder med Emery-fotball og halvannen måned før Januarvinduet åpner så tenkte jeg at jeg ville prøve å se litt på lagets "behov" (rent subjektivt selvsagt) i forbindelse med behovet for forsterkninger i januar, men jeg tenker også litt videre på sommervinduet 2019.

Emery har fått skikk på flere spillere kan det virke som, noen nye har også bidratt merkbart til at spillerstallen som helhet ikke er like sårbar nå som sist sesong. Men alt er ikke perfekt, mye kan bli bedre og kanskje trenger vi forsterkninger inn fremdeles.

La meg starte med januarvinduet og jeg ser egentlig ikke noe behov for forsterkninger i dette vinduet. Skal vi ha spiller(e) inn så må det være noen som reelt forsterker laget, dvs ett førstevalg i den posisjonen vedkommende spiller. Stallfyll har vi null behov for.
Rett nok er Welbeck ute med en sannsynlig alvorlig skade, men uansett hvor mye vi liker Welbeck så er det vel en del av oss som ikke ville ha blitt overrasket hvis han (uten skaden) hadde forlatt klubben i januar. Han er på utgående kontrakt og med eller uten skade så hadde den sannsynligvis ikke blitt forlenget.
Det er enkelte på nettet som mener at vi i januar skal kalle tilbake Reiss Nelson fra utlånet i Bundesliga. Jeg er i utgangspunktet uenig. Hvis Nelson skal hentes tilbake midt i sesongen så er det for at han i utgangspunktet er tiltenkt en posisjon der han får mye spilletid. Det er bedre for hans utvikling at han får forsette ut sesongen i Tyskland, fremfor å sitte på benken i Arsenal.
Skulle Ramse forsvinne i januar så mener jeg også at vi har nok talenter i klubben til å vente med å kjøpe en erstatter.

Når det gjelder sommervinduet så er det mye som er mer åpent og det er potensielt en del spillere som kan forsvinne.

Målvaktsplass: Leno er nå i ferd med å befeste sin plass som et førstevalg. Cech er inne i sin siste sesong i nåværende kontrakt og jeg ser for meg at vi får inn ett nytt andrevalg neste sesong. Om dette er Emi som er i klubben eller en ny målvakt får tiden vise.

Backer: Lichtsteiner er så vidt jeg vet på en ettårskontrakt og kanskje blir den forlenget ett år til. Lichtsteiner var/er en nødvendig nødløsning denne sesongen for å få litt tøffhet inn i forsvaret, men han er ikke en langtidsløsning. Monreal starter også å merke alderen, han synes å være  mer skadeutsatt og han er også inne i sitt siste år av nåværende kontrakt. Jeg blir ikke forbauset om han drar hjem til Spania for å avslutte karrieren der.
Da står vi igjen med Bellerin og Kolasinac pluss ett par spillere som kan være backups, men som ikke er "naturlige" backer. Jeg ser et behov for å finne nytt blod her kommende sommer.

Midtforsvaret: Når våre skadde midtstoppere nå snart kommer tilbake så har vi kvantitet, spørsmålet er om vi har kvalitet nok på sikt.Jeg er usikker. Jeg gleder meg til å se Koscielny tilbake på banen, men han er med sine skadeplager og alder kun en korttidsløsning. Kanskje har han en sesong til i seg. Jeg har vært skeptisk til flere av de andre, men jeg har bestemt meg for å ikke konkludere der ennå, siden det virker som at de som har spilt sakte med sikkert merker Emerys "hånd". Både Mustafi og Holding virker bedre og sikrere denne sesongen (men de er ikke perfekte ennå). Kanskje, men bare kanskje trenger vi en stopper inn kommende sommer.

DM/B2B: Dette er en lagdel som synes å ha fått relativt stor fremgang, ikke minst etter at Torreira nå har tatt fast grep om DM-plassen. Xhaka virker bedre når han slipper å ha hovedansvaret defensivt og Guendouzi virker å være ett funn. Jeg er optimistisk når det gjelder denne lagdelen.

Offensiv midtbane: Kanskje, men bare kanskje, trenger vi en kantspiller (førstevalg). Samtidig så er det så mange som viser en god utvikling at jeg ikke ser noe åpenbart behov.
Ramsey forsvinner, kanskje kan Mhikytarian selges til sommeren. Med en Iwobi som synes å få en merkbar framgang under Emery og en Nelson som er "brennhet" på utlån i Bundesliga så har vi gode erstattere allerede i laget.

Spisser: Vi har to meget gode alternativer allerede, og talenter i bakhånd. Jeg ser ikke noe stort behov for spillere inn.

Konklusjon: Jeg forventer at vi må hente inn en eller to backer til sommeren. Kanskje en stopper og kanskje ett nytt andrevalg i mål. Så sant vi ikke uventet mister noen av våre førstevalg så mener jeg at vi har nok talenter i klubben til å dekke opp behovet for backup.

Selv om jeg ikke er den mest positive her på forumet når det gjelder vurderinger av det som har skjedd på banen, til tross for en lang rekke kamper uten tap, så er jeg relativt optimistisk til det potensialet som ligger i dette laget. Det trenger bare tid til å få det ut i full blomst.

Spillere som er på utgående kontrakt (ifølge Transfermarkt): Ramsey, Welbeck, Monreal, Cech og Lichtsteiner.

 

Link to comment
Share on other sites

Syntes også backer er ett problem. Nå gleder det meg at bellerin virker bedre, men vil gjerne se det over tid. Bak han er det syltynt. 

På andre siden er monreal og Kolasniac. Monreal merker alder og kola har vel ikke vært veldog pålitelig til nå. Verken i spill eller i form av skader.

 

Ramsey forsvinner, hvis han ikke plutselig får panikk om å oppleve samme som welbeck på utgående kontrakt, og at han derfor senker lønnskravene så kraftig at klubben igjen vurderer. Han bør erstattes. Håper på ever benenga, ja en mer utpreget dm. Men han og torreira, sammen med evt xhaka kan nok skape mer enn nok sentralt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enig i mye! Slik jeg ser det har vi 4 "problemområdet" (ikke i prioritert rekkefølge):

Stopper: Jeg tror vi kan heve oss mye på å hente inn en stopperkjempe slik som Pool gjorde med VVD. Jeg er lei Mustafi og håper han blir solgt sammen med Chambers til sommeren. Håper de erstattes med et klart førstevalg som Kos, Sokratis og Holdini kan kjempe om å spille ved siden av. Nå kan det være at Kos-Sokratis blir et radarpar, men som du sier vil det evt være en kortsiktig løsning. 

VB: Begynner å reise seg som den mest kritiske posisjonen i mine øyne. Kolasinac virker rett og slett ikke god nok. Jukser ofte i de defensive løpene og er helt håpløs i posisjoneringen. Hvis ikke han hever seg betraktelig vil vi, som du sier, behøve to nye backer. Et nytt førstevalg på VB bør stå helt der oppe på listen til sommeren, så tror jeg evt Monreal kan fungere fint i en rullerende rolle med betydelig mindre belastning i et par sesonger til. På den andre siden ser jeg gjerne at vi gir Lichtsteiner ett år til da jeg tror Bellerin har mye å hente på å jobbe med han. 

CM: Ser vesentlig bedre ut med Torreira og Guendouzi inn, og Xhaka ser som du sier mye bedre ut med litt mindre defensivt ansvar. Med Ramsey ut tror jeg allikevel vi kunne vært tjent med å få inn en til. Kanskje selge Miki i tillegg og erstatte de to med en skikkelig "8er" -  som ville passe bedre inn i Emery sin 4-3-3. Jeg synes også signeringen av Xhaka blir satt litt i perspektiv av hvor god Torreira ser ut. Vi har jo ikke akkurat vært bortskjemt med spillere i den posisjonen hvor vi har brukt Coq, Elneny og nå Xhaka de siste sesongene..

Angrep: Veldig godt besatt sentralt, men jeg ser gjerne at vi henter en naturlig breddeholder. Iwobi har hevet seg og Nelson ser bra ut. Vi har jo også ESR som er på vei opp og frem som muligens også kan være en squadplayer allerede fra neste sesong, men jeg ønsker meg fremdeles en klar ener. Welbz er nok på vei ut ja og da kan Iwobi og Nelson være gode andrevalg på hver sin side, men en assistmaskin med mye fart på en av kantene tror jeg hadde gjort enormt mye for systemet - særlig i storkamper hvor vi hadde blitt dødelige på kontringer hvis vi hadde hatt en som kunne linket opp med Auba. 

 

Keeper synes jeg er ok da Leno virker utrolig bra. Kan gjerne kjøre Emi som andrevalg e. Han er homegrown, samtidig som jeg synes det bare blir tull av å ha to for jevngode keepere hvor begge krever spilletid slik vi har hatt de siste årene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden forsvarsproblematikken diskuteres i flere poster så vil jeg prøve å samle mine "tilsvar" i denne tråden.

@joppe Du skriver i en kommentar noe som jeg tolker slik at du mener at det blir for enkelt å bruke det som skjedde i kampen mot Southampton som grunnlag for å "kreve" kjøp av ny stopper (jeg håper jeg ikke har tolket deg feil).
Jeg er fullstendig enig i at en slik enkeltkamp, der det er mange uheldige faktorer i forkant av kampen, ikke bør brukes som et grunnlag for å vurdere en spillerstall. Man bør alltid uavhengig av lagdel være forsiktig  med å bruke en enkeltkamp til å komme med bastante konklusjoner, både positive og negative, når det gjelder tilstanden i et lag.
Når det er sagt så vil jeg med utgangspunkt i et lenger perspektiv forsatt være en forkjemper for kjøp av en stopper (mer om det lenger nede).
 

@Tapapa Du skriver "Maset om kjøp av ny stopper bare fordi to mann måtte stå over en kamp grunnet fem gule, er etter mitt syn helt merkelig". 
Hvis det er slik at "maset" om kjøp av en ny stopper kun blir begrunnet i det som skjedde mot Southampton, så ville jeg vært fullstendig enig i det. Det er helt sikkert kommentarer i etterkamp av denne ene kampen som kan tolkes slik du gjør, men både du og jeg vet at stopperdiskusjonen har pågått lenger enn den korte stunden etter kampen mot Soton.

@Gunners68 Når det gjelder Kos i kampen mot Soton, så gjør han elementære feil som selvsagt kan kritiseres, men jeg mener at man skal være forsiktig (av flere grunner) til å bruke denne konkrete kampen som grunnlag for å vurdere vår defensive spillerstall. Når det er sagt så er nok vi to relativt enige når det gjelder det vi mener er et behov, etter langsiktig vurdering, for å kjøpe en ny stopper.

.................................

Jeg vil skrive noen ord (kanskje for mange, vil noen mene 😋 ) om hvor jeg ser vårt forsvar både i et kortsiktig og i et mer langsiktig perspektiv.
Når det gjelder behovet for å kjøpe forsvarsspillere og ikke minst en stopper, så kan det som sagt sees på kortsiktig (januarvinduet) og litt mer langsiktig (sommervinduet). Felles for de to vinduene er at det jeg ser som det største behovet, og som jeg har "messet" konsekvent om i lang tid, er behovet for en "sjef" i midtforsvaret, jeg mener vi mangler denne spilleren i troppen, og jeg er klar over at ikke alle er enig i dette.

På kort sikt (januarvinduet) så er jeg ikke så oppsatt på å kjøpe en ny stopper, så sant ikke den rette spilleren, den som skal være vår langsiktige sjef i forsvaret skulle bli tilgjengelig i det vinduet.
Jeg ser dog at det finnes grunner slik situasjonen er i Arsenal pr. dato, til å ønske seg en spiller inn (kvantitet) i januarvinduet og hvis denne spilleren ikke kan anses som noe særlig mer enn stallfyll så bør det i så fall være en spiller som kommer på lån eller korttidskontrakt.  Jeg ser ikke behovet for en spiller som sannsynligvis bare skal være stallfyll/backup over en lenger periode.
Selv om jeg ikke ser behovet for stallfyll så ser jeg at det er et kortsiktig grunnlag for å ønske en spiller inn. Holding er ute for sesongen. Mustafi har måttet gå ut i to kamper med hamstring-problemer og dette kan potensielt være et forvarsel om at han kan få et lenger skadeopphold. Koscielny er et usikkert kort etter et langt skadeopphold, og det samme kan sies om Mavropanos.  Førstnevnte har erfaring, sistnevnte mangler erfaring. Begge har potensiale for fremskritt under Emery sitt regime, men det betyr ikke automatisk at slike fremskritt vil komme.

På lang sikt (sommervinduet) så er det grunn til å se mer grundig på vår defensive lagdel. Hvis vi starter med kontraktsituasjonen i denne lagdelen så er den som følger:

Koscielny har kontrakt ut neste sesong (31.06.20). Kommer han tilbake i gammelt slag? Vil det være lurt av klubben å få inn noen pund ved å selge han til sommeren? Koscielny fyller 34 år tidlig neste sesong og han har vært skadeplaget over lenger tid. Mest med akillesen, men har også hatt ryggproblemer.

Monreal har kontrakt ut denne sesongen (31.06.19). Fyller 33 år om et par måneder, og har slitt en del med skader. Skal han tilbys ny kontrakt? Vil han signere ny kontrakt? Det har vært rykter om at han ønsker å avslutte karrieren hjemme i Spania.

Lichtsteiner har kontrakt ut denne sesongen (31.06.19). Fyller 35 år om en knapp måned. Licht ble kjøpt som en "korttidsløsning" og selv om han skulle bli tilbudt et år til, så er han ikke en mann for fremtiden.

De resterende defensive spillerne har kontrakter som løper til minst 31.06.21 (med unntak av Jenkinson som har kontrakt til 31.06.20).

Langsiktig vurdering av stopperposisjonen: Vi har tre, relativt sikre, langsiktige spillere i Holding, Mustafi og Sokratis. Vi har to, relativt usikre, langsiktige spillere i Chambers og Mavropanos. Vi har en usikker og kortsiktig spiller i Koscielny.
Når det gjelder de "usikre" spillerne så viste Mavropanos en meget god vilje i de få kampene han spilte sist sesong, men han viste også en stor mangel på rutine og gjorde elementære (grove) feil også. Han kan selvsagt ha potensiale, det får vi kanskje se i løpet av vinteren og våren, men det er ikke en spiller jeg pr. dato vil basere vårt fremtidige forsvar på. Chambers har ikke vært min favoritt, og når hans utlånsavtale denne sesongen ble gjort uten en "hente tilbake"-klausul så er jeg ikke så sikker på om Arsenal ser han som en fremtidig stopper i laget. Etter min mening bør han selges til sommeren.  Den siste usikre er Koscielny. Alder og skadeproblemer gjør at han ikke er en spiller kubben bør basere forsvaret neste sesong på. Jeg har ingen problemer med at han blir kontrakten ut, men jeg ser ikke bort fra at både han og klubben ser det fornuftige med et salg til sommeren.
Når det gjelder de "sikre" spillerne, så har de alle gjort fremgang denne sesongen, Holding mest av alle. Men jeg ser ingen "sjefen" blant de tre. Jeg ser ikke den spilleren som skal styre forsvaret blant de tre. Jeg trodde i sommer at Sokratis skulle bli den spilleren, men selv om jeg ser en fremtid for han som en av to førstevalg i klubben, så ser jeg ikke lenger han som den "fødte leder" i forsvaret. Mustafi har også vist fremgang, men han er likevel den av de tre "sikre" som er nærmest å bli et salgsobjekt ved en fornying av stopperstallen.

Med utgangspunkt i det jeg har skrevet over så er jeg overbevist om at vi trenger minst en stopper inn til sommeren. Først og fremst den nevnte "forsvarssjefen", en spiller som skal være et selvsagt førstevalg. Ved eventuelle salg av f.eks. Kos/Chambers/Mustafi så kan det også bli behov for ny backup.

Langsiktig vurdering av backposisjonene: Vi har to, relativt, sikre langsiktige spillere I Bellerin og Kolasinac. Vi har to litt mer usikre spillere i Monreal og Lichtsteiner. Vi har en akseptabel backup i AMN, men dette er ikke hans "rette" plass i en lagoppstilling.
Dette er en lagdel der det nok er behov for å starte å tenke på spillerkjøp. Kanskje kan Monreal og Licht ta en sesong til, men det er på tide å tenke på fremtidig backup/konkurranse til Bellerin og Kolasinac.
 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Det som er mitt poeng Polljen er at kampen mot Soton ikke var et engangs tilfelle når det gjelder  det defensive . Mine konklusjoner av det defensive strekker seg over mange sesonger. Det gjentar seg gang på gang. Det er ikke første gangen , og definitivt ikke siste gangen , vi ser det som skjedde på søndag ( inntil vi får bedre spillere )

Er enig i at januar vinduet ikke er noe gunstig vindu å handle i. Vi må mest sannsynlig klare oss med det vi har. Til sommeren må det gjøres noe hvis vi skal få gjort noe med forsvaret. Da mener jeg de må blinke ut de rette kandidatene og så gå rett i forhandlinger og kjøpe de. Ikke drive som økonomen som vi hadde før Emery som ventet til markedet var støvsuget og så handlet han i panikk i siste sekund før vinduet stengte. Vi  må , om vi vil eller ikke , betale for de beste.

Chambers /Jenkinson og Kos har ingen fremtid for oss. Ikke gode nok /for mye skader.

Veldig synd med Holdings skade nå.  Han kommer tilbake og kan bli noe. Kolasinac kan også bli noe.  Monreal drar på alderen . Mustafi er veldig varierende , men  mangler fart.  Har erfaring og har spilt en del bra kamper , men vi trenger bedre spillere enn han.

Lichsteiner er ikke en mann for fremtiden. Skjønner ikke hva vi skulle med han.  Han har vært en skuffelse.

Bellerin er også veldig varierende , men han får godkjent.

Så vi har noen for fremtiden , men vi må få inn flere klasse spillere. Skadesituasjonen som vi er havnet i nå dessverre kan koste oss mange viktige poeng. Vi får ikke gjort så mye  med det.

Så min kritikk er at vi kastet inn Kos som ikke har spilt i PL på seks måneder og det kostet oss. Han er ikke klar for sånne oppgaver ennå tydeligvis. Vi må få inn klasse spillere hvis vi skal heve oss fordi historien gjentar seg hele tiden. Hvor langt når vi i CL med det forsvaret vi har. Vi sliter til tider i PL. Vi vil bli pisset på igjen i CL. De 22 kampene ubeseiret var ikke 22 kamper med klasse fotball. Det buttet i mot mer enn en gang - men vi vant - det har vært fremgang på flere plan - som lag nektet de å gi opp.  Det er noe nytt for oss. La oss håpe at vi kan reise oss igjen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Polljen said:

Siden forsvarsproblematikken diskuteres i flere poster så vil jeg prøve å samle mine "tilsvar" i denne tråden.

@joppe Du skriver i en kommentar noe som jeg tolker slik at du mener at det blir for enkelt å bruke det som skjedde i kampen mot Southampton som grunnlag for å "kreve" kjøp av ny stopper (jeg håper jeg ikke har tolket deg feil).
Jeg er fullstendig enig i at en slik enkeltkamp, der det er mange uheldige faktorer i forkant av kampen, ikke bør brukes som et grunnlag for å vurdere en spillerstall. Man bør alltid uavhengig av lagdel være forsiktig  med å bruke en enkeltkamp til å komme med bastante konklusjoner, både positive og negative, når det gjelder tilstanden i et lag.
Når det er sagt så vil jeg med utgangspunkt i et lenger perspektiv forsatt være en forkjemper for kjøp av en stopper (mer om det lenger nede).
 

@Tapapa Du skriver "Maset om kjøp av ny stopper bare fordi to mann måtte stå over en kamp grunnet fem gule, er etter mitt syn helt merkelig". 
Hvis det er slik at "maset" om kjøp av en ny stopper kun blir begrunnet i det som skjedde mot Southampton, så ville jeg vært fullstendig enig i det. Det er helt sikkert kommentarer i etterkamp av denne ene kampen som kan tolkes slik du gjør, men både du og jeg vet at stopperdiskusjonen har pågått lenger enn den korte stunden etter kampen mot Soton.

@Gunners68 Når det gjelder Kos i kampen mot Soton, så gjør han elementære feil som selvsagt kan kritiseres, men jeg mener at man skal være forsiktig (av flere grunner) til å bruke denne konkrete kampen som grunnlag for å vurdere vår defensive spillerstall. Når det er sagt så er nok vi to relativt enige når det gjelder det vi mener er et behov, etter langsiktig vurdering, for å kjøpe en ny stopper.

.................................

Jeg vil skrive noen ord (kanskje for mange, vil noen mene 😋 ) om hvor jeg ser vårt forsvar både i et kortsiktig og i et mer langsiktig perspektiv.
Når det gjelder behovet for å kjøpe forsvarsspillere og ikke minst en stopper, så kan det som sagt sees på kortsiktig (januarvinduet) og litt mer langsiktig (sommervinduet). Felles for de to vinduene er at det jeg ser som det største behovet, og som jeg har "messet" konsekvent om i lang tid, er behovet for en "sjef" i midtforsvaret, jeg mener vi mangler denne spilleren i troppen, og jeg er klar over at ikke alle er enig i dette.

På kort sikt (januarvinduet) så er jeg ikke så oppsatt på å kjøpe en ny stopper, så sant ikke den rette spilleren, den som skal være vår langsiktige sjef i forsvaret skulle bli tilgjengelig i det vinduet.
Jeg ser dog at det finnes grunner slik situasjonen er i Arsenal pr. dato, til å ønske seg en spiller inn (kvantitet) i januarvinduet og hvis denne spilleren ikke kan anses som noe særlig mer enn stallfyll så bør det i så fall være en spiller som kommer på lån eller korttidskontrakt.  Jeg ser ikke behovet for en spiller som sannsynligvis bare skal være stallfyll/backup over en lenger periode.
Selv om jeg ikke ser behovet for stallfyll så ser jeg at det er et kortsiktig grunnlag for å ønske en spiller inn. Holding er ute for sesongen. Mustafi har måttet gå ut i to kamper med hamstring-problemer og dette kan potensielt være et forvarsel om at han kan få et lenger skadeopphold. Koscielny er et usikkert kort etter et langt skadeopphold, og det samme kan sies om Mavropanos.  Førstnevnte har erfaring, sistnevnte mangler erfaring. Begge har potensiale for fremskritt under Emery sitt regime, men det betyr ikke automatisk at slike fremskritt vil komme.

På lang sikt (sommervinduet) så er det grunn til å se mer grundig på vår defensive lagdel. Hvis vi starter med kontraktsituasjonen i denne lagdelen så er den som følger:

Koscielny har kontrakt ut neste sesong (31.06.20). Kommer han tilbake i gammelt slag? Vil det være lurt av klubben å få inn noen pund ved å selge han til sommeren? Koscielny fyller 34 år tidlig neste sesong og han har vært skadeplaget over lenger tid. Mest med akillesen, men har også hatt ryggproblemer.

Monreal har kontrakt ut denne sesongen (31.06.19). Fyller 33 år om et par måneder, og har slitt en del med skader. Skal han tilbys ny kontrakt? Vil han signere ny kontrakt? Det har vært rykter om at han ønsker å avslutte karrieren hjemme i Spania.

Lichtsteiner har kontrakt ut denne sesongen (31.06.19). Fyller 35 år om en knapp måned. Licht ble kjøpt som en "korttidsløsning" og selv om han skulle bli tilbudt et år til, så er han ikke en mann for fremtiden.

De resterende defensive spillerne har kontrakter som løper til minst 31.06.21 (med unntak av Jenkinson som har kontrakt til 31.06.20).

Langsiktig vurdering av stopperposisjonen: Vi har tre, relativt sikre, langsiktige spillere i Holding, Mustafi og Sokratis. Vi har to, relativt usikre, langsiktige spillere i Chambers og Mavropanos. Vi har en usikker og kortsiktig spiller i Koscielny.
Når det gjelder de "usikre" spillerne så viste Mavropanos en meget god vilje i de få kampene han spilte sist sesong, men han viste også en stor mangel på rutine og gjorde elementære (grove) feil også. Han kan selvsagt ha potensiale, det får vi kanskje se i løpet av vinteren og våren, men det er ikke en spiller jeg pr. dato vil basere vårt fremtidige forsvar på. Chambers har ikke vært min favoritt, og når hans utlånsavtale denne sesongen ble gjort uten en "hente tilbake"-klausul så er jeg ikke så sikker på om Arsenal ser han som en fremtidig stopper i laget. Etter min mening bør han selges til sommeren.  Den siste usikre er Koscielny. Alder og skadeproblemer gjør at han ikke er en spiller kubben bør basere forsvaret neste sesong på. Jeg har ingen problemer med at han blir kontrakten ut, men jeg ser ikke bort fra at både han og klubben ser det fornuftige med et salg til sommeren.
Når det gjelder de "sikre" spillerne, så har de alle gjort fremgang denne sesongen, Holding mest av alle. Men jeg ser ingen "sjefen" blant de tre. Jeg ser ikke den spilleren som skal styre forsvaret blant de tre. Jeg trodde i sommer at Sokratis skulle bli den spilleren, men selv om jeg ser en fremtid for han som en av to førstevalg i klubben, så ser jeg ikke lenger han som den "fødte leder" i forsvaret. Mustafi har også vist fremgang, men han er likevel den av de tre "sikre" som er nærmest å bli et salgsobjekt ved en fornying av stopperstallen.

Med utgangspunkt i det jeg har skrevet over så er jeg overbevist om at vi trenger minst en stopper inn til sommeren. Først og fremst den nevnte "forsvarssjefen", en spiller som skal være et selvsagt førstevalg. Ved eventuelle salg av f.eks. Kos/Chambers/Mustafi så kan det også bli behov for ny backup.

Langsiktig vurdering av backposisjonene: Vi har to, relativt, sikre langsiktige spillere I Bellerin og Kolasinac. Vi har to litt mer usikre spillere i Monreal og Lichtsteiner. Vi har en akseptabel backup i AMN, men dette er ikke hans "rette" plass i en lagoppstilling.
Dette er en lagdel der det nok er behov for å starte å tenke på spillerkjøp. Kanskje kan Monreal og Licht ta en sesong til, men det er på tide å tenke på fremtidig backup/konkurranse til Bellerin og Kolasinac.
 

Jeg vil si at du har tolket meg feil, for jeg vil alltid være tilhenger av å erstatte spillere med bedre spillere uansett hvem og hva. Det jeg mente er at det er alt for enkelt å gi forsvaret skylda for alt som er feil, når midtbanen fortsatt svikter litt i det defensive og når det svikter litt i andre enden også. Håper jeg henviser til rett kommentar, husker ikke alt og alle kommentarene mine 😉

Mulig jeg er helt ute av det og mulig at jeg ikke har peiling på fotball, om så er tilfelle så får dere bare tilgi min uvitenhet, men jeg mener at vi må forsvare oss mye høyere i banen, vi må starte forsvarsspillet med angriperne våre i det øyeblikket vi mister ballen. Og jeg mener at en rendyrket defensiv midtbanespiller vil løse mange problemer, langt fra alt men mye. Supplerer vi det med jordfreseren fra Uruguay og en playmaker er vi langt på vei.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, joppe said:

Jeg vil si at du har tolket meg feil, for jeg vil alltid være tilhenger av å erstatte spillere med bedre spillere uansett hvem og hva. Det jeg mente er at det er alt for enkelt å gi forsvaret skylda for alt som er feil, når midtbanen fortsatt svikter litt i det defensive og når det svikter litt i andre enden også. Håper jeg henviser til rett kommentar, husker ikke alt og alle kommentarene mine 😉

Mulig jeg er helt ute av det og mulig at jeg ikke har peiling på fotball, om så er tilfelle så får dere bare tilgi min uvitenhet, men jeg mener at vi må forsvare oss mye høyere i banen, vi må starte forsvarsspillet med angriperne våre i det øyeblikket vi mister ballen. Og jeg mener at en rendyrket defensiv midtbanespiller vil løse mange problemer, langt fra alt men mye. Supplerer vi det med jordfreseren fra Uruguay og en playmaker er vi langt på vei.

Faktisk tror jeg at jeg tolket deg korrekt, men at jeg kanskje ordla meg litt klønete, for det virker som at vi er ganske så enige når jeg leser din kommentar til det jeg skrev.

Selv om det var klare glipp i forsvaret mot Southampton, som selvsagt kan kritiseres, så er jeg helt enig med deg i at det ikke bare var der problemet lå. Jeg har vel skrevet noen ganger at laget som en helhet sliter med det defensive, og på søndag så fungere laget generelt dårlig defensivt. 
Den nevnte Uruguayanske jordfresen har hatt mange gode kamper på midten i høst, men heller ikke han hadde noe i nærheten av en optimal kamp mot Soton. Så vidt jeg husker så kommenterte jeg i pausen at vår offensive lagdel viste et "impotent" spill noe som gjorde at vår motstander kunne bruke mer av sin energi på sitt eget offensive spill og det gjorde vårt lite samspilte forsvar enda mer utsatt. Hadde Arsenal vært mer på offensivt så måtte vår motstander brukt mer av sine ressurser på å forsvare seg og dermed svekke sitt eget offensive spill.

Jeg vet ikke om angrep alltid er det beste forsvar, selv om ordtaket påstår det, men et fungerende angrep letter i alle fall forsvarets jobb. og på søndag så var det mye som ikke fungerte fremover. Jeg mener Emery gjorde en feil da han utelot å bruke Özil eller kanskje enda bedre Ramsey fra start, samt to spisser. Jeg tror det ville skapt et noe mer konstruktivt angrep fra vår side i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lurer på om det beste for laget ville vært å droppet Xhaka fra startellveren. Jeg liker han, men han er ikke dynamisk nok og står dessverre for altfor mye småfeil som gjør at jeg faktisk må innse at han han ikke er god nok for en klubb med våre ambisjoner. Få inn Özil til å diktere spillet vårt (som han pleide å gjøre) sammen med Iwobi, og la Matteo og Lucas dominere på midtbanen med aggressivitet og stor løpsstyrke. Vi har ingen "kantspillere" i klubben uansett p.d.d., og vi vet jo at vi ikke kommer til å holde nullen uansett. Så da er det i mine øyne heller verdt å gjøre et forsøk på noe lignende.

Leno
Bellerin - Sokratis - Koscielny - Kolasinac
Guendouzi - Torreira
Iwobi - Özil
Lacazette - Aubameyang

Link to comment
Share on other sites

Tror det beste for laget er faktisk å ha Özil på banen om han er kampklar, er han ikke kampklar så sier det seg selv, men av taktiske grunner er bare idiotisk. Han har faktisk mye av regien av vårt offensive spill, selv om mange ønsker i si noe annet om Özil.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, joppe said:

Tror det beste for laget er faktisk å ha Özil på banen om han er kampklar, er han ikke kampklar så sier det seg selv, men av taktiske grunner er bare idiotisk. Han har faktisk mye av regien av vårt offensive spill, selv om mange ønsker i si noe annet om Özil.

Enig.

Spillemessig vil jeg si at vi trolig 49 av 50 kamper spiller klart bedre med Özil på banen enn uten han.

Om grunnen til at han droppes er fordi han er en jævla kødd på treningsfeltet o.l. derimot så kan jeg skjønne det (mtp. hvordan det tar seg ut iht. moralen i laget osv), men om det er rent taktisk sett så bommer Emery stort i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, joppe said:

Tror det beste for laget er faktisk å ha Özil på banen om han er kampklar, er han ikke kampklar så sier det seg selv, men av taktiske grunner er bare idiotisk. Han har faktisk mye av regien av vårt offensive spill, selv om mange ønsker i si noe annet om Özil.

Fullstendig enig.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo ganske greit forklart, så da får vi klare oss med de spillerne vi har tilgjengelig pr dags dato. Og da får vi gi midtbanen større defensivt ansvar og kutte ut det idiotiske sone-forsvaret på dødballer i mot, samt at vi ligger litt dypere med backlinjen vår. Mesut Özil større offensivt ansvar og frihet.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, joppe said:

Det var jo ganske greit forklart, så da får vi klare oss med de spillerne vi har tilgjengelig pr dags dato. Og da får vi gi midtbanen større defensivt ansvar og kutte ut det idiotiske sone-forsvaret på dødballer i mot, samt at vi ligger litt dypere med backlinjen vår. Mesut Özil større offensivt ansvar og frihet.

Vi har da vært ganske gode i dødballer i mot. Ingen grunn til å endre det.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...